اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

متابعة استفتاء 19 مارس .. يوم قد يسجله التاريخ

Recommended Posts

• الردود 492
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

رصد | شمال سيناء| نتائج الفرز

( مدينة الحسنة ) : نعم ( 977 ) لا ( 77 ) اصوات باطلة ( 9 )

( مدينة نخيل ) : نعم ( 571 ) لا ( 93 ) اصوات باطلة ( 24 )

( الشيخ وريد ) : نعم ( 4445 ) لا ( 527 ) اصوات باطلة ( 46 )

( مدينة رفح ) : نعم ( 3736 ) لا ( 487 ) اصوات باطلة ( 38 )

رابط هذا التعليق

اشجُب واستنكر وادين ما حدث مع

الدكتور / محمد البردعى

من اياً كان وتحت اى مسمى او ظرف. :protest:

كما لا اشكك فى وطنية الرجل وحسن نواياه ونقاء سريرته

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

علينا ان نجهز انفسنا من الان لسبع انتخابات اخري علي الاقل في غضون عام او اكثر بشهور وسيأتي اليوم الذي سنقول فيه ولماذا لم ننشيء دستور جديد من الاول ولا وجع الدماغ هذا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

شبكة رصد

رصد | صحافة| اليوم السابع| أظهرت المؤشرات الأولية للفرز فى عدد من لجان القاهرة الكبرى بعد غلق باب التصويت، أن نسبة تُقارِب الـ 65 % -حتى الآن- من الأصوات ذهبت إلى خانة الموافقة على تعديلات الدستور المقترحة مع توازن بين "نعم" و"لا" فى عدد من اللجان فيما غلب التصويت بـ "لا" فى لجان قصر النيل

رابط هذا التعليق

أي خروج على القانون لازم ما يتسكتش عليه .. و الفيديوهات موجودة

رجاء من اجل مصر .. نتوقف عن التنابز .. و التحزب .. أيا كان قرار الاغلبية علينا العبور بمصر لبر الامان

كلنا في مركب واحدة .. و ما ينفعش ناس تقعد تلوم في الباقيين عشان مسمعوش كلامهم

اللي جاي احلى بينا

:egyflag: :egyflag: :egyflag:

رابط هذا التعليق

هو أنا لو جبت دلوقت النتيجة من الكنترول .. أبقى وِحش او متشائم ؟

أنا مع التصويت بـ لا وإنتو عارفين ...

:happy: :blush2: :happy:

و100 % ممن اعرفهم صوتوا بـ لا

:protest: :malta:

لكن النتيجة اللي هاتُعلن بكره او بعده الكثير ... هاتبقى

نعم

وبالتالي علينا تقبُل النتيجة بكل صدر رحب

:P :P bsh:) :give_rose::clappingrose:

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

انا للأسف مش عارف ادخل المنتدى كتير بسبب ظروف الشغل الصعبة اللي عندي

تقريبا من أول الصبح لحد بالليل.

وبعدين خدت وقت طويل جدا لحد ما قريت كل المداخلات على مدار ال 30 صفحة

لكن على العموم الحمد لله على المظهر الحضاري الجميل للشعب المصري

أنا زوجتي والحمد لله أدلت بصوتها بالنيابة عني

يعني هي في مصر حاليا ... اتصلت بيها الصبح عشان اكلمها .. سألتني .. احنا المفروض نقول نعم ولا لأ ...

قلت لها والله يا حبيبتي ده رأيك واختيارك .. انتي حرة .. لكن انا عن نفسي لو كنت في مصر دلوقت كنت هقول نعم...

والنتيجة كانت انها غيرت رأيها من ( لا ) إلى ( نعم )..

شايفين السياسة الصح -

اتوقع إن النتيجة هتكون ( نعم ) وباكتساح ... (اكتساح ده يعني من 65-75%)

وده كان رأيي من أمس .. لما قلت إن أعضاء حزب الكنبة ... لو نزلوا الاستفتاء هتكون النتيجة نعم وباكتساح.

أكثر ما أحزنني هو موقف السلفيين الذين دخلوا الاستفتاء وكأنه معركة حربية على المادة الثانية من الدستور ..

وكذا موقف الأقباط الذي كان في الحقيقة هو الصورة المعاكسة لموقف السلفيين. ( مع كامل الاحترام لإخواني من الأقباط )

أتمنى ألا يعتبر البعض أن نتيجة ( نعم ) هي هزيمة للأقباط وانتصار للسلفيين وللإخوان.

فهي ليست كذلك على الإطلاق ..

نتيجة ( نعم ) أو ( لا ) هي انتصار لرأي الأغلبية.

وهي دي الديمقراطية.

والديمقراطية تضمن احترام حقوق الجميع .. خصوصا لو كانت ديمقراطية شعب معروف بتسامحه كالشعب المصري.

بخصوص ما حدث للدكتور البرادعي

لا يهمك يا دكتور .. فأنت تدخل انتخابات رئاسية للشعب المصري

فعليك أن تتعرف جيدا على بعض طوائف الشعب المصري.

وما حدث لا ينقص من قدرك .. ولا ينقص من قدر الشعب المصري.

الاستاذ الفاضل / أبو محمد

مداخلتك رقم 427 هايلة ... ربنا يكرمك

ولعلمك .. الكلام اللي انت كتبته ده كان برضه أحد أسباب رفضي لمحاكمة مبارك وموافقتي على كلام عمرو موسى ( مع إني مش من أنصار عمرو موسى ) إن مبارك يعامل كرئيس سابق.

على الهامش ::: تحية كبيرة إلى الست بيجة

لو تفتكروا يا جماعة .. خطاب أوباما .. بعد الانتصار في معركة الرئاسة الأميركية وجملته المشهورة ( YES WE CAN ) .. أول حاجة قالها في الخطاب ده حديثه عن سيدة أميركية من الأسكا في نفس عمر السيدة بيجة كده كانت رايحة تنتخب .. وهو كأميركي أد ايه فخور بالسيدة دي ...

أحنا كمان كمصريين من حقنا نفخر بالست بيجة .. وبكل بيجة على أرض كصر.

وفي النهاية

تحيا مصر

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

علينا ان نجهز انفسنا من الان لسبع انتخابات اخري علي الاقل في غضون عام او اكثر بشهور وسيأتي اليوم الذي سنقول فيه ولماذا لم ننشيء دستور جديد من الاول ولا وجع الدماغ هذا

الكلام ده مش مظبوط

مش معني نعمل دستور جديد ح يسقط المجلس والرئيس المنتخب قبل الدستور ؟؟؟؟

لأ طبعا الكلام ده مش مظبوط

اي دستور جديد فيه مواد انتقالية خاصة بالوضع الحالي

يعني دستور 1971 لما اتعمل انتخبوا رئيس تاني غير السادات ؟؟؟؟

ولا انتخبوا مجلش شعب تاني ؟؟؟

...

الرئيس والمجلس ح يكمل دورته حسب احكام الدستور الجديد

علي فكرة أنا صوت ب لأ رغم عدم إقتناعي بإنها الأفضل ،

بس مبحبش الفزاعات اللي بتخترع من كل طرف

و حتي لو هنعمل 7 ،، 8 انتخابات ،،،

اشطه خلي الشعب يهيص ،،، بقالنا كتير مانتخبناش

ده المشكلة الحقيقية إن المجلس و الرئيس الجديد ،، يمدوا لنفسهم مدة تانية عن طريق البنود الانتقالية في الدستور الجديد

رابط هذا التعليق

سواء كانت النتيجة نعم او لا

كلنا كمصرين فايزين كفاية بس الحشد الكبيير من المواطنين المصرين لاول مرة من 60 سنة نشعر بقيمتنا كمواطنين

رابط هذا التعليق

الكلام ده مش مظبوط

مش معني نعمل دستور جديد ح يسقط المجلس والرئيس المنتخب قبل الدستور ؟؟؟؟

لأ طبعا الكلام ده مش مظبوط

اي دستور جديد فيه مواد انتقالية خاصة بالوضع الحالي

يعني دستور 1971 لما اتعمل انتخبوا رئيس تاني غير السادات ؟؟؟؟

ولا انتخبوا مجلش شعب تاني ؟؟؟

...

الرئيس والمجلس ح يكمل دورته حسب احكام الدستور الجديد

علي فكرة أنا صوت ب لأ رغم عدم إقتناعي بإنها الأفضل ،

بس مبحبش الفزاعات اللي بتخترع من كل طرف

و حتي لو هنعمل 7 ،، 8 انتخابات ،،،

اشطه خلي الشعب يهيص ،،، بقالنا كتير مانتخبناش

ده المشكلة الحقيقية إن المجلس و الرئيس الجديد ،، يمدوا لنفسهم مدة تانية عن طريق البنود الانتقالية في الدستور الجديد

احيلك في هذا الي مداخلة الفاضل محمد رقم 398 في صفحة 27

حسب رد اللواء ممدوح مساعد رئيس المجلس العسكرى لشئون الدستور ( حسب مافهمت )

1- إعلان دستورى طبقا للمواد التى تم الاستفتاء عليها

2- تعديل قانون الاحزاب ليصبع الحزب قائما بمجرد الاعلان عنه

3- الاعلان عن فتح باب الترشيح لانتخابات مجلس الشعب

4- الاعلان عن موعد اجراء انتخابات مجلس الشعب ودعوة الناخبين لاختيار ممثليهم

5- اعلان النتائج واجراء انتخابات الاعادة ومن ثم اعلان النتائج النهائية لانتخابات مجلس الشعب

6- الاعلان عن فتح باب الترشيح لانتخابات الرئاسة

7- دعوة الناخبين للادلاء باصواتهم لاختيار الرئيس

8- اعلان النتائج واجراء انتخابات الاعادة ومن ثم اعلان النتائج النهائية لانتخابات الرئاسة

9- انتخاب هيئة او لجنة لوضع وصياغة دستور جديد

10- طرح الدستور الجديد للاستفتاء

11- اعلان النتائج

12- الدعوة لانتخابات مجلس شعب طبقا للدستور الجديد

13- اعلان النتائج واجراء انتخابات الاعادة ومن ثم اعلان النتائج النهائية لانتخابات مجلس الشعب

14- الاعلان عن فتح باب الترشيح لانتخابات الرئاسة

15- دعوة الناخبين للادلاء باصواتهم لاختيار الرئيس

16- اعلان النتائج واجراء انتخابات الاعادة ومن ثم اعلان النتائج النهائية لانتخابات الرئاسة

وبذلك يكون لدينا مجلس ورئيس منتخبين

احسب انت وقل لي

خصوصا لو اصبح نظام الحكم عندنا نظام برلماني وليس رئاسي فسيتحتم هذا الامر

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

طيب ما كل بند مكتوب فيه طبقا للدستور الجديد ،،

عموما ،، أنا أفضل فترة انتقالية تحت حكم منتخب

عن فترة انتقالية تحت حكم معين (( بضم العين ))

بعد اللي شفته النهاردة ،،

أفضل مجلس شعب ممكن يجيي ،،، يجيي اليومين دوول

يومين الثورة ،،،

و يا ريت يكون كلامك يكون صح كمان ،،

مين من الفاسدين هيفكر يرشح نفسه عشان يحط دستور ؟؟ و يلبس في فترة انتقالية

الوحش فيها هيكون أكثر من الكويس و بعدين يخش انتخابات تاني ،،

غالبا لازم يكون واحد صاحب قضية فعلا

رابط هذا التعليق

قبل كل شئ لابد ان نشكر رب العباد على كل شئ

بصراحه يا جماعه انا مبسوطه جدا جدا يمكن انا كنت هكول نعم لو نفع انى استفتى من هنا الكويت يعنى بس والله مش فارقه معايا

المهم والاهم ان فى مصر كان فى نظام مش شوفته بقالي فتره

كان فى حب وود وتسامح بين اللى بيقول نعم واللى بيقول لا وده يودينا على حريه الرأى والرأى الاخر وده للاسف مكنش موجود

لما يتساوى وزير دوله بانسان بسيط وكلهم فى طابور واحد دى مشفتهاش الا فى دول متقدمه بس يعنى بقي فى تساوى يا جماعه

لما يكون واحد زى عمر دياب مشهور وغنى وقدامه واحد عادى وبسيط وهم الاتنين واقفين فى طابور واحد يعنى مفيش واسطه

لما يكون فى قاضي بيراقب وييسر الامور يبقي ان شاء الله فى عدل

لما يكون ناس واقفين اكتر من ساعتين فى طابور علشان يدلوا بصوتهم يبقوا خلاص بقي في ثقه وان الصوت مهما كان هيوصل

مصر اتغيرت وبتتغير للاحسن انا شايفه ايجابيات مع انى شايفه ايضا سلبيات ولكن السلبيات تعد بسيطه بالنسبه للايجابيات اللى حصلت بجد فرحانه بيكى يا مصر وبجد اول مره احس انى مش عارفه نتيجه الانتخابات مسبقا والكل محتار يا ترى هتبقي ايه اااااااااااااااااااه يا مصر فينك من زمان

تعليقي على الاخ الاكبر استاذ محمد اللى حصل للبرادعى ده شئ مقزز فعلا ولكن مش حضرتك اللى قلت الاخوان بس انا سمعتها فى اون تي في ان الاخوان هم السبب وطبعا ده زعلنى جدا بس الحمد لله انى شوفت الفيديو وكنت محتاره جدا ليه ممكن الاخوان يعملوا كده بس الحمد لله مطلعوش هم ومشكور اخي الفاضل على الفيديو

وبدعى ان الايجابيات تزيد يوم عن يوم ان شاء الله

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

يا جماعة مفيش اخبار عن نتيجة الاستفتاء

اظن ان هيا ان شاء الله نعم

ها نقول مبروك لمؤيدين التعديل

لاء

هنقول مبروك لمصر كلها

بصرف النظر نتيجة الاستفتاء نعم او لاء فكلنا نجحنا وعدينا فى اول اختبار من اختبارات الديمقراطية

مصر نجحت ياولاد

انا كنت بقول لالالالالالالالالالا

واخويا قال نعم

مبروك لاخويا انه نزل الاستفتاء اول مرة فى حياته وقال رايه بكل شفافية وثقة وده كان اختياره عشان هو كان مقتنع بكدة وعايز يكمل حياته كدة

سواء كانت النتيجة نعم او لا فانا راضى تمام الرضا عن النتيجة طالما هى ارادة الشعب

ارادة ابويا وابوك واخويا واخوك

ارادة امام الجامع وقسيس الكنيسة

ارادة الدكتور والسباك

ارادة العالم والباحث عن العمل

كلنا ناجحين

والناجح يرفع صباعه بالفسفور :)

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

بحبك يا حمار

إنتخابات ديليفري

http://www.facebook.com/video/video.php?v=201429893214765

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا جماعة مفيش اخبار عن نتيجة الاستفتاء

اظن ان هيا ان شاء الله نعم

ها نقول مبروك لمؤيدين التعديل

لاء

هنقول مبروك لمصر كلها

بصرف النظر نتيجة الاستفتاء نعم او لاء فكلنا نجحنا وعدينا فى اول اختبار من اختبارات الديمقراطية

مصر نجحت ياولاد

انا كنت بقول لالالالالالالالالالا

واخويا قال نعم

مبروك لاخويا انه نزل الاستفتاء اول مرة فى حياته وقال رايه بكل شفافية وثقة وده كان اختياره عشان هو كان مقتنع بكدة وعايز يكمل حياته كدة

سواء كانت النتيجة نعم او لا فانا راضى تمام الرضا عن النتيجة طالما هى ارادة الشعب

ارادة ابويا وابوك واخويا واخوك

ارادة امام الجامع وقسيس الكنيسة

ارادة الدكتور والسباك

ارادة العالم والباحث عن العمل

كلنا ناجحين

والناجح يرفع صباعه بالفسفور :)

اكيدمبروك للجميع

الانتخابات كانت حاجة مشرفة و حاجة تفرح

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

مش بلال فضل مؤلف مسلسل اهل كايرو ، هوه اللي كاتب نهاية المسلسل بالشكل

مفروض يتكسف من نفسه و يقعد في بيته

انا بطالب ادارة مكافحة الفساد ان هما يحاسبوا مفسدين الافكار ، دول اشد خطرا من الحرامية

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

حنان عبد الفتاح بدر تكتب:الاستفتاء والاعتداء على البرادعى.. بين الأمل واليأس؟

بدأت يوم الاستفتاء بحالة من السعادة والرضا وأنا أشاهد طوابير المشاركة السياسة الراقية والتى يشارك بها شعب مصر على ممارسة الديموقراطية بحرية، حق حرمنا منه النظام السابق لعقود بإصراره على البطاقة الانتخابية التى تستبعد الكثيرين من حق سياسى ، وما كان ينغص على شخصياً هى استبعادى واستبعاد الملايين غيرى من المصريين المغتربين الذى تصادف وجودهم خارج الوطن فى هذا اليوم،.

أما على مستوى الأداء الاستفتائى فكنت رغم بعض التجاوزات والمعلومات الخاطئة أدندن "إيه فى أمل" لفيروز طول اليوم وكنت سعيدة جداً بالروح الوطنية السائدة والحرص والتحضر لدى الغالبية العظمى من الشعب المصرى، وسعدت بتصدى المواطنين لبعض التجاوزات من دعاية داخل الدوائر ومحاولات التأثير على الناخبين، وسعدت بإحالة موظف للتحقيق لأنه حاول التزوير وسعدت بإحالة مواطنة للمحكمة العسكرية لأنها أعادت التصويت مرتين، نعم توجد تجاوزات لكن الوضع غير متحجر بل يمكن فى اللحظة الراهنة تغييره للأفضل من خلال توعية الشعب الحقوقية والديموقراطية وتدريبه على الممارسة التنفيذية لعملية التصويت. نعم كنت مفعمة بأمل كبير ولانهائى حتى جاءت أنباء العصر: وأقصد بذلك تحديداً الاعتداء غير المفهوم الذى تعرض له البرادعى لمنعه من الإدلاء بصوته وملاحقته بالحجارة والتدمير الذى تعرضت له سيارته، كان من الممكن أن يسفر عن حدث أكبر لا قدر الله، قد أتسامح مع كل تشوهات إرث النظام السابق من عدم وعى وتخبط ومحاولات للتضليل والتأثير والتلاسن بالدين والتخوين .....إلا العنف!!!

فلنتأمل عدة ملاحظات سريعة على الاعتداء الذى يحمل دلالات شديدة الخطورة (برغم أن التعليق على التعامل مع البرادعى ما بعد التنحى يحتاج لملف وحده)، بداية إنى مدركة تماماً أن الغالبية العظمى من الشعب ضد العنف وضد إقصاء الآخر...لكن ملاحظتى الأولى تتمثل فى اندهاشى من قبول ولو القلة لهذا الاعتداء بل وتفهم وتبرير دوافعه، نتيجة حشد فئة معينة لمشاعر سلبية ضد البرادعى نتيجة معلومات مغلوطة وأكاذيب وشائعات وفى نفس الوقت حرمانه من أى فرصة للظهور العلنى عبر قنوات واسعة الانتشار، فقد تقبلت بعض ردود الأفعال هذا السلوك العنيف غير الأخلاقى بحجة أنها ليست من أنصاره بل حملت بعض الآراء –حتى لو متعاطفة معه- نبرة لوم للبرادعى ذاته عن سبب ذهابه لهذه اللجنة باعتبارها ليست دائرة مسكنه وغير آمنة كأن هذا مبرر كاف لتعرضه للعنف.الملاحظة الثانية أن ماسبيرو لا زال يبث معلومات مضللة أو على الأقل متحيزة ومبتورة وغير ممثلة لكافة التيارات كما تقتضى الحرية المفترضة والعدالة وأخلاقيات المهنة وفى نفس الوقت مروجاً أسطورة الحرية فى العهد الجديد (انظر التناول الخبرى والتعليقات المسموح بها على صفحة أخبار مصر والنيل أو أداء البرنامج الحوارى الأشهر مصر النهارده بعد خروج المذيع اللامع محمود سعد الذى كان يبث بعض التوازن فى إطار المتاح).

حتى الآن لم يمنح البرادعى فرصة الظهور على تلفزيون الشعب برغم تنحى الرئيس السابق، فهل يعقل تزامن التهليل الإعلامى لعبود الزمر، أحد المتورطين فى قتل رئيس مصر الأسبق، مع استقبال دكتور البرادعى الحائز على جائزة نوبل بالطوب وهو يمارس حقه السياسى كمواطن مصرى؟ هل هذه لعنة الحائزين على نوبل فى مصر: قتل السادات، تعرض نجيب محفوظ لمحاولة اغتيال، واليوم يتعرض البرادعى لهجوم بالطوب أثناء إدلائه بصوته فى الاستفتاء؟ لماذا يصر بعض المصريين على تشويه رموزهم الدولية ولا يدركون قيمتها؟ أما الملاحظة الثالثة فتتعلق بدور المجلس العسكرى فى ملاحقة البلطجية المسئولين عن الاعتداء وصورهم موثقة على مقاطع الفيديو هؤلاء البلطجية الذين لا ينتمون إلى تيار إسلامى كما تسعى محاولات الوقيعة بين الليبراليين والإسلاميين، يجب ألا تمر واقعة البرادعى بلا مساءلة وعقاب، فلنعتبرها لجنة تضاف إلى لجان تقصى الحقائق المنعقدة، ومن هنا أخشى - وأنا من مؤيديه- أن يكون دكتور البرادعى أكثر رقياً واحتراماً وأقل شراسة عما يتواجد على الساحة المصرية من إفرازات غير صحية وغير عادلة فى السلوكيات السياسية.

لا شك أن الأقدار فى مصر رحيمة للغاية بنا مقارنة بالحرب المدمرة فى ليبيا أو الكارثة المزلزلة فى اليابان، وذلك أياً كانت نتيجة الاستفتاء الذى سنحترمه جميعاً كمعبر عن الإرادة الشعبية سواء قبولاً أو رفضاً للتعديلات الدستورية، طالما خلا الاستفتاء من تزوير ممنهج واسع النطاق كسابق عهده ولكنه لم يخل من تجاوزات طفيفة لا سبيل من تخطيها إلا التعلم بالممارسة عن طريق منطق التجربة والخطأ وتدارك الأخطاء فى المرات التالية، وذلك انطلاقاً من رؤيتى أن الديموقراطية ليست "الكوشة" أو النهاية السعيدة للشعوب بل هى البداية لطريق ممتد تمهده الشعوب بسيرها فوقه مع تحملها الآلام والشوك مثل سعادتها بنجاحات الحرية وإنجازاتها.لا أريد أن أفسد بهجتنا بالعرس الديموقراطى يوم الاستفتاء ولكنى كذلك لست من أنصار الترويج لفكرة "مصر الجديدة" بانبهار شديد حتى لا أبالغ فى التوقعات ولا أعظم من الإحباطات الجمعية لاحقاً، لا زالت صورة البيئة السياسية المصرية غير واضحة تماماً فهى ليست بيضاء وليست قاتمة بل رمادية، والحراك الحالى سريع الوتيرة فالقوى والحركات السياسية تعيد ترتيب ذاتها وتكتلاتها فى إيقاع شديد السرعة مع بقاء الكثير من الهياكل والآليات القديمة على سابق عهدها مثل عدم توازن السلطة أو بعض الظلم أو القمع أو الاستبعاد، ولذا ترتبط الرؤية الموضوعية للوضع الحالى مثل تشبيه "الكوب نصف الممتلئ ونصف الفارغ" باعتباره حالة غير مستقرة وغير مريحة من التأرجح بين اليأس والأمل، ليعبر قلقنا فى الصدور عن متعة الحرية الوليدة والخوف من مسئوليتها وتبعاتها فى الوقت ذاته.

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...