اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يجب عزل وزير الداخلية فوراً .. وأعدام أي شُرطي متقاعس رمياً بالرصاص


se_ Elsyed

Recommended Posts

بعد كل الموضوعات التي تخص أمن المجتمع والذي هو أغلى من الماء والهواء ... فلابد من وقفة جادة .. ومخاطبة المجلس الاعلى للقوات المُسلحة على صفحتهم الخاصة في الفيس بوك ... بضرورة عزل هذا الوزير اللي عامل زي خيال المآته ولا صد ولا يرد ... وفي نفس الوقت .. عمل محاكمات عسكرية عاجلة لأي ضابط شرطة يتقاعس عن العمل ويرفض النزول لموقعه ..

- فلقد تعدى الأمر أيها السادة مجرد إنتشار البلطجية في الطرقات جهاراً نهاراً لترويع الامنين وسرقة متعلقاتهم تحت سمع وبصر الشرطة المتخاذلة والمتواطئة ... فلقد وصل الأمر إلى وجود سرقات وهجمات يومية مُنظمة على المواقع الأثرية المنتشرة في مصر لتجريد محتوياتها ... فبالأمس قام الوزير زاهي حواس المسئول عن الأثار والمتاحف بتوجيه نداءات إستغاثة وهو يبكي بالدموع في جميع البرامج الحوارية المباشرة ... نداءات للعالم كله ليتحرك ليُنقذ أثار مصر من النهب ...

- فأول أمس قام مجموعة من المجرمون المحترفون بالهجوم على مخزنين للأثار بمنقطة أهرامات الجيزة ونهبوها جميعاً بعد أن أعتدوا بالضرب على الخفراء الغلابة الذين تم تعيينهم هناك وكل أسلحتهم عبارة عن عُصي وشوم .. فطبقاً للقانون غير مسموح لهم حمل السلاح .. وبالتالي يصبحوا صيد سهل من السهولة لأي مجرم يحمل سلاح ألي .... الغريب في الأمر إني شاهدت منطقة الأهرمات منذ أيام قليلة والجيش منتشر هناك بشكل كثيف .. وحسب أقوال زاهي حواس .. فلقد أنسحب الجيش تماماً من هناك .... وفي نفس الوقت يرفض ضباط ومنذ أيام قليلة يومين أو ثلاثة أيضاً إكتشفوا أنفاق على عمق 5 امتار في الأقصر لتصل إلى المتاحف والمعابد التي هناك لنهبها ..

- وحدث قبلها نهب لأثار منطقة سقارة ...

كل هذا وجهاز الشرطة أو 20 مليار ميزانية وأبو 1.5 مليون عسكري أمن مركزي .. يرقصون جميعاً على جثة الوطن الذي لن يموت .. ولن نركع أمام إبتزازهم ..

أضم صوتي لصوت كل الزملاء الأفاضل المنادين بضرورة تولي الجيش مقاليد أمور الأمن وإحالة كل هؤلاء الى المعاش المبكر أو إلى مزبلة التاريخ

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 46
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ارفع القبعة لك يا س

واضم صوتي لصوتك

ثورة شعبيه = تطهير ,,

العضو الفاسد لو ما نصلح حاله

يبتر ,,

يستأصل من الجذور ,,

لانه لو بقى منه جزء ,,

تقيح وانتشر ,,

كخلايا السرطان تنهش في الشعوب .

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

ايه مصيبة بتحصل في البلد دلوقتي تلاقي التعليقات ا للي تحت الخبر في الجرايد والمواقع كلها بتتهم الشباب اللي في التحرير انهم اللي خاربين البلد باعتصامهم

كان فيه حادثة كبيرة في القللي بين سواقين وبلطجية علشان السواقين مش عايزين يدفعوا اتاوة للبلطجية

التعليقات كلها تحت الخبر بتتهم شباب التحرير انهم السبب في اي فوضي وشتايم في شتايم

رابط هذا التعليق
شارك

نقطي الخضراء للاسف خلصت يا سيمبا

:redrose:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

أنا متفائل إن شاء الله أن مظاهرة الجمعة اللي جاية هتنهى حالة الفوضى الأمنية دي

عاوزين البلد تنظف علشان نعرف نعيش

لا أثق أبدا في وزير داخلية أختاره محمد حسني مبارك

الكلام اللي بتقولوا يا س س بخصوص الأثار ، عاوز أقول ده شغل على كبير ميعملوش غير عصابات الشرطة أيوة عصابات الشرطة

البلطجية أخرهم سرقة بالأكراه ، إنما عمليات سرقة الأثار عاوزة حد يجيد التخطيط ويعرف قيمة الآثار وقادر على تسريبها خارج البلاد يعني مواصفات رجال الداخلية وأمن الدولة الفاسدين

وزارة نظيفة هي الضمان للشعب ، هتكون يد الشعب في السلطة وهتقدر توجه الجيش نحو إستقرار الأمور داخل البلاد

وزير داخلية محترم سيضمن لنا تخطيط جيد لإستقرار البلد هيستعين بالجيش وبالشعب وبالصالحين بالداخلية للسيطرة على الوضع في أسرع وقت.

الشعب لا يريد الفوضى الأمنية والجيش لا يريد الفوضى الأمنية ، الفوضى الأمنية مستفيد منها ....... فقط

ehm448.gif

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله..

وأضم صوتى لصوتك ولصوت كل من نادى بضرورة تولى القوات المسلحة مقاليد أمور الامن الداخلى للبلاد...

والسؤال الذى يفرض نفسه هنا..متى كانت الشرطة تحمى الشعب ؟ حتى تتعالى النداءات بالاستنجاد بعودة رجال الشرطة الى الشارع؟

متى كانت الشرطة فى خدمة الشعب؟....انها أكذوبة كبيرة كنا نعيش فيها ..

ماهو نفس حال الانفلات الامنى قبل وبعد الثورة..كل ماهنالك ان قبل الثورة كان يتم على استحياء..والان اصبح جهاراً نهاراً ..

إن جهاز الشرطة قد تحول منذ ثلاثين عاماً لخدمة شخص واحد وأفراد عصابته ، وأقاموا جيشاً جراراً قوامه مليون جندى لم تكن له وظيفة إلا حماية العصابة وزعيمها ....يبقى من غير المنطقى اننا نطلب منهم حماية الشعب دلوقت..لان الشعب ده يعنى العدو اللى بينضرب بالجزم ..حيحميه ازاى بقى؟...دى حاجة تلخبط خالص بصراحة...يعنى على بال مايفهموا عساكر الامن المركزى ان الشعب ده حبيبنا ولازم نحميه يكون حدث فى الامور أمور...

هل هذا هو الامن المركزى وجهاز الشرطة الذى نتباكى عليه ونتلهف لنزوله الى الشارع لحمايتنا ؟

ونسمع ونشاهد أحدث تصريحات مدير أمن البحيرة والذى لخص فيها نظرية أمثاله من بعض القيادات الفاسدة للشرطة ، يطلب من ضباطه وجنوده " اننا أسيادهم ونضربهم بالجزمة"....فهل المطلوب منا كشعب اننا نقبل أحذيتهم حتى يرضوا عنا ...!!

ولم يفعل وزير الداخلية شئاً الا نقله لمكان اخر يمارس فيه عربدته واستخدام الجزمة كلغة حوار.

الناس بتتقتل فى الشوارع والاثار تنهب والمبانى الحكومية يتم حرقها لاخفاء كل مايدين التشكيل العصابى الاخطبوطى والذى له يد فى كل مكان...وكل يوم نسمع عن فساد جديد ووجوه جديدة للدرجة التى اصبتنا بالغثيان والقرف مما نطالعه كل يوم....بجد حاجة تقرف...

اذن لا مكان لوزير الداخلية الجديد فى الحكومة الجديدة....طالما لم يستطيع حماية ارواح ابناء الشعب ولا اثارالبلد ولم ينجح الى الان فى عودة الامن والاستقرار الى البلد...

ولا مكان أيضاً لكثير من قيادات الشرطة الذين تورمت ذاتهم وتضخمت صورتهم عن أنفسهم وأصابهم جنون العظمة وتطابقوا مع رموز البطش والفساد والجبروت .

وكيف نطالب بعودتهم للشارع ولم يتغير شىء الى الان ولم يتم إعادة تأهليهم لعصر جديد تكون فيه " الشرطة فى خدمة الشعب " حقاً وفعلاً وليس مجرد لافتة جوفاء تعكسها الممارسات الفعلية فى الشارع ومع الناس .

نريد وزير داخلية شريف لكى يعيد بناء هذا الجهاز ولكى يعيد تأهيل عقليات القيادات الشابة لدور جديد فى مجتمع جديد ونظام جديد تكون فيه السيادة للشعب ، وليست للحكام الطغاة ، ويقومون جميعاً بالقسم أمام الشعب أن يكونوا فى خدمة الشعب وليس فى خدمة أى حاكم أو قائد مختل أو وزير متجبر باع نفسه وشرفه لحاكم لص أو سفاح ....لإن وزارة الداخلية بأسرها ماهى إلا مؤسسة لخدمة الشعب ويتقاضون أجورهم من جيوب هذا الشعب ومن ضرائبه ،بل ان وزيرهم نفسه مستخدم ومستوظف لخدمة هذا الشعب..وليس لخدمة رموز الفساد...

والله الواحد اتخنق ...الله المستعان

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق
شارك

الواحد قرف بصراحة من موجة الطبطبة على الشرطة اللى شغالة اليومين دول فى الإعلام.

المذيع ولا المذيعة يقولوا: أرجوكم ارجعوا احنا مش حنقدر نعيش من غيركم

والضابط يتصل ويخاف يقول اسمه, ويقعد يقول يا جماعة احنا مضطهدين والشعب بيضربنا على قفانا واحنا صورتنا خلاص اتهزت قدام المواطن- وهو لازم المواطن يقف موطى راسه فى الأرض قدامك عشان جنابك تعرف تشتغل؟

ويكمل الضابط الاسطوانة المشروخة بتاعتهم ويقول الإعلام شوه صورتنا, واحنا مش كلنا وحشين, زينا زى كل المهن التانية فينا الكويس وفينا الوحش بس الأغلبية كويسين- يا سلااااااااااااااااااام, أمال مين اللى كانوا بيفسدوا فى البلد طول الفترة اللى فاتت؟

وتستمر الاسطوانة المشروخة فى فقع مرارتنا , ويختمها المذيع أو المذيعة برجاء حار لضباط الشرطة الشرفاء بالرجوع لعملهم لأن المجتمع كله مش قادر يعيش من غيرهم.

وأنا بقول إن ضباط الشرطة اللى بيتكلموا فى الإعلام هما سبب كبير جداً فى كره المواطنين للشرطة ورفضهم لرجوعهم بوضعهم الحالى وعدم التعاون معاهم.

لأن تقريباً كل الضباط دول مستفزين وأغبياء وكلامهم أوله بيناقض آخره, كل همهم فى المكالمة ولا المقابلة هو نفى أى خطأ من جانب الشرطة وإنهم مغلوبين على أمرهم ومطحونين زيهم زى باقى المواطنين, وطبعاً ده كله بهدف تجنب المحاكمات والمساءلة على جرايمهم اللى عملوها قبل كده. ولا يعنيهم أمن المجمتع ولا سلامته فى شئ, المهم إنهم يرجعوا بكل امتيازاتهم السابقة وبشروطهم ويكونوا هما الأسياد واحنا العبيد.

لازم يعرفوا إن الايتزاز والبلطجة دول مرفوضين

فى حلول كتير اتقدمت هنا وفى أماكن تانية, وواجب على المجلس الأعلى للقوات المسلحة التفكير فى الحلول دى بجدية واختيار الأنسب منها, واللى مش عاوز يشتغل من الشرطة بأدب وباحترام وبإخلاص وتفانى فى العمل يدور له على شغلانة تانية ويريح ويستريح.

وإذا كان المجلس الأعلى هو كمان مش قادر يحل المشكلة يبقى يريحنا هو كمان ويسلم السلطة لمجلس رئاسى كما هو مقترح من مدة طويلة ويتفرغوا هما لمهمتهم المقدسة فى حماية الوطن ويسيبوا الشئون الداخلية لمدنيين متفرغين لحل المشاكل الداخلية.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق
شارك

اللواء الانسان المحترم احمد رشدي,,

وما ادراك ما احمد رشدي

شخصية يتفق عليها الجميع

شرطة ,, جيش ,, شعب ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

الاستاذ عادل أبو زيد اتكلم امبارح عن نفس الفكرة

غياب الأمن ... نداء للمجلس الأعلى للقوات المسلحة

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق
شارك

180px-Ahmed_Rushdi.jpg

شخصيات / تعريفات

اللواء / أحمد رشدي

هو أول وزير داخلية مصري ينال احترام الشعب بجميع طوائفه ,,

حارب تجار المخدرات وقاد عدة حملات ناجحة عليهم.

استقال من وزارة الداخلية بعد أحداث الأمن المركزي الشهيرة. وعندما خرج من الوزارة آسف الجميع لخروجه كان خسارة كبيرة للقيم والمبادئ وهو أول من قام بعملية انضباط للشارع واجبر قيادات الداخلية على النزول للشارع من اجل راحة وأمن وأمان المواطن المصري. وانتخب عضوا بمجلس الشعب عن دائرة بركة السبع، محافظة المنوفية. و هو الذى اكتشف رافت الهجان ورشحه لضباط المخابرات العامة لتجنيده عندما كان جهاز المخابرات يبحث عن شخص له جذور اجرامية ليتمكن من التعامل مع الاسرائيلين .

في فترة الثمانينات، كانت منطقة الباطنية، القاهرة، لها شهرة كبيرة كمركز لتجارة المخدرات في مصر، حيث يقطنها عدد كبير من تجار المخدرات، ويتردد عليها المدمنون، وفي عهد اللواء أحمد رشدي تم القضاء على عدد كبير من التجار بالمنطقة، وعلى لسان أحمد رشدي، قام بحملات مكثفة بعدد كبير من ضباط شرطة بدلا من المخبرين والمرشدين، وقام بحملات تفتيش على أوقات متقاربة، وبعد فترة استطاع أن ينجح في القضاء على تجارة المخدرات بالباطنية، ويقول رشدي مبتسما: بعد خروجي من الوزارة انتشتر شائعة بوجود نوع جديد من المخدرات أطلق عليه التجار "باي باي رشدي".

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

180px-Ahmed_Rushdi.jpg

شخصيات / تعريفات

اللواء / أحمد رشدي

هو أول وزير داخلية مصري ينال احترام الشعب بجميع طوائفه ,,

حارب تجار المخدرات وقاد عدة حملات ناجحة عليهم.

استقال من وزارة الداخلية بعد أحداث الأمن المركزي الشهيرة. وعندما خرج من الوزارة آسف الجميع لخروجه كان خسارة كبيرة للقيم والمبادئ وهو أول من قام بعملية انضباط للشارع واجبر قيادات الداخلية على النزول للشارع من اجل راحة وأمن وأمان المواطن المصري. وانتخب عضوا بمجلس الشعب عن دائرة بركة السبع، محافظة المنوفية. و هو الذى اكتشف رافت الهجان ورشحه لضباط المخابرات العامة لتجنيده عندما كان جهاز المخابرات يبحث عن شخص له جذور اجرامية ليتمكن من التعامل مع الاسرائيلين .

في فترة الثمانينات، كانت منطقة الباطنية، القاهرة، لها شهرة كبيرة كمركز لتجارة المخدرات في مصر، حيث يقطنها عدد كبير من تجار المخدرات، ويتردد عليها المدمنون، وفي عهد اللواء أحمد رشدي تم القضاء على عدد كبير من التجار بالمنطقة، وعلى لسان أحمد رشدي، قام بحملات مكثفة بعدد كبير من ضباط شرطة بدلا من المخبرين والمرشدين، وقام بحملات تفتيش على أوقات متقاربة، وبعد فترة استطاع أن ينجح في القضاء على تجارة المخدرات بالباطنية، ويقول رشدي مبتسما: بعد خروجي من الوزارة انتشتر شائعة بوجود نوع جديد من المخدرات أطلق عليه التجار "باي باي رشدي".

عنده 87 عام يا أرش، أحمد رشدي من مواليد 29 أكتوبر 1924

ومبيظهرش على الإعلام خالص شكله تعبان

ehm448.gif

رابط هذا التعليق
شارك

عنده 87 عام يا أرش، أحمد رشدي من مواليد 29 أكتوبر 1924

ومبيظهرش على الإعلام خالص شكله تعبان

للفترة اللانتقالية بس يا غريب ,,

دوره مهم جدا في المرحلة دي لان الكل متفق عليه مافيش حد غيره حيرضي جميع الاطراف

الشرطة تقدره و تدين له بالولاء المطلق

الجيش يحترمه لتاريخه الوطني القديم و المشرف

والناس بتعشقه اوي

النوعية دي من الرجال قلوبها اشب مني ومنك ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

وإذا كان المجلس الأعلى هو كمان مش قادر يحل المشكلة يبقى يريحنا هو كمان ويسلم السلطة لمجلس رئاسى كما هو مقترح من مدة طويلة ويتفرغوا هما لمهمتهم المقدسة فى حماية الوطن ويسيبوا الشئون الداخلية لمدنيين متفرغين لحل المشاكل الداخلية.

السلام عليكم ورحمة الله....

أتفق معك أيضا يا باشمهندس ..وكنت قد كتبت من قبل عن تباطىء المجلس الاعلى للقوات المسلحة فى اتخاذ القرارات التى تحمى الثورة وتعيد الثروات المنهوبة من البلد ، لان هذا التباطىء ان دل على شىء فانما يدل على تورط البعض مع النظام السابق لاعطاءه فرصة ترتيب اوراقه ونقل امواله لجهات يصعب الوصول اليها ...

وهذا التباطىء سواء كان مقصودا ام لا...فهو يذكرنى بتباطىء الرئيس المخلوع فى اتخاذ قرار التنحى...وبعد حدوث اى ازمة يظهر على الشاشة ليُلقى فى وجوهنا ببعض القرارات التى لا تسمن ولا تغنى من جوع....وهذا ما أراه يحدث الان ...

كما انى لا اتقبل ايضا ما يتردد بأننا استحملنا 30 سنة ، ايه المشكلة نستحمل شوية كمان الى ان يتدبروا الامور..واقول ان مقلوب هذا الطلب هو الصحيح وهو اننا استحملنا وصبرنا 30 سنة وكفاية كده لان صبرنا نفذ ...ايه المشكلة بقى فى ان اللى سكتوا عن قول الحق وعن الفساد المستشرى ولم يحركوا ساكنا على مدار 30 سنة يتحركوا الان وبسرعة....هم اللى مفروض يسرعوا فى اتخاذ القرارات مش احنا اللى نستحمل شوية كمان....

http://www.egyptiant...ic=116953&st=12

الله المستعان

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق
شارك

وشوفوا الكلام ده كمان عن ظلم محمود وجدى للمعتقلين والمساجين والله كلام يشيب وتعذيب ما بعده تعذيب

الراجل بيقول حكايات والله لو اسرائيل ماتعمل فيهم كده

معتقلون اسلاميون:محمود وجدى مهندس التعذيب فى السجون المصرية

بعض النقط اللى اتكلم فيها المعتقل

يقول مجدي عثمان – أحد المعتقلين المفرج عنهم مؤخرا – أنه تم القبض عليه وكان يبلغ من العمر 28 عاما وعلى الرغم من حصوله على عشرات الاحكام بالبراءة واخلاء السبيل من المحاكم الا انه كان يتم التحفظ عليه وايداعه المعتقلات وفقا لقانون الطوارئ لمدة 17 عاما متوصلة ليخرج من السجن وقد تجاوز عمره 45 عاما .

كاشفا عن أن إدارة سجن أبي زعبل كانت تقدم الطعام للمساجين بدون ملح في الطعام كما لم يسمح لهم بالخروج لمشاهدة الشمس وهو ما أدى الى تلاشى الكالسيوم من الجسم وهو ما تسبب في وقوع الاسنان فضلا عن تقوص العظام مما منع الكثير من القدرة على السير ، فيما يتم تعذيبنا داخل الزنازين بالضرب المبرح في كثير من الأحيان .

معتقل اخر

ويقول محمد إسماعيل عبد الغنى – الذى اعتقل لقرابة 20 عام منذ عام 1981 - رأينا أهوال داخل سجن الوادي الجديد بعد أن تم إجبارنا أكثر من 10 مرات على الخروج من الصلاة لنقول بدلا من " الله أكبر " .. " مبارك أكبر " و " جمال أكبر " .

مشيراً إلى أن ضباط مباحث أمن الدولة كانوا يجبرون المعتقلين على السير كالحيوانات على ايديهم وارجلهم كما أجبروهم على قضاء حاجتهم كما تقوم الحيوانات باخراج فضلاتها ، فضلا عن اطلاق اسماء نساء علينا ، فضلاً عن التطاول علي الذات الاهية خلال تلقينا سيل من الشتائم .

معتقل اخر

فيما أكد مجدي محمد موسي – أحد المعتقلين منذ عام 1990 وحتى عام 2007 – أنه حصل علي مئات الأحكام القضائية بالإفراج والبراءة إلا أنه لم يتم الافراج عنه ، مشيراً إلي أن اللواء محمود وجدي – وزير الداخلية الحالي بحكومة تسيير الأعمال - هو رئيس مصلحة السجون السابق في عهد " العادلي " ، ووصف " موسي " وزير الداخلية الحالي بمهندس عمليات التعذيب التى كانت تحدث في السجون المصرية ، لافتا الى ان المئات من الشهداء تساقطوا في السجون خلال رئاسته للمصلحة .

وأكمل كلامه قائلاً: فدخلت الزنزانة المجاورة لي ووجدت أخ "لا أريد أن أقول أسمه" ملقى على الأرض وبدون ملابس تماماً فقلت له لماذا أنت مضرب عن الطعام فقال لي , كنت مريض فطلبت من إدارة السجن علاج فأعطوني , ولكن العلاج كان ليس علاًجاً لمرضي ولكنه كان منوم , ثم قام ضباط السجن بإدخال الجنائيين عليا فاعتدوا عليا جنسياً , فقررت أن أضرب عن الطعام , وبعدها بلحظات قد فارق الحياة . وأضاف: كما أتذكر أخي "خالد كمال أبو المجد" الذي توفى أيضاً بعدما اعتدوا عليه جنسياً واضرب عن الطعام حتى الموت .

وأضاف : أتذكر أخي " أحمد عبد الرحمن " الذي كان يعانى من مرض البواسير و ظل ينزف لمدة 3 سنوات دون علاج حتى مات بالجفاف, فرأيت من نظارة الزنزانة العساكر وهم يحملونه في بطانية ثم إلى ثلاجة الموتى .

أما أخي الشهيد "حسن محمد إبراهيم" , فقد مات من شدة التعذيب , وكذلك الأخ "مجدي عبد المقصود" , ولا استطيع أن أنسي الأخ الشهيد "نبيل على جمعة" الذي مات وهو جالس على الجردل أثناء قضاء حاجته , وكذلك الشهيد "أحمد عبد العظيم" الذي توفى عام 1997 من شدة التعذيب في السجن, وكان الشهيد "يوسف صديق باشا" في الثلاثينات من عمره ومن شدة التعذيب كان يقضى حاجته على نفسه حتى مات .

وأضاف : قال لنا رئيس مباحث السجن ذات مرة " لو كنا حابسين حمار كان مات" , فرد عليه أحد المعتقلين إحنا معانا كتاب ربنا , فقام هذا المجرم بلم جميع المصاحف من كل الزنازين وأحرقها أمام أعيننا ونحن مكبلين الأيدي والأرجل, ، فضلا عن قيامه بجمع أكثر من 100 معتقل وإجبارهم على الطواف حول شجرة وقول " لبيك اللهم لبيك " وكان يضع صورة حسنى مبارك ويقول لنا أسجدوا تحتها .

بالذمة ده مش اجرااااااااام معرفش والله مين اللى اختار بتاع السون يبقى وزير داخلية ويفضل برضو وزير بعد الثورة!!!!!!!!!!!!!!!!!1

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق
شارك

وشوفوا الكلام ده كمان عن ظلم محمود وجدى للمعتقلين والمساجين والله كلام يشيب وتعذيب ما بعده تعذيب

الراجل بيقول حكايات والله لو اسرائيل ماتعمل فيهم كده

معتقلون اسلاميون:محمود وجدى مهندس التعذيب فى السجون المصرية

حسبنا الله ونعم الوكيل

ماحدش حيفلت من العقاب

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

اتفرجوا كمان كانوا عاوزين يبنوا سجون اضافية ما هو اللى عندهم ماكانش مكفى الامعتقلين السياسيين

على حد علمى المعتقل السياسى ده بيبقى صاحب كلمة مش صاحب جريمة

ولما كلمته ماتعجبش النظام طبعا كان ياللا عالسجن علطول

"الداخلية" إنشاء 3 سجون جديدة قبل ثورة 25 يناير فى جمصة والمنيا ووادى النطرون لحبس المعتقلين السياسيين فيها بتكلفة 2 مليار جنيه

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق
شارك

شوفوا الفيديو القديم ده لاحمد رشدى

والله انا نفسى محمود وجدى يشوفه ويتعلم منه الاحترام والاخلاق والنزاهة

http://www.youtube.com/watch?v=-xJUluMTcmw&feature=player_embedded

رابط هذا التعليق
شارك

و الله انا هتجنن طيب يمكن اذ ربما الناس بيتعدو على الشرطه انما شرطة الاثار حد جه

جنبها

يعنى فيه حد اتعدى علىهم عشان ينسحبوا هو كان فيه مظاهرات عند الهرم وانا معرفش

فين الامن المركزى

و الله امبارح ماعرفت انام بكيت اكتر من يوم ابويا ما مات

يا رب فرجك يا رب

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق
شارك

ايه مصيبة بتحصل في البلد دلوقتي تلاقي التعليقات ا للي تحت الخبر في الجرايد والمواقع كلها بتتهم الشباب اللي في التحرير انهم اللي خاربين البلد باعتصامهم

كان فيه حادثة كبيرة في القللي بين سواقين وبلطجية علشان السواقين مش عايزين يدفعوا اتاوة للبلطجية

التعليقات كلها تحت الخبر بتتهم شباب التحرير انهم السبب في اي فوضي وشتايم في شتايم

الناس اللي بتقول ان شباب التحرير هم السبب في حالة الفوضي و الانفلات الأمني اللي حاصل حاليا

عاوز أقوللهم..قبل الثورة..ما كانش فيه فوضي و انفلات أمني؟؟

دلوقتي فيه بلطجية شكلهم يخوف مثلا و لابسين لبس قديم و شكله يخوف حبتين

قبل الثورة كانوا فيه برضه بلطجية..بس بيلبسوا بدلة سودا أوبيضا ميري..و لابسين كاب الشرطة

المهنة في البطاقة شرطي..لكن المهنة حقيقة بلطجي..و بيمارس بلطجته و سطوته علي خلق الله في كل حتة

حالة الانفلات الأمني اللي بعد الثورة دي..كانت موجودة قبل الثورة بس بسمي مختلف..كان اسمها

قانون الطوارئ..أو قانون الارهاب أيهما أسوأ...

قانون بيدي الحق لأي بلطجي لابس لبس شرطة انه يلقي القبض علي أي مواطن لمجرد انه اشتبه فيه

!!!يعني شكله ولا مؤاخذه مش عاجبه

يبقي ما اختلفناش كتير عن قبل الثورة..بس الفرق ان دلوقتي كل واحد عرف حجمه الحقيقي

لكن فيه ناس للأسف مش عاوزة تعترف بحجمها ولا بدورها الحقيقي..و حاسسين انهم كده بيفقدوا أهم

ميزة في شغلهم و اللي عشانها أساسا دخل معظمهم كليات الشرطة..وهي البلطجة

تم تعديل بواسطة Alattar

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...