اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مبروك لمصر ... حسني مبارك تنحي

Recommended Posts

طيب ماننزل كلنا في نهاية الاسبوع و نعمل جمعة نهائية لتحقيق مطالب الثورة . وأهو نبقى شاركنا واقعياو عشنا في التحرير و يمكن نهاية القصة تيجي على إدينا ماهو الثوار دلوقتي محتاجين دعم لان في ناس كتير أعرفها إقنعت و إكتفت ؟ ايه رأيكو ننزل الأربع و نرجع الجمعة أو السبت الصبح نفسي أشوف مصر في زيها الجديد........................؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

كتبت قبل كده ان كل يوم جمعه المصريين يتقابلوا بالملايين في ميدان التحرير يصلوا الجمعه سوا وبعد الصلاه يكون فيه كرنفال احتفالي فني موسيقي حيكون فوايده كتيره جدا منها توصيل رساله لاي حاكم انك مجرد موظف عندنا احنا الاصل واحنا القوه الساحقه ,, وتاني فايده التماهي الجميل اللي حيحصل بين كل المصريين ده حتى لو حصل مثلا لاقدر الله سيول او موقف خارجي او اي طارئ يهم المصريين حيكون فرصه لصعود الصفوه من المثقفيين على الستيدج يقولوا رأيهم ده مظهر حضاري والله وسياحي ليس له مثيلبقترح ان ميدان الشهداء يكون حديقه مصممه على اروع مايمكن حتى سياحيا واقتصاديا وثقافيا حيكون له مردوود مادي خرافي على اي راعي رسمي او مجموعة رعاه يتولوا الانفاق على المشروع والاعتناء بيه ,,

ايه رايكم ؟؟

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

باربرا سترايسند تثني على الثورة المصرية في حفل تكريمها

جرى تكريم المغنية والممثلة الأمريكية باربرا سترايسند عن مجمل مشوارها الفني وأعمالها الخيرية خلال الحفل السنوي الذي أقامته مؤسسة ميوزيكيرز لشخصية العام، وخلال الحفل أشارت إلى انتصار الثورة المصرية دون أن تذكرها صراحة بحسب تقرير لوكالة رويترز نشر الأحد 13-2-2011.

وجمع الحفل الذي يرتبط بجوائز "غرامي" الموسيقية، مساء الجمعة الماضي، مجموعة متنوعة من المغنين من بينهم أسطورة الغناء ستيفي وندر.

وخلال الحفل المخصص لتكريمها أشادت سترايسند، الحاصلة على جائزة غرامي ثماني مرات، بالانتفاضة الشعبية المصرية والإطاحة بالرئيس حسني مبارك .

وقالت سترايسند "كما يستطيع أن يرى أي شخص يتابع التلفزيون، انتصرت قوة الديمقراطية على طغيان الدكتاتورية، وأتمنى أن تقود هذه اللحظة التاريخية الى الحرية والرخاء والسلام الدائم بين الدول العظيمة".

ثم شدت سترايسند بأغنيتها الشهيرة (الطريقة التي كنا)، وبعدد آخر من أغنياتها أمام جمهور من 2500 شخص احتشدوا في مركز المؤتمرات في لوس انجليس.

وميوزيكيرز منظمة أسستها أكاديمية التسجيلات لتقديم مساعدات للموسيقيين الذين يعانون من متاعب مالية. وقدمت العام الماضي مساعدات قيمتها 2.5 مليون دولار.

كما قدمت مؤسسة سترايسند فاونديشن الخاصة بسترايسند ملايين الدولارات من المنح لمجموعات أخرى.

والمغنية البالغة من العمر 68 عاما مؤيدة للحزب الديمقراطي الأمريكي وللقضايا السياسية المرتبطة بالليبراليين.

رابط هذا التعليق

طيب ماننزل كلنا في نهاية الاسبوع و نعمل جمعة نهائية لتحقيق مطالب الثورة . وأهو نبقى شاركنا واقعياو عشنا في التحرير و يمكن نهاية القصة تيجي على إدينا ماهو الثوار دلوقتي محتاجين دعم لان في ناس كتير أعرفها إقنعت و إكتفت ؟ ايه رأيكو ننزل الأربع و نرجع الجمعة أو السبت الصبح نفسي أشوف مصر في زيها الجديد........................؟؟؟؟؟

يا شباب لو حد عنده إستعداد ينزل مصر في الوقت ده من السعودية خاصة جدة ممكن نتواصل و نظبط مع بعض؟

رابط هذا التعليق

كتبت قبل كده ان كل يوم جمعه المصريين يتقابلوا بالملايين في ميدان التحرير يصلوا الجمعه سوا وبعد الصلاه يكون فيه كرنفال احتفالي فني موسيقي حيكون فوايده كتيره جدا منها توصيل رساله لاي حاكم انك مجرد موظف عندنا احنا الاصل واحنا القوه الساحقه ,, وتاني فايده التماهي الجميل اللي حيحصل بين كل المصريين ده حتى لو حصل مثلا لاقدر الله سيول او موقف خارجي او اي طارئ يهم المصريين حيكون فرصه لصعود الصفوه من المثقفيين على الستيدج يقولوا رأيهم ده مظهر حضاري والله وسياحي ليس له مثيلبقترح ان ميدان الشهداء يكون حديقه مصممه على اروع مايمكن حتى سياحيا واقتصاديا وثقافيا حيكون له مردوود مادي خرافي على اي راعي رسمي او مجموعة رعاه يتولوا الانفاق على المشروع والاعتناء بيه ,,

ايه رايكم ؟؟

أنا معاك ألف في المية على الكلام ده

وده كان كلام الدكتور صفوت حجازي وجورج اسحاق

لازم الناس تتجمع كل جمعة يصلوا الجمعة في الميدان ويستعرضوا قوة الشعب وأننا بالمرصاد لأي محاولة للعودة للخلف ومفتحين عيننا على حقوقنا.

الكلام ده مطلوب حتى يتم تطهير وسائل الإعلام المصرية لتكون هي بعد ذلك الواجهة الإعلامية للثورة التي تراعي مبادئها وتراقب الفاسدين .

رابط هذا التعليق

RT

@Misryj: @salmaeldaly

.للعلم طول ما سلخانة التعذيب في أمن الدولة شغالة يبقي احنا لسة ماعملناش حاجة

#25jan #Egypt #jan25

أحسنت يا أيمن

الجهاز ده محتاج تفكيك بالكامل ، عامل زي محاكم التفتيش والبوليس السياسي

رابط هذا التعليق

RT

@Misryj: @salmaeldaly

.للعلم طول ما سلخانة التعذيب في أمن الدولة شغالة يبقي احنا لسة ماعملناش حاجة

#25jan #Egypt #jan25

أحسنت يا أيمن

الجهاز ده محتاج تفكيك بالكامل ، عامل زي محاكم التفتيش والبوليس السياسي

الراجل فيهم بس يغلط في متظاهر مصري واحد ,,

اصغر منظمه او هيئة حقوقيه - مش حقول 6 ابريل - فيكي يا مصر لو شمت بس خبر حتقلب عليهم الدنيا ,,

ماعاملوهاش وهما رجاله حيعملوها بعد مالبسناهم طرح ,,

رابط هذا التعليق

لكل من يخشى التعرض او تعرض لمضايقات من جهاز مباحث امن الدوله بسبب موقفه المؤيد للثوره ,,

تقدم حركة شباب 6 ابريل الدعم القانوني المجاني والمسانده الاعلاميه الفوريه لكل المصريين

استاذن الادارة الكريمة في وضع ارقام الموبيلات ان لم تكن قوانين المنتدى تمنع ذلك ,,

رابط هذا التعليق

قرر الرئيس محمد حسني مبارك تخليه عن رئاسة الجمهورية للمجلس الاعلى للقوات المسلحة

مين هو القائد الاعلى للقوات المسلحة

كل سنة واحنا طيبين

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

صورة لشعب الأسكندرية يحاصر القصر الرئاسي برأس التين يوم سقوك نظام مبارك ...

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

صور اعجبتني180759_193517017339303_100000430195632_623684_3483029_n.jpg

عائد أنا لمسجدي .....

رابط هذا التعليق

انا ما اقدرش اقول للناس تعمل ايه لان الناس هي اللي عملت وغيرت وكل حاجة بس انا عندي مخاوف من حقي اعبر عنها والناس تفكر وتوزنها والشعب اللي حرر بلده يقدر يلاقي لها حل1- فين مبارك؟ لا بجد فين؟ ايه الغموض ده؟ بن علي راح السعودية عرفنا انه في السعودية، مبارك شوية يقولوا لنا في الامارات وشوية يقولوا في شرم الشيخ وشوية يقولوا في غيبوبة وشوية يقولوا زي القرد مافيهوش حاجةانا مش عايزة اخوف حد، بس افتكروا ثورة مصدق وافتكروا عودة الشاه اللي قعد بعدها سنين طويلة يعذب في الايرانيين، وافتكروا ان مبارك له اذناب وعيال وناس مصالحهم متشابكة معاه ومع نظامه ومش حيسيبوه يقع بالساهلمبارك لو في شرم الشيخ، الجيش ملزوم يقبض عليه ويتحفظ عليه لحين محاكمتهلو في الامارات يبقى الامارات ملزومة تطلع لنا بيان رسمي تقول انه عندهاوفي كل الاحوال، الراجل ده لازم يتحاكم، ويرجع الفلوس، ويتحاكم بتهمة الخيانة العظمى، العادلي بيقول انه اخد كل التعليمات من مبارك مباشرة، يعني كل ما يوجه للعادلي من تهم - ومن ضمنها الخيانة العظمى لما سحب الشرطة من الشارع - تتوجه لمبارك فيه حد رفع قضية دلوقت على الراجل ده؟ ولا سايبينه ثم شرم الشيخ ايه؟ القصر اللي قاعد فيه ده بتاعنا اساسااديني باحذركم اهو.. الراجل ده او ابنه او حد من نظامه ممكن يرجعوا في اي لحظة وينتقموا منا كلنا2- وبمناسبة اي حد من نظامه.. فين عمر سليمان؟ قاعد فين دلوقت؟ وشغلته ايه دلوقت؟ وضعه القانوني ايه؟ عمر سليمان اسرائيل وامريكا بيحبوه... والراجل ده مجرم حرب وله تاريخ طويل من التعذيب والقتل، هو فين؟ ثابت بالوثائق انه كان بيعذب وبيقتل وبيضخ غاز مسمم في الانفاقحد رفع عليه قضية؟ ولا مستنينه لما تترستق الامور وامريكا واسرائيل ينططوه علينا؟3- احمد شفيق قاعد ليه؟ وايش عرفكم ان احمد شفيق مش على اتصال بمبارك وعمر سليمانثم هو قاعد لكن هو فين؟ مختفي من وشنا ليه؟ مش ده شفيق اللي قال علينا هايد بارك؟ مش ده شفيق اللي قال حابعت لهم بسكوت وبون بون؟ مش ده شفيق رئيس حكومة مذبحة الاربعاء؟ عادلي ايه اللي بيتحاكم على مذبحة الاربعاء؟ المذبحة دي حصلت ومحمود وجدي هو وزير الداخلية مش العادلي، وبعدين هو مش ابو العينين هو اللي اعترف انه سلط البلطجية؟4- فين صفوت الشريف؟ فين فلوسه؟ وفين ارصدته؟ وفين التحقيق معاه؟ وهو قاعد فين دلوقت حاليا؟ 5- انتوا ناسيين ان فيه حاجة اسمها الحرس الجمهوري ولاءهم الاول لمبارك؟ وبياخدوا اوامر من مبارك؟ ومسلحين؟ شفيق وحكومته ليه ما تمشيش دلوقت حالا وتتشكل حكومة كفاءات بشكل عاجل، دي تتعمل في يوم واحدليه ما يتمش الاعلان عن مكان مبارك والجيش يطمنا انه متحفظ عليه؟ايه وضع الحرس الجمهوري دلوقت؟ جابو سيرة الشرطة وماحدش قال لنا ايه وضع الحرس الجمهورياحنا عايزين الجيش يتحفظ على مبارك وصفوت الشريف وعمر سليمان ويحل حكومة شفيق والكلام ده ينفع يتعمل النهاردة، مش صعبةوعايزين النائب العام دلوقت حالا يفتح تحقيق مع المذكورين وعلى رأسهم مبارك وولاده وعمر سليمان، وده برضه ينفع يتعمل النهاردةوعايزين الجيش يقول لنا وضع الحرس الجمهوري بالظبط ايه دلوقت، وليه ما يتحلش؟ هو مش الحرس الجمهوري ده شغلته يحرس الرئيس؟ طب مافيش رئيس دلوقت، موجود بيعمل ايه الحرس الجمهوري ده؟ وعايزين حل جهاز امن الدولة وليه فيه قانون طوارئ دلوقت حاليا؟ احنا حننام كده؟ انا سمعت واحد بيقول حنرجع يوم الجمعة الجاية لميدان التحريرجمعة جاية؟ النهاردة الاحد، انت عارف من النهاردة للجمعة ايه اللي ممكن يحصل؟ اديني قلت لكم مخاوفي وعقلكم في راسكم تعرفوا خلاصكم، واللي الناس حتستقر عليه انا معاكم

نواره نجم

رابط هذا التعليق

عائد أنا لمسجدي .....

رابط هذا التعليق

فيديو تحفة نزل في رصد من نص ساعة

السلفيون بيطبلوا

عائد أنا لمسجدي .....

رابط هذا التعليق

قرر الرئيس محمد حسني مبارك تخليه عن رئاسة الجمهورية للمجلس الاعلى للقوات المسلحة

مين هو القائد الاعلى للقوات المسلحة

كل سنة واحنا طيبين

على مااعتقد فالقياده دلوقت لمجلس قياده مش شخص بعينه .. واظن انهم قائد سلاح البحرية وقائد سلاح الطيران وقائد سلاح المشاة ( اظن هو طنطاوي ) ...

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

لأ .. طنطاوي هو القئاد العام للقوات المسلحة و وزير دفاع

ومعاه في المجلس

- رئيس الأركان * الفريق سامي عنان

- قائد البحرية * الفريق مهاب محمد حسين مميش

- الدفاع الجوي * الفريق عبد العزيز سيف الدين

- القوات الجوية * الفريق الطيار رضا محمود حافظ

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...