اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرجوكم مساعدتي

Recommended Posts

انا اريد ان أذهب زيارة الي دولة الأمارات ايه تفاصيل الزياره من حيث الفلوس والمده

عل العلم اني مليش حد قريبي هناك ليا واحد صاحبي بس

وكمان معلشي هاتقل عليكم

كنت عاوز اعرف ظروف البلد ايه في الوقت الحالي من حيث المهن الأتيه

انا شغال في الدعاية والأعلان منذ فتره كويسه الحمد لله

وطبعا الفوتو شوب والفلاش واليستريتور بشتغل عليهم كويس الحمد لله

وفاينل كت وأدوبي بريمير خاص بالمونتاج معقول

وأفتر أفكت بس مش قوي

وكمان شغل ثري دي ماكس تصميم شخصيات وأماكن كويس بأذن الله

بس اللغه معايه مش كويسه قوي يعني علي قدي كده

فأرجوا من لديه الخبره يقولي اسافر زياره الأمارات بحثا عن عمل ام لا ووضع البلد ايه بالنسبه

للمجالات اللي قلت لحضراتكم عليها دي انا معايه بكلريوس تجاره أداره أعمال ونظم معلومات إداريه

ولكم جزيل الشكر

أسف لو طولت في طلباتي

بس والله محتاج أعرف التفاصيل دي

رابط هذا التعليق

هو بما انك ملكش حد قريبك فى الامارات .فكدة مينفعش ليك زيارة لان دى خاصه بالاقارب انما ينفع ليك سياحة

ودى مدتها شهر او شهرين..وكل المطلوب من حضرتك جواز سفر صالح لمده 6 شهور ومثبت فية مهنتك..حتى لو حاصل على كذا..وبتروح اى مكتب من بتوع السياحة او السفريات يعملهالك وتدفع المعلوم وخلاص..

الاوفر بئا لو ليك حد فى الامارات يعملك القصه دى كلها من هناك

السياحة شهر تقريبا بتتكلف 1200 درهم..وممكن تجددها كمان شهر بمصاريف من (800 ل 1000)درهم انت وكلامك واتفاقك مع المكتب اللى هيعملهالك..ضيف كمان 2000 درهم تأمين مسترد يعنى هتدفعهم ولما تغادر البلد او تدفع وتعمل تعديل وضع وتطلع الاقامة تاخد ال 2000 درهم دول تانى..تمام كده

الشغل دى ارزاق..بس بالمناسبة انا كان قدامى عرض خاص بمجال الدعاية والاعلان هتشتغل يعنى مندوب دعاية واعلان فى جريدة..تجيب اعلانات للجريدة من الاخر..وسالت الاستاذ الفاضل ابو العز عليها بما مرحتش لانى مش خبرة فى المجال ده ولا اعرف حاجة عنه..بس اللى اتوصلتله يعنى ان المجال بتاع الدعاية والاعلان ماشى فى الخليج كلة..والشغل فى الاول والاخر ارزاق...وربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة hakeem
رابط هذا التعليق

أولا انا متشكر جدا جدا علي ردك

وانا طبعا عارف ان الشغل دا أرزاق قبل اي حاجه بس انا سامع ان البلد دي من ايام أزمه دبي ظروفها وحشه وبتمشي في ناس وكده يعني

هل دا صحيح ولا خطا

وانا ليا واحد صاحبي هناك وقالي ان الزياره هو هايعملهالي وتقريبا هاتكلفني 4 ألاف جنيه مصري وشويه تقريبا و 70 يوم مدتها هل

الكلام ده صح ولا ايه

ويارب اللي يعرف حاجه تاني ممكن تفيدني يرد عليا

وشكرا ليك تاني وشكرا مقدما

رابط هذا التعليق

والله موضوع الشغل وقانون العمل الجديد دة خلى حد تانى يفيدك فية..

السياحة (مش الزيارة)الشهرين تقريبا بتتكلف 2000 درهم ممكن تزيد 200 كمان ولا حاجة...بس بتدفع تأمين 2000 درهم بتستردة تانى

أنما يمكن اللى هتجيبها ب 4000 جنيه دى مش هتدفعلها تأمين وعلشان كدة غالية

واللى سمعتة عن المدة والكلام من واحد شغال فى مكتب سياحة فى ابو ظبى ان المدة شهرين وفى 10 ايام سماح يعنى 70 يوم بعد المدة دى اى يوم زيادة بغرامة عليك

ويستحسن طالما ليك صاحب هناك تسألة عن ظروف الشغل وهل ممكن يرتبلك شغل او على الاقل مقابلات شغل وانت تنزل تعملها ..

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 8
      بسم الله الرحمن الرحيم كل عام وحضراتكم جميعا بخير صديقي يحمل الجنسية الايطالية وهو دكتور صيدلي يعيش بمصر من أب مصري عندما تكلمت معه بخصوص السفر الي ايطاليا بشكل قانوني أفادني بأن والدته الايطالية ستزور مصر لقضاء بعض الوقت وتستطيع طلب مرافق شخصي حيث انها مريضة بمرض خطير ( غير معدي ) وستكون تأشيرتي عمل مدته سنة كمساعد لـ مسنة .   والسؤال .......     هل صحيح انني ملزم بدفع تأمين خروج بعد انقضاء المدة بما يوزي بالجنيه المصري 37 الف  تسترد بعد انتهاء مدة العقد  ؟   هل استطيع دخول دول الات
    • 2
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا معايا بكالوريوس نظم و معلومات و لأن مفيش شغل حاليا فى مصر الا كول سنتر او مخازن او امن جتلى فرصة انى اسافر السعودية الشغل فى شركة برمجيات فى جدة مبدأياً هاخد كورس مدفوع فى القاهرة على حسابهم الشغل هيبقى فى الاوراكل التدريب و التأشيرة و الفيزا و تذاكر السفر و الاقامة و الانتقالات و السكن كل ده مدفوع و عليهم السلبيات بقا الراتب 2500 ريال - بس بيقول هيزيد بعد كده اجازة شهر واحد كل سنتين التأشيرة " عامل " بس بيقول
    • 3
      السلام عليكم ..الإخوة الأعزاء انا أتيت السعودية فيزة عمل 90 يوم ولم يحدث نصيب فى العمل قبل عمل الإقامة ...حاليا شهر واحد فقط مر من ال 90 يوم..حاليا أريد العودة لمصر ...ولكن المعقب لا يعرف كيف يعمل خروج نهائى لأنه سأل فى الجوازات قالوله لازم تعمل اقامة الأول...اقامة مؤقتة للخروج النهائى ...ولعمل هذه الإقامة يجب التسجيل أولا فى جمعية المهندسين السعوديين لأننى مهندس وهو ما سيأخذ وقت وأريد العوده قبل العيد ..فهل يوجد حل لهذه المشكلة ؟؟
    • 3
      لو سمحتم جوزى بيشتغل فى مكان اسمه الخُمرة ومحتاجين شقة ولو غرفة وصالة فى عمارة جديدة فى الأحياء المجاورة لعمله ولو أبعد من مكان عمله كمان مش مهم أهم حاجة نلاقى شقة صغيرة فى عمارة جديدة الله يخليكم فيدونى
    • 8
      انا قمت باجراء التحاليل يوم الاحد الماضي 16/12 والنتيجة ظهرت على موفع المعامل المركزية يوم الاربعاء كلمت المكتب اللي هيطلعلي التأشيرة اليوم السبت . قالي ان الجواز راح القنصلية ورجع يوم الخميس لأن المعامل المركزية لم ترسل نتيجة التحاليل للقنصلية وقالي روح المعامل اقول لهم النتيجة ليه لم يتم ارسالها لو حد يعرف ايه الموضوع دا ويقدر يفيدني يبقى جزاه الله كل خير بس بسرعه
  • أضف...