اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحاصلين على السى اس كيو 2010 ومنتظرين الفايل نمبر فيدرال

Recommended Posts

• الردود 153
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مساء الفل يا شباب وحشتونى كتير

ياريت تضيفونى انا كمان فى الستة بتاعتكم

قدمت فيدرال 16/12/2010

بس مجاليش فايل نمبر خالص ياريت حد يبعتلى الايميل علشان اراسلهم

وربنا مع الجميع

أهلا بيك يا جو معانا فى الإشارة و يا رب تفتح لينا كلنا

رابط هذا التعليق

كنت عاوز اسال هما وصلوا فى الميديكال لحد فين؟؟؟؟

انا عرفت معلومه بس مش عارف اكيد او لاء ان اللى كانوا بيعملوا ميديكال الاسبوع اللى فات (وكلامى على اللى مقدمين من القاهره)كانوا مقدمين فى شهر 9/2010 . هل الكلام ده صحيح ولا لاء ؟ الله اعلم؟؟؟

سؤال تانى بالنسبه لاخواننا اللى جالهم الميديكال واللى مقدمين من ابوظبى. لما بدخل اشوف status بتبقى in process ولكن برده يقال ان لو ميعاد الميديكال بتاعك قرب بيكتبوا ال address بتاعك تحت اسمك. هل الكلام ده صحيح ولا لاء؟ برده الله اعلم

يا ريت يا جماعه لو حد عنده اجابه يفيدنا

وشكرا

رابط هذا التعليق

انا عرفت معلومه بس مش عارف اكيد او لاء ان اللى كانوا بيعملوا ميديكال الاسبوع اللى فات (وكلامى على اللى مقدمين من القاهره)كانوا مقدمين فى شهر 9/2010 . هل الكلام ده صحيح ولا لاء ؟ الله اعلم؟؟؟

سؤال تانى بالنسبه لاخواننا اللى جالهم الميديكال واللى مقدمين من ابوظبى. لما بدخل اشوف status بتبقى in process ولكن برده يقال ان لو ميعاد الميديكال بتاعك قرب بيكتبوا ال address بتاعك تحت اسمك. هل الكلام ده صحيح ولا لاء؟ برده الله اعلم

وشكرا

بالنسبة للقاهرة فمحدش من اللستة جالوه لسه خبر و أقرب واحدة هى مدام تسانيم اللى إختفت من فترة و يا ريت نتطمن عليها و نسمع أخبار كويسه أما بالنسبة لإخوانا بتوع أبو ظبى فزى ما قلتلك إن الإشارة لما فتحت داسوا بنزين ز مبصوش فى المراية عقبالك لما تفتحلك كده

رابط هذا التعليق

ربنا يفرجها من عندهانا مقدم من القاهره

الايميل بتاع السفاره اللى الفروض تراسلهم عليه cairo-im-enquiry@international.gc.ca

اعتقد لازم تراسلهم

متشكر ليك مستر EgyptQuebec

رابط هذا التعليق

وشكرا

ممكن يكون كلامك صحيح

الرحالة باشا كان مقدم فيدرال شهر يوليو 2010 و جاله الميديكال

ومعروف ان المقدمين في اشهر الصيف من يوليو و حتى سبتمبر بيكون اعدادهم قليلة لان مفيش ميشن في الفترة دي في مصر

لذلك ارجو متابعة اللستة في توبك

بنك مغعلومات الناجحين في مقابلات كيبيك 2008 وقدموا فيدرال

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=74236&st=4305

لان بيانات الناس فيه اكتر

وربنا يسهل و الميديكال يجي بسرعة

رابط هذا التعليق

الايميل بتاع السفاره اللى الفروض تراسلهم عليه cairo-im-enquiry@international.gc.ca

اعتقد لازم تراسلهم

هل يوجدأيميل أخر لانهم بعتولى الرسالة الاتومتك وموقع cic

رابط هذا التعليق

سلام لكل شباب التوبك اسفه انى مردتش على اسئله تسنيم س ماكنتش بدخل التوبك

انا اخدت السى اس كيو من ميشن اسكندريه فى 1-12

وقدمت فيدرال 13-1 (لحقت نفسى قبل الثوره)

وجالى الفيل نمبر بتاريخ 16-2 بريد (تصحيح التاريخ()

اما الى جاله الميديكل وكان مقدم الصيف اللى فات من مصر

مفيش اى حد مقدم معايا اتكتبله ان بروسيس

بالنسبه لجوو جالك الفيل نمبر ولا لا لازم تبعتلهم تانى وتالت وربنا معاك ابقى طمنا

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

اعتقد لازم تراسلهم

هل يوجدأيميل أخر لانهم بعتولى الرسالة الاتومتك وموقع cic

اخي العزيز جووو

انا عيشت نفس القصة بتاعتك بالظبط علي ما بعتولي ايميل بالفايل نمبر لانه غالبا ضاع في البريد و اكيد انت بتاعك ضاع برده لان اعرف اكتر من واحد حصل معاه كده

بص 1- هتبعت ايميل علي العنوان الجديد الي تحتcairo.visa........

و استني كام يوم كدهو لو مفيش فايده

2-هتبعت فاكس

3-هتروح بنفسك و تسيب طلب و تحطه بايدك في الصندوق

4- لو عملت ده كله و مفيش فايده ابدا من نمره واحد تاني

Visa Section/Section des visas

Canadian Embassy/Ambassade du Canada

P.O.Box 1667 6 Mohamed Fahmy El Sayed St., Garden City

Cairo, Egypt/ le Caire, Egypte

Email: cairo.visa@international.gc.ca

Télécopieur | Facsimile Fax:(202)2791-8864

www.cic.gc.ca

وكان الرب مع يوسف فكان رجلا ناجحا

رابط هذا التعليق

مساء الفل يا شباب كيبك حابب انضم معاكو وتضيفوني في الليسته انا معايا الCSQ من 8/12/2010 و قدمت الملف في السفارة فيدرالى يوم 17/3/2011 و بعد لمل فات شهرين بعتلهم بالميل اكتر من مرة لحد لما بعتولى الفيل نمبر بالميل و الstatus هى aplication recreive من 31/3/2011

انا متفائل خير انشاء الله و عقبال لما نشوف بعض في كندا يارب

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق

ايه الاخبار يا جماعه؟؟؟ وصلوا لفين؟؟؟ فاضل اد ايه؟؟؟ انا زهقت ومليت عاوز احجز التذاكر والم عزالى وامشى

ههههههههههههههههه اصبر ان الله مع الصابرين مستعجل على ايه

بكره تزهق منها

c'est la vie

رابط هذا التعليق

انا مش مستعجل انى اروحها بس حاسس انى هبدا من الاول التانى ,بيت جديد شغل جديد مدارس جديده عربيه جديده, يعنى كانك بنيت عماره وسكنت ومرت واحده هديتها والمفروض انك تبنى العماره دى من الاول تانى, يعنى الموضوع فيه قلق ومحتاج وقت وربنا يكون معانا

رابط هذا التعليق

انا مش مستعجل انى اروحها بس حاسس انى هبدا من الاول التانى ,بيت جديد شغل جديد مدارس جديده عربيه جديده, يعنى كانك بنيت عماره وسكنت ومرت واحده هديتها والمفروض انك تبنى العماره دى من الاول تانى, يعنى الموضوع فيه قلق ومحتاج وقت وربنا يكون معانا

و الله إنت عندك حق على قد ما أنا زهقت و عايز أخلص الموضوع جه على قد ما بيجيلى حالات قلق من الحياة الجديدة و البدايات الجديدية المشكلة إن كل حاجة حتبقى جديدة و لازم تتعلم إزاى تعملها أتمنى تكون خطوة أحسن لينا و لإولادنا ربنا يسهلها

رابط هذا التعليق

يا رب يا دكتور بس تعرف يمكن احنا لما قدمنا قبل الثوره كان الموضوع بالنسبه لينا ان البلد دى العيشه فيها صعبه والدراسه فيها متخلفه حتى فى احسن المدارس, مستقبل العيال مظلم حتى الصحه مشكوك فى امرها بسبب الاكل والشرب الملوث لكن كنا بنقول ادينا عايشين ومحترمين وشغلنا موجود واللى نعرفه احسن من اللى ما نعرفهوش. بس بعد الثوره المباركه اللى اخده البلد على منحنى خطر بسبب ظهور تيارات جديده وغريبه اى كانت انتماءاتها واللى مخليه البلد كل يوم بحال يعنى يوم مليونيه ويوم اشتباكات دينيه ويوم انقلاب على الجيش ويوم احنا مع الجيش ويوم انقلاب على الشرطه واليوم التانى احنا مع الشرطه وهكذا يعنى الواحد كل يوم بحال ومفيش استقرار. كل الكلام ده خلى الواحد يتاكد ان القرار اللى اخدناه كان له بعد نظر واحنا كنا صح وان اى فكره تقول البلد دى احسن من غيرها خلاص انتهت واللى عاوز اقوله اننا الان فى هدوء ما قبل العاصفه والعاصفه جايه فى شهر سبتمبر وربنا يستر

رابط هذا التعليق

يا رب يا دكتور بس تعرف يمكن احنا لما قدمنا قبل الثوره كان الموضوع بالنسبه لينا ان البلد دى العيشه فيها صعبه والدراسه فيها متخلفه حتى فى احسن المدارس, مستقبل العيال مظلم حتى الصحه مشكوك فى امرها بسبب الاكل والشرب الملوث لكن كنا بنقول ادينا عايشين ومحترمين وشغلنا موجود واللى نعرفه احسن من اللى ما نعرفهوش. بس بعد الثوره المباركه اللى اخده البلد على منحنى خطر بسبب ظهور تيارات جديده وغريبه اى كانت انتماءاتها واللى مخليه البلد كل يوم بحال يعنى يوم مليونيه ويوم اشتباكات دينيه ويوم انقلاب على الجيش ويوم احنا مع الجيش ويوم انقلاب على الشرطه واليوم التانى احنا مع الشرطه وهكذا يعنى الواحد كل يوم بحال ومفيش استقرار. كل الكلام ده خلى الواحد يتاكد ان القرار اللى اخدناه كان له بعد نظر واحنا كنا صح وان اى فكره تقول البلد دى احسن من غيرها خلاص انتهت واللى عاوز اقوله اننا الان فى هدوء ما قبل العاصفه والعاصفه جايه فى شهر سبتمبر وربنا يستر

إن شاء الله ربنا يسترها على مصر و المصريين جميعا و اللى بيحصل شىء متوقع لإن الفساد كان واكل البلد و الكل كان محبوس و عايش جانب الحيط الهيصة دى حتاخدلها فترة و تعدى و يا رب مصر تاخد مكانتها الطبيعية وسط بلاد العالم و حتى لو رحنا كندا حتفضل مصر جوانا و حنفضل أولادها.

المهم دلوقتى عايزين نخلص الموضوع بتاع الهجرة دى أصله خد مننا وقت و جهد كبير و يا رب نقطف الثمرة بعد التعب ده كله و إن شاء الله أباركلك عن قريب.

رابط هذا التعليق

و الله إنت عندك حق على قد ما أنا زهقت و عايز أخلص الموضوع جه على قد ما بيجيلى حالات قلق من الحياة الجديدة و البدايات الجديدية المشكلة إن كل حاجة حتبقى جديدة و لازم تتعلم إزاى تعملها أتمنى تكون خطوة أحسن لينا و لإولادنا ربنا يسهلها

دانا من اول ماخدت الى اس كيو جانى اكتئاب و خوف من اللى جاى

c'est la vie

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...