اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحاصلين على السى اس كيو 2010 ومنتظرين الفايل نمبر فيدرال

Recommended Posts

ليه بس!؟؟

انا هقول حضرتك حاجه.انا مبدائى من اول ما قدمت انه يكون معاى الفيزا وما استعملهاش احسن ما اكون عاوز اسافر ومش عارف.يعنى لو ربنا كرم واتقبلنا وعملنا حتى لندنج والجو ما عجبناش هناك ممكن نرجع افضل من تدهور الحال هنا وانت مش عارف تسافر يعنى اعتبرها Plan B ولا ايه رايك؟؟

رابط هذا التعليق

• الردود 153
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا مش مستعجل انى اروحها بس حاسس انى هبدا من الاول التانى ,بيت جديد شغل جديد مدارس جديده عربيه جديده, يعنى كانك بنيت عماره وسكنت ومرت واحده هديتها والمفروض انك تبنى العماره دى من الاول تانى, يعنى الموضوع فيه قلق ومحتاج وقت وربنا يكون معانا

و الله إنت عندك حق على قد ما أنا زهقت و عايز أخلص الموضوع جه على قد ما بيجيلى حالات قلق من الحياة الجديدة و البدايات الجديدية المشكلة إن كل حاجة حتبقى جديدة و لازم تتعلم إزاى تعملها أتمنى تكون خطوة أحسن لينا و لإولادنا ربنا يسهلها

دانا من اول ماخدت الى اس كيو جانى اكتئاب و خوف من اللى جاى

الموضوع مش سهل و دى خبرة ناس سافروا هناك و أهم حاجة الشغل مش بس علشان الفلوس و لكن علشان تحتك و تندمج فى المجتمع فلو مهنتك محتاجة معادلة لازم تبدأ من دلوقتى و نصيحة قريتها إنك تسكن هناك فى حته نضيفة و تصاحب ناس نضاف بلاش الناس التعبانة اللى رايحة تعيش على الإعانة الحكومية علشان متكرهش البلد و تتخنق. كمان لازم تبقى واد حرك ومرن و لهلوبة تلقط بسرعة و تفهم الدنيا علشان با زعيم فيه ناس بتستلم للإكتئاب و تعيش دور الفشل مش عاوزين ناخد الخطوة بإستخفاف و لا نبالغ فى صعوبتها. أنا عندى مبدأ و هو مدام فيه ناس نجحت يبقى الموضوع مش مستحيل. خلينا نتبادل الأفكار و الخبرات و أكيد حنستفد. مستنيكم

رابط هذا التعليق

بمناسبه الشغل والمعادله عجبنى السايت ده

http://www.formation-quebec.ca/enseignant-a-domicile.php

شوفه ممكن يفيدك

شكرا ليك ولتعبك

انا حاسس مش حقدر انسى حياتى فى مصر

بسهوله بالرغم من انها مش الحياة الكاملة لكن ليا فيها ذكريات كتير

مقدرش انساها دى حياتى كلها معرفش حد تانى غير الناس الطيبين دول

مش حاسس انى حقدر اسيب اهلى و اسافر

انا حتجنن علشان اى حد من اهلى او صحابى او حتى معارفى علشان يسافر معايا

بس الظاهر ان ده قرارى لوحدى

انا مش خايف من الفشل لانى متأكد انى حنجح باذن الله

لان ثقتى فى ربنا كبيرة وعمره ما خذلنى وكان دايما واقف جنبى

لكن فى حاجات ميقدرش النجاح او الفلوس انهم يعوضوها

حاجات صعب انك تحصرها

او تسميها

اد ايه انى خايف انى اموت وملاقيش حد يمشى فى جنازتى

خايف انى ملاقيش الروح اللى موجوده هنا

خايف ملاقيش حد شبهى حد بيفكر زى حد بيتكلم لغتى

خايف اتغير واكون انسان بدو روح

خايف من حاجات كتير

لكن ده مصير وامر لابد منه

تم تعديل بواسطة kareemabdou

c'est la vie

رابط هذا التعليق

انت عندك حق فى كل اللى قلته ويمكن انا ما عنديش نفس احساسك مش عشان انا مش عاطفى مثلك بس يمكن انا طبيعه شغلى عودتنى على السفر والغربه والبعد عن الاهل والاصدقاء او يمكن عشان تقريبا اهلى كلهم هناك لكن اكيد اول فرد من اهلى طلع هناك كان عنده نفس شعورك بالوحده والغربه وفراق الاهل والاصدقاء الا انه اتخذ الخطوه الاولى واتكل على ربنا وسافر واحنا وراه واحد ورا التانى يعنى لازم واحد يبدا واعتقد الحال فى مصر الان ما يسرش واللى ما كانش مقتنع بالهجره من قبل اقتنع بيها بعد الثوره وتدهور احوال البلد وكل يوم من سيىء الى اسوءا.

نصيحتى لك تقبل الامر بصدر رحب وحاول تقبل الوضع بل وان تحبه وتتمناه لانك مش رايح على جنه بالعكس انت رايح على غربه وتعب نفسى وجسمانى فلو من الان مكتئب ومتشائم ومش حابب يبقى الافضل ما تروحش لان هناك هتقابل صعاب كتير وحروب نفسيه كتير هترجعك قبل ما تبدا مشوارك.

شوف انا مش بهبطك بس حابب اعطيك الجانب السلبى قبل الايجابى. شوف يا سيدى انا هقولك تفكيرى فى الهجره وايه اللى خلانى افكر فيها وهقولك كمان مخاوفى منها, ما هو لازم الواحد يعرف يحدد هو عاوز ايه وليه عشان ياخذ قراره...ولا ايه!

اولا انا فكرت فى الهجره منذ زمن يعنى نقول 10 سنوات بس لظروف ما ما قدرتش (ظروف شغل),المهم وقت ما اجت الفرصه قدمت وادينى منتظر الطبى, قدمت اولا وقبل كل شىء عشان اولادى ومستقبلهم وتعليمهم وصحتهم وطفولتهم وكل شىء ليهم, لان اكتر ناس هتستفيد بالهجره هم الاولاد سواء الان او فى المستقبل يعنى لو سيادتك متزوج وعندك اولاد يبقى ده اول سبب يشجعك على الهجره بس لو ما فيش زوجه واولاد يبقى نشوف سبب تانى, زى مثلا طبيعه البلد والناس بمعنى وانا بتكلم عن نفسى وممكن يكون تفكيرك غيرى. انا قرفان من احوال البلد فى كل شىء بالرغم انى والحمد لله عايش عيشه مرفهه فى كل شىء الا انى مستاء من طبييعه الناس سواء فى المرور,العمل,المصالح الحكوميه,الاكل والشرب اللى كله كيماويات تسبب الامراض حتى الهواء ملوث وده مش معناه ان الدنيا هناك وردى بس يمكن عشان انا عشت فى الخارج فتره فحسيت بالفرق, بالنسبه للاصدقاء انا مش من النوع اللى بيخرج كتير يعنى فى الغالب معظم خروجاتى مع زوجتى واولادى ودا حال معظم المتزوجين وده يرجعنا لاول نقطه انه لو انك مش متزوج هتتضايق من الموضوع ده لان هناك كل واحد فى حاله يعنى شغل وبيت وممكن تخرج فى الويك اند مش زى هنا تخلص شغلك وتطلع تقابل اصدقاءك.

فى نقطه اخيره فى الايجابيات بتاعه الهجره الا وهى سهوله العيشه والحياه من ناحيه التعامل مع الجهات الحكوميه التى تحترم حقوق الانسان وتتعامل معك بتحضر ومصداقيه, ايضا الالتزام والنظام فى كل شىء وانك تشعر انك مش بتتسرق, يمكن السبب دا ما يفرقش معاك بس بالنسبه لى هو مهم وفى الاول والاخر العمليه نسبيه يعنى مش لازم اللى بيضايقنى يضايقك والعكس صحيح.

يا رب اكون قدرت اضيف شىء يريحك نفسيا او يوضحلك اى نقطه كانت غايبه عنك ويا رب يوفقك ويوفقنا جميعا ويرشدنا للصالح.

رابط هذا التعليق

انت عندك حق فى كل اللى قلته ويمكن انا ما عنديش نفس احساسك مش عشان انا مش عاطفى مثلك بس يمكن انا طبيعه شغلى عودتنى على السفر والغربه والبعد عن الاهل والاصدقاء او يمكن عشان تقريبا اهلى كلهم هناك لكن اكيد اول فرد من اهلى طلع هناك كان عنده نفس شعورك بالوحده والغربه وفراق الاهل والاصدقاء الا انه اتخذ الخطوه الاولى واتكل على ربنا وسافر واحنا وراه واحد ورا التانى يعنى لازم واحد يبدا واعتقد الحال فى مصر الان ما يسرش واللى ما كانش مقتنع بالهجره من قبل اقتنع بيها بعد الثوره وتدهور احوال البلد وكل يوم من سيىء الى اسوءا.

نصيحتى لك تقبل الامر بصدر رحب وحاول تقبل الوضع بل وان تحبه وتتمناه لانك مش رايح على جنه بالعكس انت رايح على غربه وتعب نفسى وجسمانى فلو من الان مكتئب ومتشائم ومش حابب يبقى الافضل ما تروحش لان هناك هتقابل صعاب كتير وحروب نفسيه كتير هترجعك قبل ما تبدا مشوارك.

شوف انا مش بهبطك بس حابب اعطيك الجانب السلبى قبل الايجابى. شوف يا سيدى انا هقولك تفكيرى فى الهجره وايه اللى خلانى افكر فيها وهقولك كمان مخاوفى منها, ما هو لازم الواحد يعرف يحدد هو عاوز ايه وليه عشان ياخذ قراره...ولا ايه!

اولا انا فكرت فى الهجره منذ زمن يعنى نقول 10 سنوات بس لظروف ما ما قدرتش (ظروف شغل),المهم وقت ما اجت الفرصه قدمت وادينى منتظر الطبى, قدمت اولا وقبل كل شىء عشان اولادى ومستقبلهم وتعليمهم وصحتهم وطفولتهم وكل شىء ليهم, لان اكتر ناس هتستفيد بالهجره هم الاولاد سواء الان او فى المستقبل يعنى لو سيادتك متزوج وعندك اولاد يبقى ده اول سبب يشجعك على الهجره بس لو ما فيش زوجه واولاد يبقى نشوف سبب تانى, زى مثلا طبيعه البلد والناس بمعنى وانا بتكلم عن نفسى وممكن يكون تفكيرك غيرى. انا قرفان من احوال البلد فى كل شىء بالرغم انى والحمد لله عايش عيشه مرفهه فى كل شىء الا انى مستاء من طبييعه الناس سواء فى المرور,العمل,المصالح الحكوميه,الاكل والشرب اللى كله كيماويات تسبب الامراض حتى الهواء ملوث وده مش معناه ان الدنيا هناك وردى بس يمكن عشان انا عشت فى الخارج فتره فحسيت بالفرق, بالنسبه للاصدقاء انا مش من النوع اللى بيخرج كتير يعنى فى الغالب معظم خروجاتى مع زوجتى واولادى ودا حال معظم المتزوجين وده يرجعنا لاول نقطه انه لو انك مش متزوج هتتضايق من الموضوع ده لان هناك كل واحد فى حاله يعنى شغل وبيت وممكن تخرج فى الويك اند مش زى هنا تخلص شغلك وتطلع تقابل اصدقاءك.

فى نقطه اخيره فى الايجابيات بتاعه الهجره الا وهى سهوله العيشه والحياه من ناحيه التعامل مع الجهات الحكوميه التى تحترم حقوق الانسان وتتعامل معك بتحضر ومصداقيه, ايضا الالتزام والنظام فى كل شىء وانك تشعر انك مش بتتسرق, يمكن السبب دا ما يفرقش معاك بس بالنسبه لى هو مهم وفى الاول والاخر العمليه نسبيه يعنى مش لازم اللى بيضايقنى يضايقك والعكس صحيح.

يا رب اكون قدرت اضيف شىء يريحك نفسيا او يوضحلك اى نقطه كانت غايبه عنك ويا رب يوفقك ويوفقنا جميعا ويرشدنا للصالح.

مساء الخير انا اسف اني بتدخل و لكن حابب اقولك ان عندك حق في كل اللى بتقوله هي عملية نسبية و اقول ان انا عن نفسي مش متجوز و عندي امل كبير اني لما اهاجر كيبك الاقي الحياة الكويسة المحترمة اللى انا مفتقدها هنا يعني الاقي النظام والعدل و النظافة و ناس بتحترمني لمجرد اني انسان طبعا كل شيء في بدايته بيكون صعب ولكن علينا الصبر و صبر مش كتير و عن نفسي الحاجة الوحيدة اللى هتتعبني هي بعدي عن اهلى اللى بيحبوني وبحبهم وانشغالى عليهم وتفكيري فيهم ....... يارب اعني على ذلك ان كان فيه الصالح ليا

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق

صباح الفل ، مسا الخير على الناس الحلوة

قدمت فيدرال الشهر ده، الفيل نمبر بيجى بريد ولآ أيميل ، القاهرة بعد شهر بيوصل النمبر

شكرا مقدما للاجابات

رابط هذا التعليق

قدمت فيدرال الشهر ده، الفيل نمبر بيجى بريد ولآ أيميل ، القاهرة بعد شهر بيوصل النمبر

شكرا مقدما للاجابات

مبروك يا رمسيس باشا شوف بالنسبة للفيل نمبر متستعجلش هو كان بيجي بعد اسبوعين بالبريد بس للظروف الحالية متستناش البريد استني قيمة شهر او شهرين لو مجلكش البريد ابعت ايميل للسفارة واكتب فيه اسمك وتاريخ ميلادك و انشاء الله هما يردو ويبعتولك الفيل نمبر ولو فيه اى ورقة نقصه هيطلبوها منك انا قدمت في 17/3 و جالى الفيل نمبر بالميل في اخر مايو بعد لما بعتلهم ايميل مرتين و ربنا معاك

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق

شكرا مقدما للاجابات

مبروك يا رمسيس باشا شوف بالنسبة للفيل نمبر متستعجلش هو كان بيجي بعد اسبوعين بالبريد بس للظروف الحالية متستناش البريد استني قيمة شهر او شهرين لو مجلكش البريد ابعت ايميل للسفارة واكتب فيه اسمك وتاريخ ميلادك و انشاء الله هما يردو ويبعتولك الفيل نمبر ولو فيه اى ورقة نقصه هيطلبوها منك انا قدمت في 17/3 و جالى الفيل نمبر بالميل في اخر مايو بعد لما بعتلهم ايميل مرتين و ربنا معاك

شكرا بيترو، فرجالله قريب بالبلدى ٠

لا تقلق على الحياة فى كندا ، شهر أكتوبر الماضى كنت زيارة هناك ، احلى شئ عجبنى لا تشعر انك غريب لانه ببساطة كل الكنديين مهاجرين ، اوروبا الغريب واضح فى الشارع زى مصر بعد ثورة ١٩٥٢

رابط هذا التعليق

شكرا مقدما للاجابات

شكرا بيترو، فرجالله قريب بالبلدى ٠

لا تقلق على الحياة فى كندا ، شهر أكتوبر الماضى كنت زيارة هناك ، احلى شئ عجبنى لا تشعر انك غريب لانه ببساطة كل الكنديين مهاجرين ، اوروبا الغريب واضح فى الشارع زى مصر بعد ثورة ١٩٥٢

صباح سعيد على كل المحترمين

كان ليا استفسار لو تكرمتم

عاوز إيميل السفارة في مصر اللي ممكن أسأل فيه عن الفايل نمبر

أنا قدمت في 28/4/2011

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

زيكم ياجماعه وحشتونيي

انا خلاص بعت الملف فيدرال = يوم 10/5 وسالت البنك لقتيهم سحبو الفلوس يوم 25\5

في سؤال مهم

هل معنى انهم سحبو الفلوس انهم قبلو الورق

وماهم الاس سي كيو

وكمان ايه الخطوه الى بعد كده هل حيبعتو اميل او جواب برقم اللملف وبعد اد ايه ؟

مستنى رد اهل الخبره جزاكم الله خير

وشكرااااااااااااااااااااااااا

رابط هذا التعليق

زيكم ياجماعه وحشتونيي

انا خلاص بعت الملف فيدرال = يوم 10/5 وسالت البنك لقتيهم سحبو الفلوس يوم 25\5

في سؤال مهم

هل معنى انهم سحبو الفلوس انهم قبلو الورق

وماهم الاس سي كيو

وكمان ايه الخطوه الى بعد كده هل حيبعتو اميل او جواب برقم اللملف وبعد اد ايه ؟

مستنى رد اهل الخبره جزاكم الله خير

وشكرااااااااااااااااااااااااا

معنى سحب الفلوس يبقى شغالين فى ملفك

الخطوه اللى بعد كده يبعتولك رقم ملفك بالبريد

السى اس كيو هى الورق اللى هتاخذه بعد ما تنجح بالانترفيو (ورق موافقه مقاطعه كيبيك لهجرتك اليها) certificat de selection du quebec

رابط هذا التعليق

انا عندى سؤال ممكن تعتبروه غبى بس اعذروا جهلى

هو الناس النجحوا فى الانترفيو واخدوا ال csq

بياخدوا معاها الاوراق الكانوا مقدمينها لمكتب كيبيك

عشان يقدموها فيديرال ولا احنا بنبدا من الاول ونجهز ورق جديد

عشان نقدمه للسفارة الكندية مع ال csq

رابط هذا التعليق

سؤال وجيه جدا

شوف يا سيدى

انت هتقدم فيدرال بنفس الاوراق بتاعه كيبيك يعنى صور كل الشهادات اللى قدمتها لكيبيك بالاضافه لصحيفه الحاله الجنائيه بتاعه المتقدمين (فيش وتشبيه), بالنسبه لشهادات الميلاد لو كنت مترجمها فى مكتب خارجى يجب ترجمتها بوزاره الصحه دون اعتمادها من الخارجيه ايضا بالنسبه لعقد الزواج المميكن يجب ترجمته بوزاره العدل والفيش كمان بيترجم بوزاره العدل

يفضل تحديث HR letter

يلزم ارفاق السى اس كيو مع الاوراق

يا رب ما اكونش نسيت حاجه

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة EgyptQuebec
رابط هذا التعليق

سؤال وجيه جدا

شوف يا سيدى

انت هتقدم فيدرال بنفس الاوراق بتاعه كيبيك يعنى صور كل الشهادات اللى قدمتها لكيبيك بالاضافه لصحيفه الحاله الجنائيه بتاعه المتقدمين (فيش وتشبيه), بالنسبه لشهادات الميلاد لو كنت مترجمها فى مكتب خارجى يجب ترجمتها بوزاره الصحه دون اعتمادها من الخارجيه ايضا بالنسبه لعقد الزواج المميكن يجب ترجمته بوزاره العدل والفيش كمان بيترجم بوزاره العدل

يفضل تحديث HR letter

يا رب ما اكونش نسيت حاجه

بالتوفيق

انا الحمد الله لسة واخد ال csq امبارح و كنت عايز من حضرتك لو سمحت لينكات الابليكيشنز الي حبعتها مع باقي الورق للفيدرال ؟؟؟؟

شكر

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا عندى سؤال محيرنى يا ريت حد يجاوبنى عليه

انا ان بروسيس من 24 اكتوبر اللى فات

حتى الان لم يتم وضع عنوانى على السايت, كل اللى مكتوب ان بروسيس بالرغم انه فى ناس ابليكيشن ريسيفد فقط وعنوانهم على السايت

حد عنده تفسير؟؟؟؟

حد يعرف ايه هو المعيار؟؟؟

طيب ايه هو الحل؟؟؟؟

هل اتصل بيهم او اراسلهم واسالهم؟؟؟؟ ولا مش بيعبروا حد؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

سؤال وجيه جدا

شوف يا سيدى

يفضل تحديث HR letter

يا رب ما اكونش نسيت حاجه

بالتوفيق

انا الحمد الله لسة واخد ال csq امبارح و كنت عايز من حضرتك لو سمحت لينكات الابليكيشنز الي حبعتها مع باقي الورق للفيدرال ؟؟؟؟

شكر

كل الاوراق ممكن حضرتك تلاقيها هنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=122535

لا تخف ولا تفكر في الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

يا جماعه انا عندى سؤال محيرنى يا ريت حد يجاوبنى عليه

انا ان بروسيس من 24 اكتوبر اللى فات

حتى الان لم يتم وضع عنوانى على السايت, كل اللى مكتوب ان بروسيس بالرغم انه فى ناس ابليكيشن ريسيفد فقط وعنوانهم على السايت

حد عنده تفسير؟؟؟؟

حد يعرف ايه هو المعيار؟؟؟

طيب ايه هو الحل؟؟؟؟

هل اتصل بيهم او اراسلهم واسالهم؟؟؟؟ ولا مش بيعبروا حد؟؟؟؟

على ما أظن ان السايت مش معيار لكن ممكن تبعت ايميل و تسأل و ربنا يطمنك

الدعاء أمانه بتيسير الحال

يا رب افرجها يا رب

لا اله الا الله الحليم االكريم لا اله الا الله العلى العظيم

لا اله الا الله رب السموات ورب الارض و رب العرش العظيم

و صلى اللهم على سيدنا محمد

لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...