اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شغب ومصادمات بين الأمن ومسيحيين احتجاجاً على وقف إنشاءات بكنيسة العمرانية

se_ Elsyed

Recommended Posts

استاذ remoun

اسمح لي اختلف مع 90% مع ماقلتة

1- لم اقل ان المسيحيين اعتبروا هذا اهانه قلت تحديداً ان هذا الاحتمال فيه اهانه ضمنية

2- اقرأ اي تواريخ مسيحية ستجد كلمة رعاع متكررره (والمقصود بها المسلمين) وهي علي العموم مازالت تستخدم حتي الأن علي لسان المسيحيين

وكل اطياف المسيحييين يستخدمون هذه الكلمه من اكثرهم اعتدالاً إلي اكثرهم تطرف

وهذا ناتج عن تكرار هذه القصص الوهمية غالباً علي اسماعهم وهم صغار

بلاغ للنائب العام حول كاتب مسيحي وصف المسلمين بالرعاع

http://www.egyptsons.com/misr/archive/index.php/t-34040.html

موريس:المسلمون كفرة و(رعاع) وعبدة شيطان

http://www.elbashayer.com/news-115163.html

مظاهرات (رعاع) المسلمون فى مصر ضد الاقباط اصحاب البلد

http://www.tadwina.com/post/484612/%D9%85%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%89-%D9%85%D8%B5%D8%B1-%D8%B6%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A7%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%AF

مظاهرات (الرعاع)

http://omalnoor.mam9.com/montada-f1/topic-t11459.htm

بالنسبة بافتخاري بهم

لاافتخر بابطال كنيستك لسبب واحد أن المسيحيين هم من اضطهد الوثنيين وليس العكس

ومن تسميهم وثنيين هم اجدادك قدماء المصرييين الذين دافعوا عن دينهم وهم اولي بالافتخار

وانا ليس عندي مشكلة في التعايش حتي مع البوذي والهندوسي طالما يلتزم بالقانون العام لأنه هو انسان وانا انسان

بالنسبة للدين الاسلامي ينقسم الوضع لقسمين :

دنيوي : يعتبر (من قالوا) انا نصاري اقرب لنا - يعني من يعترفون انهم نصاري ويتخذون هذا اسم لهم والمسيحيين يختلفون عن النصاري ولايسمون انفسهم نصاري

ديني : لايوجد الا تصنيفين مسلم وكافر

والكافر بالمناسبة ليس سب او شتيمه بل هي تعني غير مسلم

3- قبطي لاتساوي مصري

قبطي كلمه يونانية تعني اليونانين الذين عاشوا في مصر

4- ان اعرف بالفعل الفروق بين كل الطوائف المسيحية حتي النادره منها

والانجليين تعرضوا في تاريخهم لاضطهاد وبعد انتصارهم في شمال وغرب اروبا تعرض الكاثوليك بدورهم للاضطهاد

كل الفرق الدينية تعرضت لاضطهاد لكن الارثذوكسية الوحيده الذي تعتبر ذلك محور الدين

لاحظ االصرب الارثذوكس قاموا بالاباده الجماعية للمسلمين الالبان وفي كوسوفوا وكذلك فعلوا مع الكروات الكاثوليك

الروس الارثذوكس تاريخهم كله اضهاد للمسلمين من شيشانين وداغستانيين وغيره

اليونان الارثذوكس هم الدولة الوحيده في العالم التي لاتسمح باقامه مساجد في العاصمة كما قاموا بتهجير كل المسلمين وكانوا ربع سكان البلاد الي تركيا

المسيحيين الارثذوكس الاثيوبيين لهم تاريخ مرير في اضطهاد المسلمين

في الحقيقة لاتجد دولة ارثذوكسية في العالم الا وقامت بالاعتداء علي جيرانها بحقد تاريخي وقومي وديني مغروس فيما تسمية التعليم الارثذوكسي

اخيراً بالنسبة لمسجد العمرانية

هو اخذ ترخيص مسجد من 4 سنين وكان متوقف لجمع التبرعات

والفساد في الاحياء ليس له دخل لأن الكنائس تصريحاتها تأتي من الأمن لأن كما قلت يعرفون أن الموضوع ليس بناء كنيسة الموضوع هو خطة للسيطره علي مصر وفرض الاراده عليها

مالحاجة لـ 550 فدان في دير ابوفانا وهي مساحة اكبر من كل مساجد مصر مجتمعة ؟!!!

هل ستصلون في 550 فدان ؟

[/quote]

يا عم انت عمال تكفر على مزاجك وتفسر التاريخ على مزاجك وتفسر كلمات على مزاجك وكأنك لسان العرب وتأول مواقف وحوادث على مزاجك ولا كأن فيه حد موجود هنا

صدقنى مش محتاجين منك انك تفتخر بأبطال الكنيسة وياريت بلاش تكفير ف خلق الله لمجرد انهم خالفوك فى الدين

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

• الردود 382
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا psychologyteacher

انا مش عم ومش لسان العرب

انا محمد

انا لا اكفر احد لأن الجنة النار بيد الله

انا اقول ماجاء في القرأن تؤمن به هذه حريتك تكفر به انت حر

الله من يحاسبك ولست انا

اذا ذهبت لقسيس وقلت له هل المسلم سيدخل الملكوت ؟

وقال لي لا سيذهب لبحيره الكبريت فأنا مش هزعل لأن ده دينه وهو حر ومش مطلوب مني يجاملني

وانا لا افسر التاريخ بمزاجي

وعدم علمك للتاريخ او عدم محبتك له لايعني انه غير موجود

معترض ناقش

وهنشوفك هتبقي انت لسان مين ؟

رابط هذا التعليق

يا psychologyteacher

انا مش عم ومش لسان العرب

انا محمد

انا لا اكفر احد لأن الجنة النار بيد الله

انا اقول ماجاء في القرأن تؤمن به هذه حريتك تكفر به انت حر

الله من يحاسبك ولست انا

اذا ذهبت لقسيس وقلت له هل المسلم سيدخل الملكوت ؟

وقال لي لا سيذهب لبحيره الكبريت فأنا مش هزعل لأن ده دينه وهو حر ومش مطلوب مني يجاملني

وانا لا افسر التاريخ بمزاجي

وعدم علمك للتاريخ او عدم محبتك له لايعني انه غير موجود

معترض ناقش

وهنشوفك هتبقي انت لسان مين ؟

[/quote]

انا مش هناقش لأنى عارف النتيجة مسبقاً

بس حابب أسأل حضرتك ...

منين بقى جبت المعلومة اللى بتقول ان المسيحيين هما اللى اضطهدوا الوثنيين اللى هما اولى بالافتخار ؟؟؟

يا ريت تذكرلى مرجع اقراه يا عم محمد

وتحياتى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

اولاً نمسك اولي بالافتخار

فطبعاً حضاره مصر الفرعونية بأصالتها ولغاتها واهرامتها ومعابدها هي الاولي بالافتخار

ولاتقارن بالفتره المدعوه بالقبطية التي هي فتره احتلال روماني ومجموعة من المذابح الامتناهية بين المسيحيين والوثنيين وبين المسيحيين واليهود وبين المسيحيين وانفسهم والتي سادت فيها اللغة اليونانية التي هي لغة اجنبية علي لغة المصريين

وكل الجدالات الفلسفية بن الفرق المسيحية صيغت باليونانية ولكي يوصلوها للجهلاء كتبت بلغه هجين بين اليونانية والمصرية العامية وخرجت من هنا اللغه المكتوبة بالاحرف اليونانية التي تسمي الأن قبطية

بالنسبة للمصادر

فعلي الرغم من ان التاريخ يكتبة المنتصرين

والمسيحية انتصرت علي الوثنيه لكن رغم ذلك فالتاريخ مازال مكتوب

ولااعرف بالضبط عن اي وثنين ومسيحيين بالضبط تتكلم لكن بشكل عام

قصة اضطهاد المسيحيين الاروبيين وابادتهم للوثنين من سكان امريكا الاصليين ممكن تقرأها من شاهد عيان في كتاب

المسيحية والسيف - للأب برتوملي لاس كازاس

لو رجعنا لمصر فالامر مع انه واضح حتي علي الاثار نفسها التي طمست والتي حفر عليها الصلبان في تدنيس متعمد للأثار المصرية لكن ايضاً يوجد كثير من الكتب التي تحتوي علي هذا الموضوع

منها

قصة الحضارة - ول ديورانت

الجزء المتعلق بروما وظهور المسيحية

عندك مثلاً قتل الفيلسوفة هيباتا علي يد المسيحيين وتقطيع جثتها في الشارع بتحريض من البابا كيرلس (يلقبونة بالعمود علي مااعتقد)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypatia

ممكن تتعرف علي العلاقة بين الوثنين والمسيحيين بشكل موجز من هنا

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_Paganism

حيث كان كل منهم يضطهد الاخر كلما اتيحت له الفرصة

http://www.worldfuturefund.org/wffmaster/Reading/Censorship/Christian%20Intolerance.htm

رابط هذا التعليق

طيب ممكن ننتقل لنقطة جديده ,,

وهي ماذا بعد ؟

بمعنى ,,

الامس خلاص انتهى ,,

واليوم يوجد جراح بين الجانبين ,,

ماذا علينا كمصلحين و كمصريين وطنيين ,,

ان نفعله للغد ,,:redrose:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

psychologyteacher

لو تريد مرجع مترجم ودقيق تفضل

قصة الحضارة - ول ديورانت

قصة الحضارة -> عصر الإيمان -> الدولة الببيزنطية في أوج مجدها -> يوليان المرتد -> المسيحيون واليهود

صفحة رقم : 4134

وثارت في القسطنطينية فتنة أخرى من نوعها، كان سببها أن قسطنطيوس أمر أن يستبدل ببولس، الرجل الوطني المستمسك بالدين القويم، مقدونيوس الأريوسي، فهب جماعة من مؤيدي بولس يقاومون جند الإمبراطور، وقتل في الاضطرابات التي أعقبت هذه المقاومة ثلاثة آلاف شخص، وأغلب الظن أن الذين قتلوا من المسيحيين بأيدي المسيحيين في هذين العامين (342-343) يزيد عددهم على من قتلوا بسبب اضطهاد الوثنيين للمسيحيين في تاريخ روما كله. واختلف المسيحيون وقتئذ في كل نقطة عدا نقطة واحدة، هي أنه يجب إغلاق الهياكل الوثنية، ومصادرة أملاكها، واستخدام أسلحة الدولة التي كانت توجه من قبل لقتال المسيحية في قتال هذه المعابد وقتال من يتعبدون فيها(12). وكان قسطنطين قد قاوم القرابين والاحتفالات الوثنية وإن لم يكن قد حرمها تحريماً باتاً؛ فلما جاء قنسطانس حرمها وأنذر من يعصى أمره بالموت؛ ثم جاء قنسطنطيوس فأمر بإغلاق جميع الهياكل الوثنية في الدولة، ومنع جميع الطقوس الوثنية، وأنذر من يعصى أمره بقتله ومصادرة أملاكه، كما فرض هاتين العقوبتين بعينهما على حكام الولايات الذين يهملون تنفيذ هذا الأمر

واضح ان اغلب القتلي المسيحيين ماتوا علي يد اخوانهم المسيحيين

وليس الوثنيين الاشرار الذين تحملهم الكنيسة كل شئ

هل تريد اوضح من ذلك

تكون مسيحي او تقطع رقبتك!!!

السؤال هنا ماهو الدين الذي انتشر بالسيف ؟

لو قرأت في الكتاب الاخر المسيحية والسيف ستكتشف عجائب

لدرجة ان المسيحيين اخذو شخص من سكان امريكا الاصلين واقفوه عارياً تماماً امام القساوسة ليقرروا هل هؤلاء مخلوقات بشرية يمكن استعبادها ولها روح اما يمكن قتلهم مثلما تقتل الحيوانات

اغني 3 قارات (امريكا الشمالية والجنوبية واستراليا) تم اباده اغلب سكانها وسرقة اراضيها تحت دعوي انهم وثنين

لذلك هؤلاء الوثنيين هم الأولي بالتعاطف لأنهم لو كانوا يتمتعون بالاخلاق المسيحيية ماكان هناك امريكا اليوم

للأسف كان اغبياء متسامحين

قدموا الطعام والملابس للمسيحيين البريطانين الذين جاؤا ليأخذوا ارضهم

ومن هنا جاء عيد الشكر الامريكي

http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%8A%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%83%D8%B1

لكن طبعاً المسيحيين قاموا بالواجب واخذوا يدفعون الهنود امامهم حتي استولوا علي القاره كلها من الوثنيين الاشرار

الان هؤلاء اصبحوا حوالي 300 مليون ويسيطرون علي القاره كلها

وماتبقي من الوثنين الاشرار اصبحوا عده الاف محشورون في مستعمرات صغيره مثل الحيوانات

لاتنسي ان كل هذا يتم وراء اجمل الكلمات

(أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم)

هل عندما ضرب البرجين ؟ قال مسيحي امريكي واحد احبوا اعدائكم ؟

ام ان الكل كان ينادي بالانتقام ؟

وليس حتي الانتقام العادل يعني 3000 مقابل 3000

بل مئات الالف القتلي في افغانستان وملايين القتلي في العراق لم يرضوا بوش الصليبي والذي قال بلسانه (حرب صليبية) وقال ان الرب (يسوع) بنفسة كان هو من يأمره

رابط هذا التعليق

هو ده اللي كنت اقصده من تتبع العورات والعثرات اخي الكريم ,,

اننا نمسك المراجع التاريخيه بالورقه والقلم ,,

ونقول اخطأتم يوم كذا وعيوبكم كذا وكذا ونقلب المواجع ,,

ما اسهل ان تهدم او تلطخ الحوائط او تقطف الزهور ,,

وما اصعب ان تهدي انسانا واحدا يخالفك في العقيده الى حب الله

وحبك انت ,,

رابط هذا التعليق

هو ده اللي كنت اقصده من تتبع العورات والعثرات اخي الكريم ,,

اننا نمسك المراجع التاريخيه بالورقه والقلم ,,

ونقول اخطأتم يوم كذا وعيوبكم كذا وكذا ونقلب المواجع ,,

ما اسهل ان تهدم او تلطخ الحوائط او تقطف الزهور ,,

وما اصعب ان تهدي انسانا واحدا يخالفك في العقيده الى حب الله

وحبك انت ,,

لاتتلاعب اخي الكريم بالكلام

هو من طلب المراجع فاعطيتها له ولو يريد المزيد هي موجوده

وانا لست هنا في مهمه تبشيرية او دعويه

ولك كل مقام مقال

هناك مقام للحوار ومقام للدعوه فلاتخلط بينهم

فالرسول صلي الله عليه وسلم كان يكرم جاره اليهودي لكن وقت الحرب مع اليهود الكل كان في الحرب

فلاتخلط بين الامور

مع احترامي لك لو كان تحب دينك ماكنت انفقت كل هذا الوقت للدفاع المستميت عن المسيحيين حتي لو اخطئوا

وراجع مشاركاتك تبدو مسيحي اكثر من المسيحيين

يعني بلطجة وتكسير

ده لو كانوا مسلمين وهجموا علي المحافظه وكسروها وجرحوا ضابط كبير

كان زمانهم ماشفوش الشمس تاني

فبلاش الحنيه والطبطبه ديه ووفرها لحد مسلم ساعت ما يخش لابابا وراه ولاامريكا هاطلعوه

والحمد لله الكنيسة عندها ابواقها في الصحف والاعلام ولايحتاجون لك

رابط هذا التعليق

مفيش داعي للهجوم على شخصي البسيط اخي الكريم ,,

يعلم الله اني مسلم يا اخي مش مسيحي ,,

ويمكن اكون اقرب الى الله وخدمت الاسلام اكثر من اي انسان تاني هنا ,,

وقياسك لاحسان النبي عليه السلام الى جاره اليهودي كان موفق ,,

وخانك التوفيق في قياسك لاخواننا الاقباط باليهود في الحرب ,,

وانت الان امام خيارين لا ثالث لهما ,,

اما ان تتعامل معهم كجيران

او تتعامل معهم كمجموعه مقاتله في حالة حرب ,,

عارف انك حتهرب من الرد المباشر

لكنك انت من الزمت نفسك ,,

ادعوا الله لي بالهدايه ولكل المسلمين ’’’

رابط هذا التعليق

مفيش داعي للهجوم على شخصي البسيط اخي الكريم ,,

يعلم الله اني مسلم يا اخي مش مسيحي ,,

ويمكن اكون اقرب الى الله وخدمت الاسلام اكثر من اي انسان تاني هنا ,,

لم اقل انك مسيحي تعبير (مسيحي اكثر من المسيحيين) ماخوذ من (ملكي اكثر من الملك) وهذا لايعني انك الملك

لكن يعني انك تدافع عن الملكية اكثر من الملك نفسه

وانت الان امام خيارين لا ثالث لهما ,,
اما ان تتعامل معهم كجيران
او تتعامل معهم كمجموعه مقاتله في حالة حرب ,,
عارف انك حتهرب من الرد المباشر
لكنك انت من الزمت نفسك ,,

لا اهرب لأنني اتكلم بالحق والحق له طريق واحد اما الباطل فطرقة كثيره

بالنسسبة للاختياريين لاهذا ولاذاك

هؤلاء مجموعة قاموا باعمال البلطجة والشغب وتكسير ممتلكات عامة وخاصة واصابوا عميد

اقل شئ ان يحالوا للمحكمة تطبق عليهم القانون وهذا يكون تحيز لهم كمان لأننا في دولة بوليسية من يفعل مثلما فعلوا لايحاكم بل يدخل معتقل ويعذب ومايطلعش إلا لما بمزاج الأمن

اما اسلوب الطبطبة فغير مجدي وثبت انه يزيد المشاكل

الدولة لها هيبتها وهذه الهيبة اما تكون علي الجميع وإلا فلا

اما انت فتضحك علي المسلمين لتنويمهم للبقاء علي هذه الاوضاع المهينه

مسلم يغلط يروح السجن

مسيحي يغلط نطبطب وندلع ونطلع 70 منهم لأسباب صحيحة و30 صغر السن ومش عارف 20 كمان يطلعوا عشان ماماتهم قلقانه عليهم

هذا وضع خطأ وسيؤدي للانفجار في الجانب الاخر

وأي مسلم دلوقتي لما بيشوف البابا شنوده في التلفزيون هتلاقية يقلك اه مبقاش علي الحجر غيرهم

فمفيش حد عبيط النهارده والناس كلها فاهمه

رابط هذا التعليق

حضرتك سهران وحزين اوي على شباك المحافظه اللي تكسر

او الظابط اللي بقى فجأه محبوب وجميل اللي اتعور ,,

طيب والاتنين المسيحين الغلابه اللي اتقتلوا ,,

ديتهم عند مين ؟؟

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل architect .. جزاك الله كل خير

أرجو منك المعاملة بالمثل ...

يعني في هذا الموضوع مطلوب عدم تتبع عورات و عثرات بوش و غيره ؟؟

ألم يكن الأولى أن يكون نفس المبدأ في عدم تتبع عثرات علماء المسلمين ومشايخهم

يعني حقيقي أنا باستغرب إزاي حضرتك هنا نقول تقليب مواجع و نحافظ على الزهور ومانلطخش الحائط ....

وهناك حضرتك تعمل موضوع في عز الاختلاف بين مسلمين .. تقول في بدايته إهداء إلى كل متزمت مغيب العقل ..

هناك لازم و حتما و لابد نقف ع الكلمة للشيخ فلان و لزميل فلان و نقول لأ دي بئى متعديش على عقلي و لازم أقف ..

وهنا كل الكلام الي بيتقال ده نقول عليه تتبع عورات وعثرات ...

والله هذه نصيحة لله و أرجو أن يتسع لها صدرك فهي ليس اتهام .. فأنت أنا ... بكل صدق

أرجوك ... أرجوك تعامل مع إخواننا من محبي السلفيين بنفس الروح التي تتعامل مع إخواننا المسيحين

أخوك في الله

عادل

رابط هذا التعليق

كلامك والله سليم يا عادل ,,

لكنك ايضا اخذت نصف الايه ماتزعلش مني

تاريخ الموضوع اللي انا نزلت بيه كان :

تم الارسال 09 December 2010 - 04:02 PM

--------------

ومكانش مقصود بيه ابدا علمائنا الكرام الكبار اللي انا قلت لالحرف الواحد ان الدكتور امرنا بتوقيرهم واحترامهم وتقبيل ايديهم عرفانا بفضلهم

ثم بعد ذلك الفاضل سكوربيون دعانا جميعا لعقد ميثاق شرف فيما بيننا وكدنا ان نصل الى الصياغه النهائيه للميثاق الاستاذ شريف مان وانا

وكان تاريخ الاتفاق النهائي اللي كانت بنوده من اروع مايكون هو

تم الارسال 10 December 2010 - 11:43 PM

---------------------------------

و كانت شهادة شريف مان لكلامي معه " تمام بدأنا نتفق "

وهو كان بيمثل نفسه واخوه فاضل اخرين من خلفه ,,

و بالاماره حتلاقيه مديني ورده حمرا بتسقف كمان :happy:

وهذا هو الرابط :

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=113877&st=30

انا اللي بهدف اليه يا عادل هو نشر ثقافة الحب مكان الجدال المتواصل فيما بيننا ,,

و ان جنحوا للسلم فاجنح لها وتوكل على الله

,, دي ثقافة الاسلام الحقيقيه,,

نشر الحب والهدوء والسكينه بيننا كلنا مع اختلاف عقائدنا او قناعاتنا الفكريه ,,

رابط هذا التعليق

حضرتك سهران وحزين اوي على شباك المحافظه اللي تكسر

او الظابط اللي بقى فجأه محبوب وجميل اللي اتعور ,,

طيب والاتنين المسيحين الغلابه اللي اتقتلوا ,,

ديتهم عند مين ؟؟

احنا في دولة ديكتاتورية ماشي لكن البديل هي الفوضي

صحيح الظابط ممكن يكون مش محبوب لكن بدونة نصبح في غابة ويسود قانون الغابة ومش هتعرف تطلع ولادك من البيت

اي نظام افضل من لانظام

وعلي فكره فيه ظباط اخلاق ومتدينيين كتير بل والله العظيم في منهم غلابه بكل معني الكلمة يعني مش كل صوابعك زي بعض

ياأما المسيحيين خاضعين لهذا النظام فيحكموا بقوانية حتي لو كانت ظالمه

واما يعلنوها صريحة بأن دولة الكنيسة برئاسة البابا شنوده اصبحت تتبع قوانين اخري وتحبس الخارجين منها في اديره وادي النطرون

اما نضحك علي بعض ونقول اخوه في الوطن لكن الحقيقة ان الكنيسة ماشية في مخطط ده مش هاينفع

لأن احجام الكنائس التي تبني كالقلاع الحربية لا يعطي مجال للشك وكله بالخرسانة مفيش طوبة واحده

في مدينتي الصغيره عندنا كنيسة اتبنت تتسع لكل سكان المدينة علي الرغم من ان اكثر من 90% منهم مسلمين

حجم المصلين فيها لايتعدوا 100 شخص عندما يخرجون يشبهون الاقزام وهم خارجين من فم تنين

بالتبعية اضطر المسلمين لبناء مسجد له مأذنتين شاهقتين جداً حتي نعود نعرف شكل البلد واننا مازلنا في مصر ولم ننتقل للفاتيكان

هذا هو مخطط الكنيسة جر البلد لسباق اشبة بسباق تسلح تحت دعوي انهم يصلون والكل يعرف ان الكنائس فارغة وان المسلمين هم من يصلون في الشوارع

رابط هذا التعليق

خلوني اخذ ثوابكم الان :happy:

ونقوم نصلي ركعتين قيام الليل ونسال الله سبحانه ان يهدينا كلنا لفعل الخير

و العمل على اصلاح ذات البين فيما بيننا جميعا

عزمت عليكم انكم تقوموا

رابط هذا التعليق

عدنا رحمنا ورحمكم الله ,,

الحمد لله على نعمت الاسلام وعلى روعة قيام الليل ,,

بالله عليكم هدنه شويه كده حتى صلاة الفجر ,, وبعدين حنام ساعتين و 8:30 حكون اونلاين ان شا ء الله

استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه ,,redrose:

رابط هذا التعليق

مسلم يغلط يروح السجن

مسيحي يغلط نطبطب وندلع ونطلع 70 منهم لأسباب صحيحة و30 صغر السن ومش عارف 20 كمان يطلعوا عشان ماماتهم قلقانه عليهم

هذا وضع خطأ وسيؤدي للانفجار في الجانب الاخر

وأي مسلم دلوقتي لما بيشوف البابا شنوده في التلفزيون هتلاقية يقلك اه مبقاش علي الحجر غيرهم

فمفيش حد عبيط النهارده والناس كلها فاهمه

للاسف هذا الكلام صحيح الى حد بعيد

معالجه الموقف من جانب الحكومه يزيد الامور اشتعالا ولا يخففها

تكرار قصه الاعتكاف من جانب البابا فالخضوع من جانب الدوله ادى الى حاله احتقان ليس من الذكاء زرعها بهذا الشكل الملح فى نفوس المتابعين لها

كم من بيوت مصريه اعتقل اولادها لتهم اوهى و كلها تتعلق بالانضمام للاخوان المسلمين او الحركات المعارضه او حتى الفضفضه فى سماء المدونات دون اى اعتبار لتلك الاعتبارات المرضيه او الدراسيه التى تم التذرع بها كم من عيد مر على اسر مصريه فى حزن و غم لا لشيىء الا لان احد افرادها تجرا فى يوم من الايام على سلوك مسلك مختلف عن الطريق القويم لتكميمم الافواه الذى ارتضته لنا حكومتنا المصونه و تفرضه علينا فرض عين دون ان يهز ذلك شعره من احساس النائب العام

كم من معتقلين دون محاكمه و لا توصيف لجريمه محدده يقبعون الان فى السجون دون بارقه اامل فى ان يشملهم مثل هذا العطف الحانى من قبل نظام دولتهم

هؤلاء المفرج عنهم لم يسجنوا قبلا تحرى او لانهم لا يحملون اثبات شخصيه لياتى شيخ البلد ليضمنهم

هؤلاء تم القاء القبض عليهم فى احداث شغب و تكسير و تعدى و مازالات علامات الاستفهام حول ملابساته لم تجف بعد

هذه المعالجه للازمه جانبها الحكمه فى كل شيىء و من كل الاطراف التى تورطت فى المعالجه و اتمنى الا نحصد اثارها السلبيه لان بجد مصر لا ينقصها هذا الان

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

الحل لأزمة مصر الطائفية هو الإعدام لكل من يثبت تورطه بالفعل او بالقول (حتى و لو كان من صحيح دينه) في اي امر او نقاش علني من شأنه تأجيج الفتنه بين الطرفين

و على ان تكون اي نقاشات تخالف ذلك الأمر نقاشات دينية داخلية بالجوامع و الكنائس

غير كده مستقبلكم كمستقبل السودان

و ياللي بتقولوا بسم الله و ياللي بتقولوا ابانا الذي في السماوات صباحكم بلح امهات

اورفوار

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الحل لأزمة مصر الطائفية هو الإعدام لكل من يثبت تورطه بالفعل او بالقول (حتى و لو كان من صحيح دينه) في اي امر او نقاش علني من شأنه تأجيج الفتنه بين الطرفين

اورفوار

حتى لو كان دكتور احمد الطيب شيخ الازهر و البابا شنوده الثالث بابا الكرازه المرقسيه .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

اورفوار

حتى لو كان دكتور احمد الطيب شيخ الازهر و البابا شنوده الثالث بابا الكرازه المرقسيه .

بكل تأكيد

و حتى لو كان ابو عمر او محمد زهيري او الشيخ الحويني او الشيخ حسان

الإعدام لأي مثير للفتنه بشتى الطرق

ابقى ابعتلي موبايلك ع الخاص عشان نكمل خناقتنا على التليفون بدل الكتابه و وجع الدماغ دي :closedeyes:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...