اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كا موستا كا !!!

حشيش

Recommended Posts

حشيش يا اخويا .. بنات الناس سواءا فليبينيه او موزمبيقيه او مصرية انسانه لها شعور و احتياج .. الجواز نفسه مش لعبه .. فيه ناس كتير بتدخل قصص زي كده بمنطق ليس لدي ما اخسره طالما ما حدش عارف ..

عارف المشكلة الوحيده فين المشكلة ان انت عندك مشاعر و هي عندها مشاعر برضه و اللي انت فاكر دخوله سهل و الخروج منه اسهل مش هيبقي سهل خالص ... و اللي انت متصور ان الموضوع مرحلة قضاء غرض بعد فترة من الزمن قد تطول او تقصر سيتحول الي علاقة بحق و حقيقي فيها احترام و رغبة للاحتفاظ بالطرف الاخر .. هي دي سنة الحياة خصوصا ان الموضوع فيه جواز .. و عندنا في مصر كلمة جواز لها معاني كبيرة جدا ... بتبان وقت اللزوم

بص انت ادري بمصلحتك ....... لو فيه نصيحة ممكن اديهالك ما تدخلش في مشروع انت عارف انك هتحاول تخرج منه بعد فترة لإن التجارب بتقول ان الدخول في النوعية دي من المشاريع سهل و لكن الخروج منها صعب قوي وله ثمن لك و للبنت خاصة و انه جواز

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

• الردود 79
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حشيش:

أول ما تشوف الضيفة قوللها :

نئلالا كيتا

أو

ميس كيتاه

ومالكش دعوة

نصيحة

ده تاجالو ده ياعمى bxg:: ...طب ما تفهمنا العبارة إن شا الله حتى على البريد الخاص ونردهالك فى الأفراح :blink:

صاحبك مصراوي عايز يورطك .. ولو شوفت البنت وقولتلها كده هاتتشعبط في رقيتك وتقول ده وقع في حبي ..

التاجالوج بتاع مصراوي باللغة الفصحى ..

أما التجالوج اللي بنتكلمه على القهاوي فبيقول إن " ماهال كيتا " يعني i love u

إوعى تقولها يا حشيش ... خبي ديلك يا حشيش ..

كنت كاتب لك مداخله دسمه إمبارح مش عارف حد حذفها بالغلط ولا العِته أكلتها ولا إيه بالظبط .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

س.س.: كنت كاتب لك مداخله دسمه إمبارح مش عارف حد حذفها بالغلط ولا العِته أكلتها ولا إيه بالظبط

بوادر ركلة إلى أعلى والرجوع لصفوف تحالف قوى الشعب العاملة....... fsh::

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

س.س.: كنت كاتب لك مداخله دسمه إمبارح مش عارف حد حذفها بالغلط ولا العِته أكلتها ولا إيه بالظبط

بوادر ركلة إلى أعلى والرجوع لصفوف تحالف قوى الشعب العاملة....... fsh::

ما تصطدتش في الميه العكرا يا أفيونة fsh:: me0: s-:

رابط هذا التعليق

حشيش خد بنصيحتي وقولها

سجا مانتا جاااااااه

أعتقد أن كده حيكون الوضع أسلم شويه

كتاماندو

مصحح لغوي وسمسار عقارات

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

عقلى الباطن: كتاماندو ومصراوى أبرود باين عليهم شداد فى التاجالوج  i*: ...لازم أوطد صداقتى معاهم لحد متمكن وبعد كده اديلهم إستمارة 6  :angry:

الأخوة الأعزاء كتاماندو ومصراوى أبرود

لقد جمعتنا الصداقة والمحبة الخالصة من أى غرض دنيوى مصيره حتماً إلى زوال gt: ...ياريت تشدوا حيلكم معايا شوية واللى يكتب تجالوج يكتب لى معناه إيه بالعربى بدل ما اتدبس يوم الأحد...يعنى نشد حيلنا مع بعض كده على ال PM وربنا يكفيكم شرالمستخبى

عزيزى الريس أفيونة

أستاذ ورئيس أقسام كعهدى بك دائماً lo:: ... ولعلك تذكر أنك أول من لفت إنتباهى فى رسالة خاصة سابقة بأن الوش (Face) مالوش أى إعتبار وأن المرأة ليست وش مصيره إلى زوال :blink:

عزيزى وايت هارت

شكراً على هذه الصورة الجميلة لى مع العروسة...مش ممكن تحطنى وأنا لابس بابيون wst:: لأنى أنوى أن أرتدى بابيون أزرق مع منديل أزرق من نفس لون البابيون فى جيب الجاكيت فى حفلة الزفاف :D

أخى المعلم س. س.

ياريت تستعيد ذكرياتك عن أيام الصياعة القديمة وتبعت لى شوية مفردات بالتاجالوج ومعناها بالعربى...ساعدونى ياإخوانى...أنا ست مريضة phn:

أستاذى العزيز د/أبو حلاوة

أنا أقدر نصيحتك الغالية وأعتز بها lo:: ...وأحب أن أطمنئك أننى غير مقتنع بالموضوع شكلاً ومضموناً...ولكن إذا تم على أسوء الفروض فلن يكون فى نيتى على الإطلاق أن يكون زواجاً مؤقتاً بل على العكس لأنى أحب الأطفال جداً...لكن بالنسبة لموضوع إبلاغ الأهل فده الحقيقة لن يكون سهلاً بالنسبة لى لأن الأسرة لن تتقبله ولكن لا أظن أن موافقة الأهل شرط من شروط صحة الزواج من الناحية الشرعية بالنسبة للرجل...مش عارف أنا يظهر إبتديت أخرف...إزاى يبقى عندى أولاد وأهلى ما يعرفوش !!!؟؟؟ lo::

تم تعديل بواسطة حشيش

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

ربنا يخليك ياحشيش بلاش تتجوز من غير والدتك متعرف

لو انت مش حتقدر تقولها يبقي الموضوع غلط مفيش داعي للبدايه

فيه

ولا اقوللك بلاش زيارة يوم الاحد دي بناقص

:angry: fsh::

رابط هذا التعليق

أخويا في الرضاعة حشيش :blink: خد عندك ما يلي واتكلم براحتك على رأي موبينيل بس إوعى توصل لأخر كلمة fsh:: :

روح يا شيخ...إلهي يكتبلك في كل خطوة سلامة.... :angry:

I ---------- Ako

We ---------- Tayo, Kami

You ----------- Ikaw

Your -------- Kayo

What's your name? ----------- Ano ang pangalan mo

Nice to meet you ---------- Ikinagagalak kong makilala kayo

How are you? -------- Kumusta ka

OK / Fine ------- Mabuti

Bad --------- Masama

It's OK --------- Okey lang

Woman ----------- Babae

Man --------- Lalaki

Son --------- Anak na lalaki

Daughter ------- Anak na babae

Mother -------- Nanay, Ina

Father ------- Tatay, Ama

Friend ----- Kaibigan كابايان

Wife / Husband -------Asawa

طبعا التاجالوج بتنطقه زي ما با تقراه..... وعيييييييييييييييييششش

تم تعديل بواسطة Masrawy Abroad
رابط هذا التعليق

أخويا في الرضاعة حشيش  phn: خد عندك ما يلي واتكلم براحتك على رأي موبينيل بس إوعى توصل لأخر كلمة  fsh:: :

روح يا شيخ...إلهي يكتبلك في كل خطوة سلامة.... :angry:

I ---------- Ako

We ---------- Tayo, Kami

You ----------- Ikaw 

Your -------- Kayo

What's your name? ----------- Ano ang pangalan mo

Nice to meet you ---------- Ikinagagalak kong makilala kayo

How are you? -------- Kumusta ka 

OK / Fine ------- Mabuti

Bad --------- Masama

It's OK --------- Okey lang

Woman ----------- Babae

Man --------- Lalaki

Son --------- Anak na lalaki

Daughter ------- Anak na babae

Mother -------- Nanay, Ina

Father ------- Tatay, Ama

Friend ----- Kaibigan  كابايان

Wife / Husband -------Asawa

طبعا التاجالوج بتنطقه زي ما با تقراه..... وعيييييييييييييييييششش

عمى مصراوى أبرود

منحرمش العمر من عطفك عليا wst:: ...كلام جميل مقدرش أقول حاجة عنه :blink: ...ياريت بقى تتم جميلك وتدخل فى الغويط شوية على ال PM...إنته فاهم طبعاً...يعنى مثلاً (قشطة بالهبل)...(أحبك يا أبيض)...كل اللى يطلع من ذمتك كويس...نجاملك فى الأفراح يا عمو lo::

رابط هذا التعليق

ربنا يخليك ياحشيش بلاش تتجوز من غير والدتك متعرف

لو انت مش حتقدر تقولها يبقي الموضوع غلط مفيش داعي للبدايه

فيه

ولا اقوللك بلاش زيارة يوم الاحد دي بناقص

:blink:  fsh::

الأخت العزيزة فرح

ده لو أمى عرفت تروح فيها wst:: ...إن شاء الله مش حيحصل حاجة من زيارة الأحد الموعودة...أنا فقط عايز أروح من باب الفضول لا أكثر ولا أقل...البنت شكلها فى الصورة Dull وغير مشجع على الإطلاق :angry:

رابط هذا التعليق

والأن إلى تكملة الحوار

أنا: فى حاجة عايز أعرفها...إزاى أهلك لغاية دلوقتى معرفوش...أنا عارف إنهم دائمى الإتصال بك بالتليفون...مفيش مرة سالى غلطت وردت على التليفون بدالك؟؟؟!!!

هو: أمال ال Caller ID فايدته إيه...مش كيميا يعنى ياأستاذ...أنا مفهمها متردش غير على المكالمات من داخل البحرين...وبعدين هيا عارفة رقم البنك والموبايل بتاعى وبتاعك وبقية الشلة...يعنى الناس اللى دايماً بتتصل بالبيت عندى...أى رقم مريب أو Long Distance Call أو Private Number متردش.

أنا: طيب هيا مش مستاءة من الموضوع ده...يعنى إنك لا مؤاخذة يعنى مستعر منها ومش عايز أهلك يعرفوا !!!

هو غاضباً: مش مستعر ولا حاجة...الفكرة إن تفكير أهلى غير تفكيرى...حاجة عارف إنها حتضايقهم أعملها ليه !!!...شوف إنته بتفكر إزاى إن سالى حتزعل... ومستعر... والكلام الفارغ بتاعنا ده...مفيش الكلام ده خالص...ولا تفرق معاها...مفيش النكد اللى بقى شئ متلازم مع كلمة جواز عندنا فى مصر...أمال أنا ليه بقولك مش حتخسر حاجة... Take a look

أنا: وبتطبخلك إيه بقى؟

هو: فى حاجة برده إنته لسه مش قادر تفهمها عن البنت الفلبينية...جوزها يشكل كل إهتماماتها...أول ما سالى عرفت إنى واخد موضوع الجواز جد...قبل ما نتجوز يعنى...راحت إشترت كتب أكلات مصرية وعربية باللغة الإنجليزية وبدأت تقراها...ولعلمك بيتعلموا بسرعة جداً ودلوقتى بتعرف تعمل معظم الطبيخ المصرى...صحيح لسه مش زى أكل أمى مثلاً بس فيه تقدم وقريب جداً حعزمك على غداء مصرى 100% هيا اللى عاملاه علشان تشوف بنفسك...

أنا: بس إحنا مش حنقعد فى البحرين طول عمرنا...يعنى مسيرنا حنرجع مصر إن شاء الله...حتاخدها معاك وقتها ولا حتطلقها؟؟؟

هو: وقت الله...يعين الله...متفكرش كتير فى بكرة عشان متتعبش.

ودعته وعدت إلى البيت لا أدرى هل هو على صواب أم خطأ...لا أدرى...لكن الشئ الوحيد اللى أنا متأكد منه هو أنه سعيد وأنا لأ...اللهم لا حسد :angry:

رابط هذا التعليق

ماجندان جوماجا بو

ماجندان جابى بو

واحده فيهم صباح الخير والتانيه مساء الخير بس مش فاكر بالضبط!جرب انت بقى وزي ماتطلع

اللي متأكد منه ان بو دي يعني حضرتك إلا إذا كانت اتغيرت أصلي عارفها من زمان أوي

رابط هذا التعليق

حشو قال

ودعته وعدت إلى البيت لا أدرى هل هو على صواب أم خطأ...لا أدرى...لكن الشئ الوحيد اللى أنا متأكد منه هو أنه سعيد وأنا لأ...اللهم لا حسد  :angry: 

شوية جد بقى....

أنا مش معاك في دي يا حشو...

السعادة نسبية ...... ولا توجد قوالب جاهزة للسعادة.... يعني مش شرط هو سعيد انت برضه ها تكون سعيد..... وأشك إنه سعيد الصراحة.....ممكن يكون بيقنع نفسه إنه سعيد...وإلا ها يتجنن مثلا مما فعله.....

لكن طريقة التخفي والرد التحفظي على أرقام تلفونات معينة والمستقبل الغامض والأولاد...كل دي أمور مش مريحة بالمرةةةةة

هو عايش اللحظة مش أكثر وخايف يفكر..... وفيه 101 سؤال هو نفسه مش لاقي ليها إجابة...

رابط هذا التعليق

يعنى مثلاً (قشطة بالهبل)...(أحبك يا أبيض)...

قصدك

أحبك يا أصفر B)

هو: وقت الله...يعين الله...متفكرش كتير فى بكرة عشان متتعبش.

جواز مصلحة و الا متعة و الا الاتنين مع بعض؟ :rolleyes:

تم تعديل بواسطة crossfield

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

ماجندان جوماجا بو

ماجندان جابى بو

الأولانية صباح الخير والتانية مساء العسل

قعدت احفظ فيهم سنة .

رابط هذا التعليق

عزيزى حشيش ...

خذها من قلب مجرب الجواز بجميع أنواعه .... أهم عامل فى نجاح الزيجة ( حلوة الزيجة دى ) هو رضا الأهل عن الزوجة .... متتصورش مهم قد اية لما والدتك تحنن قلبك على زوجتك و تدعو لها .... ساعتها سوف تفتخر بحسن اختيارك و تسعد فى حياتك ....

مواصفات الزوجة الفلبينية ممتازة وتسعد أى رجل ... الدليل على ذلك أن آلاف الأمريكيين يتزوجون الآن من أسيويات .... مفيش نكد , مفيش طلبات اكسترا , رضا بأقل القليل , الرجل و كيفية اسعادة هو فعلا محور اهتمامها ... ولكنها متنفعش تتجوز واحد مصري من عيلة ...الجوازة مش ممكن هتستمر لأنها ببساطة ضد طبائع الأشياء ...المجتمع و العائلة فى حكم المستحيل أن يتقبلوها أو يتعايشوا معها ... كيف سوف تتكلم مع والدتك ؟؟ بالإشارة !!!! وذريتك ؟؟ ..مين هيعلمهم لغتك و دينك ؟؟؟؟

نقطة كمان مهمة يا حشيش ..

زواجك من مسلمة هو سترة لها تماما كما هو سترة لك ... و ثوابك عليها كبير و وجودك بلا زواج حتى هذه السن مع قدرتك على أعبائه لهو أثم كبير ...

توكل على اللة و أخطب بنت الناس الطيبيين فهن كثيرات و يبحثن عن من يتقى الله في بناتهن .... تربح الدنيا و الآخرة ..

رابط هذا التعليق

عارف يا حشيش لو عرفت انك ناوي تتجوز فلبينية يومك مش هايعدي وتليفون لمصر وبعثة الصعايدة تيجي على طول fsh::

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

اسمع كلام عمك كفاية بدل ما نسمع كلام عمك محمد ابو زيد و نشوف لك موضوع الصعايدة.

اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته اللهم أنت تكشف المغرم والماثم، اللهم لا يهزم جندك، ولا يخلف وعدك، ولا ينفع ذا الجد منك الجد، سبحانك وبحمدك.

رابط هذا التعليق

عزيزى الريس أفيونة

أستاذ ورئيس أقسام كعهدى بك دائماً  ... ولعلك تذكر أنك أول من لفت إنتباهى فى رسالة خاصة سابقة بأن الوش (Face) مالوش أى إعتبار وأن المرأة ليست وش مصيره إلى زوال

سيادة الرئيس المفخم حشيش،

لا يخفى على القارئ الفطن، المتابع لحواراتنا فى باب السياسة الداخلية ومناقشتنا العديدة التى تثرى المنتدى ، إختلافنا الأيديولوجى فيما يتعلق بالوشوش والقفا....الإختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية....

cl:cl: htr:: cr((:

بس عندى طلب:

إلبس الطقم الأخضر الكاوتش بتاعك على القميص البرتقانى عشان تعمل منظر .... لعل وعسى....cl:

رابط هذا التعليق

فيه سؤال بيلح على العديد من أعضاء الصالون وبأتقدم به بالنيابة عنهم إلى معاليك :

ما هى آليات عزومة يوم الأحد وكيف سيتم تفعيلها ؟ cl:

يعنى حتجيب معاك عربية نص نقل ولو عجبتك البضاعة حتشيل وتتوكل على الله ؟

ولا حتشحن البضاعة على مانيلا وتستلمها من هناك ؟ cl:cl:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...