اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

آلية لمتابعة و معرفة تقييم الأعضاء لمشاركاتك (Reputation)

عادل أبوزيد

Recommended Posts

عفواً أخت ضُحى

معليش مش عاوزه اكون باجادل او ( اقاوح ) في موضوع ميخصنيش بالمقام الاول

هههههههههههههه . أنا ضحكت قوي ... أومال إن ما كانتش دي مقاوحه وجدال من أجل الجدال وشووووووووبش أنا أهو يا ناس ولازم أجي بالجردل وأدلدله في البئر عشان يتقال عليه أُدلي بدلوي في موضوع ماليش فيه تبقى إيه دي ؟..

.. ولكن بما اني لقيتكم مهتمين كده اوي وتفرق معاكم كتير ان كان شخص ما وصل لقائمه المميزين باستحقاق ام لان آخرين ( بيرفعوه ) بدون حساب يبقى معلش وقفه بقى ويبقى الكلام على الكل ..

بعدين اقولك حاجه تريحك .. انتم زعلانين على مية ميتين نقطه ممكن حد يكون واخد خمسة سته فيهم بالاوانطة ؟ :happy:..

الجُملة المقتبسة دي واللي إنتي قايلاها تُصنف على إنها وضع السم في العسل .. لأ لأ هي مافيهاش ريحة العسل خالص إنتي جبتي كيس السم ودلقتيه زي ما هو بعبله كده ... فده بنسمية " سم زعاف " Pure

أو من قبيل التسخين وسكب البنزين على النار .. وهي هواية للكثيرين على فكره حينما يشعرون بوجود حالة إستقرار في مكان ما ... فهذا يُعتبر ضد طبيعتهم النارية ويحاولون على قدر الإمكان إشعال النار .. ولو في أنفسهم ...

فلم تتطرق الإدارة من قريب أو بعيد إلى إن الأخ نايت مير في قائمة المميزين أو واخد مية ميتين نقطة ولا غيره .. والحمد لله ليست لدينا أي مركبات نقص عشان نحقد على حد أو نحسده على إنه مميز .. ويارب يوصل مليون نقطة ... فهذا شيء يُشرف المكان .. لإن تميز الأعضاء هو تميز للمكان نفسه...

ومن قبل موضوع التقييم وخلافه قمت بكتابة موضوع في شهر أكتوبر لتوجيه الشكر للأعضاء المميزين ومنهم الزميل نايت مير

حقيقة لو بإيدي كنت قدمت هذا الوسام لكل مشترك بالمحاورات .. حتى لو كان قاريء ومتابع فقط ...

لكن العين بصيرة والايد قصيرة ... وإحنا أخر الشهر .... وأستاذ عادل ماسكها علينا شويه عشان خطة التقشف الحكومي زي اللي عاملاها الملكة إليزابيث

ويعلم الله أن هذا الموضوع فتحته من منطلق شخصي ... يعني مش عشان أنا مُشرف أو في الإدارة .. وبصراحة عملته من ورا الإدارة وربنا يستر ....

فلقد أحببت أن أتقدم بشكر خاص وشخصي لكل من يُثري المنتدى بموضوعات نستفيد منها جميعاً وأنا أولكم .. فكل حرف لا تكتبه يدي .. بالتأكيد أستفيد منه إتفاقاً او إختلافاً ..

بُصوا أنا مش بأعرف أقول الكلام بتاع الخُطب والشعارات دي ....

من كام يوم سمعت خطبة للملك فاروق .. أنا كان هايجيلي شلل من الرتابه والمعاناة في نطق كل حرف ... ما تتكلم على راحتك وبرحرحة كده يا جلالة الملك وتخلصنا ...

بالبلدي كده .. قشطة على كل قلم نضيف بيروشن المنتدى ...

ومن الأخر اللي يسمع إسمه ييجي الناحية دي عشان يستلم الجايزة بتاعته وما يوريهاش لأخواته عشان الغيره ..

واللي إسمه مش مكتوب النهاردة يتجدعن ويشد حيله عشان أجيب له هاجه هلوه المره الجاية

بسم الله الرحمن الرحيم ..

- جائزة التميز مع وسام الإستحقاق من الطبقة الأولى

تلات أسامي لامعه شكل بعض في شخصيتهم لدرجة إني عاوز اعلمهم بعلامه مميزة عشان ما أتخلبطش كل مره " مغتربة .... مصراوية .... مصرية متغربة " ....

إسمين في سماء الفن ممكن يكونوا قرايب وإحنا مش عارفين " هند علي . ضُحى "

شخصية تملأ سماء المنتدى شقاوة وخفة ظل بغزارة في المعلومات الطالبة " لماضه السيد جداً المصري "

شخصيتين ما شاء الله ستة حصان سكستين فالف وبخمس رئات وما بيتعبوش " أغابي .. المهندسة " سيبك انت الشباب برضوا والحيويه بتفرق ..

ندخل على المينز سيكشن

- إتنين مثال للخدمة والتفاني والعمل في صمت .. وبصراحة ما شوفتش كده " أشرف محمد .. خالد شحاته "

- واحد قريب أغابي والمهندسة بس على رجالي " نايت مير " الشهير بخير اللهم أجعله خير ومش عاوز افسر ....

لكن بما إنك بتدخلي معظم الموضوعات متحفزة ومش مهم إحنا بنتكلم في إيه ...

فالسؤال للمره المليون عشان تفهميه ( أنظري الكتاب صفحة إنتي إسمك إيه ؟ )

هل من الطبيعي أو مما لا يُلفت النظر ألاقي كبشة تقييمات متتالية لموضوعات مختلفة في نفس اللحظة من نفس العضو لزميل واحد وكأن الواحد أمامه عدة شاشات ويقرا هنا وهناك في نفس اللحظة؟

الإجابة : أنا ساكنة في مدينة نصر ..

شكراً .... تقدري تروحي ..

------------------------------

للمرجعية فقط

هذه مداخلة لي منذ أكثر من شهر أتحدث فيها عن نفسي لأستغرابي من حصولي على نقاط إيجابية لا استحقها من وجهة نظري

تم الارسال 02 November 2010 - 08:32 PM

نقطة قليلة تمنع بلاوي كتيره

ساعدوا العاجز المسكين

دول جملتين بيتسخدمهم الشحاتين ليستدروا عطفالمُحسنين ... مش عارف ليه جم على بالي بعد اللي حصل النهاردة في موضوع تهديدات تنظيم قاعدة الأنس

واللي فجأة موت على نفسي من الضحك لما لقيت التقييمات السالبة تنهال علي من كل حدب وصوب واللي ما يشتري يتفرج ...

اكيد لم أكترث بذلك لان اللي بيعطي حد تقييم سالب لان رأيه لا يعجبه .. يبقى بالتأكيد لديه رأي مخالف ... لكن لو أحتفظ بالرأي ده لنفسه ودخل ينقط في الفرح بس ويضرب نار من غير ما يسمعنا رأيه .. يبقى عفواً ده تهريج ....

وحتى الزملاء الأفاضل اللي أعطوني تقييماً سالباً وشاركوا في الحوار ... فبالتأكيد أراءهم مخالفه لرأيي ولم تعجبني طبعاً ... لكنني لم أعط أي احد منهم تقييماً سالباً .. لا لشي إلا إني معترض على موضوع التقييم من أساسه لإنه بالشكل ده مرتبط بالمتحاور وليس بالموضوع وبيبقى عامل تحت إسمه زي الفيش والتشبية او السجل الجنائي كده

لم يتوقف الأمر عند ذلك لكن فوجئت الأن بإني صعبت على بعض الزملاء فدخلوا يسندوني وهاتك يا حلويات وتقييمات إيجابية ... عشان يعملوا توزان يعني هههههههههههههه

ممكن اسأل بقى ..... هو في إيه ؟

وهذا رأيي بالأمس في الموضوع رداً على مداخلة الزميل نايت مير

لسنا في مجال موقف تضحية بالنفس من أجل أن يحيا الأخرين ... وأنت لست طرفاً في هذا الموضوع من أصله .. لأنه ببساطة يُمكن أن يحدث في موضوعات أي زميل حتى لو كان مشرفاً

يعني الموضوع مش مصمصة شفايف وناس تدخل شايلة السنارة وتقول : شوفي يا أختشي .. بقى الإدارة أول ما شافت نايت مير بقى من المميزن راحوا داخلين وزاعقين في الناس اللي بيدوله تقييمات إيجابية عشان يكتفوهم .. يووه يا نداشه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 277
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

مع احترامي لكافة الآراء، بشكل عام ودون النظر لأي وقائع حدثت، أنا شايف إن الخاصية بوضعها الحالي مستحيل حمايتها من "سوء الاستخدام". مش بس كده، ده كمان سوء الاستخدام ده يستحيل اكتشافه في الكثير من الحالات. والاعتماد على نضوج الأعضاء - مع احترامي برضه للجميع - ليس كافيًا وحده للحماية من سوء الاستخدام.

فكل الموجود 3 اختيارات في رأيي:

- إن الخاصية تترك كما هي، ونتعايش مع سوء الاستخدام.

- إن الخاصية يتم تعديلها لمنع سوء الاستخدام.

- لو مفيش طريقة للتعديل، ومش قادرين نتعايش مع سوء الاستخدام، يبقى تتلغي الخاصية.

:give_rose:

تم تعديل بواسطة shawshank

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

مع احترامي لكافة الآراء، أنا شايف إن الخاصية بوضعها الحالي مستحيل حمايتها من سوء الاستخدام. مش بس كده، ده كمان سوء الاستخدام يستحيل اكتشافه في الكثير من الحالات. والاعتماد على نضوج الأعضاء - مع احترامي برضه للجميع - ليس كافيًا وحده للحماية من سوء الاستخدام.

فكل الموجود 3 اختيارات في رأيي:

- إن الخاصية تترك كما هي، ونتعايش مع سوء الاستخدام.

- إن الخاصية يتم تعديلها لمنع سوء الاستخدام.

- لو مفيش طريقة للتعديل، ومش قادرين نتعايش مع سوء الاستخدام، يبقى تتلغي الخاصية.

أضم صوتي لصوت الأخ الفاضل

من وجهة نظري الكرة الآن في ملعب الإدارة

الأخ س س سئل سؤال وجائته الإجابة

برجاء غلق الموضوع وتداول هذا الأمر بين الإدارة ، وبخاصة أنه تقريبا تم الوقوف على فترة تجريبية جيدة وردود كافية حول هذه الخاصية

ثم تقوم الإدارة بتحديد موقف منتدى محاورات المصريين من هذه الخاصية

وضم هذا الموقف كأحد بنود قواعد المشاركة

شكرا

رابط هذا التعليق

عفواً أخت ضُحى

معليش مش عاوزه اكون باجادل او ( اقاوح ) في موضوع ميخصنيش بالمقام الاول

هههههههههههههه . أنا ضحكت قوي ... أومال إن ما كانتش دي مقاوحه وجدال من أجل الجدال وشووووووووبش أنا أهو يا ناس ولازم أجي بالجردل وأدلدله في البئر عشان يتقال عليه أُدلي بدلوي في موضوع ماليش فيه تبقى إيه دي ؟..

.. ولكن بما اني لقيتكم مهتمين كده اوي وتفرق معاكم كتير ان كان شخص ما وصل لقائمه المميزين باستحقاق ام لان آخرين ( بيرفعوه ) بدون حساب يبقى معلش وقفه بقى ويبقى الكلام على الكل ..

بعدين اقولك حاجه تريحك .. انتم زعلانين على مية ميتين نقطه ممكن حد يكون واخد خمسة سته فيهم بالاوانطة ؟ :happy:..

الجُملة المقتبسة دي واللي إنتي قايلاها تُصنف على إنها وضع السم في العسل .. لأ لأ هي مافيهاش ريحة العسل خالص إنتي جبتي كيس السم ودلقتيه زي ما هو بعبله كده ... فده بنسمية " سم زعاف " Pure

أو من قبيل التسخين وسكب البنزين على النار .. وهي هواية للكثيرين على فكره حينما يشعرون بوجود حالة إستقرار في مكان ما ... فهذا يُعتبر ضد طبيعتهم النارية ويحاولون على قدر الإمكان إشعال النار .. ولو في أنفسهم ...

فلم تتطرق الإدارة من قريب أو بعيد إلى إن الأخ نايت مير في قائمة المميزين أو واخد مية ميتين نقطة ولا غيره .. والحمد لله ليست لدينا أي مركبات نقص عشان نحقد على حد أو نحسده على إنه مميز .. ويارب يوصل مليون نقطة ... فهذا شيء يُشرف المكان .. لإن تميز الأعضاء هو تميز للمكان نفسه...

ومن قبل موضوع التقييم وخلافه قمت بكتابة موضوع في شهر أكتوبر لتوجيه الشكر للأعضاء المميزين ومنهم الزميل نايت مير

حقيقة لو بإيدي كنت قدمت هذا الوسام لكل مشترك بالمحاورات .. حتى لو كان قاريء ومتابع فقط ...

لكن العين بصيرة والايد قصيرة ... وإحنا أخر الشهر .... وأستاذ عادل ماسكها علينا شويه عشان خطة التقشف الحكومي زي اللي عاملاها الملكة إليزابيث

ويعلم الله أن هذا الموضوع فتحته من منطلق شخصي ... يعني مش عشان أنا مُشرف أو في الإدارة .. وبصراحة عملته من ورا الإدارة وربنا يستر ....

فلقد أحببت أن أتقدم بشكر خاص وشخصي لكل من يُثري المنتدى بموضوعات نستفيد منها جميعاً وأنا أولكم .. فكل حرف لا تكتبه يدي .. بالتأكيد أستفيد منه إتفاقاً او إختلافاً ..

بُصوا أنا مش بأعرف أقول الكلام بتاع الخُطب والشعارات دي ....

من كام يوم سمعت خطبة للملك فاروق .. أنا كان هايجيلي شلل من الرتابه والمعاناة في نطق كل حرف ... ما تتكلم على راحتك وبرحرحة كده يا جلالة الملك وتخلصنا ...

بالبلدي كده .. قشطة على كل قلم نضيف بيروشن المنتدى ...

ومن الأخر اللي يسمع إسمه ييجي الناحية دي عشان يستلم الجايزة بتاعته وما يوريهاش لأخواته عشان الغيره ..

واللي إسمه مش مكتوب النهاردة يتجدعن ويشد حيله عشان أجيب له هاجه هلوه المره الجاية

بسم الله الرحمن الرحيم ..

- جائزة التميز مع وسام الإستحقاق من الطبقة الأولى

تلات أسامي لامعه شكل بعض في شخصيتهم لدرجة إني عاوز اعلمهم بعلامه مميزة عشان ما أتخلبطش كل مره " مغتربة .... مصراوية .... مصرية متغربة " ....

إسمين في سماء الفن ممكن يكونوا قرايب وإحنا مش عارفين " هند علي . ضُحى "

شخصية تملأ سماء المنتدى شقاوة وخفة ظل بغزارة في المعلومات الطالبة " لماضه السيد جداً المصري "

شخصيتين ما شاء الله ستة حصان سكستين فالف وبخمس رئات وما بيتعبوش " أغابي .. المهندسة " سيبك انت الشباب برضوا والحيويه بتفرق ..

ندخل على المينز سيكشن

- إتنين مثال للخدمة والتفاني والعمل في صمت .. وبصراحة ما شوفتش كده " أشرف محمد .. خالد شحاته "

- واحد قريب أغابي والمهندسة بس على رجالي " نايت مير " الشهير بخير اللهم أجعله خير ومش عاوز افسر ....

لكن بما إنك بتدخلي معظم الموضوعات متحفزة ومش مهم إحنا بنتكلم في إيه ...

فالسؤال للمره المليون عشان تفهميه ( أنظري الكتاب صفحة إنتي إسمك إيه ؟ )

هل من الطبيعي أو مما لا يُلفت النظر ألاقي كبشة تقييمات متتالية لموضوعات مختلفة في نفس اللحظة من نفس العضو لزميل واحد وكأن الواحد أمامه عدة شاشات ويقرا هنا وهناك في نفس اللحظة؟

الإجابة : أنا ساكنة في مدينة نصر ..

شكراً .... تقدري تروحي ..

------------------------------

للمرجعية فقط

هذه مداخلة لي منذ أكثر من شهر أتحدث فيها عن نفسي لأستغرابي من حصولي على نقاط إيجابية لا استحقها من وجهة نظري

تم الارسال 02 November 2010 - 08:32 PM

نقطة قليلة تمنع بلاوي كتيره

ساعدوا العاجز المسكين

دول جملتين بيتسخدمهم الشحاتين ليستدروا عطفالمُحسنين ... مش عارف ليه جم على بالي بعد اللي حصل النهاردة في موضوع تهديدات تنظيم قاعدة الأنس

واللي فجأة موت على نفسي من الضحك لما لقيت التقييمات السالبة تنهال علي من كل حدب وصوب واللي ما يشتري يتفرج ...

اكيد لم أكترث بذلك لان اللي بيعطي حد تقييم سالب لان رأيه لا يعجبه .. يبقى بالتأكيد لديه رأي مخالف ... لكن لو أحتفظ بالرأي ده لنفسه ودخل ينقط في الفرح بس ويضرب نار من غير ما يسمعنا رأيه .. يبقى عفواً ده تهريج ....

وحتى الزملاء الأفاضل اللي أعطوني تقييماً سالباً وشاركوا في الحوار ... فبالتأكيد أراءهم مخالفه لرأيي ولم تعجبني طبعاً ... لكنني لم أعط أي احد منهم تقييماً سالباً .. لا لشي إلا إني معترض على موضوع التقييم من أساسه لإنه بالشكل ده مرتبط بالمتحاور وليس بالموضوع وبيبقى عامل تحت إسمه زي الفيش والتشبية او السجل الجنائي كده

لم يتوقف الأمر عند ذلك لكن فوجئت الأن بإني صعبت على بعض الزملاء فدخلوا يسندوني وهاتك يا حلويات وتقييمات إيجابية ... عشان يعملوا توزان يعني هههههههههههههه

وهذا رأيي بالأمس في الموضوع رداً على مداخلة الزميل نايت مير

لسنا في مجال موقف تضحية بالنفس من أجل أن يحيا الأخرين ... وأنت لست طرفاً في هذا الموضوع من أصله .. لأنه ببساطة يُمكن أن يحدث في موضوعات أي زميل حتى لو كان مشرفاً

يعني الموضوع مش مصمصة شفايف وناس تدخل شايلة السنارة وتقول : شوفي يا أختشي .. بقى الإدارة أول ما شافت نايت مير بقى من المميزن راحوا داخلين وزاعقين في الناس اللي بيدوله تقييمات إيجابية عشان يكتفوهم .. يووه يا نداشه

مداخلة جامده اوي يا سي السيد

واحييك عليها وتستحق عليها علامة خضراء بحق وحقيقي مش من بتوع المجاملات

الحكاية ببساطه ان الموضوع ده كل واحد ونيته

يعني فيه واحد بياخدها علي انها جهاد وبينصر اخاه ظالما او مظلوما وحتي تكون كلمة الله هي العليا

وفيه واحد بياخدها نوع من انواع المجاملة او ميه مسا يا جميل وبيدحرج التماسي وبيردلوا الوردة وردتين ولا هي حكاية اعجاب بفكر ولا يحزنون

وفيه واحد بياخدها علي انها كرامة ومايصحش صاحبي مايكونش الاولاني ولازمن ولابد حتي لو طسيته جميع تقيماتي اليوميه ويبقي كده انا هاخد ثواب بدون شك

طبعا فيه ناس بخله زي حالاتي ما بطلعوش التقييم الا فعلا للي يستحقه وال الكلام دخل مزاجه ونغشش جوه يقوم يفك الكيس ويطلع بالعافيه تقيمه يعطيها لمن يستحق

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

الزميل se-elsayed

تم تقييم حضرتم بالموجب من أحد الزملاء 3 مرات فى نفس التوقيت

Dec 20 2010 11:49 AM

نص المداخلات التى عن جد تستحق التقييم الموجب

ده عندها هناك ..

مش هاسيبك .....

هات الفلوس بدل ما أقطع لك حبل من أحبال الغسيل الصوتية بتاعتك وأعلقه في المنشر في البيت

على فكره يا جماعه .. زهيري فنان بجد وصوته حلو .. بس مش ماشي مع شكله ..

شكله تقول عليه مصارع من بتوع السومو اللي بيبقوا من غير هدوم

لكن صوته شرقي ومُعبر ....

النهاردة كونفيرمشن على الميعاد يا معلم في الوكر .... داكوغ ؟

هات يالا الـ 125 يورو

إنت يا خفيف ... وأنا تايه عنك

هل هذه المداخلات تستحق التقييم الموجب من وجهة نظرك ؟

اذا كانت الاجابة , لا , فلماذا لم تسأل الزميل عن سبب تقييمك بالموجب "أمام" الاعضاء ؟

لماذا لم تهدده بأتخاذ اجراء ادارى ضده ؟

طبعا يوجد بالمنتدى عشرات النماذج والتى لن أذكرها لضيق الوقت ,,

للأسف الموضوع ليس له الا تفسير واحد فقط ,,,,,,

تم تعديل بواسطة The Sun
رابط هذا التعليق

الحمد لله أنا لا ألتفت إلى تقييماتي الإيجابية أو السلبية وكل ما يهمني هو إحترام الناس لي وأحترامي لهم ... وبالتالي لم ألاحظ تلك التقييمات التي تتحدث عنها

ومن فضلك إرجع إلى ما كتبته واقتبسته عن مداخلاتي ولو كنت لاحظت مثلاً إني في يوم زاد تقييمي 20 درجة أو نقطة أو ما إلى ذلك كان هايسترعي إنتباهي بالتأكيد ... يا ريت تكون فهمتني

والحمد لله إن ملاحظتك قوية ولاحظت إن حتى لو كان حدث ذلك فهي في موضوع واحد متصل .. وليس في موضوعات مختلفة وفي نفس التوقيت تم التقييم ...

رابط هذا التعليق

الحمد لله أنا لا ألتفت إلى تقييماتي الإيجابية أو السلبية وكل ما يهمني هو إحترام الناس لي وأحترامي لهم ... وبالتالي لم ألاحظ تلك التقييمات التي تتحدث عنها

ومن فضلك إرجع إلى ما كتبته واقتبسته عن مداخلاتي ولو كنت لاحظت مثلاً إني في يوم زاد تقييمي 20 درجة أو نقطة أو ما إلى ذلك كان هايسترعي إنتباهي بالتأكيد ... يا ريت تكون فهمتني

والحمد لله إن ملاحظتك قوية ولاحظت إن حتى لو كان حدث ذلك فهي في موضوع واحد متصل .. وليس في موضوعات مختلفة وفي نفس التوقيت تم التقييم ...

add.pngengmido user_popup.png Dec 20 2010 11:49 AMجايزه 125 دولار للي يعرف مين اللي بيغني و بيعزف دهadd.pngengmido user_popup.png Dec 20 2010 11:49 AMجايزه 125 دولار للي يعرف مين اللي بيغني و بيعزف دهadd.pngengmido user_popup.png Dec 20 2010 11:49 AMجايزه 125 دولار للي يعرف مين اللي بيغني و بيعزف دهadd.png

يعني المشكله انها تكون في مداخله متصله

طيب معلش ايه بقي الفرق انه يديك 3 تقيمات في نفس الدقيقه في موضوع واحد هل هو قرأ المداخلات كلها في نفس واحد وبعدين دخل يقيم كده يكون شئ عادي وطبعا غير عادي انك تقيم عضو في مواضيع مختلفه لازم تكون مشاركاته في نفس الموضوع ؟

طيب الا نستحق ان يفسر لنا ايضا المهندس ميدو ماحدث ؟

ولا هو لا يحتاج لتفسير لانك فسرت نيابه عنه

رابط هذا التعليق

الزميل se-elsayed

بالتأكيد لم أذكر المثال السابق لوضعك أو لوضع الزميل eng.mido فى موضع أتهام

ولكن هدفى أن الجميع يقيم المداخلات وفقا لرؤيتة فقط

فما آراه يستحق التقييم الموجب قد تراه يستحق السالب وقد لا تراه يستحق أى تقييم والعكس

يجب على الادارة وضع معايير "واضحة" لخاصة التقييم ,, اذا ارادت حل هذه الاشكالية ,

وتطبق هذه المعايير بصرامة وعلى الجميع حتى لو كانوا مشرفين بالمنتدى ,

أما فى حالة عدم وجود معايير "واضحة" فللجميع الحق فى التقييم سواء الموجب أو السالب وفقا لما يراه مناسب من وجهة نظره "فقط"

رابط هذا التعليق

أنا ضحكت قوي ... أومال إن ما كانتش دي مقاوحه وجدال من أجل الجدال وشووووووووبش أنا أهو يا ناس ولازم أجي بالجردل وأدلدله في البئر عشان يتقال عليه أُدلي بدلوي في موضوع ماليش فيه تبقى إيه دي ؟..

لكن بما إنك بتدخلي معظم الموضوعات متحفزة ومش مهم إحنا بنتكلم في إيه .

معليش ياسي السيد انا مش واخده بالي هو المشكلة الي بنناقشها هنا انا ورأيك في ولا مشكلة التقييمات الايجابية لمن لا يستحقها ؟

اصلي كنت فاكرة اننا بنتكلم عن الاستعباط في التقييم وعليه كتبت ( مقاوحتي ) السابقة الي اعتذرت في بدايتها لاضطرراي لها بس لما قريت ردك ملقيتش كده لقيت الموشح بتاع كل مرة الي كل مااكتب رد في اي موضوع لا تسعفك قريحتك بغيره .. بس استغربت لما قريت ردك الي مليتش فيه غير انتي انتي .. وطبعا دي مش المرة الاولى ولا الثانية ولا العاشرة .. معليش بس اعرف مالك بي ؟ شايلني على راسك وزاعق ليه ؟؟

ثم مش فاهمه ايه حكايه انا هوه الي كل شويه تقولهالي دي انت عاوز تفهمني انك بتكتب كل الي بتكتبه ده عشان تبقى انا هوه في وسط الثلاثين او الخمسين عضو الي بيقروا في المحاورات ؟ اوعى تقولي انك لو اتقفشت في لجنة رخص بتقولهم انتم مش عارفين انا مين انا محاور قد الدنيا ؟ لو القصة كده بالنسبة لك فاعذرني لاني مش شيفاها كده خالص وعليه بستغرب جدا جملتك الي بتكررها لي دي كل شويه من ان الكتابة في اي موضوع ممكن تخليك ذو شأن لو انت اصلا مش كده ..

اما حكايه التسخين وسكب النار .. اسخن مين واسكب نار على مين .. ده موضوع طرح وقلت وجهة نظري فيه وشيفاها منطقية جدا وفي محلها .. انت بتطالب براس الرجل وانا بقول خلاص ياجماعه نصنا سبق وقيم حد ايجابي وهو ميستاهلش والنص التاني سبق وقبل على نفسه تقييم لا يستحقه يبقى انتم زعلانين ليه من كان منكم بغير خطيئة .. عدوا الموضوع واحنا اخوات مفيهاش حاجه.. نار مين بقى وبنزين ايه ثم انت عارف اللتر منه النهرده وصل كام؟ والله الموضوع ميستاهلش .

واخيرا ياريت تقرأ ردك الاخير ده تاني عشان تعرف مين فينا الي بيدخل متحفز ومين فينا الي داخل هجوم على الشخص نفسه مش على الي قاله ..

للمرة المليون اقولك ملكش دخل بشخصي ولما تحب تناقش ناقش انا بقول ايه منتش عارف او مش لاقي حاجه تقولها خلاص عادي ربنا كريم ولا يكلف نفس الا استطاعتها منتش مضطر تلزق يمين وشمال وتتهم بالباطل عشان يبقى عندك حاجه تكتبها . . بجد مش مضطر ..

تحياتي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بنظرة سريعة عما حدث بالأمس خصوصاً في هذه الصفحة والصفحة الماضية ...

تأكد لي فعلاً إن عمليات التقييمات فعلاً عبرت عن تفكير ناس كتير جداً ..

حتى وإن لم تكن هناك ألية واضحة تحددها .. فمش كل سلوك في حياتنا بنسلكه بيبقى متحدد في القانون ...

لكن هناك أخلاقيات عامة وسلوك يتفق عليه الجميع ...

بيسموها Code of ethics

لكن واضح طبعاً بدون مواربه أو تزويق كلام إنها أصبحت لعبة للتسلية .. وتربيطات وشلل معينة بيتفقوا مع بعض ويظبطوا بعضهم البعض ...

الغريب إنها أشياء لا تُقدم ولا تؤخر .. بل على العكس تُشغل الأنسان في أشياء فرعية وتخلي الواحد ويبات يحلم بالتقييم ويجامل مين ويعادي مين ويا ترى اللي جاملني هايرد الجميل ولا لأ ...

وبالتالي أنحرفنا عن الهدف من وجود تلك الخاصية .. وأستطعنا بمنتهى الجدارة إننا نشكلها ونحورها لتصبح " لعبة "

رابط هذا التعليق

بنظرة سريعة عما حدث بالأمس خصوصاً في هذه الصفحة والصفحة الماضية ...

تأكد لي فعلاً إن عمليات التقييمات فعلاً عبرت عن تفكير ناس كتير جداً ..

حتى وإن لم تكن هناك ألية واضحة تحددها .. فمش كل سلوك في حياتنا بنسلكه بيبقى متحدد في القانون ...

بيسموها Code of ethics

لكن واضح طبعاً بدون مواربه أو تزويق كلام إنها أصبحت لعبة للتسلية .. وتربيطات وشلل معينة بيتفقوا مع بعض ويظبطوا بعضهم البعض ...

الغريب إنها أشياء لا تُقدم ولا تؤخر .. بل على العكس تُشغل الأنسان في أشياء فرعية وتخلي الواحد ويبات يحلم بالتقييم ويجامل مين ويعادي مين ويا ترى اللي جاملني هايرد الجميل ولا لأ ...

وبالتالي أنحرفنا عن الهدف من وجود تلك الخاصية .. وأستطعنا بمنتهى الجدارة إننا نشكلها ونحورها لتصبح " لعبة "

الله يفتح عليك .. وده الي غلبت اقوله من مية سنة وقلتم اطلعي من البلد ..

اخيرا وصلت وجهة نظري واخيرا حد من المعارضين اعترف بما انكر علي قوله ..

التقييم الاخضر للاقتباس اعلاه عن استحقاق لراي شفته معبر عن مااريد قوله .. حلال يعني وعلى البركه :closedeyes: ..

رابط هذا التعليق

بيسموها Code of ethics

كدا وصلنا لنقطة اتفاق ,, أن التقييم يقوم به الجميع وفقا لرؤيته " فقط "

واذا اردات الادارة اتخاذ قرار ادارى فليكن على جميع الاعضاء وليس على أعضاء بعينهم

لأن الجميع بما فيهم بعض المشرفين " بدون ذكر أمثلة " لا يستخدمون الخاصية بالشكل الامثل " من وجهة نظرى ",,

ويا سيدى لا تضيع وقتك الثمين ووقتنا فى هذه الاشياء التى أرى أنها لا قيمة لها

وأقترح أن تحذف الادارة " Top 20 Reputations " من الصفحة الرئيسية

وتقوم بترشيح أكثر من عضو شهريا من خلال نشاطهم وكتاباتهم فى المنتدى

ويتم اختيار الافضل من خلال الاعضاء ,,, أظن أن هذا سيكون أفضل بكثير وستكون منافسه ممتازة بين جميع الاعضاء

هذا رأيى وتحياتى للجميع

تم تعديل بواسطة The Sun
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ومازال التهريج مستمر ...

الاخ ولا الأخت Full Moon

دخل النهاردة موضوع " عصام الحضري الفلاح الذي عبد القرش " وراح موزع تقييمات سالبة على كل المشاركين في الموضوع واللي مختلفين مع رأيه .... واللي بمنتهى البساطة قالوا رأيهم في شخصية عامة نمتدحها حين تُجد ... وننقدها حين تُخطأ أو تنحرف عن الطريق ...

وخصني بثلاثة تقييمات سالبة متتالية .... ووزع الباقي على ريمو وزهيري والظاهر رصيده نفذ فبيشحن وهايرجع تاني ..

الغريب والعيب والمريب

نفس الأخ دخل علق وأورد مداخلة ممتازة في الموضوع يوم 19 ديسمبر

تم الارسال 19 December 2010 - 03:01 PM

قال تعالي

بسم الله الرحمن الرحيم

"ولَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فكرهتموه"

صدق الله العظيم

يا جماعة ارجوكم عصام الحضري ممكن يكون انسان كويس او انسان وحش وفيه اللى فيه لكن دا مش معناه ابدا اننا نفتح موضوع على النت نتكلم فيه على الراجل وناخد ذنوب كلنا

ياخونا الراجل قلع مراته الحجاب ولا لبسهولها احنا مالنا دا حسابه مع ربنا ليه يكون فيه موضوع للنميمة والغيبة الاكترونية كدا؟؟؟

انا على فكرة مش بشجع الكورة ولا بحب عصام او بكرهه

والناس اللى بيدوروا على صور عصام وزوجته افكرهم بحديث الرسول عليه الصلاة والصلام

"من تتبع عورات الناس تتبع الله عورت"

المنتدى دا فعلا مفيد خلوه في حاجة تنفعكم لاننا ممكن نموت والمموضوع دا يفضل يبعت لنا سيئات حتى بعد موتنا

يا ريت تخلى المشاركة مفيدة ليك ولغيرك واللي يشوف الموضوع يطلع منه مستفيد فعلا مش محمل بجبل من السيئات ولك مثله

فشكله فاق النهاردة بعد 16 يوم كاملة .. وقال : يا نهار أسود يا نهار أسود أنا نسيت ابهدل الناس دي .. ده كده الناس تاكل وشي .. معقول 16 يوم وما أديتهدمش تقييم سالب ? ... يا عيب الشوم .... لكن هناك حكمة يؤمن بها تقول to come late >>> better than not coming .... حمد الله عالسلامه يا فول موون ونورت بيتك ومطرحك يا أخويا ..

رابط هذا التعليق

يا بتوع النقط الخضرا

لله نقطه

بس نقطه

لا يجيلنا ناقطه

" قصدي حاولت اقيم شيكو بس رصيدي خلص ومحتاج اشحن "

اطلب تزويد النقط الخضرا المشاركات الجميله بتكتر وحرام الواحد ما يقيمهاش

تلاقي موضوع واحد مثلا فيه 5 اراء عجبتك

بحبحوها علينا حبه حتبقوا انتم والزمن :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

يا بتوع النقط الخضرا

لله نقطه

بس نقطه

لا يجيلنا ناقطه

كفايه ما تبحبحهاش .. دي هاتبقى مجازر لو بحبحناها .... bsh:) bsh:)

رابط هذا التعليق

يا بتوع النقط الخضرا

لله نقطه

بس نقطه

لا يجيلنا ناقطه

كفايه ما تبحبحهاش .. دي هاتبقى مجازر لو بحبحناها .... bsh:) bsh:)

انا والله قلت رأي من زمان ,,

النقط الحمرا افلاس ,, وانا عن نفسي عمري ما اديت حتى اللي شتموني نقطه حمرا

اللي عاوز يعترض يدخل راجل كده ويقول رأيه ويتناقش مع خصمه ,,

انا قصدي فوق عن الخضرا عاوزينها تبقى خضرا

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

يعني انا عمالة اكتب مداخلات كتير اليومين دول عشان احسن مجموعي و

ادخل سياسة و اقتصاد يقوم يحصلي كده

و اخد نقطة حمراء ترجعني للخمسينات تاني

اعمل ايه بس دلوقتي اقول لماما و بابا ايه في مجموعي اللي زي الزفت دا

جد بقى انا فعلا استغربت ان النقطة الحمرا دي كانت بعد المداخلة باسبوعين مع ان الاستاذ فول مون كان كتب مداخلة في الموضوع قبل كده

بس للحق انا استاهلها عشان اغتبت الراجل و مراته :blush2:

رابط هذا التعليق

أنا من ساعة ما دخلت المنتدى وملاحظ ان الاستاذ عادل ابو زيد عامل شغل جامد وفى هدوء

وشايفه رايح جاى على رجليه شايل الصينية اقصد برامج و افكار كتيرة جيدة لتطوير المنتدى

وكان نفسى اشيل عنه شويه ولكن المثل بيقول ادى العيش لخبازه ولو يتلسع منه ..

وبحق تستاهل تحية تقدير على مجهودك الكبير ولمزيد من التطوير .

أما عن فكرة التقييم فى حد ذاتها فهى فكرة جيدة للغاية وتعطى الاعضاء فرصة لتطوير ادائهم

وبذل المزيد من الجهد فى تحضير موضوعاتهم ومشاراكاتهم ، و أنا لست مع الغاء هذه الخطوة

لان الاخوة المنتقدين لها قد يكونوا على صواب فى سوء استخدام نقاط التقييم ، ولكن هذا وضع

مؤقت ولن يدوم طويلا ، والتجربة لسه فى اولها ومحتاجة مزيد من الوقت والصبر ، ونحن ننادى

كلنا بالديمقراطية والحرية فى كتاباتنا فلا يجب ان نتوقف فى اول محطة - ولو كانت افتراضية -

لانه بمرور الوقت والصبر سيتم تصحيح كل الاخطاء بشكل تلقائى ولازم نتعلم من تجرتنا الجديدة

رابط هذا التعليق

.... لكن هناك حكمة يؤمن بها تقول to come late >>> better than not coming ....

وفي رواية أخرى Better late than never

يا سي السيد ... انت كده بتحكم على الناس، أو على تصرفاتهم. وبتجاهر كمان بالحكم ده، مش بس كده، ده حكمك كمان ممكن يشتمل على سخرية مش مقبولة من الكثيرين. وفيه هنا - بعيدًا عن السخرية - مشكلة أصولية :) متعلقة بالمرجعية.

يعني الراجل طبقًا للقواعد لم يخطئ. الراجل التزم بالقواعد تمام الالتزام. والقواعد - اللي الإدارة حطاها مش هو - هي المرجعية هنا. القواعد أعطته الحق في التعبير عن رأيه في حدود معينة فرضتها قواعد التقييم. الراجل التزم، واستخدم حق التعبير ده وعبر عن "رأيه". تيجي حضرتك تحاسبه على "رأيه"؟ (ماتزعلش، ده سؤال توضيحي مش استنكاري) انت دلوقتي بتحط مرجعية جديدة من عندك ماتفقناش عليها، وطالما ماتفقناش عليها، تبقى - في رأيي - لا تصلح للجهر بها للكل. ايه بقى هي مرجعيتك في الحكم على التصرفات، وبالتحديد هنا في الحكم على تصرف أي عضو بخصوص تقييمه للمشاركات؟ مهما كانت المرجعية دي، فهي بتعبر عن وجهة نظرك الشخصية ... وبالتالي هي مرجعية غير موحدة. يعني مرجعيتك انت غير مرجعيتي أنا غير فلان غير علان. يبقى في الحالة دي بنحتكم لمرجعية القواعد وفقط، واللي هي اتفقنا كلنا عليها ومعروفة للجميع. وبالتالي الجهر بيها مفيهوش مشكلة. وطبقًا للقواعد، الراجل عداه العيب. ايه مشكلتك انت بقى؟ لو فتحنا الباب لكل واحد يحكم من وجهة نظره ومرجعيته الشخصية على الأشخاص أو تصرفاتهم، يبقى هنقضي طول الوقت بنسخر من بعض في مشاركات كلها شخصية، مش عامة. صح واللا ايه؟

خد دي :give_rose:

تم تعديل بواسطة shawshank

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

لاه خذوا نكته اجمد من بتاعت الحضري . .

في موضوع تفجيرات الاسكندرية

مداخله للفاضل جوناثان اخذ عليها ست تقييمات ايجابيه ( بصراحه المداخله كويسه ) علق عليها الفاضل ذا صن بانه مؤيد لها.. تخيلوا تقييم سلبي من الفاضل زهيري لمين مش لجوناثان صاحب المداخله وانما لعابر السبيل الي معدي بيقوله براوه عليك وانا معاك .. يعني انا مش فاهمه بصراحه اذا مش عاجبك الكلام مديتش صاحبه تقييم سلبي ليه ؟

والله ياعم الحاج زهيري مش مساله شخصية بس بجد التصرف لفت نظري بغرابته الشديده والاغرب ان محدش علق يعني وكان عادي الي حصل ..

قبل ماانسى . . المداخلة المقصوده اهيه ... ياريت حد يقولي يمكن في حاجه مش واخده بالي منها ولا حاجه ...

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=114866&view=findpost&p=676142

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...