اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

الف مبرووك لروك وخائف يا جماعة ....لكن للاسف انا كنت مع ايمينى ورفضتنى لان معيش تأمينات ....كله كان تمام لحد الاخر وخلتنى امضى على اقرار بعمل المعادلة هناك ..وخلاص هنقوم لقتها بتنبش فى الخبرة تانى قلتلها والله الوضع فى مصر كده مفيش تأمينات ....لكن لقيتها لغيتلى كل درجات الخبرة التمانية لان كان من ضمن الخبرة ست شهور دعاية والباقى كله صيدليات خاصة وقالتلى فين تامينات خبرة الدعاية قلتلها والله شركة صغيرة ما بتأمنش علينا وقعدت فيها ست شهور بس قالتلى كل زمايلك متامن عليهم ..وقعدت احاول اقنع فيها ربع ساعة لكن هى خلاص مفيش فايدة لكن عموما فرصة سعيدة وبالتوفيق للجميع ومتشكر جدا على دعواتكم كلكم ...وصحيح لعله خير

معلهش يا قمر و خيرها فى غيرها و اوعى اوعى اوعى تفقد الامل

حاول تخلى صاحب الصيدلية يأمن عليك و قدم تااانى

و تبقى ادعى لى لما تاخد ال سى اس كيو

و ما لوش لازمة التظلم

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

يا هاني احنا استحالة ناخد حاجة غصب عنهم و بعدين راجع الاول موضوع انهم يدوا الجنسية للمولودين هناك لان على حد علمي القصة دي اتفقست في امريكا و اللي بيروح يعملها بيقوللوا يلا يا بابا روح العب غيرها...شطبنا ..تولد بالسلامة و تلحق الطيارة اللي حدفتك علينا....فبس اتاكد الاول ...و لو طلع الموضوع لسة شغال في كندا و ماله..ياخد الجنسية و بعدين نبقي نسال..افرض لا قدر الله متوفقتش..يبقي على الاقل ضمنت لابنك بعد كدة سكة سهلة..و لا عايز الواد يكبر و يقول هذا ما جناه على ابي :protest: ..خليه احسن لا يعيش في جلباب ابي :)

أزيك يا جوناثان

ممكن اعرف هوة موضوع التوثيق دة يغنى عن التأمينات وهوة بالنسبة للصيادلة ولا لكل المهن برجاء الأفادة بسرعة وشكراااااااا

رابط هذا التعليق

يا جماعة نركز صلواتنا وطلباتنا من اجل تامر مينا

الساعة 8.5

واختى حبيبتى تهانى

الساعة 1.5

بكره ميعادهم

ياريت تذكروهم بشفاعة الانبا كاراس

يارب تنجح يا تامر انت وتهانى

:give_rose: :give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

بص يا كيبك هى الفكرة انك تيجبلهم اثبات رسمي على صحة الشهادات..و طبعا توثيق الشهر العقاري بيكون بختم النسر..من الاخر هما دة اللي عايزين يشوفوه..تخش عالمستشار و زي حنان ترك في فيلم جانا البيان التالي ( تخش تقولهم له في وشه) اما بالنسبة لكل المهن او لا فدي انا مش متاكد منها..لان اصلا عدم التامين على الموظفين او العمال يعتبر مخالف لقانون العمل..يمكن بيعملوها مع الصيادلة على اساس انه معروف انهم اجر بالساعة او شراء اسم..اسال بردو و ما خاب من استشار

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

اجمل التهانى لجميع الناجحين وربنا يكون مع الباقى اللى عندهم مقابلات فى الفترة القادمة

واتمنى ان الاخ خائف يغير اسمه بعد يوم الاحد الى ناجح لانه عامل لينا رعب من اسمه الصراحة

لاتفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

صلواتكم جميعا

[/quot

الف الف مبروك لناجح قصدى خائف ( انت وعدتنى انك هتغير الاسم بعد ماتنجح )ومبروك للاخ روك وطبعا احنا مستنيين المقابلات بالتفصيل الممل وربنا يكون مع الباقيين فى الميشن دى ويوفق الجميع

لاتفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

صلواتكم

تم تعديل بواسطة hany eskander
رابط هذا التعليق

ياجماعة انا عندى شهادات خبرة ب 8 سنسن ونص كمساعد صيدلى موثقة فى الشهر العقارة وهاوثقها فى الخارجية

ينفع اعمل شهادة خبرة بسنة تانى فى صيدلية اخويا وامن على نفسى وابعتها او ادخل بيها المقابلة؟

تفيد ولا مايعتدش بيها على اساس انها صيدلية ملك اخويا؟

اللى يعرف ياريت يفيدنى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

انا مش صيدلى يامحمد بس ختمت الشهادات من الشهر العقارى

طبعا اللى يختمهم لازم يكون صاحب العمل بنفسة

ودا كلفنى بصرحة فلوس غير فلوس الشهادة نفسها بس مش مهم لو دا هايفيدنى

وكمان هاوثقهم فى الخارجية علشان احطها عين الطويل فيهم

هههههههههههه

انا بسمع ان المستشارين دول طوال شوية

علشان الهيبة يابية

هههههههه

ربنا يعدينا منهم على خير

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

ياجماعة انا عندى شهادات خبرة ب 8 سنسن ونص كمساعد صيدلى موثقة فى الشهر العقارة وهاوثقها فى الخارجية

ينفع اعمل شهادة خبرة بسنة تانى فى صيدلية اخويا وامن على نفسى وابعتها او ادخل بيها المقابلة؟

تفيد ولا مايعتدش بيها على اساس انها صيدلية ملك اخويا؟

اللى يعرف ياريت يفيدنى

تبأ جدع لو عملت كدة علشان ممكن متهتمش بال8 سنين دول وتهتم بالسنة اللى متامن عليك فيها

رابط هذا التعليق

الى الاخ صيدلي كندي

الانسان بيعمل اللى علية والتوفيق للاحسن بيكون من عند ربنا ..... اكيد انت دلوقي زعلان شوية ولكن لو علمتم الغيب لرضيتم بالواقع

واخيرا يارب ربنا يوفقك في خطواتك القادمة أيا كانت

ومبروك للاخ خائف والاخ روك وطبعا منتظريين التفاصيل بس امانة عليكم بالتفصيل

رابط هذا التعليق

(كل الاشياء تعمل معا للخير للذين يحبون الله )

ربنا يوفقك يا صيدلي كندي و نصيحة لبك قدم مرة أخري وانشاء الله ربنا هيوفقك و أكيد ربنا مجهزللك طريق أفضل كثير

والف مليون مبروك لناجح المتخفي في صورة خائف و لروك وربنامعكم في باقي المشوار :partytime::rmiojlt:hypocrite.gifbnd5::

و ياريت لو حد عنده أخبار جديدة حيث أن الفايل نمبر بتاعي بتاريخ 11/5/2010

لكل شيء تحت السماء وقت

رابط هذا التعليق

الى الاخ صيدلي كندي

الانسان بيعمل اللى علية والتوفيق للاحسن بيكون من عند ربنا ..... اكيد انت دلوقي زعلان شوية ولكن لو علمتم الغيب لرضيتم بالواقع

واخيرا يارب ربنا يوفقك في خطواتك القادمة أيا كانت

ومبروك للاخ خائف والاخ روك وطبعا منتظريين التفاصيل بس امانة عليكم بالتفصيل

الف مبروك لاخ روك وخائف وربنا يوفقكم فى باقى الخطوات

وبالنسبة لصيدلى كندي متزعلش نهائى متعرفش الخير فين

وكلام m montreal تمام

الانسان بيعمل اللى علية والتوفيق للاحسن بيكون من عند ربنا ولكن لو علمتم الغيب لرضيتم بالواقع

وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم وعسي ان تحبوا شيئا وهو شرا لكم

والمقولة دى لو حتطها فى دماغك مش حتحزن على اى حاجة ومفيش شىء مستاهل فى الدنيا الزعل كلة ما فى الامر سعى والباقى على الله

فخليها على الله وان شاء الله ربنا يوفقك لما فية الخير

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

سبحان الله وبحمده... سبحان الله العظيم

لا إلـہ إلاَّ اللـَّـہ مُـכـمَّــدْ رَسُــولُ اللـَّـہ

أستغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم وأتوب اليه

قول ( اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات الأحياء منهم و الأموات)

عن عبادة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

(( من استغفر للمؤمنين و المؤمنات ، كتب الله له بكل مؤمن و مؤمنة حسنة))؟

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

رابط هذا التعليق

على فكرة يا جماعة انا لسة عارف دلوئتى ان مانيلا رفضت 5 النهاردة بسبب التأمينات

يعنى كده تقريبا كل اللى دخلولها رفضتهم لا ده كده يبقى دانييلا كانت ارحم ربنا يكملها على خير مع باقى اللليسته

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

رابط هذا التعليق

لتكن مشيئتك

تحية من القلب الى صيدلى كندا على روحة القوية

لكن ياجماعة من الواضح ان الناس دى بتدور على الاثباتات بشكل قوى وخاصة التامينات

لان واضح ان ناس كتير عملت حاجات غلط قبل كده

ودا طبعا بيدى عدم ثقة ولابد من وجود اثباتات واضحة وقوية.

الى الاخت اغابى علم وينفذ يافندم

تم تعديل بواسطة hany eskander
رابط هذا التعليق

طيب انا عندى سوال لو انا بشتغل فى حته ومتامن على فى مكان تانى كده ايه النظام

يعنى انا لى شغلى الخاص بس قافله موقتا وبشتغل فى مكان تانى بس لسه بدفع التامينات لنفسى ومستمر مومن على نفسى فى مكان شغلى الخاص على اساس انى هارجعله تانى بعد فتره ياجماعه ياريت الرد لحسن بدات اترعب بعد اللى حصل النهارده خلاص اعصابى سابت

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

الف مليون مبروك لـ روك و خائف وبالنسبة لصيدلى كندى بجد انا بشكرك على روحك القوية و الجميلة دية وصدقنى ربنا مش بيضيع تعب حد ابدا وخصوصا لو كان انسان فى احترام حضرتك.. ياريت تفكر تحاول تانى وتكون مظبط الاوراق حلو جدا و بجد خليك واثق ان ربنا شايل حاجة جميلة علشانك...

تم تعديل بواسطة Mina Adly
رابط هذا التعليق

الف مبروك يا دكتور روك و يا خائف

و معلش يل صيدلى كندى ضبط ورقك و قدم تانى ماتياس

و ربنا هيختارلك الاصلح

يا رب يا انبا كراس عقبال لما نبارك ل جو و تهانى و مينا و باقلى اللستة

ربنا معاكم

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

هل فى المفابلة المستشار بيركز على المتقدم الاساسى حتى ولو كانت الزوجة

ولا ممكن يركز على الزوج على اساس انه رب الاسرة ولازم يكون مجهز نفسه كويس للشغل

ولا هو مالوش دعوة بالكلام ده

يعنى المتقدم الاساسى ده باكدج على بعضه سواء كان سيدة او رجل؟؟

حد يا جماعة عنده ترجمة بالفرنساوى للمهام الخاصة بالأعمال الادارية للتصدير والإستيراد IMPORT AND EXPORT

لِتَكُــن مَشِـــيَئَتُك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...