اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

الحمد لله انا نجحت و اخدت الcsq شكرا لكل اللي سأل عليا

هحكيلكوا على كل التفاصيل ان شاء الله

اول ما اوصل القاهرة

مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك الف مليون مبروك

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اول ما اوصل القاهرة

الف الف مبروك في انتظار بعض التفاصيل عن المقابلة :clappingrose:

رابط هذا التعليق

طب اللى كان شغال فى شركة 5 سنين ومعاة شهادة خبرة بس من غير تامينات والشركة قفلت واتعملها اشهار بالغلق ودفاترها اتسلمت وطبعا شهادة الخبرة ما ينفعش انها تتوثق من الشهر العقارى اية الحل

للاسف كدا هياخد رفيوز

مش للدراجادى يا نادفيت

ممكن يعدى ده بيعتمد على المستشار

اعرف ناس حالتها كده و عدت وسافرت كمان

لازم يظبط موضوع التامينات قبل الانترفيو

رابط هذا التعليق

اول ما اوصل القاهرة

الف الف مبروك في انتظار بعض التفاصيل عن المقابلة :clappingrose:

الفففففففففففففففف مبروك وربنا يكمل الباقي علي خير bv:- bnd5:: :cheer:

رابط هذا التعليق

اول ما اوصل القاهرة

الف مبروووووك الحمد للة نشكر ربنا الميشن دا فية نسبة نجاح كتيرة.عايزين التفاصيل من حضرتك علشان كلنا نستفاد من تجربتك في الانترفيو

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا جالي الفيل نمبر من شهر 9 اللي فات 2010

ولحد دلوقتي ماجليش اي حاجة تاني

هو ده معناه ايه

مرة كلمنا سوريا قبل ما تقفل وقالولنا اننا مطولين معاهم

ايه العمل دلوقتي يا رب يخليكوا احسن الواحد كدة مات من الانتظار

رابط هذا التعليق

اول ما اوصل القاهرة

الف مبروك يا ماريان توصلى القاهرة بالف سلامة منتظرين التفاصيل ويا ريت تحكى عن محاولتك الاولى للهجرة كانت امتى وسبب الرفض كان اية وعقبال لما نبارك بكرة لانفوايير فى مقابلتة

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا جالي الفيل نمبر من شهر 9 اللي فات 2010

ولحد دلوقتي ماجليش اي حاجة تاني

هو ده معناه ايه

مرة كلمنا سوريا قبل ما تقفل وقالولنا اننا مطولين معاهم

ايه العمل دلوقتي يا رب يخليكوا احسن الواحد كدة مات من الانتظار

هو انت بعت ملفك سوريا امتى

رابط هذا التعليق

طب اللى كان شغال فى شركة 5 سنين ومعاة شهادة خبرة بس من غير تامينات والشركة قفلت واتعملها اشهار بالغلق ودفاترها اتسلمت وطبعا شهادة الخبرة ما ينفعش انها تتوثق من الشهر العقارى اية الحل

للاسف كدا هياخد رفيوز

مش للدراجادى يا نادفيت

شكرا يا مسيو نادر على الرد انت والاخ كريم عبدة كنت عايز اقول ان بعد ماسيبت شغلتى الاولانية بسبب الجيش دلوقتى انا شغال فى شركة تانية من اكتوبر 2008 ومتامن عليا فى شغلتى التانية ابتداءا من فبراير 2010 وانا من المتوقع انى ادخل ميشن مصر القادم يعنى ممكن يكون معايا سنة ونص تامينات من شغلتى التانية يا ترى دى تنفع ولا لا

رابط هذا التعليق

مبروك يا ماريان gra:-

استاذ محمد كيبيك

انا كنت سمعت ان في ناس ممكن تشتري مده من التامينات فحضرتك ممكن تحاول تشتري المده الباقيه ربنا معاك

وعقبالenvoyeur

تم تعديل بواسطة Filomina
رابط هذا التعليق

صباح الخير

هانى

ايوة فية ناس للاسف بتترفض بس دول اغلبيتهم التامينات بتاعتهم ضعيفة واحيانا لغتهم بتكون ضعيفة اووي

الله يطمنك

انا مش ماعايا غير سنة ونص بس تامينات وبرضوا فيها عك علي الرغم من ان الخبرة خمس سنين

هو حضرتك متزوج؟

لا انا صيدلي اعزب

اتصل بيا علشان اشوف وضعك اية وهقولك علي الحل ان شاء اللة

انا شاكر جدا لاهتمام حضرتك

رابط هذا التعليق

للاسف كدا هياخد رفيوز

مش للدراجادى يا نادفيت

شكرا يا مسيو نادر على الرد انت والاخ كريم عبدة كنت عايز اقول ان بعد ماسيبت شغلتى الاولانية بسبب الجيش دلوقتى انا شغال فى شركة تانية من اكتوبر 2008 ومتامن عليا فى شغلتى التانية ابتداءا من فبراير 2010 وانا من المتوقع انى ادخل ميشن مصر القادم يعنى ممكن يكون معايا سنة ونص تامينات من شغلتى التانية يا ترى دى تنفع ولا لا

أ/محمد كيبيك ياريت لو عندك اي معلومات تخص المحاسبيين انا عندي مقابلة اخر الشهر

رابط هذا التعليق

استاذ محمد كيبيك

انا كنت سمعت ان في ناس ممكن تشتري مده من التامينات فحضرتك ممكن تحاول تشتري المده الباقيه ربنا معاك

وعقبالenvoyeur

شكرا لفيلومينا على الرد بس ممكن تعرفينى على الطريقة ازاى لانى اول مرة اسمع الكلام دة وبالنسبة للاخ june فانا مش هقدر افيدك لانى خريج خدمة اجتماعية وباشتغل شئون عاملين لكن فى ناس هنا محاسبين كتير هو انت مقابلتك امتى

رابط هذا التعليق

استاذ محمد كيبيك

وعقبالenvoyeur

شكرا لفيلومينا على الرد بس ممكن تعرفينى على الطريقة ازاى لانى اول مرة اسمع الكلام دة وبالنسبة للاخ june فانا مش هقدر افيدك لانى خريج خدمة اجتماعية وباشتغل شئون عاملين لكن فى ناس هنا محاسبين كتير هو انت مقابلتك امتى

بص يامحمد كبيك

انا حاولت اشتري مدد تأمينية قبل كدة

بس مانفعش

الموظفين قالولي انك ممكن تشتري مدة سابقة في حالة واحدة وهي انك تكون في نفس الشغل بدا من التاريخ اللي عايز تشتري منه لغاية اليوم

شغل القص واللزق اللي كنت عايز اعمله رفضوه

وللتوضيح اكتر

لو اشتغلت في مكان مثلا من 2000 لي 2005 وبعدين سبته

ورحت اشتغلت في مكان تاني من 2005 الي اليوم

بس انت اتأمن عليك في الشغلانة التانية مثلا من 2007

في الحالة دي ممكن تشتري مدة تأمينية من 2005 حتي 2007 لنك لسة في نفس الشغلانة

لكن مالكش الحق انك تشتري المدة اللي قبل كدة اللي هي من 2000 الي 2005 لانك مش في نفس الشغلة

ودة اللي قصدتة بقص ولزق

ياريت اكون افدتك في حاجة

رابط هذا التعليق

استاذ محمد كيبيك

وعقبالenvoyeur

بص يامحمد كبيك

انا حاولت اشتري مدد تأمينية قبل كدة

بس مانفعش

الموظفين قالولي انك ممكن تشتري مدة سابقة في حالة واحدة وهي انك تكون في نفس الشغل بدا من التاريخ اللي عايز تشتري منه لغاية اليوم

شغل القص واللزق اللي كنت عايز اعمله رفضوه

وللتوضيح اكتر

لو اشتغلت في مكان مثلا من 2000 لي 2005 وبعدين سبته

ورحت اشتغلت في مكان تاني من 2005 الي اليوم

بس انت اتأمن عليك في الشغلانة التانية مثلا من 2007

في الحالة دي ممكن تشتري مدة تأمينية من 2005 حتي 2007 لنك لسة في نفس الشغلانة

لكن مالكش الحق انك تشتري المدة اللي قبل كدة اللي هي من 2000 الي 2005 لانك مش في نفس الشغلة

ودة اللي قصدتة بقص ولزق

ياريت اكون افدتك في حاجة

ان شاء الله 28/6 دعواتك ونصايحك ونصائح الزملاء الواحد اعصابه تعبت :wub:

رابط هذا التعليق

شكرا جدا ل mr beko على المعلومة ممكن تعرفنى العنوان اللى لازم اروحة والاوراق المطلوبة اية وربنا يوفق الاخ june فى مقابلتة يوم 28/6 القادم

رابط هذا التعليق

اخيرااااا

الC.S.Q في ايدي

عايزه تصقيف وزغاريد و كل اللي تقدروا عليه

التفاصيل كلها باليل او بكره الصبح

اخد نفسي بس و احكيلكوا كل حاجه

الف الف مبروك يا جميلة

خبر جميل فعلا

ربنا يوفقك فى باقى المشوار ...

كدة تسبقني,

ماشي يا عم,

تستحق واحد أيس كريم كمان,

:Icecream:

عقبالك يا رب,

تحياتي,

:hi:

أمير,,,

ما انت اتاخرت فى عمل الايس كريم

على العموم شكرا و عقبالك ..

أ محاسب مهاجر ايه نصايحك بالنسبة للمحاسبيين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...