اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

لو اى شخص كريم يعرف العنوان اللى ممكن للواحد يبعت علية اول مرة فى كندا بدل سوريا التى اقفلت ابوابها

Direction de l'immigration économique – Moyen-Orient

Ministère de l'Immigration et des Communautés culturelles

285rue Notre-Dame Ouest, 4e étage

Montréal (Québec) H2Y 1T8

CANADA

تم تعديل بواسطة sophia

هوذا عين الرب على خائفية الراجين رحمتة

انفسنا انتظرت الرب . معونتنا و ترسنا هو . لانه به تفرح قلوبنا . لاننا على اسمه القدوس اتكلنا . لتكن يا رب رحمتك علينا حسبما انتظرناك .

رابط هذا التعليق

لو اى شخص كريم يعرف العنوان اللى ممكن للواحد يبعت علية اول مرة فى كندا بدل سوريا التى اقفلت ابوابها

Direction de l'immigration économique – Moyen-Orient

Ministère de l'Immigration et des Communautés culturelles

285rue Notre-Dame Ouest, 4e étage

Montréal (Québec) H2Y 1T8

CANADA

أزيك ياصوفيا ....يابنتي أنتي رهيبه بجد مش ممكن تتأخري على مساعدة حد ....ربنا يرتب ليكي كل الخير ؛؛؛

تم تعديل بواسطة Rose

(وسلام الله الذي يفوق كل عقل يكون مع جميعكم ...آمين)

رابط هذا التعليق

صباح الخير

هانى

ايوة فية ناس للاسف بتترفض بس دول اغلبيتهم التامينات بتاعتهم ضعيفة واحيانا لغتهم بتكون ضعيفة اووي

الله يطمنك

انا مش ماعايا غير سنة ونص بس تامينات وبرضوا فيها عك علي الرغم من ان الخبرة خمس سنين

هو حضرتك متزوج؟

لا انا صيدلي اعزب

رابط هذا التعليق

انتم السابقون ونحن اللاحقون

انا لسه باعت في شهر يناير واتاخر الفيل نمبر بتاعي وبعد كده كلمتهم في كيبيك وردو عليا والمفاجاه

ملفي اتفتح

وده رقم التليفون 15148649191+

واسمحولي احكيلم اللي حصل

في البدايه بعت اميل

والنهارده اتشجعت وامت شاحن كرت بـــ 100 جنيه حته واحده

وقعدت مراتي جنبي اصل انا بتفائل بيها

في الاول ردت رساله مسجله كلها فرنساوي وفهمت منها يادوبك 10% من كلامها وكان معناه لو عايز كذا اضغط رقم كزا بس فشغلت الفهامه وقولت يا واد انت لسه في اول الطريق واكيد لازم تختارل واحد وبالفعل ضغط واحد لاقيت رساله تانيه ولازم اختار تاني قولت يا واد واحد تاني وكانت المفاجاه اختيارات تاني قلت يا واد طنش خالص وخليك علي واحد واتحطيط علي الويتنج حوالي 50 ثانيه عدو عليا كانهم 50 سنه وطبعا الحسابه بتحسب

واخيرا ردت واحده بتتكلم فرنساوي

وقالت بنجور قمت انا علطول قلتلها في حد بيتكلم عنجليزي قالتي (جو اهد) شرحتلها ان انا باعت ملفي سوريا ووصل يوم 12 يناير ولسه لا حس ولا خبر

قالتلي هسالك شويه اساله علشان اتاكد منك

قلتلها يالا يا اتفضلي

اسمك .... اسم العيله....... تاريخ الميلاد...... وبعدين شويه صمت تقريبا 7 او 8 ثواني ويظهر وصلت لحاجه وقامت سالاني انت متجوز

قولت ايوه اسم مراتك ايه وتاريخ الجواز وبعدين شويه صمت تاني قالتلي انت ملفك اتفتح يوم 26 ابريل واستعد للمقابله وحسيت ان اعلان الميه هتموتها الغيره اشتغل وان في واحد جايب جرادل ميه بيكبها عليا وان الواحد فاق خلاص

المهم قلتلها انا عايز اعرفه قالتلي ده مستحيل في التليفون علشان القانون الكندي بيمنع اعطاء اى معلومات شخصيه عبر التليفون بس انت خلاص ملفك اتفتح ولو محتاج اي معلومات تانيه كلمنا ودينا اسم العيله واسمك واحنا هنرد عليك

وكبصراحه انا ماكنتش عارف اقول ايه ليها بس خلصت المكالمه وانا حاسس ان خطوه مهمه خلصت وعقبال الجميع

انا هكلمهم تاني علشان اشوف طريقه يعيدو ارسال رقم الملف تاني

الطنملي ملفه اتفتح يا رجاله

تاريخ الارسال من مصر 10 يناير

تاريخ الاستلام في سوريا 12 يناير

تاريخ فتح الملف 26 ابريل

حد هنا حالته زي حالتي وايه العمل ؟؟؟؟؟؟؟ قصدي ما جلوش فيل نمبر

وشكرا

حسنه قليله تمنع بلاوي كتيره وهنيالك يا فاعل الخير ومن قدم شئ بيداه التقاه

رابط هذا التعليق

يا جماعة حد هنا موظف حكومى؟ انا صيدلانية فى مستشفى حكومى

عايزة اعرف الموظف الحكومى بيطلع شهادة تامينات برضه ولا هى شهادة الخبرة البتطلع من مديرية الصحة كفاية؟

اصل انا اعرف ان مافيش حاجة اسمها تامينات فى الحكومة بس قريت فى منتدى المطاريد ان فى تامينات مش عارفة ازاى انا اول مرة اسمع كده

ولو مافيش طب مستشار الهجرة فاهم ده ولا كلهم متبرمجين على التامينات؟

رابط هذا التعليق

صباح الخير

هانى

ايوة فية ناس للاسف بتترفض بس دول اغلبيتهم التامينات بتاعتهم ضعيفة واحيانا لغتهم بتكون ضعيفة اووي

الله يطمنك

انا مش ماعايا غير سنة ونص بس تامينات وبرضوا فيها عك علي الرغم من ان الخبرة خمس سنين

هو حضرتك متزوج؟

لا انا صيدلي اعزب

اتصل بيا علشان اشوف وضعك اية وهقولك علي الحل ان شاء اللة
رابط هذا التعليق

عايزة اعرف الموظف الحكومى بيطلع شهادة تامينات برضه ولا هى شهادة الخبرة البتطلع من مديرية الصحة كفاية؟

اصل انا اعرف ان مافيش حاجة اسمها تامينات فى الحكومة بس قريت فى منتدى المطاريد ان فى تامينات مش عارفة ازاى انا اول مرة اسمع كده

لا لازم تطلعي شهادة تامينات من هيئة التامينات اللي تابع لها عملك.دا ضروري

رابط هذا التعليق

استاذ نادر صباح الخير

بعد اذن حضرتك محتاج مساعده من حضرتك ومن كل الاخوة الي قدموا الورق فيديرال وخاصة في تعبية

ANNEXE 1

الاسئلة من 11 الي 15 لو سمحتوا

هو اية المطلوب بالضبت انا شايف انها ممكن تكون معلومات مكررة ياريت حضرتك تفيدني وشكرا لحضراتكم

اللينك بتاعة اهه

http://www.cic.gc.ca/francais/pdf/trousses/form/imm0008_1F.pdf

:give_rose::give_rose::give_rose:

لا تخف ولا تفكر في الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

استاذ نادر صباح الخير

بعد اذن حضرتك محتاج مساعده من حضرتك ومن كل الاخوة الي قدموا الورق فيديرال وخاصة في تعبية

ANNEXE 1

هو اية المطلوب بالضبت انا شايف انها ممكن تكون معلومات مكررة ياريت حضرتك تفيدني وشكرا لحضراتكم

اللينك بتاعة اهه

الف مبروك يا جميل .بص يا سيدي الخانة 11 مخصصة للانشطة اللي عملتها منذ سن 18 سنة زي كنت في سفر او دراسة او عاطل وكدا.اما الخانة 12 الهيئات اللي اشتركت فيها سواء سياسية او اجتماعية.اما الخانة 13 هي خاصة بالمهام الرسمية اللي خدمت فيها الدولة.الخانة 14 خاصة بالجيش و ال 15 خاص بالعناوين اللي سكنت فيها منذ سن 18 سنة.اي خدمة اتجدعن وقدم يلا بسرعة

رابط هذا التعليق

ملفك اتفتح ولو محتاج اي معلومات تانيه كلمنا ودينا اسم العيله واسمك واحنا هنرد عليك

وكبصراحه انا ماكنتش عارف اقول ايه ليها بس خلصت المكالمه وانا حاسس ان خطوه مهمه خلصت وعقبال الجميع

ممكن أعرف من حضرتك الرقم اللي إتصلت عليه في السفارة وردوا عليك؟؟ وفي اي وقت كلمتهم يعني الصبح بدري ولا متأخر(الساعه كام )* ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة Rose

رابط هذا التعليق

:give_rose: تم تعديل بواسطة Rose

رابط هذا التعليق

صباح الخير

مين قال لحضرتك ان الحكومة مافيهاش تأمينات؟

حضرتك بتشتغلى صيدلانية فى الحكومة

متأمن عليكى من اول يوم

الورقة دى قبل شهادة الخبرة

بتطلع وانتى ووقفة

اللى قالك ان موظف الحكومة مش بيتأمن علية دا مش بيعرف حاجة

على فكرة الورقة دى مهمة جدا

واهم ورقة فى ملفك

وعاوز اقولك انها بتنهى المقابلة بنسبة 70 او 80 %

وانتى مش هاتخسرى حاجة

حاولى تأمنى نفسك كويس قبل المقابلة بحيث تقفلى على اللى المستشار اى سكى ممكن يعطلك مشوارك منها

اعمليها لانها مهمة جدا جدا جدا

وانا تحت امرك فى اى استفسار

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

ملفك اتفتح ولو محتاج اي معلومات تانيه كلمنا ودينا اسم العيله واسمك واحنا هنرد عليك

ممكن أعرف من حضرتك الرقم اللي إتصلت عليه في السفارة وردوا عليك؟؟ وفي اي وقت كلمتهم يعني الصبح بدري ولا متأخر(الساعه كام )* ربنا يوفقك

hايام اثنين وثلاث واربع وخميس وجمعه الساعه 6 بتوقيت مصر الي 11 بتوقيت مصر

حسنه قليله تمنع بلاوي كتيره وهنيالك يا فاعل الخير ومن قدم شئ بيداه التقاه

رابط هذا التعليق

ميرسي جدا لذوقك ....وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

استاذ نادر صباح الخير

ANNEXE 1

اللينك بتاعة اهه

الف مبروك يا جميل .بص يا سيدي الخانة 11 مخصصة للانشطة اللي عملتها منذ سن 18 سنة زي كنت في سفر او دراسة او عاطل وكدا.اما الخانة 12 الهيئات اللي اشتركت فيها سواء سياسية او اجتماعية.اما الخانة 13 هي خاصة بالمهام الرسمية اللي خدمت فيها الدولة.الخانة 14 خاصة بالجيش و ال 15 خاص بالعناوين اللي سكنت فيها منذ سن 18 سنة.اي خدمة اتجدعن وقدم يلا بسرعة

متشكر جدا لحضرتك انا فاهم الكلام الي حضرتك قلتة دة بس ياريت توضيح اكتر لرقم 12 و 13 انا مدرس وبالطبع مشترك في النقابة و متهيلي ان هو دة المطلوب في رقم 12 هل اكتب نقابة المعلمين فقط ؟ :give_rose: :hi: :hi:

طب رقم 13 حكتب اية لو تسمحلي شوية توضيح واشكر حضرتك جدا

لا تخف ولا تفكر في الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيده الامر

الرب قريب لمن يدعوه

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكو

انا عاوز اقول لكل اللى مستنى المقابلة بتاعتة زى حالاتى كدا

اهم حاجتين للمقابلة على الترتيب

الاولى الورق

ودا لازم يكون متظبط تمام بحيث يكون كلة مكمل بعضة ومافيش ورقة فى النص ممكن تخلى المستشار يتردد او يعمل حاجة تضر

وتانى حاجة التأمينات

الورقة دى مهمة جدا فوق ماتتصوروا ياجماعة لانهم اخدوا فكرة عن المصريين زى الفل فى ضرب شهادات الخبرة

ياريت كل الناس تهتم بالحاجتين دول

اما موضوع اللغة دا فهو شىء يأتى فى المرحلة التانية

لانة لو الملف قوى ووالورق مظبوط والتامينات موجودة بيكون الموقف سهل شوية وحتى لو لغتك ضعيفة فبيعدى

لانة عارف انك لما هاتوصل هناك هاتاخد الكورسات بتاعت كيبيك علشان تحسن المستوى وكمان لانهم بيدفعوا فلوس

انا اخويا عمل كدا هو ومراتة هناك

يعنى عاوز اقول هو فاهم كويس انك لالالازم هاتتعلم اللغة دى هناك علشان تعرف تعيش

بدليل لما بيوافق على حد يشرحلة هايعمل اية فى الموضوع دا هناك

ياجماعة صدقونى

تظبيط الورق والتأمينات مهم جدا جدا لان بالحاجتين دول بتقفل علية اى سكة ممكن يضايقك بيها وبتخلى ادامة سكة تقييم اللغة وبس

وبالتالى بتخلى فرص نجاحك اقوى

ربنا يمد ايدة فى الاول والاخر ويعمل اللى فية الخير والصالح

بس لازم احنا نتعب شوية ونعمل اللى علينا وبعد كدا نقولة اتصرف انت وشوفلنا الخير فين

ربنا مع كل اللى داخلين

يوفقهم ويوفقنا

هانى

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

استاذ نادر صباح الخير

ANNEXE 1

اللينك بتاعة اهه

متشكر جدا لحضرتك انا فاهم الكلام الي حضرتك قلتة دة بس ياريت توضيح اكتر لرقم 12 و 13 انا مدرس وبالطبع مشترك في النقابة و متهيلي ان هو دة المطلوب في رقم 12 هل اكتب نقابة المعلمين فقط ؟ :give_rose: :hi: :hi:

طب رقم 13 حكتب اية لو تسمحلي شوية توضيح واشكر حضرتك جدا

بالنسبة للبند 12 قول انك في نقابة المعلمين اما 13 قول انك موظف بالحكومة
رابط هذا التعليق

ميرسي جدا لذوقك ....وربنا يوفقك

معلش حضرتك هو من 6-11 مساءا ولا صباحا بتوقيت القاهرة؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...