اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

انت قصدك 13000 فى 1122 و لا قصدك من ال 20000 كلهم لان الواحد المفروض 1000 و لا انا فاهمة غلط

لا عمرو قصده 13000 فى التوتال بتاع 20000

بس فعلا النوك ده معظم الناس اللى اتسحب فلوسهم من نفس النوك

مش عارف هما بدأو بيه ولا ايه نظامهم

أكرم,,

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

انت قصدك 13000 فى 1122 و لا قصدك من ال 20000 كلهم لان الواحد المفروض 1000 و لا انا فاهمة غلط

أكرم,,

أنا من خلال الشيت عملت حسبه بسيطه لقيت إن ثلث المتقدمين حتى الآن هم من النوك 1122

لو كانت العينة الموجودة في الشيت تمثل مجموع المتقدمين حسب النظام الجديد فمعنى كده إن اللي قدموا لحد يومنا هذا هم في حدود الـ 3000 بس ... لإنهم لحد دلوقت بيقبلوا طلبات الـ 1122 فمعنى كده انهم لسه ما وصلوش 1000 طلب

لكن حتى بفرض إن النوك ده يمثل 10% من المتقدمين الى الآن فمعنى كده إن اللي قدموا أقل من 10000. فالفرصة مازالت قائمة وستظل مفتوحة لفترة طويلة لأصحاب الوظائف اللي ماعليهاش ضغط كبير (أي حاجه غير مستشاري الأعمال والصيادلة والأطباء وأطباء الأسنان)

هذا والله أعلم.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أنا من خلال الشيت عملت حسبه بسيطه لقيت إن ثلث المتقدمين حتى الآن هم من النوك 1122

لو كانت العينة الموجودة في الشيت تمثل مجموع المتقدمين حسب النظام الجديد فمعنى كده إن اللي قدموا لحد يومنا هذا هم في حدود الـ 3000 بس ... لإنهم لحد دلوقت بيقبلوا طلبات الـ 1122 فمعنى كده انهم لسه ما وصلوش 1000 طلب

لكن حتى بفرض إن النوك ده يمثل 10% من المتقدمين الى الآن فمعنى كده إن اللي قدموا أقل من 10000. فالفرصة مازالت قائمة وستظل مفتوحة لفترة طويلة لأصحاب الوظائف اللي ماعليهاش ضغط كبير (أي حاجه غير مستشاري الأعمال والصيادلة والأطباء وأطباء الأسنان)

هذا والله أعلم.

يااستاذ احمد هاقولك هو عمرو جاب الرقم ده من فين

هو شاف على الكنادين فيزا ان فى واحد رجعله الفايل مرفوض بعد 3 ايام من استلامهم للفايل

وكان مكتوب على الخطاب بتاع سبب الرفض رقم الطلب وكان 13 الف وحاجه

عشان كده هو خمن انهم ماشيين بسريال نامبر للمتقدمين بعد 25/6

بس مش عارف ممكن السيريال ده بتاع حاجة تانيه خالص

والله اعلم بردو

بس انت شايف ناس بعتت قريب جدا واتسحب منهم الفلوس وناس قبل ولسه

وشكل الموضوع ليه ترتيب معين مش عارف انت ايه رايك؟

أكرم,,

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

طب يا جماعة ايه ظروف اللى بعتو قبل 25\6

النظام القديم ايه اخبارهم

فى حد ردو عليه

لو اى حد عرف معلومة يبقى يقولى ضرورى

ميرسي

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

فى حد ردو عليه

ميرسي

اغابي

اغابي انا فى واحد معايا فى الشغل مقدم قبل 25 يونيو الملف وصل عندهم يوم 17 يونيو الفلوس اتسحبت من الفيزا بتاعته الاسبووع اللي فات

خليني اتأكدلك بكره منه بالضبط بس ياربت لو تقوليلي انتي بعتي امتي وnoc بتاعك ايه ماشي

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

فى حد ردو عليه

ميرسي

اغابي

انا مش ح اعقدك بس ادارة الهجرة شكلها كده لما بتعمل نظام جديد , بتتعامل مع النظام اللى قبله بمنتهى البطء و الدليل كالاتى:

انا و بعض الزملاء قدمنا فى النظام القديم قبل فبراير 2008 وبالتحديد نوفمبر 2007......والى الان لا حس ولا خبر( بعض منهم , انا سحبت الطلب) , لما جالنا جواب التخيير , بعض زمايلى سحبوا الطلب علطول و قدموا فى النظام الجديد و مش حتصدقوا انهم سافروا خلال 10 شهور, وانا حبيت اعمل فيها مفتح و قلت خلينى فى القديم ... وكانوا ساعنها شغالين فى سبتمبر 2007 و انا نوفمبر ... عملت فيها فتك.

و دلوقت الناس اللى قدمت فى النظام اللى زى نظام حضرتك اى بعد فبراير 2008 لما يبعتوا لادارة الهجرة يستفسروا عن البطء, بيقولوا لهم ان الطلب بياخد حوالى 24 شهر ...... وانا برضو بعت متأخر قوى فى النظام ده ولحسن حظى رجعوا الطلب تانى و قالوا ان السبب ان الفيزا مش شغاله مع انها نفس الفيزا الى سحبوا منها الاسبوع اللى فات تبع النظام الجديد..... حاجة تجنن

رابط هذا التعليق

فى حد ردو عليه

ميرسي

اغابي

انا مش ح اعقدك بس ادارة الهجرة شكلها كده لما بتعمل نظام جديد , بتتعامل مع النظام اللى قبله بمنتهى البطء و الدليل كالاتى:

انا و بعض الزملاء قدمنا فى النظام القديم قبل فبراير 2008 وبالتحديد نوفمبر 2007......والى الان لا حس ولا خبر( بعض منهم , انا سحبت الطلب) , لما جالنا جواب التخيير , بعض زمايلى سحبوا الطلب علطول و قدموا فى النظام الجديد و مش حتصدقوا انهم سافروا خلال 10 شهور, وانا حبيت اعمل فيها مفتح و قلت خلينى فى القديم ... وكانوا ساعنها شغالين فى سبتمبر 2007 و انا نوفمبر ... عملت فيها فتك.

و دلوقت الناس اللى قدمت فى النظام اللى زى نظام حضرتك اى بعد فبراير 2008 لما يبعتوا لادارة الهجرة يستفسروا عن البطء, بيقولوا لهم ان الطلب بياخد حوالى 24 شهر ...... وانا برضو بعت متأخر قوى فى النظام ده ولحسن حظى رجعوا الطلب تانى و قالوا ان السبب ان الفيزا مش شغاله مع انها نفس الفيزا الى سحبوا منها الاسبوع اللى فات تبع النظام الجديد..... حاجة تجنن

هى درجة الايلتيس مش المفروض تقل عن كام؟؟

رابط هذا التعليق

• الزوار

أكرم,,

الف شكر يا عمرو باشا على اضافه بياناتي للشيت

بالنسبه لموضوع ترتيب الابليكيشن , انا بيتهيالي يا جماعه انهم ماشيين حسب مكتب الفيزا ,مش عارف الكلام ده صح ولا لا

بس ده ايللى انا لاحظته من الشيت , ان فى بعض المكاتب ايللى مش عليها ضغط بيتسحب منها بسرعه وايللى عليها ضغط بتتاخر شويه

والله اعلم

رابط هذا التعليق

فى حد ردو عليه

ميرسي

اغابي

لالالا ما تفهمنيش غلط يا استاذ اكرم

وميرسي على ردك الكريم

انا بتكلم عن الى قبل مباشرة 25\6 يعنى انا بعت ملفى فى 3\6 \ 2010

واستلموه هناك بتاريخ 9\6\2010 - هو داه قصدى انا مش من زمان اوى كدا مش لدرجة 2008 والكلام داه انا قريب يعنى دلوقتى ايه حالة ملفى فى اى اخبار

حد يطمني بليزز

اغابي

:roseop: :roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

لالالا ما تفهمنيش غلط يا استاذ اكرم

وميرسي على ردك الكريم

انا بتكلم عن الى قبل مباشرة 25\6 يعنى انا بعت ملفى فى 3\6 \ 2010

واستلموه هناك بتاريخ 9\6\2010 - هو داه قصدى انا مش من زمان اوى كدا مش لدرجة 2008 والكلام داه انا قريب يعنى دلوقتى ايه حالة ملفى فى اى اخبار

حد يطمني بليزز

اغابي

انا هسألك بكرة فى الشغل زميلي اللي بعت هوا بعت بعديك و هشوف عملوا معاه بس انتى قلولي انتى مكتب ايه و noc ايه وكمان انتى دافعه بالفيزا ولا بالشيك ؟؟؟

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

انا هسألك بكرة فى الشغل زميلي اللي بعت هوا بعت بعديك و هشوف عملوا معاه بس انتى قلولي انتى مكتب ايه و noc ايه وكمان انتى دافعه بالفيزا ولا بالشيك ؟؟؟

عمرو

ازيك يا عمرو

شكرا لردك الكريم

انا بعت بشيك ومش عن طريق محامى -

وبعته بتاريخ 3\6\2010 ووصل بالدي اتش ال بتاريخ 9\6\2010

ولغاية دلوقتى مفيش رد ومكتب الصرافة مش عارف الشيك اتصرف ولا لاءة

ومفيش اى اخبار ودخلنا على 4 شهور لغاية دلوقتى

يا ريت يا عمرو لو تقدر تساعدنى انك تسال حد يكون

بعت بعدى او قبلى اي اى اخبار لانى قلقانة جدا وفوق ما تتخيل

ميرسي لردك

اغابي

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

شكرا ليك استاذ عمرو على ردك بس انا كنت عايزه اسال عن كيفه عمل درافت بنك وما هو انسب بنك للقيام بذلك وهل الشهاده العسكريه تترجم والبطاقه الشخصيه ايضا ا وما هى احسن شركه لرسال الاوراق عن طريقها الى كندا وشكرررررررررررر

رابط هذا التعليق

شكرا ليك استاذ عمرو على ردك بس انا كنت عايزه اسال عن كيفه عمل درافت بنك وما هو انسب بنك للقيام بذلك وهل الشهاده العسكريه تترجم والبطاقه الشخصيه ايضا ا وما هى احسن شركه لرسال الاوراق عن طريقها الى كندا وشكرررررررررررر

بالنسبه ليا أنا بعت بالفيزا و في السعوديه بنك ساب هوا اضمن حاجه في مصر نوفا سكوتيا

الشهاده العسكرين أنا ترجمتها وبعت الترجمه عشان أنا دخلت الجيش وكتبت في الابليكيشن أني دخلت الجيش في دي عشان تثبت أني في الفترة من كذا لكذا كنت في الجيش

البطاقه مبتترجمش بس الاقامه لو في الخليج تترجم

بالنسبه لأفضل شركه والله أنا أنصحك ب fedex or UPS دول احسن حاجه أنا عن نفسي باعت من fedex علي العموم لو في اي استفسار أنا هرد عليك ان شاء الله

عمرو  

رابط هذا التعليق

على فكرة, السبريد شيت دي فكرة ممتازة يا دكتور أحمد :)

السلام عليكم ايه الاخبار ؟؟؟؟ بعتي و لا لسه عايزين نضيف اسمك فى الشيت ان شاء الله قريب

عمرو

والله يا دكتور عمرو.. للأسف لسه..

شهادة الدرجات بتاعة زوجي مقدمين عليها في كليته بقالهم يمكن شهر وإلا أكتر.. وكل ما يروحوا يقولوا لهم لسه!!! والله مصر دي أصلها عاوزه اللي يعرف يتصرف فيها, ويزن على الموظفين ويحاول يشوف يقدر يسهلها إزاي, حتى إذا يأخذ هو الشهادة لحد الناس المعنيين يمضيها, ويطلع الملف يدور على اسمه.. إلخ..

ادعيلي بجد لحسن أنا أعصابي باظت خالص :sad:

رابط هذا التعليق

على فكرة, السبريد شيت دي فكرة ممتازة يا دكتور أحمد :)

السلام عليكم ايه الاخبار ؟؟؟؟ بعتي و لا لسه عايزين نضيف اسمك فى الشيت ان شاء الله قريب

عمرو

والله يا دكتور عمرو.. للأسف لسه..

شهادة الدرجات بتاعة زوجي مقدمين عليها في كليته بقالهم يمكن شهر وإلا أكتر.. وكل ما يروحوا يقولوا لهم لسه!!! والله مصر دي أصلها عاوزه اللي يعرف يتصرف فيها, ويزن على الموظفين ويحاول يشوف يقدر يسهلها إزاي, حتى إذا يأخذ هو الشهادة لحد الناس المعنيين يمضيها, ويطلع الملف يدور على اسمه.. إلخ..

ادعيلي بجد لحسن أنا أعصابي باظت خالص :sad:

للاسف معلش هوا ده النظام انا اخويا والله ربنا يجازيه هوا اللي راح الكليه و قعد علي ايد الموظفه لحد ما جابت الملف و بعدين نقلت الدرجات و عملت كل حاجه عشان انا قلتله لو مشيت ابقي قابلني لو عملت حاجه

المهم ربنا يسهلك كده ان شاء الله و تعدي و تبعتي على طول و سلامي للجميع

عمرو

رابط هذا التعليق

انا عايزة اعرف فى 2 طريقة لارسال الملف by mailling or by courier انا هبعت بال dhl ممكن حد يقولى ابعت على انهى عنوان من الاتنين

العنوان بتاع الكورير courier مش العنوان التاني

عمرو

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...