اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

صباح الخير يا جماعه كل سنه وكلكم طيبيبن وبخير على فكره انا خلصت الفيش ترجمته ووثقته كمان من الخارجيه ممكن حد يقولى على التشيك ليست بتاعت مكتب القاهره علشان اتاكد من الاوراق المطلوبه شكرا جدا

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الباشمهندسة داليا ... أهلا بحضرتك

do i have to work in the same graduated filed so that i can immigrate or it's not a condition that i have to work in the same career

لأ مش شرط

بالنسبة لخبرتك

from December 2005 until July 2007 ------>ISO 9001 internal audit.

from august 2008 until September 2009---->Senior sales and promotional representative

هذين الجزئين بالتحديد هما ما قد يؤهلانك للهجرة وفق القائمة الجديدة ... أما باقي الخبرة ففائدتها الوحيدة هي منحك نقاط للهجرة

وبالتالي إذا:

1- استطعت الحصول على شهادة خبرة لأي من أو كلا الوظيفتين السابقتين تتضمن معظم أو كل المهام الوظيفية المحددة للـ NOC 1122، وحبذا لو أمكنك تدعيم هذه الشهادة بعقود عمل أو شهادات مثل الـ ISO editor

2- قدمت امتحان الـ IELTS والنتيجة جاهزة لديك ولم يمر عليها أكثر من سنه أو يمكنك الحصول عليها خلال الأسبوعين القادمين بالكثييير ... لأن هذه الوظيفة بالتحديد عليها ضغط كبير وقد يستوفى النصاب المطلوب منها إن لم يكن ذلك قد حدث بالفعل

3- مجموع نقاطك يصل الى أو يتجاوز 67 نقطة في الـ Self Assessment ... وتستطيعين تجهيز الملف وتقديم المستندات المطلوبة خلال اسبوعين على الأكثر

فأمام حضرتك فرصة في الهجرة حسب النظام الفيدرالي الجديد ... خلاف ذلك فالأفضل أن تفكري في الخيارات الأخرى للهجرة مثل الهجرة عن طريق كيبك والArranged employment

الاستاذ احمد

شكراعلى المساعدة جداً

للاسف انا همتحن الايلتس يوم 8 اكتوبر و النتية بعدها ب 15 يوم:) يعنى هيكون قدامى كتير اقدم ولا اعل ايه؟؟

طيب الوظيفة التانية عليها ضغط و لا ايه النظام ؟؟

و عايزة اسئلك هما فعلا بيتاكدم من الشهادات الخبرة و بيتكلمم؟؟

انا الفرنساوى بتاعى مش كويس خالص و كيبيك اساسى لازم فرنساوى و ده اكيد هياخد وقت ايه رايك؟؟و ايه الفرق بعد الهجرة بين كيبك و فيدرال يعنى لو طلعت بره كيبك بعد مسافر يبقى ايه المشكلة ضرائب اكتر و لا ايه؟

شكرا و سعيدة بالانضمام لكم

رابط هذا التعليق

الاستاذ احمدشكراعلى المساعدة جداً

للاسف انا همتحن الايلتس يوم 8 اكتوبر و النتية بعدها ب 15 يوم:) يعنى هيكون قدامى كتير اقدم ولا اعل ايه؟؟

انا الفرنساوى بتاعى مش كويس خالص و كيبيك اساسى لازم فرنساوى و ده اكيد هياخد وقت ايه رايك؟؟و ايه الفرق بعد الهجرة بين كيبك و فيدرال يعنى لو طلعت بره كيبك بعد مسافر يبقى ايه المشكلة ضرائب اكتر و لا ايه؟

بخصوص ميعاد التقديم ما اقدرش أجزم بحاجه لإن فعلا ما فيش معلومات عن عدد اللي قدموا لحد دلوقت من أي مصدر ... وكمان محدش يقدر يتنبأ بعدد اللي هيقدموا في الوظيفة دي بالتحديد أو بصورة عامة على نهاية أكتوبر

لكن بالنظر الى قائمة متابعة الطلبات (الجوجل شيت) فثلث المتقدمين تقريبا هم على NOC 1122 ... وبالتالي غالبا دي أول وظيفه هتقفل

الوظيفتين لهم رقم NOC واحد هو 1122 ... فالاثنين بيعتبروا وظيفة واحدة لغرض الهجرة

بخصوص شهادات الخبرة أيوه بيتصلوا ويتأكدوا ... ولو شاكّين بيطلبوا مقابله مع المتقدم

الخيارين المتاحين إذا كنتي مش عايزه تمشي في سكة كيبك بسبب الفرنساوي هما الانتظار حتى تغيير القائمة على أمل أن تكون الوظيفة موجودة في القائمة الجديدة ... أو البحث عن شغل في كندا قبل التقديم ... ده طبعا لو ما لحقتيش الكوتا بتاعت السنة دي ... أضمن حاجه كيبك لو مستوفيه الشروط ... والفرنساوي لا مفر منه في هذه الحالة

مافيش فرق بين الهجرة الفيدرالي أو عن طريق كيبك سوى إجراءات الهجرة ... بعد الوصول الكل بيتساوى وممكن تعيشي في أي مكان في كندا.

تمنياتي لك بالتوفيق

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الاستاذ احمدشكراعلى المساعدة جداً

بخصوص ميعاد التقديم ما اقدرش أجزم بحاجه لإن فعلا ما فيش معلومات عن عدد اللي قدموا لحد دلوقت من أي مصدر ... وكمان محدش يقدر يتنبأ بعدد اللي هيقدموا في الوظيفة دي بالتحديد أو بصورة عامة على نهاية أكتوبر

لكن بالنظر الى قائمة متابعة الطلبات (الجوجل شيت) فثلث المتقدمين تقريبا هم على NOC 1122 ... وبالتالي غالبا دي أول وظيفه هتقفل

الوظيفتين لهم رقم NOC واحد هو 1122 ... فالاثنين بيعتبروا وظيفة واحدة لغرض الهجرة

بخصوص شهادات الخبرة أيوه بيتصلوا ويتأكدوا ... ولو شاكّين بيطلبوا مقابله مع المتقدم

الخيارين المتاحين إذا كنتي مش عايزه تمشي في سكة كيبك بسبب الفرنساوي هما الانتظار حتى تغيير القائمة على أمل أن تكون الوظيفة موجودة في القائمة الجديدة ... أو البحث عن شغل في كندا قبل التقديم ... ده طبعا لو ما لحقتيش الكوتا بتاعت السنة دي ... أضمن حاجه كيبك لو مستوفيه الشروط ... والفرنساوي لا مفر منه في هذه الحالة

مافيش فرق بين الهجرة الفيدرالي أو عن طريق كيبك سوى إجراءات الهجرة ... بعد الوصول الكل بيتساوى وممكن تعيشي في أي مكان في كندا.

تمنياتي لك بالتوفيق

معلش انا تعبتك معايا بس حضرتك شكلك خبير

بالنسبة لكيبك لازم شهادة ال TEF مع النقديم مثل الايلتس؟

وهى يتاخد برده من سنة الى سنتين زى الفيدرال؟

الليستة الجديدة المتوقع نزولها يكون امتى ؟

لو بعت و العدد كمل الورق بيرجع و لا الموقف بيكون ايه؟

سؤال اخير معلش هو ايه الجوجل شيت ده ؟؟

شكرا

رابط هذا التعليق

والله أنا ماعنديش فكره خالص عن مسألة الهجرة لكيبك ... أنا تخصصي فيدرال بس laugh.gif

بس ممكن حضرتك تلاقي معلومات مفصّلة حول الهجرة لكيبك في المواضيع التالية

http://www.egyptiant...showtopic=88810

http://www.egyptiant...showtopic=70870

http://www.egyptiant...showtopic=90981

وعموما كل الموضوعات ذات الصلة موجوده في الفهرس

http://www.egyptiant...showtopic=97317

إن شاء الله في بداية يوليو 2011

أيوه بيرجع خلال شهر واحد

https://spreadsheets...authkey=CLDXsFA

شكرا

العفو ... تحت أمرك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

والله أنا ماعنديش فكره خالص عن مسألة الهجرة لكيبك ... أنا تخصصي فيدرال بس laugh.gif

أيوه بيرجع خلال شهر واحد

شكرا

العفو ... تحت أمرك

الف شكر

هو حضرتك قاعد فى كندا و لا مصر ؟؟

انا هتكل على الله و امتحن الايلتيس و قدم و انا و نصيبى لانى بكره الفرنساوى ,انا بصراحة كمان المخوفنى انهم هيكلموا الشركات لان الناس بتتغير و ديه مشكلة

لو طلبوا الشركة لكن لو طلبوا الكارت معنديش مشكلة انا و حظى بس خايفة ادخل بلاك ليست :(:(

رابط هذا التعليق

أيوه بيرجع خلال شهر واحد

شكرا

العفو ... تحت أمرك

الف شكر

هو حضرتك قاعد فى كندا و لا مصر ؟؟

انا هتكل على الله و امتحن الايلتيس و قدم و انا و نصيبى لانى بكره الفرنساوى ,انا بصراحة كمان المخوفنى انهم هيكلموا الشركات لان الناس بتتغير و ديه مشكلة

لو طلبوا الشركة لكن لو طلبوا الكارت معنديش مشكلة انا و حظى بس خايفة ادخل بلاك ليست :(:(

و بعدين هو ال ARRANGED EMPLOYEMENT ده مش سهل انا عارفه انه صعب؟ و لا ليك راى تانى

رابط هذا التعليق

مبروك يا استاذ / اكرم ماهر

ايـوه يا جماعة خلو الاخبار الحلوة

تبدأ تهل الله يسعدكم يارب

علشان انا حاسة انى حاتشل عن قريب

لو ما سمعتش كل يوم خبر حلو زى كدا

اغابي

:roseop: :roseop: :roseop:

ان شاء الله يا اغابي هتسمعي اخبار حلوة قريب انا شايفها جايه من بعيد اهي بصي حتي بس معلش اصل انتي عارفه زحمه الطريق ههههههههه

فكيها و ان شاء الله الخير كله هيكون من نصيبك

عمرو

يارب يا استاذ عمرو

يارب من بوقك لباب السما علطول

اكمنى انا ما عنديش دلوقتى غير ادعى وبس

ادعيلي ان الايام الجايا تجبلى اخبار كويسة

وكل عام وانتم جميعا بخير

اغابي

:roseop: :roseop: :roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

الف مبروك استاذ اكرم ماهر انا كنت عايزه اسل حضرتك عن كل الاورق اللى بعتها علشان انا جهزت كل اوراقى وكنت عايزه اتاكد ابعت ايه اصوال وايه صور وابعت الفيش ولا لا انا عملته وترجمته ووثقته كمان من فضللك ارشدنى وشكرا

رابط هذا التعليق

الف مبروك استاذ اكرم ماهر انا كنت عايزه اسل حضرتك عن كل الاورق اللى بعتها علشان انا جهزت كل اوراقى وكنت عايزه اتاكد ابعت ايه اصوال وايه صور وابعت الفيش ولا لا انا عملته وترجمته ووثقته كمان من فضللك ارشدنى وشكرا

تحت امرك , بصى يا ستى :blink: ,,,, بالنسبة لى انا قررت ارسل اى ورقة اصلية ما دام الحصول عليها مرة اخرى سهل اما اى ورقة طلعت عينى فى الحصول عليها فبالتالى ابعت لهم صورتها احسن.... طبعا حتسألينى طب ما تبعت كله صور وخلاص ..أرد عليك وأقول انهم مشترطين ان اى صورة لازم تكون مختومة صورة طبق الاصل و اللى خاتم يكون كاتب عدل او قاضى ويكتب جنب الختم وظيفته و يوقع ... كل ده حلو ... بس للاسف مافيش قاض ولا كاتب عدل عنده ختم انجليزى ( لو حد يعرف واحد يقول لى) بحكم انه مش محتاجه ...ده انا دوخت .

الورقة الاصلية لو انجليزى ابعتيها و كبرى دماغك و بعدين طلعى غيرها لو امكن... لو عربى لازم الاول تترجميها وبعدين صورتها تكون موثقة ..

انا الحاجات اللى ارسلتها صورة طبق الاصل ريحت دماغى ووثقتها بالغالى فى السفارة الكندية ... هنا فى الكويت بياخدوا ما يعادل 120 جنيه فى الورقة الواحدة,, يعنى مثلا قسيمة الزواج بعد ترجمتها و توثيقها بعد 5 ورقات اخدوا فيها 600 جندى mfb: .

انا مترجمها وموثقها فى مصر من سنتين بس صعب اديهالهم كده لان تطليعها كان مؤرف جدا.

بالنسبة للفيش انا عملته بالسفارة لمصرية وكتبت بياناتى بالانجليزى على الفيش و الموظف بص لى و فتح بؤه وقال لى ..انت بتهزر يا استاذ انت كاتب بالانجليزى ليه؟؟ الناس اللى فى مصر حيرجعولك الفيش تانى مش حيعرفوا يقرأوه... يا استاذ النبى عربى... قلت له بس الفيش نفسه مكتوب بالعربى و الانجليزى و انا مليته بالانجليزى.. ده رايح كندا يا ذوق ... قال لى معلش .... اكتب بالعربى جنب الانجليزى... انا عارف انا بقولك ايه.... - كان نفسى يكون كله انجليزى عشان اهرب من موضوع الترجمة ده.. المهم جه الفيش بعد اسبوعين و ميه ميه بس للاسف ختم لا حكم عليه وكل الاختام بالعربى md2: فاضطريت اترجمه و رحت سفارة كندا تانى ووثقته... انما بصراحة متوثقش فى لاظوغلى زى الاخوة ما بيقولوا .. وربنا يستر.

ما تنسيش الفورم اللى فيه عدد مرات السفر ووجهة كل مرة

ما تنسيش تحطى فى الظرف عدد 2 استيكر فيها عنوانك بالعربى و الانجليزى عشان لا قدر الله لو حبوا يرجعوا لك الظرف(( انا نسيت احطهمwst:: ))

فى ايه تانى.... لما افتكر حبقى اقولك.... لازم اخرج افسح العيال .... عيد بأه

رابط هذا التعليق

تمام كده الورق و انا زي ما بقول ابعت الاصول اريح لو سهله انك تجيبها تاني لان الصور الموثقه دي مش سهل الحصول عليها و بعدين اصلا هما طالبين اصول من الترانسكربيت و شهادات الخبرو و الفيش و التشبيه يعني اللي هيتبقي هوا شهادات الميلاد و وثيقه الجواز

ربنا يكرمكم كلكم ان شاء الله

عمرو عيد سعيد

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

انا قريت قائمة الوظائف المطلوبة للهجرة و لقيت ان مش من ضمنها اى وظيفه للمهندسين بخلاف المهندسين سؤالى هو هل القائمة دى بتتجدد كل قد ايه ... وهل فيه وسيله تانيه للمهندسن خصوصا المهندسين المدنيين انهم يحصلوا على تصريح اقائمة دائمه فى كندا ...

رابط هذا التعليق

انا قريت قائمة الوظائف المطلوبة للهجرة و لقيت ان مش من ضمنها اى وظيفه للمهندسين بخلاف المهندسين سؤالى هو هل القائمة دى بتتجدد كل قد ايه ... وهل فيه وسيله تانيه للمهندسن خصوصا المهندسين المدنيين انهم يحصلوا على تصريح اقائمة دائمه فى كندا ...

لسته الفيدرال بتجدد كل سنه تقريبا ممكن ان شاء الله على السنهالجايه شهر 7 تقريبا

المهندسين ممكن تقدم كيبك بس محتاج فرنساوي .....

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

سوالى بالنسبة ل الوظيفة الاخيرة اللى هيا Supervisors oil and gas drilling and services الحقيقة انا مش supervisor لان خبرتى مش كبيرة يعنى انا مهندس بقاله 3 سنين خبرة و شهادات الخبرة جاهزة بانى مهندس بترول فى شركة خدمات بترولية .. هل لازم اكون supervisior ولا ينفع اقدم و انا مهندس متوسط الخبرة وكمان لما دخلت على ال NOC لقيت ال duties and Description بيقول ان ال supervisior بيكون خبرة 8 سنين على الاقل ... يعنى لازم تطابق تام فى ال description ولا ينفع اقدم كدا؟؟ علما بان ال engilish عندى كويس و انشاء الله هجيب نتيجة كويسة و كذلك الfund >>> متشكر جدااااا

رابط هذا التعليق

الزملاء الأفاضل

أحب أبشركم أني تأكدت منذ قليل أن الـ CIC سحب رسوم التقديم من حساب بطاقتي الائتمانية ... ما يعني أن الطلب اجتاز المرحلة الأولى وأصبح جاهز للتحويل لمكتب الهجرة بلندن

وتمنياتي للجميع بالتوفيق

مبروك ياباشا....عقبال ان شاء الله لما يوصلك منهم (إيه أو آر) وتطمنا عنك....أنا أعتقد انهم سحبوا المبلغ بتاعي برده....لأن فيه ناس قدموا الابلكيشن اول أغسطس ( يعني بعدي) وانسحب المبلغ من الفيزا...بس أنا دفعت عن طريق شيك من نوفاسكوشيا و مفيش طريقة أعرف انسحب ولا لأ...بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ألف مبروك للدكتور أحمد ولأستاذ ألكس..

أنتم الاتنين تستاهلوا كل خير.. وإن شاء الله نلاقيهم هناك قريب جدا جدا :))))))

والله فرحتونا بالأخبار الجميلة دي.. ربنا يفرحكم دائما

:) بالتوفيق

رابط هذا التعليق

الزملاء الأفاضل

أحب أبشركم أني تأكدت منذ قليل أن الـ CIC سحب رسوم التقديم من حساب بطاقتي الائتمانية ... ما يعني أن الطلب اجتاز المرحلة الأولى وأصبح جاهز للتحويل لمكتب الهجرة بلندن

وتمنياتي للجميع بالتوفيق

مبروك ياباشا....عقبال ان شاء الله لما يوصلك منهم (إيه أو آر) وتطمنا عنك....أنا أعتقد انهم سحبوا المبلغ بتاعي برده....لأن فيه ناس قدموا الابلكيشن اول أغسطس ( يعني بعدي) وانسحب المبلغ من الفيزا...بس أنا دفعت عن طريق شيك من نوفاسكوشيا و مفيش طريقة أعرف انسحب ولا لأ...بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ألف مبروك للدكتور أحمد ولأستاذ ألكس..

أنتم الاتنين تستاهلوا كل خير.. وإن شاء الله نلاقيهم هناك قريب جدا جدا :))))))

والله فرحتونا بالأخبار الجميلة دي.. ربنا يفرحكم دائما

:) بالتوفيق

الف مبروك دكتور احمد

انا عايزة اسال هو الورق بيروح نوفا سكوتيا و لا لندن

؟؟

رابط هذا التعليق

الف مبروك دكتور احمد انا عايزة اسال هو الورق بيروح نوفا سكوتيا و لا لندن

؟؟

الله يبارك فيكي

الورق كله بيتبعث على سيدني - نوفاسكوشيا

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

؟؟

الله يبارك فيكي

امال ايه حكاية لندن ديه ؟؟

رابط هذا التعليق

؟؟

الله يبارك فيكي

و عايزة اسأل حضرتك هما طالبين كارت للشخص الهيوقع ورق الخبرةو الورقة يكون عليها ارقام فاكس و تليفون الشركة هما بيطلبوا الشخص ولا بيكلموا الشركة نفسها؟

رابط هذا التعليق

؟؟

الله يبارك فيكي

بعد ما الورق يوصلهم في نوفاسكوتيا بيتأكدوا من استيفاءك لشرط الوظيفه وبعدين بيبعثوه على مكتب الهجرة اللي حضرتك تابعه له ... يعني مكتب القاهرة لو كنتي عايشه في مصر أو مكتب لندن لو كنتي في الخليج

علشان كده لازم تبعثي التشيك ليست بتاع مكتب الهجرة بالإضافة للتشيك ليست للـ CIO ... وطبعا كل الورق اللي في الاثنين

وبالنسبة لسؤالك الثاني فيفضل أن يكون الاتصال بنفس الشخص اللي وقع الشهادة أو بمديرك المباشر فبالتالي الأحسن تديهم بزنس كارد للشخص اللي انتي عايزاهم يتصلوا بيه ... وده لمصلحتك علشان ما يتصلوش بواحد ما يعرفكيش أو يديهم معلومات غلط ويحطّك في مشكلة

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...