اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

انا عايزة اسال هو جواب العمل و العقد بيتوثقوا فى الخارجية ولا بس ختم الشركة

ختم للشركه يكون كافي مافيش داعي للتوثيق

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

معليش يا جماعه ... بعض الأسئلة التي طرحت مؤخرا ذكرتني بموضوع قديم للفاضل سكوربيون ... رأيت أن أنقل لكم رابطه

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=65676

والله من وراء القصد.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا معى دكتوراة فى الكيمياء الحيوية, وحسب اللستة الاخيرة المفروض انى تحت فئة البيولوجيين

وكل الاوراق مفيهاش مشكلة اان شاء الله

سؤالى هو:

1- بالنسبة للايليتس طبعا مطلوب منى انا بس؟ طيب كام درجة ؟ وهل لازم يتقدم مع الورق فعلا؟

اصل المشكلة انى حاجز الامتحان على 4 نوفمبر وخايف لوو اننتظرت ده كلهيكون الععد المطلوب كمل واتركن للسنه اللى جاية

فانا بفكر اننى اقدم الورق بدون االايلتس وعلى ما يتفتح ملفى بعد كام شهر اكون انا خلصت وبعت النتيجة

فهل ممكن فعلا ابعت اوراق بعد ما بعت الملف؟ وهل لو فتحوا ملفى قبل كدة ولقوا الورقة دى ناقصة الملف يترفض وتضيع على الفلوس اللى دفعتها ولا ساعتها بيبعتوا يطلبوا الورقة الناقصة (انا بتكلم على االايليتس بالذات)

مغلق من الجامعة وعلية الختم فما المصود بالنقطة دى والورق المقصود ايه

شكرا مقدما على اهتمامكم

رابط هذا التعليق

بخصوص الايلتس....لازم يرسل مع الأوراق في الاول وإلا هيرجعوا الورق كله لحضرتك...وده حسب القوانين الجديده...بخصوص المطلوب كام في درجاته فدي تتوقف علي مجموع نقاط حضرتك بدون اللغه والمتوقفه علي السن والتعليم والخبرة وكل ده وتحسب ناقصك قد إيه وده الي مفروض تجيبه من اللغه .....ولازم تبعت اصل الايلتس

الشهادة الوحيدة المطلوبة في ظرف مغلق هيه شهادة درجات الكليه...وواضح انها مقبوله بردة حتي لو مش في ظرف مغلق...لأنها اتقبلت من زملاء هنا كتير

بالتوفيق ولا تنتظر كثيرا قبل إرسال الورق لكن تأكد من ارساله كاملا

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

however about me, u think i need to go for the IELTS? would it help the file if the husband of the main applicant got a good score at IELTS or it doesn't make a difference.

It doesn't make any difference

so you don't have to take the ielts

but if you will study there then you will take academic ielts

Akram

Ok, so our destiney is in god's hand and then my wife only :)

if it worked with us i will be studying there insha2allah but lets get an approval and then think about my ielts

thanks ya basha

No need for you to get IELTS score the main applicant only

It will not add any points to the file score

It will be my honor to help you and hope all the luck for you

Amro

Dr. Amro thanks alot for being that kind with me, wish we hear good news about ur application soon insha2allah.

معليش يا جماعه ... بعض الأسئلة التي طرحت مؤخرا ذكرتني بموضوع قديم للفاضل سكوربيون ... رأيت أن أنقل لكم رابطه

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=65676

والله من وراء القصد.

Ahmed Basha Seif,

Ya basha bera7a 3alena shoia :)

but really that contract thing is important for example my wife has worked in egypt in the governement and in private with no contract so we can get only experience certificate but about the contract i really don't know , is it obligatory for the file or only certificate will do.

رابط هذا التعليق

طب انا ممكن اى حد يطمنى

انا بعت ملفى بتاريخ

3/6/2010

ووصل بتاريخ 9/6/2010

دى اتش ال

احتمال يكونو فتحو الملف بنسبة كام فى المية

ولا لسة يعنى هل الناس اللى بعتتت بعدى فى حد اترد عليه يطمنى

يا جماعة فى اى حد اترد عليه يكون باعت ملفه بعد 3/6/2010

حد يطمني

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

/quote]

أنا حاولت أرسلك بس الرسائل مقفوله عندك المهم أنا سألت متقلقيش هما لسه بيبعتوا الفايل نمبر للناس في اول مايو بس زي ما مكتوب في الموقع انهم خلاص عملوا شيك علي كل اللي قبل 25 /6 يعني انتي منهم

الصبر شويه يا أغابي الموضوع هيبان علي الشهر الجاي ان شاء الله

وبعدين متقلقيش ان شاء الله لو سمعت اي اخبار هقولك علي طول

بلاش قلق دموع دموع دموع خليها فرح ضحك ضحك ابتسام

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

طب انا ممكن اى حد يطمنى

انا بعت ملفى بتاريخ

3/6/2010

ووصل بتاريخ 9/6/2010

دى اتش ال

احتمال يكونو فتحو الملف بنسبة كام فى المية

ولا لسة يعنى هل الناس اللى بعتتت بعدى فى حد اترد عليه يطمنى

يا جماعة فى اى حد اترد عليه يكون باعت ملفه بعد 3/6/2010

حد يطمني

اغابي

:roseop:

http://www.canadavisa.com/canada-immigration-discussion-board/june-applicant-2010-t43317.1425.html#lastPost

تابعى الموقع ده ياأغابى...أعتقد انه أكتر منتدى هيفيدك فحالتك...وهوه كله ناس على مستوى العالم مقدمين فشهر يونيو قبل القوانين الجديدة...وعلى حسب متابعتى ليه....لسه مفيش أى حد جاله أى رد...كل الملاحظ انهم بدأو فى العشر أيام الأخيرة من شهر أغسطس يسحبوا الفلوس بتاعتهم....ادخلى على المنتدى واتأكدى بنفسك....بالتوفيق ان شاء الله

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

ميرسي كتير يا عمرو انت واليكس

بجد لو المعلومات دى متاكدين منها يبقى انا خلاص كدا فتحو الملف بتاعى

لانى اول شهر يونية يبقى اكيد صرفو الشيك

يارب يطمن قلبكم زى ما طمنتونى

انا مش عارفة اشكركم ازاى

بس لو سمعتم اى اى حاجة بلغونى بسرعة

وبالنسبة للبريد الخاص مفتوح عادى مفيش مشكلة ياريت تراسلونى

وانشاءالله مفيش دموع و حاجة يا عمرو

اغابي

:roseop: :roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

لو سمحتم لو قدمت هجرة كيبيك هل برضه لازم شرط رصيد البنك ده ؟

شكرا

أكيد بردة لازم بس هوه أقل بكتير فى كيبيك عن الفيدرال...مثلا أسرة 3 أفراد فالفيدرال 17000$ و فى الكيبيك 5000$ لو الذاكرة مخنتنيش....بالتوفيق

تم تعديل بواسطة Alex

رابط هذا التعليق

متشكر Alex

انا بس طالع لوحدى

سؤال تانى

انا قريت هنا فى اول كام صفحه انكم شايفين ان اللى لسه هايقدم دلوقتى يخليه للفتره الجايه و كنت عايز اعرف ليه ؟

- و امتى الفتره هاتبتدى و تنتهى ؟

و مذاكره الايلتس تاخد اد ايه وقت و ايه افضل وقت اخد الامتحان فيه ؟

شكرا

تم تعديل بواسطة Email
رابط هذا التعليق

متشكر Alex

انا بس طالع لوحدى

سؤال تانى

انا قريت هنا فى اول كام صفحه انكم شايفين ان اللى لسه هايقدم دلوقتى يخليه للفتره الجايه و كنت عايز اعرف ليه ؟

- و امتى الفتره هاتبتدى و تنتهى ؟

و مذاكره الايلتس تاخد اد ايه وقت و ايه افضل وقت اخد الامتحان فيه ؟

شكرا

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/immigrate-settle/permanent-workers/official-immigration-application/requirements-programs/glossary.html#financial

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/funds.asp

حضرتك ممكن تستفيد كتير من الموقعين اللى فوق بخصوص المبلغ المطلوب

أنا مش مع الرأى ده...ورأيى انك تخلص أوراقك كلها وتقدم مباشرة فى أسرع وقت...الله أعلم ال 20000 طلب هيتقفلو امتى....الحاله الوحيدة اللى متقدمش فيها هيه انهم يعلنو على الموقع الرسمى انهم كملو العدد ومش هيقبلو طلبات تانى...ده طبعا بالنسبة لنظام الفيدرال الحالى...المفروض السنة الجديدة بالنسبة ليهم هتبتدى يوليو السنة الجاية...لكن مش معروف اية اللى هيتم فيها وهل الوظائف هتفضل كده ولا هتتغير

بخصوص الايلتس...ممكن حد من الزملاء الأفاضل يديك فكرة عنه أكتر فى الموضوع الخاص بيه...لأنى ذاكرتله 3 أيام بس...ودى تجربة مش ممكن يتقاس عليها أى حاجة خالص مالص....وبخصوص الوقت الأفضل ده يتوقف عليك

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

اسئله اخرى محيرانى

فى تقييم الدرجات اول سؤال هل معناه اجمالى سنوات الدراسه من ابتدائى (معلش للتأكيد فقط) ؟

لو قدمت دلوقتى وبعدين استكفوا هل كل المصاريف تروح على و لازم امتحن ايلتس تانى و ادفع مصاريف طلب الهجره تانى ؟

شكرا

تم تعديل بواسطة Email
رابط هذا التعليق

اسئله اخرى محيرانى

فى تقييم الدرجات اول سؤال هل معناه اجمالى سنوات الدراسه من ابتدائى (معلش للتأكيد فقط) ؟

لو قدمت دلوقتى وبعدين استكفوا هل كل المصاريف تروح على و لازم امتحن ايلتس تانى و ادفع مصاريف طلب الهجره تانى ؟

شكرا

ايوة فعلا المقصود سنوات الدراسة من اول ابتدائي

لو الورق بتاعك اترفض بسبب انهم استكفوا هايرجعلك الشيك تانى من غير مايصرفوه

اما الايلتس الصلاحية بتاعته بالنسبة للهجرة سنة يعنى ممكن لما تنزل الليستة الجديدة فى شهر

يونيو اللى جاى هايكون لسه الايلتس شغال معاك وتقدم بيه تانى

تحياتى

أكرم,,

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

متشكر جدا أكرم

طيب معلش للتأكيد برضه

- لما اجهز كل الاوراق ابعتهم لكندا بس يعنى هل فيه حاجه هابعتها لسفارة كندا بالقاهره؟

- بعد اجراء امتحان الايلتس ازاى اعرف انا جبت هاى و لا ميديم ؟

- هل ينفع اسافر تبع اختى و جوز اختى فى ابليكيشن و احد ؟

شكرا

تم تعديل بواسطة Email
رابط هذا التعليق

متشكر جدا أكرم

طيب معلش للتأكيد برضه

- لما اجهز كل الاوراق ابعتهم لكندا بس يعنى هل فيه حاجه هابعتها لسفارة كندا بالقاهره؟

- بعد اجراء امتحان الايلتس ازاى اعرف انا جبت هاى و لا ميديم ؟

- هل ينفع اسافر تبع اختى و جوز اختى فى ابليكيشن و احد ؟

شكرا

العفو انت تأمر

لما هاتجهز الاوراق ان شاء الله هاتتبعت على كندا وهاتحددلهم انك عاوز ملفك يكمل تبع مكتب القاهرة

بص ياسيدى بخصوص الايلتس النتيجة بتتحدد حسب الدرجات ليها حسبه كده بس عموما الموديرات بيبدأ من

5.5 ماعدا الريدنج بيبدأ من 5

الموديرات بيديك درجتين من بتوع الهجرة

اما الهاى كله بيبدأ من 6.5 ماعدا الليسننج بيبدأ من 7.5

الهاى بيديك 4 درجات من بتوع الهجرة

اما موضوع تقدم مع اختك لو هما لسه هايقدموا جديد زيك يبقى لازم زوج اختك واختك لوحدهم

وانت لوحدك او لو متزوج يبقى انت والمدام

وبالتوفيق

أكرم,,

تم تعديل بواسطة akramgroup

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...