اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الخطوط السعوديه بقت تنزل فين؟

Recommended Posts

طيب سؤال بعد اذن حضرتك هل لكل صاله من الصالات التلاته اللى حضرتك بتقولى عليها باب خروج منفصل

يعنى صالة 1 فى المطار القديم ليها باب خروج وصاله 2 فى المطار القديم ليها باب تانى وصالة 3 ليها باب ثالث

ولا كل الصالات اللى داخل المطار القديم بتخرج من باب واحد ؟

معنديش فكرة شكل ابواب الخروج ايه او بعيده عن بعضها قد ايه لان الباب الي كنت بلاقيه قدامي بطلع منه وبلاقي الناس منتظره كلها قدامه .. بس بالنسبة لمطار الملك خالد بتكون الصالات متراصه ورا بعضها ولكل واحده طبعا باب دخول مختلف عن التانيه بس كلها بتبقى في مكان واحد نظرا ان كلها في مبنى واحد .. ربما يكون مطار القاهرة نفس الشيء ..

على كل حال ياريت اخوانا الي هيسافروا قريب يأكدوا لنا المعلومه دي ويجابوا حضرتك على سؤالك بشكل افضل مني .. يعني ياريت ياخذوا بالهم لنا من المبنى والصاله وبالمرة حكايه الابواب واهو كله بثوابه ..

ملاحظه : في البدايه مكنتش متضايقه من الكلام بتاع الفت والفتايين ببساطه لاني مكنتش اعرف انه موجه لي خاصه اصل مش معقول اكون مسافرة مبقاليش يومين وجايبه المعلومه بنفسي من المضيف في الطياره ومن الموظف في المطار وبعد كده يتقال علي اني بفتي .. بس بيني وبينكم وبعد ماتناقشت في الموضوع واكتشفت ان لسه برغم تاكيدي وتوضيحي البعض مازال على اصراره والبعض لسه مشكك اكتشفت وياللهول اني المقصوده بالكلام .. بيني وبينكم بصراحه تضايقت .. سواء من كلام سين سين او كلام حضرتك يعني تخيل لما تبقى متاكد من معلومتك ويجي واحد يفتي ومش كفايه الفت الي هو فيه لاه يطلعك انت كمان الغلطان ..

على العموم مش هقضي الاسبوع كله اجادل واقول هي انهي صاله وانهي مطار .. المية مصيرها تكدب الغطاس ..

بعتذر بس دي آخر مداخله لي في الموضوع ده لغايه مااخوانا المسافرين يجيبوا الخبر اليقين وساعتها اما اطلع غلطانه و اعتذر للافاضل مشيخه دار الافتاء المصرية او يطلعوا هم الغلطانين وساعتها مش عاوزه منهم اعتذارات بس ياريت يتعضوا بقى ويبطلوا توزيع فتي بالمجان ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• الردود 124
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب سؤال بعد اذن حضرتك هل لكل صاله من الصالات التلاته اللى حضرتك بتقولى عليها باب خروج منفصل

يعنى صالة 1 فى المطار القديم ليها باب خروج وصاله 2 فى المطار القديم ليها باب تانى وصالة 3 ليها باب ثالث

ولا كل الصالات اللى داخل المطار القديم بتخرج من باب واحد ؟

معنديش فكرة شكل ابواب الخروج ايه او بعيده عن بعضها قد ايه لان الباب الي كنت بلاقيه قدامي بطلع منه وبلاقي الناس منتظره كلها قدامه .. بس بالنسبة لمطار الملك خالد بتكون الصالات متراصه ورا بعضها ولكل واحده طبعا باب دخول مختلف عن التانيه بس كلها بتبقى في مكان واحد نظرا ان كلها في مبنى واحد .. ربما يكون مطار القاهرة نفس الشيء ..

على كل حال ياريت اخوانا الي هيسافروا قريب يأكدوا لنا المعلومه دي ويجابوا حضرتك على سؤالك بشكل افضل مني .. يعني ياريت ياخذوا بالهم لنا من المبنى والصاله وبالمرة حكايه الابواب واهو كله بثوابه ..

ملاحظه : في البدايه مكنتش متضايقه من الكلام بتاع الفت والفتايين ببساطه لاني مكنتش اعرف انه موجه لي خاصه اصل مش معقول اكون مسافرة مبقاليش يومين وجايبه المعلومه بنفسي من المضيف في الطياره ومن الموظف في المطار وبعد كده يتقال علي اني بفتي .. بس بيني وبينكم وبعد ماتناقشت في الموضوع واكتشفت ان لسه برغم تاكيدي وتوضيحي البعض مازال على اصراره والبعض لسه مشكك اكتشفت وياللهول اني المقصوده بالكلام .. بيني وبينكم بصراحه تضايقت .. سواء من كلام سين سين او كلام حضرتك يعني تخيل لما تبقى متاكد من معلومتك ويجي واحد يفتي ومش كفايه الفت الي هو فيه لاه يطلعك انت كمان الغلطان ..

على العموم مش هقضي الاسبوع كله اجادل واقول هي انهي صاله وانهي مطار .. المية مصيرها تكدب الغطاس ..

بعتذر بس دي آخر مداخله لي في الموضوع ده لغايه مااخوانا المسافرين يجيبوا الخبر اليقين وساعتها اما اطلع غلطانه و اعتذر للافاضل مشيخه دار الافتاء المصرية او يطلعوا هم الغلطانين وساعتها مش عاوزه منهم اعتذارات بس ياريت يتعضوا بقى ويبطلوا توزيع فتي بالمجان ..

اولا انا بعتذر لحضرتك إذا كان الردود ضايقتك

وانا لما سألت السؤال الخاص بباب الخروج كان علشان ابسط الموضوع للناس

ممكن تكونى حضرتك صح فى ان داخل كل مبنى ركاب يوجد اكتر من صالة بس بيكون فى باب خروج واحد لجمبع الصالات فى كل مبنى ركاب

بس اعتقد ان اللى يهم الناس انهم هيخرجوا من اى مبنى ركاب زى ما حضرتك بتسميه

فيبقى صاله واحد هيا المطار القديم

وصالة 2 هيا المطار الجديد اللى هيتقفل او اتقفل فعلا وهيتجدد

صالة 3 هيا اخر مطار تم إنشاءه

لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

انا هقولكم الخطوط السعوديه مبقتش بتنزل

علشان المشاكل يعنى

فدلوقتى فيه ايه الطياره بتيجى تقف فى الجو

فوق موقف السلام ايون موقف السلام

وينزل منها سلمين علشان ميبقاش فيه اختلاط يعنى

وبعدين الناس تنزل فى موقف العاشر

وبعد لما الناس تنزل الطياره تفضل تطلع فوق تطلع فوق تطلع فوق لحد لما توصل لعشرومية متر كده

وهبقى تطير على السعوديه تجيب ليها دور تانى وتيجى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا هقولكم الخطوط السعوديه مبقتش بتنزل

علشان المشاكل يعنى

فدلوقتى فيه ايه الطياره بتيجى تقف فى الجو

فوق موقف السلام ايون موقف السلام

وينزل منها سلمين علشان ميبقاش فيه اختلاط يعنى

وبعدين الناس تنزل فى موقف العاشر

وبعد لما الناس تنزل الطياره تفضل تطلع فوق تطلع فوق تطلع فوق لحد لما توصل لعشرومية متر كده

وهبقى تطير على السعوديه تجيب ليها دور تانى وتيجى

قصدك بتنزل الركاب من قبل ماتدخل الموقف بتهرب من الكارتة يعني ياباي مكنتش متوقع كده مصر الطيران بتعملالحركة ده كمان الخطوط السعوديه كله بيهرب من الكارتة :wub:

رابط هذا التعليق

الخطوط السعوديه فعلا بتنزل المطار القديم

جيراني لسه واصليين من مصر واكدولي ده

اكيد اكيد جيرانك دول مش عارفين مع انهم نزلوا فيه بنفسهم بس اصل مش معقول هيفهموا اكتر من الاستاذ ..

ازيك بقى ياعم الاستاذ يلي في بالي ..

( وش ابله ظاظا )

رابط هذا التعليق

يعني انا لو عاوزة انزل في المطار الجديد (اللي هو مبنى ركاب 3) الفظيع اللي الناس عمالة تحكي و تتحاكى عليه اركب مصر للطيران مش الخطوط السعودية

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

يعني انا لو عاوزة انزل في المطار الجديد الفظيع اللي الناس عمالة تحكي و تتحاكى عليه اركب مصر للطيران مش الخطوط السعودية

اي نعم وبصراحه خدماته جميلة ومنظم جدا وحضاري جدا بجد شيئ ممتاز

ومصر الطيران مش هي الخطوط الوحشة يعني هي عيبها ف مضيفاتها اما المضيفين ممتازين والطيارين محترفين جدا

رابط هذا التعليق

منا قلت لكم صاله 3 المطار القديم

انا لسه جايه من يومين على الخطوط السعوديه واول ماوصلت الطيارة تفاجات بالناس بتقول لبعضها اننا هننزل في المطار القديم طبعا كنا قايلين للي هيستقبلونا اننا كما العاده في المطار الجديد .. سألت الناس الي حوالي في الطياره كل واحد قال اجابة شكل سألت المضيف بذات نفسه قال والله ماعندي فكرة هسال وارد عليكم .. راح سأل ورجع قال لنا الاكيد انها المطار القديم صاله 3

نزلنا واكتشفنا ان الناس الي هتستقبلنا برضه وهي رايحه على الجديد عرفوا في الطريق من اللوحات ومن كل حاجه حوليهم في الدنيا ان الخطوط السعوديه دلوقت بتنزل في المطار الجديد فعرفوا يوصلوا لنا عادي ..

من الآخر يعني ارتاحوا الي هيستقبلوكم هيعرفوا يتصرفوا وهيوصلوا لمكانكم متخافوش .. انتم قولوا لهم بس انكم جايين على الخطوط السعوديه والي يسأل ميتوهش ..

انا برضوا جيت على طيارة 22:30

وعلى الصالة رقم 3

واكيد شوفتي الفضايح اللي ناس عاملينها :blink:

جايبين ماية وبطاطين وضمنة وكتب ابتائي قديمة دا كله كان مرمي على السير

والست اللي كات جايبة كيس كبير مليان حاجات بلاستك زي علب والمضيف اتكعبل فيه وحلف لا يرميه من الطيارة لو مابلنوش صاحب :ninja:

رابط هذا التعليق

مافيش حاجه اسمها مطار وبعدين يتشعب لصالات

كل صالة لها مدخل واحد بتلاقي نفسك بتتوجه له بشكل تلقائي طالما دخلت من الخارج

نقولها للمره المليون

مطار القاهرة مٌقسم لثلاث صالات فقط .. سميها مطار سميها صالة سميها حتى ام عبدو هي هي نفسها

1- صالة واحد ... هي المطار القديم اللي فاكرينه كلنا وكانت مصر للطيران بتنزل فيه زمان وما فيهوش التيوب اللي بنمشي فيه لحد كاونتر الجوازات وكان الاتوبيس بياخدنا من باب الطيارة لحد باب الصالة .

2- صالة 2 اتقفلت خلاص للتجديد وهاتفتح بعد 3 سنين

3- صالة 3 هي اجدد صالة وليس صحيحاً إن بيسموها المطار القديم ... وهي حالياً بتنزل فيها مصر للطيران وكل الخطوط الأجنبية

أنا نزلت وكالة السفر التابعة المملوكة لشركتنا بالامس واتأكدت إن سبب لخبطت الناس هو غلق صالة 2 .. وأنا نفسي سافرت مصر 3 مرات خلال الـ 6 شهور الماضية .. ومره نزلت في صالة 2 قبل الاغلاق .... والأخرتين نزلت في صالة 3 ..... الكلام ده على الخطوط السعودية ..

ولكن بعد غلق صالة 2 بشكل نهائي وبعد خلافات مصر مع السعودية عشان طيران ناس وسما ... قرروا بشكل نهائي إن الخطوط السعودية تنزل في المطار القديم ( صالة 1 )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

نقولها للمره المليون

مطار القاهرة مٌقسم لثلاث صالات فقط .. سميها مطار سميها صالة سميها حتى ام عبدو هي هي نفسها

1- صالة واحد ... هي المطار القديم اللي فاكرينه كلنا وكانت مصر للطيران بتنزل فيه زمان وما فيهوش التيوب اللي بنمشي فيه لحد كاونتر الجوازات وكان الاتوبيس بياخدنا من باب الطيارة لحد باب الصالة .

3- صالة 3 هي اجدد صالة وليس صحيحاً إن بيسموها المطار القديم ... وهي حالياً بتنزل فيها مصر للطيران وكل الخطوط الأجنبية

أنا نزلت وكالة السفر التابعة المملوكة لشركتنا بالامس واتأكدت إن سبب لخبطت الناس هو غلق صالة 2 .. وأنا نفسي سافرت مصر 3 مرات خلال الـ 6 شهور الماضية .. ومره نزلت في صالة 2 قبل الاغلاق .... والأخرتين نزلت في صالة 3 ..... الكلام ده على الخطوط السعودية ..

ولكن بعد غلق صالة 2 بشكل نهائي وبعد خلافات مصر مع السعودية عشان طيران ناس وسما ... قرروا بشكل نهائي إن الخطوط السعودية تنزل في المطار القديم ( صالة 1 )

يارب يدخلكم الجنة يارب ...

قولوا أمين ..

نفسي اللي ما يعرفش معلومة أو يكون مش متأكد منها .. يقول ما أعرفش أو ما يتكلمش .. يقرا وخلاص .... لا هو عيب ولا حرام

كتيره على ربنا يحصل حاجه زي كده ؟

----------------------

نقول تاني بس بالأوردور

هادي في صالة تري .. هي صالة جديد مرررررررررره ... هادي في أنزل سأودي إير لاين ... وسيم سيم إنزل إيجيبت إير ..

هادي في صالة تو .. سكر الحين عشان في تصليح .. وفي أفتح بعد تلاته سنه ..

هادي في صالة ون هي جديم صالة ما أدري مين الحين إنزل هناك

يعني إنت في نفر إنتظار هناك .. لازم روح صاله تري إنتظر وإيجي فرحان مره عشان إنت جيب مروحه وفيديو كاسيت وتوب ...

معليش ياابيه ثين ثين انا كده اتلخبطت .. يعني صالة تلاته ولا واحد ؟ المطار القديم ولا الجديد ؟

يعني فرضا اني غيرت رايي خلال الاسبوع ده وقررت ارجع السعوديه تاني وفرضنا بعد ماسافرت رجعت غيرت رايي تاني وقررت ارجع مصر اليومين دول برضه قبل مالمطار يخلص اصلاحات لاه وايه لجل الحظ هرجع على الخطوط السعوديه كمان .. يعني فرضا فرضا كل ده حصل وهو وارد .. ساعتها بقى اقول للي هيستناني في المطار ايه ؟ صاله تلاته ولا المطار القديم ؟؟

معليش اصل فهمي على قدي والكلام الي حضرتك كتبته لخبطني مش عارفه يعني في الاول كنت بتقول صاله ثلاثه ودلوقت بتقول صاله واحد وفي الاول كنت بتقول المطار الجديد ودلوقت القديم .. هل نفهم من كده ان حضرتك راجعت نفسك واكتشفت انك كنت غلطان وبناء عليه بتصحح المعلومه على اساس ان الرجوع للحق فضيلة تشكر عليها ولا انا الي فوق عن اصابتي بداء القطط قصدي الفتي كمان بفهم كلامك بالمشقلب ؟ :rolleyes:

رجاء بقى عشان الفتايين الي زيي او الناس الي لسه مفهمتش زيي برضه ياريت تقولنا جملة مختصرة خالص في ثلاث اربع كلمات .. الي جاي يستقبلنا في المطار نقوله ايه ؟

رابط هذا التعليق

نقولها للمره المليون

والله العظيم معلم وكنت داخل اقول كده بلا صالة بلا مبنى ركاب بلا مش عارف ايه؟؟؟؟؟؟؟؟

يا مدام ضحى انتى محسسانى انى كنت بيسافر من موقف السلام والله

-----------

وعشان الحبايب هامسك اعصابى ومش هتنرفز عليكو انتى وفتفوتة

اسمها بالانجليزى

يافطة تسد عين الشمس على كل صالة

TERMINAL 3

TERMINAL 2

TERMINAL 1يارب ...............

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

وبعدين بقىىىىىى

انتوا لخبطتونى تاااااااانى....انتوا مش قلتوا هننزل فى صالة 3 ؟؟

بصوا عموما انا هقولهم انا جاية على الخطوط السعودية وهما يبقوا يسألوا....أنا تعببببتتت :rolleyes:

رابط هذا التعليق

وبعدين بقىىىىىى

بصوا عموما انا هقولهم انا جاية على الخطوط السعودية وهما يبقوا يسألوا....أنا تعببببتتت :wub:

صدقوني هم هيعرفوا يوصلوالك وبعدين المطار من بره خالص موضحين كل المعلومات ده ساواء من ناحيه مصر الجديده او مدخل المطار من عند الاتوستراد

رابط هذا التعليق

وبعدين بقىىىىىى

بصوا عموما انا هقولهم انا جاية على الخطوط السعودية وهما يبقوا يسألوا....أنا تعببببتتت :wub:

ماقلنا كده من بدري قلتم اطلعوا من البلد :ninja:

فتفوته .. على ضمانتي .. المطار القديم صاله ثلاثه .. واتوقع ان انج ميدو بيهزر لو عارض الكلام ده .. على العموم كلها كام يوم والمية تكدب الغطاس وتعرفي بنفسك وساعتها ابقي تعالي هنا ارمي بياضك وقولي نزلتي فين ومتنسيش محسوبتك من الحلاوة ..

ده احنا هنشمت شماته ياجدعان .. wst::

رابط هذا التعليق

فتفوته .. على ضمانتي .. المطار القديم صاله ثلاثه ..

طب إحكموا بيننا أنتو .. واللي يطلع غلطان .. يدفع 1000 ريال

صالة 3 هي المطار الجديد .. يعني هي مبنى الركاب رقم 3 اللي لسه مبني وبتنزل فيه مصر للطيران ..

أنا شخصياً نزلت فيه في الخطوط السعودية كما اوضحت من شهرين ..

سألت وكالة السفر بتاعتنا من كام يوم قالوا لي لأ ... جالنا تعميم والسعودية هاتنزل في صالة 1 المطار القديم ...

واحد صاحبي سافر على السعودية نزل امبارح شغل وباسأله : إنت نزلت في موقف عبود ولا أحمد حلمي ؟

قال لي لأ نزلت في المطار الجديد صالة 3

حد فاهم حاجه ؟

رابط هذا التعليق

صالة 3 هي المطار القديم (اللي بقى جديد بعد تحديثه) ، وهي خاصة بمصر للطيران

صالة 1 هي المطار الجديد ، وهي خااصة بجميع خطوط الطيران العربية

ودمتم وكل عام وأنتم بخير

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

صالة 3 هي المطار القديم (اللي بقى جديد بعد تحديثه) ، وهي خاصة بمصر للطيران

صالة 1 هي المطار الجديد ، وهي خااصة بجميع خطوط الطيران العربية

ودمتم وكل عام وأنتم بخير

ههههههههههههه

والله إنتو ناس زي العسل

ده أحنا لو بنحل مشكلة رغيف العيش .. كان زمان عندنا فرن دلوقت

مش صحيح يا غريب

صالة 3 هي المطار اللي لسه مبني ... ومصر للطيران بتنزل فيه دلوقت ...

والراجل اللي نزل أمبارح نزل في صالة 3 .. وكان رايح خطوط سعوديه ...

مش قلت لك عسل

--------

القول الفصل واللي هايتكلم تاني هاعوره

الخطوط السعودية دلوقت ولحد أمبارح بتنزل في المطار الجديد .. صالة 3 ... يعني أخر صالة إتبنت في مصر تيماً ... ومش عاوز أسمع نفس ..

رابط هذا التعليق

وبعدين بقىىىىىى

بصوا عموما انا هقولهم انا جاية على الخطوط السعودية وهما يبقوا يسألوا....أنا تعببببتتت :happy:

ماقلنا كده من بدري قلتم اطلعوا من البلد smk:

فتفوته .. على ضمانتي .. المطار القديم صاله ثلاثه ..

هاتي 1000 ريال يا ست هانم

صالة 3 هي الصالة الجديدة الأخيرة المبنية حديثاً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...