اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الخطوط السعوديه بقت تنزل فين؟

Recommended Posts

تصدقوا بالله

انا اتخنقت

انا هانزل على اسكندرية و اريح دماغي

اوووووووووف على القاهرة حتى في المطار خنيقة

فكرة ممتازة. وبالمناسبة مطار النزهة هيتقفل في شهر 7 ولمدة سنتين للتجديدات وكل الطيارات هتنزل في مطار برج العرب الجديد, اللي يعتبر تحفة بجد. وادي صورته http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%...:BorgElArab.jpg

رابط هذا التعليق

• الردود 124
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تصدقوا بالله

انا اتخنقت

انا هانزل على اسكندرية و اريح دماغي

اوووووووووف على القاهرة حتى في المطار خنيقة

فكرة ممتازة. وبالمناسبة مطار النزهة هيتقفل في شهر 7 ولمدة سنتين للتجديدات وكل الطيارات هتنزل في مطار برج العرب الجديد, اللي يعتبر تحفة بجد. وادي صورته http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%...:BorgElArab.jpg

انا من اسكندرية اصلا فا هابقى في قمة السعادة اني هاوصل بيتنا خلال ربع ساعه :rolleyes:

اما الحق احجز بقى قبل ما انزل في برج العرب

رابط هذا التعليق

المدام والاولاد لسه واصلين مصر

والمدام محملاني أمانة لضُحى وبتقول لها " أنا نزلت في صالة تلاته اللي هي المطار الجديد لانج اللي لسه مبني قريب يا ضُحى .. وامانة عليكي .. بالألف جنيه اللي عندك .. تشتري لأعضاء المحاورات الكرام جاتوه وبسله عشان ياكلوا ويتبسطوا "

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

والمدام محملاني أمانة لضُحى وبتقول لها " أنا نزلت في صالة تلاته اللي هي المطار الجديد لانج اللي لسه مبني قريب يا ضُحى .. وامانة عليكي .. بالألف جنيه اللي عندك .. تشتري لأعضاء المحاورات الكرام جاتوه وبسله عشان ياكلوا ويتبسطوا "

حمد لله على سلامتهم يا سى السيد

الحمد لله ماجيبتش حاجة من عندى

رابط هذا التعليق

هى ضحى فين

اختفت من كتر الكسوف

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ونقول تاني

صاله 3 دي في المطار القديم.. المطار الجديد لانج ده مش متقسم صالات أصلا..

حمدالله على سلامة المدام والأولاد بس ممكن بأه سيادتك تسأل المدام والأولاد همه لما نزلو من الطيارة ركبو باص ولا دخلو من التيوب؟

تم تعديل بواسطة YaserK
رابط هذا التعليق

طيب يا جماعه مصر للطيران بتنزل فين ؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعه مصر للطيران بتنزل فين ؟

مصر للطيران بتنزل في المطار الجديد أوي رقم 3 يعني Terminal 3, ده الي هوه أحدث مبنى ركاب وافتتح رسميا في 2008 ومصر للطيران بتنزل فيه من 2009

رابط هذا التعليق

مهي المشكلة الي وقعت فيها المدام هي نفس مشكلة فتفوته كلتاهما بتاخذ من الكلام الي عاوزه تاخده وتشيب الباقي .. مين قال يااساتذة ان صاله تلاته هي المطار الجديد ؟ انا مش سبق وقلت صاله ثلاثه في المطار القديم ؟؟ ولا اكمنها مغسوله ونظيفة يافتفوته تبقى الجديد وكنتي متوقعه مدام انه المطار القديم تلاقي العنكبوت فيه اكتر من المسافرين ؟؟

هى ضحى فين

اختفت من كتر الكسوف

تلك امانيكم ياحاج .. بس ده بعدك :unsure:

ونقول تاني

حمدالله على سلامة المدام والأولاد بس ممكن بأه سيادتك تسأل المدام والأولاد همه لما نزلو من الطيارة ركبو باص ولا دخلو من التيوب؟

الله يفتح عليك بس تقول لمين .. بجد مفيش فايده .. خمسين صفحه عمالين نتناقش هو القديم ولاالجديد والمصيبة بعتنا العسس يجيب لنا الخبر اليقين وبدال مانرتاح زود حيرتنا بزياده ..

امانة عليك ياعم اوزوزو انت املي الوحيد الباقي وانا عارفه ان دماغك ماشاء الله الماظ وهتلقطها من وانت في الطياره .. ابوس ايد الواد الامور الي انت حاطه في الصورة ده وانت نازل تسأل لنا هو احنا في اي مطار بالظبط القديم ولا الجديد .. متسألش على صالات لان خلاص الكل متفق انها صاله تلاته .. اسأل على مااختلف فيه اهل المذاهب الاربعه .. احنا في المطار القديم ولا الجديد اصل بيني وبينك عامله حسابي على الالف الي وحياة طنط ظاظا ماهسيبهم ياسين سين وهيدفعهم هيدفعهم ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مهي المشكلة الي وقعت فيها المدام هي نفس مشكلة فتفوته كلتاهما بتاخذ من الكلام الي عاوزه تاخده وتشيب الباقي .. مين قال يااساتذة ان صاله تلاته هي المطار الجديد ؟ انا مش سبق وقلت صاله ثلاثه في المطار القديم ؟؟ ولا اكمنها مغسوله ونظيفة يافتفوته تبقى الجديد وكنتي متوقعه مدام انه المطار القديم تلاقي العنكبوت فيه اكتر من المسافرين ؟؟

هى ضحى فين

اختفت من كتر الكسوف

تلك امانيكم ياحاج .. بس ده بعدك :unsure:

ونقول تاني

الله يفتح عليك بس تقول لمين .. بجد مفيش فايده .. خمسين صفحه عمالين نتناقش هو القديم ولاالجديد والمصيبة بعتنا العسس يجيب لنا الخبر اليقين وبدال مانرتاح زود حيرتنا بزياده ..

امانة عليك ياعم اوزوزو انت املي الوحيد الباقي وانا عارفه ان دماغك ماشاء الله الماظ وهتلقطها من وانت في الطياره .. ابوس ايد الواد الامور الي انت حاطه في الصورة ده وانت نازل تسأل لنا هو احنا في اي مطار بالظبط القديم ولا الجديد .. متسألش على صالات لان خلاص الكل متفق انها صاله تلاته .. اسأل على مااختلف فيه اهل المذاهب الاربعه .. احنا في المطار القديم ولا الجديد اصل بيني وبينك عامله حسابي على الالف الي وحياة طنط ظاظا ماهسيبهم ياسين سين وهيدفعهم هيدفعهم ..

يا مدام ضحى أنا نزلت مصر في شهر 5 ورجعت من كام يوم, وكتبت المعلومات من خلال تجربتي في السفر, بس أكيد طبعا محدش هيصدقني خصوصا انه كل شويه هيجي واحد بردو يقول انه لسه مسافر حالا وانه الطيارة نزلته في صاله 3 في مطار بلبيس الدولي اللي هوه أجدد مطار في تاريخ البني ادمين. قمت جبت اللينكات من ويكيبيديا بتقول ان صالة 3 في المطار القديم اللي هوه رقم 1, وجبت من على موقع مطار القاهرة ما يفيد انه الخطوط السعوديه بتنزل في Terminal 1 صالة وصول رقم 3, وبردو الناس مش قادره تستوعب..

الناس بتقول ان صاله 3 النضيفة شويه دي هيا نفسها المطار الجديد أوي لأنهم ببساطة مشافوش المطار رقم 3 اللي هوه فعلا الجديد أوي, وبالنسبه للبعض صاله 3 دي هيا قمة النضافة اللي مدام نظيفة موصيانا كلنا عليها.

طبعا الموضوع مش حيوي أوي يعني ومش مستاهل النقاش ده كله, لكن في ناس بتدخل المحاورات عشان تلاقي المعلومة الصح, فحرام علينا نسيب المعلومة الغلط من غير ما نحاول نصححها.

يا ريت اللي عنده معلومة موثوق منها ينشرها, واللي مش واثق في معلوماته يقف على جنب وبلاش يلخبط الناس حتى لو في موضوع هايف زي ده, واللي مش عارف يقول انه مش عارف وده مش عيب.

رابط هذا التعليق

يا مدام ضحى أنا نزلت مصر في شهر 5 ورجعت من كام يوم, وكتبت المعلومات من خلال تجربتي في السفر, بس أكيد طبعا محدش هيصدقني خصوصا انه كل شويه هيجي واحد بردو يقول انه لسه مسافر حالا وانه الطيارة نزلته في صاله 3 في مطار بلبيس الدولي اللي هوه أجدد مطار في تاريخ البني ادمين. قمت جبت اللينكات من ويكيبيديا بتقول ان صالة 3 في المطار القديم اللي هوه رقم 1, وجبت من على موقع مطار القاهرة ما يفيد انه الخطوط السعوديه بتنزل في Terminal 1 صالة وصول رقم 3, وبردو الناس مش قادره تستوعب..

الناس بتقول ان صاله 3 النضيفة شويه دي هيا نفسها المطار الجديد أوي لأنهم ببساطة مشافوش المطار رقم 3 اللي هوه فعلا الجديد أوي, وبالنسبه للبعض صاله 3 دي هيا قمة النضافة اللي مدام نظيفة موصيانا كلنا عليها.

طبعا الموضوع مش حيوي أوي يعني ومش مستاهل النقاش ده كله, لكن في ناس بتدخل المحاورات عشان تلاقي المعلومة الصح, فحرام علينا نسيب المعلومة الغلط من غير ما نحاول نصححها.

يا ريت اللي عنده معلومة موثوق منها ينشرها, واللي مش واثق في معلوماته يقف على جنب وبلاش يلخبط الناس حتى لو في موضوع هايف زي ده, واللي مش عارف يقول انه مش عارف وده مش عيب.

للمرة الثانيه الله يفتح عليك كمان وكمان ..

منا برضه لسه جايه مصر من كام اسبوع ونزلت في المطار القديم وكتبت الكلام ده من وقاع تجربتي ولما لقيت الناس بتقاوح رحت تأكدت من السائق المحترف زي ماسبق وذكرت وهو وضح لي المعلومه الخاصه بالفرق مابين المطار والصاله وان المطار القديم فيه صاله واحد واثنين وثلاثه واننا بننزل كخطوط سعوديه في المطار القديم صاله ثلاثه .. كتبت الكلام ده بوضوح تام ولقيت برضه المقاوحه شغاله بل وبشكل اكبر .. معرفش هل الناس فعلا بطلت تقرأ ولا كل واحد بيقرأ الي يؤيد وجهة نظره وخلاص ويتجاهل الباقي ؟ الله اعلم ..

الاصرار العجيب على تاكيد المعلومه الغلط من انه المطار الجديد خلاني اكثر اصرارا على المتابعه لاني بجد مش متخيلة اكون شايفه حاجه بعيني ومتاكده منها والاقي ناس عندها تاكيد تاني بنفس الدرجه ان الي شفته ده غلط ومش صحيح ..

بيني وبينك انا متابعه اولا للشماته في الي بالي بالك وثانيا عشان يلافيني الالف ملطوش هعمل بيهم مصلحه .. وثالثا اصل الحكايه مبقتش معلومه عاوزه اتأكد منها خاصه اني متاكده وانما ( الحالة ) الي بيجسدها التوبيك ده . .معلومه بديهية سهل اوي اي حد يتاكد منها ومع ذلك فنحن مختلفين تماما والاهم محدش فينا عنده استعداد يصدق وجهة نظر الثاني والانكى ان الشهود الي باعتينهم يتحروا الحقيقة جابوا المعلومه معكوسه .. املنا في الله ثم فيك يااوزوزو ..

ملاحظه : انج ميدو . . ممكن اعرف مصدر معلوماتك ايه ؟ اصلي بصراحه وبيني وبينك من اول مشاركاتك في التوبيك ده وانا حاسه انك داخل بتضيع بس وبترد عند وخلاص ومش واخد بالك ان كلامك ممكن يلخبط ناس كتير .. اتمنى ميكونش احساسي ده صحيح وتكون بجد فاكر انها زي مابتقول ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

يا جماعة انتو محيرين نفسكم ليه.. و عاملين كل ده ليه؟ :unsure:

المطار القديم بصراحة مارحتهوش قبل كده غير مرة واحدة بس... و مش عارف اذا كان فيه كذا صالة ولا لا.. لكن انا ركبت من المطار الجديد (رقم اتنين) و المطار النضيف (رقم تلاتة)

و اللى اعرفه.. ان الترمينال هو المطار.. و القاهرة فيها 3 مطارات.. القديم هو رقم واحد, و الجديد هو رقم اتنين.. و النضيف هو رقم 3...

و معروف لما نقول رقم تلاتة.. يعنى المطار النضيف خالص.. اللى هو اجدد حاجة.. اللى فيه السير بتقف عليه و يمشى بيك فى الارض توماتيكى توماتيكى..

اذ ربما يكون فيه كذا صالة فى المطار القديم... الله اعلم..

ملحوظة: معظم سواقين التاكسى مبيبقوش فاهمين فين واحد من تلاتة على فكرة.. و بيبقوا ماشيين بالبركة. (عن تجربة)

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

المطار القديم بصراحة مارحتهوش قبل كده غير مرة واحدة بس... و مش عارف اذا كان فيه كذا صالة ولا لا.. لكن انا ركبت من المطار الجديد (رقم اتنين) و المطار النضيف (رقم تلاتة)

و اللى اعرفه.. ان الترمينال هو المطار.. و القاهرة فيها 3 مطارات.. القديم هو رقم واحد, و الجديد هو رقم اتنين.. و النضيف هو رقم 3...

و معروف لما نقول رقم تلاتة.. يعنى المطار النضيف خالص.. اللى هو اجدد حاجة.. اللى فيه السير بتقف عليه و يمشى بيك فى الارض توماتيكى توماتيكى..

ملحوظة: معظم سواقين التاكسى مبيبقوش فاهمين فين واحد من تلاتة على فكرة.. و بيبقوا ماشيين بالبركة. (عن تجربة)

كويس وآدي شاهد عيان بيقول ان المطار الجديد فيه الناس بتمشي على السير زي الشنط ..

سؤال عاجل للحاج سين سين يسأل لنا الحاجه فتفوته والحاجه ام العيال .. انتم وانتم في المطار شفتم حاجه زي كده ؟ ركبوكم سير ولا حتى حلزونه ؟

ومتاكده برغم كل التاكيدات من الناس الي راحت وشافت ورجعت تقولنا مثلث برمودا فيه ايه الا ان هيطلع فزالكه يفتوا لنا ان النزول في المطار الجديد في امبابه . .

ملاحظه : الاول كنت حالفة مطلعش من الموضوع غير بعد مااتوب سين سين واخليه يبطل يفتي في الي ميعرفوش .. دلوقت بقيت حاسه اني انا الي غلط مش لاني بقول معلومه غلط بالعكس انا متاكده انه المطار القديم وانما لاني بقول حاجه تاكدت منها بنفسي والواضح كده ان ده غلط والصحيح ان الواحد لما يتكلم لازم يبقى شاكك او مش عارف او يسال نص نص وبعدين يجي يفتي قبل مايشوف بعينه زي ماانا عملت ..

بجد بجد الموضوع ده اصابني بالذهول .. خاصه الناس الي راحت تتأكد فأكدت المعلومه الغلط

انت فين ياعم اوزوزوووووو ..

رابط هذا التعليق

انا نازل 20 يوليو

ياريت لو حد نازل قبل كده يقولنا

بس مش شايفين فعلا ان لو وزاره الطيران المدني كتبت تنويه علي الموقع بتاعها وتعبت نفسها شويه وقالتلنا كل خط من خطوط الطيران بينزل فين زتكتب بين قوسين مثلا المطار القديم كما يسميها الرعاع او الجديد كما يسميه العامه والدهماء لو هما مستكبرين يقولوا جديد وقديم علي اساس انها تسميه غير صحيحه ومن زمان بيطالبوا الناس بالتوقف عن اطلاق كلمه المطار القديم لان ده بيسيب انطباع سئ في نفوس بعض اسيادنا السائحيين

رابط هذا التعليق

مذكور على ويكيبديا بينات كل صاله والشركات الي بتنزل فيها

وانا بصراحه شايف لوحات ع اطريق موضحه كل شيئ سواء جاي من طريق صلاح سالم او من الاتوستراد

عموما

خشوا ع موقع ويكيبيديا واكتب ميناء القاهرة الجوي

انا بصراحه شايف الموضوع سهل مش معقد كده خالص سواق التاكسي هيلاقي لوحات موضحه كل شيئ من بعد ما يعدي مبنى وزارة الطيران

بصراحه انا شايفها واضحه قوي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

المطار القديم فيه 3 صالات بالإضافة إلى صالة رابعة خاصة بشركات البترول والـVIP بفلوس.. الحاجة المميزة في المطار القديم هوه انه الركاب بيركبو باص من وإلى الطيارة, مش التيوب.. التيوب كان موجود في المطار الجديد رقم 2, وموجود حاليا في المطار الجديد أوي رقم 3..

يبقى اللي هيفصل بينا بأه من غير ما نسأل سواق الباص ولا كابتشن الطيارة ولا المضيفة هوا اننا نسأل الاخوة المسافرين سؤال محدد.. انتو لما خرجتو من الطيارة لقيتو ايه في وشكم؟ باص؟ ولا تيوب؟... لو باص يبقى نزلو في القديم, لو تيوب يبقى نزلو في الجديد أوي..

على فكرة أنا مستمتع جدا بالمناقشة الحامية جدا في الموضوع التافه ده

رابط هذا التعليق

مذكور على ويكيبديا بينات كل صاله والشركات الي بتنزل فيها

وانا بصراحه شايف لوحات ع اطريق موضحه كل شيئ سواء جاي من طريق صلاح سالم او من الاتوستراد

عموما

خشوا ع موقع ويكيبيديا واكتب ميناء القاهرة الجوي

انا بصراحه شايف الموضوع سهل مش معقد كده خالص سواق التاكسي هيلاقي لوحات موضحه كل شيئ من بعد ما يعدي مبنى وزارة الطيران

بصراحه انا شايفها واضحه قوي

أحب أنا الناس اللي بتجيب المعلومة من مصادر موثوقة

رابط هذا التعليق

أنا بأه هكتفي بمشاركاتي في الموضوع ده لحد كده, وقررت أبطل نقاش فيه

اللي عايز ينزل في المطار القديم يبقى تمام أوي, اللي مش عايز ينزل فيه وحابب ينزل في المحطة اللي بعده يبقى يعرف الست المضيفة عشان تخلي الطيار ينزل هناك أحسن. ويبقى يبلغ قرايبه اللي مستنيينه ان الطيارة هتنزل في المطار الجديد أوي جدا خالص ويبعتهم على هناك. خليهم بأه مستنيين هناك للصبح.

مش هتكلم تاني في الموضوع ده إلا طبعا لو لقيت حد بيتبرع بمعلومة مستفزة زي اللي قريتهم قبل كده

ودمتم

رابط هذا التعليق

ملاحظه : انج ميدو . . ممكن اعرف مصدر معلوماتك ايه ؟ اصلي بصراحه وبيني وبينك من اول مشاركاتك في التوبيك ده وانا حاسه انك داخل بتضيع بس وبترد عند وخلاص ومش واخد بالك ان كلامك ممكن يلخبط ناس كتير .. اتمنى ميكونش احساسي ده صحيح وتكون بجد فاكر انها زي مابتقول ..

يا مدام ضحى هو انا عشان مقيم فى مصر يبقى ماسافرتش قبل كده

بلاش دى ما نعرفش حد بيسافر

ملناش قرايب فى المطار

واللا انتى بس اللى بتسافرى...هههه

ثم انا مش فاهم انتى معترضة على ايه؟؟؟؟

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...