اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تحيه الى البابا شنوده

abaomar

Recommended Posts

برغم انك عايش في ضيافته.... ليه بتحب تعيب في نيافته

:protest: :egyflag:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 209
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

معلش استاذ زوهيرى لكن مش فاهمه

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

هو حقيقى استاذ ارتيتكت انا مش عارفه النقطه الى بنتكلم عنها هل هى واحده لينا احنا الاتنين و لا لا

كون ان الدوله تلتزم بالقانون حاجه و كون شكلها ايه حاجه تانيه تماما

مدنيه او دينيه دا مش تصنيف مساوى لدوله يحترم فيها القانون او دوله ينتهك فيها

و معلش لكن انا بجد مش قاره افهم فكر حضرتك يعنى انت عايز كل فئه يكون ليها ضهر و يجبلها بقى حقوقها او مطالبها سواء حقه او باطله و لا عايز دوله الجميع سواسيه امام قانونها سواء قانونها دا قائم على اساس دينى او مدنى

انا لا اتكلم عن دوله مدنيه او غير مدنيه فى ردى هذا انا اتكلم عن تفعيل القانون و احترامه و النقطتين دول مش زى بعض

حضرتك بتتكلم فى نقطه بعيده جدا عن الى بناقشها هنا

تحياتى

باااك ,,

اوك مغتربه حوضح لك الالتباس حصل فين حالا

انا اخذت اول جمله من مشاركتك وعقبت عليها كما سيتم توضيحه بالتفصيل الان

انتي قلتي :

نظام جائر استاذى الفاضل و يجب الا يحتج به ليكون هو القاعده

القاعده ان الجميع يجب ان يكون سواسيه

هذا هو العدل و هذا هو ما شدد عليه الاسلام

........................

قمت انا رديت عليكي وقلت :

طيب لو سواسيه

يبقى الدوله تعطيهم حق بناء الكنايس بدون اي منغصات

دي الدوله المدنيه الحقيقيه اللي بتتكلمي عنها وبتنادي بيها

...................

يعني ردي كان على كلمة سواسيه اللي انتي ذكرتيها في اول كلامك ,,

,,

اما موضوع سيادة القانون فهل تعتقدي ان الاجتماع الذي تم بين قداسة البابا والرئيس مبارك وما تم عقبه يشوبه مخالفة القانون ؟؟

طيب اعطي حضرتك ما يدل على ان الرئيس له دستوريا وقانونيا السلطة المطلقة ,, يعني المرجعيه التي استندتي عليها حضرتك هي نفسها التي اسست لجلسة الصلح الودي المذكورة عاليه :

وفق الدستور القائم في مصر حاليا تتمتع السلطة التنفيذية التي يقف على رأسها رئيس الجمهورية بهيمنة تامة على مكونات النظام السياسي والتنفيذي، يملك الرئيس مكانا مميزا في هذا النظام ومن مجموع خمس وخمسين مادة في الدستور، كما يشير الخبراء، تتضمن صلاحيات أو امتيازات دستورية، يختص رئيس الجمهورية وحده بما يقارب خمساً وثلاثين صلاحية وسلطة، بنسبة تقارب حوالي 63 في المائة من تلك السلطات، حين بلغت سلطات الوزراء أربعة، وسلطات القضاء مثلها، أي بنسبة 2 في المائة لكلا السلطتين. أما السلطة التشريعية بمجلسيها (البرلمان والشورى) بأربع عشرة سلطة، أي حوالي 25 في المائة من المتوفر، والبقية الباقية وهي قليلة، تذهب إلى المدعي الاشتراكي ( قبل حل سلطته في التغييرات قبل الأخيرة) وإلى المجلس الأعلى للصحافة، وهي سلطات محدودة على كل حال.

أمام السلطات الواسعة التي يتمتع بها رئيس الجمهورية، فانه في المقابل لا يخضع لأي نوع من أنواع المساءلة سواء أمام البرلمان أو أي من المؤسسات الأخرى، ولا تخضع أعماله للرقابة،

سلطات رئيس الجمهورية

لرئيس الجمهورية نصيب الأسد من الناحية التشريعية حيث يخول الدستور المصري رئيس الجمهورية حق إصدار القوانين و الاعتراض عليها، وذلك فقاً لما جاءت به المادة 112. ولرئيس الجمهورية الحق في إصدار اللوائح التنفيذية للقوانين، وله أن ينيب غيره في إصدارها (المادة 144). كما أن له الحق في إصدار لوائح الضبط وإصدار القرارات اللازمة لإنشاء وتنظيم المرافق والمصالح العامة (المادة 146). بالإضافة إلى ذلك فإنه يمكن لمن يشغل منصب رئيس الجمهورية اتخاذ تدابير تكون لها قوة القانون في حال تعطل البرلمان، وإصدار كافة التدابير التشريعية التي تتناسب مع حالة الطوارئ. كما منحه الدستور في المادة 149 حق العفو عن العقوبة وتخفيفها. بالإضافة إلى ذلك هناك سلطات رئاسية مطلقة تتمثل في إبرام المعاهدات الدولية دون الرجوع إلى البرلمان. أما المادة 189 من الدستور فتمنح رئيس الجمهورية منفرداً الحق في تعديل أي مادة من الدستور. كذلك يحق لرئيس الجمهورية حل مجلسي الشعب والشورى في أي وقت شاء، كما يكن له الدستور رخصة إنشاء المحافظات و إلغائها و تحديد نطاقها.

سليم يا ريس ؟؟ :happy:

:redrose:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

هو حقيقى استاذ ارتيتكت انا مش عارفه النقطه الى بنتكلم عنها هل هى واحده لينا احنا الاتنين و لا لا

كون ان الدوله تلتزم بالقانون حاجه و كون شكلها ايه حاجه تانيه تماما

مدنيه او دينيه دا مش تصنيف مساوى لدوله يحترم فيها القانون او دوله ينتهك فيها

و معلش لكن انا بجد مش قاره افهم فكر حضرتك يعنى انت عايز كل فئه يكون ليها ضهر و يجبلها بقى حقوقها او مطالبها سواء حقه او باطله و لا عايز دوله الجميع سواسيه امام قانونها سواء قانونها دا قائم على اساس دينى او مدنى

انا لا اتكلم عن دوله مدنيه او غير مدنيه فى ردى هذا انا اتكلم عن تفعيل القانون و احترامه و النقطتين دول مش زى بعض

حضرتك بتتكلم فى نقطه بعيده جدا عن الى بناقشها هنا

تحياتى

باااك ,,

اوك مغتربه حوضح لك الالتباس حصل فين حالا

انا اخذت اول جمله من مشاركتك وعقبت عليها كما سيتم توضيحه بالتفصيل الان

انتي قلتي :

نظام جائر استاذى الفاضل و يجب الا يحتج به ليكون هو القاعده

القاعده ان الجميع يجب ان يكون سواسيه

هذا هو العدل و هذا هو ما شدد عليه الاسلام

........................

قمت انا رديت عليكي وقلت :

طيب لو سواسيه

دي الدوله المدنيه الحقيقيه اللي بتتكلمي عنها وبتنادي بيها

...................

يعني ردي كان على كلمة سواسيه اللي انتي ذكرتيها في اول كلامك ,,

,,

اما موضوع سيادة القانون فهل تعتقدي ان الاجتماع الذي تم بين قداسة البابا والرئيس مبارك وما تم عقبه يشوبه مخالفة القانون ؟؟

طيب اعطي حضرتك ما يدل على ان الرئيس له دستوريا وقانونيا السلطة المطلقة ,, يعني المرجعيه التي استندتي عليها حضرتك هي نفسها التي اسست لجلسة الصلح الودي المذكورة عاليه :

وفق الدستور القائم في مصر حاليا تتمتع السلطة التنفيذية التي يقف على رأسها رئيس الجمهورية بهيمنة تامة على مكونات النظام السياسي والتنفيذي، يملك الرئيس مكانا مميزا في هذا النظام ومن مجموع خمس وخمسين مادة في الدستور، كما يشير الخبراء، تتضمن صلاحيات أو امتيازات دستورية، يختص رئيس الجمهورية وحده بما يقارب خمساً وثلاثين صلاحية وسلطة، بنسبة تقارب حوالي 63 في المائة من تلك السلطات، حين بلغت سلطات الوزراء أربعة، وسلطات القضاء مثلها، أي بنسبة 2 في المائة لكلا السلطتين. أما السلطة التشريعية بمجلسيها (البرلمان والشورى) بأربع عشرة سلطة، أي حوالي 25 في المائة من المتوفر، والبقية الباقية وهي قليلة، تذهب إلى المدعي الاشتراكي ( قبل حل سلطته في التغييرات قبل الأخيرة) وإلى المجلس الأعلى للصحافة، وهي سلطات محدودة على كل حال.

أمام السلطات الواسعة التي يتمتع بها رئيس الجمهورية، فانه في المقابل لا يخضع لأي نوع من أنواع المساءلة سواء أمام البرلمان أو أي من المؤسسات الأخرى، ولا تخضع أعماله للرقابة،

سلطات رئيس الجمهورية

لرئيس الجمهورية نصيب الأسد من الناحية التشريعية حيث يخول الدستور المصري رئيس الجمهورية حق إصدار القوانين و الاعتراض عليها، وذلك فقاً لما جاءت به المادة 112. ولرئيس الجمهورية الحق في إصدار اللوائح التنفيذية للقوانين، وله أن ينيب غيره في إصدارها (المادة 144). كما أن له الحق في إصدار لوائح الضبط وإصدار القرارات اللازمة لإنشاء وتنظيم المرافق والمصالح العامة (المادة 146). بالإضافة إلى ذلك فإنه يمكن لمن يشغل منصب رئيس الجمهورية اتخاذ تدابير تكون لها قوة القانون في حال تعطل البرلمان، وإصدار كافة التدابير التشريعية التي تتناسب مع حالة الطوارئ. كما منحه الدستور في المادة 149 حق العفو عن العقوبة وتخفيفها. بالإضافة إلى ذلك هناك سلطات رئاسية مطلقة تتمثل في إبرام المعاهدات الدولية دون الرجوع إلى البرلمان. أما المادة 189 من الدستور فتمنح رئيس الجمهورية منفرداً الحق في تعديل أي مادة من الدستور. كذلك يحق لرئيس الجمهورية حل مجلسي الشعب والشورى في أي وقت شاء، كما يكن له الدستور رخصة إنشاء المحافظات و إلغائها و تحديد نطاقها.

سليم يا ريس ؟؟ :happy:

:redrose:

مازلت اشعر اننا نتحدث فى اتجاهين مختلفين رغم توضيحى لحضرتك

لما تضع لى حضرتك صلاحيات رئيس الجمهوريه

من الذى اصدر قرار الافراج

صلاحيات رئيس الجمهوريه عندما تستخدم يكون وفق اليات محدده و يذكر صراحه انها من عند سيادته

دلوقتى من اصدر قرار الافراج هو النائب العام

يبقى احنا بناقش ايه :give_rose:

رابط هذا التعليق

كده يا مغتربه ,,

يعني النائب العام من نفسه اصدر قرار الافراج ؟

و بالصدفه بعد اجتماع الرئيس والبابا بساعتين ؟

ماكانش العشم :happy:

رابط هذا التعليق

كده يا مغتربه ,,

احنا ملناش فى الاستنتاجات و تخمين ما يحدث

الاوامر الشفاهيه لا يعول عليها لنحتج انها من الصلاحيات

رئيس الجمهوريه ان اراد ان ينيب غيره فى ايا من صلاحياته قانونا يجب ان يصدر بذلك قرار او مرسوم

لكن نظام قاللوله ليس له اى صفه قانونيه

و بالتالى يظل الوضع على ما هو عليه

من اصدر القرار النائب العام فما علاقه ذلك بصلاحيات رئيس الجمهوريه :clappingrose: :clappingrose:

رابط هذا التعليق

كده يا مغتربه ,,

احنا ملناش فى الاستنتاجات و تخمين ما يحدث

الاوامر الشفاهيه لا يعول عليها لنحتج انها من الصلاحيات

رئيس الجمهوريه ان اراد ان ينيب غيره فى ايا من صلاحياته قانونا يجب ان يصدر بذلك قرار او مرسوم

لكن نظام قاللوله ليس له اى صفه قانونيه

و بالتالى يظل الوضع على ما هو عليه

من اصدر القرار النائب العام فما علاقه ذلك بصلاحيات رئيس الجمهوريه :clappingrose: :clappingrose:

يا مغتربة :redrose:يعني لو سكرتير الرئيس رفع السماعه وقال للنائب الاولاد دول يطلعوا

حيقدر يقول نص كلمه من كلامك ده ؟

انا عارف انك ليكي كاريزما وكل حاجه ,,

بس الحقيقه ساطعه ومفهومه للكل حتى اسالي احمد :happy:

رابط هذا التعليق

انا عارف انك ليكي كاريزما وكل حاجه ,,

مش فاهمه كلمه حضرتك و مش عارفه علاقتها ايه بالموضوع

عموما انا مش من هواه الاطاله لمجرد الجدل اعتقدت ان انا وضحت وجهه نظرى بشكل كافى و اى كلام جديد هيكون اعاده للسابق بصيغه مختلفه و علشان كدا هستاذن حضرتك و اعتقد ان انا هكتفى بهذا القدر منه حتى الان

تحياتى :clappingrose: :clappingrose:

رابط هذا التعليق

طيب يا سيدتي الكريمه ,,

تحيتي واحترامي ,,

رابط هذا التعليق

عام 2005

بعد أحداث مظاهرات المسلمون بالإسكندرية بسبب المسرحية المشهورة المسيئة للإسلام والمسلمين،

فى تلك المظاهرات القبض على 121 من المتظاهرين ( المسلمين طبعا )

ثم تم الأفراج عن 104 شخصا من ( المسلمين أيضا )

وتبقى للمحاكمة 17 وليس من المعروف ماذا تم حيالهم

وامتلأت المنتديات المسيحية تندد بالحكومة الإسلامية التى لاتراعى المواطنة وتفرج عن المسلمين " الوحشين " علشان مسلمين وعلشان الدم المسيحى رخيص !

وبعد خمس سنوات بالتمام والكمال

تحدث أحداث عكسية

يتم فيها القبض على 165 من المشاغبين المسيحيين " الوحشين " برضه

ويقوم النائب العام بالإفراج عن مجموعات منهم

تمتلأ منتديات المسلمين بالتنديد بالنائب العام ورئيس الجمهورية لأنهم خضعوا لضغوط البابا شنودة وأفرجوا عن المسيحيين " الوحشين " علشان مايزعلوش البابا شنودة وأن السجون والمعتقلات مملؤة بالمسلمين " الغلابة " الذين ليس لهم " بابا " يدافع عنهم ويتوسط لهم عند رئيس الجمهورية.

وفى المقابل تندد القيادات الكنسية المسيحية ومعها المنتديات المسيحية بالقبض على مثيرى الشغب المسيحيين " الطيبين " الذين ظلمتهم الحكومة بالقبض عليهم من منازلهم وربما أثناء نومهم وقطع أحلامهم السعيدة وأن عملية القبض المقصود منها إرهاب المسيحيين ، وكيف أن الدم المسيحى رخيص وأن الدولة متواطئة وما إلى ذلك من إتهامات.

كل مايجرى على الساحة غلط X غلط

مصر ليست دولة دينية

مصر دولة مدنية لها قانون مدنى ، القاضى ورجال القضاء ورجال القانون يحملون فى حقائبهم وفى مكاتبهم كتب القانون وليس كتب التفسير أو كتب اللاهوت

مصر دولة يحكمها القانون المدنى ورجال السلطة فيها ليسوا معممون أو ملتحون ولايلبسون أزياء دينية إسلامية أو مسيحية

الحكومة مقصرة فى تطبيق القانون على المواطنين المصريين مسلميهم ومسيحييهم

المسيحيين مواطنين مصريين لهم ماللمواطن المصرى من حقوق وعليهم ماعلى المواطن المصرى من واجبات

المسيحيين ليسوا جالية من رعايا دولة أخرى ليكون هناك من يتحدث بإسمهم وعلى كل مواطن مصرى أن يلجأ للطرق القانونية ليحصل على حقه وليس اللجوء لرجل دين أو رئيس طائفة.

لاأفهم على الإطلاق أن ينادى رجال الدين المسيحى وعلى رأسهم البابا شنودة بالإفراج عن افراد تم القبض عليهم فى أحداث شغب فقط لانهم مسيحيين ولم نسمع فى نفس الوقت أى مناشدة للإفراج عن أفراد تم إعتقالهم فقط لإنهم منتمون لجماعة الإخوان المسلمين.

ولكن للإسف أول من يهدر حقوق المسيحيين هم أنفسهم من يظنون أنهم يدافعون عنهم ، إنهم رجال الدين المسيحى

رجال الدين المسيحى ولوا أنفسهم محامون عن مسيحيى مصر

رجال الدين المسيحى ربوا ونموا لدى المسيحيين عقدة الإضطهاد

وفى نفس الوقت هناك من المسلمين من يرون أن عقدة " الأقلية " أخذت من حقوقهم وصبت فى جانب المسيحيين لتعطيهم مزايا أكثر على حسابهم

أصبح عندنا جماعتان دينيتان فى مصر

الأولى حماعة محظورة برئاسة " الأستاذ محمد بديع " وتسمى " جماعة الإخوان المسلمين "

والثانية جماعة ليست محظورة ويرأسها " البابا شنودة الثالث " وتسمى " الأقباط " .

الأولى يتم القبض على أعضائها فى مناسبات متعددة

والثانية يحظر الإقتراب منها خوفا من زعل الخارج

أنا عارف إن الكلام ده ناس كثيرين لن يوافقوننى عليه

ولكننى قلت ما أراه يحدث على أرض الواقع.

الحل أن يعلو القانون فوق الجميع

الحل أن يتم تحجيم تدخل المتحدثين بإسم الدين فى أمور السياسة وأن يكتفوا بخطبهم وعظاتهم عن العبادات والعقائد ولو أحبوا الكلام فى السياسة فليكن ذلك من خلال منابر السياسة وليس من على منابر المساجد أو من خلال العظات التى من المفترض أنها دينية.

بجد تعبنا من اللى بيحصل ده

حرام عليكوا وكفاية نفخ فى النار

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

إيه الدافع لهذا الطلب الاستثنائي لعدم تطبيق القانون وليتم الإفراج عن هؤلاء المعتقلين مثيري الشغب ... مش متاخدين تحري أو كانوا معديين كدة قدرا في وقت الشغب

الدافع إنساني وهو حتى يقضوا أعياد الميلاد مع أهليهم ...

مش أفرجوا عنهم ...يبئى مليون مبروك و كل سنة وجميع إخواننا المسيحيين بكل خير

تبقى المشكلة و .... من فعلا يقوم بالتسبب في وجود الاحتقان بين المسلمين والمسيحيين

الدولة نفسها ... لأنها تساهم في التسبب في الاحتقان بتطبيق القانون بمكيالين و تميز بين المواطنين على أساس الدين ...تبعا للضغوط التي تتم عليها

احتقان يجعل المسلمين يتمنون وجود وجود كبير لهم

المسلمون حاليا ملهومش كبير في هذا البلد .. كبيرهم الوحيد هو القانون .. و القانون بئى قانون طوارئ .. و المحاكم عسكرية ... و لو مربي دقنك يبئى إنسى

آلاف المعتقلين في مصر تحت مسمى قانون الطوارئ من حقهم إنه يكون ليهم كبير يطالب بحقهم في عدم السجن ظلما ..

كبير يضغط على الدولة للإفراج عن مسلمين بيعدي عليهم عيد .. وراه عيد .. و لا حد سأل فهم

كبير يشوف البنت دي و يقولها يابنتي إنتي وأبوكي مسئوليتي ومش هنام إلا ما أبوكي يرجع ليكي

http://www.youtube.com/watch?v=i_FSixd3Ruk&feature=related

يا من تريدون الانصاف أرجوكم أن تنصفوا و تحسوا بآلام و هموم الجميع .. مسلمين ومسيحين .. فنحن في نفس الوطن ..

نريد أن نكون سواء أمام أعين الأمن و القانون .. ومن يثبت خطأه يحاسب .. هكذا تكون دولة مدنية يحكمها القانون ... أليس هذا ما يريد الجميع ..

رابط هذا التعليق

و إييييييييييييييييييييييييييييييه

:blink: :closedeyes:

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

و إييييييييييييييييييييييييييييييه

:blink: :closedeyes:

طب ابو عمر غيره مفيش... سيب البابا في حاله يعيش

:egyflag:

:closedeyes:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

وايييييييه

هيييييييه :happy:

بقول لكل مصري

خليك انسان جديد

لو جارك استجارك

له وقفه من حديد :redrose:

له وقفه من حديد

وايييييييه

ماتقولش ده اخوانجي ,,

ولا من اليهود ,,

ده ربك رب عادل:redrose:

ووحده المعبوووود

ووحده المعبوووود

وايييييييه

بالحب والموده:redrose:

طول عمرك تفتخر

لو الف جيش قصادك

بالوحده تنتصر ,,

بالوحده تنتصر ,,

وايييييييه

رابط هذا التعليق

وايييييييه

بقول لكل مصري

خليك انسان جديد

لو جارك استجارك

له وقفه من حديد

وايييييييه

ماتقولش ده اخوانجي ,,

ولا من اليهود ,,

ووحده المعبوووود

ووحده المعبوووود

وايييييييه

طول عمرك تفتخر

لو الف جيش قصادك

بالوحده تنتصر ,,

بالوحده تنتصر ,,

وايييييييه

خلاص حبطل مقاوحه و اكون انسان جديد.... و كمان بعد المصالحه خلاص حشيل حديد :closedeyes:

و ايييييييييييييييييييييه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

المهندس العزيز ارش

احنا كل كلامنا ان تعاطي الدوله كان غير موفق من البدايه مع المشكلة وجاء رد فعلها بعد ما الدنيا اتقلبت طيب ماكان من الاول

يا ارش الكلام ده مش مظبوط الكنيسه معاها ترخيص من البدايه بمبنى خدمات له مواصفات الى هنا و الامور قانونيه

مين اللى خالف القانون ثم تمادى بمحاوله فرض الامر بالقوه و البلطجه ..انا مستغرب من اللى بتقوله بصراحه .

انا مش فاهم ايه الصعوبه فى قول كلمه الحق و تفعيل القانون ..الكل يطالب بهذا لم يطلب احد الكيل بمكيالين ليكن مكيال واحد

العدل مع الكل ..صعبه على النفس قولها و نضع امامها الحجج و التبريرات و نعطى المعتدى المبرر لما فعله

و الاسواء من كل هذا فرحه البعض بسريان نفوذ الكنيسه رغم انف القانون و الناس ..عجيب اللى انا بشوفه ده

طيب اخويا زهيرى مش فارقه معاه علشان الباسبور الكندى اللى هايحميه لو حد بص له فى مصر

طيب ابوعمر الغلبان اللى اولاده فى مدارس فى الزيتون المليئه بالمسيحيين من كل الملل و زوجته منتقبه و تظطر الدخول الى المحلات التى يمتلك اغلبها مسيحيين ايضا و الخلاف شئ وارد بين البشر من سيحمى هؤلاء من استقواء و بطش هؤلاء

النموذج الذى ذكره اخى الفاضل الغريب ربما يكون نموذجا استثنائيا و لكن الظروف الان ممهده لزيادته و بكثره فالنفس البشريه بطبعها اماره بالسوء و يزداد ذلك الاحساس مع حوادث كتلك .

يا من تدعون حب الوطن و المواطنه اللعب بالنار سيصيبكم اولا صدقونى و الله و امريكا و الغرب الذى تركنون اليه

سيكون اول من ينصرف عنكم بسبب مصالحه خصوصا ان الخلافات المتواريه الان بين الاورثوزوكس و باقى الملل

سوف تظهر سريعا عند اللزوم و عندها لن تجدوا الا الصدر الذى احتواكم دائما فحافظوا عليه .

ارش قلت

من قال يا ارش ان المسيحيين فى مصر يعانون من ندره الكنائس

الم تقرأ الموضوع الذى تفضل احد الزملاء بوضعه عن الاديره و مساحاته و امكاناتها و مزارعها و مصانعها حتى ان هناك إحصائيه ان مساحه احد الاديره و هى الاف الافدنه تعادل مساحه مساجد مصر مجتمعه

للاسف انت تردد بدون وعى نفس كلام اقباط المهجر عن المعاناه فى بناء الكنائس و هذا مخالف تماما للواقع و يمكنك لو اردت الذهاب الى اى مكان داخل مصر و رؤيه حقيقه تلك الفريه .

بالمناسبه صدور قانون بناء دور العباده الموحد لن يكون فى صالح المسيحيين لانه سيضع حدا للبناء العشوائى لدور العباده المقصود منه تغيير هويه مصر الحقيقيه كدوله مسلمه بنص الدستور و على ارض الواقع بحكم الاغلبيه الساحقه 95% تمهيدا لإثاره هكذا نزاع

يكون بدايه مخطط التقسيم القادم بعد الانتهاء من السودان .

زميلى الفاضل ريمون

احيي ادبك و سعه افقك و عدلك فى القول

انا معاك اللى عمل شغب يتحاسب بس على الاقل يفتحوا تحقيق فى اللى فتح نار على الناس و قتلهم

و انا معاك مائه فى المائه بل و يحاسب الشرطه قبلهم و لم يطلب احد التراخى معهم و مطلب القانون و العدل مع الكل

و انت تعرف جيدا مدى معاناه المسلمين و الملتزمين تحديدا مع قوه الشرطه الباطشه فقطعا لن يطلب احد التجاوز عنهم نكايه

فى المسيحيين كما يتصور البعض لكن بجانب هذا توضع الامور كلها فى نصابها .

الزميله الفاضله اغابى

..جماعتى دددوووول اللى بتحكي عنهم..

!!!!

انا خايفة من غيظك من البابا يجرالك حاجة – لا قدر الله- لانه كلها اوهام فى خيالك
بس انا مش متغاظ منه بالعكس انا مبسوط جدا من اللى بيعمله .

.

شوف قضية نجع حمادى بعد اسبوع تكمل سنة ولسة ما اتحكم فيها

يا سعاده المحاميه

لو حضرتك متابعه كويس القضيه لعرفتى ان هناك ابعاد خفيه على الاقل رسميا معروفه

شعبيا عن دور او علاقه ما بين الكمونى تحديدا و الانبا كيرلس كبير دير نجع حمادى

و كان لتأخر مثول الانبا امام المحكمه الاثر الكبير فى تطويل أمد القضيه كما تفضلتى

حتى ان المحكمه حكمت على الانبا بغرامه مع الالزام بالحضور و كان هذا على ما اتذكر الشهر الماضى و يمكنك حقيقى معرفه مسار القضيه او اى قضيه اخرى من متابعه الكنيسه تحديدا لها و بسبب وجود خوافى لم يتم الكشف عنها حتى الان لكن الاكيد إداره الكنيسه

تعلمها فلذلك فهى تاركه القضيه تأخذ مجراها الطبيعى مثل موضوع قانون الاحوال الشخصيه للاقباط الذى تركت الحكومه فيه المجال للاقباط ليجتمعوا و يتفقوا و حددت لهم مهله شهر منتصف 2010 فماذا حدث و من السبب فى التأخر فى إصدار القانون حتى الان.

.اقول لكى قصه و يعلم الله مدى صحتها

يقال ان هناك خلاف حدث بين الكمونى و كيرلس بسبب مبلغ من المال تم الاتفاق عليه

مقابل قيام الكمونى بإرجاع فتاه اسلمت الى الدير و بعد ذلك رفض الانبا دفع باقى المبلغ

و ان هذا سبب انتقام الكمونى ..

قصه لا اصدقها و لكن ربما يكون لها خلفيه ..

بالمناسبه انا من فرشوط القريبه جدا من نجع حمادى و اهلى يعيشون هنا و هناك و لدى الكثير مما يمكن ان اقوله لك و يغير شكل القضيه التى هى فى النهايه حادث إجرامى

أثم راح فيه ابرياء كالاف الحوادث مثله فى اى مكان فى العالم و مصر لكن الاكيد

لا علاقه له بالاضطهاد الدينى ضد الاقباط كما يتباكى الكثيرون و يريدون إظهاره كذلك .

صدقنى يا ابو عمر المسيحين مش واخدين حقوقهم بالطريقة القانونية

كل القوانين فى مصر لا تلائم المسيحين وضدهم واولها دور العبادة

كلام مرسل لا واقع له و المسيحى على ارض المواطنه و الواقع صفته الاساسيه مصرى

ينطبق عليه مثل ما ينطبق على الباقى و ليس على رأسه ريشه ليأخذ حقه بطريقه غير قانونيه .

.

اخيرا يا اغابى

ما اسهل المخاشنه و لكن احترامى لكى و لباقى الزملاء و لنفسى اولا يمنعنى من اللجوء

لذلك الطريق فارجوكى لا تدفعينى اليه .

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

وايييييييه

بقول لكل مصري

خليك انسان جديد

لو جارك استجارك

له وقفه من حديد

وايييييييه

ماتقولش ده اخوانجي ,,

ولا من اليهود ,,

ووحده المعبوووود

ووحده المعبوووود

وايييييييه

طول عمرك تفتخر

لو الف جيش قصادك

بالوحده تنتصر ,,

بالوحده تنتصر ,,

وايييييييه

خلاص حبطل مقاوحه و اكون انسان جديد.... و كمان بعد المصالحه خلاص حشيل حديد :closedeyes:

و ايييييييييييييييييييييه

فين عودك يا فنان ؟؟ :redrose:

ولو على الصوت المحشرج مافيش اكثر منو دلوقتي ههههههه :happy:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

إخوتى الكرام زهيرى و أرش

اللى ينقط ينقط من جيبه و على حسابه مش على حساب غيره

:closedeyes:

تم تعديل بواسطة abaomar

رابط هذا التعليق

يا من تدعون حب الوطن و المواطنه اللعب بالنار سيصيبكم اولا صدقونى و الله و امريكا و الغرب الذى تركنون اليه

انا مش بركن في امريكا خالص يابو عمر صدقني

ولا في الغرب ,, عشان الشمس :happy: اوعى تقفش خليك حليم

طيب نتكلم جد ,,

تفتكر ان اصلاح ذات البين وتهدئة النفوس هي اللي حتولع في البلد ؟

ام احتواء الموقف ووأد الفتنة في مهدها

تاني حاجه ,, ليه بتتكلم عن مخالفة القانون في الافراج عن الغلبانيين المصريين وماجبتش سيرة القصاص ممن قتلوا نفس بريئه بغير حق ,,

خليك حقاني وانا عارف انك كده ,,

تالت حاجه القرار السيادي له قوة القانون حسب المادة 145 اللي بتعطي الرئيس رسميا صلاحيات مطلقة في العفو الجنائي

يعني كلمة مخالفة القانون غير دقيقه على الاطلاق ,, وانا ارفقت المصدر لمغتربه امس يمكنك الاطلاع عليه ,,

انت تاني معتقد انها حتكون فوضى بقى بس انا بعتقد بالعكس ,,

و امامي الايه الكريمه { ادفع بالتي هي أحسن فإذا الذي بينك وبينه عداوة كأنه ولي حميم } ، نصب عيني

وهي عامه ومحكمة لم تنسخ وتضم المسلمين وغير المسلمين في الشمول ,,

الشاهد ان الرحمه فوق العدل ,, وثقافة التسامح والتعايش وقتل الفتنة في مهدها من انبل الثقافات ,,

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...