اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القاهرة -------- الرياض (رايح بس) :d

kitkat

Recommended Posts

ثانكيو م.هيرو والله كلامك سليم

take it or leave it

لكن تسافر برجليك ماحدش بعتلك عقد احتراف علشان تنقل التجربة المصرية لغيرك يبقي تلتزم الصمت وتعيش اللحظة

صباحك عسل أبيض

:roseop:

لوبي ايه يا باشا الي نكونه ؟؟؟؟؟؟

موقف تكرر معايا أكثر من 10 مرات ، لما أشوف واحد مصري يعمل نفسه ماسمعنيش بأقول السلام عليكم ويودي وشه الناحية التاينة زي مايكون شاف (....)

سبحان الله !!!!!

شوف الهنود مع بعض ولا اللبنانيين والاتراك ؟ مجموعات دايما لكن المصري قبل مايسافر من مصر بيتقاله ايه ؟ " ابعد عن المصريين ف الغربة" !!!!!!!!!!!!!

فين لينك الفيلم يا عم الحاج خليني اطلع غلي مع حلمي :roseop:

متجمعش ومتعممش

انت لسه بتقول يا هادى

لسه معشرتش الناس كويس لانتا عاشرت المصريين المغتربين ولا عاشرت الهنود ولا اللبنانيين

اهدا كدة يا جميل

معلهش معرفتش اتصل بيك اليومين اللى فاتوا لظروف

بس هتصل بيك النهاردة

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• الردود 60
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

take it or leave it

اهدا كدة يا جميل

معلهش معرفتش اتصل بيك اليومين اللى فاتوا لظروف

بس هتصل بيك النهاردة

كرهتوني ف كلمة تعميم دي !

يا باشا انا باتكلم عن ال 10 افراد الي قابلتهم

مستني تليفونك والله مكاوي بيشكر فيك أخر حاجة :roseop:

تم تعديل بواسطة kitkat

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

take it or leave it

لكن تسافر برجليك ماحدش بعتلك عقد احتراف علشان تنقل التجربة المصرية لغيرك يبقي تلتزم الصمت وتعيش اللحظة

صباحك عسل أبيض

لوبي ايه يا باشا الي نكونه ؟؟؟؟؟؟

موقف تكرر معايا أكثر من 10 مرات ، لما أشوف واحد مصري يعمل نفسه ماسمعنيش بأقول السلام عليكم ويودي وشه الناحية التاينة زي مايكون شاف (....)

سبحان الله !!!!!

شوف الهنود مع بعض ولا اللبنانيين والاتراك ؟ مجموعات دايما لكن المصري قبل مايسافر من مصر بيتقاله ايه ؟ " ابعد عن المصريين ف الغربة" !!!!!!!!!!!!!

فين لينك الفيلم يا عم الحاج خليني اطلع غلي مع حلمي :roseop:

لا ياهندسة احنا تحت امرك خد اللينكات اهي وانا كنت قبل كده شايفه موجود ع موقع www.myegy.com

وعموما اللينك ده ع موقع عرباوي

http://3rabawi.blogspot.com/2010/05/blog-post_300.html

وبمناسبة التكتلات شوية كده وهتبقى تلاحظ ده كويس وياسلام لو تشوف الفلبينيين بيعملوا ايه زميلي وانا ماشي معاه لو كلب فلبيني يشاور له

بيخدموا بعض جدا والشوام طبعا بيساعدوا بعض اما احنا متعرفش مش بنكره بعض بس مش بنعرف نشتغل كفريق عمل

رابط هذا التعليق

الف شكر مهندس هيرو علي اللينك

:roseop: -_- :lol: :lol: :sad: :sad:

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

كيت كات باشا

أنا قولت أسيب الموضوع كام يوم كدة وأرجع أشوف أنطبعاتك ، لاقيتك ما شاء الله نازل أحكام

أتقل شوية هتلاقي نفسك كل يوم بحال وكل يوم بأحسيس جديدة وكل يوم هتتعلم معنى جديد في الغربة

والله فعلا أنا كدة كل يوم بتعلم حاجة جديدة ، بس تعرف أفضل حاجة بعتبر نفسي أتعلمتها من الغربة

أني بدأت أبص على الأمور من بعيد وفي هدوء ، بدأت أقيم أدوار الناس في حياتي

عرفت فضل أمي عليا في تربيتي وفضل أخويا الكبير كذلك لأن هو اللي رباني لأن أبويا كان بيسافر بردو الكويت

الحاجات دي صعب تلاحظها في زحمة الأيام في مصر، أنما هنا في الروقان ممكن تشوفها كويس

سيبك بقى يا عم كيت كات من الحكم على الشخصية المصرية ، لأن بلدنا هي أم الدنيا وفيها على كل شكل ولون

أهتم قوي بنفسك في مرحلة الأنطلاق وحاول ديما تسّعر نفسك بالغالي

وربنا يوفقك يأخي ببداية سعيدة :roseop:

رابط هذا التعليق

نيجي للنقطة التانية من الموضوع الي ماحدش علق عليها خالص

محاولة فرض الشخصية المصرية

ليه المواطن المصري بيشتكي وبيتعب في الغربة بعكس كثير من الأجناس الأخري ؟

الاجابة : لان المواطن المصري ورث عن أجداده الفراعنة " الي هو بذات نفسه خلاهم يتفرعنوا لانه مالمهمش من اولها " الكبر

مش فرعون كان جبارا في الارض متكبرا ؟ هو مش قال لهامان ابن لي صرحا لعلي أبلغ الأسباب ؟

وما منع فرعون أن يؤمن برب موسي الا انه تكبر ؟؟؟

اما بالنسبة لأحفاد الفراعنة "الي هما احنا "

فتجد هذا يقول : انت ماتعرفش انا مين ؟

والله لاوريه ، انا يشتكيني ، طيب انا مش هاخلصله الورق

ازاي طالب يتحداني في المحاضرة ويثبت ان القانون ده غلط ، انا مش هاخليه يتخرج في سنته !

ايه ده ازاي أطلع غلطان واعترف بالخطأ ، لا انا هكابر علشان شكلي ادام زمايلي في الشغل وانا غلطان انا عارف بس هكابر برده :roseop:

محاولة فرض الشخصية المصرية :

عايزين نتغرب ونفرض أسلوب حياتنا علي غيرنا ، ماعندناش ثقافة اختلاف العادات والتقاليد ، علشان كده بنتعب في الغربة

نسافر السعودية ، نتعامل مع السعودي ونحن نعرف انه بدوي ، ونعلم جيدا ان الصحراء قاسية وتجعل طباع من يعيشون فيها مثلها : صعبة

ومع ذلك نطلب منه ان يتطبع بطبعنا ويكون ودود واجتماعي ومرح والا .......... نشتكي ونبكي ونولول

نطلع كندا - بريطانيا : الناس هناك حياتها كده لا بقا احنا عايزينهم يصلوا الفجر جماعة بدل مايسكروا ومش عايزين البنات هناك يبقي عندهم بوي فريند

وانت ماااااااااااااااااااااااااااااااااالك يا غتت

مش عاجبك حياتهم رحت ليه ؟؟؟؟ ولا وصل بيك الجهل أصلا انك مش عارف تقاليد الناس كل في بلده ؟؟؟؟

صباح الغتاتة

ومساء الورد علي عيونكم

حمدالله ع السلامة يا كيت ... نورت الرياض

بس انت داخل حامي علي طول ليه كده

اصبر يا عم شوية .. التقيل لسة جاي ورا

عيش حياتك وانتعش ... ومتفكرش انك تصدر احكام علي اي شيء

لأنك لسة في مرحلة انتقالية

تمنياتي بالتوفيق

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

أحبائي الكرام ،

أهلا بكم في عالم سمسم

أهلا بكم اخوة مغتربين من أبناء الوطن الحبيب

علمتني مهنتي والحياة ان الاحظ أدق التفاصيل "عامود مائل نص سنتيمتر-محارة غير مستوية بقيمة مليمترات - اعتبار ماسيبني قبل الحفر وتخيله-الخ........"

وكذلك علمني احتكاكي بالعديد من أجناس وأصناف البشر في مصر "فلبيني-تركي-ليبي-عراقي-يمني-صومالي-...."

"صنايعي-طبيب (مالك فيلا مثلا) - مشرف معماري - مهندس-دكتور مهندس - محامي -الخ....."

وتعاملي معهم بصورة يومية لعدد طويل من الساعات وبصورة عشرية جدا "أكل وشرب وشغل ورغي-......."

علمني كل ذلك أن ألاحظ ما يفعله الناس من حولي حتي وان كنت مشغولا بمكالمة هاتفية أو الحديث مع شخص أو التفكير في شيء أخر

وبناء عليه تعودت عيني وذاكرتي أن تلقط أدق التفاصيل التي تحدث حولي (وهذا من فضل ربي ليبلوني أأشكر أم أكفر)

الحمد لله ،

ولكن بحق أشهد و أشهدكم بأن الغربة مدرسة !

أما بعد ،،،،

مما لا يخفي علي علم حضراتكم أن هناك فرق بين اصدار الأحكام علي الناس وبين نقل الرواية كما حدثت ..

لقد نقلت لكم ما حدث دون اصدار الحكم :blush2:

وللأمانة في نقل الأحداث :

ولله الحمد من قبل ومن بعد ، أنا بأشتغل مع 4 مصريين هم عماد الشركة الي انا فيها

وماشاء الله عليهم ، ال 4 ممتازين أخلاقيا بشهادتي وبشهادة كل من عاشرهم !

حتي السائق السوداني الي مش بيعجبوا حد ، دول في نظره ملائكة !!!!

الحمد لله ، دعواتكم بس أطلع الرخصة الجملي دي ، معايا رخصة مصري ومع ذلك هتاخد 20 يوم !!!!

ربنا يوفقنا جميعا لصالح العمل :roseop:

a-114fadcd77.jpgخلفيات كمبيوتر

a-826160f8c0.jpgخلفيات كمبيوتر

a-8cd761625a.jpgخلفيات كمبيوتر

a-93ee5f5410.jpgخلفيات كمبيوتر

a-c3c75cba78.jpgخلفيات كمبيوتر

a-e6254273b0.jpgخلفيات كمبيوتر

تم تعديل بواسطة kitkat

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

كيت كات ازيك يارب تكون مبسوط ومش بتشوف الحاجات الوحشة اللي كانت عندنا وبتشتكى منها مصر ضلمت من غيرك :blush2: وشكرا علي الموقع مع انى منزلتش من علية حاجة بس فية برامج حلوة هتنفعنى اوى علشان مش بقعد قدام اللاب كتير علشان عندى صداع وحش اوى

اه معلومة مضيفات مصر للطيران علطول مبوزين ويمكن تقولك اوف كمان(تجربة شخصية) :roseop:

sara_88

رابط هذا التعليق

كيت كات ازيك يارب تكون مبسوط ومش بتشوف الحاجات الوحشة اللي كانت عندنا وبتشتكى منها مصر ضلمت من غيرك :blush2: وشكرا علي الموقع مع انى منزلتش من علية حاجة بس فية برامج حلوة هتنفعنى اوى علشان مش بقعد قدام اللاب كتير علشان عندى صداع وحش اوى

اه معلومة مضيفات مصر للطيران علطول مبوزين ويمكن تقولك اوف كمان(تجربة شخصية) :roseop:

واي تبويز انا اتعقدت ونفسي لواقدر اعرف قبل ما اركب هل اللي ع الطيارة مضيفين او مضيفات بصراحه انا اخر مرة ركبت المضيفه عجوزة وممكرمشة وكشرة طب ماتجيبوا ناس تانيه شغلوا الشباب

حاجه تنرفز ولا يفقهوا شيئ ف الضيافه انما الشباب ممتازين اما عن المضيفين التانيين ع الشركات التانيه زي الامارات او السعوديه ف ع الاقل مش مكشرين ومبوزين

رابط هذا التعليق

واي تبويز انا اتعقدت ونفسي لواقدر اعرف قبل ما اركب هل اللي ع الطيارة مضيفين او مضيفات بصراحه انا اخر مرة ركبت المضيفه عجوزة وممكرمشة وكشرة طب ماتجيبوا ناس تانيه شغلوا الشباب

حاجه تنرفز ولا يفقهوا شيئ ف الضيافه انما الشباب ممتازين اما عن المضيفين التانيين ع الشركات التانيه زي الامارات او السعوديه ف ع الاقل مش مكشرين ومبوزين

اولا هي كشغل حلوة جدا طبعا لكن المضيفة بتبصلها بنظرة تانية ان محدش يطلب منها حاجة او كدة خلاص ادام هية شايفاها وحشة كدة بلاش تشتغل مضيفة وتقرف الناس اللي يعينى مسافرين

مضيفات او بمعنى اصح الشركات الخليجية كويسين اوى

sara_88

رابط هذا التعليق

اولا هي كشغل حلوة جدا طبعا لكن المضيفة بتبصلها بنظرة تانية ان محدش يطلب منها حاجة او كدة خلاص ادام هية شايفاها وحشة كدة بلاش تشتغل مضيفة وتقرف الناس اللي يعينى مسافرين

مضيفات او بمعنى اصح الشركات الخليجية كويسين اوى

ومصر الطيران برده احقاقا للحق الشباب ممتازين اما البنات ياساتر يارب

مش قادر تنسى انها بنت اللواء فلان وانكل علان

ياستي شغاله بالواسطة وبتهبري اد كده كمان تقرفينا بتكشيرتك ده مبدئي غوري وخلي غيرك اللي بيراعي الشغل يجي مكانك وتريحينا

رابط هذا التعليق

اية ياكيت كات انت فين مالك غايب كتير كدة يارب يكون كل حاجة كويسة

sara_88

رابط هذا التعليق

اية ياكيت كات انت فين مالك غايب كتير كدة يارب يكون كل حاجة كويسة

ماتخافوش عليه ده ذى القطط بسبع ترواح فى مشوار شغل وراجع تانى يحكيلنا ويعمل موضوع ويقول...

الرياض..........نجران رايح وراجع :roseop:

خليه يشتغل شوية بقى وكفاية الايام اللى فاتت كانوا بيدلعوه خلاص دلوقتى دخل عالشغل اللى بصحيح :blush2:

رابط هذا التعليق

بالتمام والطيار ممتاااااااااااااااز ماشاء الله

بأنصح الجميع بمصر للطيران ممتازة برغم بعض السلبيات التي يواجهها البعض

فعلا كلمه حق اجمل ما فى مصر للطيران مهاره طيارينها

بسم الله ما شاء الله عليهم لا بحس معاهم لا بهبوط و لا اقلاع و كل الى فى الطياره بتلاقيه منه لنفسه صقفله بعض الاقلاع او الهبوط

لكن لما بركب اى خطوط تانيه

الحمج لله الطيارين ساعتها بيتعملوا معانا كاننا راكبين غساله

و الاقلاع و الهبوط كانك بالضبط راكب قطار الملاهى بتاع دريم بارك

الف حمد الله على السلامه و ان شاء الله تحقق كل الى بتتمناه

أنا بحكم عملى فى الحكومة لازم نركب الخطوط السعودية ذهاباً وإياباً & الحقيقة الخطوط الدولية عندهم مفيش فيها مشكلة لكن تعالى للخطوط الداخلية يا صحبى وشوف الطيارين السعودين بيعملوا فى الركاب إية خصوصاً ساعة الهبوط او الإقلاع & وكأنة راكب سيارة كامرى وبيفحط بيها،،، :roseop: .

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

سرسارة

ثانكيوووووووووو علي سؤالك ، الحمد لله كله تمام

هي الحياة هنا منظمة شويتين وكل واحد بياخد حقه ، طبعا فيه حالات فردية مش بتاخد حقها لاننا مش في الجنة احنا لسه علي الارض

لكن عموما القضاء والشرطة هنا عارفين شغلهم كويس وبمنتهي الاحترام !!!!

ربنا يصلح حالك يا مصر يا أم الدنيا ونشوفك في مكانتك الي بنحلم بيها

لكن بكل أسف ، الكيت كات هنا هي هي :) يعني طعمها عادي :blink:

:hi:

فتاااااااااااااااااافت بطلي فضايح

انا غلباااااااااااااااان ههههههههههه

فعلا انا في نجران وعايش زي السبع بين الضباع :sad:

مالحقتش اصورلكم الضباع المتعلقة علي الشجر وهي مقتولة لاخافة باقي الضباع من أكل الغنم : :hi: :

نجران منطقة حدودية علي حدود السعودية مع اليمن وشهدت أحداث رهيبة في الأونة الأخيرة طبعا كلنا عارفينها

ادي شوية صور لنجران يارب تعجبكم

:lol:

كنت حاسس بمتعة يا لماضة لاني كنت فوق أحد الجبال وبأصور ومن زمان بأحب المغامرة

كنت حاسس ان ايام الأنتخة راحت وابتديت الشغل :lol:

تم تعديل بواسطة kitkat

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

زرت الاخدود ولا لسه

هاتلاقيه في اخر البلد بس لازم تزوره -الاخدود ده بتاع سوره البروج-

وعندك كمان السد هاتلاقي اهل نجران كلهم طالعين ساعه المطر يتفرجوا علي السد

رابط هذا التعليق

أوزو صباح الجمال

انا نازل الشغل دلوقتي وان شاء الله لما ارجع هازور المناطق دي

امبارح نزلت المدينة وعديت علي منطقة قريبة من جبال صعدة الطريق السياحي منطقة غاية في الجمال بس طبعا ماينفعش فيها وقوف العربية والتصوير :blink:

احنا شغالين في السدود أصلا يا باشا وفعلا يقال ان السيول هنا رهيبة معدلات مياه ماشاء الله مالهاش حل

معايا زميل خبرة في الجنوب أكثر من 8 سنوات هو مصري ابن بلد وابن حلال هاخليه يوريني الأماكن الجميلة هنا بس نفوق من قفا الشغل :Thumbsup:

ربنا يقدرنا ونفيد البلد ده

صباح ال :ninja:

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

يااااااااه يا عم كيت كات

يعنى من الملز و طريق عمر بن عبدالعزيز الى اخدود نجران

ايه اللى حدفك هناك بس كده

ربنا يعينك و يا رب تكون بألف خير

بس تعاملك مع الناس في نجران ايه ؟؟؟؟

يعنى طبيعة البشر كويسين ولا ايه في الجنوب ده ؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

ايه يا عم كيت ده ... يعني مش لاقي غير الشركة اللي كنت باشتغل فيها وتصورها

دنا يا دوب لسة سايبها من كام شهر .. بتفكرني ليه بس .. انا كنت خلاص ابتديت انسي

طب قولهم بقي يجيبوا الفلوس اللي عليهم

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

NemRo

يا حبي الناس هنا مينلي بدو وقبائل وكده يعني طبعا التحضر في الرياض أكثر

بقالي هنا 8 أيام بس بأروح شغلي الساعة 5ص وبأرجع 2 ونص مسا

تعاملاتي مع البقالات والناس في الشارع عادية جدا وفيه مصريين كتييييييييييير هنا والحمد لله ماشفتش منهم حاجة وحشة ابدا

فيه مطعم فلافل مصري هنا صاحبه صعيدي بس عليه شوية فلافل !!! وبيفتح 4 ونص صباحا ولازم أصبح عليه

Investor

انت ليك عندهم كام ؟ انا راجعلهم اطلع رخصة اخر الشهر وسيبني عليهم بس :angrycop:

السلام عليكم

أحبائي ،

نستكمل معا صور منطقة نجران

ده بااااااااااااشا يعدي الطريق هنا وكله يقف وينزل يأدي التحية كمان :-)

ديته أقلها 30 ألف ريال

سيتي ماكس حبيب قلبي : القرشين ضاعوا عليه خلاص

نجران مول ، مول محندق كده أصغر من طيبة مول في مدينة نصر :-)

والصور دي جوا المول ، وطبعا عديت علي هايبر بندا

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...