اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القاهرة -------- الرياض (رايح بس) :d

kitkat

Recommended Posts

ابقى وافينا بالجديد

والتقارير المصورة

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

• الردود 60
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شوف يا كوت كوت

اديك لسه عالبر وجيشك حلبه والاتوبيس اللي جابك ما روحش لسه

خد مني كام نصيحه وحطهم حلقه في ودانك زي مجاهد في فيلم " صراع في النيل "

1- حد من اصدقاء السوق ييجي يقول لك تعالى اعزمك على " تميس " ... اوعى حسك عينك... لو مشيت في سكة التميس يبقى هتروح بدري بدري

2- حد يقول لك تعالى ننزل البطحا في الويك اند نسوي جرجر ... اياك وهاتعرف ليه

3- حد زي زهيري يتصل بيك كل كام يوم يقول لك تعالى نهب عالثمامة نشيش .... يبقى هاترجع في البوكس والسُلطات هاترحلك مكبلاً بالأصفاد

وبكره تقول آبيه سين سين قالها حكمه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شوف يا كوت كوت

1- حد من اصدقاء السوق ييجي يقول لك تعالى اعزمك على " تميس " ... اوعى حسك عينك... لو مشيت في سكة التميس يبقى هتروح بدري بدري

3- حد زي زهيري يتصل بيك كل كام يوم يقول لك تعالى نهب عالثمامة نشيش .... يبقى هاترجع في البوكس والسُلطات هاترحلك مكبلاً بالأصفاد

بالراحة على الراجل ياسين سين سيب الراجل يكتشف جمال واناقة الرياض ويصول ويجول ويعيش حياته لف ياكيت كات براحتك ولو الهيئة مسكتك قول لهم انا تبع سين سين عمدة المحاورات وريس الملز

تم تعديل بواسطة Alrefaey

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

شوف يا كوت كوت

أضحك الله سنك يا أبيه س س

1- التميس ده كان أول خميس يجي عليا هنا والرجالة قامو بالواجب مع فول القلابة

يعنى متقلقش على كيت كات .... اهو كاس وداير .. الكل بيدوقه

2- البطحا دي الزحمة اللى لا بد منها لكل مصري - بس في يوم غير الجمعة - عشان الجرجر ده

3- و الله بقى الثمامة دي تيجي براحتها بس هو فين الأخ زوهيري و احنا اللى نروحله :blush2:

رابط هذا التعليق

بأشكركم شكر أحر من الأكل الهندي

ياهيرو ربنا يوفقك انت كمان

هي المضيفة كانت ضاربة بوز خفيف كده بس تقريبا من قلة أدب بعض الناس الي بيعاكسوها :happy:

علي فكرة الأيام هنا بتجري والله المشكلة اني لسه ماشتغلتش يعني ملل شوية بالنهار

والله يا لماضة كان ودي احطلك صورة وجبة دسمة بس اهي علي اد فلوسهم

أوعدك المرة الجاية احط احاسيسي تحت الصورة او جوه الصورة ، كل ده حضرتك سيادتك ؟؟ ايه مش كده انا لسه شاب :P

ثانكيو حضرتك brth)

أغابي الله يسلمك كلماتكم لا تفارقني أبدا طول اليوم سامحوني مش باقدر أرد عليكم بسرعة

فعلا فيه اختلافات كتير وقانون المرور هنا أشد من مصر والالتزام بيه ضروري

مثلا الحارة اليمني بتاعت الي هاياخد التقاطع دي دايما فاضية وده شيء ممتاز مش موجود في مصر ، دايما تلاقي عربية قافلة الحارة اليمين في مصر ومنتظرة الاشارة تفتح !!!!

غتاتة مش أكتر :)

شكرا يا ست الكل :roseop

a-1bc94c76c1.jpgخلفيات كمبيوتر

كنت حاسس اني حراااااااااااااااان

الله يسلمك يا نمرو ، ساعة ونص كتير لان المطار كان شبه فاضي

علي فكرة بلدك الي قللت قيمتك مش السعودية ولا غيرها

صباح الورد :roseop

مغتربة ، الله يسلمك ويوفقك للخير دايما

علي فكرة انا كنت هأحجز علي السعودية ولكن كل اصحابي قالولي ان طياري مصر للطيران هم ثالث أفضل طيارين علي مستوي العالم

ثانكس :roseop

الله يسلمك يا حوس وربنا يوفقك ويسعد قلبك :roseop

م.ميدو ثانكس وربنا يوفقك :roseop

سي السيد

ثانكس يا باشا بس انا مافهمتش الي انت اتكلمت عليه ده ، يعني ايه الكلام ده ؟ حشيش ومنكر ؟ ههههههههه

انا مش لاقي أصدقاء سوق هنا خالص ؟ سمعت انهم كتير في المنفوحة :P

رحت الجزيرة اعمل تحاليل الاقامة حسيت اني ف العتبة :blink:

صباح الفل يا كبير ، اول ماحصل عالكارت بلانش هاخبرك ان شاء الله

دعواتك :)

يارفاعي انا لفيت النهارده كتير بصراحة شارع الاحساء تمام وشارع عمر بن عبد العزيز (الاربعين سابقا)

عايز اقعد علي قهوة مصر قهوة بلدي كده مش ستار باكس brth)

تم تعديل بواسطة kitkat

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

مادام فاضي ابقى نزل فيلم عسل اسود احساسي ان هيعجبك يعني احساسي انه بيناقش حاجات لا انا ولا انت ولا كثير راضيين عنها

وموضوع المرور فهو للاسف عندنا ف مصر له حاله شاذة واحب افرحك انها حاله فريده النقل ع الشمال واليمني عمر النقل ما بيمشي فيه ف مصر ولا التزام الحارات موجود يعني ده حاله فريده عندنا وموضوع استخدام الاشارات برده حاله فردية تتفرد بيها مصر

وان شاء الله لما تبدا ف الشغل بجد هتحس بالفرق بين العقلية المصرية والعربية عموما وغير العرب اريح ولا انت مضطر تسنجف مديرك ولازم كل يوم صباح الخير ربنا يكرمك وتعد عن الادارة العربية "المصرية" اخص

وبكره هتحس مادامانت بتاع شغل ومالكش ف اخبار سعادتك ايه ومعاليك ايه وشخبطة حضرتك خطة لمستقبلنا وشلوت حضرتك دفعه للامام كل ده انساه مع الادارة غير العربية وخاصه غير المصرية لك شغل خلصه وخلاص

رابط هذا التعليق

فية الفحص الدورى والثمامة

وفيه فى مخرج 16 جهة السلى

اقربلك تاخد خريص شرق حتى جابر الصباح وتمشى فى جابر شمالا حتى مخرج 8 هتلاقى كل اللى انت عايزة

بس يكون حد معاك عارف الطريق اول مرة

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

نسيت اقولك ع كوضوع المضيفه حبيبي ده الطبيعي لانها بنت لواء او انكل فلان وشغاله بالواسطه لامؤاخذه هتخدم عليك انت يا بشمهندس ، ما يصحش برده

فكرتني بمرة جميلة زميلي كان معايا طلب ميا جابت له ازازة ميا فبيقولها لا انا عاوز كوبايه بس

ردت بكل لطافه قالت له لا عشان ماتطلبش تاني بصراحه اتحدى حد يقولي مضيفات مصر الطيران يفهموا شيئ ف hospatility

اما الشباب فبصراحه قمة ف الادب والذوق

مصر الطيران ينقصها طاقم الضيافه بس طبعا هم معتمدين ان اللي بيركب ع الخطوط اللي جاية من الخليج اي كلام فطنشهم للاسف هذه هي سياستهم لان الكل بيقزلك مصر الطيران بتختلف خالص ع الخطوط الاوروبية نسبيا ع الاقل

رابط هذا التعليق

ممكن تروح علي طريق القصيم قبل مخرج بنبان بحوالب 8 كيلو في محطة فيها قهوة جامدة من جوة وبتبقي شغالة حتي الصباح يا معلم

انا كل يوم خميس بقض سهرة صباحي علي الاختراع الجديد ده اللي اسمه بلاي ستيشن 3

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

انا باشكركم علي المعلومات الحلوة دي

:roseop:

هيرو انزل فيلم عسل أسود منين ؟؟؟

ثانكيو

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

انا باشكركم علي المعلومات الحلوة دي

هيرو انزل فيلم عسل أسود منين ؟؟؟

ثانكيو

من على موقع www.myegy.com

جودته معقوله يعني ممكن تشوفه هو ده المتاح حاليا طبعا هنا ف السعوديه مفيش سينما

الفيلم انا شايف انه هيجي ع دماغك يعني هوعاوز الناس الصريحه مع نفسها اللي بتقول انا غلط او انا شايف اننا لازم نغير الحاجات ده فعشان كده اتوقع ان فكرته رغم بساطتها تعجبك وعلى فكرة العجيب انه تفوق ع ايرادات فيلم تمورة

وده شيئ كويس الفيلم مفيهوش اي شيئ يضحك قوي بالعكس هو سخرية سوداء

وياريت يا باشمهندس تحاول تسمع اغنية عسل اسود بتاعت نور عبد الله بما انك لسه ف مرحلة الاستجمام

رابط هذا التعليق

الف الف شكر يا هندسة

لازم يتفوق علي فيلم تمورة طبعا :D

هأنزله عندي دلوقتي ان شاء الله :roseop: :happy:

ماتزعلش أوي دكتور مهندس ولا حتي عالم ذرة

ربنا يصلح حال شعب مصر

فيه حاجة مفتقدها هنا في الرياض مش عارف موجودة ولا لا ؟

شتيمة الزمارة :D)

مرة واقف في اشارة روكسي والاشارة بتعمل اوتوماتيك بتايمر لقيت واحد بيزمر وبيشتم الي ادامه بالزمارة اول ما الاشارة فتحت

يعني خلاص الشتيمة بالبق مش قادرين عليها بقينا نستعمل الزمارة كمان ؟!

عمر أخلاقنا ما كانت كده أبدا !!

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

شتيمة الزمارة :D)

لا مفيش يا برنس شتيمة بالزمارة :happy:

و حتى لو فيه همن عمرهم ما هيفهمومها

الحقيقة مرة واحد بتاع تريلة قطع عليا الطريق لقيت ايدي نطت ع الزمارة لوحديها و تربتتتيتيتيتيتيت ... بس زعلت أوي بعديها

زعلت عشان هو مش هيفهمها :roseop:

لا لا .. زعلت عشان عملت كدة ... بأمزع بس ... تراني أمزح .. هلا و الله

مكاوى

رابط هذا التعليق

ا السواقه ف مصر قصة انت بتكلم واحد اولمرةطلع وكان فرحان بالعربية كان ف شارع شبرا وبنا مايوريك زميلي من روض الفرج وقالي ولا يهمك وشغلنا كا ن ف مساكن شيراتون

وياحبيبي ع شارع شبرا وكنا نازلين بدري

وياسلام بقى لما تسوق ف رمضان الصبح بتبقى الشتمة ع لسانك خلاص لان بجد سلوكيات تجنن تلاقي واحده بتدي صدقه ع مطلع كوبري وتقف ومش مهم اللي وراها

وياسلام ع دخلة نفقاحمد بدوي ف رمضان وطلعة كوبري اكتوبر ياه ياكيت كات السواقه ف مصر ده متعه بجد عارف شارع شبرا ده لاز تمشي تبقى مشغل اغنيه غمازات وانت سايق ودماغك ف حاجه تانيه خالص غير السواقه وسوق ياريس

والزمارة وتطلع ايدك وانت بتاخد شمال المشكلة بقى ف اليمين تعمل ايه انا كنت بفكر ف عصايه مقشة عشان اطلعها من الناحيه التانيه

سيدي للاسف الشديد كل ده مكنش موجود لماتتفرج ع الافلام الابيض والاسود تحس برقي شوف رقي العمارات اقول ايه بس فكرتني بعمارة يعقوبيان

هنا انسى تلاق حد بيزمر هو بيني وبينك المعاناة ف انك هنا مش بتستمتع بالكاسيت نادر لما تلاقي حد معلى الكاسيت

وبرده ارجع واقولك ماتحكمش ع السعودية من الرياض ربنا يسترها معاك ومشاريعك كلها تكون ف الرياض لان المناطق التانيه غير خااااااااااااااااااالص

السعوديه الرياض - جده- الدمام-الخبر -مكة-المدينة وطبعا هناك تفاوت بين هذه المدن

اما بقية الاماكن فتحس بشعور تاني ربنا يبعدك عنها

رابط هذا التعليق

النهارده قابلت ميكو وعزمني علي يا مال الشام

حاجة من ريحة مصر بلمسة سورية كده wst::

أقله يابني خلينا نجرب الممنوعات بتاعت ضحي وسي السيد يقلي أبدااااااااا

الصورة دي وانا واقف مستنيه في تقاطع الاحساء مع عمر بن عبد العزيز

ملحوظة : حد شايف عسكري مرور غلبان واقف في الشمس وحاطط منديل علي راسه ؟

واحنا رايحين علي شارع الستين (ميدان لبنان تقريبا )

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

دي في شارع الستين

كنت حاسس اني مبسوط شفت واحد مصري اعرفه wst::

(زأططي يا لماضة ) :blink:

ودي وهو بيحط بنزين للسيارة

كنت حاسس ان صدري رجع يتعبني من ريحة البنزين القوية (قال 95 قال ده 130 أوكتين ) :roseop:

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

أما دي بقا في مطعم يا مال الشام (ياتي الفتيحة مش عندهم فتة شاورمة ، ناس تعبانة )

كنت عايز اتصور معاه بس الكلام خدنا (طبعا اتكلمنا عن مصر أم الدنيا والمصريين )

السمك والميا !

مهندس هيرو ماتفكرنيش بأفلام أبيض وأسود وأيام الزمن الجميل

ربنا يصلح حال البلد وتنتهي الكوميديا الهزلية الي بتتكرر يوميا وبقت غير ظريفة بالمرة !

علي فكرة انا مالقتش فيلم عسل أسود علي ماي ايجي :(

تم تعديل بواسطة kitkat

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

نيجي للنقطة التانية من الموضوع الي ماحدش علق عليها خالص

محاولة فرض الشخصية المصرية

ليه المواطن المصري بيشتكي وبيتعب في الغربة بعكس كثير من الأجناس الأخري ؟

الاجابة : لان المواطن المصري ورث عن أجداده الفراعنة " الي هو بذات نفسه خلاهم يتفرعنوا لانه مالمهمش من اولها " الكبر

مش فرعون كان جبارا في الارض متكبرا ؟ هو مش قال لهامان ابن لي صرحا لعلي أبلغ الأسباب ؟

وما منع فرعون أن يؤمن برب موسي الا انه تكبر ؟؟؟

اما بالنسبة لأحفاد الفراعنة "الي هما احنا "

فتجد هذا يقول : انت ماتعرفش انا مين ؟

والله لاوريه ، انا يشتكيني ، طيب انا مش هاخلصله الورق

ازاي طالب يتحداني في المحاضرة ويثبت ان القانون ده غلط ، انا مش هاخليه يتخرج في سنته !

ايه ده ازاي أطلع غلطان واعترف بالخطأ ، لا انا هكابر علشان شكلي ادام زمايلي في الشغل وانا غلطان انا عارف بس هكابر برده :D

محاولة فرض الشخصية المصرية :

عايزين نتغرب ونفرض أسلوب حياتنا علي غيرنا ، ماعندناش ثقافة اختلاف العادات والتقاليد ، علشان كده بنتعب في الغربة

نسافر السعودية ، نتعامل مع السعودي ونحن نعرف انه بدوي ، ونعلم جيدا ان الصحراء قاسية وتجعل طباع من يعيشون فيها مثلها : صعبة

ومع ذلك نطلب منه ان يتطبع بطبعنا ويكون ودود واجتماعي ومرح والا .......... نشتكي ونبكي ونولول

نطلع كندا - بريطانيا : الناس هناك حياتها كده لا بقا احنا عايزينهم يصلوا الفجر جماعة بدل مايسكروا ومش عايزين البنات هناك يبقي عندهم بوي فريند

وانت ماااااااااااااااااااااااااااااااااالك يا غتت

مش عاجبك حياتهم رحت ليه ؟؟؟؟ ولا وصل بيك الجهل أصلا انك مش عارف تقاليد الناس كل في بلده ؟؟؟؟

صباح الغتاتة

ومساء الورد علي عيونكم

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

يارب كل المغتربين يفكرواكده هقول فكر هندسي وواقعي تسلم ياهندسة ما احنا بنقول فيلم عسل اسود هيعجبك

كلامك ده انا بنادي بيه من زمن روحت مكان ظروفه غيرك تفاعل مع المجتمع وتكيف انما لازم نتشكى عاوزين الناس كلها تبقى زينا

وبصراحه احنا مش صح ف كل حاجه اتعلموا فن اختلاف الطباع واتفاق ف العامل البشري بكل سعاده لازم نبقى كده

عشان كده المصريين لم ينجحوا ف تكوين لوبي قوي زي غيرهم من الجنسيات

كل ناس ولهم طبيعتهم ده الي اعرفه وعاملهم بما يتناسب ويفهموه ودايما لازم نتفق ع مبدأ take it or leave it

رابط هذا التعليق

ثانكيو م.هيرو والله كلامك سليم

take it or leave it

لكن تسافر برجليك ماحدش بعتلك عقد احتراف علشان تنقل التجربة المصرية لغيرك يبقي تلتزم الصمت وتعيش اللحظة

صباحك عسل أبيض

لوبي ايه يا باشا الي نكونه ؟؟؟؟؟؟

موقف تكرر معايا أكثر من 10 مرات ، لما أشوف واحد مصري يعمل نفسه ماسمعنيش بأقول السلام عليكم ويودي وشه الناحية التاينة زي مايكون شاف (....)

سبحان الله !!!!!

شوف الهنود مع بعض ولا اللبنانيين والاتراك ؟ مجموعات دايما لكن المصري قبل مايسافر من مصر بيتقاله ايه ؟ " ابعد عن المصريين ف الغربة" !!!!!!!!!!!!!

فين لينك الفيلم يا عم الحاج خليني اطلع غلي مع حلمي :roseop:

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...