اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل الشغل فى السعودية و الخليج مفيهوش تحويش؟

Recommended Posts

احنا بنقارن السعودية بالامارات السعودية ارخص من الامارات . انا كنت عايش في السعودية على فكره

وزوهيري عاش في السعودية و الامارات وعمان وفانكوفر

وزوهيري هو الي بيقول ان النزين بقى ب 45 هللة بيغظني علشان غلوه عندنا تاني انا اعرف انه ب 60 هللة

رابط هذا التعليق

الخلاصة من كده انك لو حتشتغل في الخليج لازم يكون مرتبك محترم علشان تقدر تعيش -- يعني ايه مرتب محترم ده نتركها لتقديرك الشخصي

على فكرة المرتبات حاليا في مصر زيها زي الخليج يعني بتتراوح ما بين الفين دولار الى 10 الاف دولار عادي جدا و الارقام ده ما بقتش تخض

اعرف مدير موارد بشرية لشركة اجنبية في مصر مرتبه الشهري في حدود 20 الف دولار

مصر فيها فرص ممتازة برضه

بحسبة بسيطة الي بياخد في مصر 5 الاف جنيه مرتب لو عايز يجي الخليج لازم ياخد 15 الف درهم يعني يضرب مرتبه في مصر في 3 على الاقل علشان يجرب و يغامر

المرتبات في مصر = نص المرتبات في الخليج ان لم تكن العشر في حالات كتير

كل شيء جايز ولكن مدير موارد بشرية ياخد 20 الف دولار ؟ ليه؟ ده مستحيل

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

أيوه أنا سمعت ان الي بيفول السيارة بنزين 95 بيغيروله زيت مجانا :blink:

صح يافتافت الكلام ده ؟

عايز احجز تذكرة للرياض احجز من علي النت مصر للطيران ولا السعودية ؟ :roseop:

تم تعديل بواسطة kitkat

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

احنا بنقارن السعودية بالامارات السعودية ارخص من الامارات . انا كنت عايش في السعودية على فكره

وزوهيري هو الي بيقول ان النزين بقى ب 45 هللة بيغظني علشان غلوه عندنا تاني انا اعرف انه ب 60 هللة

عموما هي السعودية ارخص من الامارات و الكويت بس الموضوع نسبي يعني البنزين في الامارات غالي لكن اقل مرتب 30,000 درهم + سكولينج+هوسنج+ انترتيننيج+ فودنج. و بالنسبة للاخوة الكويتيين

فالدينار عامله بتاع 48 جنيه مصري دلوقتي و المرتبات بتبدأ من 3000 دينار و انت طالع و اللي مش مصدق يتفرج على تمثيلية ( مصطفى فهمي و الهام شاهين مش فاكر اسمها (تقريبا سنوات الضياع).

رابط هذا التعليق

أيوه أنا سمعت ان الي بيفول السيارة بنزين 95 بيغيروله زيت مجانا bv:-

صح يافتافت الكلام ده ؟

عايز احجز تذكرة للرياض احجز من علي النت مصر للطيران ولا السعودية ؟ :blink:

يا كيت كيت انا قولت مش هتكلم عشان القر وانت عارف بقى :roseop:

ابقى احجز على مصر للطيران احسن مش عارفة ليه مابقتش احب الخطوط السعودية

فالدينار عامله بتاع 48 جنيه مصري دلوقتي و المرتبات بتبدأ من 3000 دينار و انت طالع و اللي مش مصدق يتفرج على تمثيلية ( مصطفى فهمي و الهام شاهين مش فاكر اسمها (تقريبا سنوات الضياع).

لا سنوات الضياع دى يا كونسلتانت بتاعة يحيى ولاميس

بتاعة مصطفى فهمى والهام شاهين اللى انت بتتكلم عنها اسمها (قصة الامس)

رابط هذا التعليق

أيوه أنا سمعت ان الي بيفول السيارة بنزين 95 بيغيروله زيت مجانا bv:-

صح يافتافت الكلام ده ؟

عايز احجز تذكرة للرياض احجز من علي النت مصر للطيران ولا السعودية ؟ :blink:

يا كيت كيت انا قولت مش هتكلم عشان القر وانت عارف بقى :roseop:

ابقى احجز على مصر للطيران احسن مش عارفة ليه مابقتش احب الخطوط السعودية

لا سنوات الضياع دى يا كونسلتانت بتاعة يحيى ولاميس

بتاعة مصطفى فهمى والهام شاهين اللى انت بتتكلم عنها اسمها (قصة الامس)

مش مهم ..

آهو كله راح وانقضى ...

وخلاص ..

الحياة في دول الخليج لا تعني إدخار فقط ..

هي بالطبع للبعض .. تعني لهم إدخار فقط ... وترى نوعية الناس التي تستهدف الإدخار والبقاء في تلك البلد أقل فترة ممكنة يعيشون حياة جودتها قليلة ..

أما كثيرون هم من يختارون جودة الحياة .. والحياة الجيدة مكلفة .. سكن .. مأكل .. لبس .. مدارس .. سيارة ... الخ

وتلك كلها تستهلك مبالغ كبيرة ..

وكل واحد يختار ..

أكيد كل واحد في الخليج بيقدر يحوش .. لكن الغربة في الخليج لا تصنع ثروة ..

يمكنك أن تحصل على شقة وسيارة .. ورصيد مقبول في البنك .. ولكن هذا يتأتى بعد سنوات طويلة من الغربة ..

تعود بعدها غريب عن البلد ..

ليس لك خبرة بالعمل فيها ..

سنك كبير .. لن يقبلك أحد للعمل لديه بسهولة

إذا كنت مهني .. طبيب مثلاً .. فليس لك إسم .. وستبدأ من جديد ..

قس على ذلك ..

الغربة لها وجهين ..

أحدهما له بريق ..

والآخر .. عبوس وقبيح

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

طب بلاش كله كوم و لتر البنزين ابو 45 هللة كوم

لا دلوقتي في بنزين 80 كمان في السعودية (مستورد من مصر) و ب خمشتاشر هلله بس و على كل 10 لتر ممكن تكسب واحد بنجالي مغلف تغليف كامل و قابل للطي .

فعلا

البنزين فئة 95 ب 45 هلله

و البنزين فئة 98 ب 60 هلله

في السعوديه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الله يكرمك يا فتافت يا اووووخشي

خشي بقا بكل تقلك عالموضوع ده انتي وضحي انا عارف ضحي خبيرة في التدبير المنزلي

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...=80#entry608379

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

لا دلوقتي في بنزين 80 كمان في السعودية (مستورد من مصر) و ب خمشتاشر هلله بس و على كل 10 لتر ممكن تكسب واحد بنجالي مغلف تغليف كامل و قابل للطي .

فعلا

البنزين فئة 95 ب 45 هلله

في السعوديه

للتصحيح ال 95 ب 60 هلله .

رابط هذا التعليق

فعلا

البنزين فئة 95 ب 45 هلله

في السعوديه

اختلط عليا الأمر بين انواع البنزين

لكن ما قصدته هو وجود بنزين ب 45 هلله لللتر

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فعلا

البنزين فئة 95 ب 45 هلله

في السعوديه

ابدا

95 ب 45 هلله

98 ب 60 هلله

يا سيدي انا لسه مفول 95 , و بعدين انا اصلا مش بشوف 98 هو يا 91 يا 95

رابط هذا التعليق

فعلا

البنزين فئة 95 ب 45 هلله

في السعوديه

ابدا

95 ب 45 هلله

98 ب 60 هلله

يا سيدي انا لسه مفول 95 , و بعدين انا اصلا مش بشوف 98 هو يا 91 يا 95

................................................................

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا اسف

ال 91 ب 45 هلله

و ال 95 ب 60 هلله

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الموضوع شكله اتقلب رأسا ً علي عقب من الحياة في الغربة لمقارنة أسعار البنزين

بس مش مشكلة كله متعلق بالغربة برضه

هو أكيد فيه فئة من الناس مش بتعرف تحوش واكيد لكل قاعدة شواذ

بس فيه حاجة كمان مهمة بتخلي جزء من الناس يتغرب

انه مش بيلاقي المجال المناسب لشغله في مصر

او مش بيلاقي المناخ العملي اللي يدفع للتطور والتميز زي ما هو موجود في معظم شركات الخليج

يعني مستوي الطموح في مصر غالبا ً بيقف عند مستوي معين

لكن هنا مستوي الطموح بيتوقف علي قدرات الفرد نفسه

ده أكيد سبب مهم جدا ً يخلي بعض الناس تتغرب عشانه

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

معك حق، فلا شك أن أى شخص يعمل بالخليج يحقق شيئاً ما، و لكن المشكلة أن البعض يحسبونها بمقدار الأموال التى تم توفيرها و ينسون أن أحدهم قد تزوج و الآخر حصل على شقة و ثالث كان يعول أسرته الكبيرة فى مصر و رابع عاش أيامه بالطول و العرض و صرف كل أمواله فى أى شىء آخر...

و قد كنت أتحدث اليوم مع صديق عن إمكانية خفض المرتبات بسبب ظروف الأزمة العقارية بدبى فكان قوله إن أى خفض آخر لا يمكن أن يعيش معه و بعد أن تعجبت من قوله بشدة قال إن لديه قسطاً شهرياً بمصر حوالى 10000 جنيه، أى أن الأمر عبارة عن مصاريف أخرى ليست إعتيادية و إذا أهملنا هذه المصاريف لأصبحت الغالبية تحقق وفورات مادية معقولة كل حسب عمله و ظروفه و غيرها..

و لكن البعض يخاف من الحسد فيبدأ بالهجوم بدلاً من الدفاع أى يشكو من الظروف الصعبة..

هناك بالطبع حالات خاصة لأشخاص تم النصب عليهم أو جاؤا للعمل فى ظروف سيئة جداً و هؤلاء لا يقلس عليهم..

تحياتى

السلام عليكم...

لاحظت فى اكثر من مناسبة.. ان بعض الاعضاء الافاضل هنا فى المنتدى.. و حتى فى الواقع اللذى اعيشه.. يصرون على ان السعودية و الخليج مقلب :roseop: و الواحد بيروح و يرجع يا مولاى كما خلقتنى :roseop:

و آخر مناقشة فى الموضوع ده كانت النهاردة الفجر مع الاخت ضحى... و قالت ان الواحد عامل زى التعلب اللى فى بستان العنب.. بيروح يشتغل بس بيصرف كل اللى معاه هنااك, و بيرجع من غير اى فلوس... على عكس ما الناس فى مصر معتقدة.

طبعا الكلام ده انا مش مقتنع بيه و مش مصدقه.. و مش هصدقه الا لو اتقال كلام مقنع...

انا مش مقتنع بسبب سؤال بسيط و منطقى جدا.. طيب انتوا بتعملوا ايه هناك؟!!

يعنى انا اسمع ان السعودية بالذات مقرفين فى تعاملهم, خصوصا اللى رايحين تبع كفيل او شركة خاصة... على عكس اللى شغالين فى الوزارات هناك..

و كمان الغربة.. و كمان الاحساس بالوحدة.. و المشاكل اللى الواحد بيقابلها هناك..

سؤالى هو: ايه المبرر اللى يخليكم تستحملوا كل القرف ده و الغربة.. طالما انكم مبتعملوش فلوس؟ بجد انا عايز افهم الدافع..

طبعا انا شفت قدامى نماذج كتير جدا لشباب بيشتغلوا فى السعودية.. و ما شاء الله بشوفهم جايين يشتروا شقق فاخمة و غالية.. و ربنا يبارك لهم.. و ده حقهم لانهم بيتعبوا و بيستحملوا..

و طبعا دى تعتبر اسرار.. و لكنهم لانهم اصحابى... فطبيعى انهم ميخبوش حاجة و يقولوا الحقيقة.... و ميخافوش من الحسد :roseop::roseop:

لكن انتوا يا حرام يا للى شغالين هناك و كمان مبتعملوش حاجة ولا فلوس ولا تحويشة عمر... طيب بتعوضوا نفسكم ازاى؟ و لو لا قدر الله نزلتوا مصر فجأة.. بتعيشوا هنا ازاى و انتو لسه هتبدأوا من الصفر, طالما ان مفيش معاكم فلوس تعيشوا بيها حياة كريمة؟ :lol:

المشكلة ان الموضوع ليه ابعاد اكثر خطورة...

افرضوا حد جاله عقد فى السعودية و سمع الكلام ده.. و انه لو راح و اشتغل هناك مش هيحوش.. و زى ما يروح زى ما هيرجع... طيب مش ده ممكن يأثر على قراره و مستقبله؟

على فكرة انا مش عايز اعرف مربتات.. و مش عايز اعرف انتوا حوشتوا كام... انا عايز اعرف حاجة واحدة بس... هل قدرتوا تحققوا حاجة مادية من سفركم, زى شقة او عيادة او عربية الى آخره؟ و هل فعلا قدرتوا تحوشوا؟

مستنى ردودكم... :roseop:

رابط هذا التعليق

مازلت مقتنع اننا ف جزء كبير مننا نحب دايما نشتكي ف مصربنشتكي ولما نسافر برده نتشكى لكن عموما مش دايما السفر بيكون الهدف منه مادي الاخطر لو انت مخنوق من البلد وقرفان من الزحمة ومش عارف تعيش وتاخد راحتك بالاضافة الى ان الشغل ف مصر له اليات تانيه

ان مازلت مقتنع ان العمل ف الخليج يتيح لك فرص للتطور اكثر خاصة المجالات المرتبطة بالتكنولوجيا والتي تحتاج الى وفرة مادية

غير ان الادارة المصرية بصراحه تكره التطور والتقدم وتصر ع انها تكتف الموظف فلو شاب انسى حكاية الطموح

الا لو كنت موفق مع ادارة ناضجه

وعن التحويش فانا شايف انك ممكن تنحوش ومرتبك قليل وماتحوش لو مرتبك كبير يعني القصه نسبية

وانا مقتنع انك احيانا تكون مش محوش حاجه بس عايش مرتاح بره مصر ومفيش ضغوط ولا استغلال يومي لكل شيئ بنشوفه ف مصر بيخليك دايما متوتر

لو بتنزل اجازة وبتصحى ع مهلك مش هتحس بكده اما جرب انك تروح شغلك وتحتك بالمواصلات وظروف الاستغلال السيئ

وساعتها كتير قوي هيقولك مش مهم احوش بس اعيش كويس

انا صحابي ف دبي كلعهم بيقولك انا عايش ادمي هنزل مصر اعمل ايه هناك خربانه وهن خربانه يبقى خليني هنا اريح وانظف وارقى ف التعامل

والحمد لله اننا وصلنا لهذه المرحله اننا بقى ف حالات كثيرة بنطفش مش لشيئ الا للبعد فقط

رابط هذا التعليق

الخلاصة من كده انك لو حتشتغل في الخليج لازم يكون مرتبك محترم علشان تقدر تعيش -- يعني ايه مرتب محترم ده نتركها لتقديرك الشخصي

على فكرة المرتبات حاليا في مصر زيها زي الخليج يعني بتتراوح ما بين الفين دولار الى 10 الاف دولار عادي جدا و الارقام ده ما بقتش تخض

اعرف مدير موارد بشرية لشركة اجنبية في مصر مرتبه الشهري في حدود 20 الف دولار

مصر فيها فرص ممتازة برضه

بحسبة بسيطة الي بياخد في مصر 5 الاف جنيه مرتب لو عايز يجي الخليج لازم ياخد 15 الف درهم يعني يضرب مرتبه في مصر في 3 على الاقل علشان يجرب و يغامر

المرتبات في مصر = نص المرتبات في الخليج ان لم تكن العشر في حالات كتير

كل شيء جايز ولكن مدير موارد بشرية ياخد 20 الف دولار ؟ ليه؟ ده مستحيل

مش مستحيل يا فندم خالص

الارقام دى معقولة جدا فى مصر

كنا بنعمل انترفيو لواحد مدير مراجعة داخلية للشركة اللى شغال فيها فى السعودية

سالناه عايزكام

قال انا باخد فى مصر 50 الف جنيه ومش هطلع الا عشان 3 اضعاف

لو تعرف حد فى شركات مالتى ناشونال اسئلهم عن المرتبات هناك

بصراحة معقول اوى

نرجع بقى لموضوع يوزرنيم

بص يا سيدى اى واحد ممكن يحوش ومبيالغ كويسة اوى بس فى الغالب هيخسر حجات كتيرة

ممكن واحد تكون مصاريف اكله وشربه الشهرية 500 ريال فقط وممكن تكون مصاريفه 5000 ريال

فيه ناس كل يوم بتروح عالقهوة تصرف بالميت ريال شيشة على شوية مشروبات

وناس زىى بتقضيها عالنت :roseop:

فيه واحد ممكن يروح مطعم البيك (انت طبعا متعرفوش) يجبله وجبة بت 11 ريال وهى وجبة حلوة اوى يعنى لو كل يوم هو متعود عالوجبة دى هيصرف فى الشهر غدا بس بـ 330 ريال والفطار 3 ريال فى اليوم والعشا 3 ريال بردوا

فبتلاقيه عايش حياة متواضعة جدا وقافل على نفسه وده فى رايي هيفضل طول عمره كدة قافل على نفسه وعمره مهيكبر وعمره مهيعيش حياة كريمة لانه اتخذ من الفلوس هدف وليس وسيلة

مثال لشخص اخر تعود ان يعيش حياة كريمة

بالنسبة ليه وجبة البيك اللى فوق دى ايوة اللى بـ11 ريال عشا

طب الغدا بيبقى فى قدورة او شامى او المطعم التايلندى او حتى المطعم المصرى او المنسف او غيرهم كتير وبيتكلف حوالى من 40 حتى 80 ريال (كل ده بتكلم على واحد عازب مش متجوز)

المتوسط حوالى 60 ريال يعنى غدا بس فى الشهر حوالى 1800 ريال ده غير السجاير وخروجاته

فيه واحد مش بيدخل ولاده مدارسوبيكتفى بامتحانات السفارة وواحد تانى لا يتنازل عن المدارس الاجنبية

نيجى لبند تانى التليفون

هتلاقى واحد مقضيها مزدات ولو اتكلم يبقى عالنت

واحد تانى الفاتورة بتيجى بمبلغ وقدره وكل يوم لازم يكلم اهله واصحابه

فى النهاية الحياة اختيار انت بتختار ايه تعمله ومخطط نفسك لايه

انا بقى مع الوسطية

انك توازن فى الامور

لا مع الاسراف ولا مع البخل

وهو ده اللى بنسميه التفوق بذكاء :unsure:

بالنسبة لسؤالك ليه الناس عايشة فى الخليج

الاجابات كتيرة اوى ومن ضمنها ان فيه ناس معجبة بالخليج

ناس تانية مش عارف تتاقلم على مصر

ناس عايزة تاخد خبرة

ناس وخداها لمحطة اكبر وهى كندا وامريكا

الخ الخ الخ :roseop:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

عموما هي السعودية ارخص من الامارات و الكويت بس الموضوع نسبي يعني البنزين في الامارات غالي لكن اقل مرتب 30,000 درهم + سكولينج+هوسنج+ انترتيننيج+ فودنج. و بالنسبة للاخوة الكويتيين

فعلا انا اسمع ان زوهيري و مصطفى فهمي بيقبضوا نفس المرتب

بس اظن ان المرتبات الي انت حاططها قديمة شوية دلوقتي زادت قوي عن كده عقبالك

رابط هذا التعليق

ابوس ايدين اللي بيبوسوا ايدك يا زعزع تبطل علشان محدش يفتكرك بتتكلم جد

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا ريت تبصوا على الوصلة ده

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...4910&st=960

و تشوفوا اخر كام مداخلة اهو واحد جاي الامارات ب 1500 درهم نقول ايه ده يا ريت حد ينصحه

اكثر من مرة نقول اقل مرتب معقول ممكن الواحد يقبل بيه علشان يسافر 5000 الاف درهم + سكن استديو +تأمين صحي + تذكرة طيران سنوية+30 يوم اجازة

تم تعديل بواسطة زعلان
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...