اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل الشغل فى السعودية و الخليج مفيهوش تحويش؟

Recommended Posts

خلاص حل وسط نقول ان تحويش عن تحويش يفرق

في ناس بنت فلل و عندها ما شاء الله بدل الشقة 2 و 3 و شاليه في الساحل الشمالي

وفي ناس جابت شقة و جابت مصيف

وفي ناس جاب تحتة ارض

وفي ناس لسه ما لحقتش او مش عارف تضبط معاها وتجيب حاجة عليها القيمة

ربنا يرزقنا جميعا و يوسع علينا يا جماعه الي عايز يتعلم التحويش يسأل اونكل زوهيري حيعلمه الدرس صح

رابط هذا التعليق

مين اللى قال مافهوش تحويش؟؟ لا اكيد فيه طبعا

بس فيه غربة

وفيه حرق دم واعصاب

وفيه بعد عن الاهل والاصحاب

وفيه بعد عن المكان اللى انت اتربيت فيه

وفيه عدم شعور بالامان

وفيه كفيل بيتحكم فيك

وفيه انك تحس دايما انك غريب ومش فى مكانك الطبيعى

فيه حاجاااااااات كتير قوووووى غير التحويش

الله المستعان

رابط هذا التعليق

خلاص حل وسط نقول ان تحويش عن تحويش يفرق

في ناس بنت فلل و عندها ما شاء الله بدل الشقة 2 و 3 و شاليه في الساحل الشمالي

وفي ناس جابت شقة و جابت مصيف

وفي ناس جاب تحتة ارض

وفي ناس لسه ما لحقتش او مش عارف تضبط معاها وتجيب حاجة عليها القيمة

ربنا يرزقنا جميعا و يوسع علينا يا جماعه الي عايز يتعلم التحويش يسأل اونكل زوهيري حيعلمه الدرس صح

ده شكله ار صريح. :roseop:

رابط هذا التعليق

مين اللى قال مافهوش تحويش؟؟ لا اكيد فيه طبعا

بس فيه غربة

وفيه حرق دم واعصاب

وفيه بعد عن الاهل والاصحاب

وفيه بعد عن المكان اللى انت اتربيت فيه

وفيه عدم شعور بالامان

وفيه كفيل بيتحكم فيك

وفيه انك تحس دايما انك غريب ومش فى مكانك الطبيعى

فيه حاجاااااااات كتير قوووووى غير التحويش

الله المستعان

فتفوتة هانم... يا رب تكونى بخير دايما :roseop:

و علشان كده بقول انى مش مقتنع ان اللى بيروح السعودية و الخليج... مبيلاقيش فلوس يحوش علشان يشترى شقة او حتة ارض, و ان الفلوس بتبقى يا دوب عالقد.... بصراحة ده يبقى حرام.. لان مش معقولة هتتحملوا الغربة و الكفيل.. و كمان من غير مقابل غير انك تعيش!! ده يبقى كلام مش منطقى بالمرة...

يا جماعة انا مش عامل الموضوع ده علشان اعرف انتوا بتحوشوا كام, ولا بتعملوا ايه بفلوسكم... لان ده حقكم انكم بعدتوا عن بلدكم.. يعنى هو هيبقى موت و خراب ديار؟ غربة و كمان بدون مقابل؟

انا عامل الموضوع ده بس... علشان افهم... اللى مش بيحوش... عايش فى السعودية و الخليج ليه... ؟؟

فيه حاجة بالنسبة للسكن... على حد علمى ان الناس بتاخد بدل سكن فى العقد.. او بيتم توفير سكن ليهم... على حسب ما العقد بيقول.

و كمان سمعت ان اغلى سكن بيكون 20 الف ريال فى السنة... ده لو شقة مفروشة فخمة... ايه رأيكم فى الكلام ده؟

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

.

و كمان سمعت ان اغلى سكن بيكون 20 الف ريال فى السنة... ده لو شقة مفروشة فخمة... ايه رأيكم فى الكلام ده؟

في دبي بقى احسن من السعودية ممكن تاخد فيلا اربع قوض وبحديقة في حدود المبلغ ده ممكن يزيد او يقل في حدود 10%بس طبعا مش مفروشة حتظطر تفرشها بس طبعا الفرش مرة واحدة يعني قول كمان 10 او 12 الف درهم

رابط هذا التعليق

.

في دبي بقى احسن من السعودية ممكن تاخد فيلا اربع قوض وبحديقة في حدود المبلغ ده ممكن يزيد او يقل في حدود 10%بس طبعا مش مفروشة حتظطر تفرشها بس طبعا الفرش مرة واحدة يعني قول كمان 10 او 12 الف درهم

انت صدقت يا زعلان موضوع ال20 الف ريال ده؟؟؟

يوزر يابنى انت مضحوك عليك احنا عندنا السكن والعقارات عاليه جدااا

فيه حاجات بتوصل لاكتر من كده

والله لسه عجبانا شقة فى مكان كويس برضو محترم قالولنا ب 36 الف ريال قولنا يفتح الله :roseop:

يوزر وزعلان........الفلل عندنا بتوصل ل 60 الف ريال فى السنة وعلى يدى والله

كفاية ظلم بقى فى بتوع السعودية الله يخليكوا :roseop:

رابط هذا التعليق

انا بتكلم عن دبي هي الي السكن فيها رخيص جدا لسه واخد شقة ايجار جديد 5 قوض وصالة يرمح فيها الخيل ب 21الف ونص بس شامل الكهربا و المية و الغاز والمجاري و البلدية و الحدائق هو صحابنا بيقولولنا اتضحك عليكم بس احنا بصراحة بنحب نريح نفسنا و المثل بيقول هين قرشك

رابط هذا التعليق

.

انت صدقت يا زعلان موضوع ال20 الف ريال ده؟؟؟

يوزر يابنى انت مضحوك عليك احنا عندنا السكن والعقارات عاليه جدااا

فيه حاجات بتوصل لاكتر من كده

والله لسه عجبانا شقة فى مكان كويس برضو محترم قالولنا ب 36 الف ريال قولنا يفتح الله :roseop:

يوزر وزعلان........الفلل عندنا بتوصل ل 60 الف ريال فى السنة وعلى يدى والله

كفاية ظلم بقى فى بتوع السعودية الله يخليكوا :roseop:

انا بتكلم عن الشقق.. مش الفلل :roseop:

الظاهر كده يا فتفوتة يا اوختشى... ان اللى بتعملوه فى بتوع الكويت.. هيطلع عليكوا يا بتوع السعودية :happy:

عموما انا وصلت لقناعة ان الواحد ممكن يحوش :roseop: بس يحوش قد ايه.. هو ده اللى بيختلف من شخص لاخر :roseop:

و مفيش شك ان اللى رايح لوحده.. غير اللى رايح معاه قرطة عيال..

بس اللى انا عايز اقوله انى بتكلم على المبدأ نفسه... هل التحويش ممكن ام لايونكن؟ بس مش اكتر.

لان لما حد يطلع و يقول ان مينفعش الواحد يحوش فى السعودية و الخليج... بصراحة بحس ان جنابى هتطرشق :roseop:

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

انا بتكلم عن دبي هي الي السكن فيها رخيص جدا لسه واخد شقة ايجار جديد 5 قوض وصالة يرمح فيها الخيل ب 21الف ونص بس شامل الكهربا و المية و الغاز والمجاري و البلدية و الحدائق هو صحابنا بيقولولنا اتضحك عليكم بس احنا بصراحة بنحب نريح نفسنا و المثل بيقول هين قرشك

انت بتتكلم جد يا زعلان؟؟

اومال انا اسمع ان السكن فى دبى غالى ليه؟؟

لو بجد انا اغير رايى ونيجى دبى بقى كفاية السعودية كده :roseop:

يا ريت يا فتفوته تبعتولنا فيلا من الي عندكم ام 60 الف ده واكسبي فينا ثواب

عاوزها ليه؟؟ مش خلاص لقيتوا شقة

رابط هذا التعليق

.

وكمان عبد اللطيف جميل عامل عرض اشتري سيارة تويوتا ياريس بدون مقدم و قسط 399 ريال تاخد عليها تويوتا برادو 2010 كاملة . الحقو ياجماعة العرض ده حيكون رائع مع الفيلا . ده غير طبعا ان التقسيط هنا في السعودية بدوووون فوايد تماما . عشان الفايدة حرام.

رابط هذا التعليق

الظاهر كده يا فتفوتة يا اوختشى... ان اللى بتعملوه فى بتوع الكويت.. هيطلع عليكوا يا بتوع السعودية whistling.gif

بتوع الكويت مين ده انا كده شكلى هقلب المحطة على بتوع دبى

انت مش سامع كلام زعلان ولا ايه؟؟

... بصراحة بحس ان جنابى هتطرشق ninja.gif

لا الف سلامة عليك

بص يا يوزر اذ ربما يا بنى ان فيه ناس بتبقى متغربة فى اى مكان عشان تلاقى عيشة كريمة بعيد عن مصر وخلاص ودول بقى فعلا ش بيعرفوا يحوشوا حاجة وخصوصا لما بيكون معاهم اورطة عيال ذى ما بتقول

وفيه ناس ذى ما الغريب بتاع الكويت قال بيبقى ليها اهداف طالعة عشانها وبتقعد وتدبس وخلاص وتضطر تحوش عشان اهدافها

خف عينك شويه بقى :blink:

انت روحت اوروبا ولا لسه؟؟؟ :roseop:

رابط هذا التعليق

.

وكمان عبد اللطيف جميل عامل عرض اشتري سيارة تويوتا ياريس بدون مقدم و قسط 399 ريال تاخد عليها تويوتا برادو 2010 كاملة . الحقو ياجماعة العرض ده حيكون رائع مع الفيلا . ده غير طبعا ان التقسيط هنا في السعودية بدوووون فوايد تماما . عشان الفايدة حرام.

خلاص بقى يا كونسالتانت ماتضايقهوش اكتر من كده

انا مش عاوزة اقوله عالباقى عشان العين والقر بس :roseop:

رابط هذا التعليق

طب بلاش كله كوم و لتر البنزين ابو 45 هللة كوم

زعلان انت مسحت كلامك ليه؟؟؟ خوفت من القر؟؟

ده من نعمة ربنا علينا ان احنا مش بنسوق

اومال انتوا لتر البنزين عندكوا بكام؟؟

انا شكلى هدخل على باب المغتربين واعمل فيكم موضوع يا بتوع الامارت ذى بتوع الكويت وافظع كمان

كفايه تعب اعصاب بقى انا تعبانه لوحدى ومش ناقصة :roseop:

رابط هذا التعليق

احنا لتر البنزين 152 و 161 فلس

مكنتش حاب ابوظلكم الموضوع بس هو زي ما قريتي عندنا مميزات الحياة كنظام حياة وسهولة سفر في اي وقت و الحياة اسلس من السعودية

بس السعودية فيها فلوس افضل و الادخار فيها اسهل مقارنة بالامارات بس خلاص طبعا مفيش مقارنة لحجم استثمارات ومشاريع دولة كالسعودية بالامارات

الكويت رحتها زيارة برضه رخيصة بس مفيهاش حاجة خالص

رابط هذا التعليق

و علشان كده بقول انى مش مقتنع ان اللى بيروح السعودية و الخليج... مبيلاقيش فلوس يحوش علشان يشترى شقة او حتة ارض, و ان الفلوس بتبقى يا دوب عالقد.... بصراحة ده يبقى حرام.. لان مش معقولة هتتحملوا الغربة و الكفيل.. و كمان من غير مقابل غير انك تعيش!! ده يبقى كلام مش منطقى بالمرة...

يا جماعة انا مش عامل الموضوع ده علشان اعرف انتوا بتحوشوا كام, ولا بتعملوا ايه بفلوسكم... لان ده حقكم انكم بعدتوا عن بلدكم.. يعنى هو هيبقى موت و خراب ديار؟ غربة و كمان بدون مقابل؟

انا عامل الموضوع ده بس... علشان افهم... اللى مش بيحوش... عايش فى السعودية و الخليج ليه... ؟؟

هقولك ايه بس اكتر من الي قلته ... ان الي عايش في السعوديه متحمل تعبها عشان معندوش في مصر البديل ولا ان الي جم من مية سنة مش شرط عملوا حاجه بدليل ان معظم المتغربين دلوقت ينحدروا من اب وام كانوا بدورهم متغربين برضه .. لو الناس عملت الي في بالك ولو الناس دي بتطلع بس عشان تعمل فلوس فصدقني مكانش عيالهم بذات نفسهم طلعوا تاني

في ناس خلاص اتبرمجت على المعيشه بتاعت الخليج فمتحملاها بحلوها ومرها ومش شرط يكون الهدف عندهم جمع الفلوس لانك لو حسبتها فايوه في ناس بترجع معاها الشقة والعربية بس بعد كام سنة ؟ وبيكون باقي اصلا من عمرها كام سنة ؟ تفتكر انسان قضى عمره كله بس عشان يعمل شقة او يركب عربية تفتكر حسبها صح ؟

على العموم انا مش هقولك كل ده لانك مفيش فايده فيك .. روح يابني الهي يجي لك عقد عمل في السعوديه وتيجي تشتغل هنا عشان تشوف الحياه البمبي الي احنا عايشينها وتعمل زينا بقى ويسقوك الهنا ويقولولك بالهنا ..

وتشررررررب .

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

طب بلاش كله كوم و لتر البنزين ابو 45 هللة كوم

لا دلوقتي في بنزين 80 كمان في السعودية (مستورد من مصر) و ب خمشتاشر هلله بس و على كل 10 لتر ممكن تكسب واحد بنجالي مغلف تغليف كامل و قابل للطي .

رابط هذا التعليق

.

خلاص بقى يا كونسالتانت ماتضايقهوش اكتر من كده

انا مش عاوزة اقوله عالباقى عشان العين والقر بس :roseop:

فعلا خلينا ساكتين احسن !!!! مرة شوفت احد التعليقات بتقول " احلى حاجة في السعودية انها رخيصة , ياجماعة دي البيبسي لسة بريال " مكملش كلمته صدر القرار بزيادة اسعار البيبسي.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...