اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل الشغل فى السعودية و الخليج مفيهوش تحويش؟

Recommended Posts

[size="4"]يا اخي متزعلش ده مجرد هزار . و بعدين سؤالك اترد عليه بكافة وجهات النظر اللي ممكن اجملهالك فيما يلي :

1: في ناس بتحوش

2: في ناس بتحوش كتيييير

3: في ناس مش عارفة تحوش

4: في ناس مش عايزة تحوش

واخيرا احب اوضح تاني لحضرتك ما اوضحته من قبل ان المقابل اللي بتقول عليه مش لازم يكون التحوييييييش و بالتالي مش معنى اني نحوشتش اروح انهي عقدي و انزل مصر وبلاها غربة زي مانت بتقول "بالعربي يعني في ناس كتيير عايشه بره مصر عشان حاجات مش موجودة في مصر منها طبيعة الشغل مثلا التعليم مثلا الحرمين مثلا كل واحد في حاله مثلا اكل مش مرشوش مثلا سهولة الخدمات الحكومية من دفع مخالفات,فواتير , اشتراكات مثلا نظافة الشوارع و السيارات مثلا ووووووووووووووووووووووووووو كل ده مش مقابل للغربة . انا شايف ان الناس فقط اعترضت على اختزال مفهوم الغربة في التحوييش (والله كان زمان)

و بعدين متنساش ان حضرتك صيغة سؤالك في الاساس كانت مغلفة بالسخرية و اتهام لكل من يدعي عدم التحويش بالكذب و تضليل كل من تسول له نفسه من المصريين بالالتحاق بالعمل في السعودية. (راجع صيغة السؤال الاساسي بتاع الموضوع)

والسلام ختام

بس عالاقل عندك حرية الاختيار.. انك تحوش او لا... يعنى اهم حاجة ان الاوبشن بتاع التحويش موجود, بغض النظر انك هتختار انك تحوش ولا لا..

المقابل هو مرتب يسمح لك انك تعيش بشكل معقول و كمان تحوش.. لكن لو انتا بقى عايز تصرف كل المرتب, دى حاجة ترجع لك.

على عكس ان بعض الناس بتقول.. ان اللى جى على قد اللى رايح.. و ان "مينفعش" الواحد يحوش هناك..

يعنى المرتب يا دوب بيكفى المعيشة هناك..

لكن اللى اختاروا بارادتهم انهم يصرفوا فلوس زيادة على حياتهم... هما حرين.. و اخدوا المقابل.

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

[size="4"]يا اخي متزعلش ده مجرد هزار . و بعدين سؤالك اترد عليه بكافة وجهات النظر اللي ممكن اجملهالك فيما يلي :

واخيرا احب اوضح تاني لحضرتك ما اوضحته من قبل ان المقابل اللي بتقول عليه مش لازم يكون التحوييييييش و بالتالي مش معنى اني نحوشتش اروح انهي عقدي و انزل مصر وبلاها غربة زي مانت بتقول "بالعربي يعني في ناس كتيير عايشه بره مصر عشان حاجات مش موجودة في مصر منها طبيعة الشغل مثلا التعليم مثلا الحرمين مثلا كل واحد في حاله مثلا اكل مش مرشوش مثلا سهولة الخدمات الحكومية من دفع مخالفات,فواتير , اشتراكات مثلا نظافة الشوارع و السيارات مثلا ووووووووووووووووووووووووووو كل ده مش مقابل للغربة . انا شايف ان الناس فقط اعترضت على اختزال مفهوم الغربة في التحوييش (والله كان زمان)

و بعدين متنساش ان حضرتك صيغة سؤالك في الاساس كانت مغلفة بالسخرية و اتهام لكل من يدعي عدم التحويش بالكذب و تضليل كل من تسول له نفسه من المصريين بالالتحاق بالعمل في السعودية. (راجع صيغة السؤال الاساسي بتاع الموضوع)

والسلام ختام

بس عالاقل عندك حرية الاختيار.. انك تحوش او لا... يعنى اهم حاجة ان الاوبشن بتاع التحويش موجود, بغض النظر انك هتختار انك تحوش ولا لا..

المقابل هو مرتب يسمح لك انك تعيش بشكل معقول و كمان تحوش.. لكن لو انتا بقى عايز تصرف كل المرتب, دى حاجة ترجع لك.

على عكس ان بعض الناس بتقول.. ان اللى جى على قد اللى رايح.. و ان "مينفعش" الواحد يحوش هناك..

لكن اللى اختاروا بارادتهم انهم يصرفوا فلوس زيادة على حياتهم... هما حرين.. و اخدوا المقابل.

بس كدة انت جبت من الاخر .

بس في نقطة بردة لسة مفهمتنيش فيها .

وهي ان مينفعش اني اقول ان اللي قرر انه مايحوش يبقى بيصرف زيادة لالالا. النظرية دي كانت صح زمان لما مكانش فيه سلع و خدمات على اد المرتبات . بمعنى انا انهاردة بصرف كل مرتبي مقابل سلع و خدمات انا شايفها من وجهة نظري ضرورية ماينفعش حضرتك تقرر انها زيادة لان الموضوع نسبي جدا

اما عن امكانية التحويش انا ممكن احوش لما مرتبي يوفرلي كل ما اعتبره (من وجهة نظري ضروري) و كمان يتبقي منه !!!

بمعنى اخر لو واحد بياخد نفس اللي انا باخده و بيحوش انا (من وجهة نظري) شايف انه حارم نفسه من حاجات (من وجهة نظري ضروريه) وقد اعتبرها هو (رفاهية)

و تاني حقول اللي عايز يحوش حيحوش في مصر و التحويش موهبة مش تعليم.

و مرة تانية اعرف ناس مرتباتها 4000 ريال و بيحوش و وواحد مرتبه 20000 و مش بيحوش.

رابط هذا التعليق

والسلام ختام

بس كدة انت جبت من الاخر .

بس في نقطة بردة لسة مفهمتنيش فيها .

وهي ان مينفعش اني اقول ان اللي قرر انه مايحوش يبقى بيصرف زيادة لالالا. النظرية دي كانت صح زمان لما مكانش فيه سلع و خدمات على اد المرتبات . بمعنى انا انهاردة بصرف كل مرتبي مقابل سلع و خدمات انا شايفها من وجهة نظري ضرورية ماينفعش حضرتك تقرر انها زيادة لان الموضوع نسبي جدا

اما عن امكانية التحويش انا ممكن احوش لما مرتبي يوفرلي كل ما اعتبره (من وجهة نظري ضروري) و كمان يتبقي منه !!!

بمعنى اخر لو واحد بياخد نفس اللي انا باخده و بيحوش انا (من وجهة نظري) شايف انه حارم نفسه من حاجات (من وجهة نظري ضروريه) وقد اعتبرها هو (رفاهية)

و تاني حقول اللي عايز يحوش حيحوش في مصر و التحويش موهبة مش تعليم.

و مرة تانية اعرف ناس مرتباتها 4000 ريال و بيحوش و وواحد مرتبه 20000 و مش بيحوش.

يا جماعة الموضوع نسبي جدا ً .. وما فيش داعي للاختلاف عليه

لأن عمرنا ما هنلاقي اثنين بيفكروا زي بعض ولا بياخدوا قرارات زي بعض

كل واحد عارف مصلحته فين ... وراحته يوصلها ازاي

بس خلاص

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

لاحظت فى اكثر من مناسبة.. ان بعض الاعضاء الافاضل هنا فى المنتدى.. و حتى فى الواقع اللذى اعيشه.. يصرون على ان السعودية و الخليج مقلب ;) و الواحد بيروح و يرجع يا مولاى كما خلقتنى :wub:

و آخر مناقشة فى الموضوع ده كانت النهاردة الفجر مع الاخت ضحى... و قالت ان الواحد عامل زى التعلب اللى فى بستان العنب.. بيروح يشتغل بس بيصرف كل اللى معاه هنااك, و بيرجع من غير اى فلوس... على عكس ما الناس فى مصر معتقدة.

طبعا الكلام ده انا مش مقتنع بيه و مش مصدقه.. و مش هصدقه الا لو اتقال كلام مقنع...

انا مش مقتنع بسبب سؤال بسيط و منطقى جدا.. طيب انتوا بتعملوا ايه هناك؟!!

يعنى انا اسمع ان السعودية بالذات مقرفين فى تعاملهم, خصوصا اللى رايحين تبع كفيل او شركة خاصة... على عكس اللى شغالين فى الوزارات هناك..

و كمان الغربة.. و كمان الاحساس بالوحدة.. و المشاكل اللى الواحد بيقابلها هناك..

سؤالى هو: ايه المبرر اللى يخليكم تستحملوا كل القرف ده و الغربة.. طالما انكم مبتعملوش فلوس؟ بجد انا عايز افهم الدافع..

طبعا انا شفت قدامى نماذج كتير جدا لشباب بيشتغلوا فى السعودية.. و ما شاء الله بشوفهم جايين يشتروا شقق فاخمة و غالية.. و ربنا يبارك لهم.. و ده حقهم لانهم بيتعبوا و بيستحملوا..

و طبعا دى تعتبر اسرار.. و لكنهم لانهم اصحابى... فطبيعى انهم ميخبوش حاجة و يقولوا الحقيقة.... و ميخافوش من الحسد :D wst::

لكن انتوا يا حرام يا للى شغالين هناك و كمان مبتعملوش حاجة ولا فلوس ولا تحويشة عمر... طيب بتعوضوا نفسكم ازاى؟ و لو لا قدر الله نزلتوا مصر فجأة.. بتعيشوا هنا ازاى و انتو لسه هتبدأوا من الصفر, طالما ان مفيش معاكم فلوس تعيشوا بيها حياة كريمة؟ :roseop:

المشكلة ان الموضوع ليه ابعاد اكثر خطورة...

افرضوا حد جاله عقد فى السعودية و سمع الكلام ده.. و انه لو راح و اشتغل هناك مش هيحوش.. و زى ما يروح زى ما هيرجع... طيب مش ده ممكن يأثر على قراره و مستقبله؟

على فكرة انا مش عايز اعرف مربتات.. و مش عايز اعرف انتوا حوشتوا كام... انا عايز اعرف حاجة واحدة بس... هل قدرتوا تحققوا حاجة مادية من سفركم, زى شقة او عيادة او عربية الى آخره؟ و هل فعلا قدرتوا تحوشوا؟

مستنى ردودكم... :wub:

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا جماعة

سيتي ماكس عامل عرض جامد جدا علي الزكايب بشرط متكونش باصم قبل كدة

لانك لو باصم وانت ع الكاشير هيسالك كنت باصم قبل كدة لو قلت له لا يبقي بتكدب ومش هتاخد زكيبة هدية

لو قلت اه هيتصل بالموظف اللي صرف لك الزكايب قبل كدة وهو ومزاجة

ممكن يديلك وممكن لا انت وحظك

بس المطلوب ورقة عدم ممانعة من الكفيل انة معندوش مانع انك تاخد زكايب السنة مقمد

ثانيا خطاب تعريف من الكفيل فية رقم الزكيبة

هلا

رابط هذا التعليق

انا مازلت مع اراء ان بجد سهولة الحياة والدلع بيفرق كتييييييييييييييييير قوووووووووووووي

صدقوني اركب اشيك عربية وافخم شيئ وتعالى امشي ف الزحمة مش بس ف مصر ف اي بلد عندها نفس السلوكيات بتاعت الفوضى الخلاقة ساعتها هتقول يغور التحويش بس اروح شغلي مرتاح واعيش واكل اكل مضمون مش مرشوش

ومش مهم احوش شيئ المهم اعيش مرتاح

رابط هذا التعليق

أولاً: إلى الأخ الفاضل myusername

كما قال الكثير من الأخوة، ولخص الأخ the consultant

ثانياً: إلى جميع من قرأ هذا الموضوع

بينك وبين نفسك، أجب عن السؤال التالي: أنت أي الأنواع الأربعة السابق ذكرها؟

هل ترى أن هذا النوع (الذي حددته وأنت تنتمي إليه) هو الأفضل لوضعك وظروفك وبإذن الله مستقبلك؟

أخيراً... لعل في هذا الموضوع ما يكون وقفة فيها فرصة لتصحيح بعض الأوضاع في حياتنا

مع خالص دعواتي للجميع بالصحة والعافية أولاً، ثم بالتوفيق والسداد في كل الأمور

==============

نضال (أبو عبد الله)

هل صليت الصبح في جماعة؟؟

رابط هذا التعليق

اهداء الى كل اخواننا و اخواتنا المغتربين.. ربنا يحميكم

على بالى يا ابن بلدى

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

احسن وضع هو الأمر الوسط

يعني تعيش كويس و تحوش كويس

بس دي معادله صعبه جدا

و بتنقلب لأحد الجهتين كثيرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شوف يا يوزرنيم الموضوع ده وشوف راى الناس ايه بردوا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=98544

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

المسألة دى تعتمد على كل واحد وبيئته وطريقة تفكيره وتربيته - احنا أهالينا ربونا على الوسطية - وفى ناس تانية أهليهم ربوهم على مبدأ اصرف ما فى الجيب يأتيك ما فى الغيب - وناس تالتة اهليهم ربوهم على مبدأ حط القرش على القرش يبقا قرشين :closedeyes: , بس انا مقابلتش حد بيشتكى من الأنواع التلاتة اللى فوق دول غير النوع التانى والتالت , الوسطية هى الحل

رابط هذا التعليق

انا اعرف ناس في كندا وبيحوشوا

أيوه الي ف كندا بيحوشوا كتير وخصوصا زوهيري

ولا عندهم ضرايب 40% علي الدخل ولا أقساط والشغل هناك زي الرز :lol:

والله انت عسل :closedeyes:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

انا رايى اللى بيطلع بيحوش وربنا بيكرمة جدا ودة على حسب الشخصية نفسها ولما بيرجعوا مصر بيشتروا شقق فى حتت فخمة جدا ومحلات ويقولك الحياة صعبة والدنيا مش ماشية والعملية مش عارف اية وحوشت اة بس مش كتير مش قد التعب اللى شوفتة هناك ومصر دى امى ومصر ام الدنيا والبلد دى مفيش احسن منها والكلام دة. والحكاوى دى سمعتها من ناس كتير سواء كان حبيب او غريب او صاحب او صديق . طب لما الدنيا صعبة اوى كدة ما ترجعوا مصر اهى بلدكوا .

انا رايى ان الموضوع دة خزى عين مش اكتر لو اى واحد فيهم قعد فى مصر 20 سنة مش هيقدر يشترى شقة من اللى اشتروها .

اللهم لا حسد انا اسف على الاطالة ولكن الموضوع بصراحة استفذنى جد ..... ارجو اتباع الاية الكريمة وأما بنعمة ربك فحدث وقول الحقيقة ومتنكرش نعمة ربنا عليك

رابط هذا التعليق

انا رايى اللى بيطلع بيحوش وربنا بيكرمة جدا ودة على حسب الشخصية نفسها ولما بيرجعوا مصر بيشتروا شقق فى حتت فخمة جدا ومحلات ويقولك الحياة صعبة والدنيا مش ماشية والعملية مش عارف اية وحوشت اة بس مش كتير مش قد التعب اللى شوفتة هناك ومصر دى امى ومصر ام الدنيا والبلد دى مفيش احسن منها والكلام دة. والحكاوى دى سمعتها من ناس كتير سواء كان حبيب او غريب او صاحب او صديق . طب لما الدنيا صعبة اوى كدة ما ترجعوا مصر اهى بلدكوا .

انا رايى ان الموضوع دة خزى عين مش اكتر لو اى واحد فيهم قعد فى مصر 20 سنة مش هيقدر يشترى شقة من اللى اشتروها .

اللهم لا حسد انا اسف على الاطالة ولكن الموضوع بصراحة استفذنى جد ..... ارجو اتباع الاية الكريمة وأما بنعمة ربك فحدث وقول الحقيقة ومتنكرش نعمة ربنا عليك

مش شايف حضرتك ان عمر الواحد كتير اوي على شقة !!

الناس الي حضرتك بتتهمهم بخزي العين دول تحملوا صعوبه الحياه الي حضرتك مش مصدق انهم تحملوها لالشيء والا لان مفيش بديل

وان الواحد يتغرب ويتبهدل وتطلع عينه ويشتغل 24 ساعه على الاربعه وعشرين عشان يطلع في نهاية عمره بشقة ولا حتي عشرة فاعتقد ان البيعه كده تبقى مخسرة معاه

الناس في مصر قطاع عريض منهم منطبق عليه المثل اكل ومرعى وقلة صنعه .. وفاضيين بس يحسبوا ويقولوا ليه معندناش زي الي طلع برا ومحدش فيهم فكر يقف دقيقة يسأل نفسه وياترى انا بتعب ربع الي بيتعبه بتاع برا قبل مااجي اقول هو ليه عنده

انتم بتقولوا عليهم اللهم لا حسد .. وهم برضه على فكره بيقولوا عليكم وعلى راحتكم في وسط اهلكم اللهم لا حسد

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انا شقة .

الناس الي حضرتك بتتهمهم بخزي العين دول تحملوا صعوبه الحياه الي حضرتك مش مصدق انهم تحملوها لالشيء والا لان مفيش بديل

الناس في مصر قطاع عريض منهم منطبق عليه المثل اكل ومرعى وقلة صنعه .. وفاضيين بس يحسبوا ويقولوا ليه معندناش زي الي طلع برا ومحدش فيهم فكر يقف دقيقة يسأل نفسه وياترى انا بتعب ربع الي بيتعبه بتاع برا قبل مااجي اقول هو ليه عنده

Princess :closedeyes:

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

ليه الناس مش عاوزة تفهم ان ده رزق وربنا مقسمه لكل واحد وحدد له حياخده منين

طيب مافى ناس كثيرة فى مصر فى وظائف كويسة ورواتب عالية وبتحوش كمان وعندها بدل الشقة واحدة واتنين

ورصيد فى البنك وعربية لكن ماحدش يعرف عنها حاجة فى الوقت ان فى ناس مسافرة وتاركة اسرتها ومستلفة

تكاليف السفر ورغم كده الناس بصاله على انه مسافر لكن ماتعرفش الخيبة .

كلامى من منطلق تجارب انا شيفاها مش باقول وخلاص .

احنا الحمد لله ظروفنا ميسرة من غير سفر ولاحاجة لكن ده مايمنعش ان فى ناس فعلا ملهاش حل غير السفر

وبيدفع التمن غالى لما يرجع فجأة ويلاقى ولاده كبروا من غير ما يلاحظ ولايحس بفرحة انهم بيكبروا قدامه

ولا ان كان وخدهم معاه بيسيب امه وابوه فى عز احتياجهم له ده غير مرارة الغربة.

يبقى بلاش نحسره ايه اللى خلاك تسافر والكلام ده اللى ايده فى الميا مش زى اللى ايده فى النار

رابط هذا التعليق

هنا في الخليج فيه ظاهرة غبية جدا

بتلاقي أغلب المديرين لما بيعينوا هندي ولا باكستاني بيدوله راتب ضعيف بحجة ان الراتب ده يبنيله قصر في بلده وكلام خايب زيهم كده

الناس دي نسيت ان البني ادم ده عايش في السعودية بأسعار السعودية مش بأسعار باكستان الي نص ريال سعودي فيها يأكلوا 3 انفار !!!

والاخر يتقال ايه : ده هايبني قصر ف بلده

اتقوا الله واعدلوا بين الناس ، البعض منا قضاة ونحن لا ندري !

تم تعديل بواسطة kitkat

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

يوزرنيم عايز حد يقول له احنا بنحوش ..

خلاص انا ح اقولك .. بنحوش يا سيدي و بنقول كده عشان القر .. ارتحت ؟؟

العمل في الخليج ليس اكثر من "فرصة عمل " يا توافق يا ترفض .. تعمل ايه بالفلوس ... ده موضوعك انت ..

ليه قاعديين ؟؟

كل واحد له اسبابه ..

طب ننصحك بالسفر ؟؟

انت حر ... تسافر و لا ما تسافرش ده موضوعك .. انت ادرى بقدراتك و امكانياتك .. عايز تسافر سافر .. عايز تهاجر هاجر .. عايز تقعد في مصر اقعد ..

في الاخر كل واحد حاله منفصله ...

في مرتبات في الامارات من 1000 درهم الى 90 الف و انت طالع .. لكن السؤال هو هل هذه الرواتب متاحه لأى حد ؟؟ يعنى ال CV بتاعى يجيب كام ؟؟ و ده بنطبق على مصر و بره مصر ..

لو عايز تعرف القيمه الشرائيه للدرهم الاماراتى = 50 قرش مصري بالتمام و كمال ..

يعنى لو جالك عرض ب 4000 درهم = من حيث القيمه الشرائيه 2000 جنيه مصري

مع الفارق انك هنا مع نفسك .. كل مصاريفك على نفسك من سكن و اكل و شرب و الخ ... لو تقدر تعيش ب 2000 جنيه في مصر بظروف مصر ح تقدر تعيش ب 4000 درهم في الامارات بظروف الامارات

المصاريف .. ممكن من شارينج ب 500 درهم تأجر بيهم سرير لفيلا ب 500 الف درهم في السنه في الجميره ..

ممكن تسيب عيالك و بيتك في مصر و تقضيها شارينج او تجيبهم و تعمل حسابك على الرأس في السنه = ايجار شقه .. كروكى كده عشان تبقى الحسبه متناسبه ..

في الاخر اختيارك تعمل ايه بالفلوس هو اللى ح يحدد ح تحوش و لا لأ ..

في المقابل اللى حوش ما عرفش يعيش كويس و كمان معرفش يعمل حاجه .. الاسعار في مصر بتزيد اسرع بكثير من قدرتك على التحويش ... انت عارف الشقه اللى انت بتتكلم عليها دى "500 الف" دول ممكن يتحوشوا في قد ايه ؟؟

اللى بيعمل كده غالباً بيبقى اقترض من البنك و اشترى حاجه في الواق الواق و مع الوقت العمران وصلها و بقت بال"500 الف" دول ... مقابل ده بيبقى عايش مخنوق و مديون و قرفان .. ده حال 75% على الاقل من اللى قاعدين في الامارات ..

طب لو عشنا في مصر كان ممكت نعمل كده ؟؟

معرفش .. بس كل اللى اعرفهم في مصر جابوا شقق و عربيات و اتجوزوا زيهم زيي .. دى ارزاق في ايد خالقها ..

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...