اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

التمثيل السياسى بجثث المصريين بالخارج

lefilsdunil

Recommended Posts

انا ما يهمني هو الحال اللي وصلنا له كمصريين في الخارج .. ليس لنا اي اعتبار .. في اي دولة عربية كانت او اجنبية ..

قد يكون للقضية التي نتحدث بصددها جوانب سياسية بعد حكم القضاء المصري في قضية حزب الله و لذلك استطيع ان اقرأ و بسهوله ان حزب الله رد الصفعة المصرية له و راح ضحيتها متهم قد يكون مذنب او غير مذنب ..

موضوع اخر .. اين "ابو الغيط" ؟ اليس هذا الموضوع له شأن بالخارجية ام انه شأن لبناني داخلي ؟

اذا كان شان داخلي فلا اجد مبرر من تواجد ما يسمي ب "وزارة الخارجية المصرية" و لنترك "حقوق الانسان" تهتم بشؤننا في الخارج ..

اذا كان الامر يهم الخارجية فاين تواجدها و هي بهذا الطريقة السلبية تضعنا دائما ضحية لكل من تسول له نفسه بظلمنا في الخارج ..

اخيرا .. اري انه كما ينظر الي المصري في الداخل و من خلال احد رجالات الحزب الحاكم انه يستحق الاعدام و الضرب بالرصاص فلا عجب مما يحدث لنا في الخارج من الاعدام و و الطرد و الاضطهاد و الضرب بالرصاص ايضا ..

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

• الردود 113
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فين الإعلام المصري اللي عمل عمايله مع الجزائر ..

ليه ما يتكلمش عن الحادثة ديه .

فين منى الشاذلي

فين عمر اديب

فين فين فين

تم تعديل بواسطة الحر الأشقر

رابط هذا التعليق

الى كل من حكم على المصرى الذى تم قتله والتمثيل بجثته محمد سليم بأنه مذنب بالقتل

الكثير مننا قالوا المتهم برىء حتى تثبت ادانته ولكن البعض ادانه

فى حديث لأم محمد سليم فى التلفزيون نفت تماما ان يكون ابنها قد قتل الافراد الاربعة وقالت انها رأته بقسم الشرطة وهو كان مضروب وقال لها انهم بيضربوه علشان يعترف بجريمة لم يرتكبها

وان القصة انه كان يريد ان يخطب واحد واهلها رفضوه

بعد ذلك اتهمته اخت البنت دى باغتصابها وبعد ان التحليلات تم تبرئته من الاغتصاب وكانوا منتظرين باقى الاجراءات

وعندما حدثت جريمة قتل اربعة من اهلها تم اتهامه وتعذيبه وتوالت الاحداث كما قرأتم من قبل

الأن الحقيقة قد قتلت مع قتله ولن نعرف الحقيقة اذا كان قد قتل بالفعل الاربعة ام برىء مثل ماقالت أمه

الحقيقة الكيدة انه قد تم تعذيبة وقتله و التمثيل بجثه برعاية من اهل القرية المتوحشة دى وتحت عين رجال شرطتها وبسببهم من سوء تصرفهم وتخاذل عن حمايته (يمكن يكونوا هما كمان قتلوه معاهم)

رابط هذا التعليق

فى حديث لأم محمد سليم فى التلفزيون نفت تماما ان يكون ابنها قد قتل الافراد الاربعة وقالت انها رأته بقسم الشرطة وهو كان مضروب وقال لها انهم بيضربوه علشان يعترف بجريمة لم يرتكبها

بعد ذلك اتهمته اخت البنت دى باغتصابها وبعد ان التحليلات تم تبرئته من الاغتصاب وكانوا منتظرين باقى الاجراءات

وعندما حدثت جريمة قتل اربعة من اهلها تم اتهامه وتعذيبه وتوالت الاحداث كما قرأتم من قبل

الأن الحقيقة قد قتلت مع قتله ولن نعرف الحقيقة اذا كان قد قتل بالفعل الاربعة ام برىء مثل ماقالت أمه

الحقيقة الكيدة انه قد تم تعذيبة وقتله و التمثيل بجثه برعاية من اهل القرية المتوحشة دى وتحت عين رجال شرطتها وبسببهم من سوء تصرفهم وتخاذل عن حمايته (يمكن يكونوا هما كمان قتلوه معاهم)

هل انت تعتقد ان اى ام فى الدنيا هتقول ايوة ابنى قاتل

هل هذا يعقل؟

رابط هذا التعليق

اخوانى الافاضل / تحية طيبة

و

لقد حملنى زملائي ( اللبنانيين ) فى العمل رسالتهم وجئت لابلغها

بدايه . . . لقد وددت ان اسمع اراء زملائي فى العمل ( اللبنانيين ) فى شأن هذه القضية - خاصة ان 80% من موظفين الشركة معى - جنسية لبنانية

- ويمثلون ثلاث اديان ( مسيحيين - ودروز - مسلمون ) - ويمثلون مناطق مختلفة بالبنان ومنهم من درس فى جامعات مصر ايضا . .

وكان رايهم جميعا ان ما حدث - همجية لا توصف - و يقشعر لها الابدان وضد كل الاديان - وتشويه لصورة لبنان واللبنانيون امام العالم كله . .

وان كان الحادث اليم حقا وهو وفاه 4 اشخاص لا حول لهم ولا قوة - لكن يطبق العقاب بالقانون . .

وهم بالمنطق يرفضون التعامل مع اى قضية بمثل هذه الهمجية . .

ووصفو ايضا مصر بمحبوبتهم فهم يحبونها كثيرا ..

هذه رسالتهم واتمنى ان تصل للجميع

>

>

ملحوظة :

>

>

زملائي الفلسطينين فى العمل كان لهم اتجاه معاكس تماما حيث اتفقو انه يستحق هذ الجزاء

- وارتفعت حدة الصوت فى المناقشات والاراء من كلا الجانبين . . . .

اما انا كنت مستمعة جيدة لانقل لكم الصورة . .

اغابي

;)

أنا برضوه حصل معايه أمبارح نفس الموقف دا من الفلسطينيين اللي بيشتغلوا معايه في الشركة .

يا حبيبى هما كدة من زمان بس احنا اللى عبط

كان والدى بيحارب فى حرب اكتوبر وكانو لما يضربو دبابة اسرائيلية يخرج منها فلسطينيين وعراقيين مع اليهود

رابط هذا التعليق

أنا برضوه حصل معايه أمبارح نفس الموقف دا من الفلسطينيين اللي بيشتغلوا معايه في الشركة .

استاذى الفاضل / حر الاشقر

انا احتراما فقط لرقى الحوار على صفحات منتدانا - مش عاوزة احكى لحضرتك بالتفصيل اللى قالوا الفلسطينين واد ايه جواهم (.... ) للبنان ومصر وكل العالم اللى حواليهم - رغم انى زى كل المصريين فى حوارات قبل كدا موقفنا كمصريين ما بيتغيرش وهمنا وشغالنا الاكبر القضية الفلسطينية

- فعلى الاقل ما يبقاش ردهم بالطريقة الجارحة دي وكانهم شمتانين فينا ونسوا كل حاجة - دون احترام مشاعرى انا على الاقل كمصري وزميلة ليهم .

كمية الفاظ اتقالت عننا جارحة وخارجة عن حدود اللائق وفوق الوصف ولو انا رديت على كل واحد من الاخوة الفلسطينين بنفس اسلوب حواراهم

كنت حانزل من مستوايا فعلا ..

بس اللبنانيين كانو بيردو كويس جدا وقاموا بالواجب وزيادة - والصوت كان عالى من الطرفين - واللبنانين دافعو عن مصر والمصريين والصدمة اللى جوايا حقيقي هى من الفلسطينين ولا توصف ..

- انا دافعت طبعا عن بلدى بقدر المستطاع لكن اتقالت عبارات وجمل - غير لائقة - كان لازم اسكت - ما اقدرش اعلق عليها والا كنت حابقى .....

- كانو اللبنانيين تركيز حوارهم ان الشاب داه مش طبيعي او مجنون او فيه سبب حقيقي مجهول لازم يتعرف الاول ايه الدافع

- وكمان لازم يكون فيه حكم واضح بادانته وكل ما حدث من اهالى القرية تصرفات بربرية و همجية وتخلف وهما معترضين . . جدا جدا

اغابي

;)

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

معليش ياجماعه انتم مستغربين موقف الفلسطينيين ليه ؟؟

عن نفسي ولو كنت حاضره النقاش ده وسمعتهم بيشتموا او بيشمتوا كان الدم هيغلي في عروقي ومكانش ممكن اسكت .. كنت هزعل منهم انهم مش مراعيين شعورنا كمصريين لكن في نفس الوقت بالتاكيد كنت هلتمس العذر لهم لو فكروا كده .. كنت هوقفهم عند حدهم ايوا لكن مكنتش ابدا هوهم نفسي انهم ممكن يغيروا وجهة نظرهم فينا ـ اجمالا كعرب

لو احنا لا قدر الله الي دولة محتلة واحنا الي بيحصل فينا مايحدث للفلسطينيين والعرب كلهم واقفين زي ماانتم شايفين ـ كمالة عدد ـ لو ده الي بيحصل واحنا بنرجع بلدنا منلاقيهاش موجوده ونلاقي اهلنا ضيوف فيها مع ضيق الحال ونسبة البطاله ومعدلات القتل و و و و

بذمتكم هنفرح لما نلاقي العرب حوالينا مرتاحين ؟ ولا هنزعل لما تحصل لهم مصيبة زي الي حصلت في لبنان دي ؟

هنقول يستاهلوا وخليهم يذوقوا شويه من الي بنشوفه ولا يعني حلال علينا وحرام عليهم ؟؟

قد تكون حقيقة صادمة وقد يختلف معايا الكثير بس ستظل في النهاية واقع .. ايوه هم قللات ذوق ومعدومين دم انهم يشمتوا في حاجه زي كده لكن الى حد ما هم معذورين لو اصبحوا كده واحنا الى حد كبير اجرمنا في حق الناس دي وابسط حاجه اننا منزعلش لما يشمتوا فينا فالى حد كبير نحن نستحق منهم ذلك ..

==========

على هامش الحوار .. بغض النظر عن جنسية القتيل والدافع وراء قتله والي استهلك مننا الحوار كله .. مش ملاحظين حاجه

الوضع الامني الداخلي في لبنان شكله ايه ؟

قرأت في ثنايا الخبر ان ماحدث من تمثيل بالجثة هو امر ( معتاد ) من الميليشيات في السابق و من بيده الامر في وقتنا الراهن

قرات برضه ان هذه القرية يسيطر عليها هذا الحزب او ذاك

متخيلين الوضع في لبنان شكله ايه ؟

متخيلين الهمجية والبربرية الي افرزها الوضع ده بحيث اني لم استبعد يخرج من بين الجموع شخص يتناول قضمه من جسد القتيل كتعبير عن التشفي او امعانا في اظهار النصر ؟

ومتخيلين برضه يعني ايه حتى الشرطه معادش لها سلطه على الرعاع ايا كان انتمائهم او من يوجههم ؟

تفتكروا لبنان وصل لكده ليه وازاي .. والاهم تفتكروا اننا ـ كمصر ـ ماشيين في نفس الطريق ؟؟؟

ربنا يستر

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

لو احنا لا قدر الله الي دولة محتلة واحنا الي بيحصل فينا مايحدث للفلسطينيين والعرب كلهم واقفين زي ماانتم شايفين ـ كمالة عدد ـ لو ده الي بيحصل واحنا بنرجع بلدنا منلاقيهاش موجوده ونلاقي اهلنا ضيوف فيها مع ضيق الحال ونسبة البطاله ومعدلات القتل و و و و

ربنا يستر

اختى / ضحى

مساء الخيرات

اختلف معاك فى الراى - احنا من زمان كمصريين همنا الاول وشاغلنا الاهم هما الفلسطينيين والقضية الفلسطينية

وياما دافعنا وعملنا مظاهرات وجمعنا تبرعات علشانهم وعلمنا اولادهم فى احسن جامعات مصرية مجانا وكمان اعانات شهرية للطالب وكل حاجة على اكتاف الدولة المصرية . .

لكن حاليا امور كتير استجدت وانا مش عاوزة ادخل فى تفاصيل كتير عن القضية الفلسطينية

لكل كل باختصار اللى اقدر اقوله - ان الفلسطينين اتقسمو الى ( فتح - حماس )

بمعنى بدل ما انا واخويا نحط ايدنا فى ايد بعض ونحارب لاءة - بقينا اعداء وبنقتل فى بعض وبنتخانق على فلوس الاعانات

مين اللى من حقه يستلم فلوس تعويضات الامم المتحدة ومين يستلم الحكم ويبقي فى ايد مين فينا - وهكذا -

ما ندخلش مصر فى كل حاجة هما خلقوا مشاكل جديدة لنفسهم

وكمان لو كنت مكانى فى المناقشات الجامدة دى - كنت حتسكتى افضل - لانهم نعتو المصريين بالفاظ خارجة عن حدود الادب ..

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

الاخت الكريمة اغابي ..

لكل كل باختصار اللى اقدر اقوله - ان الفلسطينين اتقسمو الى ( فتح - حماس )

و هو احنا في مصر مش منقسمين الي حزب وطني و وفديين و حبهة التغيير و الغد و الاخوان و ... و ..

و كل واحد منهم بيطحن في التاني ؟؟

و هو مش في امريكا كده بين الديموقارطيين و الجمهوريين ؟

و هي مش في فرنسا و بريطانيا و اي دولة كده ؟؟

و انا لا ادافع عن الفرقة الفلسطينية و لكن لفتت نظري العبارة و عليه احببت التوضيح ..

لعبة السياسة واحدة في اي دولة سيدتي الكريمة ..

و بعدين يا جو يا عزيزي هدي نفسك بس انت و ما تعصبش نفسك n2&( .. كلنا مصريين و خايفين علي بلدنا ;) بس عمري ما شوفت حد من اي جنسية بيشتم نفسه و باقي جنسيته

يا حبيبى هما كدة من زمان بس احنا اللى عبط

كان والدى بيحارب فى حرب اكتوبر وكانو لما يضربو دبابة اسرائيلية يخرج منها فلسطينيين وعراقيين مع اليهود

هو احنا مش عارفين ان فيه يهود منتشريين في كل بلاد العالم (منها مصر و بلاد الشام و العراق و روسيا و اوروبا و امريكا) و استوطنوا فلسطين و حاربو تحت راية الصهيونية ؟؟ يعني لو طلع واحد يهودي مصري من الدبابة اقول المصريين بيحاربوا بعض و خونة !!!

اعتذر عن الخروج عن الموضوع .. و ارجو الا يتم تحويله علي الاخوة الفلسطينين بصرف النظر عن ما هم فيه الان احنا في موضوع التمثيل بالمصريين في الخارج

و لي رجعه

تم تعديل بواسطة Amr Radwan

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

ياجماعه خدوها قاعده للاسف من سابع المستحيلات ان الفلسطينيين يبقوا كويسين مع المصريين طبعا الفلسطينيين هم " الاردنيين" الا قلة وانتوا اكيد شوفتوا مداخلات للاخ لكلوك اللي المفروض مصري وطبعا انا اشك ف كده

وانا اتربيت معاهم وحضرت مدى قلة اصلهم ف بلد زي الكويت ف لغزو وشوفتهم ف مصر اي حد يروح يشوف تعاملاتهم ف الاكاديمية البحرية ف اسكندرية وف الجامعات الخاصه شوفوهم ف بلدنا وازاي بيتكلموا عارفين اقل كلمة بتتقال انتوا مالكوش فضل علينا احنا بنتعلم بفلوسنا بالدولار

وطبعا عارفين ان فيه منهم ناس مستثمرين ف مصر معديين ولا يهمهم موضوع القضيه الفلسطينية اصلا بل اني اجزم انهم مستفيدين

يعني مثلا الكويت مكنتش الحكومة بتفنش فلسطينيين واظن السعودية والامارات كذلك

يعني رب ضارة نافعه وشوفوا الان ف الاردن فيه مجموعة ضباط اردنيين بيطالبوا بوقف تجنيس الفلسطينيين لانهم فعلا سيطروا ع اماكن مهمة ف الاردن ولا ننسى انهم ف لبنان كانوا سبب مهم لاشعال الفتنة الطائفيه ف حرب لبنان

يعني اللي يتكلم ع الفلسطينيين ده العادي

وعن موقف اهل هذه القرية فده طبيعي لانهم كانوا بيعملوا كده مع اللبنانيين العملاء ايام جيش لبنان الجنوبي بقياده انطوان لحد وده اسلوبهم واعتبارهم انه مصري خاين ف نظرهم ومجرم ، فهو خاين لان دولته خاينة وبتحكم ع لبنانين ظلم وزور ده وجهة نظر او ع الاقل اللي بيوصل لهم ومجرم لانه ارتكب هذه الجريمة

الغريب ان قوى الامن اللبناني بتقول ميش ما يثبت ان القتيل المصري هو المجرم وده اكتر شيئ يغيظ يعني الراجل مفيش ما يثبت انه القاتل يبقى ايه اللي حصل ده

هو تصرف همجي واي لبناني محترم هينتقده

لكن احنا ليه نلوم الفلسطين او اللبناني ليه يتعاطف معانا فين حكومتنا

انا كنت عاوز الاستاذ جمال ولا علاء افندي حد منهم يقول كلمة عدلة ولا هم بس ف الكورة فالحين ابوعلاء طبعا الراجل صحته مش مساعداه الراجل معرفش يمتعنا بخطاب عيد العمال ياعيني بيستجم ف شرم الشيخ

يا جماعه نلوم بلدنا حد اتكلم حد طلع مفيش اي تعليق فين خارجيتنا دلوقتي سفارة لبنان ف مصر عاوزة اجراءات حمايةلانها تلقت تهديدات يعني احنا فين موقفنا ولا حاجه

احلى شيئ الراجل المحترم المدعي العام تفاعل وراح يشوف التحقيقات اما غير كده انسوا ياجماعه لو بلدنا اهلمتنا هننتظر فلسطيني ولا غيره يتعاطف معانا

رابط هذا التعليق

اييييوة كده... برافو عليكوا، عايزاكوا تشدوا السلخ على لبنان شوية

بلا تعديل دستوري، بلا حد ادنى للاجور، بلا انتخابات رئاسية، بلا ناس ماتت بالغاز في الانفاق كأنهم فيران ضالة، بلا احكام مهببة على دماغنا في قضية تنظيم حزب الله

كللللللللللل دي قشووووورررررر وكلام فاااااارغ

اهم حاجة دلوقت اننا نركز حنعمل ايه مع لبنان، مهم قوي الموضوع ده، واليكم بعض النصائح

1- طبعا بما اننا قلنا على الجزائريين امازيغ وبربر ولخبطنا البربر على البرابرة على البربرية على اي حاجة فيه باء وراء حتى البرابير وضحكنا علينا الناس، فعايزين نضحكهم علينا تاني ونقول على اللبنانيين فينيقيين، على اساس ان الفينيقيين دي شتيمة يعني

هو عموما الفينيقيين على مر التاريخ اشتهروا بالذكاء الحاد والجمال الاخاذ حتى في الكتاب المقدس

بس مش مهم، احنا اللي دهنا الهوا دوكو، عايزين بقى نلخبط الفينيقيين على الفنزويليين على الفنلنديين المنتوفليين

ضروري

2- عايزين نتكلم عن ان اللبنانيين بسبب اصولهم الفينيقية منعدمي الانسانية وشعب عنيف بطبعه ومش متحضرين ومسالمين وعندهم انسانية زينا كده

وبالذات الانسانية دي، اهم حاجة نتكلم على الانسانية واحنا لسه خانقين الناس في الانفاق عشان العالم كله يعرف اننا رصدين وبجحين فوق اننا مجانين مهمة قوي النقطة دي

3- مهم قوي قوي قوي نلحق نشد حيلنا الليلة دي وبكرة عشان الناس كلها تتلهي عن اعتصام 2 مايو ونحل المشكلة بدل ما احنا شايلين الهم كده ومش عارفية الداخلية ناوية تعمل ايه

واهو برضه عشان لو بكرة الداخلية ضربت المعتصمين وللا حاجة ماحدش ياخد باله، اصل يعني انتوا عارفين كرامة مصر اهم حاجة، وكرامة مصر في مرحوم قاتل اربعة ومغتصب قاصر مش في اللي رايحين يطالبوا باكل عيشهم بكرة ولا حاجة ولا في التمنتاشر مصري اللي انطسوا احكام ظلم

عايزين نركز

4- فرصة برضه ناخد الناس بالصوت قبل ما يغلبونا، اصل يعني المنظمات الدولية ابتدت تبغبغ وفيه ناشطين ابتدوا يقولوا علينا نازيين عشان فضيحة الغاز اللي رشيناه على كام واحد معدي من الانفاق.. مش هم اللي عاملين لي نينجا ترتلز؟ يستحملوا بقى

عايزين بقى اداء اعلى من اداء مذبحة الجزائر عشان المرة اللي فاتت كنا فرجة العالم بس

المرة دي عايزين نبقى فرجة واعجوبة العالم

عايزين يضرب بنا المثل في التخلف والعته والعنصرية والغباوة والتفنن في اذية النفس بحيث يحطونا في موسوعة جينيس

كلاكيت تانى مرة

بالمناسبة عاوزين نحضر فضايح بتوع اثيوبيا وكمان نيجيريا علشان زواج الطفلة المصرية اللى عندها 12 سنة اللى وزارة الخيبة والوكسة الخارجية مطنشاها

ناقص مين ؟

ممكن لو سمحتم تشوفوا الفيديو

القادمون

رابط هذا التعليق

يا اخ عماد انا وغيري لانقبل اهانة اي عربي ولكن انا لاذكر واقع اعيشه والكثير يعيشونه هو اننا كمصريين نشعر بشيئ ف نفس الفلسطينيين تجاه المصري

وكلامك كانكالاخ لكلوك نفس الاسلوب لم يذكر احد اي شيئ يقلل من دور الفلسطينيين ف اضافه الكثير لدول الخليج ولكنهم ايضا استفادوا وانت تعلم خاصه هنا ف السعوديه متى تحيزهم لبعض اي ان المالك فلسطيني يميل الى تعيين فلسطينيين وعموما نحن ذكرنا موضوع الاخوه الفلسطينيين لان اي موقف ضد مصر نجدهم فرحين ومبسوطين ولا اعلم لماذا

تتحدثون عن الانفاق من قال لكم ان المصريين هم النظام الحاكم كما ان الفلسطينيين ليسوا فتح وحماس كذلك نحن هل نسيت او تناسيت ان هناك من يتاجرون بقضيتكم هل قطر لاتبيع الغاز لاسرائيل لكنها تمول حماس لذل لايتم ذكرها بسوء

مصر فقط هي العميلة والسيئة اختزلتم مصر ف مرحلة الانفاق ، سيدي ما يتعجب منه المء هذا الكم من رجال الاعمال الفلسطينيين الذين لانسمع عن انجازاتهم ف بلدهم انا اشك ف هذا لو كان لهم دور ع الاقل كانوا اشتروا بيوت ومنازل من الاسرائليين فهو يبيع نفسه اليهودي عشان قرش

ونعود لموضوعنا نعم انا واي مصري ف الخليج يلاحظ تهجم الفلسطينيين ع المصريين وانتظارهم لاي فرصه سيدي من وانا تلميذ صغير فالكويت كان بيحدث ده لا انفاق ولا غيره طلعنا من تصفيات كاس العام هللتوا يااخي انا ف السعوديه السعوديين كانوا زعلانين

اقولك انا حاسس ان كرهكم لاسرائيل اقل بكثير من مصر

عموما سيدي النظام المصري له ماله وعليه ماعليه لنرى فصائلكم المتناحرة نتمنى لها الاتفاق ومليارات رجالالاعمال نتمنى ان يوجه جزء منها للقضيه

وف النهاية القضية الفلسطينية هي قضيه مصرية من قديم الازل ونحن كشعب مصري يعتبرها قضيته الاولى يا اخي لم نى مظاهرات ف الجزائر ولا غيره

وف الاخر مصر وحشة والمصريين سيئيين

شاكرين سيدي افضالكم

رابط هذا التعليق

الناس دى غريبة بشكل !!!

فى غزو الكويت وقفوا مع المحتل مع ان ارضهم كانت محتلة كالكوايتة

فى حادثة كتراميا .وقفوا مع الممثلين بالجثة من اللبنانيين ....وتناسوا ما حدث لهم فى صيرا وشاتيلا من قتل وتمثيل بشع على ايدى اللبنانيين !!!! مش عارف ما فكرتوهمش بصبرا وشاتيلا ليه ...

................................................................................

.................................................

knowledge is power

رابط هذا التعليق

اغلب الجالية الفلسطينية في مصر تعاني من التعنت الحكومي المصري تجاه الفلسطينيين في التعليم وفي كل شيء وفي اقل الامور الفلسطيني العادي الغلبان المقيم في مصر بيكع فلوس

الله يرحمك يا سادات يا عظيم ....كانوابيتعلموا بلوشى ايام عبد الناصر وبياخدوا فلوس كمان ...لحد ما السادات وقف المهزلة دى ..وكانوا بيوظفوهم فى الحكومة زى المصريين ..ووقف ذلك بردك ...ويقولك بنكره السادات علشان كامب ديفيد ..؟!

بتكوعوا فلوس؟!! ..ايه يعنى 5000 الاف جنيه سنوى او الف استرلينى فى السنة الجامعية على ما اظن ..؟!!

تم تعديل بواسطة dawn walker

knowledge is power

رابط هذا التعليق

الموضوع تحول مسارة من لبنانى الى فلسطينى الى عراقى ولو كنا حقآ عقلاء لعرفنا من حول الموضوع وماذا يريد منا او يريد لنا ان نسلك الطريق الى الفرقة والتناحر

ياسادة يامثقفون تمهلو قليلآ وتفكرو هنا بيننا اعضاء كل همهم اثارة الفرقة بين الاخوة ولايهمهم الا تنفيذ اجندة باتت مكشوفة لكل عاقل تتبعو مواضيعهم ومداخلاتهم وستعرفون نواياهم وكيف يديرون الحوارات بينكم ايها الزملاء لنقف برهة من الزمن ونراجع مداخلات تحض على الكراهية بين العرب واقطار عربية بعينها وشعوب بعينها وللأسف لم نسأل انفسنا ونحن نؤخذ الى الردود اخذآ اين يعيش من يذكى نار الفرقة بيننا ايها الزملاء كلمة اقولها لوجة الله اتقو الله اننا اخوة يجمعنا رابط مهم وأذلى انة الدين واللغة فلا تجعلو من السفهاء والحاقدين على ثقافتنا يدآ تقطع الارحام بيننا فنجن جميعآ كشعوب عربية متشاركين فى الهم مهما كانت مستوياتنا الاقتصادية وعدونا واحد ومهما جند بيننا طابور خامس يدس السم فى شرايين الفكر وهويحمل الزهور علنا نخدع بكلمات كلها نبتت من فم شيطان يحاول التفريق بين شعوب لغتها ودينها واحد.... اعزاءى اتوسل اليكم بألا تكونو سذج وتنخدعو ان ما حدث هو جريمة من الجهتين فلنصبر قليلآ لنعطى نفسنا فسحة من الوقت للتفكير والتدبر والا نطلق العنان لألسنتنا بأتهام احدآ بدون تحقيق فلننتظر حتى نرى ما سيحدث من حكماء لبنان ومصر ولم ولن يعكر صفو العلاقة بيننا ابدآ حادث او فرد ارعن مهما كان ولندعو الله عز وجل ان يرحم موتانا ويلهم اهلهم الصبر وينير بصيرة من يحقق فى الحادث وينصرنا على كل من يدعونا الى الفرقة والتناحر

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

خروج عن الموضوع الرئيسي ..

تم حذف المداخلات التي خرجت عن مسار الموضوع

بالمناسبة ..

العضو لكلوك هو نفسه العضو عماد الشرقاوي

ولما كانت قواعد المحاورات لا تسمح بذلك

فقد تم إيقاف عضويته لحين عرض الأمر على باقي فريق الإشراف

تحياتي

أسد

فريق لاإشراف

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

الموضوع تحول مسارة من لبنانى الى فلسطينى الى عراقى ولو كنا حقآ عقلاء لعرفنا من حول الموضوع وماذا يريد منا او يريد لنا ان نسلك الطريق الى الفرقة والتناحر

ياسادة يامثقفون تمهلو قليلآ وتفكرو هنا بيننا اعضاء كل همهم اثارة الفرقة بين الاخوة ولايهمهم الا تنفيذ اجندة باتت مكشوفة لكل عاقل تتبعو مواضيعهم ومداخلاتهم وستعرفون نواياهم وكيف يديرون الحوارات بينكم ايها الزملاء لنقف برهة من الزمن ونراجع مداخلات تحض على الكراهية بين العرب واقطار عربية بعينها وشعوب بعينها وللأسف لم نسأل انفسنا ونحن نؤخذ الى الردود اخذآ اين يعيش من يذكى نار الفرقة بيننا ايها الزملاء كلمة اقولها لوجة الله اتقو الله اننا اخوة يجمعنا رابط مهم وأذلى انة الدين واللغة فلا تجعلو من السفهاء والحاقدين على ثقافتنا يدآ تقطع الارحام بيننا فنجن جميعآ كشعوب عربية متشاركين فى الهم مهما كانت مستوياتنا الاقتصادية وعدونا واحد ومهما جند بيننا طابور خامس يدس السم فى شرايين الفكر وهويحمل الزهور علنا نخدع بكلمات كلها نبتت من فم شيطان يحاول التفريق بين شعوب لغتها ودينها واحد.... اعزاءى اتوسل اليكم بألا تكونو سذج وتنخدعو ان ما حدث هو جريمة من الجهتين فلنصبر قليلآ لنعطى نفسنا فسحة من الوقت للتفكير والتدبر والا نطلق العنان لألسنتنا بأتهام احدآ بدون تحقيق فلننتظر حتى نرى ما سيحدث من حكماء لبنان ومصر ولم ولن يعكر صفو العلاقة بيننا ابدآ حادث او فرد ارعن مهما كان ولندعو الله عز وجل ان يرحم موتانا ويلهم اهلهم الصبر وينير بصيرة من يحقق فى الحادث وينصرنا على كل من يدعونا الى الفرقة والتناحر

تحياتي لك علي فكرك ..

نرجع لموضوعنا ..

تم تعديل بواسطة Amr Radwan

رابط هذا التعليق

انا سف لان خرجت من الوضوع لكن ماذكرته الاخت اغابي فكرني من وانا صغير كانوا الاخوة اياهم يتلموا ويقرفونا واحنا صغيرين ف الكويت ولما كبرنا واشتغلنا برده كبروا والحقد بتاعهم زاد اكتر فعشان كده كنت بابقى الناس لالي ف مصر يفوقوا لهم ويعرفوا ان فيه كتير من هؤلاء الاخوة يكنو كل الكره لينا ومش هيتمر فيهم ابدا

رابط هذا التعليق

بارك الله فيك سيدي الفاضل

ياريت الي مقراش المداخله دي بتمعن يرجع يقراها تاني .. لخصت الكثير ...

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

هل انت تعتقد ان اى ام فى الدنيا هتقول ايوة ابنى قاتل

هل هذا يعقل؟

عزيزى جو

انا معاك ان امه ممكن تكون كاذبة وانه ممكن يكون مذنب ولكن الوحيد الذى يجذم بانه كان مذنب هو القاضى بعد اجراء المحاكمة ودفاع ونيابة وكل الاجراءات القانونية

ولكن ان ينصبوا انفسهم قضاة وجلادين ده شىء قمة فى التخلف الانسانى

وطبعا غير عملية القتل الجماعية الوحشية والتنكيبل بجثته بهذه الوحشية مش لاقى وصف لها

الأن لايمك ان نتأكد انه كان القاتل الفعلى او الوحيد

يمكن هنالك قتلة اخرون وهم الان احرار

وده الفرق بين المدنية والهمجية

ان يكون هناك قانون واجراءات قانونية للحكم على اى متهم والتفيذ عن طريق الجهات القانوية المعنية

تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...