اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

التمثيل السياسى بجثث المصريين بالخارج

lefilsdunil

Recommended Posts

الى كل من حكم على المصرى الذى تم قتله والتمثيل بجثته محمد سليم بأنه مذنب بالقتل

الكثير مننا قالوا المتهم برىء حتى تثبت ادانته ولكن البعض ادانه

فى حديث لأم محمد سليم فى التلفزيون نفت تماما ان يكون ابنها قد قتل الافراد الاربعة وقالت انها رأته بقسم الشرطة وهو كان مضروب وقال لها انهم بيضربوه علشان يعترف بجريمة لم يرتكبها

وان القصة انه كان يريد ان يخطب واحد واهلها رفضوه

بعد ذلك اتهمته اخت البنت دى باغتصابها وبعد ان التحليلات تم تبرئته من الاغتصاب وكانوا منتظرين باقى الاجراءات

وعندما حدثت جريمة قتل اربعة من اهلها تم اتهامه وتعذيبه وتوالت الاحداث كما قرأتم من قبل

الأن الحقيقة قد قتلت مع قتله ولن نعرف الحقيقة اذا كان قد قتل بالفعل الاربعة ام برىء مثل ماقالت أمه

الحقيقة الكيدة انه قد تم تعذيبة وقتله و التمثيل بجثه برعاية من اهل القرية المتوحشة دى وتحت عين رجال شرطتها وبسببهم من سوء تصرفهم وتخاذل عن حمايته (يمكن يكونوا هما كمان قتلوه معاهم)

هل انت تعتقد ان اى ام فى الدنيا هتقول ايوة ابنى قاتل

هل هذا يعقل؟

عزيزى جو

انا معاك ان امه ممكن تكون كاذبة وانه ممكن يكون مذنب ولكن الوحيد الذى يجذم بانه كان مذنب هو القاضى بعد اجراء المحاكمة ودفاع ونيابة وكل الاجراءات القانونية

ولكن ان ينصبوا انفسهم قضاة وجلادين ده شىء قمة فى التخلف الانسانى

وطبعا غير عملية القتل الجماعية الوحشية والتنكيبل بجثته بهذه الوحشية مش لاقى وصف لها

الأن لايمك ان نتأكد انه كان القاتل الفعلى او الوحيد

يمكن هنالك قتلة اخرون وهم الان احرار

وده الفرق بين المدنية والهمجية

ان يكون هناك قانون واجراءات قانونية للحكم على اى متهم والتفيذ عن طريق الجهات القانوية المعنية

تحياتى

انا عاوز افهم حاجة 00 اللى فاتح الموضوع كان كاتب انة اعترف واللنك اللى كان حاطة مكتوب فية انة اعترف

صح ولا لا؟

رابط هذا التعليق

• الردود 113
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فى حديث لأم محمد سليم فى التلفزيون نفت تماما ان يكون ابنها قد قتل الافراد الاربعة وقالت انها رأته بقسم الشرطة وهو كان مضروب وقال لها انهم بيضربوه علشان يعترف بجريمة لم يرتكبها

بعد ذلك اتهمته اخت البنت دى باغتصابها وبعد ان التحليلات تم تبرئته من الاغتصاب وكانوا منتظرين باقى الاجراءات

وعندما حدثت جريمة قتل اربعة من اهلها تم اتهامه وتعذيبه وتوالت الاحداث كما قرأتم من قبل

الأن الحقيقة قد قتلت مع قتله ولن نعرف الحقيقة اذا كان قد قتل بالفعل الاربعة ام برىء مثل ماقالت أمه

الحقيقة الكيدة انه قد تم تعذيبة وقتله و التمثيل بجثه برعاية من اهل القرية المتوحشة دى وتحت عين رجال شرطتها وبسببهم من سوء تصرفهم وتخاذل عن حمايته (يمكن يكونوا هما كمان قتلوه معاهم)

هل هذا يعقل؟

عزيزى جو

انا معاك ان امه ممكن تكون كاذبة وانه ممكن يكون مذنب ولكن الوحيد الذى يجذم بانه كان مذنب هو القاضى بعد اجراء المحاكمة ودفاع ونيابة وكل الاجراءات القانونية

وطبعا غير عملية القتل الجماعية الوحشية والتنكيبل بجثته بهذه الوحشية مش لاقى وصف لها

ان يكون هناك قانون واجراءات قانونية للحكم على اى متهم والتفيذ عن طريق الجهات القانوية المعنية

تحياتى

انا عاوز افهم حاجة 00 اللى فاتح الموضوع كان كاتب انة اعترف واللنك اللى كان حاطة مكتوب فية انة اعترف

صح ولا لا؟

يا استاذ اذا كان اللى فاتح الموضوع او اى لنيك فى النت قال انك قتلت واحد تانى يبقى كلامه مصدق؟

وحكاية اعترف دى فيها شك كبير وانت عارف ان اكتر من واحد اعترف بالقتل وطلع برىء عند المححاكمة وكان اعترافه تحت الضغط والضرب

كلام جرايد ياما قالوا كلام وبعد عدة ايام قالوا عكسه

تحياتى

رابط هذا التعليق

هل هذا يعقل؟

عزيزى جو

تحياتى

صح ولا لا؟

يا استاذ اذا كان اللى فاتح الموضوع او اى لنيك فى النت قال انك قتلت واحد تانى يبقى كلامه مصدق؟

وحكاية اعترف دى فيها شك كبير وانت عارف ان اكتر من واحد اعترف بالقتل وطلع برىء عند المححاكمة وكان اعترافه تحت الضغط والضرب

تحياتى

انا مش عارف انت بتدافع عنة كدة لية 00 هو انت تعرفة؟

يعنى انت لو عرفت ان لقدر اللة طبعا ان واحد قتل اربعة من عائلتك هل هتأخذك بية الرئفة والرحمة؟

رابط هذا التعليق

هل هذا يعقل؟

عزيزى جو

تحياتى

صح ولا لا؟

تحياتى

انا مش عارف انت بتدافع عنة كدة لية 00 هو انت تعرفة؟

يعنى انت لو عرفت ان لقدر اللة طبعا ان واحد قتل اربعة من عائلتك هل هتأخذك بية الرئفة والرحمة؟

عزيزى جو

هل انت قاضى حكمت عليه بانه قتل ويستحق العقاب؟

انا لست ادافع عنه

ولكن ارفض عن سياسة الغاب

واحد لو انه قتل اربعة (ولم يتأكد احد انه القاتل الى الان لأ لم يتم محاكمته) المفروض انه يحاكم ثم يعدم وليس يقتل من قبل الاهالى ويسحل ويعلق مثل الحيوان المعروض للبيع

انا احب اسألك سوال لو ان لقدر الله واحد من اقاربك متهم بالقتل من عشرة وليس اربعة كنت ترضى له ان يقتل هذه القتلة الشنعاء ويمثل بجثته؟

رابط هذا التعليق

يها الزملاء كلمة اقولها لوجة الله اتقو الله اننا اخوة يجمعنا رابط مهم وأذلى

هو ليه النصايح دى توجه للمصريين فقط ..يعنى بعد ما الطرقعة على قفاهم تتم ...يطالبهم امثالك بالتمسك بالاخوة والامة ...لماذا لم يخرج من الطرف الاخر ..من يطالبهم (كما تطالب انت هنا )..بان يراعوا شعور المصريين (اخوانهم ) ..ويراعوا شعورهم ورابطة الأخوة الاسلامية او العربية ...ولماذا لاتظهر الا عندما نطالب بحقوقنا ..وهى مشروعة ...هل تتجاهل سيادتك تعليقات المصريين على الخبر فى المصرى اليوم والعربية وغيرها ..هل رأيتها ..حتى تتحدث بسذاجة مكررة عن المؤامرة على الاخوة العربية او الاسلامية !!!!!!!

ا

knowledge is power

رابط هذا التعليق

يها الزملاء كلمة اقولها لوجة الله اتقو الله اننا اخوة يجمعنا رابط مهم وأذلى

هو ليه النصايح دى توجه للمصريين فقط ..يعنى بعد ما الطرقعة على قفاهم تتم ...يطالبهم امثالك بالتمسك بالاخوة والامة ...لماذا لم يخرج من الطرف الاخر ..من يطالبهم (كما تطالب انت هنا )..بان يراعوا شعور المصريين (اخوانهم ) ..ويراعوا شعورهم ورابطة الأخوة الاسلامية او العربية ...ولماذا لاتظهر الا عندما نطالب بحقوقنا ..وهى مشروعة ...هل تتجاهل سيادتك تعليقات المصريين على الخبر فى المصرى اليوم والعربية وغيرها ..هل رأيتها ..حتى تتحدث بسذاجة مكررة عن المؤامرة على الاخوة العربية او الاسلامية !!!!!!!

ا

هي فين الطرقعه دي سيدي الفاضل وعن اي ( قفا ) تتحدث ؟؟؟؟؟

واحد قتل اربعه بينهم اطفال وبينهم شيوخ .. وراح اعترف وقعد يوريهم كمان قتل ازاي .. الناس راحت قتلته بطريقة معتاده ومعهوده عندهم حضرتك بقى بتسخن في ايه ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

ي فين الطرقعه دي سيدي الفاضل وعن اي ( قفا ) تتحدث ؟؟؟؟؟

واحد قتل اربعه بينهم اطفال وبينهم شيوخ .. وراح اعترف وقعد يوريهم كمان قتل ازاي .. الناس راحت قتلته بطريقة معتاده ومعهوده عندهم حضرتك بقى بتسخن في ايه ؟

هى محتاجة شرح يا مدام والا ايه .. واحد لا تم استجوابه بطريقة عادلة ..وتهمة تكاد تكون مفبركة ..ولا فى حتى اعتراف .. ولانه (الله يرحمه ) مصرى ساذج ..ككثير من المصريين ...تم الضحك عليه ..وجعله كبش فداء لقاتل اخر ..

وبعدين ..ايه انتى هتلومونى كمان انى اعبر عن غضبى وقرفى من جريمة التمثيل بحق واحد ربما يكون قاتل وربما يكون برىء ؟!!

لان امثال من مثلوا به ..لو عرفوا ان بلده لن تسكت وان عواقب جريمتهم ستكون وخيمة عليهم ..ما فكر كلب فيهم فى التمثيل بجثته

وما فكر ايضا اى بنى ادم اخر ان يدوس على طرف لمصرى فى الخارج .

انما العيب على من ادمنوا الا عتداء عليهم .....ويقولوا هل من مزيد ؟!

knowledge is power

رابط هذا التعليق

من الاخبار اللي أثرت فيه نفسياً في الفترة الأخيرة وقعدت يمكن 3 أيام لا أستطيع أن انام جيداً

ولا ادري ما سر السعادة او اللذة في جلد ذاتنا في كل موقف ؟؟؟

لو حد عرف يجاوب يبقى يقول لي

ودعوني أُلخص ما فهمته وقرأته :

1- القتيل المجني عليه بقى له 4 شهور فقط في لبنان ..

2- أمه مصرية وزوج امه لبناني ... وقد اجتمع الولد بأمه بعد فترة فراق طويلة لأنه اتربى في مصر

3- المتهم لم يعترف بالتهم الموجهه إليه وده بشهادة الشرطة ... المتهم لم تثبُت عليه تهمة الأغتصاب الأولى ...

4- فبركة تحليل الـ DNA شيء في منتهى السذاجه لأن ده تحليل بيستغرق أسابيع ويمكن شهور وما فيش معمل واحد لمثل تلك التحاليل في دول الشرق الأوسط .. إذاً كيف توصلت الشرطة اللبنانية إلى نتيجة التحليل في 24 ساعة فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سذاجه مش كده ؟

5- المتهم القتيل أصطحبته الشرطة لاعادة تمثيل الجريمة ... ده كل الدنيا قالت كده .. صح ؟ الغريب بقى إنه إجراء غير قانوني لأن إعادة تمثيل الجريمة لابد أن يتم أمام النيابة أيضاً مش الشرطة فقط وهذا لم يحدث .. إذن النية كانت مُبيته لتسليمه للأهالي المبرمجين على إنه هو القاتل والدليل الأخر إن ما فيش واحد من الشرطة ضرب طلقة في الهواء حتى لردعهم أو تفريقهم ... والامر اتكرر مرتين ... مره عندما اعتدوا عليه في صحبه الشرطة وأصيب وأخذوه إلى المستشفى ... ومره أخرى عندما أقتحموا المستشفى واختطفوه وكأنها بلد سايبه بدون شرطة ولا رادع ولا حاكم

6- المتهم لم تثبُت عليه التهمه حتى وإن ثبُتت فلا توجد مله في الدنيا تُبيح التمثيل بجثة قتيل وتعليقه كالذبيحه ... ولا تُبيح ملة في الدنيا أن تتم المحاكمات وتنفيذ الاحكام بواسطة العامة والغوغاء من الشعوب

7- حتى جرائم الثأر في الصعيد فهي في الغالب الاعم تتم بقتل المشتبه فيه فقط ولا يتم التمثيل بجثته وسحله

نقطه أخيره ... الشعب اللبناني شعب محترم ومثقف ولا دخل لنا بما كان يحدث أيام الحرب الاهليه ... واليوم ظهر وزير العدل اللبناني ليعتذر للشعب المصري كله عن تلك الجريمة البشعة التي لم نشاهد مثلها أو نقرأ حتى عن مثلها من فترات طويلة ..

أرجو من الله أن يتم التوصل إلى القاتل الحقيقي للأربع ضحايا اللبنانيين ..

وأيضاً التوصل للمشاركين في عملية التمثيل بجسد القتيل ومحاكمتهم محاكمة عادلة ليكونوا عبره لمن يحاول تطبيق قانون الغاب

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ي فين الطرقعه دي سيدي الفاضل وعن اي ( قفا ) تتحدث ؟؟؟؟؟

هى محتاجة شرح يا مدام والا ايه .. واحد لا تم استجوابه بطريقة عادلة ..وتهمة تكاد تكون مفبركة ..ولا فى حتى اعتراف .. ولانه (الله يرحمه ) مصرى ساذج ..ككثير من المصريين ...تم الضحك عليه ..وجعله كبش فداء لقاتل اخر ..

وبعدين ..ايه انتى هتلومونى كمان انى اعبر عن غضبى وقرفى من جريمة التمثيل بحق واحد ربما يكون قاتل وربما يكون برىء ؟!!

لان امثال من مثلوا به ..لو عرفوا ان بلده لن تسكت وان عواقب جريمتهم ستكون وخيمة عليهم ..ما فكر كلب فيهم فى التمثيل بجثته

وما فكر ايضا اى بنى ادم اخر ان يدوس على طرف لمصرى فى الخارج .

انما العيب على من ادمنوا الا عتداء عليهم .....ويقولوا هل من مزيد ؟!

مش عارفه ليه وانا بقرأ كلام حضرتك تذكرت مشهد شفته من ساعتين كده وانا بحضر العشا وكان التلفزيون شغال بالصدفة على قناة الحياه

مظاهرة كده من خمسة سته شايلين يفط مكتوب عليها حاجه كده عن عدم الرضى او ان دمائنا مش هتروح هدر وصورة " الشهيد " الي بتطق براءة وسماحه متعلقة على النعش الي على مااذكر كانت نفس القناة عامله تنويه من يومين انه هيوصل ( في خلال دقائق )

مش عارفه ليه هيء الي وانا بتابع المشاهد دي ان الكلام مش على واحد متهم في جريمه قتل نهائيا والاهم انه واحد ينتمي لبلد تانيه مماتش فيها اكترمن 1400 وفي رواية اخرى اكتر من 2000 واحد في حادث عباره مشفناش حد من المسؤولين طلع وقدم اعتذار رسمي لنا كشعب كامل عن الي حصل لعياله ده

كون مسؤول لبناني طلع واعتذر فدي في حد ذاتها خطوة تحسب لهم لا عليهم

كون ان في جناة ومجرمين مثلوا بجثته ولازم باي طريقة يتحاسبوا وباقصى عقوبه كمان فده امر لا خلاف عليه

لكن اننا نعمل جنازة حارة ونلطم الخدود ونشق الجيوب ونسرح ورا الفضائيات في كلامها الي اصلا فاقد المصداقية بدليل مواقف تانيه كتير لا يتسع المجال لحصرها فاعتقد ده الي محتاج وقفه ..

سيدي الفاضل ان كنت شايف ان الي حصل ده ( ضربة على القفا ) زي مابتقول وامر يحتاج وقفة فاتمنى من حضرتك تقولنا 1, 2 , 3 مطلوب ايه

يعني قول كده التصرف الصحيح مننا كمصريين .. حكومه وشعب .. المفروض يكون ايه

وكلنا اذان صاغية ..

رابط هذا التعليق

هو احنا مش هناخد الناس باشكالها ..وده شكله ينضح بالاجرام ..واخر شكله ينم عن براءة اطفال ..وهكذا ..لو ده اسلوب الحكم على الناس يبقى على الدنيا السلا م ....

على فكرة ليس المصريين فقط ..من يشعرون بالاشمئزاز والغضب من جريمة التمثيل بمتهم لم تثبت ادانته ...كثير من غير المصريين ايضا

سيدي الفاضل ان كنت شايف ان الي حصل ده ( ضربة على القفا ) زي مابتقول وامر يحتاج وقفة فاتمنى من حضرتك تقولنا 1, 2 , 3 مطلوب ايه

يعني قول كده التصرف الصحيح مننا كمصريين .. حكومه وشعب .. المفروض يكون ايه

لا.. انا بقول الاعتداء على المصريين فى الخارج ....وليس هذه الحادثة فقط ..اظن انا كتبت رد على رد الاستاذ محمود مصطفى ...لماذا نوعية نصائحه عن الاخوة وخلافه.. توجه للمصريين فقط.. يعنى محدش قال للناس اللى هناك راعو شعور المصريين اخوانكم وانتظروا احكام القضا.....خلاف كد لو حد تانى شايف ان ما حدث فى لبنان او فى سوابقه كالسودان وفى الجزائر وحتى على الحدود المصرية مع غزة ....لا تمثل ااعتداء عليه ...فخلاص دى مشكلته ...لا شعب ولا خكومة اقدر اغير وجهة نظرهم ...حكومة حسبنا الله ونعم الوكيل فيها وفى سفراءها فى الخارج ..ام الشعب فلم ارى احد يغير رأيه بعد طرح رأى افضل منه ......

يا رب لا ياتى يوم ونرمى جنسيتنا المصرية فى اقرب صندوق زبالة ...فربما تكون ساعتها عنوان للضعف والذل والطرقعة

knowledge is power

رابط هذا التعليق

هو تكملة لمسلسل الضرب ع القفا لكن من حكومتنا مش من الناس الغريبة لامؤاخذة زيتنتا ف دقيقنا هو المشكلة القفا مابقاش مستحمل

وياريت وحنا بنفكر كده ف موضوع الضرب ع القفا نبص للخبر ده

11\6\2009

أصدر أمير الكويت الشيخ صباح الأحمد الصباح عفوا عن خادمة فلبينية كانت قد حكمت بالاعدام بتهمة قتل ابن مخدومها البالغ من العمر 7 سنوات.

وسيكون بامكان الخادمة العودة الى بلدها الفلبين قريبا كما قال نائب الرئيس الفلبيني الخميس.

وكانت محكمة كويتية قد حكمت بالاعدام على ماي فسينا بتهمة ذبح ابن مخدومها باستخدام سكين مطبخ في شهر يناير/كانون ثاني عام 2007، كما أدينت بمحاولة قتل شقيق الضحية البالغ من العمر 11 عاما وشقيقته البالغة 18 عاما.

وقال محامي المتهمة انها كانت في حالة "اختلال عقلي مؤقت" بسبب سوء معاملة مخدومها لها.

وكان حاكم الكويت قد خفف الحاكم الصادر بحق ماي فاسينا من الإعدام الى السجن المؤبد العام الماضي، ثم قرر أخيرا العفو عنها كما قال نائب الرئيس الفلبيني نولي دي كاسترو في بيان اصدره، وتوجه فيه بالشكر لأمير الكويت

نقطه كبيرررررررررررة والخبر اللي بعده

الثلاثاء, 26 يناير 2010

كشفت مصادر في وزارة الشؤون الخارجية الفلبينية، عن أن الرئيسة الفلبينية، جلوريا أوريو، قامت بإرسال مبعوث رفيع المستوى إلى الكويت، لمناشدة السلطات في البلاد للحفاظ على حياة خادمة فلبينية، صدر في حقها، أخيراً، حكم بالإعدام، عقب إدانتها بتهمة القتل،وأضافت المصادر: إن الرئيسة الفلبينية طلبت من نائبها، نولي دي كاسترو، السفر إلى الكويت، لمحاولة إنقاذ حياة الخادمة جكاتايا باوا، المتهمة بارتكاب جريمة قتل في عام 2007.وفي هذا الشأن نقلت شبكة «NBC» الأميركية أن المبعوث نولي دي كاسترو سيقوم بتوصيل خطاب مناشدة من رئيسة الفلبين إلى سمو أمير البلاد.يذكر أن تفاصيل جريمة القتل، وتعود لخادمة فلبينية، تدعى جكاتايا، قد اتهمت بقتل ابنة كفيلها في منطقة القرين عام 2007، عندما قامت بنحر ضحيتها أثناء نومها، وقضت محكمة الجنايات بإعدام جكاتايا في 13 أبريل 2009 ، وأيدت الحكم محكمة الاستئناف في تاريخ 15 يونيو 2009.

ياترى جريمة بشعه وكل شيئ لكن شوفوا رد الفعل

المصري الذي مثل بجته هذه الشرذمة المجرمة ، قد يكون مذنب وهو المجرم الفعلي لكن هناك قضاء

واين حكوكتنا البهية لا شيئ

طبعا جميعنا يعلم ان الفلبيني لا يسمح له بالعمل ف العراق من يوم ما سواااااااااااااق اتقتل هناك واحنا ياغلابة سفييييييييير او قائم بالاعمال اتقتل ع التليفزيون ولا الدموع

يبقى ولا ف النية ابقى ................................... فلبيني او فلبينية مش احسن

رابط هذا التعليق

عندما فتحت الموضوع أردت أن أعبر عن غضبى الشديد لهذا الحادث و من أهل هذه القرية الهمجية و لم أكن أتخيل ان الموضع سيتحول عن مساره و ما أدهشنى أيضا تأييد بعض الأعضاء لمقتل الشاب و تجاهلوا تماما أو لم يقرأوا جيدا الصحف التى منها النهار اللبنانية ليعرفوا ان القضاء لم يكمل مهامه وحتى تمثيل الجريمه أتى مبكرا والقاتل لم يعترف حتى اقتياده لمكان الحادث وان فى احتماليه ان السكين التى وجدوها بمنزله تكون مدسوسة لانه ببساطه ليس بساذج ليضع السكين هكذا بدون حتى غسلها وما كانت السفاره المصرية لتوكل محاميا ويأتى تدخل النائب العام بهذه الطريقه الا اذا كانوا عندهم شك الموضع برمته لم يتضح بعد

ما حدث بشكل أو بأخر هو أساءة لمواطن مصرى والأخطر فهو اساءه وتشوية لصورة الاسلام فكما تعلمون كثر هذه الايام من يصعب عليهم التفرقه بين ما يفعله المسلمين و الاسلام الذى أمر بالاحسان للحيوان { إن الله كتب الإحـسـان عـلى كــل شيء، فـإذا قـتـلـتم فـأحسـنوا القـتـلة، وإذا ذبـحـتم فـأحسنوا الذبحة، وليحد أحـدكم شـفـرتـه، ولـيـرح ذبـيـحـته }.رواه مسلم

لا نستطيع ان نلوم شعب لبنان بأكمله لانه للاسف دولة لبنان ما هى الا عدة دويلات وشيع وأطياف تحكمها مليشيات والغالبية تأذت وتألمت مثلنا تماما ولكن لابد من معرفة الحقيقة وانتظار التحقيقات والمتابعه

وسأصيغ سؤالى الذى تم طرحه لاحقا بشكل أخر هل كتب علينا كمصريين ان نتحمل تبعات سياسات روؤساءنا المتتابعين ونرث هذا البغض من البعض؟

و أخيرا أدعو و أقول اللهم ما أنت الحكم العدل المنتقم هذا عبدك فأخسف بمن مثلوا ونكلوا به الأرض سبحانك أنك على كل شىء قدير

قد أختلف معك في الرأي لكني مستعد للتضحية بروحي في سبيل حقك في الدفاع عن رأيك ...

فولتير

رابط هذا التعليق

المصري الذي مثل بجته هذه الشرذمة المجرمة ، قد يكون مذنب وهو المجرم الفعلي لكن هناك قضاء

طبعا جميعنا يعلم ان الفلبيني لا يسمح له بالعمل ف العراق من يوم ما سواااااااااااااق اتقتل هناك واحنا ياغلابة سفييييييييير او قائم بالاعمال اتقتل ع التليفزيون ولا الدموع

يبقى ولا ف النية ابقى ................................... فلبيني او فلبينية مش احسن

حسبنا الله ونعم الوكيل في الحكومة المصرية ووزارة خارجيتها وفى سفراءها فى الخارج ..

knowledge is power

رابط هذا التعليق

من يوم الجمعة وانا اعصابى مش مستحملة وكل ما اقرأ رد او خبر عن الموضوع احس انى بتشحن اكتر

ولما قريت مداخلة يوزر خاصة لما قال ان المنظر كشبح هيطاردوا لفترة طويلة حسيت فعلا انه قال اللى انا حاسة بيه

والله العظيم حتى لو مش مصرى انا عن نفسى كنت هتأثر جداااااا من المنظر ده

هو مش فيه قانون حتى لو هو قاتل؟؟ (ولو انى أشك)

بصراحة كلام مداخلة سى السيد كمان قالت كلام كتير انا كنت بفكر من ساعة مابتدينا نتابع الخبر

حاجة مخليانى مستغربة جدااا وهو ليه الطب الشرعى بيشرح الجثة وهى ناقصة تشريح وكمان تقرير الطبيب الشرعى مستفز وماقالش اى حاجة جديدة.....يبقى ليه التشريح والتعذيب من أساسه؟؟؟؟؟

ده تقرير الطب الشرعى

الطب الشرعي: نزيف دموي أدى لمقتل المواطن المصري في لبنان

5/4/2010 9:21:00 PM

القاهرة – محرر مصراوي - أكد تقرير الصفة التشريحية الذي أعدته مصلحة الطب الشرعي بشأن تشريح جثة محمد سليم مسلم ، المصري الذي قتل في لبنان مؤخرا، عن وجود إصابات طعنية متعددة بصدره وبطنه، ووجود جرح على العنق وما صاحب الحالة من نزيف دموي أدى إلى الوفاة.

وقال "راديو مصر" مساء الثلاثاء إن المصلحة تقوم حاليا بتحليل أحشاء المتوفى لمعرفة مدى تعاطيه لمواد ضارة قبل وقوع الجريمة التي تعرض لها.

وتم تسليم جثة محمد سليم مسلم لأسرته بعد ظهر الثلاثاء، تمهيدا لدفنه بمعرفتهم، وستقوم المصلحة بتسليم التقرير النهائي عن أسباب وفاته للنيابة العامة خلال أيام.

لو كنت جاهلة حد يفهمنى لانى مش فاهمة ليه النيابة مستنية تقرير الطبيب الشرعى عشان الدفن ولا ده اجراء روتينى

طب هو ناقص تشريح يا ناس؟؟؟؟؟

سبحان الله جنازته النهاردة كان فيها كمية غضب من الناس عاللى حصله غريبة

فى النهاية اهو راح لربه وهو اللى هيحاسبة اذا كان ظالم وفعلا اذا كان مظلوم ربنا يورينا يوم فى الظالم اللى ظلمه

وحسبى الله ونعم الوكيل

فيديو الجنازة

رابط هذا التعليق

هو تكملة لمسلسل الضرب ع القفا لكن من حكومتنا مش من الناس الغريبة لامؤاخذة زيتنتا ف دقيقنا هو المشكلة القفا مابقاش مستحمل

وياريت وحنا بنفكر كده ف موضوع الضرب ع القفا نبص للخبر ده

11\6\2009

أصدر أمير الكويت الشيخ صباح الأحمد الصباح عفوا عن خادمة فلبينية كانت قد حكمت بالاعدام بتهمة قتل ابن مخدومها البالغ من العمر 7 سنوات.

وسيكون بامكان الخادمة العودة الى بلدها الفلبين قريبا كما قال نائب الرئيس الفلبيني الخميس.

وكانت محكمة كويتية قد حكمت بالاعدام على ماي فسينا بتهمة ذبح ابن مخدومها باستخدام سكين مطبخ في شهر يناير/كانون ثاني عام 2007، كما أدينت بمحاولة قتل شقيق الضحية البالغ من العمر 11 عاما وشقيقته البالغة 18 عاما.

وقال محامي المتهمة انها كانت في حالة "اختلال عقلي مؤقت" بسبب سوء معاملة مخدومها لها.

وكان حاكم الكويت قد خفف الحاكم الصادر بحق ماي فاسينا من الإعدام الى السجن المؤبد العام الماضي، ثم قرر أخيرا العفو عنها كما قال نائب الرئيس الفلبيني نولي دي كاسترو في بيان اصدره، وتوجه فيه بالشكر لأمير الكويت

نقطه كبيرررررررررررة والخبر اللي بعده

الثلاثاء, 26 يناير 2010

كشفت مصادر في وزارة الشؤون الخارجية الفلبينية، عن أن الرئيسة الفلبينية، جلوريا أوريو، قامت بإرسال مبعوث رفيع المستوى إلى الكويت، لمناشدة السلطات في البلاد للحفاظ على حياة خادمة فلبينية، صدر في حقها، أخيراً، حكم بالإعدام، عقب إدانتها بتهمة القتل،وأضافت المصادر: إن الرئيسة الفلبينية طلبت من نائبها، نولي دي كاسترو، السفر إلى الكويت، لمحاولة إنقاذ حياة الخادمة جكاتايا باوا، المتهمة بارتكاب جريمة قتل في عام 2007.وفي هذا الشأن نقلت شبكة «NBC» الأميركية أن المبعوث نولي دي كاسترو سيقوم بتوصيل خطاب مناشدة من رئيسة الفلبين إلى سمو أمير البلاد.يذكر أن تفاصيل جريمة القتل، وتعود لخادمة فلبينية، تدعى جكاتايا، قد اتهمت بقتل ابنة كفيلها في منطقة القرين عام 2007، عندما قامت بنحر ضحيتها أثناء نومها، وقضت محكمة الجنايات بإعدام جكاتايا في 13 أبريل 2009 ، وأيدت الحكم محكمة الاستئناف في تاريخ 15 يونيو 2009.

واحلى مافي الموضوع ان القصة دي لو حصلت عندنا كان هيطلع اثنين ثلاثه برضه من المصريين ويقولوا ايه ده .. مصر اخذت على قفاها .. خدامه ولا تسوى وعملت وسوت وقتلت وقطعت وفي الآخر ترجع بلدها معززه مكرمه فين كرامتنا احنا كمصريين الي مبقتش تساوي كرامة خدامه

لو حسبنا كام واحد كويتي راح ضحيه الست دي وحسبناها بطريقتكم يافاضل فهنعرف ان تلاته كويتيين ميساووش خدامه وحده فلبينيه

مع احترامي الكامل لكل الكويتين بكل تاكيد لكن هي طريقتكم في الكيل ووزن الامور الي تخلي الحسبة ( تطيش ) بالشكل ده

رابط هذا التعليق

يا اخت ضحى احنابنتلكم شوفي اهتمام امراة تحكم بلد عدد سكانه ليس بالقليل وفقير لكنها تولي كل الرعايه لهم رغم اخطاء من تدافع عنهم ولا يوجد مبرر لكنهم ابناء وطنها

كنت بتناقش مع صديق لي فلبيني قالي ان بلدهم بتعتبرهم مصدر دخل وطني وهذا اقل واجبان ترعاهم شوفوا سفارتهم بتعمل لهم ايه

وانا كنت حاضر موقف مع زميلي ده موقف غلط خالص يخلي السفارة تخجل تتحشر فيه لكن ف الاول وف الاخر هي بترعى مصالح مواطنه فلبينية مخطاة وفين في ممكلة الانسانية ورغم كده اتبعت حد من السفارة ووقف معاها لحد ماوصلوا لحل لصالحها طبعا

هذا مانقصده ليس موقف المصري ف لبنان ولكنه صورة عامه ان حكوتنا بتساعد الغير انه يدينا ع قفانا

رابط هذا التعليق

يا اخت ضحى احنابنتلكم شوفي اهتمام امراة تحكم بلد عدد سكانه ليس بالقليل وفقير لكنها تولي كل الرعايه لهم رغم اخطاء من تدافع عنهم ولا يوجد مبرر لكنهم ابناء وطنها

كنت بتناقش مع صديق لي فلبيني قالي ان بلدهم بتعتبرهم مصدر دخل وطني وهذا اقل واجبان ترعاهم شوفوا سفارتهم بتعمل لهم ايه

وانا كنت حاضر موقف مع زميلي ده موقف غلط خالص يخلي السفارة تخجل تتحشر فيه لكن ف الاول وف الاخر هي بترعى مصالح مواطنه فلبينية مخطاة وفين في ممكلة الانسانية ورغم كده اتبعت حد من السفارة ووقف معاها لحد ماوصلوا لحل لصالحها طبعا

هذا مانقصده ليس موقف المصري ف لبنان ولكنه صورة عامه ان حكوتنا بتساعد الغير انه يدينا ع قفانا

وبرضه لو الموقف ده حصل في مصر كنت انت بنفسك هتيجي وتقول الحكومه ادتنا على قفانا لما خلت كرامة اسرة كاملة متسواش كرامة خدامه

الي عاوز يثبت حاجه في دماغه هو الخاص بيثبتها بغض النظر الحاجه دي موجوده ولا لاه

وبالمناسبة لو الحكايه دي حصلت في مصر وكانت الخادمه مصرية ومصر بعتت جابتها وانقذتها من ايد الاسرة كان نفس الناس طلعت برضه وقالت الله يخرب بيت الحكومه الي شحططت بناتنا وشغلتهم خدامات عند الكويتيين لما فضحونا وخلوا شكلنا زفت هناك وآخرتها طلعونا قتالين قتله كمان والبنت مظلومه واصلا مرفعتش على حد سكينه ده هم الي كانوا داخلين عليها بساطور

مهو الكتابه من وراء الكيبورد سهله والي عاوز يطلع حد شيطان سهل يطلعه الصعب بس هو البحث عن الحقيقة والاصعب هو اختيار الموقف الي ميكونش له تبعات تخلينا نرجع نندم عليه بعد كده

رابط هذا التعليق

يعني الطبيعي ان حكومتنا لا تبعت محامي مع اي متهم عن طريق سفارتنا وعادي دكاترة تتجلد ف السعوديه عادي ناس تترحل ف الكويت عادي قنصل او سفير يتقتل ف العراق عادي

اي مواطن مصري يتعرض لموقف صعب عادي لاننا واثقين ف الطرف الاخر انه بيطبق العدل

وكمان ف بلدنا كمان لو واحد مش مصري اعتدى على مصري نسيبه عادي زي الاخت زوجه الامير ترك وفضايحها ومشاكل كلابها وهي ف مصر وزوجها مطرود من بلده عشان يعربد ف بلدنا وحكومتنا تنسى رعاياها ونكون اخر رعايا ولا احد ينظر لنا من غزو عراقي للكويت او احتلال امريكي للعراق او معتقلين ف جوانتانامو

ولما سفينة كورية تغرق وعندنا 1300 ماتوا وهناك مش قادرين يتكلموا المسئولين من البكاء واحنا كبيرنا الغاليه بتقبلها فرحا بالنصر ف بطولة امم افريقيا وغيرنا بتاكله امواج البحر

كل ده وعادي جدا وحكومتنا والله ماقصرت وعديها العيب وقزح اظاهر الواحد هو اللي مش بيفهم تتعرض ان شاء الله ف الاجيال القادمة ويارب دايما ويرزق اي انسان ف العالم بحكومة سنية وبهية زي اللي عندنا والى الامام دائما ف رعاية كرامتنا

رابط هذا التعليق

وبرضه لو الموقف ده حصل في مصر كنت انت بنفسك هتيجي وتقول الحكومه ادتنا على قفانا لما خلت كرامة اسرة كاملة متسواش كرامة خدامه

الي عاوز يثبت حاجه في دماغه هو الخاص بيثبتها بغض النظر الحاجه دي موجوده ولا لاه

وبالمناسبة لو الحكايه دي حصلت في مصر وكانت الخادمه مصرية ومصر بعتت جابتها وانقذتها من ايد الاسرة كان نفس الناس طلعت برضه وقالت الله يخرب بيت الحكومه الي شحططت بناتنا وشغلتهم خدامات عند الكويتيين لما فضحونا وخلوا شكلنا زفت هناك وآخرتها طلعونا قتالين قتله كمان والبنت مظلومه واصلا مرفعتش على حد سكينه ده هم الي كانوا داخلين عليها بساطور

مهو الكتابه من وراء الكيبورد سهله والي عاوز يطلع حد شيطان سهل يطلعه الصعب بس هو البحث عن الحقيقة والاصعب هو اختيار الموقف الي ميكونش له تبعات تخلينا نرجع نندم عليه بعد كده

الأخت ضحى

عفوا انا مش فاهم انتى عايزة تقولى ايه؟

هناك ثلاث احتمالات

1-اذا كان الراجل ده مذنب(وهذا لم تستطيع اى جهة ان تقولوه) فلابد ان يحاكم ويعدم ولايسلم الى الاهالى ويقتل ويسحل ويعلق مثل الذبيحة

2-اذا كان مشترك بالقتل وهناك اخرون معه فشكرا لمن ساهم فى اعطاءهم صك الحرية ليعيثوا فسادا مره اخرى ويقتلوا مرة اخرى

3-وماذا اذا كان بريء؟

هل تقديم الأعتذار سوف يكون كافيا؟

اين الحكومة المصرية من اولا التحقق من حقيقة اذا كان محمد سليم برىء ام مذنب؟

اين الحكومة المصرية من معرفة حقيقة ماحصل من الأعدام الجماعى هل كان بمعرفة الشرطة وتعاونهم ؟ام بمعرفة العشرة الذين استدلوا عليهم بالفديو ولم يتم القبض عليهم حتى الان(مكتوب بجريدة الانباء الكويتة)ان رئيس بلدة كتر مايا انه هدد بان البلدة لن تقبل ان تسلم احد من ابنائها

وتم نفى ان يكون تم توقيف احد الضباط بتهمة التقصير

6-اذا كانت الحكومة الفلبينية تقف بجانب مواطنة تم الحكم عليها بجريمة ليست اقل بشاعة من تلك الجريمة التى يشتبه انه قد اقدم على عملها

والفرق واضح بين مشتبه وبين ما تم الحكم عليها

وانا لا اطالب الحكومة المصرية انها تطالب بالعفو عن قاتل مصرى تم الحكم عليه ولكن اطالبها بالوقوف بجانب اى مصرى متهم حتى تثبت ادانته

واطالبها فى الحالة دى ان تسعى ان تعرف حقيقة الجريمتين الاولى والثانية

ونشوف حكم عادل على الجريمة اللى حكموا ونفذوا بوحشية حكم الاعدام ولم يكتفوا بل سحلوا وعلقوا لمدة 20 دقيقة (فين الشرطة طوال هذه المدة هل كانت بتساعدهم ولا مغمضة عيونها) واذا انتى بتقولى هذه طريقتهم (يعنى سلوا بلدهم كدة)فهذ لا ينفى الجرم

مدام ضحى الشىء الوحيد اللى فاضل بعد كلاكم ده انكم كنت رحتوا كملتوا على محمد سليم فى الجنازة

انتم تركبوا نفس الخطأ الذى ارتكبوه اهالى القرية المشؤمة

انتم تنصبوا انفسكم قضاة وجلادين كأن لا يوجد قضاء ولانيابة

واذا بعض المتخلفين فى مصر قطعوا الطريق على السيارات بعد حادثة مقتل فلاح مسكين(الله يرحمه) فأخذا يحدفوا السيارات بالطوب فهذ ليس مبرر لما حدث فى القرية اللبناية المشؤمة وبلاش اننا نقول سلو بلادهم كدة

تم تعديل بواسطة ssmaly
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...