اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

و ماذا غير المعادله ؟

Recommended Posts

فى الحقيقه سبب فتح هذا الموضوع يرجع لسببين :

الأول : تكرار نفس السؤال من أكثر من صديق من المنتدى و فى واقع الحياه تسمع هذا السؤال ....طيب أفرض المعادله أخدت وقت طويل و ظروفى مسمحتش أنى أستنى لما أعملها ....أعمل ايه ؟ ....و فى كثير من الأحيان يضاف السائل جمله أخرى للسؤال وهى ....حنقضيها بنزينه و مطاعم ......

الثانى : بالأمس كنت أشترى متطلبات عاديه من محل من محلات العرب ووجدت شابا مصريا فى منتصف العمر ينتظر صاحب المحل و فهمت من مناقشته مع احد العاملين أنه مصرى و يبحث عن عمل و بعد تعرفى عليه وجدت أنه خريج كليه الحقوق .... و بعد مناقشه سريعه بيننا عرفت أنه قادم حديثا و لم يبحث عن أى عمل فى تخصصه أساسا ...و لكنه أخدها من قصيرها و قرر العمل كعامل لتجهيز اللحوم فى هذا المحل ....هذا اذا ربنا وفقه و صاحب المحل وافق....

لهذا فكرت فى فتح هذا الموضوع لأطرح وجهه نظرى..... أولا عسى تفيد أى مهاجر جديد , و ثانيا ...ربما ...و -أصبحت أشك فى هذا- حد من هنا يضيف حلا يسترشد به القادمون الجدد .... و ثالثا ربما أسترشد أنا أيضا بأى رأى يفيدنى فى حياتى الخاصه و يفتح بابا جديدا للمعرفه بالحال فى بلاد اللحم و البطاطس .....

ووجهه نظرى أنه اذا كان عملك يتطلب معادله و ظروفك لاتسمح بذلك لأعباء عائليه و مسئوليات ماديه أو حتى لو حققت المعادله و لكن البحث فى مجالك لم يجدى لفتره و لاتستطيع الأنتظار فالحل ليس فى عمل يقصم ظهرك و لايضع فى يدك الا الفتات ....ليس الحل أن تعيش كارها الحياه بعمل لاترضاه و تقنع نفسك أنك تضحى من أجل أسرتك و لكن الحل فى المهن القريبه من تخصصك و عائدها لايقل كثيرا عن كنت ستحصل عليه لو عملت بمجالك ....

طيب ازاى ....يعنى ايه مهنه قريبه من تخصصك ؟...أو مهنه جديده عليك بس تعرف تعملها و لها قيمه فى المجتمع اللى أخترت تعيش فيه .... الساعه 6 الصبح لسه و هذا أمر شرحه يطول حأقولك بعد ما أضربلى طبق فول ....

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الباحث عن عمل فى كندا و المهتم بالموضوع و الذى يبحث على مواقع التى تعرض الوظائف الخاليه وهى معروفه للجميع الآن يبدأ بحثه غالبا عن وظيفته , و لايضع لنفسه حلولا بديله اذا لما يوفق فى الحصول على عمل يتماشى مع مستواه التعليمى ...غالبا ما يحدث هذا لانه لايعلم شىء عن طبيعه الوظائف الأخرى التى تقترب فى المستوى مع ما يصبو اليه و لاتنحدر به الى وظائف لاتضع فى جيبه الا قوت يومه ...

زى ايه ؟ ...بالطبع لاأستطيع دراسه كل الأعمال أو الوظائف و تحليل علاقتها بما يبحث عنه كل مهاجر فهو موضوع كبير جدا ...و لكن سأضع بعض الوظائف التى لاحظت من خلال عملى وخبره المكان أنها مطلوبه و لها مقابل يمكننا البحث عنه و التأكد من واقعيته عن طريق المواقع المعنيه بأحصائيات الوظائف و سوق العمل ....و لتكن الوظيفه الأولى .....ايه حد عنده أقتراح ؟

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

الوظيفه الأولى .....Superintendent

لاتخلو جريده يوميه من طلب على هذه الوظيفه

نسبه البطاله : غير محدده و لكن هناك اعلانات يوميه عن هذه الوظيفه .

متوسط الدخل : 40K بالأضافه للسكن المجانى .

شروط خاصه : فى الغالب يفضل أن يشتغل هذه الوظيفه رجل و زوجته و ليس لديهم أطفال..

مميزات خاصه : يحصل الموظف على شقه فى المبنى بدون ايجار و مميزات العمل دوام كامل العاديه ...

متطلبات العمل : أعمال الصيانه العاديه المبلغ عنها لأداره المبنى مع مساعده مدير البنايه فى الأشراف على مقاولين الباطن ...كمقاول الأمن الخاص و مقاول النظافه و مقاول الصيانه المتخصصه .....متابعه تقارير الصيانه الدوريه ..و التعامل مع أجهزه مجلس المدينه العاديه كالأطفاء و الشرطه و خلافه ....

الدراسه : يوجد كورسات بالcollages المختلفه للحصول على معلومات تفيد الراغب بالعمل فى هذه المهنه مثل Gold Seal Certification و هى تشمل الكورسات التاليه

Building Code Compliance for Site Supervisors

Concrete Construction

Construction Law

Construction Site Safety

Lightweight Steel Framing

Management for Construction Superintendents

Large Buildings – Classification and Construction

The House – Building Envelope

The House – Health and Safety

Buildings – HVAC and Fire Protection

Buildings – Structural Requirements

Residential Wood Framing (Gold Seal approval pending)

Risk Management for Contractors

Steel Construction

ملاحظات : نسبه كبيره من العاملين فى هذه المهنه من أوروبا الشرقيه ....و تصلح أكثر لمن لديه معلومات عن الأليكتروميكانيك و يستطيع العمل بيديه ..

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

الوظيفه الثانيه : Scheduler

نسبه البطاله :3%

متوسط الدخل :19-21 $ فى الساعه

شروط خاصه : لايشترط أن يكون الموظف مهندسا ...كما جرى الحال فى مصر و الدول العربيه ...و لكن يشترط أجادته لبرامج التخطيط المختلفه .....

مميزات خاصه : مميزات العمل دوام كامل العاديه ...

متطلبات العمل : لأن الوظيفه موجوده بقطاع كبير من الأعمال فتنوع الخبره مهم ...فاليوم قد تعمل بشركه لأداره التخطيط بالمصانع لضبط و تحديد معدلات الانتاج و عمل تقارير التكلفه و المشاركه فى اعداد الميزانيه العامه ...غدا برنامج زمنى لمشروع ...بعده تقارير دراسيه و أحصائيه و غيره ...

ملاحظات : تصلح هذه المهنه لمهندسين مدنى الغير راغبين فى العمل فى محال التصميم الأنشائى و العاملين بقطاع اداره الأعمال .... يوجد لها نقابه راعيه مع حاصرى الكميات و دارسى العطائات و المناقصات ....

الدراسه : لمن لم يعمل فى هذا المجال سابقا يمكن متابعه الكورسات التاليه :

Construction Estimating all levels (4 courses)

Construction Planning and Scheduling

Construction Cost Control

Construction Administration

Construction Administration

Construction Project Management

Overview of the Construction Industry

Blueprint Reading for Construction Trades

Construction Site Safety

The House – Building Envelope

لسه ياسيدى ال Estimator, Customer relations, Service advisor, Field Engineer, property Manager ,Driver Instructors ,Runners ,….

ها ....ينفع الموضوع ولا نجيب ضلفها ....و نقضيها بنزينه و مطاعم .....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

حسنا

انا اري ان الموضوع يجب ان يبدا من مصر وانت قاعد في الطراوة اعمل معادلتك من هنا قبل ما تسافر

بالنسبة للاطباء كما قرات الموضوع صعب ولكن غير مستحيل

فرحتي بمصر هنا دكتور وهناك عامل في مطعم اظن ان ما تربينا عليه سيجعلنا رغم احترامي الشخصي لكل المهن من الصعب قبولها

عموما يا مسهل

شخصيا البداية من مصر المعادلة اولا

واشكر صاحب الموضوع وايه بقي موجود بالنسبة للاطباء

مساعد دكتور ما تنفعش او مافيش طبعا

تمرجي

فني اشعة

يقال ان في منطقة نيو فاوند لاند يقبلون بالشهادات دون اجراءات معقدة

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

في بداية كلامي احب اشكرك يا اخ ياسر على الفكرة العبقرية دي واللي انا واثق انها هتلاقي استحسان الكثير

اخ ياسر احب اعرفك بنفسي... اخوك مهندس معماري وبشتغل في ارض العجايب دبي و بفكر في موضوع التقديم لكندا ومن ضمن الحاجات اللي كانت عاملة ليا صداع كبير موضوع الشغل ...وكنت بفكر ازاي اقدر اكمل في مجالي او حتى مجال قريب

الفكرة اللي انت قلتها حلوة قوي

انا دخلت السايت ولقيت ان الموضوع مش بس انه يكون مسئول عن بناية لكن كمان ممكن يشتغل في شركة مقاولات او في مكتب ادارة مشروعات ودي تخصصات ليها مستقبل حلو قوي

لكن اللي انا لسه مش متأكد منه موضوع انه لازم اللي يقدم على دراسة الدبلومة او الشهادة دي ..لازم يكون عنده خلفية عن الموضوع او شهادات معينة معتمدة من كندا..يعني مافتكرش ان اي تخصص ممكن يقبلو انهم يسجلو ليه عندهم لدراسة الشهادة دي....

انا مستني ردك... ومستني مشاركات الأخوة

رابط هذا التعليق

بشكرك تاني يا اخ ياسر

لكن ليا سؤال محدد بخصوص المهندسين المعماريين

في رأي حضرتك ايه من المجالات اللي اتفضلت وذكرتها مناسبة اني اكمل فيها مع العلم اني بطمخ اني بعد فترة اوصل ل PROJECT MANAGERوكمان لو تسمح ايه متطلبات الدراسة من شهادات قبلها ومن متطلبت لغة وكمان مدة الكورس وتكلفته وايه فرص الترقية في المجال ده يعنيcareer ladder

وشكرا جدا لموضوعك المهم ده

رابط هذا التعليق

موضوع جميل فعلا

فيه بعض الوظائف اللي بتتعمل في البيت و دي كويسه للسيدات الغير متفرغات علي سبيل المثال بعد الاعمال اليدويه البسيطه .. خطيبتي مثلا كانت بتركب بادجات علي تيشيرتات لصالح مصنع .. تروح تجيب تيشيرتات و بادجات من المصنع و عن طريق جهاز المصنع هو اللي موفره تركب البادجات علي التيشيرتات و الاجر كان كويس يعني قدرت توفر حوالي 2500 دولار في حوالي شهر و نص و طبعا شغل مريح و حسب المزاج و فكره كويسه لربات البيوت لزيادة الدخل .. طبعا فيه حاجات تانيه زي كده لكن مش عارف مدى توافرها في كندا

بالمناسبه نسيت اقول انها شغاله دلوقتي كاشير تحت التدريب في Canadian tire

بارت تايم بـ 9 دولار للساعه

تم تعديل بواسطة ابو الخير
رابط هذا التعليق

حسنا

انا اري ان الموضوع يجب ان يبدا من مصر وانت قاعد في الطراوة اعمل معادلتك من هنا قبل ما تسافر

بالنسبة للاطباء كما قرات الموضوع صعب ولكن غير مستحيل

فرحتي بمصر هنا دكتور وهناك عامل في مطعم اظن ان ما تربينا عليه سيجعلنا رغم احترامي الشخصي لكل المهن من الصعب قبولها

عموما يا مسهل

شخصيا البداية من مصر المعادلة اولا

واشكر صاحب الموضوع وايه بقي موجود بالنسبة للاطباء

مساعد دكتور ما تنفعش او مافيش طبعا

تمرجي

فني اشعة

يقال ان في منطقة نيو فاوند لاند يقبلون بالشهادات دون اجراءات معقدة

فى الحقيقه يادكتور قناوى الأطباء مشكلتهم محلوله خاصه بعد القضيه المرفوعه بخصوص الأهمال فى توفير عدد كافى من الأطباء مما يؤثر بشكل سلبى على صحة المواطنين و اعتقد ان الرخصه الانتقاليه اللى بيتم أصدارها تحل المشكله تماما فانت سوف تستطيع العمل كطبيب بدون معادله على أن يعاد تقييمك كل 6 شهور الى ان تنهى معادلتك فى فتره لاأذكر كان مكتوب كام ...حأدور عليها .

أما نيوفاوندلاند فلى طبيب قريبى بيعمل هناك و لكنه أنهى المعادله فى تورنتو ثم انتقل الى هناك و هو سعيد و الحمد لله ولاينغص حياته الا الطقس شديد البروده ...و لكن اختى مثلا و هى طبيبه هى الأخرى بعد أن انهت المعادله رفضت الذهاب الى هناك ....زى ماأنت عارف الحكايه مش حكايه شغل و بس .....شكرا لمرورك الكريم ....

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعة

لما نشوف أخرتها معاك يا أبو اليسر :rolleyes:

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

:rolleyes:

:bro: ياسر

الحقيقة الف شكر على موضوعك لانه فعلا مهم جدا وخطير ويهم ليس معظم بل كل شريحة المهاجرين الجددوالذين ليس لديهم خلفية عن نوعيات من الوظائف والتى لم تكن موجودة فى بلدنا ولكنها متوفرة فى كندا وتكون قريبة من تخصصاتهم وممكن تساعدهم على مدى ليس ببعيد من الوصول الى تخصصاتهم الاصلية بسهولة

انا عن نفسى اخصائية فى المكتبات العامة واحب عملى كثيرا وكنت بافكر ممكن اعمل ايه اول ما اوصل كندا لحد ما ربنا يكرمنى بعمل المعادلة التى لا اعلم حتى الان مدتها ولا تكاليفها ولكن فكرت انى ممكن اتطوع فى احد مكتبات الاحياء والتى منتشرة على حسب كلام الاخوة الافاضل المقيمين حاليا فى كندا فى كل حى من الاحياء سواء كان تطوعى بلا مقابل او باى اجر زهيد مش مهم المهم انى اكون قريبة من مجال عملى الذى اجيده

وهناك ايضا تصور اخر وهو العمل اليدوى فى البيت خاصة وانا عندى طفلة صغيرة دون سن المدرسة وانتظر مولود اخر سيكون رضيع عند وصولنا الى كندا اذا لم يولد هناك وكنت احب ان استغل وجودى فى البيت لرعاية اطفالى فى شئ مثمر يعود علينا بالفائدة من حيث

العلاقات المجتمعية والتى اهم من وجهة نظرى من الماديات خاصة فى الفترة الاولى من الهجرة

الحقيقة انا اسفة انى ماقدرتش اضيف اى جديد ولكن انا اعتبرت نفسى بفكر بصوت عالى مع اخوانى واخواتى هنا يمكن تتفتح لى اى سكة قد تفيد فى المستقبل

مرة تانية باشكرك يا استاذ ياسر لانك فعلا بتساعد ناس كتير على عمل خطط بديلة لحياتهم اذا ما فشلت الخطة الرئيسية

:waf:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا: واحشني جدا جدا جدا يا ياسر و معلش انا مش بدخل علي المسينجر كتير لاني بحضر للايلتس اليومين دوول

ثانيا: هيا دي المواضيع البناءة اللي اعضاء المنتدي بيستنوا زيها و اللي بردو من رأيي تستحق التثبيت مثل موضوعك السابق عن المهندسين بس مش عارف الادارة مطنشانا ليه

ثالثا: ربنا يجزيك خير عن اللي بتعمله مع اخوانك هنا و مدى الافادة اللي بتقدمها بدون مقابل ولا انتظار لشكر الا من الله

رابعا: تسجيل متابعة و الموضوع ده بردو اكيد من المواضيع اللي هخزنها علي الجهاز عندي علشام فعلا موضوع قيم

خامسا: دي بقي مش ليك......انا بقول لاعضاء المنتدى ان ياسر ده علي المستوي الشخصي انسان محترم جدا و خدوم لاقصى درجة و ان شاء الله من اوائل الحجات اللي هعملها لما اجي كندا اني اتصل بيه علشان اشكره شخصيا و اتشرف اني اكون صديق ليه

رابط هذا التعليق

ابو اليسر حبيبي الف الف شكر على اهتمامك باخواتك اللي جايين. انا واحد من الناس انت اول واحد اقترح علية الفكرة دي وظبتطلي حاجات كتير في دماغي. او على الاقل اديتني اكتر من بديل محترم جدا.

وبما ان اكيد انت مش ممكن تلم بكل انواع العمل زي مانت قلت. انا عاوز اضيف ان فية شهادات في ال bio informatics وشهادة في researcher assestant دي شهادات محترمة جدا واللي بيقدم ليها لازم يكون بكالوؤيوس او ماجستير ومدتها من ثمان شهور الي سنة وبتشغل الواحد بعد كدة شغلانة محترمة جدا وفلوسها كويسة.

بس فعلا يا ابو اليسر انا عاوز اعرف هل ممكن بداية دراسة الشهادات دية قبل السفر ولا لاء من باب تقليل المدة.

اخيرا اشكرك شكر جزيل على طرحك للفكرة دية عشان تفيد الناس وتقلل من هلع عدم القدرة على الحصول على عمل وتحفيز المصريين على الدراسة والعمل في وظائف محترمة في كندا ورفع راسنا هناك. مهو مش سفر والسلام.

احب افكرك باحديث الشريف (من سن سنة حسنة فلة اجرها واجر من عمل بها الي يوم القيامة) جعلة الله في ميزان حسناتك.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

الواحد يا أخوانى مش عارف يشكر مين ولامين ,أخص بالذكر و الثناء زميل الكفاح أخى الحسينى و أخى سامح ربنا يوفقكم جميعا فى هجرتكم ...... بس المهم فى الموضوع أنه فيه ردود أيجابيه كثيره , الأخت دعاء فتحت باب مؤكد ففعلا فى كل حاره و عطفه حتلاقى مكتبه و أنشطه المكتبه لاتنتهى وممكن تربطك بحاجه تانيه خالص غير أمانه المكتبات زى تبادل تعليم اللغات أو تعليم اللغات بأجر فمثلا تلاقى فى كتير من الفروع معلق أعلانات طلب تعليم اللغه الفارسيه أو التركيه أو العربيه لطلبه فى الجامعه مقابل انه يكلمك باللغه الأنجليزيه لتقويه لغتك أو مقابل أجر مادى و برضه ده شغل بارت تايم . ومنها لشهاده أخرى و هى تعليم الكبار وهى لها شهاده و كورسات ليست مكلفه و لاتأخذ وقتا طويلا و يصبح الدارس بعدها متخصصا فى تعليم الكبار .

والأخ أبو الخير أيضا فتح موضوع هام و هو العمل من البيت و خاصه للزوجات القادمات حديثا و لسه لم تتفاعل مع المجتمع و لكن هنا نقطه لابد أن نحذر منها و هى ان معظم الشركات التى توفر لك عمل من المنزل تتقاضى أتعاب مقابل توفيرها مدخلا لك أما لتسويق منتج لك او توفير مدخل لموقع لتعمل فى ما يسمى بالتسويق الأليكترونى ...لهذا فوجهه نظرى أن العمل بالمنزل أصلح كامتداد لعملك الأساسى فمثلا اذا كنت او كنتى محاسبه و قررت مثلا العمل ك Mortgage Broker و هى وظيفه تسهيل الحصول على القروض من أجل السكن فستجد أن معظم هؤلاء يعملون من المنزل و لاتحتاج لمقابله العميل الا مره واحده عند تقديم المستندات الخاصه بالقرض .....

أخى العزيز المهاجر نخلى موضوع ال Project manager الوظيفه التالته علشان كبير شويه ...و عندى فيه شويه معلومات يمكن تنفعك بس خد بالك كلمة ال Project Manager هنا مالهاش دعوه بالهندسه يمكن تكون IT و برضه Project manager ...لحديثنا بقيه

ملحوظه لعمنا الكبير الشامى فقط ....محسوبك مبلغ فرار من العمل من أمبارح , فرصه أجازه الكاريبانا ياريس و مفضى دماغه خالص فا والله لسه شايف الحكايه النهار ده الصبح ...معلش سماح أنور ....قصدى سماح النوبه ... :rolleyes:

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

يعني ايه كاريبانا؟؟؟؟

http://www.caribana.com/

نتابع أحداثه في المساء.

رابط هذا التعليق

الف شكر ليك ياأخ ياسر على الموضوع المهم جدا ده

و فعلا لازم أي حد بيفكر في الهجرة و شغله محتاج معادلة (زي حالاتي كده) :rolleyes: :bro: انه يحط لنفسه بلان بي أو خطة بديلة ... وعلى فكرة أنا كنت عايز أسالك يا عم ياسر لو عندك فكرة عن bio informatics اللي سأل عليها الأخ سامح لأني أنا كمان دورت عليها و على دبلومات pharmaceutical technology حاكم العبد لله صيدلي :Head: md2: و ناوي انشاء الله أعمل المعادلة أو على الأقل الامتحان الأول منها قبل ما أجي فكنت عايز أعرف لو ربنا مسهلش كدة من أول مرة الواحد هيعرف يضبط نفسه واللا هيتسوح :waf:

رابط هذا التعليق

ارجوا توضيح الامر بالنسبة للاطباء واطباء الاسنان,,,,,هل علي فرض انه اذا اعانني الله علي الذهاب هناك هاشتغل طبيب من البداية ولاهبقي مساعد و هل الحكومة تعترف بشهادتي من مصر ولا لا,,,,وعلي فرض اني هاشتغل مساعد لفاية اما ابقي دكتور هل فرصتي اكبر من خريجين اي كلية تانية زي الهندسة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...