اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل شئ عن كيبك

Recommended Posts

السلام عليكم

انا احيي في كيبك, دعونل نتبادل الخبرات و النصائح.

هذا الجروب يختلف عن جروب قائمة الانتظار لملف الهجرة حتي نفصل جداول الانتظار عن المواضيع الاخري فيكون الوضع اسهل لمن يريد المعلومات.

انا احيي مع اسرتي في كيبك سيتي لمن يريد اي معلومات.

سلام

رابط هذا التعليق

:blink:

wst:: gadolly

اولا احب اشكرك على مبادرتك الكريمة فى تقديم المساعدة لاخوانك الراغبين فى الهجرة الى كيبيك

انا فى انتظار خطاب الكشف الطبى الان ودار حوار بينى وبين زوجى للمفاضلة بين مدينتى مونتريال وكيبيك سيتى لعمل اللاندينج

انا افضل مونتريال نظرا لامتلائها بالمهاجرين العرب والجالية الاسلامية وفرص العمل الاكثر

وزوجى يفضل كيبيك سيتى لهدوئها نوعا ما عن مونتريال وقد تكون ارخص ثمنا فى المعيشة والسكن خاصة فى الفترة الاولى من الهجرة حتى ايجاد فرص العمل المناسبة

فما رايك اخى الكريم ؟

وسؤالى هو عن السكن فكم يكون ايجار شقة معقولة لاسرة مكونة من اب وام واربع اطفال ؟

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

:blink:

wst:: gadolly

اولا احب اشكرك على مبادرتك الكريمة فى تقديم المساعدة لاخوانك الراغبين فى الهجرة الى كيبيك

انا فى انتظار خطاب الكشف الطبى الان ودار حوار بينى وبين زوجى للمفاضلة بين مدينتى مونتريال وكيبيك سيتى لعمل اللاندينج

انا افضل مونتريال نظرا لامتلائها بالمهاجرين العرب والجالية الاسلامية وفرص العمل الاكثر

وزوجى يفضل كيبيك سيتى لهدوئها نوعا ما عن مونتريال وقد تكون ارخص ثمنا فى المعيشة والسكن خاصة فى الفترة الاولى من الهجرة حتى ايجاد فرص العمل المناسبة

فما رايك اخى الكريم ؟

وسؤالى هو عن السكن فكم يكون ايجار شقة معقولة لاسرة مكونة من اب وام واربع اطفال ؟

السلام عليكم اختي دعاء

انا علي فكرة متابع مشاركاتك من زمان بس مكنتش عارف اسجل في المنتدي و كمان مفيش لوحة حروف عربي في الكلية فمكنتش عارف ارد. بس جزاك الله خيرا علي مشاركاتك

اولا اناعايش في كيبك سيتي, طبعا لو ليكي اي حد و نزلة عليه دة يبقي احسن فانت مش محتاجة نصائخ. بس لو ملكيش فبلاش قلق خالص. الدنيا هنا سهلة ان شاء الله و بتمشي بسلاسة. اولا اخبار الفرنساوي ايه. هنا احسن حاجة تسجلي قرصات فرنساوي انت و جوزك (حتاخدي منحة علي القرصات دي و ان شاء الله حتكفي تعيشي بها) لحد ما تاخدو علي الجو و اللغة. مدارس العيال مفيش اي مشكلة , كتير جدا جم و في احوال اصعب و الدنيا ماشية. السكن حوالي 650 الي 700 دة جنب جامعة لافال اللي هية جنب المسجد الوحيد اللي هنا و اللي ممكن تاخدي فيها فرنساوي او تدرسي اي حاجة تانية. انا مش عارف موريال احوالها ايه بس السكن اغلي و المسلمين اكتر و دوشة. متخافيش حتي لو مش حتلاقو شغل في الاول الحكومة بتساعدكم. انا طبعا افضل تيجو علي اول السنة الدراسية عشان الاولاد. او ممكن زوجك يجي الاول لو في نص السنة و يرسأ نفسه لحد السنة تخلص في مصر عشان محدش يتلخبط من العيال. طبعا في حاجات تانية كتيرة ممكن تسألي عليها, يعني بلاش كسوف. لو نزلتي هنا احنا تقريبا 60-70 مصري بس في كل المدينة و الباقي من المسلمين من المغرب العربي. طبعا دي ميزة و عيب. بس ان شاء الله اي حد يجي احنا بنزبطة لحد ما يستقر.

سلام

رابط هذا التعليق

أعزائى :

أنا مقدم على الهجرة لكيبك أود أن اعرف أين يمكننى عمل معادلة الشهادة الدراسية للمحاسب وهل يمكن عملها فى مصر أم لا ؟

فى انتظار ردكم ،،،

رابط هذا التعليق

أعزائى :

أنا مقدم على الهجرة لكيبك أود أن اعرف أين يمكننى عمل معادلة الشهادة الدراسية للمحاسب وهل يمكن عملها فى مصر أم لا ؟

فى انتظار ردكم ،،،

السلام عليكم

بص يا باشا خلينا صرحاء. كيبك بالذات معايير الشغل بتاعتها صعبة. يعني لما تكون معاك معادلة من مصر الشركات الكبيرة و المتوسطة صعب يعترفوا بك عشان انت بالنسبة لهم مجهول. و الحل. كل اللي بيجي هنا لازم يدرس الاول و بلاش قلق من موضوع الدراسة. انت ممكم تاخد ماجستير ادارة اعمال في سنتين و بعدين كدة تكون معاك شهادة من هنا و مش محتاج معادلة و الحوارات دي. طبعا بتاخد منحة علي الدراسة.

رابط هذا التعليق

:aslam:

:bro: gadolly

شكرا لك جزيل الشكر على تعقيبك المريح الى حد كبير واللى انا فهمته انك مع راى زوجى فى النزول على مدينة هادئة نوعا ما فى اول فترة لنا فى كندا

الحقيقة احنا مالناش لا اقارب ولا اصدقاء فى كندا ولذلك نحن مستعدون للاعتماد على انفسنا اولا وعلى مكاتب مساعدة المهاجرين ثانيا واذا ربنا وفقنا باخوة افاضل مثلكم لتقديم المشورة ثالثا

اما بالنسبة للغة الفرنسية فانا انهيت 9 مستويات من عشرة فى المركز الثقافى الفرنسى قبل المقابلة الشخصية وممكن ان اتعامل بدون صعوبة كبيرة جدا ولكن انا عارفة ان اللهجة الكيبيكواه مختلفة قليلا فاكيد من دون شك هانحتاج لكورسات اللغة اول ما نوصل ان شاء الله

على العموم شكرا لك ان تعطينى الجرين كارد بالنسبة للاسئلة المتعلقة باسلوب المعيشة فى كيبيك فبارك الله فيك وجعل كل ما تفعله من تقديم المشورة فى ميزان حسناتك باذن الله

:waf:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا جزيلا أخي الفاضل على طرح هذا الموضوع المهم جدا

وأنا لدي عدة استفسارات لو سمحت

-ما الفرق بين النظام الفيدرالي وكيبك؟

2-انا في السابعة عشر من عمري هل هناك فرصة في الحصول على الجنسية مباشرة بعد ان أبلغ الثامنة عشر؟

3-سمعت أنه يمكنني الدراسة واعالة نفسي في آن واحد ,هل هذا صحيح وحقا يمكنني إذا عملت أن اوفر مصاريف الجامعة والحياة؟

4-أنا جيد جدا في الانجليزية ولكنني لا أعرف في الفرنسية شيا فهل يمكنني التواصل هناك بسهولة مع المواطنين؟

5-قرأت في هذا المنتدى الرائع والذي هو -مصدري الاول لكل الاخبار التي احتاجها عن كندا-قرأت كثيرا عن العنصرية في كيبك فهلا تكرمتم باخباري عنها وإلى أي مدى قد تصل؟

معذرة على الإطالة

وشكرا مقدما

رابط هذا التعليق

:aslam:

:bro: gadolly

شكرا لك جزيل الشكر على تعقيبك المريح الى حد كبير واللى انا فهمته انك مع راى زوجى فى النزول على مدينة هادئة نوعا ما فى اول فترة لنا فى كندا

الحقيقة احنا مالناش لا اقارب ولا اصدقاء فى كندا ولذلك نحن مستعدون للاعتماد على انفسنا اولا وعلى مكاتب مساعدة المهاجرين ثانيا واذا ربنا وفقنا باخوة افاضل مثلكم لتقديم المشورة ثالثا

اما بالنسبة للغة الفرنسية فانا انهيت 9 مستويات من عشرة فى المركز الثقافى الفرنسى قبل المقابلة الشخصية وممكن ان اتعامل بدون صعوبة كبيرة جدا ولكن انا عارفة ان اللهجة الكيبيكواه مختلفة قليلا فاكيد من دون شك هانحتاج لكورسات اللغة اول ما نوصل ان شاء الله

على العموم شكرا لك ان تعطينى الجرين كارد بالنسبة للاسئلة المتعلقة باسلوب المعيشة فى كيبيك فبارك الله فيك وجعل كل ما تفعله من تقديم المشورة فى ميزان حسناتك باذن الله

:waf:

سلام عليكم يا دعاء

مش عارف ابدأ منين بس انا اعتقد ان اهم حاجة الاولاد. بصي المدرسة هنا مجانا بس لازم تكون مدرسة فرنساوي, عشان انتم معاكم اقامة ان شاء الله فممنوع تدخلو الاولاد مدرسة انجليزي مجانا. في مدرسة واحدة اسلامية لسة فاتحة اسمها الامتياز مصاريفها 2500 دولار في السنة انا رايي بلاش عشان غالية و كدة كدة الاولاد بيعرفوا عربي فممكن تجيبو معاكم منهج العربي سنة بسنة و نتعاون كلنا عشان يتابعو.

الاتوبيس بياخد الولاد كل يوم و يرجعهم طول السنة ب 150 دولار و علي فكرة بيجيب الاولاد الساعة 12 علشان اللنش فلازم حد يكون مستني في البيت.

الفرنساوي: انا كمان مخلص المستوي 9 في الثقاي الفرنسي بتاع الاسكندرية مع نادين و دي كانت اشطر واحدة هاك. طبعا مستوي كويس بس باردو مش حينفع. لازم تاخدو فرنساوي هنا, انا معنديش وقت اخد بس لو لقيت الفرصة يا رب.

زي ما قلت قبل كدة خلينا صرحة, صعب حد يشغلنا بالخبرة و اللغة التعبانين بتوعنا فلازم ندرس. لو ناوية تيجي يا دعاء علي كيبك سيتي ممكن تدرسي في لافال هنا انتي او زوجك. طبعا الدراسة صعبة بس مش مستحيلة و زي ما قلت كمهاجرين الدولة بتطلع منح ان شاء الله تكفي المعيشة و ممكن زيادة وقت الدراسة. المشكلة اللي حتقابلك هي لو عندك حد من الاولاد تحت 5 سنين عشان لازم تشوفيلو حضانة و دي بتاخد وقت جامد عشان تلاقي حضانة مدعمة ب 140 دولار في الشهر او 7 دولار في اليوم. انا عايز اقولك ان انا مقدم لبنتي في حضانة الجامعة من 15 شهر و لسة لحد دلوقتي. طبعا الحضانة احسن حاجة جنب البيت.

انا حكمل وقت تاني عشان مشغول دلوقتي. سلام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا جزيلا أخي الفاضل على طرح هذا الموضوع المهم جدا

وأنا لدي عدة استفسارات لو سمحت

-ما الفرق بين النظام الفيدرالي وكيبك؟

2-انا في السابعة عشر من عمري هل هناك فرصة في الحصول على الجنسية مباشرة بعد ان أبلغ الثامنة عشر؟

3-سمعت أنه يمكنني الدراسة واعالة نفسي في آن واحد ,هل هذا صحيح وحقا يمكنني إذا عملت أن اوفر مصاريف الجامعة والحياة؟

4-أنا جيد جدا في الانجليزية ولكنني لا أعرف في الفرنسية شيا فهل يمكنني التواصل هناك بسهولة مع المواطنين؟

5-قرأت في هذا المنتدى الرائع والذي هو -مصدري الاول لكل الاخبار التي احتاجها عن كندا-قرأت كثيرا عن العنصرية في كيبك فهلا تكرمتم باخباري عنها وإلى أي مدى قد تصل؟

معذرة على الإطالة

وشكرا مقدما

انت جي كيبك و لا مقاطعة تانية, لو جي كيبك انا ممكن افيدك بس الناحية الانجليزي معنديش اي فكرة عنها

الهجرة لازم تكون في خبرة علي الاقل 6 شهور او سنة, بس لو انت طالب ممنوع تقدم هجرة الا في اخر سنة درسة و ساعتها تتعفي من شرط الخبرة, و ان شاء الله بتكون قبول طلب الهجرة مضمون, و طبعا بعد ما تدرس هنا بالفرنساوي حيكون الفرنساوي كويس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أخ gadolly

وأشكر لك سرعة استجابتك لكن أعتقد اني لم أوفق في صياغة الأسئلة

أول شي هل في عنصرية في كيبك و ما الذي قد يحصل من هذه العنصرية لا سمح الله

,,,,,,,,

وسؤالي التاني عن الشغل "الكاجوال" ساهل ألقى شغل ولا لا؟!؟؟!؟

شكرا مرة أخرى

رابط هذا التعليق

أكيد أنا أشكرك على موضوعك المهم, أنا دكتور محمد طبيب أسنان

أنا ناوي إن شاء الله أقدم على الهجرة لكيبيك أخر السنة لعدة أسباب:

1- أكمل سنتين خبرة بعد التخرج

2- أخد شهادة DELF B1 or B2 و أنا أساسا معايا تويفل و أيلتس

تخيل حضرتك من الحاجات الغريبة إني باخد دلوقتي في المركز الثقافي في الإسكندرية مع نادين برضه

كنت عايز أسألك على حاجة:

1- هو أنا بقدم كل الورق و الأبليكيشن إلى مكتب دمشق تقريبا؟

2- المقابلة بتبقى في سوريا برضه؟

3- جواب الضمانات المالية لازم يكون بالدولار الكندي و لا رصيدي بالمصري ينفع؟

4- المدة المتوقعة لأنهاء الورق تبع نظام كيبيك؟

أنا أسف على الإزعاج بس بجد حضرتك نجدة من السما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الف شكر ياعم جادوللى

انا صيدلى مصرى برتب للهجرةلكيبيك

ممكن أعرف الواحد ممكن يشتغل ايه عمال المعادلة ما تخلص؟

ولا يبقى صعب ان الواحد يلاقى شغل؟

الف شكر

رابط هذا التعليق

سلام عليكوا للاخ gadelly

بشكرك على مجهودك الرائع دة ربنا يكرمك ويجعل مساعداتك دى فى ميزان حسناتك يا رب

لو سمحت محتاج مساعدتك فى بعض الامور وهى

الاول : شهادة الخبرة انا قدرت اجيب شهادة من شركتى كما يلى

الى من يهمه الامر

نشهد نحن شركة ............ بان السيد.........يعمل لدينا وتحت كفالتنا بوظيفة ( محاسب ) من الفترة ........ حتى تاريخ ذلك اليوم فما رايك فى صيغة شهادة الخبرة؟وبعد

ذلك قمت بتصديقها من الغرفة التجارية بجدة ثم الخارجية السعودية هل هذة الصيغة مناسبة ؟ وعندما قدمتها للمكتب بالهجرة لمصر اخد الصورة لانه هيترجمها من مكتب معتمد للسفارة من مصر وحاليا انا معايا اصل الشهادة فهل هى تطلب منى يوم المقابلة ام لا علما بانها باللغة العربية ولماذا لم ياخذ مكتب الهجرة الى مقدم عن طريقة هذة الشهادة واعتمد على الصورة كى يقوم بترجمتها مع كافة الاوراق الاخرى فهل السفارة تعتمد الاوراق المترجمة من مكاتب الترجمة التى تتعامل معها علما بانى مقدم كيبيك والمكتب طلب منى كافة الاوراق التى تطلب فى الفيدرال وقت الانترفيو وانا الان انتظر رقم الملف من السفارة واذا اخدت رقم ملف وتم تحديد مقابلة لى بالسفارة هل من الممكن ان يتم عمل المقابلة لى بسفارة كندا بالرياض علما بانى قدمت عن طريق مكتب بمصر ؟ واذا تمت المقابلة هل سيتم التحقق من اية اوراق اخرى بخلاف ما قدمتة سابقا (شهادة الميلاد-كشفالحساب-اوراق الزوجة - شهادة التخرج - الخبرة ) وهل بالفعل يتم طلب هذة الاوراق المذكورة مع الابليكيشن عكس التقديم فى الفيدرال

ثانيا: هل من الممكن ان اقوم بالتقديم من هنا (السعودية ) بمفردى علما بان المتقدمين عن طريق السعودية او الخليج اوراقهم ترسل على لندن اما اذا كان عن طريق باقى الدول العربية فاوراقهم ترسل الى كندا او دوله اخرى على ما اتذكر فهل هذا يحدث اى مشاكل اذا قمت بذلك فانا اقوم بمحاولة اضافية تفاديا لو ان المكتب الذى اتعامل معة اخفق فى شئ ما لاقدر الله . فهمل للفرد ان يحصل على رقمين لملفين ام لا ؟

ثالثا: انا كما قلت اعيش السعودية واريد انا اذهب لكندا فى الصيف واريد ان احصل على تاشيلاة زيارة سياحية من السفارة الكندية فى الرياض فهل يسمحون لى بالحصول عليها ؟ وان كانت الاجابة بالموافقة وعدم الممانعة فما هى الاجرءات التى يجب على اتمامها للحصول على تاشيرة الزيارة وكم من المدة تستغرق ؟

رابعا : هل تنصحنى انا اقوم باخد دورات مكثفة من المعد الثقافى الفرنسى بمصر ام اخد الدورات من اى معهد هنا يدرس اللغة الفرنسية بالسعودية لانى لم اجد المعهد الثقافى الفرنسى هنا بالسعودية ؟وما هو المستوى الذى يمكننى للمقابلة علما بانى اخدت الفرنساوى لغة تانية فى الثانوية العامة

خامسا: انا قدمت من شهرين ومنتظر رقم الملف فكم من المدة تستغرق كيبيك للهجرة فى ظل ظروفى

سادسا: ارجو ان تحكى لى عن المقابلة التى اجريتها وما هى الاسئلة تفصيلا ارجو ان تعيشنا هذة المقابلة

اسف للاطالة وارجو الرد تفصيلا لكل جانب

وجزاك الله الف خير

وليد نور

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

سلام عليكوا للاخ gadelly

بشكرك على مجهودك الرائع دة ربنا يكرمك ويجعل مساعداتك دى فى ميزان حسناتك يا رب

لو سمحت محتاج مساعدتك فى بعض الامور وهى

الاول : شهادة الخبرة انا قدرت اجيب شهادة من شركتى كما يلى

الى من يهمه الامر

نشهد نحن شركة ............ بان السيد.........يعمل لدينا وتحت كفالتنا بوظيفة ( محاسب ) من الفترة ........ حتى تاريخ ذلك اليوم فما رايك فى صيغة شهادة الخبرة؟وبعد

ذلك قمت بتصديقها من الغرفة التجارية بجدة ثم الخارجية السعودية هل هذة الصيغة مناسبة ؟ وعندما قدمتها للمكتب بالهجرة لمصر اخد الصورة لانه هيترجمها من مكتب معتمد للسفارة من مصر وحاليا انا معايا اصل الشهادة فهل هى تطلب منى يوم المقابلة ام لا علما بانها باللغة العربية ولماذا لم ياخذ مكتب الهجرة الى مقدم عن طريقة هذة الشهادة واعتمد على الصورة كى يقوم بترجمتها مع كافة الاوراق الاخرى فهل السفارة تعتمد الاوراق المترجمة من مكاتب الترجمة التى تتعامل معها علما بانى مقدم كيبيك والمكتب طلب منى كافة الاوراق التى تطلب فى الفيدرال وقت الانترفيو وانا الان انتظر رقم الملف من السفارة واذا اخدت رقم ملف وتم تحديد مقابلة لى بالسفارة هل من الممكن ان يتم عمل المقابلة لى بسفارة كندا بالرياض علما بانى قدمت عن طريق مكتب بمصر ؟ واذا تمت المقابلة هل سيتم التحقق من اية اوراق اخرى بخلاف ما قدمتة سابقا (شهادة الميلاد-كشفالحساب-اوراق الزوجة - شهادة التخرج - الخبرة ) وهل بالفعل يتم طلب هذة الاوراق المذكورة مع الابليكيشن عكس التقديم فى الفيدرال

ثانيا: هل من الممكن ان اقوم بالتقديم من هنا (السعودية ) بمفردى علما بان المتقدمين عن طريق السعودية او الخليج اوراقهم ترسل على لندن اما اذا كان عن طريق باقى الدول العربية فاوراقهم ترسل الى كندا او دوله اخرى على ما اتذكر فهل هذا يحدث اى مشاكل اذا قمت بذلك فانا اقوم بمحاولة اضافية تفاديا لو ان المكتب الذى اتعامل معة اخفق فى شئ ما لاقدر الله . فهمل للفرد ان يحصل على رقمين لملفين ام لا ؟

ثالثا: انا كما قلت اعيش السعودية واريد انا اذهب لكندا فى الصيف واريد ان احصل على تاشيلاة زيارة سياحية من السفارة الكندية فى الرياض فهل يسمحون لى بالحصول عليها ؟ وان كانت الاجابة بالموافقة وعدم الممانعة فما هى الاجرءات التى يجب على اتمامها للحصول على تاشيرة الزيارة وكم من المدة تستغرق ؟

رابعا : هل تنصحنى انا اقوم باخد دورات مكثفة من المعد الثقافى الفرنسى بمصر ام اخد الدورات من اى معهد هنا يدرس اللغة الفرنسية بالسعودية لانى لم اجد المعهد الثقافى الفرنسى هنا بالسعودية ؟وما هو المستوى الذى يمكننى للمقابلة علما بانى اخدت الفرنساوى لغة تانية فى الثانوية العامة

خامسا: انا قدمت من شهرين ومنتظر رقم الملف فكم من المدة تستغرق كيبيك للهجرة فى ظل ظروفى

سادسا: ارجو ان تحكى لى عن المقابلة التى اجريتها وما هى الاسئلة تفصيلا ارجو ان تعيشنا هذة المقابلة

اسف للاطالة وارجو الرد تفصيلا لكل جانب

وجزاك الله الف خير

وليد نور

بص يا عم وليد انا مش فاهم موضوعك كويس. بس انا كمان عندي لخبطة زيك. انا لسة معملتش الانترفيو و مقدم من كيبك هنا علي مكتب سوريا و مش عارف حعمل الانترفيو فين بالظبط و كمان مش لاقي حد يرد عليا و لا فاهم في الموضوع دة. علي فكرة حتي موظين الهجرة هنا متلخبطين و كل واحد برأي و في اخطاء بتحصل.

انت لو مقدم كيبك ممكن تتابع تاريخ الانترفيو عن طريق موقع كيبك علي حسب البلد اللي انت مقدم منها. استني و شوف لما ييجي الرد انه بلد انت تبعها و تبع التقدم في دراسة الملفات.

بالنسبة لشهادة الخبرة هم طالبين وصف تفصيلي حسب الموقع بتاعهم بس انت ممكن وقت الانترفيو لو معاك الشهادة دي خلي معاك ورقة تانية فيها تفاصيل شغلك حتي لو انت كاتبها بنفسك و يا ريت حتي تبعتها لهم و قولهم دي تفاصيل شغلي في الشركة بس قانون الشركة مش بيكتبها و دة نظام شركة و مينفعش يتغير. حاول تكتب رقم تليفون الشركة و لو عايزين يتكلموا خليهم يتصلو و دة مش حيحصل.

الترجمة سهلة جدا في اي مكتب ترجمة في الشارع معتمد و سيبك من التوثيق و الكام دة, دة بالنسبة لكيبك انا معرفش الفيدرال, هم بيعتبروك صادق في كل حاجة بس ذبة واحدة ممكن توقف كل حاجة.

طبعا المركز الفرنسي في مصر اعلي حاجة, و هم بيعتبروا انك بتتكلم فرنساوي و فهمتهم و وضحت انت عايز تقول ايه بالفرنساوي. اه خد بالك لو كتبت مستواك في اللغة و طلع اعلي 3 مستويات من اللي حاسينه بيعتبروك كذاب. فانت ممكن تتعلم فرنساوي باي طريقة بس المهم تعرف تفهم الكلام في الاخر و ترد علية و علي العموم الكل بيتهته عشان الفرنساوي لهجاته كتير حتي هنا في ناس مش بيفهمو بعض.

انا مش عارف هو ملفك فين دلوقتي بس لو كان في سوريا و انت اعتبروك مقدم من مصر فتقريبا سنتين و 4 شهور عشان تجيلك كيبك و سنة عشان الفيدرال.

عايش في السعودية و عايز فيزا سياحة اعتقد سهلة بس تقدم حساب بنك و ورقة من الشركة و تقول انت عايز تروح لية. و لو جيت هنا و قعدت اكتر من شهر تقريبا مش فاكر اد اية ممكن اسبوعين او شهر ممكن نتاكد حتاخد 2 او 3 نقط زيادة.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندي سؤالين في السريع

1- اخويا طالب في هندسه مدني في سنه اولي ممكن يكمل تعليمه في كندا

2-لو مينفعش يتغع يسافر يدرب في كندا

رابط هذا التعليق

أكيد أنا أشكرك على موضوعك المهم, أنا دكتور محمد طبيب أسنان

أنا ناوي إن شاء الله أقدم على الهجرة لكيبيك أخر السنة لعدة أسباب:

1- أكمل سنتين خبرة بعد التخرج

2- أخد شهادة DELF B1 or B2 و أنا أساسا معايا تويفل و أيلتس

تخيل حضرتك من الحاجات الغريبة إني باخد دلوقتي في المركز الثقافي في الإسكندرية مع نادين برضه

كنت عايز أسألك على حاجة:

1- هو أنا بقدم كل الورق و الأبليكيشن إلى مكتب دمشق تقريبا؟

2- المقابلة بتبقى في سوريا برضه؟

3- جواب الضمانات المالية لازم يكون بالدولار الكندي و لا رصيدي بالمصري ينفع؟

4- المدة المتوقعة لأنهاء الورق تبع نظام كيبيك؟

أنا أسف على الإزعاج بس بجد حضرتك نجدة من السما

سلامي اوي اوي لنادين.

كل الورق بيتقدم علي سوريا

المقابلة في مصر

الرصيد المصري ينفع

3-4 سنين تقريبا

انا لسة مش مهاجرتش لحد دلوقتي علي فكرة , انا هنا علي فيزا دراسة

رابط هذا التعليق

أنا متشكر جدا على رد حضرتك

أنا إن شاء الله إحتمال أطلع السنة الجاية في فيزا دراسة برضه ولكن في بريتيش كولومبيا في أستاذ هناك وافق يستقبلني في المعمل بتاعة هناك

بس على كدة حضرتك مافيش أي فرق بين الفيدرال و كيبك الأتنين كدة بياخدوا نفس المدة تقريبا انا كنت فاكر مع كيبيك ممكن يخلص الموضوع في سنتين بس

رابط هذا التعليق

يا ريت لو سمحت تسئلى لو انا سافرت سياحة فى الصيف على كيبيك دة هيزيد من نقاطى ولا لا ارجوك علشان مصرفش فلوس عا الفاض

شكرا جدا للاخ العزيز GADOLLY

وليد نور

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 5,505
      يا جماعة طبعا بعد اذن الجميع احنا عاوزين نعمل بنك معلومات لمتابعة ملفات الفيدرال بعد حصولنا على CSQ عشان نتابع بس الفترات الزمنية الجديدة . و يا ريت كل واحد يكتب التواريخ كما يلى : 1-تاريخ التقديم لكيبك :20 فبراير 2008 2-رقم الملف لكيبك :10 يونية 2008 3-جواب المقابلة :26 اغسطس 2008 4-تاريخ المقابلة :30 نوفمبر 2008 5-مكان المقابلة :سوريا 6-تقديم الملف فيدرال :5 مارس 2009
  • أضف...