اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

في مسألة الدعاء علي غير المسلمين

abaomar

Recommended Posts

طيب نصيغ السؤال بطريقه تانيه عشان حبيب قلبي و ضي عينيه ابو عمر

اللهم اهلك اليهود و النصارى , اللهم يتم اولادهم و رمل نساءهم وووووووووووو

هل الدعاء بهذه الصيغه صح أم يجب تحديد من ظلمنا منهم او اعتدى علينا منهم او حاربنا منهم ............؟

الدعاء كده صح ولا غلط يا سيد المثقفين؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 69
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عزيزي زهيري ...

في مسألة الدعاء علي النصاري و اليهود تلك لنا وقفة قصيرة اذا سمحت لي ...

الآية الكريمة تقول «ادعوا ربكم تضرعاً وخفية إنه لا يحب المعتدين».....

تكفيني تلك الآية كي أكون علي ثقة ان جميع الأئمة و الوعاظ الذين يتبارون في الدعاء علي النصاري و اليهود هم علي خطأ بين ...

تحياتي ....

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

بسم الله ما شاء الله هو زوهيرى عداك انت كمان يا سكوب و هاتفتى فى اللى ما تعرفهوش و تقول ان جميع

جميييييع الائمه و الوعاظ على خطأ بين جميع ..و .............على خطأ ؟؟؟...و بين .....إيه الجرأه دى يا راجل :lol: ؟؟؟؟

يا سكوب يا صديقي عندنا ايه كريمه تقول ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ(النساء 43)

قوم إييييه ....ييجى واحد يتفذلك زى واحد حبيبى اول حرف من اسمه ( محمد زهيرى ..عنده حفيد اسمه شوكرى )

و يقول ..لا تقربوا الصلاه ..لا تقربوا الصلاه ..و يسكت فيجتزئ من الايه ليدلل على باطل .

الأستاذ الفاضل abaomar

عفوآ ... و لكن كبداية أتمني ان تخاطبني منذ الآن بمعرفي فقط و ليكن سكوربيون او كامل أيهما تفضل ... فالقاب التبسيط اقبلها من الأصدقاء الحقيقيين فقط .. و من الواضح ان تلك ليست حالتنا هنا ...

بانتهاء طلبي هذا هذا أعود كالعادة الي محاورتك مثلما ذكرت في نفس هذا الموضوع للرد فقط في حالة اضافة اكاذيب فقط ... و هو ما تزخر به مداخلتك الأخيرة ...

انا موافق يدعى على دعوتين بنفس الطريقه

مش يروح يصرف الاموال الطائله على التنصير بين الفقراء استغلالا لفقرهم

مش يروح يعتقل من اسلمن و لا يُعرف مصيرهن

مش يروح يعمل مسرحيه داخل الكنيسه يهين الاسلام فيها

مش يروح يخالف جوهر عقيدته و ينغمس فى السياسه و يتحالف مع النظام لمصلحته على حساب شركاء الوطن ..

مش يروح يضم الاراضى حول الاديره بدون تراخيص ..........

الأستاذ الفاضل ...

من هو المقصود بتلك الأكاذيب التي تكررها للمرة الألف ... و ما هو دليلك الدامغ عليها بدون الأتيان بمصادر "قالولي" ...

أراك دائمآ سيدي الفاضل سجينآ لنفس الفكرة التي تحيد بك عن النظرة العادلة التي من المفروض انك تقدم نفسك بها الينا ...

أنتظر دليلك ... او أطلب من الأدارة الكريمة حذف تلك الأكاذيب التي تتكرر بصورة دورية من نفس العضو و تسبب بالفعل احتقان و غضب بين صفوف الأعضاء المسيحيين .. و هو شيء يبتعد تمامآ عن الغرض المرجو من هذا الموضوع و ان كان شيء طبيعي من الفاضل abaomar.

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

هم هم السبع جرايد بتوع كل مره

يا عم بسألك سؤال صغير و عايز رد صغير

ينفع ندعي على اليهود و النصارى بالمجمل كده ولا لازم نحدد الفئه الظالمه منهم؟

الرد من كلمه واحده

ينفع او ماينفعش

مش سهله؟؟؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عن نفسي الحمد لله لا ادعي على يهود او نصارى بدعي على الظالم بس حتى لو كان مسلم ..

لكن سؤال مهم هنا قفز الى ذهني وانا بشوف ماشاء الله مداخلات في الموضوع عدت صفحتين بسرعه كده معرفش انكتبوا امتى اصلا ..

معليش يعني بجد ..

هل الشخص المسيحي لما يسمع واحد مسلم بيدعي ـ ايا كان دعاءه ده ـ هيحط في باله ان ربنا هيستجيب له اصلا ؟

عن نفسي وبصراحه لو حد مسيحي دعى لي بحاجه حلوة هفرح واقول آمين ومعنديش شك ان ربنا ممكن جدا يستجيب له ايه المشكلة ولو دعى علي وكنت ظلماه هخاف من دعوته وهحاول اراضيه عشان يسحب دعوته تماما كما كنت سافعل مع اي فرد مسلم لان في عقيدتي دعوة المظلوم مستجابة ولو مش مسلم .. لكن بجد وبدون زعل .. لو مسيحي دعى علي لمجرد اني مسلمه والله ماهزعل .. لاني يفترض ووفقا لعقيدتي اني انا الصح وان ربنا في دي بالذات مش هيستجيب منه ..

عاوزه حد من اخوانا المسيحيين يصححني لو كنت غلطانه .

هل فعلا انتم كمسيحيين معتقدين اننا كمسلمين لو دعينا على مسيحي لمجرد انه مسيحي ربنا هيستجيب ؟

ولو مؤمنين انه مش هيستجيب يضايقكم بقى الدعاء ده في ايه ؟؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

أرجومن الجميع تصفح هذا الموقع

http://www.aawsat.com/leader.asp?section=3...mp;issueno=8586

و بعدها يا ريت نقفل الموضوع ده ونشارك أحسن فى موضوع الوحدة الوطنية.

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مسألة الدعاء لا أرى فيها الا انها تبث العداوة وتزرع الكراهية بين القائم بالدعاء والمدعو عليه .

مسألة الدعاء لا أرى فيها سوى انها تزيد من تواكل القائم بالدعاء ومن تابعيه .

لاأظن ان المدعو عليهم يخافون من نتيجة الدعاء لاننا جميعا نؤمن بأن الله ليس بظلام للعبيد .

يقوم المسلمون بالدعاء على اليهود طوال القرن الماضى ، وعلى الرغم من ذلك قامت دولة اسرائيل رغما عنهم وعن دعائهم باهلاك اسرائيل ، تيتم اطفال المسلمين بدلا من اطفال اليهود .

العالم يتقدم بفضل دعاء المسلمين عليهم والعالم المسلم يتراجع ، ربما يكون ذلك عقابا من الله على تعدى المسلمين بالدعاء !!!

لا أرى فى الدعاء على الآخر سوى رغبة فى نشر الكراهية واراها نابعة من نفوس مريضة لم تفهم فلسفة الله فى خلق الكون وخلق البشر .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

عن نفسي الحمد لله لا ادعي على يهود او نصارى بدعي على الظالم بس حتى لو كان مسلم ..

لكن سؤال مهم هنا قفز الى ذهني وانا بشوف ماشاء الله مداخلات في الموضوع عدت صفحتين بسرعه كده معرفش انكتبوا امتى اصلا ..

معليش يعني بجد ..

هل الشخص المسيحي لما يسمع واحد مسلم بيدعي ـ ايا كان دعاءه ده ـ هيحط في باله ان ربنا هيستجيب له اصلا ؟

عن نفسي وبصراحه لو حد مسيحي دعى لي بحاجه حلوة هفرح واقول آمين ومعنديش شك ان ربنا ممكن جدا يستجيب له ايه المشكلة ولو دعى علي وكنت ظلماه هخاف من دعوته وهحاول اراضيه عشان يسحب دعوته تماما كما كنت سافعل مع اي فرد مسلم لان في عقيدتي دعوة المظلوم مستجابة ولو مش مسلم .. لكن بجد وبدون زعل .. لو مسيحي دعى علي لمجرد اني مسلمه والله ماهزعل .. لاني يفترض ووفقا لعقيدتي اني انا الصح وان ربنا في دي بالذات مش هيستجيب منه ..

عاوزه حد من اخوانا المسيحيين يصححني لو كنت غلطانه .

هل فعلا انتم كمسيحيين معتقدين اننا كمسلمين لو دعينا على مسيحي لمجرد انه مسيحي ربنا هيستجيب ؟

ولو مؤمنين انه مش هيستجيب يضايقكم بقى الدعاء ده في ايه ؟؟

الحكايه مش بيصدق ولا ما بيصدقش يا ضحى اطلاااقا

الحكايه كلها في شر الدعاء العلني المعمم

انتي تخيلي لو ماشيه في الشارع و سمعتي ميكروفون الكنيسه بيقول اللهم دمر المسلمين و يتم اطفالهم و شرد نساءهم

هل حتكوني مبسوطه؟ و هل ممكن تحبيهم بعد كده تحت اي ظرف؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

معقولة ؟؟؟؟

في عقل يقول الواحد يدعي ع الناس كده

الدعاء له خطورته و أهميته الناس تدعي ع الظالم المفتري الحرامي ع اللي بالي بالك

لكن عشان مسيحي و اللا يهودي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

طبعا تعميم الدعاء على كل المسيحيين و اليهود أمر لا يقبله المسلم

فبدلا من أن ندعوا عليهم فلندعوهم بالحسنى لديننا

و هل يقر العقل أن ندعو الله على مسيحى أو يهودى مسالم غير معادى لديننا بأى صورة !!!!!!!!!!!!!

و لكنى فى حياتى لم أسمع تعميم فى الدعاء على المسيحيين و لكن كان المشهور الدعوة على اليهود و المعتقد لدى الغالبية أن كل اليهود صهاينة و إسرائيليين.

و كثيرا ما سمعت الدعاءبالهداية للمسيحيين و لكن الدعاء عليهم فلم أسمعه. و أنتم تتكلمون و كأن هذه عادة إسلامية !!!!!!!!!!

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

يا عم بسألك سؤال صغير و عايز رد صغير

ينفع ندعي على اليهود و النصارى بالمجمل كده ولا لازم نحدد الفئه الظالمه منهم؟

الرد من كلمه واحده

ينفع او ماينفعش

مش سهله؟؟؟

ورد عن النبي أدلة كثيرة على أنه كان يقيد الدعاء على الكفرة مثال :

1-"اللّهُمّ انْصُرْنا عَلَى مَنْ يَظْلِمُنا، وخُذْ مِنْهُ بِثَأْرِنا" رواه الترمذي في سننه (10/51 تحفة) ، وحسنه الألباني .

2-"اللهم انصرنا على عدونا ، وأرنا فيه ثأرنا" رواه البخاري في الأدب المفرد (650) ، وصححه الألباني.

3-"اللَّهُمَّ قَاتِلِ الْكَفَرَةَ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِكَ ، وَ يُكَذِّبُونَ رُسُلَكَ ، و لا يؤمنون بوَعْدِكَ ، اللَّهُمَّ خالِفْ بين كلمتهم ، و أَلْقِ في قلوبِهِمُ الرعبَ ، وَاجْعَلْ عَلَيْهِمْ رِجْزَكَ وَعَذَابَكَ إِلَهَ الْحَقِّ ، اللَّهُمَّ قَاتِلْ الْكَفَرَةَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ" رواه البخاري في الأدب المفرد (699) ، وصححه الألباني في صحيح الأدب المفرد (1/243 / رقم 541) .

ولكن أخي الفاضل زهيري أنا لا أعتقد أنه لو شخص منصف سمع الدعاء حتى ولو بدون قيد سيعتقد أنه على النصارى المسالمين المجاورين لنا في مناحي حياتنا.

السلام عليكم

مسألة الدعاء لا أرى فيها الا انها تبث العداوة وتزرع الكراهية بين القائم بالدعاء والمدعو عليه .

مسألة الدعاء لا أرى فيها سوى انها تزيد من تواكل القائم بالدعاء ومن تابعيه .

لاأظن ان المدعو عليهم يخافون من نتيجة الدعاء لاننا جميعا نؤمن بأن الله ليس بظلام للعبيد .

يقوم المسلمون بالدعاء على اليهود طوال القرن الماضى ، وعلى الرغم من ذلك قامت دولة اسرائيل رغما عنهم وعن دعائهم باهلاك اسرائيل ، تيتم اطفال المسلمين بدلا من اطفال اليهود .

العالم يتقدم بفضل دعاء المسلمين عليهم والعالم المسلم يتراجع ، ربما يكون ذلك عقابا من الله على تعدى المسلمين بالدعاء !!!

لا أرى فى الدعاء على الآخر سوى رغبة فى نشر الكراهية واراها نابعة من نفوس مريضة لم تفهم فلسفة الله فى خلق الكون وخلق البشر .

أبو محمد الأمثلة أكثر من أن تعد وتحصى على هذه المسألة ، ولو أخذنا بنفس هذا المنطق لتركنا الدعاء بالعامة في كل شئ ، ولا يتبادر لذهنك أبدا أن الشرع لما أمرنا بالدعاء لكل أمر، يُعلم منه بالضرورة أنه ينبغي العمل بجانب الدعاء ولا يفهم منه أحد أننا نترك الدعاء لأنه يحضنا على التواكل عفوا لن أذكر أدله على هذا الكلام المعلوم من الدين بالضرورة ، ولكنك ربما لو تأملت كلامي في الرد على الفاضل زهيري سينجلي اللبس بين الدعاء والتعدي والتواكل .. تحياتي :)

الأستاذ الفاضل abaomar

عفوآ ... و لكن كبداية أتمني ان تخاطبني منذ الآن بمعرفي فقط و ليكن سكوربيون او كامل أيهما تفضل ... فالقاب التبسيط اقبلها من الأصدقاء الحقيقيين فقط .. و من الواضح ان تلك ليست حالتنا هنا ...

بانتهاء طلبي هذا هذا أعود كالعادة الي محاورتك مثلما ذكرت في نفس هذا الموضوع للرد فقط في حالة اضافة اكاذيب فقط ... و هو ما تزخر به مداخلتك الأخيرة ...

الفاضل سكوربيون (خايف أقول كلمتي المحببة سكوب أحسن تكسفني أنا كمان)

لم نعتد منك غير اللطافة والذوق في محاورات المصريين.

من فضلك تمهل قليلا ولا ترد بخلفية سابقة عن أشخاص.

أترك إجابتك الإيجابية ولا تلتفت لشئ أخر فأنت لك معزة عند الجميع هنا حتى abaomar ، وإن كان الرجل كتب ما يحك في صدره من شئ فليتسع صدرك أنت في الرد عليه بما عندك من معلومات..

تحياتي لك يا سكوب :blink:

نداء عام من لا يستطيع المشاركة هنا بإيجابية فليكتفي فقط بالمشاهدة ، ولا يعني هذا أن المشاركين لا يصرحون بما في داخلهم ولكن نلتزم جميعا اللطف والحرص على إيجاد الحل ولا تكن المشاركات تعجيزية تهكمية

تحياتي للجميع :happy:

رابط هذا التعليق

ولكن أخي الفاضل زهيري أنا لا أعتقد أنه لو شخص منصف سمع الدعاء حتى ولو بدون قيد سيعتقد أنه على النصارى المسالمين المجاورين لنا في مناحي حياتنا.

لا يا استاذي الغريب

فالانسان العادي لو سمع الدعاء عليه من الحبيب وقتها قد يحاول التبرير مثلك و يقول انه ربما سيتفهم على من و لماذا الدعاء

انما بين النفوس المشحونه حسن الظن يكاد يتلاشى

و دي طبيعه بشريه

و بعدين ليه بنرزل على الناس و نقول اننا حندعي بالعموم و هم لازم يفهموا اننا ما نقصدش غير المعتدين؟

ليه الرزاله دي؟

طيب ما اللي بيدعي يحط في عينه حصوة ملح و يعرف ان فيه نصارى بيسمعوه و يحدد دعاءه و يخليه محترم و يحترم الناس؟

رسول الاسلام محمد عليه الصلاة و السلام دخل عليه اليهود و قالوا السام عليكم (بمعنى الموت عليكم)

عمل ايه رسول الله في اللي بيدعوا عليه بالموت؟؟؟ (واخد بالك؟ اللي بيدعوا عليه بالموت)

قاللهم و عليكم

بس

ماقالهومش ربنا يدمركم و ينتقم منكم و يشرد نساؤكم و ييتم اطفالكم

رغم انهم كانوا بيدعوا عليه وجها لوجه !!!

انما رسول الله كان مهذب مؤدب

قالهم و عليكم و سكت

صلى الله عليك و سلم يا رسول الله

و رحمة الله على فضيلة الأدب و التعامل مع الآخر

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لا يا استاذي الغريب

فالانسان العادي لو سمع الدعاء عليه من الحبيب وقتها قد يحاول التبرير مثلك و يقول انه ربما سيتفهم على من و لماذا الدعاء

انما بين النفوس المشحونه حسن الظن يكاد يتلاشى

و دي طبيعه بشريه

و بعدين ليه بنرزل على الناس و نقول اننا حندعي بالعموم و هم لازم يفهموا اننا ما نقصدش غير المعتدين؟

ليه الرزاله دي؟

طيب ما اللي بيدعي يحط في عينه حصوة ملح و يعرف ان فيه نصارى بيسمعوه و يحدد دعاءه و يخليه محترم و يحترم الناس؟

رسول الاسلام محمد عليه الصلاة و السلام دخل عليه اليهود و قالوا السام عليكم (بمعنى الموت عليكم)

عمل ايه رسول الله في اللي بيدعوا عليه بالموت؟؟؟ (واخد بالك؟ اللي بيدعوا عليه بالموت)

قاللهم و عليكم

بس

ماقالهومش ربنا يدمركم و ينتقم منكم و يشرد نساؤكم و ييتم اطفالكم

رغم انهم كانوا بيدعوا عليه وجها لوجه !!!

انما رسول الله كان مهذب مؤدب

قالهم و عليكم و سكت

صلى الله عليك و سلم يا رسول الله

و رحمة الله على فضيلة الأدب و التعامل مع الآخر

على العموم خلاصة مدخلتك هي اللي باللون الأحمر

وأظننا بينا بأدلة من السنة الصحيحة هدي النبي صلى الله عليه وسلم في هذه المسألة ، وما عدى ذلك يعد من التجافي والغلو المرفوض وبخاصة أن نتائجه سلبية على المجتمع، والنتائج هذه أحد الأمور المعتبرة قطعا في الشرع (قاعدة إعتبار مقتضى الفعل في الشرع)

وبالمرة .. يطلق على من يخالف الهدي النبوي في هذه المسألة كما وضحنا أنه غالا في المسألة وتشدد بها ولا يطلق عليه في العموم أنه متطرف وإرهابي

تحياتي :)

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

ابدا يا الغريب يا صديقي

فهو ارهابي و نص كمان

لما شيخ جامع يخطب في شباب صغير يصدقونه و كتير منهم لا يفقه شيئ في الدين و لا الدنيا

و يسمعوه بيدعي عليهم بهذا الشكل فهو مصدق بالنسبة لهم

و بعد مرحلة التصديق تأتي مرحلة الحماس و الرغبه في نصر الدين (حسب ما فهموا)

و كل واحد و مخه و قدراته و طيشه حيتصرف

فإذا منبت الشر كله في هذا الإرهابي الذي تطلق عليه حضرتك فقط متشدد

لا يا سيدي انه ارهابي و يستحق اكثر كثيرا مما تعتقد

شكرا

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

زهيري :

ليه الرزاله دي؟

هو فين ده الي بيرزل ومش محترم وبيدعي على المسيحيين ( بالعموم ) زي مابتقول ياحج ؟

كلنا ( كمسلمين ) بندخل مساجد وبندعي ورا ائمة وعارفين ومتاكدين اننا عمرنا مادعينا على حد ( بالعموم ) .. كلنا عارفين ان الامام لما بيدعي على اليهود والنصارى بيكون ده في سياق دعائه لنصرة اخوانا في العراق واخوانا في فلسطين وفي الشيشان وفي كل حته تم اضطهاد المسلمين فيها لمجرد انهم مسلمين ..

دائما بيدعي ويقول الهم دمر اعداء الدين .. واظن يكفي ان واحد لو هو عدو الدين اننا ندعي عليه حتى لو كان مسلم ..

انك تيجي بقى وتقولي افرضي ان واحد معدي صدفه جنب مسجد والكلام الي حضرتك مصر دائما تقوله وكأنك عمرك مادخلت مساجد ولا دعيت ورا امام وغاية معلوماتك مستقيها من مرورك بالصدفة جنب الجامع وسماعك لما يسيئك عن اخوانك الشرفاء ..

ياسيدي الفاضل اقول ايوه شيء قبيح ان الواحد يعدي جنب مسجد ويسمع الدعاء عليه .. بس بقول انه غلطان لو وقف شويه واصغى السمع هيكتشف ان الدعاء مش عليه ولا حاجه وانما على الي بيؤذي المسلمين وطالما هو مش بيؤذيهم يبقى خايف ليه ؟

الدعاء على اليهود والنصارى متمنعش عشان هو بيؤذي اخوانا المسيحيين زي مالبعض فاكر وانما لان ده حلقة من حلقات التطبيع بالظبط زي نشرة الاخبار زمان واحنا صغيرين لو اي خبر عن اسرائيل لازم يقولك العدو الصهيوني او العدو الاسرائيلي النهرده فين الكلام ده ؟ خلاص بقي رسمي اسمها اسرائيل وبالاحضان كمان ..

كلنا ( كمسلمين ) متابعين الدعاء عارفين اننا بدانا ندعي على اليهود بعد احداث قانا .. وبدأنا ندعي على النصارى بعد غزو العراق .. كلنا عارفين ومتأكدين اننا بندعي على اي يهود بالظبط واي نصارى بالتحديد .. قد نكون بنعمم في اللفظ لكن في الادعية بالذات مش مهم النطق المهم النية .. واكيد واضح جدا ان نيتنا على مين تحديدا واننا ابدا مش بنعمم .. واضح من سياق الدعاء نفسه ومن تأكيدنا المستمر ولكن لاحياة لمن تنادي طالما عند البعض في القلب شيء وفي النفس غرض تريد بلوغه ..

بعدين حضرتك يااستاذ زهيري واستاذ محمد زعلانين اوي ومحموقين ( من الحمقة مش الحماقة بكل تأكيد ) وعمالين تنادوا باهمية ترك الدعاء على اليهود والنصارى واننا بكده بنجرح شعورهم طيب هل اليهود والنصارى برضه حاسين بنفس ( العار والخجل ) الي انتم حاسين بيه عشان لهم اخوه في العقيده بيعذبوا اخوه لنا كمسلمين ؟

ممكن يكونوا من داخلهم متضايقين الله اعلم لكن مشفناش المضايقة دي اترجمت لفعل او قول زي ماحضراتكم بتعملوا .. وبيني وبينك لا الومهم ابدا فانا كمسلمه ولو بعض المسلمين بتؤذي بعض اصحاب الديانات الاخرى .. فبرغم ان ده هيضايقني الا اني مش هروح في كل منتدى ومكان اصرخ واسب والعن في المسلمين وادافع عن التانيين ببساطه لان كل واحد ( متعلق من عرقوبه ) زي مابيقولوا وان كان في مسلم غلط فاحنا مش هنشيل ذنبه كلنا بالظبط زي مالو مسيحي غلط مش هيشيلوا هم ذنبه كلهم ..

واخيرا الفاضل محمد الي بيسخر من ان المسلمين بيدعوا بقالهم سنين على اليهود ولسه اليهود عايشين ..

فبقولك ياسيدي الفاضل طيب ماهو اسلحه اليهود طايلة في لبنان المسيحي قبل المسلم .. وكذلك الحال في فلسطين رصاصهم لا يفرق بين مسلم ومسيحي .. هل نفهم من حضرتك ان المسيحيين مبيدعوش لاخوانهم في فلسطين ولبنان عشان كده لسه بيموتوا هناك ولا قصد حضرتك ان اليهوديه هي الدين الحق وبناء عليه ربنا لا راضي ينصر مسلم ولا مسيحي على شعبه المختار ؟

انا سألت سؤال محدد .. ان كنت كمسيحي مؤمن اني كمسلم على خطأ .. انت بجد بتزعل لما ادعي ( ربك ) ( عليك ) ؟

رابط هذا التعليق

تلخيصا للموضوع و ببساطه شديده

الدعاء العام موجود و انا بنفسي اذكر مسجد في الزمالك و في شارع البرازيل تحديدا و كان دعاؤه عام

و مسجد آخر في المنيل

و مسجد آخر في مصر القديمه

و مساجد عديده في الرياض و جده و مكه

قد أكون كاذبا

لكن انا ايه مصلحتي عشان اكذب؟

هناك العديد من الشيوخ المتطرفين اللي بيدعوا بصيغة العموم و لا داعي لانكار وجودهم

هذا اولا

اما موضوع بأن الدعاء العام بيكون مفهوم توجهه من خلال الخطبه بالكامل فهذا عذر اقبح من ذنب

انتو عايزين الناس اللي بتسمع الدعاء عليها تحضر خطبة الجمعه بالكامل لمعرفة سبب الدعاء و لمن؟؟

مش الأسهل تقولوا للراجل اللي بيدعي يضيف كلمه توضيحيه احتراما لغير المسلمين اللي سامعينه من بره؟؟؟

و الاسهل من كده

مش الأصح انه يدعي على الامريكان مثلا بدلا من النصارى؟؟

و على الاسرائيليين بدلا من اليهود؟

رغم ان حتى الدعاء العام على الاسرائيليين ليس صوابا لوجود العديد منهم لم يظلم المسلمين

انصر اخاك ظالما بأن ترده عن ظلمه يا اصدقائي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

زهيري قال :

اما موضوع بأن الدعاء العام بيكون مفهوم توجهه من خلال الخطبه بالكامل فهذا عذر اقبح من ذنب

انتو عايزين الناس اللي بتسمع الدعاء عليها تحضر خطبة الجمعه بالكامل لمعرفة سبب الدعاء و لمن؟؟

مش الأسهل تقولوا للراجل اللي بيدعي يضيف كلمه توضيحيه احتراما لغير المسلمين اللي سامعينه من بره؟؟؟

و الاسهل من كده

رغم ان حتى الدعاء العام على الاسرائيليين ليس صوابا لوجود العديد منهم لم يظلم المسلمين

امرك عجيب ياسيدي الفاضل ..

هو الدعاء ده طلب على عرضحال دمغه بنقدمه وبالتالي لازم موضح فيه بالظبط وبالملي مين المقصود بدال ماتيجي رصاصه طايشة في حد ملوش ذنب ؟؟؟؟

دي ناس بتخاطب ربها بتقوله يارب في ناس مظلومه انصرها .. هل ربنا سبحانه هياخذ العاطل بالباطل ـ حاشاه ـ لمجرد اننا تغافلنا عن التحديد في الدعاء ؟ ولا هو اصلا سبحانه عارف كل صغيرة وكبيرة وعارف من غير ماحضرتك تلفت النظر ياسيدي الفاضل ان في يهود مش مؤذيين او مفيش ..

بعدين خطبة ايه الي حضرتك بتتكلم عنها ياسيدي الفاضل ..

الدعاء بيجي فقرة طويلة عشر دقائق مثلا فيها جزء بيذكر فيه الله وجزء بيدعي للمسلمين وجزء في النص كده دقيقة ولا اثنين بيدعي فيه على اعداء المسلمين .. بيبقى واضح اوي للي سمع الدعاء ومن سياقه ان الموضوع مفيهوش تعميم واننا بنتكلم في حاله محدده . .

بعدين انت زعلان ليه ياحج .. مش مضطرين نقول في الدعاء منها لله اسرائيل ولا ربنا على امريكا .. هنقول ربنا على الظالم والمعتدي وخلاص ..

سؤال صحيح ياسيدي الفاضل بما انك تخصص ولفيت الجمهورية من شرقها لغربها ولقيت كام مسجد بيدعي بنفس الطريقة الي استفزتك دي ..

هل حضرتك قمت بعمل ايجابي ورحت كلمت امام المسجد ووضحت له استيائك من الدعاء وانك طول الصلاه ياولداه شاغل نفسك بالي ممكن يكون معدي جنب السور ويسمع كلمتين يخدشوا ودنه ؟

رابط هذا التعليق

زهيري قال :

و الاسهل من كده

امرك عجيب ياسيدي الفاضل ..

هو الدعاء ده طلب على عرضحال دمغه بنقدمه وبالتالي لازم موضح فيه بالظبط وبالملي مين المقصود بدال ماتيجي رصاصه طايشة في حد ملوش ذنب ؟؟؟؟

لأ الدعاء من العبد لربه فعلا لكن مع احترام الآداب العامه

و اهمها اني لا اؤذي جاري بدعائي

دي ناس بتخاطب ربها بتقوله يارب في ناس مظلومه انصرها .. هل ربنا سبحانه هياخذ العاطل بالباطل ـ حاشاه ـ لمجرد اننا تغافلنا عن التحديد في الدعاء ؟ ولا هو اصلا سبحانه عارف كل صغيرة وكبيرة وعارف من غير ماحضرتك تلفت النظر ياسيدي الفاضل ان في يهود مش مؤذيين او مفيش ..

للمره الثانيه

الموضوع مش قبول ربنا او رفضه للموضوع

للمره الثانيه الموضوع في احترام من يسمع دعاءنا عليه بمجرد اضافة كلمة من ظلمنا على الدعاء

صعبه؟

بعدين خطبة ايه الي حضرتك بتتكلم عنها ياسيدي الفاضل ..

الدعاء بيجي فقرة طويلة عشر دقائق مثلا فيها جزء بيذكر فيه الله وجزء بيدعي للمسلمين وجزء في النص كده دقيقة ولا اثنين بيدعي فيه على اعداء المسلمين .. بيبقى واضح اوي للي سمع الدعاء ومن سياقه ان الموضوع مفيهوش تعميم واننا بنتكلم في حاله محدده . .

لأ

كلام غير صحيح

و يمكنك سماع دعاء معمم و لا تتفهمين القصه خصوصا لو كنتي غير مسلمه

بعدين انت زعلان ليه ياحج .. مش مضطرين نقول في الدعاء منها لله اسرائيل ولا ربنا على امريكا .. هنقول ربنا على الظالم والمعتدي وخلاص ..

هو ده الصح

سؤال صحيح ياسيدي الفاضل بما انك تخصص ولفيت الجمهورية من شرقها لغربها ولقيت كام مسجد بيدعي بنفس الطريقة الي استفزتك دي ..

انا ما لفتش الجمهوريه اطلاقا

انا مخرجتش بره القاهره

هل حضرتك قمت بعمل ايجابي ورحت كلمت امام المسجد ووضحت له استيائك من الدعاء وانك طول الصلاه ياولداه شاغل نفسك بالي ممكن يكون معدي جنب السور ويسمع كلمتين يخدشوا ودنه ؟

موضوع اللي شاغل نفسي بيه مجرد موضوع شخصي لا أظنه يهمك يا مادام ضحى

اما موضوع الكلام مع الإمام فأنا فقط احتقرته لسواد قلبه و غباء اسلوبه الدعوي و شخص مثله لا فائدة مطلقا في تنبيهه واللي ما بيشوفش من الغربال يبقى اعمى يا سيدتي

و ربنا ما يوعدك تعيشي في حته بيدعوا فيها عليكي كمسلمه و على زوجك و اطفالك كمسلمين و نشوف حيخدشوا ودنك ولا حيتعبوكي اكتر من كده شويه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اما موضوع الكلام مع الإمام فأنا فقط احتقرته لسواد قلبه و غباء اسلوبه الدعوي و شخص مثله لا فائدة مطلقا في تنبيهه واللي ما بيشوفش من الغربال يبقى اعمى يا سيدتي

و ربنا ما يوعدك تعيشي في حته بيدعوا فيها عليكي كمسلمه و على زوجك و اطفالك كمسلمين و نشوف حيخدشوا ودنك ولا حيتعبوكي اكتر من كده شويه

الحقيقة ..انا متابعة ...مداخلاتكم الثرية ...

بس مع اخر جملة كتبها زميبنا الفاضل ..الاستاذ زهيرى...شعرت بغصة فى حلقى من جراء تلك الكلمات الصعبة ...

طب يا استاذى ...صاحب العقل المستنير ...واللسان الفصيح ...والكلمات التامة ...

موش اولى بسعادتك ..وانت على بينة ...انك يكون شعورك ناحية الامام المسلم ...شعور اهون وابسط من كدة....

لما هى دى احكامنا على المسلمين .....فما بالك باحكام المسلمين على غير المسلمين...

اخيرا ..اذكرك ...واذكر نفسى اولا بقول الله تعالى :

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

الحقيقة ..انا متابعة ...مداخلاتكم الثرية ...

بس مع اخر جملة كتبها زميبنا الفاضل ..الاستاذ زهيرى...شعرت بغصة فى حلقى من جراء تلك الكلمات الصعبة ...

طب يا استاذى ...صاحب العقل المستنير ...واللسان الفصيح ...والكلمات التامة ...

موش اولى بسعادتك ..وانت على بينة ...انك يكون شعورك ناحية الامام المسلم ...شعور اهون وابسط من كدة....

لما هى دى احكامنا على المسلمين .....فما بالك باحكام المسلمين على غير المسلمين...

اخيرا ..اذكرك ...واذكر نفسى اولا بقول الله تعالى :

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

يا سيدتي الفاضلة

قمة العدل ان تحكمي على الانسان بفعله و قوله و ليس دينه او لونه او شكله

و قمة الظلم ان تحابي او تطنشي او تتقبلي أمرا خاطئ لأنه ببساطه أتى من مسلم

ربنا ما يحكم ظالم عليكم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أخواني الأعزاء..

الفاضل زهيري سامحني أنا مش هعلق بالتفصيل على المداخلات التي بدأت كالعادة تأخذ طابع الإسترسال والغير واقعية والغير منطقية ، يعني ببساطة مفيش حاجة تدعي أننا نمسك فيها ونناقشها بشكل علمي ومنطقي..

أظن عنوان الموضوع " مسألة الدعاء على غير المسلمين " والحمد لله قد بينا وجهة نظر الشرع فيها والهدي النبوي فيها..

أما لسان حال الأخ زهيري يقول بأنه هناك من يدعو ويعمم وأقول له الكرة بقت في ملعبك والحمدلله عرفنالك النصوص التي تثبت أن النبي كان يخصص الأعداء في دعاءه يعني تقدر تستفيد من هذه النصوص وتنصح بها هؤلاء الأئمة (الذي لا يراهم أحد غيرك) وتشوف هل عنده دليل يخالف هذه الأدلة ولا هو متعدي على الشريعة ويسبب ضرر ، ولا تخف من شئ فالحجة معك أنت ، وأنت كما أوضحت في عدة مداخلات لا تحب السكوت على المنكر وهذا لا شك من المنكرات التي لا يرضاها أحد ..

بس رجاء من الأخوة مرة أخرى المشاركة بشكل إيجابي في الموضوع ، والعلم أن الموضوع عن مسألة الدعاء على غير المسلمين وليس أسباب الإحتقان الطائفي

تحياتي wst::

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...