اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخي المسلم صباح الخير

Recommended Posts

أتفق تماما مع وجهة نظرك وأعتقد أننا لو فتحنا موضوع مماثل عن وجهة نظر الإسلام لمن يدين بغير الإسلام بعد رسالة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم سيتم غلقه فورا

استاذ صبح

السلام عليكم

هل ترى من وجهة نظر الدين الاسلامي انه ممنوع التعرف على الدين الاخر طقوس وعقيدة ؟ بكل تأكيد لا

الدين الاسلامي معروف لجميعنا , مسيحي ومسلم ,المسيحي فقط هو الذي يستطيع المقارنة بين دينه والدين الاسلامي

انما معظم المسلمين , فلا , لانهم يجهلون الدين المسيحي

الموضوع ليس للمقارنة بين الدينين , ولكن بالتأكيد داخل كل منا مقارنة جارية بين دينه والدين الاخر

وبالنسبة لهذا الموضوع , من وجهة نظري ان الموضوع لو اكتمل فهو مفيدا عقائديا قبل أن يكون مفيدا اجتماعيا, لاننا سنفكر في اشياء لم نفكر فيها سابقا

تم تعديل بواسطة محمد الششتاوي
رابط هذا التعليق

[

أتفق تماما مع وجهة نظرك وأعتقد أننا لو فتحنا موضوع مماثل عن وجهة نظر الإسلام لمن يدين بغير الإسلام بعد رسالة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم سيتم غلقه فورا

اخويا صبح - شكرا ليك لمداخلتك نورتنا بجد - انا بحترم رايك جدا

بس لو انت فتحت موضوع مماثل حتحرمنى من انى اشترك فيه - اصل انا مش حاعرف اسألك فى ايه - عارف ليه - لانك نسيت حاجة مهمة عن المسيحيين

عاوزة الفت انتباهك انى انا وعمرى 5 سنين قبل نشيد بلادي بلادي اول حاجة حفظتها فى المدرسة فى كتاب العربي - كان

قال تعالى : " اقرأ باسم ربك الذي خلق ، خلق الإنسان من علق ، اقرأ و ربك الأكرم ، الذي علم بالقلم، علم الإنسان ما لم يعلم "

صدق الله العظيم

لغاية دراستى المكثفة لمادة الشريعة الاسلامية فى كلية الحقوق وحاليا بانقنق فى شوية برامج دينية مع عمرو خالد وخالد الجندي ومعز مسعود وقناه اقرأ

يا اخويا صبح لازم تعرف اننا كمسيحيين ( ثقافتنا اسلامية ) و بنعرف حاجات كتير عن الدين الاسلامي وعندنا حالة تشبع كمان ودي ممكن تذهلكم .

- المسيحيين كلهم يعرفو كويس عن الدين الاسلامي متقلقش .

لكن احنا فتحنا الموضوع داه مش للمقارنه نهائي بس لانكم ما درستوش عن الدين المسيحي حاجة واكيد معندكمش معلومات عنه .

طب ابسط حقوقى انا كمسيحية لما تقابلنى فى عيدي صديقة مسلمة تقولى كل سنة وانت طيبة مش تقولى والله ما اعرف حاجة عنكم انا اسفة بجد ما تزعليش منى .

بس عموما دلوقتى خلينا نركز على موضوعنا - يا صبح - وانا شخصيا باحترم الاخر باراؤه وافكاره

لكن شيء واحد لا يحتمل وهو الحوار الغير لائق او التجريح او الكلمة التى تحمل اكثر من معنى ؟؟

مادام الامور ماشية هادية نتكلم سو ا

- واثق من نفسك يا صبح - ادخل معانا بقلب جامد - ياللا نكسر الحاجز سوا - ونتعمق داخل السراديب المظلمة لنفتش عن المعلومات والخرائط والمفاجأت

انا حاجاوب على كام سؤال اهو ندردش- عبال ما استاذ سكوربيوم يرجع من الشغل

تحياتي :roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

يعني ايه كلمه اغابي ياستاذه اغابي؟

انا عارف انها قناه مسيحيه لكن معني الاسم ايه لا اعلم؟؟

سؤال تاني

انا بسمع ان بعض المسيحين يشربون خمور في عيد القيامه لتنشيط المعده بعد الصيام هل الكلام ده صح؟؟

وهل الخمر غير محرم عندكم؟

رابط هذا التعليق

ربنا يقويك يا اغابى علينا بصراحه

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

استاذ صبح

السلام عليكم

هل ترى من وجهة نظر الدين الاسلامي انه ممنوع التعرف على الدين الاخر طقوس وعقيدة ؟ بكل تأكيد لا

الدين الاسلامي معروف لجميعنا , مسيحي ومسلم ,المسيحي فقط هو الذي يستطيع المقارنة بين دينه والدين الاسلامي

انما معظم المسلمين , فلا , لانهم يجهلون الدين المسيحي

الموضوع ليس للمقارنة بين الدينين , ولكن بالتأكيد داخل كل منا مقارنة جارية بين دينه والدين الاخر

وبالنسبة لهذا الموضوع , من وجهة نظري ان الموضوع لو اكتمل فهو مفيدا عقائديا قبل أن يكون مفيدا اجتماعيا, لاننا سنفكر في اشياء لم نفكر فيها سابقا

لا أجد في وجهة النظر السابقة والتي وافقت عليها ما ذكرته حضرتك بالتأكيد كلام حضرتك مظبوط من حيث التعرف فقط وكما ذكرت بالتأكيد ليس للمقارنة

بالنسبة للإفادة من الموضوع فأختلف مع حضرتك

الإفادة إجتماعية بحتة وليست عقائدية ولسنا - والحمد لله على نعمة الإسلام وكفي بها نعمة - بحاجة لأي إفادة عقائدية تنقصنا وليس هذا من مبدأ عدم الثقة والخوف من مواجهة الآخر كما قد يفسر البعض أو من ضعف وقصر المعلومات عندنا عن الأديان الأخري وإنما أيضا من مبدأ عقائدي بحت تمليه عليا عقيدتنا

الإفادة العقائدية عن الدين المسيحي أو اليهودي نقبل بها بشرط المصدر وختي ستفيد عقاذديا يجب أ يتوافق المصدر مع عقيدتنا لأنها (وهذه عقيدتنا كمسلمين) الدين الخاتم والكتاب الوحيد الذي لم يناله التحريف (وهذل أيضا من عقيدتنا) ولأننا لسنا في مقارنة فلا داعي لأن أذكر وأعدد آراء الإسلام من القرآن والسنة في الديانات الأخري

سيدي الفاضل لي الكثير من الزملاء المسيحيين والأصدقاء أيضا ودائما أهنهم بأعيادهم ويهنؤني بأعيادنا من مبدأ إجتماعي بحت وليس عقائدي

[

اخويا صبح - شكرا ليك لمداخلتك نورتنا بجد - انا بحترم رايك جدا

بس لو انت فتحت موضوع مماثل حتحرمنى من انى اشترك فيه - اصل انا مش حاعرف اسألك فى ايه - عارف ليه - لانك نسيت حاجة مهمة عن المسيحيين

عاوزة الفت انتباهك انى انا وعمرى 5 سنين قبل نشيد بلادي بلادي اول حاجة حفظتها فى المدرسة فى كتاب العربي - كان

قال تعالى : " اقرأ باسم ربك الذي خلق ، خلق الإنسان من علق ، اقرأ و ربك الأكرم ، الذي علم بالقلم، علم الإنسان ما لم يعلم "

صدق الله العظيم

لغاية دراستى المكثفة لمادة الشريعة الاسلامية فى كلية الحقوق وحاليا بانقنق فى شوية برامج دينية مع عمرو خالد وخالد الجندي ومعز مسعود وقناه اقرأ

يا اخويا صبح لازم تعرف اننا كمسيحيين ( ثقافتنا اسلامية ) و بنعرف حاجات كتير عن الدين الاسلامي وعندنا حالة تشبع كمان ودي ممكن تذهلكم .

- المسيحيين كلهم يعرفو كويس عن الدين الاسلامي متقلقش .

لكن احنا فتحنا الموضوع داه مش للمقارنه نهائي بس لانكم ما درستوش عن الدين المسيحي حاجة واكيد معندكمش معلومات عنه .

طب ابسط حقوقى انا كمسيحية لما تقابلنى فى عيدي صديقة مسلمة تقولى كل سنة وانت طيبة مش تقولى والله ما اعرف حاجة عنكم انا اسفة بجد ما تزعليش منى .

بس عموما دلوقتى خلينا نركز على موضوعنا - يا صبح - وانا شخصيا باحترم الاخر باراؤه وافكاره

لكن شيء واحد لا يحتمل وهو الحوار الغير لائق او التجريح او الكلمة التى تحمل اكثر من معنى ؟؟

مادام الامور ماشية هادية نتكلم سو ا

- واثق من نفسك يا صبح - ادخل معانا بقلب جامد - ياللا نكسر الحاجز سوا - ونتعمق داخل السراديب المظلمة لنفتش عن المعلومات والخرائط والمفاجأت

انا حاجاوب على كام سؤال اهو ندردش- عبال ما استاذ سكوربيوم يرجع من الشغل

تحياتي :roseop:

يا أفندم شكرا جزيلا على الرد الراقي ولا داعي للمناوارات في الحوار من مبدأ إحترام الرأي الآخر وأننا لا نخترم الآراء الأخري

عندما أقول رأي ديني مهما كان غير مقبول للآخر فأنا لا أقصد لا التجريح ولا أن أتحاور بطريقة غير لائقة ونهاني ديني أن يحمل كلامي أكثر من معني للمتلقي وإلا يكون نوعا من الكذب والنفاق

بالنسبة لمبدأ الثقة وكسر الحواجز والكلام المنمق الذي أملك منه الكثير فشكرا لدعوتك الكريمة فلكم دينكم ولي ديني وأكتفي بالمتابعة والتعليق على ما آراه مناسبا أو غير مناسب من وجهة نظري القاصرة وبما أنك تعرفين الكثير كما تقولين عن الدين الإسلامي لدرجة التشبع فما رأيك في رأي ديننا على منهم على غيره؟ وبالذات المسيحيين؟

لقد كان هناك سؤال في بداية الموضوع عن دخول الجنة وحاشا لله أن يدعي أي مننا أنه يعرف من سيدخل الجنة ومن سيدخل النار ولكن لو سألنا السؤال بطريقة أخري تناسب وضعنا الحالي ولو إفترضنا جدلا أن من يسأل ليس على أي ملة لا الإسلام ولا المسيحية ولا اليهودية ويسأل بغية أن يتبع الملة التي يظن أنها ستدخله الجنة إن إتبعها وتركنا موضوع التحريف جانبا وكان السؤال كالأتي:

هل لو إقتصر دخول الجنة على من يؤمن بنبي الله موسى عليه أفضل السلام وبأنه من المرسلين وأنه أرسل بالتوراة من عند الله فهل أنا من هؤلاء؟

هل لو إقتصر دخول الجنة على من يؤمن بنبي الله عيسى عليه أفضل السلام (وبالتالي فهو يؤمن بموسى عليه السلام) وبأنه من المرسلين وأنه أرسل بالإنجيل من عند الله(مصدقا ومهيمنا على على التوراة) فهل أنا من هؤلاء؟

هل لو إقتصر دخول الجنة على من يؤمن بنبي الله محمد عليه أفضل الصلاة والسلام (وبالتالي يؤمن بموسى عليه السلام وما جاء به وعيسى عليه السلام وما جاء به) وبأنه آخر المرسلين وخاتم النبيين وأنه أرسل بالقرآن من عند الله (مصدقا ومهيمنا على التوراة والإنجيل) - وهذه عقيدتنا والحمد لله - فهل أنا من هؤلاء؟

أدعو الله أن يجعلنا ممن يدخل الجنة ويحرم رقابنا على النار أجمعين

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

اختلف مع الأخ صبح في ان التعرف على عقائد الآخرين بهدف التثقيف هو امر مخالف لتعاليم الدين

فما المانع من معرفة المسلم لعقيدة اي آخر سواء مسيحي او يهودي او بوذي او بهائي او هندوسي ؟

هو شيئ من باب الثقافه العامه و بكل تأكيد سيختلف ما بداخل هذه الأديان عن الاسلام و هذا لا يمنع التثقف بها ابدا

و لو اعتقدت حاليا انك يجب ان تقرأ فقط لما يطابق الدين الاسلامي من اديان فستجد نفسك تقرأ في الاسلام فقط

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

تكملة لمسألة رسم الصليب كوشم علي اليد

هل كل مسيحى لابد ان يكون راسم الصليب على يده ؟

واين يتم رسم الصليب ؟

وهل له سن معين للرسم يعنى

ولماذا تختلف اماكن رسم الصليب فى اليد ؟

ولما تختلف ايضاً اشكال الصليب ؟

شاطر يا عنبوو انا كنت لسه هسأل السؤال ده

وكمان كان ليا زميلة فى الشغل مرة لقيتها راسمه صليب جديد على ظهر ايدها فى المنتصف كده وكان مزرق جامد لانه جديد

فسألتها بيوجع وانتى بتدقيه قلتلى........ناااااار .......باللفظ بالضبط

يبقى اكيد طالما بتتعذبوا وانتوا بتدقوه ومع ذلك انتوا بتصروا على كده فهو حاجة مهمة او مقدسة بالنسبة لكم جدااااا

طبعا انا اقصد دق الصليب هو اللى مهم لكن الصليب نفسه وقدسيته فـ سكوب قام بشرحه قبل كده وطبعا مشكور لانه فهمنا

ايه داه فتفوتة وعنبو مرة واحدة - قلبي - - قلبي - - حالة اغماء فورى - -

طبعا انا فرحانة بوجودكم - - نورتونا

موضوع رسم وشم الصليب - شكرا لجوو - هو جاوب وانا متفقة معاه –

بس يظهر ان عنبو ما اخدش باله من اجابة جو و - بس انا حاجاوب برضوه تاني زيادة توكيدون :roseop:

وضع علامة".او وشم - هذه العادة قديمة جدًّا وتعود لسنين عديدة قبل الميلاد. مارسها العديد من الشّعوب والحضارات كالمصريّين والرّومان والإغريق والصينيّين واليابانيّين والهنود وغيرهم، بهدف تجميل الجسد، والتّعريف بالهويّة أو الوضع الاجتماعيّ، أو إظهار مقاييس دينيّة، أو اكتساب عضويّة في مجموعة خاصّة أو وطنيّة .... ( والكلام داه كله معروف من كتب التاريخ )

لكن لم يذكر الكتاب المقدس ضرورة الوشم بل على العكس رفضها - فى سفر لاويين يقول الرب

ولا تَجرَحوا أجسادَكُم لِمَيْت. وكِتابَة وَشم لا تَجعَلوا فيكُم. أنا الرّبّ" (لاوييّن 19: 28

وقد خلقنا الله على صورته ومثاله، وعلينا أن نمجّده في أجسادنا وأرواحنا

1كورنثوس - 6: 19-20 - ،

وفي كلّ ما نعمل من حيث المظهر والملبس والجسد والتّصرّف. فمَن يُفسِد جسد الله فسيُفسِده الله

لكن فى مصر – الموضوع ليه علاقة بمدي اهمية الصليب كرمز فى المسيحية .

" من لا يأخذ صليبه ويتبعنى فلا يستحقنى - من وجد حياته يضيعها، ومن أضاع حياته من أجلي يجدها " (مت10: 38، 39).

وفي حديثه مع الشاب الغني لسؤواله ماذا افعل لارث الحياه الابدية - قال له

(اذهب بع كل مالك وأعطه للفقراء.. وتعال اتبعني حاملا الصليب). وقال أيضا

(من لا يحمل صليبه ويأتي ورائي، لا يقد أن يكون لي تلميذاً ) (لو27:14).

- "مع المسيح صلبت فأحيا لا انا بل المسيح يحيا فى " (غل2:20).

- حاشا لى ان افتخر إلا بصليب ربنا يسوع المسيح الذى به صلب العالم لى وانا للعالم"

(غل6: 14)

ومن اهمية الصليب جات فكرة رسم الوشم باى شكل من اشكال الصليب وفى اى مكان مش مهم المهم ان الشخص بيعتقد انه لازم يرسم صليب

ومع ان كل الايات بتتكلم عن الصليب كرمز معنوى انك حتحمل الصليب الالام و الضيقات اللى حتقابلك فى العالم كتير لكن مش تحمله انك ترسمه وشم على ايديك

واخيرا البابا شنودا بنفسه مش عامل صليب في ايديه

تحياتي فتفوتة وعنبو و و و :roseop:

تم تعديل بواسطة Scorpion

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

يا جماعه الموضوع ده معمول للثقافه ليس اكثر

وكل اللى بيسأل هنا بيسأل من باب الثقافه ومعرفة الاخر

اللى عاوز يتكلم عن مقارنه بين الاديان او مين اللى هيدخل الجنه ومين اللى هيدخل النار

ده رابط موضوع للاستاذ سكوب ايضاًَ

من هم الذين لا خوف عليهم ولا هم يحزنون

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=87663

وياريت نخلى الموضوع ماشى نظام اسئله واجوبه بس بلاش يتحول الى مناظره

شكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اختلف مع الأخ صبح في ان التعرف على عقائد الآخرين بهدف التثقيف هو امر مخالف لتعاليم الدين

فما المانع من معرفة المسلم لعقيدة اي آخر سواء مسيحي او يهودي او بوذي او بهائي او هندوسي ؟

هو شيئ من باب الثقافه العامه و بكل تأكيد سيختلف ما بداخل هذه الأديان عن الاسلام و هذا لا يمنع التثقف بها ابدا

و لو اعتقدت حاليا انك يجب ان تقرأ فقط لما يطابق الدين الاسلامي من اديان فستجد نفسك تقرأ في الاسلام فقط

تحياتي

يا زوهيري فين في كلامي السابق يوجد ما ذكرته؟

لم ولن أقل أنه مخالف وليس هناك أي مانع من معرفة كل الديانات الموجودة وهي نوع من أنواع الثقافة التي نفتقدها وتفيدنا كثيرا ي التعامل مع العالم الخارجي

وديننا بالعكس يحضنا علي تعلم لغة وثقافة الآخر

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

لقد كان هناك سؤال في بداية الموضوع عن دخول الجنة وحاشا لله أن يدعي أي مننا أنه يعرف من سيدخل الجنة ومن سيدخل النار ولكن لو سألنا السؤال بطريقة أخري تناسب وضعنا الحالي ولو إفترضنا جدلا أن من يسأل ليس على أي ملة لا الإسلام ولا المسيحية ولا اليهودية ويسأل بغية أن يتبع الملة التي يظن أنها ستدخله الجنة إن إتبعها وتركنا موضوع التحريف جانبا وكان السؤال كالأتي:

هل لو إقتصر دخول الجنة على من يؤمن بنبي الله موسى عليه أفضل السلام وبأنه من المرسلين وأنه أرسل بالتوراة من عند الله فهل أنا من هؤلاء؟

هل لو إقتصر دخول الجنة على من يؤمن بنبي الله عيسى عليه أفضل السلام (وبالتالي فهو يؤمن بموسى عليه السلام) وبأنه من المرسلين وأنه أرسل بالإنجيل من عند الله(مصدقا ومهيمنا على على التوراة) فهل أنا من هؤلاء؟

هل لو إقتصر دخول الجنة على من يؤمن بنبي الله محمد عليه أفضل الصلاة والسلام (وبالتالي يؤمن بموسى عليه السلام وما جاء به وعيسى عليه السلام وما جاء به) وبأنه آخر المرسلين وخاتم النبيين وأنه أرسل بالقرآن من عند الله (مصدقا ومهيمنا على التوراة والإنجيل) - وهذه عقيدتنا والحمد لله - فهل أنا من هؤلاء؟

أدعو الله أن يجعلنا ممن يدخل الجنة ويحرم رقابنا على النار أجمعين

الغريب و الغريب جدا كمان اننا بنستغرب المسيحين منغلقين على نفسهم ليه

و اول ما بيتدى يتكلمو تلاقى الناس معترضه يسكتوا نلوم عليهم التقوقع يتكلموا نقول ده تبشير

و بعدين ندخل موضوع التعريف بالاعياد و الطقوس المسيحيه و نعرف و نبشر بالاسلام

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

إقتباس(صبح @ Mar 31 2010, 11:45 AM)

يا أفندم شكرا جزيلا على الرد الراقي ولا داعي للمناوارات في الحوار من مبدأ إحترام الرأي الآخر وأننا لا نخترم الآراء الأخري

عندما أقول رأي ديني مهما كان غير مقبول للآخر فأنا لا أقصد لا التجريح ولا أن أتحاور بطريقة غير لائقة ونهاني ديني أن يحمل كلامي أكثر من معني للمتلقي وإلا يكون نوعا من الكذب والنفاق

بالنسبة لمبدأ الثقة وكسر الحواجز والكلام المنمق الذي أملك منه الكثير فشكرا لدعوتك الكريمة فلكم دينكم ولي ديني وأكتفي بالمتابعة والتعليق على ما آراه مناسبا أو غير

شكرا - اخويا صبح - على اتهاماتك الكتيرة لى بدون مبرر

بس يظهر ان حضرتك ما فهمتش قصدى او فهمتنى غلط - ولهذا السبب

احنا فتحنا الموضوع داه - علشان نفهم بعض شوية شوية

وشكرا على مداخلتك الراقية

وتابع معانا مفيش مشكلة

تحياتي -

:roseop:

نكمل موضوعنا بقي يا شباب

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

سؤالك مهم يا doha جدا بس اجابته حتاخد مجهو ووقت - حقولك مثال - لو انت ساكنة فى عمارة وشقتك فى الدور الخامس

علشان توصلى لغرضك وهو الدور الخامس لازم حتعدي الاول على الدور 1 و 2 و 3 و 4 وبعدين توصلى لشقتك

فعلشان انا اجاوب على الاسئلة دي يبقي لازم الاول اخلص من الدور 1 و 2 و 3 و 4

شوية شوية بهدوء واوعدكم مفيش سؤال اتسال مش حيتجاوب عليه بس دلوقتى الاستاذ سكوريبون يتكلم شوية عن اسبوع الالام

علشان نبقي ماشين بتسلسل وما ننشننش بعيد عن الموضوع الاصلى وكمان علشان ترتيب الافكار بنظام يبقي احسن

وعلى فكرة يا جماعة اهم حاجة تركزو انتم عليها انكم تقروا كل كلمة بتتكتب بتركيز - لانه يمكن تلاقوا اجابة لسؤال كنتم حتسالوه او يمكن تلاقو سؤال جديد فجأه عاوزين تسالوه .

بشكرك يااغابي على ردك الدبلوماسي .. احرجتيني بصراحه ..

يعني كده انا مش هقدر اسال لان مش شرط سؤالي يكون ماشي مع جدول السرد وبناء عليه مش هيتجاوب .. وفي نفس الوقت اكذب عليكي لو قلت لك اني متابعه الردود كلها وبقراها بتركيز خاصه وهي مطولة وبتدخل في تفاصيل مش عارفه ممكن تكون مفيده لاصحاب الدين نفسه لكن متفيدنيش اوي كوحده بتبص من برا عاوزه بس تاخذ فكره عامه ان العيد ده بتاع ايه وطقوسه ايه ..

مش بقولك احرجتيني ..

على العموم انا هستنى لما تخلصوا خالص وابقى اسأل براحتي ـ ان مكانش في مانع يعني ـ ولو كان سؤال متجاوب قبل كده فياريت تبقي تشيري لي للرد الي فيه الاجابه ..

بس بعد اذنك هسألك سؤال ملوش علاقه بالمنهج المرة دي .يعني اكيد هو مش متجاوب ومتاكده معندكيش اي مانع تجاوبيني عليه ..

بجد مش بهزار سؤال يمكن دار في خلد البعض من المتابعين للموضوع .. ومتضحكيش ..

انتي درستي شريعه اسلامية وطلعتي فيها الاولى صح ؟

معليش لو تفيديني .. يعني ايه شريعه ؟

انا فاكره اننا درسنا فقه وده عن العبادات نعملها ازاي .. ودرسنا توحيد وهو عن عقيدتنا ومايجوز فيها ومالايجوز .. درسنا حديث وده الي هو اقوال رسولنا عليه السلام .. درسنا قرآن .. درسنا حاجات كتير بس بجد عمرنا مادرسنا ماده الشريعه وبالتالي بجد معرفش هي ايه ..

هل قصدك يعني الشرائع زي المواريث مثلا وامور الطلاق والزواج وغيره من القوانين ولا هي حاجه تانيه ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

تحياتي

علشان خاطرى يا زوهير مش عاوزة يتحول مسار موضوعنا

احنا بنكلم شوية عن الدين المسيحي بشكل عام ومش حنقدر ندخل فى الاعماق كدين لانه صعب مش وقته خالص

احنا بس حندردش شوية فى الاسئلة لغاية ما يدخل استاذ اسكوب اذا حيتكلم فى خميس العهد او الجمعة العظيمة

ونرد على اسئلة اتسالت

تحياتي

رابط هذا التعليق

إستغرقنى هذا الموضوع تقريبا ثلاث ساعات قراءة و تفكيرا و جذبتنى بشدة ديباجة الموضوع أو قل فى الحقيقة هى لب الموضوع فى سطور قليلة ، و أبذل جهدا لتكون مشاركتى إضافة مقبولة.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

بداءة جزء كبير من مشاكل الوطن و لفترة طويلة هو غياب شركاء الوطن عن الحياة العامة و أعنى بالحياة العامة كل جوانب الحياة و كأنهم إختاروا نوعا من العزلة لم تعرفه مصر فى تاريخها ، و لا يعنى ذلك أنى ألقى باللوم على المسيحيين فقط و لكن جانب كبير يرجع لموجات الهجرة أو قل السفر إلى السعودىة حيث المجتمع هناك أحادى النزعة و لا يوجد بين السعوديين من يدين بغير الإسلام فكيف سيعرف شاب ولد و تربى فى السعودية أى معلومة عن شركاء الوطن فى مصر ؟

و أضيف لذلك أن مشكلة الإسكان جعلت الجميع يستكينون حيث هم بمعنى أن حتى فرصة الإنتقال السكنى غير واردة.

الخلاصة أن كلنا مسئولون و كلنا من يدفع الثمن ..... و جاء هذا الموضوع كإشراقة عهد جديد لكى نعرف بعضنا أكثر.

لا أزعم أنى - أنا شخصيا - سأتذكر قائمة الأعياد المسيحية التى قرأتها و أعرف من النتيجة القبطية أن تقريبا كل يوم فى السنة يمثل مناسبة دينية معينة ، فى إنجلترا واجهوا كثرة المناسبات الدينية فى توحيدها و الذى قام بذلك اللورد بالاك و إستبدلها كلها أظن بسبعة أيام على مدار العام تسمى public holydays .

هناك معلومة أريد أن أستوضحها هل يوجد بين المسيحيين و أقصد المسيحيين المصريين أو الأقباط ما يشابه السلفيين أو الأصوليين المسلمين ؟ فمثلا الصيام عند المسلمين تجد صيام رمضان و هذا يلتزم به الجميع و لكن هناك صيام التطوع و منه صيام الإثنين و الخميس وصيام الثلاث أيام البيض من كل شهر عربى و صيام عاشوراء و تاسوعاء و صيام سيدنا داوود أى يصوم يوما و يفطر يوما.

ترى هل السائد بين الأقباط صيام كل هذه الأصوام أم أن هناك منها ما هو أساسى و ما هو تطوعى ؟ سؤال آخر الصيام مقصود به دينيا ترويض النفس للوصول لحالة روحانية راقية هل يتناسب الآيس كريم الصيامى و الحلوى الصيامى مع مقصود الصيام المسيحى أم أن الأمر هو النص الكنسى أكثر منه القصد التعبدى.

سؤال أخير و معلومة أريد أن أطرحها أساس الإسلام كما أفهمه هو الشهادتين و الصلوات الخمس و الزكاة و صوم رمضان و حج البيت لمن إستطاع إليه سبلا و هو كما ترون بسيط و لكنكم - أى الأقباط - تسمعون الكثير من المسلمين المتشددين دينيا فهل إنطباعكم عن شركاء الوطن هو الإسلام البسيط الوسطى المعتدل أم الإسلام المتشدد ذو الوجه المكفهر.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

من أفضل الموضوعات الثقافية التي قرأتها في المنتدى بصراحة

وأنا شخصياً لا شايف فيها تبشير ولا تقشير ولا مقارنة أديان أساساً ..

لكن هي محاولة للتعرف على الطرف الأخر في الوطن اللي إحنا كمسلمين وأنا منهم ما أعرفش حاجه عنهم غير إن بعض منهم بيروحوا الكنسية يصلوا يوم الحد ولهم عيد في يناير والتاني في أبريل .. ما كناش بناخدهم أجازة لكن دلوقت بناخدهم .. ومؤخراً عرفت إن في حاجه إسمها نص أكليل زي كتب الكتاب كده ودي خطوة بتسبق الزواج .. وإن ما فيش طلاق ... وإيه تاني إيه تاني .... أيوه بعض منهم بيدق صليب في إيده اليمين ... وكمان لما كنا صغيرين وتيجي حصة الدين الإسلامي كنا نلاقي 3 أو 4 طلعوا من الفصل ومش عارف خدوهم وراحوا بهم فين ... .. ..

معليش في جُزئية طريفة خاصة بالصيام ... كنت دايماً أتريق على زمايلي المسيحيين - مش عقائدياً لا سمح الله - لكن لما ييجي يقول لي : أنا صايم وتعبان قوي ؟

فأول رد إني كنت بأضربه بالبوكس في مناخيره واقول له إمشي يالا ..

بقى عمال تضرب شاي وسجاير وفول وطعميه من على عربية الفول وتحش في خضار وفاكهه طول اليوم وتقول لي أنا تعبان ؟

يا أخي أعتبر نفسك نباتي أو فقير ما بتدوقش اللحمه :big_boss:

يالله كملوا ونورونا

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه ملاحظ ان اى حد يدخل يقول راى اخر او راى مخالف

تقوم الدنيا ولا تقعد ..... وتتاخد بزعل ....مع ان الاختلاف وارد فى هذا المنتدى ..بل هو من اساسياته

ارجو ان نتقبل الراى والراى الاخر ....يا اخوة

وطبعا كل واحد براحته ....مادمنا على قونين المنتدى التى ارتضيناها ( وعلى الصداق المسمى بيننا).....هههههههههه

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه ملاحظ ان اى حد يدخل يقول راى اخر او راى مخالف

تقوم الدنيا ولا تقعد ..... وتتاخد بزعل ....مع ان الاختلاف وارد فى هذا المنتدى ..بل هو من اساسياته

ارجو ان نتقبل الراى والراى الاخر ....يا اخوة

وطبعا كل واحد براحته ....مادمنا على قونين المنتدى التى ارتضيناها ( وعلى الصداق المسمى بيننا).....هههههههههه

والله انا شايف اننا المفروض اننا نتناقش بجانب الموضوع ده قضية : اذا نناقش الموضوع ده من الاساس ام لا و ابعادة وفوائده واضراره ونتحاور مع الاخوة المعترضين

او يتفتح موضوع تاني نتناقش فيه عن جدوى هذا الموضوع ,بحيث ده يكون في مسار وده في مسار

تم تعديل بواسطة محمد الششتاوي
رابط هذا التعليق

احب ان اشكر الأستاذ سكوربيون على الموضوع ده

زى ماقالت الأخت اغابى (من حقها كمسيحية ان يتذكر اصدقاؤها المسلمين اعيادها ويهنئونها)

انا بالفعل كنت لاعرف موضوع العيد ولاتوقيته لمن بعد الموضوع ده

هنأت اكتر من صديق لى بالعيد فشعرت بمدى فرحهم وسرورهم بأنى اتذكر عيدهم بالفعل عملت فرق كبير

وبالمرة كلمتهم على سبت النور وعملت شغل ماحصلش

وربنا يدوم المحبة

:big_boss: :unsure: :blink:

اما الأستاذة اغابى هى عندها عبارة جميلة عن حاجر الزجاج عاوز اعملها اقتباس حتى لا غير فيها كلمة واحدة

رابط هذا التعليق

نيجى بقى لسؤال الحلقة .. إيه هو الصيام اللى بيبقى 55 يوم ؟

استاذي الفاضل ابو محمد / اسمحلى اتكلم عن صوم ال55 يوم ..........

اولا : صوم ال55 يوم او كما يطلق عليه الصوم الكبير لأنه أطول أصوامنا أياما ولأنه يمتد إلى ثمانية أسابيع فهو اهم اصوامنا

س : لماذا يعتبر اهم اصوامنا ؟؟

السبب الأول:

هو أنه الصوم الذى صامه السيد المسيح و قدسه بنفسه، وهو الذى أسسه وبدأه، فصام أربعين نهارا و أربعين ليله.

السبب الثانى:

لأنه يبتهى بأعظم أعيادنا أهمية وهو عيد القيامة المجيد، فخر أعيادنا و أهمها، هو عيد الأعياد، عليه يقوم كل كيان المسيحيه .

لهذا فإن هذا الصوم له المكانة الأولى بين جميع الأصوام العامه المعروفة فى الكنيسة المسيحية .

س : لماذ 55 يوما وليس اربعين يوما ؟؟ ما سر اضافة اسبوعين للصوم الكبير ؟ ؟

ج:

1-الأسبوع الأول ويسمى بـــــــ مقدمة الصوم الكبير.

هذا الأسبوع أضافتة الكنيسة على الأربعين المقدسه التى صامها السيد المسيح .كبدايه

والسبب

2- الاسبوع الاخير او أسبوع الالام:

وهو الأسبوع الذي أضافتة الكنيسة على الأربعين المقدسه التى صامها السيد المسيح وهو :

صوم أسبوع الفصح و يبدأ بعد انتهاء صوم الاربعين المقدسة، أى بعد جمعة ختام الصوم وينتهى بعيد القيامة المجيد. والسبب تذكار الالام المسيح فوق الصليب .

الفاضله اغابي

فهمت من كلامك ان للكنيسة الحق في اضافة صوم على الصوم الذي صامه السيد المسيح

ولي سؤالان أرجو التكرم بالاجابة عليهما

الاول هل للكنيسة الحق في تعديل وتطوير ماجاء به السيد المسيح؟

الثاني من أعطاها الحق في زيادة أسبوعين على الصوم الذي صامه السيد المسيح؟

وشكرا

مسافر

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

خلونا سوا نبدأ نكسر الحاجز الزجاجى اللى بينا وبين بعض وكل شوية قوته بتزيد وعامل زى الصخرة فى صلابته .

الحاجز اللى خدعنا طول السنين - احنا اه شايفين بعضنا لانه شفاف - بنقدرنشوف بعض كويس منه -

لكن مش قادرين نوصل لبعض - وكمان مش قادرين نسمع صوت بعض -

مش قادرين نساعد بعض ونمد ايدينا لانه للاسف السهل الممتنع - حاجز قوي وصلب وكل ما نقرب ونستهين بيه

ونعتقد ان مفيش حاجز ولا حاجة - نتصدم بقوة فيه تاني - وننجرح ونتكسر من جوانا -

تعالوا نكسر سوا الحاجز داه ... قبل ما يكســـــرنا هو .....

طبعا تعبير رائع اثر فى كثيرا

لان بالفعل انه المفروض الا يوجد اى حاجز بيننا كما كنا زمان

بيت والدى كان بيتكون من خمس شقق بخمس طوابق

كان صاحب البيت مسيحيى

وكان البيت دور ودور

يعنى ايه ؟

صاحب الشقة الاولى مسلم

والتانية مسيحى والتالتة مسلم والرابعة مسيحى والخامسة مسلم

وكانت الشقة التىبيننا وبينها تقارب هى شقة المسيحيين اصحاب البيت(مش علشان اصحاب بيت ودكهوا)لان الاب والام توفوا وتركوا بنتين لم يكونا قد تزوجوا بعد

تانت نادية وتانت انجيل

كان يتاخذوا من والدتى اما لهم ومن والدى اب لهم

حتى لما صارت بينهم وبين اخوهم مشاكل على الشقة كان والدى الذى وقف بجانبهم ليحافظ على شقتهم من طمع اخوهم

وكنت العب مع بنت اختهم عندما كانت تأتى لزيارتهم

اتذكر اشياء جمليه عن العلاقة التى كانت بيننا وبنهم

كانت علاقة بدون حاجز زجاجى

كنا نشعر بالدفء معهم كنت استعيض بهم عن عدم وجود خالات او عمات لى فى الاسكندرية

اييييييييه فكرتونى يايام جميلة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...