اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما الفرق بين محمد عبد الوهاب و عمرو دياب؟


MZohairy

Recommended Posts

حبيت اتوجه اخواني الى الجمهور الحالي و الغير متخصص فنيا بالذات بالسؤال

هل تجد فارقا بين عبد الوهاب كرائد للموسيقى في الجيل القديم و بين عمرو دياب كرائد لها في الجيل الحديث نسبيا؟

و اذا كان هناك فرقا فلصالح من و لماذا؟

بماذا يمتاز عمرو دياب عن عبد الوهاب او العكس؟

هل تمتاز نانسي و اليسا عن ام كلثوم فنيا بالنسبة لك و لماذا؟

هل ترى لحماقي و تامر حسني تميز ما عن فريد الأطرش و محمد فوزي؟

و هل ترى في شعبان و حسن الاسمر و محمد سعد تفوق ما على شفيق جلال و محمد رشدي؟

ارغب في تحليل الذوق الفني للمتلقي الحالي و كيف يتذوق الفن

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

كل واحد له وقته ... وكل واحد له موده ... حتى شعبوللا في أوقات ومواقف ماينفعش تسمع غيره

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

طبعا يا احمد

لكل حاجه وقتها

انا بتكلم على قيمة الفنان في المجمل

و اسباب تفضيل فنان عن فنان آخر من وجهة نظر المستمع العادي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

من وجهة نظري

محمد عبد الوهاب وعمرو دياب ,, يس هناك فرق كبير بينهما

الاتنين رائدين لعصرهما من وجهة نظر أغلب الجمهور

الاتنين اعتمدا على الالات الغربية وخاصة الاسبانية في كلا العصرين

الاتنين سرقا من اعمال غربية.

وبالنسبة للفروق عامة بين المطربين

أن من يقدم جديد أفضل من يسير على نهج من قبله

لا نستطيع أن نقيم كتلة من المطربين مع كتلة اخرى من المطربين

يعني مانقدرش نقارن مثلا جيل من المطربين الشعبيين مع جيل آخر

لكل مطرب في أي جيل ما يتميز به أو ما يعيبه بالمقارنة حتى مع نظرائه في نفس الجيل

بل ان كل مطرب مايتميز به او ما يعيبه في نقاط التقييم كمطرب

حضرتك مثلا وضعت فريد الاطرش ومحمد فوزي في كفة وحماقي وتامر حسني في كفة

رغم ان كل مطرب له لون مختلف عن الجميع

ليس فقط في الرتم والكلمات ونوع الموسيقى انما في المعايير الحقيقة في الابداع

الابداع للمطرب او الفنان عامة ليس فيما يهبه الله له من صوت , او من حاسة فنية فقط

انما في توظيف هذه الحاسة للابداع وخلق شيء جديد يختلف به عن الاخرين ,

فمثلا قد يكون صوت حماقي اجمل كثير من صوت تامر حسني

حماقي او تامر لم يجتهدا للحصول على هذا الصوت

انما تامر وبغض النظر عن اسلوبه في الابداع انما هو أبدع فجذب.

وكذلك أم كلثوم وفريد و فوزي و شفيق جلال

لكل منهم قدرة معينة للابداع سواء في توظيف الصوت والقدرة في جذب احساس المستمع

او في اختيار كلمات أو الحان تجذب فئة معينة من المستمعين

واختيار توزيعات والآت تؤثر في مشاعر المستمعين وعلى حسب الفئة التي ستستمع اليها

وبذلك فهناك بنود كثيرة لتقيم كل مطرب

بمعنى ان هذا المطرب

ذو صوت كذا ,,

قدرته على الابداع كذا ,,

قدرته على اختيار الكلمات كذا ,,

والالحان كذا,,

والتوزيع كذا ,,

الفئة التي يستهدفها كذا ,, .

مقدار توافق ما سبق مع بعضهما البعض كذا

وبذلك يكون مقدار النجاح

وأعتقد ان لو انني من الفئة التي تستمع الى شعبان عبد الرحيم لا أستطيع أن اقيم تامر حسني

ولو أنني من الفئة التي تسمتع الى فريد الاطرش لا أستطيع أن أقيم محمد رشدي.

أو بمعنى أدق

سأقيم كحال كل الناس عندما يقيمون ما لهم فيه وماليس لهم فيه

انما سيكون تقييم خاطيء

من وجهة نظري

تحياتي

تم تعديل بواسطة محمد الششتاوي
رابط هذا التعليق
شارك

اعتقد والله اعلم الفرق مش بين عبد الوهاب وعمرو دياب وانما الفرق في جمهور كل من الاثنين ..

عبد الوهاب كان بيغني الي يقدر ( يسوقه ) لعدد من ( السميعه ) كانوا منتشرين زمان .. دلوقت ايوه مازال له مستمعين لكن العدد بالتاكيد لصالح ( سميعة ) مايقدمه عمرو دياب ..

اما عن الفرق في المغنيين انفسهم فاعتقد ان عبد الوهاب وام كلثوم وغيرهم من الاجيال القديمة كانوا بينتجوا اغاني تتسمع .. جيل النهرده بيطلع اغاني تنسمع .. وتنشاف .. طبعا المجهود في النوع الاولاني بيبقى مضاعف اني احط الفن كله او الجمال كله في حاجه تلتقطها الاذن بس .. دلوقت بقت العملية اسهل شويه من توزيع للابداع ـ ان وجد ـ شويه للاذن وشويتين للعين ..

اعتقد المقارنة هنا هتبقى ظالمه تماما زي مااقارن راديو .. بتلفزيون ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

حبيت اتوجه اخواني الى الجمهور الحالي و الغير متخصص فنيا بالذات بالسؤال

هل تجد فارقا بين عبد الوهاب كرائد للموسيقى في الجيل القديم و بين عمرو دياب كرائد لها في الجيل الحديث نسبيا؟

وحشانى مواضيعك الفنية يا مايسترو

إذا كنت بتعتبرنى واحد من الجمهور الحالى يبقى يسعدنى أجاوب على سؤالك .. وإذا كنت بتعتبرنى من الجمهور البائد يبقى اعتبرنى "صوت من الماضى"

شوف ياسيدى

الفرق بين محمد عبد الوهاب وعمرو دياب .. هو كالفرق بين بوفيه مفتوح فى فندق سبع نجوم ، وال Fast food من أى Drive in .. نقول بيتزا مارجريتا مع حاجة تبلَّع بيها .. نقول كولا زيرو .. مثلا

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

بالنسبالى عمرو دياب يمثل فنان بكل ما تحتويه الكلمة من معنى .. لا يقل قيمة عن كل السالف ذكرهم سواء كان ام كلثوم او عبد الوهاب او عبد الحليم .. هو حالة غنائية شاملة ووجبة فنية دسمة .. من يوم ما اتولدت وكل أغنية ليه بتصادف حاجة او بتلمس حاجة فى حياتى .. هو رفيقى اليومى للاستمتاع بوقتى وسط ضغوط الحياة

رابط هذا التعليق
شارك

\

لا يمكن مقارنة الاسطورة محمدعبدالوهاب-من وجهة نظري- بعمرو دياب(الذي له قيمة معنوية كبيرة بالنسبة لجيله ولزمنه ولا يبخس حقه)

فمحمد عبدالوهاب مطرب-ملحن-موزع موسيقي(على نفس المستوى الجبار)عنى الوطنيات والابريتات والمسرح الغنائي اضافة انه مثقف بمستوى يقارب الادباء استفاد من بتهوفن و موزارت وباخ ال...خ غير انه تربى في بيت امير الشعراء احمدشوقي بك تقافيا.....فلا يمكن ان يقارن به عمرو دياب يكفي ان اغنيات مثل عاشق الروح والوردة البيضا ال....خ لا زال لها نضارتها بعد مرور 70عاما واكثر.....وحتى الاغنيات الخفيفة كطبيب روحاني....تعتبر ارقى بكثير من اغنيات العصر الحالي...........

اما عمرو دياب(فلا يبخس حقه كفنان كبير في جيله)و قطعا يرى جمهوره ما لم(استطع ان اراه)لكن يبدوا ان يتمتع بالحضور والكرزما والثقافة الاجتماعية وفريق تسويق على مستو عال(وهذا حقه) اما على المستوى (الفني البحت) قد يكون اقل من (محمد منير او هاني شاكر على سبيل المثال)وقد يرى جيل التسعينات جمهور-تامر حسني- انه مبدع العصر وان عمرو دياب فنان من غياهب الماضي- من يدري

تم تعديل بواسطة مسافر زاده الخيال

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

بالنسبالى الفرق عملى جدا - فيه شبه بينهم وفى اختلاف

اولا الشبه اللى بين الاتنين :

فى حاجة ممكن حتحصل معايا مثلا لو كنت باسمع عبد الوهاب او عمر دياب وهو انى لو ماسكة كوباية شاى حتقع من ايدي لو باسمع داه او داه ... ؟

مثال لو ماسكة فى ساعة عصرية كوباية شاي وفجاه اشتغلت من اى مصدر اغنية لعبد الوهاب زى اغنية (( كل داه كان ... ليه ... لما شوفت عنيه - حن قلبي اليه ) حلاقى نفسي انسجمت مع الاغنية واعصابي رائقت على الموسيقي الجميلة وايدي اللى ماسكة كوبايه الشاى رخت ووقع منى الشاى ضخخخ على الارض اتفشفشت :blush2:

ولو نفس الموقف وماسكة كوباية شاى وبسمع بس عمر دياب اغنية (( العالم الله اد ايه قلبي وروحو دابو فيك .... واللى عيونو دوبونى والله - اه اه ها ها اه اه ) بس المرة دى علشان حاقوم اتنطط وحالة الجنان تشتغل مع الاغنية واقلد شوية البنات اللى مرشوشين حواليه على الرزع وفجأه برضوه حتقع كوباية الشاي برضوه طخخخ وتتفشفش - وهنا وجه التشابه بين الاتنين :blush2:

ثانيا الاختلاف بيهم بقي

ان عبد الوهاب مطرب وملحن وممثل وفنان وعبقري وموسيقار اجيال ومواهب متعدد كتير وعاش فى العصر الذهبي للموسيقي والغناء - ما ينفعش ويستحيل يكون فيه مقارنه بينه وبين حتى عبد الحليم حافظ مش الا عمر دياب

عبد الوهاب داه حدوتة كبيرة اوى - حرام عليك يا زوهير تقارنه برجل الاعمال عمر دياب - ميزة عمر دياب هو ذكى حبتين ومزود سعرحفلاته شوية واذا كانت دى مميزات فمالهاش علاقة بالفن والطرب ولا تفيد المطرب دي صفات تفيد رجل اعمال فقط يبقي نعتبر ان عمر دياب بذكاؤه فى اختيار حفلاته بره مصر- شراء الجوايز الموسيقية - شراء الاغاني الاجنبية - دوتوهات مع مطربين اجانب ونيو اللوك جديد كل شوية وما يناسب البيزنس بتاعه وسعر حفلاته الاغلى يبقي داه رجل اعمال ناجح وليس مطرب .

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق
شارك

كمستمع وليس كناقد او دارس اقول :

محمد عبدالوهاب ملحن عظيم بالاساس

محمد عبدالوهاب أطرب عندما غنى

اشجانا صغارا وكبارا وتمتعنا بالحانه وبادائه البطئ والسريع على السواء

اما عند الحديث عن عمرو دياب ، فعذرا ، لاا اعلم عنه شيئا .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

عمر دياب = مغنى رائد فى جيله

محمد عبد الوهاب = مغنى رائد فى جيله

ملحن رائد فى جيله

موزع و عازف رائد فى جيله

يبقى اتصور على الرغم من عدم حبى لعبد الوهاب الانه يكسب المقارنه لانه بساطه امتلك لجوانب اكتر من عمر دياب فى الغناء

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق
شارك

عمر دياب = مغنى رائد فى جيله

محمد عبد الوهاب = مغنى رائد فى جيله

ملحن رائد فى جيله

موزع و عازف رائد فى جيله

يبقى اتصور على الرغم من عدم حبى لعبد الوهاب الانه يكسب المقارنه لانه بساطه امتلك لجوانب اكتر من عمر دياب فى الغناء

اضيف لكلامك ان عمر دياب

رجل اعمال

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق
شارك

من وجهة نظري

محمد عبد الوهاب وعمرو دياب ,, يس هناك فرق كبير بينهما

الاتنين رائدين لعصرهما من وجهة نظر أغلب الجمهور

الاتنين اعتمدا على الالات الغربية وخاصة الاسبانية في كلا العصرين

الاتنين سرقا من اعمال غربية.

وبالنسبة للفروق عامة بين المطربين

أن من يقدم جديد أفضل من يسير على نهج من قبله

لا نستطيع أن نقيم كتلة من المطربين مع كتلة اخرى من المطربين

يعني مانقدرش نقارن مثلا جيل من المطربين الشعبيين مع جيل آخر

لكل مطرب في أي جيل ما يتميز به أو ما يعيبه بالمقارنة حتى مع نظرائه في نفس الجيل

بل ان كل مطرب مايتميز به او ما يعيبه في نقاط التقييم كمطرب

حضرتك مثلا وضعت فريد الاطرش ومحمد فوزي في كفة وحماقي وتامر حسني في كفة

رغم ان كل مطرب له لون مختلف عن الجميع

ليس فقط في الرتم والكلمات ونوع الموسيقى انما في المعايير الحقيقة في الابداع

الابداع للمطرب او الفنان عامة ليس فيما يهبه الله له من صوت , او من حاسة فنية فقط

انما في توظيف هذه الحاسة للابداع وخلق شيء جديد يختلف به عن الاخرين ,

فمثلا قد يكون صوت حماقي اجمل كثير من صوت تامر حسني

حماقي او تامر لم يجتهدا للحصول على هذا الصوت

انما تامر وبغض النظر عن اسلوبه في الابداع انما هو أبدع فجذب.

وكذلك أم كلثوم وفريد و فوزي و شفيق جلال

لكل منهم قدرة معينة للابداع سواء في توظيف الصوت والقدرة في جذب احساس المستمع

او في اختيار كلمات أو الحان تجذب فئة معينة من المستمعين

واختيار توزيعات والآت تؤثر في مشاعر المستمعين وعلى حسب الفئة التي ستستمع اليها

وبذلك فهناك بنود كثيرة لتقيم كل مطرب

بمعنى ان هذا المطرب

ذو صوت كذا ,,

قدرته على الابداع كذا ,,

قدرته على اختيار الكلمات كذا ,,

والالحان كذا,,

والتوزيع كذا ,,

الفئة التي يستهدفها كذا ,, .

مقدار توافق ما سبق مع بعضهما البعض كذا

وبذلك يكون مقدار النجاح

وأعتقد ان لو انني من الفئة التي تستمع الى شعبان عبد الرحيم لا أستطيع أن اقيم تامر حسني

ولو أنني من الفئة التي تسمتع الى فريد الاطرش لا أستطيع أن أقيم محمد رشدي.

أو بمعنى أدق

سأقيم كحال كل الناس عندما يقيمون ما لهم فيه وماليس لهم فيه

انما سيكون تقييم خاطيء

من وجهة نظري

تحياتي

التقييم مبني على تذوق من يقوم بالتقييم

و بالتالي الموضوع نسبي جدا

اشكرك

اعتقد والله اعلم الفرق مش بين عبد الوهاب وعمرو دياب وانما الفرق في جمهور كل من الاثنين ..

عبد الوهاب كان بيغني الي يقدر ( يسوقه ) لعدد من ( السميعه ) كانوا منتشرين زمان .. دلوقت ايوه مازال له مستمعين لكن العدد بالتاكيد لصالح ( سميعة ) مايقدمه عمرو دياب ..

اما عن الفرق في المغنيين انفسهم فاعتقد ان عبد الوهاب وام كلثوم وغيرهم من الاجيال القديمة كانوا بينتجوا اغاني تتسمع .. جيل النهرده بيطلع اغاني تنسمع .. وتنشاف .. طبعا المجهود في النوع الاولاني بيبقى مضاعف اني احط الفن كله او الجمال كله في حاجه تلتقطها الاذن بس .. دلوقت بقت العملية اسهل شويه من توزيع للابداع ـ ان وجد ـ شويه للاذن وشويتين للعين ..

اعتقد المقارنة هنا هتبقى ظالمه تماما زي مااقارن راديو .. بتلفزيون ..

مظبوط جدا

اختلاف اذواق و ثقافات السميعه هي العنصر الاساسي في التقييم

نفس الكلام اللي بيوجه النقد لتامر حسني حاليا هو ما كان يوجه لعبد الحليم حين ظهوره بل لعبد الوهاب و سيد درويش ايضا حي ظهرا

و اختلاف ادوات المطرب و المطربه ايضا من العوامل المؤثره لا شك في هذا

فتامر حسني يستطيع ان يغني و يسمعه نص مليار عربي في وقت بسيط جدا بسبب الساتالايت و الانترنت و التكنولوجي

بينما عبد الوهاب لم يكن يستطيع فعل ذلك ابدا

لكن بهذا الشكل لن نستطيع وضع معيار للرقي الفني ابدا

كيف نستطيع ان نقارن بين فنين في زمانين مختلفين و نقول ده وحش و ده حلو؟؟؟

حبيت اتوجه اخواني الى الجمهور الحالي و الغير متخصص فنيا بالذات بالسؤال

هل تجد فارقا بين عبد الوهاب كرائد للموسيقى في الجيل القديم و بين عمرو دياب كرائد لها في الجيل الحديث نسبيا؟

وحشانى مواضيعك الفنية يا مايسترو

إذا كنت بتعتبرنى واحد من الجمهور الحالى يبقى يسعدنى أجاوب على سؤالك .. وإذا كنت بتعتبرنى من الجمهور البائد يبقى اعتبرنى "صوت من الماضى"

شوف ياسيدى

الفرق بين محمد عبد الوهاب وعمرو دياب .. هو كالفرق بين بوفيه مفتوح فى فندق سبع نجوم ، وال Fast food من أى Drive in .. نقول بيتزا مارجريتا مع حاجة تبلَّع بيها .. نقول كولا زيرو .. مثلا

معاك حق بمقايسنا احنا يا ابو محمد يا غالي

لكن الا تذكر ان قرأت كثيرا الهجوم الذي تعرض له سيد درويش و عبد الوهاب و عبد الحليم وقت ظهورهم؟ بسبب انهم مفسدون للفن الأصيل؟

اخشى ان يكون فن شعبولا بعد 50 سنه من التراث الأصيل الذي هاجمه معاصروه و تحسر عليه احفاده!!

بالنسبالى عمرو دياب يمثل فنان بكل ما تحتويه الكلمة من معنى .. لا يقل قيمة عن كل السالف ذكرهم سواء كان ام كلثوم او عبد الوهاب او عبد الحليم .. هو حالة غنائية شاملة ووجبة فنية دسمة .. من يوم ما اتولدت وكل أغنية ليه بتصادف حاجة او بتلمس حاجة فى حياتى .. هو رفيقى اليومى للاستمتاع بوقتى وسط ضغوط الحياة

عمرو ظاهره لا شك في ذلك بمقاييس اي عصر

لكن الهدف هنا هو مقارنة ظاهره حاليه بظاهره ماضيه لنعرف اين نحن

شكرا

\

لا يمكن مقارنة الاسطورة محمدعبدالوهاب-من وجهة نظري- بعمرو دياب(الذي له قيمة معنوية كبيرة بالنسبة لجيله ولزمنه ولا يبخس حقه)

فمحمد عبدالوهاب مطرب-ملحن-موزع موسيقي(على نفس المستوى الجبار)عنى الوطنيات والابريتات والمسرح الغنائي اضافة انه مثقف بمستوى يقارب الادباء استفاد من بتهوفن و موزارت وباخ ال...خ غير انه تربى في بيت امير الشعراء احمدشوقي بك تقافيا.....فلا يمكن ان يقارن به عمرو دياب يكفي ان اغنيات مثل عاشق الروح والوردة البيضا ال....خ لا زال لها نضارتها بعد مرور 70عاما واكثر.....وحتى الاغنيات الخفيفة كطبيب روحاني....تعتبر ارقى بكثير من اغنيات العصر الحالي...........

اما عمرو دياب(فلا يبخس حقه كفنان كبير في جيله)و قطعا يرى جمهوره ما لم(استطع ان اراه)لكن يبدوا ان يتمتع بالحضور والكرزما والثقافة الاجتماعية وفريق تسويق على مستو عال(وهذا حقه) اما على المستوى (الفني البحت) قد يكون اقل من (محمد منير او هاني شاكر على سبيل المثال)وقد يرى جيل التسعينات جمهور-تامر حسني- انه مبدع العصر وان عمرو دياب فنان من غياهب الماضي- من يدري

هو ده السؤال يا مسافر

ازاي نستبعد عنصر الزمن من التقييم و نقارن بين الظاهرتين بشكل موضوعي؟

بالنسبالى الفرق عملى جدا - فيه شبه بينهم وفى اختلاف

اولا الشبه اللى بين الاتنين :

فى حاجة ممكن حتحصل معايا مثلا لو كنت باسمع عبد الوهاب او عمر دياب وهو انى لو ماسكة كوباية شاى حتقع من ايدي لو باسمع داه او داه ... ؟

مثال لو ماسكة فى ساعة عصرية كوباية شاي وفجاه اشتغلت من اى مصدر اغنية لعبد الوهاب زى اغنية (( كل داه كان ... ليه ... لما شوفت عنيه - حن قلبي اليه ) حلاقى نفسي انسجمت مع الاغنية واعصابي رائقت على الموسيقي الجميلة وايدي اللى ماسكة كوبايه الشاى رخت ووقع منى الشاى ضخخخ على الارض اتفشفشت :lol:

ولو نفس الموقف وماسكة كوباية شاى وبسمع بس عمر دياب اغنية (( العالم الله اد ايه قلبي وروحو دابو فيك .... واللى عيونو دوبونى والله - اه اه ها ها اه اه ) بس المرة دى علشان حاقوم اتنطط وحالة الجنان تشتغل مع الاغنية واقلد شوية البنات اللى مرشوشين حواليه على الرزع وفجأه برضوه حتقع كوباية الشاي برضوه طخخخ وتتفشفش - وهنا وجه التشابه بين الاتنين :roseop:

ثانيا الاختلاف بيهم بقي

ان عبد الوهاب مطرب وملحن وممثل وفنان وعبقري وموسيقار اجيال ومواهب متعدد كتير وعاش فى العصر الذهبي للموسيقي والغناء - ما ينفعش ويستحيل يكون فيه مقارنه بينه وبين حتى عبد الحليم حافظ مش الا عمر دياب

عبد الوهاب داه حدوتة كبيرة اوى - حرام عليك يا زوهير تقارنه برجل الاعمال عمر دياب - ميزة عمر دياب هو ذكى حبتين ومزود سعرحفلاته شوية واذا كانت دى مميزات فمالهاش علاقة بالفن والطرب ولا تفيد المطرب دي صفات تفيد رجل اعمال فقط يبقي نعتبر ان عمر دياب بذكاؤه فى اختيار حفلاته بره مصر- شراء الجوايز الموسيقية - شراء الاغاني الاجنبية - دوتوهات مع مطربين اجانب ونيو اللوك جديد كل شوية وما يناسب البيزنس بتاعه وسعر حفلاته الاغلى يبقي داه رجل اعمال ناجح وليس مطرب .

هنا اغابي وضحت مميزات كل ظاهره بالنسبة لها

فواحد منهم بيسلطن و يخلي الواحد يسرح و ده مطلوب

و التاني بينشط و يخلي الواحد يرقص و ده مطلوب ايضا

و عموما يا اغابي معظم الفنانين اشتغلوا في البيزنس

كمستمع وليس كناقد او دارس اقول :

محمد عبدالوهاب ملحن عظيم بالاساس

محمد عبدالوهاب أطرب عندما غنى

اشجانا صغارا وكبارا وتمتعنا بالحانه وبادائه البطئ والسريع على السواء

اما عند الحديث عن عمرو دياب ، فعذرا ، لاا اعلم عنه شيئا .

كنت حتوقعني على الأرض من الضحك بسبب هذا الإحتقار و التجاهل المؤدب لعمرو دياب :blush2:

عمر دياب = مغنى رائد فى جيله

محمد عبد الوهاب = مغنى رائد فى جيله

ملحن رائد فى جيله

موزع و عازف رائد فى جيله

يبقى اتصور على الرغم من عدم حبى لعبد الوهاب الانه يكسب المقارنه لانه بساطه امتلك لجوانب اكتر من عمر دياب فى الغناء

عمرو بيلحن على فكره و ساعات بيكتب كلمات ايضا

و عمرو هو الأول على مطربين عصره جميعا (مع كثرتهم الشديدة) لربع قرن و هذا امر غير عادي و يحسب له

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

كمان يا زوهير - السؤال ليك وعليك تجاووب

المقارنة غريبة اوى وما تخطرش على بال حد

اشمعنا الاتنين دوول - مش مثلا كان المفروض تقارن واحد احدث شوية من عبد الوهاب زي عبد الحليم حافظ مثلا وتقارنه بعمر دياب - على اساس ان اغاني عبد الحليم وقتها كانت شبابية لجيله وكمان فيها رتم سريع عن الجيل اللى قبله من المطربين واخد انتقاضات بسببها

او ليه مقارنتك ما كنتش بين المطربة العظيمة فيروز وكوكب الشرق ام كلثوم على اساس كل واحدة فيها ليها تاريخ طويل فى بلدها وجمهور كبير ولقب الست

او ليه ما قارنتش بين هيفا وهبي والمطرب الشحرورةة صباح :closedeyes:

او ما قرنتش بين سعاد حسنى و هيفا وهبي - على اساس كل منهما اعترفت انها مؤدية وليس مطربة مع الفارق ان الاولى صوتها احلى بكتير واحساسسها اصدق ودلوعة بجد

واحتماليه نهاية التانية تكون مطابقة تماما للنهاية الماساوية للاولى .

او ليه ما قارنتش بين انغام وليلي مراد مثلا - وعندك الدفتر مليان مقارنات

اشمعنا عبد الوهاب وعمر دياب ؟؟ :lol:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق
شارك

كمان يا زوهير - السؤال ليك وعليك تجاووب

المقارنة غريبة اوى وما تخطرش على بال حد

اشمعنا الاتنين دوول - مش مثلا كان المفروض تقارن واحد احدث شوية من عبد الوهاب زي عبد الحليم حافظ مثلا وتقارنه بعمر دياب - على اساس ان اغاني عبد الحليم وقتها كانت شبابية لجيله وكمان فيها رتم سريع عن الجيل اللى قبله من المطربين واخد انتقاضات بسببها

او ليه مقارنتك ما كنتش بين المطربة العظيمة فيروز وكوكب الشرق ام كلثوم على اساس كل واحدة فيها ليها تاريخ طويل فى بلدها وجمهور كبير ولقب الست

او ليه ما قارنتش بين هيفا وهبي والمطرب الشحرورةة صباح :closedeyes:

او ما قرنتش بين سعاد حسنى و هيفا وهبي - على اساس كل منهما اعترفت انها مؤدية وليس مطربة مع الفارق ان الاولى صوتها احلى بكتير واحساسسها اصدق ودلوعة بجد

واحتماليه نهاية التانية تكون مطابقة تماما للنهاية الماساوية للاولى .

او ليه ما قارنتش بين انغام وليلي مراد مثلا - وعندك الدفتر مليان مقارنات

اشمعنا عبد الوهاب وعمر دياب ؟؟ :lol:

الموضوع و ما فيه اني لقيت كل عصر بيمدح في نجومه القدامى و ينتقد نجومه الجدد لغاية ما ينتشروا و يبتدي يمجد فيهم

ثم ينتقل الى انتقاد الجدد و هكذا

و بالتالي فكل الجديد مظلوم دايما على مر العصور

يعني عبد الوهاب انتقدوه بشده اول ما طلع

و عبد الحليم كذلك

و كل فناني الجيل الحالي

و بما اني من مستمعي الجيل القديم....

و بالرغم من اني بسمع كل المطربين الجدد بأذن فنيه و بتبسط من بعض الحاجات

الا اني بميل بدون شك لعبد الوهاب و ام كلثوم و فريد الاطرش و عبد الحليم حافظ و محمد فوزي و فيروز و منير مراد و ليلى مراد و اسمهان و نور الهدى و شاديه و ورده و صباح (وهي صغيره) و نجاة ووووووووووووووووووو

و حسيت اني ظالم الجيل الجديد بعدم حبي لأغانيه زي حبي لأغاني الجيل القديم

بس كلمة حق لازم اقولها

امكانيات الجيل القديم التلحينيه جباره و لا يمكن مقارنتها ابدا بالجيل الحالي

و يتفوق ايضا في امكانياته الصوتيه في المجمل

الا ان بعض مطربي الجيل الحالي لا يقلون عنهم قوه و تطريب و امكانيات صوتيه مثل اصاله و شيرين و محمد الحلو و علي الحجار و احساسا مثل انغام مثلا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...