اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلى آباء و أمهات الغد: ح تعملوا إيه مع أولادكم؟

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

اليوم هو عيد الأم..كل سنة و كل أمهاتنا بألف خير..و إن كنت أؤيد تسميته بعيد الأسرة ..لأن علينا أن تكون كل أيامنا عيدا للأم..

و الكلام موجه لأمهات و آباء المستقبل ..كيف ستكون طريقة تعاملكم مع أبنائكن؟..هل ستختلف عن الطريقة التي نشأتم عليها أم ستختلف؟..هل ستتأثر بتجاربكم سلبا أو إيجابا؟

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

والله يا شريف الموضوع ده فى بالى من زمان

وكنت ناويه اسال الاخوه الآباء و الامهات الموجودين فى المنتدى يا ترى اما ربنا انعم عليكم بنعمة الابناء فكرتم كيف ستقوموا بتربيتهم التربيه الصحيحه؟ ما هى الكتب التى قراتوها؟ سواء فى الدين او التربيه او الاجتماع او غيرها من العلوم التى قد تكون ذات صله !! سؤال صعيب جوى جوى يابوى :blink:

مش هاخبى عليك يا شريف انى انا شخصيا قلقه جدا من الموضوع ده .. لانى وان كنت وانا صغيره طفله مثاليه :lol: لن انكر ان جه عليا اوقات كانت امى بتبقى عاوزه تولع فيا من الافكار التحرريه اللى كانت بتطق فى دماغى .. رغم والله انها كانت افكار كويسه زى الشغل فى الاجازه مثلا .. وتضطر لاستعمال كل انواع التهديدات المختلفه اللى كنت بابقى عارفه انها فشنك يعنى بس بردو كنت باخاف احسن تنفذ تهديداتها :unsure: وهذه الخبره السودا مخليانى مقلقه جدا انى انجب بنت وتطلع زيى :P وعلى راى سلطان السكرى "بتاع سلم لى على جوزك يا اسماعيل بيه" .. اللى هنعمله فى الناس هيطلع علينا ولا اييييه :angry:

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

يا ترى اما ربنا انعم عليكم بنعمة الابناء فكرتم كيف ستقوموا بتربيتهم التربيه الصحيحه؟

فيروز إفترضت إننا فكرنا وتوصلنا للحل ونطبقه حاليا :lol: :P

حضرتك أنا باسأل نفسى السؤال ده يوميا من سبع سنين!! :unsure: :angry:

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

انا لحد دلوقت مش عارف أتعامل مع عيالي الصغيرين عشان انا عصبي وبالوش على طول ..

بس بجد لما يكبروا شوية هاحتويهم وحاسس إن الأب لما يكون شقي وهو صغير - شقي دي الكلمة المؤدبة من المعنى الحقيقي التاني - يبقى عياله لما يكبروا يبقى من الصعب أنه يأكلوه البلوظه ... وهأحاول أقرب منهم على قدر الإمكان ..

علشان كده هاخد شقة أوضة وصالة نعيش فيها كلنا عشان نبقى قريبين من بعض .. :lol:

لأ بجد أحسن حاجة أن الأب والأم يعاملوا أولادهم بتوازن ووسطية .. يعني الأب يبقى صديق لأولاده لكن في نفس الوقت يحتفظ بسُلطة وهيبة الأب عندما يحاول إبنه إلحاق الضرر بنفسه من خلال قرارات صبيانية طائشة .. وكذلك طبعاً الأم ..

وبالتأكيد أي أب وأم بيتمنوا يحققوا في أولادهم ما حُرموا منه في صغرهم ... يعني من ناحية التعليم والإعتماد على النفس والتقرب منهم ... إلخ ..

واهم من هذا كله التنشئة الدينية السليمة مع تحبيبهم في هواية القراءة والإطلاع .. أحسن العيال اليومين دول قربوا ينسوا شكل الكتب من كثرة إعتمادهم على التليفزيون والبلاي ستيشن والنت.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...