اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موقع إختبارى ل محاورات المصريين

عادل أبوزيد

Recommended Posts

منذ سنة تقريبا ظهر إصدار جديد من برمجيات محاورات المصريين(invision power board 3.0.5) و بعدها ظهرت خمسة إصدارات تالية و لم نفكر حتى الآن فى الإنتقال للإصدار الجديد.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

تم اليوم إنشاء موقع إختبارى لمحاورات المصريين يستخدم أحدث إصدارات البرمجيات و هو موجود على www.egyptiantalks.org\testing

إضغط لزيارة الموقع الإختبارى لمحاورات المصريين للتعرف على الإصدار الجديد من البرمجيات

لا توجد أى علاقة بين الموقع الإختبارى و الموقع الحالى.

أرجو زيارة الموقع و محاولة التعرف على شكل محاورات المصريين لو تم الإتفاق على الإنتقال للإصدار الجديد من البرمجيات.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الرابط لايستجيب مع يا استاذ عادل ارجو مراجعة الرابط

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

الرابط لايستجيب مع يا استاذ عادل ارجو مراجعة الرابط

إضغط هنا للوصول إلى الموقع الإختبارى

الرابط يعمل بسهولة حاول مرة أخرى "إضغط على السطر السابق أو http://www.egyptiantalks.org\testing

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الرابط مش شغال لان السلاش في آخرة مكتوبه بالعكس

ممكن تجربوا الرابط ده

http://www.egyptiantalks.org/testing/index...2-a-test-forum/

الملاحظات البسيطه على السريع :

اللوجو بتاع محاورات المصريين عاوز يتغير او على الاقل نغير له لون الخلفية لانه مش متماشي مع الالوان في الاصدار الجديد .

ياريت لو نقدر نسجل دخول بالعضوية عشان نجرب الرسائل الخاصة وماشابه ..

في حاجات كتير عاوزه تترجم زي مثلا الرسالة الي بتظهر عند تسجيل الدخول كلها بالانجليزي

جربت ادراج موضوع جديد واشتغل بس ده وانا داخله زائر مش عارفه ان كان في مشاكل او ماشابه لو هدخل بالعضوية .. طبعا انشليت كل خطوة يطلب مني كود التاكيد بس مش عارفه ده عشان انا زائر ولا الوضع الخنيق ده هيبقى على الكل .. اكيد هو للزوار بس ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

الموقع الإختبارى الغرض منه إختبار الإصدار الجديد من البرمجيات فقط

يمكن تسجيل أى عضويات به و ليس لذلك أى تأثير على موقع أو عضويات محاورات المصريين.

بالنسبة للغة يوجد إمكانية إختيار اللغة أسفل على اليمين و هذه خاصية جديدة غير موجودة فى النظام الحالى أكرر غير موجودة فى النظام الحالى و لو حاولت تغيير اللغة لن تستطيع الدخول مرة أخرى و يحتاج الأمر لتدخل من قبل أحد المشرفين ، و هذه أحد مزايا الإصدار الجديد.

بالنسبة للشكل العام فهذه مسألة مؤقتة لحين قرار الإنتقال للإصدار الجديد و هذه مسألة ستأخذ وقتا

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الأستاذ عادل

الاصدار الجديد رائع ومتميز ويدخل بنا في ويب 2.0 بشكل جيد ، وإن كان هناك بعض الملاحظات من الأعضاء بخصوص التصميم فهو أمر متوقع وسهل لا يسبب مشكلة أبدا ،

عندما أقوم بعمل حساب جديد ثم أقوم بتفعيله بالإيميل الوارد من المنتدى يعطي هذه الرسالة

[#10120] We could not find the validation request you are attempting to verify.

رابط هذا التعليق

الأستاذ عادل

الاصدار الجديد رائع ومتميز ويدخل بنا في ويب 2.0 بشكل جيد ، وإن كان هناك بعض الملاحظات من الأعضاء بخصوص التصميم فهو أمر متوقع وسهل لا يسبب مشكلة أبدا ،

عندما أقوم بعمل حساب جديد ثم أقوم بتفعيله بالإيميل الوارد من المنتدى يعطي هذه الرسالة

[#10120] We could not find the validation request you are attempting to verify.

جربت التسجيل الآن و عند محاولة قال أنك غير مسجل و حاولت الدخول مرة أخرى و دخلت بسهولة

جاول الدخول مرة أخرى

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الموقع عملي اكتر و في اوبشنز احسن و حسيتو انيق عن هنا.

الحاجه الوحيدة اللي ضايقتني ان متهيالي انو اتقل.

بس غير كده انا مؤيدة الفكرة.

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

يوجد بالبرمجيات الجديدة خاصية ال chat و تسمح بالدردشة حتى خمس أعضاء فى وقت واحد.

هذه الخاصية موجودة لكل الأعضاء لتجربتها.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

عندي سؤال و اقتراح في نفس الوقت:

هل في امكانية اضافة كيبورد عربي للمنتدى؟ يكون مثلا في امكانية تسمح ظهور كيبورد عربي تحت نافذة الرد او نافذة الرد يكون فيها خاصية الtransliteration زاي اللي هنا:

http://www.arabic-keyboard.org/

انا بقول الاقتراح ده عشان في عدد اعضاء بيستخدم الخاصية دي.

مزعج ان كل ما افتح محاورات المصريين لازم افتح ويندو منفصلة للكيبورد و كل رد لازم اكتبو في الكيبورد و اعمل قص و لصق. و الاسوأ لما يكون في خطأ مطبعي عايزه اصلحو..و كمان بيسبب لخبطة كبيرة اثناء تعديل المداخلة (نوع الخط, حجم الخط, و هكذا). ده غير كمان لما المداخلة يبقى فيها بعض الكلمات الانجليزية!!!

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

كنت قد كتبت ردى هناك

وهذا هو ملخصه :

قمت بإضافة قرآن : الخاصية لا تعمل ،

Iframe : الخاصية لا تعمل ،

ملفات فلاش الخاصية لا تعمل " Flash swf files "

============

إضافة صورة ، تمام ،

اضافة رابط ، تمام ،

اضافة فيديو من يوتيوب ، تمام ،

اضافة صوت ، تمام ،

============

لو ممكن اضافة بعض الخواص مثل:

قرآن

شعر

جداول

Iframe ( وضع صفحة داخل المداخلة )

Flash

============

الفونت مطلوب فونت عربى ، وياريت يكون الديفولت فونت عربى . انا استخدمت Tahoma size 5

أشعر ان التعامل مع اللغة العربية افضل من الاصدار القديم

هذا هو كل ما استطعت ملاحظته الآن .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

ظهر إصدار جديد من برمجيات محاورات المصريين 3.1.1 و الإصدار الجديد به مزايا كثيرة

ليت الأعضاء و الزوار يحاولون التعامل مع الموقع التجريبى الذى تم تحديثه أمس ، مزيد من التجارب من جانبكم ستساعدنا كثيرا فى الإنتقال إلى البرمجيات الجديدة.

المزايا الموجودة فى الإصدار الجديد أكثر من أن أحصيها ببساطة.

رجاء مرة أخرى رابط الموقع الإختبارى هو http://www.egyptiantalks.org/testing/

نناشد الجميع الدخول و التسجيل (بأى إسم) و المشاركة بغرض الإختبار فقط

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

تم بذل جهد فى دراسة الإصدار الجديد من البرمجيات و هى حقيقة تمثل إضافة جيدة و أتعشم أن تكونوا وجدتم الوقت لتصفح الموقع الإختبارى

أتوقع أن يتم الإنتقال للإصدار الجديد غدا مساء

رجاء لو هناك تحفظات عرضها هنا من أجل تأجيل الإنتقال إلى الإصدار 3.1.1 الجديد من البرمجيات

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

انا مازلت عاجز عن الدخول الى الموقع من الفندق

بالرغم من سهولة دخولي التامه من العمل

و بالرغم من سهولة دخولي للمحاورات من الفندق قبل شهر تقريبا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا ريت يأ أستاذ عادل تحاول حضرتك و القائمين على منتدانا الغالى إختيار تصميم أخر غير التصميم التجريبى الجديد

نفس التصميم ده موجود فى منتدى أمريكى شهير خاص بطلاب الدراسات العليا وده الرابط بتاعه

http://www.thegradcafe.com

شكرا

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

رابط هذا التعليق

ما شاء الله شايف إن الموقع بقى أسرع وتحس إنه جهاز كمبيوتر أخر موديل

لكن الخط صغير جداص ويضيع النظر

وكمان ين الشعار بتاعنا في البانر الرئيسي ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وكمان ين الشعار بتاعنا في البانر الرئيسي ؟

هو فين البانر اصلا انا موش شايفاه؟؟؟؟

وكمان الموقع من الشمال لليمين ليه هو العيب عندى انا بس ولا انتوا كمان؟؟؟

انا مش مستريحة بصراحة حاسة انى توهت منكوا :roseop:

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ع فكرة بقي احنا وسط مشاعر الاغتراب و عدم الالفة دي....نسينا نشكر الناس اللي عملت المجهود دوت....بجد جزاهم الله كل خير

مع ان احنا عاتبين شوية ان كان يبقي فيه تنويه مثلا من انبارح بالليل ان الصبح هنصحي هنلاقي

التغيير دوت

عندي شوية اقتراحات:

1- مش عارفة يعني ايه المحرر السريع....و لما حاولت استخدمه...كان بطيء جدا و مدنيش اي نتيجة. ممكن حد يقولي ايه هو ده لوس سمحت.

2- ممكن نرجع للتوبيك بتاع تعالوا نعلم و نتعلم و نحط بعض المداخلات عن الحاجات الجديدة الموجودة دلوقتي و إزاي كثلا نوصل لبعض الخصائص القديم زي مثلا ازاي اجيب مشاركاتي القديمة.

3- انا عندي مشكلة في صندوق كتابة الرسالة نفسه...بيظهر بشكل غير كامل...مش عارفة العيب من ايه؟

4- هو احنا لغينا البنر و لا ايه....اصله كان بيبقي اسهل في التصفح.

5- ممكن بقي تستحملوا شوية الماخلات العظيمة اللي هتحصل....يعني هتلاقوا مداخلة فاضية...او مافيهاش الصورة...اه الواحد لسه بيضبش

انا دخلت الصبح و حسيت بغربة شديدة....بس دلوقتي بعد ما فطرت....هههههه....متهيالي هتأقلم مع الوضع

سؤال صغنتوت...هو هيحصل ايه لو رجعنا البتاع القديم؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...