اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نصايح من اللى هى 00لهدم بيت الزوجيه


قلب ابيض

Recommended Posts

1- كيف تفقدين حب زوجك؟!

نهدي كل زوجة وصفات "مجرّبة" أثبتت فعاليتها (الجبارة) اتّبعتها زوجات كثيرات، وتناقلن الخبرات فيما بينهن واستفدن من نصائح الصديقات (المدمّرة)، وقمن باتّباعها ولم يتراجعن عنها أبداً، ورفضن (باستماتة) كل التحذيرات، وأغلقن أسماعهن تماماً عن كل النصائح (المضادة)، حتى حققن النتائج (الوحيدة) من هذه الوصفات، ففقدن تماماً حب الأزواج، وانتهى زواجهن إما بالطلاق العاطفي أو الانفصال التام عاطفياً وجسدياً أو بالطلاق الفعلي، أو بالاستمرار في زواج تعيس مع علمهن بخيانة الأزواج وتجاهلهن لهذه الحقيقة لأسباب مختلفة..

لَوي البوز

أهم وصفة مضمونة للتخلّص من حُب الزوج، هي التجهم في وجهه أولاً بأوّل، أو ما اتفق على تسميته بـ"لوي البوز"، وإشعاره دائماً بالذنب والتقصير تجاهك وتجاه أولادك، وبأنه لا يستحق "النعمة" التي وهبها له الرحمن، وبالطبع فالمقصود بالنعمة هي أنتِ شخصياً ولا أحد سواكِ، وأنك تندمين ندماً بالغاً على زواجك به؛ بسبب سوء حظك ودعاء الوالدين عليكِ، وكيف كان يمكنك الفوز بمن هو أفضل منه بمراحل لا توصف، لكنه النصيب، فكما يتعرّض للموت إنسان يسير على الرصيف بعيداً عن منتصف الشارع حتى لا تصدمه سيارة، فإذا بحجر يقع عليه من مبنى قديم فيصيبه في مقتل، وهذا ما حدث معك لسوء حظك ولحسن حظه هو..

أنتَ لا تشعر بي

وبعد (لوي البوز) يأتي حفظ الجملة الآتية وترديدها ليلاً ونهاراً على مسمعه ودون ملل أو كلل وبلا تراجع: "أنتَ لا تشعر بي أبداً".. هذه هي الجملة، ويمكنك إضافة الكلمات الآتية لتصبح أقوى، وهي: "طول عمرك أو منذ أن عرفتك"، وللمزيد من الفائدة: "ولن تشعر بي ما تبقى لك من عمر أيضاً". فبذلك تغلقين أمامه كل الفرص لإنقاذ نفسه.

مش وش نعمة

واحرصي على شتمه بمناسبة وبدون مناسبة؛ بسبب علاقته بأهله وأصحابه، وكيف أنه (مدلوق) عليهم ويمتهن نفسه لإسعادهم، وهم لا يحترمونه ولا يُقدّرون ما يبذله لأجلهم، وأنه رجل (خائب)؛ لأنه يفضلهم عليك، ولو كان ذكياً لقام (بتطليقهم) جميعاً فور زواجه منك، واكتفى بكِ وبأهلك وربما بأصدقائكِ أيضاً، لكنه إنسان لا يعرف أين توجد مصالحه وباختصار (مش وش نعمة).

اسخري من أسرته

ولا تنسي إساءة معاملة أهله عندما تزورينهم، فكما قالت لي إحدى الزوجات، أجلس صامتة على المقعد فلو نطق الكرسي لنطقت أنا، ولم نسمع حتى الآن عن مقعد ناطق..

وأكثري من انتقادهم وإظهار ضيقك منهم وتأففك من كل شيء، بدءاً من مستواهم الاجتماعي، وترتيب منزلهم، ومذاق طعامهم، وسخف مزاجهم، وبشاعة ذوقهم في كل شيء، بدءاً من مكان السكن، ونوع الأثاث، وانتهاءً ببرامج التليفزيون التي يشاهدونها و.. و.. ولا تتركي شيئاً بدون تعليق سيئ، وتنهدي في النهاية لسوء حظك الذي أوقعك في هذه العائلة..

خطط لمضايقة أهله

واسخري من أهله أمام أولادك، وتحدّثي بانبهار عن نفسك وعن أهلك وحرّضي أولادك دائماً أن ينفّذوا أوامركِ وحدكِ، ويحبونكِ أنتِ وأهلكِ فقط، ومضايقة أهله بالفعل وبالقول مع إمدادهم بالخطط الجاهزة لضمان حسن التنفيذ؛ مثل الرد بكلمات مقتضبة أثناء الزيارات، أو تركهم لأداء أية أعمال في المنزل، ويُفضّل مغادرة المنزل لإشعارهم بأنهم غير مرغوب فيهم، فضلاً عن ضرورة الإشادة بما يفعله أهلكِ معهم أمامهم لإشعارهم بالنقص وبالخجل من أنفسهم دائماَ.

سخرية وغلاسة

وتذكّري أهمية السخرية من آرائه سواء أكانت في الدين أم في السياسة أو حتى في كرة القدم، واسخري من البرامج التي يًحب مشاهدتها في الفضائيات، وضايقيه و(غلّسي عليه) والتصقي به أثناء مشاهدتها، ويُفضّل لو كانت مباراة كرة قدم في نهائيات مسابقة مثل كأس العالم مثلاً، أو أن يقرأ مقالاً مهماً لكاتب يحبّه في جريدة، أو منشغلاً بأداء لعبة يُفضّلها على الكمبيوتر.

افرضي نفسك عليه

واقتحمي عزلته وافرضي نفسكِ عليه، واسأليه هل تحبني؟ لماذا تغيّرت؟ أين كلام الحب الذي كنت تغرقني به قبل الزواج؟ ولماذا حظّي أسوأ من كل زميلاتي وصديقاتي؟ وتنهدي بحسرة وارفعي صوتك بحدة وأنتِ تقارنين بينه وبين أزواج كل من تعرفين، وكيف يتسابقون للفوز برضا الزوجات اللاتي يتدللن (براحتهن) ويرفضن منح الأزواج صكوك "الرحمة"، مع أن أقل واحد من هؤلاء الأزواج يفوقه أصلاً ومكانة اجتماعية ومادية، فضلاً عن الوسامة والذوق والأخلاق واللباقة والثقافة و.. و.. و.. وأفضل واحدة من الزوجات تقل عنك في كل المستويات، لكنه "سوء الحظ" الذي أوقعك فيه.

رغماً عن أنفه

واجعليه يستمع رغماً عنه إلى أخباركِ كلها، والتفاصيل الدقيقة "للغاية" عن كل ما فعلتيه في يومك سواء في العمل أو مع الأهل أو مع الأبناء، ويُفضّل لو كان كل ذلك حتى تجهزي عليه تماماً، مع ضرورة أن تحكي له "بانبهار" عن زملائك في العمل، وأقاربك أيضاً، وعن إنسانيتهم وذوقهم ومهاراتهم، وتنهدي بحسرة في آخر الكلام، وأنتِ تقارنين بينه وبينهم.

فليُجبِر أهله

واحرصي على اهتمامك بالوسائل الفعّالة مثل عدم تصفيف الشعر"ويُفضّل نكشه"، ومخاصمة أدوات التجميل، وطرد الأناقة داخل البيت، والحرص على زيادة الوزن، وعدم مصارحته بما يضايقك "وتوقّع" أن يعرفه من تلقاء نفسه، أو أن يأتي إليك يسألك عما يضايقك منه، وأن يتعهد لك بتجنب كل ما يثير غضبك، وألا يكتفي بذلك بل يوصي أولادك بحسن معاملتك وتقدير "تضحياتك" من أجلهم، و"يُجبر" أهله على حسن معاملتكِ، وأن يضعونك في مكانة أعلى من زوجات أشقائه وإخواته البنات أيضاً.

ردّي على الكلمة بعشرة

وقولي له دائماً إنه جعلكِ تعيشين في الهم، وأنت لم تعرفي شيئاً عن الهم قبل الزواج، وأنه تسبب في إهمالك لجمالك ولأناقتك وبدانتك أيضاً، ووجهي له المسئولية عن كل مرض تصابين به حتى لو كان نزلة برد عادية، وحاسبيه على أي تقصير أولاً بأوّل، وركّزي تفكيرك عليه، وإذا قال كلمة قومي بالرد عليها بعشرة على أن تختاريها بعناية فائقة، وكأن كل كلمة خنجر مسموم يصيب في مقتل، وتعاملي معه بمنطق المثل القائل (الغجرية ست جيرانها) ولا تتسامحي معه أبداً.

الموضوع لامانه منقول وحسيت انى من واجبى كقلب ابيض انى اهدى النفوس اللى حاسه انها مشتعله اليومين دول مابين النون والسين

وطبعا الكل فاهم انى فعلا اتمنى الخير للكل بس يا ويلها اللى مش هاتعمل عكس كل اللى فوق 000مش منى انا

من ربنا اولا000

ثم زوجها ثانيا 000

او الاختيار التانى 000 وفى الحاله دى ابقوا ابعتولى العيال اربيهم انا بقى :rolleyes: :roseop:

ملحوظه هااااامه " خليكوا فاكرين اننا فى باب الابتسام wst:: "

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
294043709.gif
رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 57
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اهى دى النصايح اللى تشرح القلب بصحيح :roseop:

يا رب البت اللى اتجوزها ماتشوفش الكلام ده :rolleyes:

ملحوظة صغير يا ماما قلب أبيض wst:: .. هو حضرتك بتستخدمى الزيرو بدل النقط ليه؟ عموما.. لو حضرتك عايزة تستخدمى النقطة... تدوسى على حرف الزين... بس لازم تدوسى شفت قبليها, يعنى تفضلى دايسة شفت.. و تدوسى على حرف الزين.. هيطلع لك نقط كتير.

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

ومنين نجيب ناس لمعني الكلام يتلوه

تقصدي يا مدام قلب ابيض انتي حكاية

والله في التوقيت ده بالذات كنت بفكر اكتب موضوع اسمه غاوية نكد واكتب فيه اغلب الحاجات اللي حضرتك كتبتيها طبعا مش هاقدر اوصل لاسلوبك ولا بعد الف سنة لكن اغلب اللي كتبتيه كان بيدور في راسي وعايز اعمله موضوع

رابط هذا التعليق
شارك

اذا كانت حبيبتى القلب الابيض قالت كل حاجة انا بس حاضيف شوية نقاط بسيطة ممكن تجيبله الضغط والشلل فى زمن قياسي

خدو عندكم

1- تعذيب الرجل

انت بنفسك تجيبي اى قناه الاغاني الفيديو كليب - وخاصة اللى فيها المطربات المخلعات المتبرجات واستلقطى اى اغنية لاليسا سيلكون او هيقا وهبى واول ما تحسي جوزك اتشدلها واى اوى

تعالى فى اللحظة المناسبة بشويش وغميله عنيه ( قال بتهزرى ) واساليه انا مين ؟؟ حذر فزر ؟؟ :rolleyes:

2- مفيش هدوم نضيفة

احرصي دائما على عدم غسل شرباته وملابسه - وقوليله معلش اصل مسحوق الاتوماتيك خلص من 15 يوم ونسيت اقولك تشترى - :roseop:

3 - اعملى اكلة مش بيحبها

فهميه انك عاملة اكلة من اكلاته المفضلة - اعملى اكلة غيرها خالص ويكون مش بيحبها - وافضلى كل شوية اتصلى بالتلفون اساليه انت فين حتيجي امتى

هو يقولك انا فى الطريق - تقوليله اصل انا عملتلك الاكلة اللى بتحبها - وهو بيبقي مبسوط جدا وكل 5 دقايق اتصلى عليه انت فين ( عنصر تشويق ) لغايه ما يدخل البيت

والمفاجأه تحضرى الغدا وتطلع الاكلة اللى مش بيحبها - يروح يقولك بس انت قولتيلى انك عاملة الاكلة اللى بحبها - تروحى تقوليله بحنية - اخس عليك يا حبيبي يعنى بلاش اهذر معاك - وبعدين انا بحب الاكلة دي اوى يروح يحلف مش حياكل ويدخل ينام بدون اكل ( وهو المطلوب اثباته )

4- ماتش الكورة

كل ما يفتح ماتش كورة فى التلفزيون اقلبي القناه وهاتى فلم عربي - وفى حالة عندكم تلفزيونات اتنين استعينى بصديق وهما الاولاد خليهم يشتركو معاكى وفهميهم انك حتديهم شيكولاته لو اتفرجو على التلفزيون وبكدا تضمنى ان التلفزيونات الاتنين مفهمش مجال تلفزيون عليه فم عربي وتلفزيون عليه كرتون ومايقدرش جوزك يتفرج على ماتش الكورة جو البيت يروح يتفرج عند اصحابه بره البيت ( وهو المطلوب اثباته )

اى خدمة

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق
شارك

مهو مش كل الرجاله ينفع معها الاسلوب ده

لازم برده نعرف ان فيه رجاله صااااااااااااااااااااااااايعه ولاااااااااااااااااااااااااااافه والدنيا يااااااااااااااااااااااااااااااااامه فعصت فيهم يعنى

فدول لا هتخدوا معاهم لا حق ولا باطل ومافيش احسن من الحسنى

يعنى مثلاً ممكن وانت نايم كده وهى جايه تصحيك وانت بقى تعمل انك نايم وتقوم ناطق اى اسم من اسامى صحباتها "" وعيش يامعلم ""

ممكن برده وانت بتتفرج على القديو كليب تبص ليها وتبص على الفديو كليب وتقول الحمد لله على كل شىء "" وعيش برده يامعلم ""

ممكن برده لما تبقى مجهزه ليك اكل اقول لها كلى انتى الاول علشان تعرف اذا كان الاكل مسموم ولا لا ؟؟ بس قولها بجد مش ضحك يعنى

لو تبقى قاعد بتاكل قولها نفسى مره تظبطى الاكل مرات صاحبى فلان ................ وترص يامعلم

اقعد احكى ليها عن واحد صاحبك تزوج من واحده حلوه وكويسه وفى اخر الكلام قول يلا كل واحد بياخد نصيبه هنعمل ايه

استنونا راااااااااااجعين

النصائح العنوابيه لفرس الزوجه اللى هى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

يا ساتر يا رب عليك يا عنبى تصدق بجد انت فرااااس

يا نهار ابيض الى هتقع تحت ايدك و معرفتش تعاملك صح دى امها داعية عليها قصدى دعيلها طبعا

انت قاتل بجد

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق
شارك

على فكرة الحاج عنبى راجل طيب ياستاذة دهبية اللى فى قلبة مش على لسانة بس هو شغل مخة ردا على الحوارات لكن اعتقد انة فى الحقيقة اطيب وارق انسان

وانت ياستاذ عنبى هقولك كلمة احسن من مليون اللى بيقول مابيعملش واللى بيعمل مايقولش

خليك ساكت وخللى الساحة تكون معركة بها صواريخ تقتل بدون صوت هههههههههه النصر لنا

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق
شارك

خلى بالك يا عنبى اى راجل لو نفذ اللى انت بتقولة دة هو اللى هيخرب على نفسة

لان اى واحدة متستحملش الحاجات دى خالص

والست هتكرة جوزها 00 وهيعيش فى عزاب :lol:

لقد اعزر من انزر

وشكر خاص لمدام قلب ابيض على النصائح الغالية دى

على العموم ان من النهاردة

مش هخلى مراتى تدخل المنتدى تانى

[وسط][/وسط]2ah7ju81.gif

رابط هذا التعليق
شارك

مهو مش كل الرجاله ينفع معها الاسلوب ده

لازم برده نعرف ان فيه رجاله صااااااااااااااااااااااااايعه ولاااااااااااااااااااااااااااافه والدنيا يااااااااااااااااااااااااااااااااامه فعصت فيهم يعنى

فدول لا هتخدوا معاهم لا حق ولا باطل ومافيش احسن من الحسنى

يعنى مثلاً ممكن وانت نايم كده وهى جايه تصحيك وانت بقى تعمل انك نايم وتقوم ناطق اى اسم من اسامى صحباتها "" وعيش يامعلم ""

ممكن برده وانت بتتفرج على القديو كليب تبص ليها وتبص على الفديو كليب وتقول الحمد لله على كل شىء "" وعيش برده يامعلم ""

ممكن برده لما تبقى مجهزه ليك اكل اقول لها كلى انتى الاول علشان تعرف اذا كان الاكل مسموم ولا لا ؟؟ بس قولها بجد مش ضحك يعنى

لو تبقى قاعد بتاكل قولها نفسى مره تظبطى الاكل مرات صاحبى فلان ................ وترص يامعلم

اقعد احكى ليها عن واحد صاحبك تزوج من واحده حلوه وكويسه وفى اخر الكلام قول يلا كل واحد بياخد نصيبه هنعمل ايه

استنونا راااااااااااجعين

النصائح العنوابيه لفرس الزوجه اللى هى

خطاب شديد اللهجة :lol:

اجتماع طارىء فى نون النسوة :lol:

حتلاقونى واقفة مستنية على الباب - بسرعة

حنعمل خطة لان فيه واحد - حيتضرب :lol:

واول حرف من اسمه

محمد عنبي :lol:

اكيد عرفتو الهدف - تعالو نتجمع نشوف حنعمل فيه ايه :lol: :lol:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق
شارك

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لالالالالالالالالالالالالالالالالالا

خلى بالك يا اغابى عنبى وراااااااااااااااااااااااااااة

ردالة ولا مش واخدة بالك وااااااااااااااااااااااااااصل

[وسط][/وسط]2ah7ju81.gif

رابط هذا التعليق
شارك

ذهبية مشاركة بتاريخ اليوم, 11:50 AM

يا ساتر يا رب عليك يا عنبى تصدق بجد انت فرااااس

يا نهار ابيض الى هتقع تحت ايدك و معرفتش تعاملك صح دى امها داعية عليها قصدى دعيلها طبعا

انت قاتل بجد

هذه هى البدايه فقط وما خفى كان اعظم

sarmar مشاركة بتاريخ اليوم, 12:09 PM

على فكرة الحاج عنبى راجل طيب ياستاذة دهبية اللى فى قلبة مش على لسانة بس هو شغل مخة ردا على الحوارات لكن اعتقد انة فى الحقيقة اطيب وارق انسان

وانت ياستاذ عنبى هقولك كلمة احسن من مليون اللى بيقول مابيعملش واللى بيعمل مايقولش

خليك ساكت وخللى الساحة تكون معركة بها صواريخ تقتل بدون صوت هههههههههه النصر لنا

قولتش انا حاجه الناس كلها بتقول الحاج عنبى طيب القلب سرير القلب "" يعنى ايه الحته دى ""

اغابي مشاركة بتاريخ اليوم, 12:16 PM

خطاب شديد اللهجة

اجتماع طارىء فى نون النسوة

حتلاقونى واقفة مستنية على الباب - بسرعة

حنعمل خطة لان فيه واحد - حيتضرب

واول حرف من اسمه

محمد عنبي

اكيد عرفتو الهدف - تعالو نتجمع نشوف حنعمل فيه ايه

مبنخفش وعيال رجاله قووى قووووووووى قووووووووى

:lol: :lol: :lol:

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

لما انت يا عنبى مش قد الخنائة الحريمى

بتتكلم لية00 فى كرسى الاعتراف نجيبك من تحت الكرسى ودلوئتى مستخبى ورا الكنبة

اعمل انا اية انضرب مكانك واخلص؟

[وسط][/وسط]2ah7ju81.gif

رابط هذا التعليق
شارك

ووووووووووووووووووووااااااوووووووووووووووووووووو

موضوع اكتر من رائع وسبحان الله ههههههههههههههههههههه

المهم تسجيل متابعه وادينى قاعده مش هروح بعيد

مش شفت موضوع مفيد كده بقالى فتره ايوه كده اشجونا بالاحاديث الممتعه دى :lol:

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

136570687.gif

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق
شارك

ووووووووووووووووووووااااااوووووووووووووووووووووو

موضوع اكتر من رائع وسبحان الله ههههههههههههههههههههه

المهم تسجيل متابعه وادينى قاعده مش هروح بعيد

مش شفت موضوع مفيد كده بقالى فتره ايوه كده اشجونا بالاحاديث الممتعه دى :wub:

شريرة شريرة شريرة

[وسط][/وسط]2ah7ju81.gif

رابط هذا التعليق
شارك

PM

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لالالالالالالالالالالالالالالالالالا

خلى بالك يا اغابى عنبى وراااااااااااااااااااااااااااة

ردالة ولا مش واخدة بالك وااااااااااااااااااااااااااصل

طبعا وراة ردالة ولايمكن يتنازلو عنة خللى بالك ياجو انة عندة ربنا يخليلة عيل اسمة شنبو عقبالك ومش عايزين ضرب نار

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق
شارك

تقصد مين ياجو شريرة شريرة شريرة

تقصد مدام بوسى لالالالالا حرام عشان عمرو خللى شريرة واحدة بس

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق
شارك

ربنا يخليك ياجوووووووووووووو انا بقول طول عمرك حوووونين

ولما بوسى تعمل كيكة اسفنجية بقشر البرتقال والموز والبطيخ مش هتنسانا

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق
شارك

حذفت بمعرفتي

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق
شارك

مين ده اللى عايز يضرب محمد عنبى

اجرى يا جو كله يجرى..........هههههههههههههههههههههه

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن


24556918.jpg

nX0pp2.png
رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...