اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الأسد أهون عليها من الرجل

Recommended Posts

اسف يا ياسر عن خروجى عن سياق الموضوع لكن عندى تحذير مهم لكل الناس

جائنى الحاج سعيد جارى منذ قليل وكائة خارج من مشاجرة مع احد فقلت لة ماذا حدث لك فقال لى

انا اعرف ان زوجتك طيبة وممكن تنخدع فى الناس00 فقلت لة ماذا حدث

فقال لى لقد رن جرس الباب ففتحت الباب ووجدت سيدتان منقبتان وقالت واحدة منهم لو سمحت كوب ماء

فقلت لها طبعا من عينيا ودخلت احضر كوب الماء وعندما عدت رايت واحدة دخلت حجرة النوم والثانية ضربتنى على ظهرى اوقعتنى على الارض

وسرقت فلوسى ودهب ابنتى

يا جماعة خلى بالكم السرقة منتشرة اليومين دول بطريقة بشعة متفتحوش لاى حد وعلمو اطفالكم انهم ميفتحوش لحد غريب

دى امانة وكان لازم ابلغها00 اسف على الازعاج

رابط هذا التعليق

جائنى الحاج سعيد جارى منذ قليل وكائة خارج من مشاجرة مع احد فقلت لة ماذا حدث لك فقال لى

فقال لى لقد رن جرس الباب ففتحت الباب ووجدت سيدتان منقبتان وقالت واحدة منهم لو سمحت كوب ماء

فقلت لها طبعا من عينيا ودخلت احضر كوب الماء وعندما عدت رايت واحدة دخلت حجرة النوم والثانية ضربتنى على ظهرى اوقعتنى على الارض

وسرقت فلوسى ودهب ابنتى

يا جماعة خلى بالكم السرقة منتشرة اليومين دول بطريقة بشعة متفتحوش لاى حد وعلمو اطفالكم انهم ميفتحوش لحد غريب

جو .. الكلام ده حصل فعلا...........؟!!!!!!!!!!!!

يعني منطقي ان راجل هيفتح باب بيته و يلاقي اتنين حريم منتقبات و يطلبوا منه كوباية مايه

( رغم ان المنطقي اننا نسال الراجل ده ساكن ف انهي دور عشان ينطلب منه كده و طبيعة البناية اللي هو ساكن فيها شكلها ايه )

و بدل ما الراجل يقول اهلا و سهلا بيكم .. يا واااااااااااااد يا فلاااااااااااااان هات كوبايتين مايه من عندك او حتي يا فلااااااااانه ( المدام يعني )

يقوم سايب الحريم واقفة بره و يدخل هو بنفسه عشان يجيب المايه و يلاقي واحدة منهم داخلة علي غرفة نومه دايركتلي من غير ما تدور عليها

و التانية داخلة تضربه...

صلاة النبي احسن ع الفيلم الجامد جدا ده

عموما

الموضوع موضوعك و قول اللي عندك يا صاحبي

بس انا شايف ان الحوار كده مش راكب

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا هندسة موضيعك يا عم ياسر

شوف يا عزيزى أن ما يهزم علاقة الرجل والمرأة لهو الكذب الرجل والمرأة يمكن ان يتحابو بدون علا قة سابقة قبل الزواج لو وثق الاثنان ان ما يظهرانة من تعامل يخلو من الكذب عندها سيؤلف الله بين القلوب ويزرع الحب وينمو بينهم اما ان تضيع المرأة او الرجل عمرهما فى محاولة لجذب كلاهما لبعض بدون صدق فى التعامل وكذب ومداهنة فلن يسمح احدآ منهم للأخر ان يحتوية ويصبح لحكيم قصتك دور مهم للأثنين تمنياتى لكم جميعآ بالتوفيق فى حياتكم الصدق اقصر الطرق لثقة الناس بك فما بالك بنصفك الأخر

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

ليس كل الرجال اسود وليس كل امرأءة لها القدرة على الترويض

نعم ، لان الاسود " عينيهم مش زايغة

نعم لان الاسود " لاتغتصب "

نعم لان الاسود " لاتنتهك عرضا "

نعم لان الاسود لاتعرف " الكيف "

نعم لان الاسود لاتعرف " اللؤم والخباثة "

نعم لان الاسود لاتعرف " المداهنة "

نعم لان الاسود لاتعرف " الغش والخداع "

وفوق كل هذا فليس من اللائق ان نسمى العلاقة بين الرجل والمرأة " ترويض " فليس اى منهم حيوان ، وكيف نسميها ترويضا ومعروف ان الترويض يكون دائما للمخلوقات البرية .

الم يقل الرسول صلى الله عليه وسلم :

" إنما النساء شقائق الرجال، ما أكرمهن إلا كريم، وما أهانهن إلا لئيم "

اليس الله هو القائل :

﴿ وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴾

جنرال فعلا والله جنرال

:unsure: :unsure:

رابط هذا التعليق

وسرقت فلوسى ودهب ابنتى

لا تعليق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

وسرقت فلوسى ودهب ابنتى

ولو انى لا احب الخروج عن سياق الموضوع ، ولكن بما ان صاحب الموضوع تفضل بالرد فاسمح لى بالرد ،

يحدث أكثر من كده يا جو

بيطلبوا دخول التواليت ويستكشفوا البيت او يكون لديهم علم مسبق بتفاصيل الشقة من عامل الانابيب مثلا .

ومش شرط ان يكونوا منقبات فقد حدثت من محجبات ، وفى الماضى البعيد حدثت من غير المنقبات وغير المحجبات حيث لم يكن هناك نقاب او حجاب ، معلش انتوا ماتوعوش على الحاجات دى.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

والله انا كنت عايزة اقول بيحصل كدة واكتر

ويظهر الجماعة المستغربين لا يقرأون جريدة الحوادث

حاجات تشيب

والعقول الاجرامية الواحد ميستبعدش عنها حاجة

دول بيخططوا وبيدرسوا مش بيروحوا كده بطريقة عشوائية

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

سدئونى دة اللى قالو ليا وهو ساكن فى الدور الارضى

وكان لوحدة مراتة خرجت وبنتة كانت فى الكلية

دة على حد قولة

بس انا قلت لة ممكن يكونو رجالة لابسين كدة علشان متتعرفش عليهم لما تيجى تبلغ

فقال لى لا انا سمعت صوتهم كويس وهما بيتكلمو

انا بس يا جماعة مش بحذر من الشخصيات المنقبة متفهموش غلط لان دة اللى اتحكالى

انا بحذر من السرقة اللى شغالة اليومين دول

المدام بتاعتى كان هيتسرق منها شنطة يدها بواسطة شباب كانو فى عربية جيب جديدة وهى ماشية جنبها تفاجئت بالعربية بتجرى بسرعة وواحد مد ايدة يخطف الشنطة

لولا ستر ربنا يد الشنطة انقطعت والشنطة وقعت على الارض

تم تعديل بواسطة joo

رابط هذا التعليق

دة على حد قولة

المدام بتاعتى كان هيتسرق منها شنطة يدها بواسطة شباب كانو فى عربية جيب جديدة وهى ماشية جنبها تفاجئت بالعربية بتجرى بسرعة وواحد مد ايدة يخطف الشنطة

مكنوش ملتحين الجماعة اللي جوا السيارة الجيب دي ، مشكلة كمان لو كانو متجوزين المنقبات اللي هجمو على جارك ده ، بس ده خايب أوي أتنين ستات يعتدو عليه ياوقعة الرجالة الملحوسة

رابط هذا التعليق

دة على حد قولة

مكنوش ملتحين الجماعة اللي جوا السيارة الجيب دي ، مشكلة كمان لو كانو متجوزين المنقبات اللي هجمو على جارك ده ، بس ده خايب أوي أتنين ستات يعتدو عليه ياوقعة الرجالة الملحوسة

شكرااااااااااااااااااااااااا

رابط هذا التعليق

طيب انا بنت خالتى ساكنة فى حدائق القبة

وجوزها فى الكويت له 16 سنة وهى من الستات اللى يمشو فى الشارع بيفتخرو بكمية الذهب الكتير اوى - فاترينة ذهب متنقلة ماشية - الغوايش كتير اوى والخواتم والسلسلة عاملة زى الجنزير بتاع العجلة مش سلسلة عادية والساعة ذهب وسلفتها برضوه لابسة يجى 2 كيلو ذهب - المهم من سنتين كده راحو مشوار على الساعة 12 الضهر والشموسة موجودة - واخدت تاكسي علشان يروحو شبرا كانت جنب سواق التاكس واحدة ست تقريبا قريبته او معرفته لانهم فى الطريق كانو بيحكو سوا وكانت هى دي اخر حاجة فاكرينها - صحيو لاقو نفسهم فى المقطم فوق زباله وحواليهم اكوام زباله وكل واحدة فيهم مش معاها ولا اى ذهب ولا شنطة ولا فلوس - موقف ماساوى - جدا - وتقدر الخساير الاجمالى ب24 الف ج ذهب اتسرقت من الاتنين .

داه مش فلم - دي حقيقة يا اخوانا .

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

دة على حد قولة

شكرااااااااااااااااااااااااا

آآآآآآآسف بهزر معاااااااااااااك والله ،

محدش يعلق كتير

رابط هذا التعليق

ياااااااا اخوة الموضوع خد ابعاد تانية خالص

بصوا فوق على راس الموضوع

ايه يا ياسر فينك

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

بص يا عم ياسر بالنسبة للموضوع بتاعك

انا عندى كلام تانى ان الراجل لازم يصبح مراتة بعلئة ويمسيها بعلئة

اية رئيكم

رابط هذا التعليق

اية رئيكم

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

تصدق بقي انت كده شكلك عاوز علقه :roseop:

اوعي تزعل احسن :unsure:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اية رئيكم

هو ده الكلام.............ههههههههههه

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

[/ size] uعلقة علقة ؟؟ طيب ازاى تضرب مراتك ام عيالك ؟؟؟ بلاش مراتك حد يرضاها لاختة ولا عمتة ولاخالتة تنضرب لا وكمان مرتين فى اليوم قبل الفطار وبعد العشا

الكلام الجد فعلا ان موضوع الترويض وان الرجل اسد والزوجة اسداية يعنى من فصيلة واحدة وهيفهمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوا بعض اذا كان التفاهم موجود بتيجى المودة والرحمة

اما كيفية التفاهم اصلا هيا دى المشكلة لان الاسد بيفهم ان الاسداية بتفهموا زى ماهو عايز ويعتقد انها فهمتوا زى ماهو عايز ويكتشف انها مافهمتش منة الا زئيرة وشخيرة وهو نايم

والاسداية نفس الشىء بتعتقد ان جوزها الاسد فاهمها كويس زى ماهيا عايزة ولكن تكتشف بعد ذلك ان الاسد بية فهمها بطريقتة فقط

طيب اوالحل اية فى المجتمع الاسدى دة ؟؟؟ الحل انة يكون التفاهم بصوت عالى يشترك فية الجيران لتوصيل المعلومة وتندب الاسداية خظها العاثر اللى وقعها فى هذا الاسد ويلوم الاسد نفسة على اليوم اللى كان قافل عينة وراح بيت الاسداية يطلبها من اهلها

وتتكرر قصة الاسد والاسداية من اشخاص لخرين مع العلم بان كلا من والدة الاسدين عرفت واصبحت خبيرة فى ترويض السيد جوزها وعارفة انة لابد وان تسمع نصايح ستها فاكرينها

نصيحة أم لابنتها قبل زواجها نموذج لما تزرعه الأم في نفس الابنة من قيم تصلح بها الحياة الزوجية وتحمي بها الأسرة إن وصية إمامة بنت الحارث زوجة عوف الشيباني لابنتها قبل زواجها من عمرو بن حجر أفضل مثال لذلك فقد قالت لها : انك فارقت بيتك الذي منه خرجت وعشك الذي فيه درجت إلي رجل لم تعرفيه وقرين لم تألفيه فكوني له أمة يكن لك عبدا واحفظي له خصالا عشرا يكن لك ذخرا

الأولي والثانية فالخشوع له بالقناعة وحسن السمع له والطاعة

وأما الثالثة والرابعة : فالتفقد لموضوع عينه وأنفه فلا تقع عينه منك علي قبح ولا يشم منك إلا أطيب ريح

وأما الخامسة والسادسة : فالتفقد لوقت منامه وطعامه فإن تواتر الجوع ملهبه وتنعيص النوع فغصبه

وأما السابعة والثامنة : فالاحتراس بماله والارعاء علي حشمه وعياله وملاك الأمر في المال حسن تقدير وفي العيال حسن التدبير

وأما التاسعة والعاشرة : فلا تعصي له أمرا ولا تفشي له سرا فإنك إن خالفت أمره أوغرت صدره وإن أفشيت سره لن تأمني غدره ثم إياك والفرح بين يديه إذا كان مهتما والكآبة بين يديه إذا كان فرحا

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

هو طبعا قصة الرجل الحكيم قصة خيالية من وجهة نظري

بس لو فكرنا من وجهات نظر مختلفة هنشوف افكار مختلفة

زي ان الست دي بتحبه وبتغير عليه فعايزاه يسمع كلامها ويتمسك بيها اكتر

او لقته داير على حل شعره وبيصاحب او عايز ينفصل عنها

او انها محبة للسيطرة

او انه شخصية صعبة التعامل

ودول وغيرهم بيأكدوا حاجة واحدة بس

انها مش حاسة انه حاسس بيها

ووهذا ما دفعها لليأس مع تحفظي على الاسلوب

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...