اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرجوك .. أعطنى هذا الدواء

se_ Elsyed

Recommended Posts

عندي مشكلة يا جدعان مطيرة النوم من عيني والله

الولا عبد الرحمن أبني عنده دلوقت سنة و 8 شهور ... ومورينا النجوم في عز الضهر .. عنده عُقده غريبة من اي ادوية .. ومجرد بس ما نقرب ناحيته دواء الشرب يعيط ويرجع كل اللي في بطنه ..

ومن أسبوعين جاله دور برد عادي مع احتقان وصديد على اللوز .. الدكتور كتب لنا طبعاً مضاد حيوي ومخفض للحرارة وحاجات عشان توسيع الشُعب

أقسم بالله ما داق الدوا من أساسه .. كل ما نقرب معلقة الدوا منه يادوب بس لو داقها بلسانه ... وعاديك على اللي بيحصل

لدرجة إنه نزل 4كيلو في الأسبوعين دول

الأفظع من كده الدكتور أضطر أنه يحجزه 4 أيام بالمستشفى عشان بس يديله الدوا في المحاليل

نفس الشي لو جاتله نزله شُعبية وأتكتب له على جلسات بخار ... يفرج علينا أمة لا إله إلا الله في المستشفى وبدون فائدة .. لدرجة الدكتور قالي أنا هاعمل محاولة وأكتب لشركة التأمين تصرف لكم جهاز بخار . وده مش من ضمن تغطيات التأمين الصحي .. لكن الشركة طلعوا جدعان معايا وصرفوا لي جهاز وأتعلمت أعمل الخلطة بتاعت الفانتولين إزاي .. لكن أنسى يا عمرو الجهاز مرمي رمية البوبيهات في البيت .. ومجرد ما يشوف الماسك يقرب لوشه هاتك يا عياط وبحلصه في الأرض

أضف إلى ذلك .. لو عيط عشان حاجه معينه ... مرتين تلاته عياط يصحبها حالة ترجيع فظيعه

أنا لسه راجع من البيت دلوقت .. والدكتور قالي النهاردة بدل ما نحجزه تاني أنا هاصرف له مضاد حيوي طعمه فراولة ...

مش عايز حد يقول لي طب ما تحط له الدوا في العصير ... هأ هأ هأ

عملت كده

جبت نص كوباية عصير فراولة .. وصبيت عصير أخواته عشان يشجعوه .. وهو حطيت له الدوا في قلب العصير والدوا طعمه وشكله فراولة أساساً .. ويادوب داقه بطرف لسانه والله ويروح مرجع ومبهدل الدنيا .. وياريتني ما أديتهوله لأنه بيرجع الحليب الصناعي اللي عايش عليه ..

وطبعاً جربنا له الدوا في الرضعه ... وفقسه أبن الذين وما بقاش يشرب الحليب

الدكتور برضوا صرف لنا تحاميل عشان الترجيع وهانجربها معاه النهاردة

وإلا هايضطر يحجزه تاني لان عنده زكام ورشح وأرتفاع في درجة الحرارة وتحاميل المخفضات مش مُجديه لان سببها الرشح والزكام اللي مش بيروح لأنه ما بياخدش العلاج ..

حد من دكاترتنا الكبار عنده حلول جوهرية ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا اسفة جدا يا استاذي سين سين

الف سلامة علي عبد الرحمن

ربنا يعافيه يا رب و يعفو عنه...و يهون عليكم

مش عندي اجابة......بس هروح اغطس و احاول ادور لحضرتك علي اجابة

انا فاكرة اللي كان بيتعامل معايا و انا صغيرة....انا كنت بتكتف و بيتعملي تثبيت اكتاف عشان ابلع الدوا....بس الحقيقة موضوع الترجيع كان دايما بيتقالي متطاوعيش نفسك....و بعديها فيه محاولات كتيرة للالهاء

الف مليون سلامة

رابط هذا التعليق

طبعا انا مهندس وماليش فى المواضيع دى

ولكن اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيه ويرفع عنه وعنكم يا عم سى السيد

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انا فاكرة اللي كان بيتعامل معايا و انا صغيرة....انا كنت بتكتف و بيتعملي تثبيت اكتاف عشان ابلع الدوا....بس الحقيقة موضوع الترجيع كان دايما بيتقالي متطاوعيش نفسك....و بعديها فيه محاولات كتيرة للالهاء

الله يسلمك يا ريهام يا بنتي

بس الواد بيقول يا حمو .. قصدي عنده سنة ونص .. هاقول له ما تطاوعش نفسك الأمارة بالسوء يا عبد الرحمن

أعقل يا عبد الرحمن

تتصرف كيف يا عبد الرحيم

تفتكري هايسمع كلامي ؟

وبعدين إذا كان على تثبيت الأكتاف فعندي عُمر مجنون مصارعة ومتعلق بالكابتن ممدوح فرج وعارف كل حركات الفينيش والسوبر سوفليكس وبينفذها ولا أندر تيكر في زمانه

لكن المشكلة في الترجيع

أما لو جبتي لي حل يا ريهام ليكي عندي حقنه فيتامينات ما تقوليش لعدوك عليها

رابط هذا التعليق

طبعا انا مهندس وماليش فى المواضيع دى

ولكن اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيه ويرفع عنه وعنكم يا عم سى السيد

الله يكرمك يا باشمهندس

طب بصفتك مهندس كهربا

تفتكر أكهربوا الأول قبل ما أديله الدوا .. ولا بعد ما أديهوله ؟

رابط هذا التعليق

لا ازاى انت تعلى الفولت من 220 فولت لحد 400فولت مرة واحدة وبعدين تنزله لصفر مرة واحدة برده...... :blink: :lol:

يا عم حرام عليك....بعد الشر عليه من الكهربا....ده طفل وياعينى انا عارف ان الاطفال فى السن ده بيبقوا ضعفا ومبيستحملوش اى شوية هوا

فعلى حكايتك دى والله كتر خيره انه مستحمل......اينعم معنديش اولاد بس عندى ولاد اخواتى وباشوفهم

عموما برده ربنا يشفيه ويباركلك فيه اخى الفاضل هو وزعيم العصابة عمر باشا

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

يا عم هي مش كيميا

كم عدد الطرق لإدخال الدواء الى جسم المريض؟

1- البلع كالأقراص

2- الحقن بالحقن

3- الحقن بالأي في

4- اللبوس او التحاميل

5- الاستنشاق (زي بخاخة الربو)

في حالة عبد الرحمن ماينفعش معاه غير الطريقه 2 او 3 او 4

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مافيش حل غير الحقن

ويبقي هو اللي جابه لنفسه

اولاً الف مليون سلامه على عبدالرحمن

وربنا يارب يشفيه ان شاء الله

هو فعلاً مافيش قدامك الا الحقن وميزة الحقن ان تأثيرها بيكون سريع لان بيسهل على الجسم امتصاصها

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذي سين سين

لقيت شوية الحاجات دي ع النت

معلشي مش لحقت اغير الضمير...يعني هتلاقي كيف تجعلين....ابدأي سيدتي....البركة في حضرتك بقي....احنا هنسيب الواد عبد الرحمن...و نقعد نغير الضماير...معلشي اقراها كده و خلاص

"كيف تجعلين طفلك يتناول دواءً كريه الطعم؟

يدرك الأهل أن إعطاء الطفل دواءً سيء الطعم قد يعطي مفعولاً عكسياً يجعل الطفل يكره، بل يرفض تناول الدواء. فإليك بعض الطرق التي تحتالين بها على طفلك:

سدي أنفه بأصبعك:

عندما يكون الطفل مزكوماً، فإنه لا يشعر تماماً بطعم الأغذية لذلك قولي لطفلك أن يسد أنفه أو قومي أنت بذلك مما يمنع الشعور بالطعم السيء.

بردي فمه:

دعي طفلك يمص قليلاً قطعة ثلج، أو أطعميه بعض معالق البوظة قبل إعطائه الدواء. فالبرد يخدر الحليمات الذوقية ويقلل من حساسيتها. ثم أعطيه الدواء بعد هذه العملية مباشرة.

موهي الطعم:

إخفي الطعم السيء وذلك بدمج الدواء مع كمية قليلة من طعام يحبه: مربى، عسل، موزة مهروسة، لبن محلى، كريما حلوة… انتبهي.. لا تذيبي الدواء في كمية كبيرة من السائل أو الطعام.

بعد تناول الدواء مباشرة: أعطي طفلك مباشرة مشروباً طازجاً أو عصير فواكه، حليب أو بسكوتة جافة، او قطعة شكولا. كما أن لمعجون الأسنان فعالية جيدة، فبعد تناوله الدواء دعيه مباشرة يفرشي أسنانه.

كوني حازمة:

على الطفل أن يفهم أنه لا خيار لديه: عليه أن يأخذ الدواء، وهذا أمر غير قابل للتفاوض. ولا تنسي نهنئته ومداعبته بعد تناول الدواء.

إبقي مصغية:

إذا كان طفلك يكره بشدة طعم الدواء، أخبري الطبيب بذلك، فمن الممكن أن يغير له الدواء بآخر له طعم مقبول أو بصنف دوائي آخر. إذا كان طفلك يعاني من ابتلاع حبة الدواء، حتى لو كان كبيراً، فاطلبي من الطبيب أن يغير الدواء إلى شراب إن توفر.

عند الرضع:

لا تسطحي الطفل على ظهره لإعطائه الدواء كي لا يختنق، احمليه بين ذراعيك مع الاحتفاظ بوضعية تمديده بشكل خفيف وأنت تسندين رأسه.

إذا كان طفلك يتحرك كثيراً فلا بد أن يساعدك شخص آخر يمسك بيدي الطفل بينما تعطيه الدواء، وإذا كنت وحيدة امسكي يديه كي لا يدفع الدواء بهما.

لإدخال الدواء لفمه، يفضل إدخاله عبر سرينغ بلاستيكي أو قطرة دوائية، وتجنبي إعطاءه الدواء بالرضاعة. أدخلي الدواء بلطف من جانب اللسان.

حاولي دائماً أن تحببي طفلك بأخذ الدواء عن قناعة ورضا تام, ليتمكن الطفل من الحصول على الاستفادة القصوى من الدواء, وأيضاً كي لا يؤذي نفسه بالبكاء المتواصل خاصة إذا كان مريضاً ويعاني من آلام معينة.

فإذا تقيأ الطفل الدواء لأنه لم يستطع الاحتفاظ بأي شيء في معدته, لا بد في هذه الحالة من إعطائه دواء لمنع القيء, والذي يتوفر غالباً على شكل تحاميل.

وبعد وضع التحاميل للطفل يجب أن يبقى نائماً على بطنه لمدة 5دقائق على الأقل, فحاولي أن تشغليه بمشاهدة التلفاز أو بحكاية ترويها له, كما يمكنك أن تشرحي له أنه يجب أن لا يذهب للحمام قبل مضي نصف ساعة على الأقل.

أما إذا تقيء الطفل الدواء لرفضه له؛ فإذا كان هذا الدواء مضاد حيوي حاولي إعطائه جرعة أخرى في أقرب وقت إذا لم يكن توقيت الدواء بالأمر الهام, ويجب أن تنتظري حاولي ساعة قبل أن تحاولي إعطائه الدواء مرة أخرى.

وفي حال عاود الطفل وتقيء الدواء مرة أخرى فعليك إيجاد طريقة بديلة لإعطائه الدواء, مثل إضافة الدواء إلى بعض العصير الطبيعي, أو بوضع الدواء ضمن الطعام المفضل لدى الطفل؛ وذلك لإخفاء طعم الدواء إذا كان طعمه سيئاً أو إذا رفض الطفل أخذ الدواء لسبب أخر."

و يا رب ينفعوا....و لازم تطمنا علي عبودي...ماشي

ملحوظة علي جنب: الله يسامح حضرتك.....حقنة فيتامينات ايه بس.....انا بخاف من خيالي انا مش هنا :blink:

رابط هذا التعليق

الحقيقة يا أستاذ سين سين

الموضوع بالنسبة لعبد الرحمن باشا

موضوع له شقين

الأولاني أن مع التهاب الحلق الطفل بيقرف و يرجع لأن البلغم ما بيتصرفش بالتفل أو التمخط فمع أي حاجة يبلعها

الطفل بيرجع

و ده طبعا غصبا عنه

والشق التاني نفساني و بيبقى رد فعل للغصب على الدوا

لازم شوية محايلة

و تشوفوا حاجة بيحبها تعملوها مكافأة لو رضي ياخد الدوا

أنا عندي ابني الكبير كان كده

و بنتي الوسطانية في أولى ابتدائي لحد دلوقتي بتغلبني في دوا الشرب

هو الترجيع بيبقى كويس لأنه بيطلع البلغم

بس المشكلة انه بيرجع الدوا

هو في حل كنت بأعمله مع ولادي

اني اديهم عسل و ليمون أو عسل سدر- و الأخير طعمه أفضل- عشان يطلع البلغم

و ابقى مجهزة نفسي على الترجيع

و بعدين ياخد الدوا

هي التحاميل أحسن من أدوية الشرب لو أمكن

و ربنا يعينكم عليه

و يشفيه شفاء لا يغادر سقما

آمين

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الله يسامح حضرتك.....حقنة فيتامينات ايه بس.....انا بخاف من خيالي انا مش هنا :blink:

عندي ليكي طريقه بقى ..إنما إيه

عمليه تمويه ... أو نضيف لك الحقنة إلى موزايه مهروسة في وسط حلة بطاطس بالدِمعه .. ياااااااااااااااه والله أنا جوعت :lol:

شكراً على النصايح الغالية يا ماما لماضه

بس الأفعال دي ما تنفعش إلا مع عيل كبير مش بيبي ...

بُصي من الأخر

انا لما هاروح .. هاعلقه من رجلية في النجفه .. ويا إما ياخد الدوا بالذوق .. يا هاخليه ينور بدل النجفه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ابو عمر الف سلامه على عُبـَد .

طبعا الاخوه جزاهم الله كل خير اعطوك النصائح المفيده و اهمها كما اسلفوا موضوع الحقن

و دى مش بس سريعه الامتصاص من الجسم او كامله عن طريق الوريد و لكنها ستكون بإذن الله

الحاسمه لعبودى انه يلين دماغه و يشرب الدوا احسن له من الشكشكه . :blink:

و ندعوا له بالشفاء

لا بأس طهور إن شاء الله ....

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

يا عم هي مش كيميا

1- البلع كالأقراص

2- الحقن بالحقن

3- الحقن بالأي في

4- اللبوس او التحاميل

السلام عليكم

مش بقولك انك ..حافظ ..مش مذاكر :blink:

6- المراهم و الكريمات الجلديه

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

الف سلامة علي عبد الرحمن ربنا يشفيه ان شاء الله

في موضوع الاطفال والمضادات الحيوية متهيألي مفيش احسن من الحقن

تم تعديل بواسطة سمبا
رابط هذا التعليق

الف سلامة على عبدالرحمن يا ابوعمر

شوف يا ريس

بالنسبة للمضاد الحيوى مفيش غير الحقن ,الدكتور يكتب له على حقنتين سيفوترايكسون او اى مضاد مناسب , الحقنة مرة واحدة باليوم او كل 12 ساعة

الخيار التانى انه يعطى له مضاد حيوى معلقة كل 24 ساعة ولما تبقى مرة واحدة فى اليوم احسن من 3 مرات

بالنسبة للخافض الحرارة ياخد تحاميل (لبوس )خافضة للحرارة زى فيفادول او ادول او تايلينول اذا لم يكن عندة اسهال

بالنسبة لجهاز البخار مش لازم تلبسه الماسك خلى الجهاز شغال فى الهوى بجوارة فى مكان ضيق وخلية يلعب جنب الجهاز وهو هيستنشقه بطريق غير مباشر وممكن تزود الجرعة شوية طالما انها بعيدة عنه

اعطيه الحقن لما تروح مرة عشان تعطيه الحقنة احسن ما يحجز فى المستشفى

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

يا عم هي مش كيميا

1- البلع كالأقراص

2- الحقن بالحقن

3- الحقن بالأي في

4- اللبوس او التحاميل

السلام عليكم

طب ايه رأيك بأه ان انت اللي حافظ؟ :blush2:

عشان مفيش طريقه من اللي انا قلتها فوق دول الا و تلاقي ليها بديل عن طريق التعاطي بالفم و يمكن استبداله بأحد الطرق الأربعه الأخرى و هو الحل في حالة عبد الرحمن

انما الكريمات و المراهم بتبقى لعلاج مرض جلدي بالدهان السطحي او المساعده في علاج مرض عضلي و غالبا استبداله بالفم بيكون نادر جدا (يعني مش موضوعنا خالص)

و الا كنت اضفت ليهم الحقنه الشرجيه كمان يا معلم :lol:

شوفت بقى مين اللي حافظ؟؟

ولا مش صح يا معلمي؟؟؟؟ :lol:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا عم هي مش كيميا

1- البلع كالأقراص

2- الحقن بالحقن

3- الحقن بالأي في

4- اللبوس او التحاميل

السلام عليكم

طب ايه رأيك بأه ان انت اللي حافظ؟ :blush2:

عشان مفيش طريقه من اللي انا قلتها فوق دول الا و تلاقي ليها بديل عن طريق التعاطي بالفم و يمكن استبداله بأحد الطرق الأربعه الأخرى و هو الحل في حالة عبد الرحمن

انما الكريمات و المراهم بتبقى لعلاج مرض جلدي بالدهان السطحي او المساعده في علاج مرض عضلي و غالبا استبداله بالفم بيكون نادر جدا (يعني مش موضوعنا خالص)

و الا كنت اضفت ليهم الحقنه الشرجيه كمان يا معلم bsh:)

شوفت بقى مين اللي حافظ؟؟

ولا مش صح يا معلمي؟؟؟؟ ;)

لا مش صح يا معلمى

السلام عليكم

حبيبى من ايام مطعم الحمد بتاع الفول اللى جنب الجامعه فى الجيزه ....زهرورتى

انت هاتفتى فى دى كمان يا زهيرى ...من قال لا ادرى فقد افتى يا حبيبي

انت سألت سؤال و جاوبت و كانت الاجابه ناقصه انا كملتهالك

ما فيش جزاك الله خيرا يا ابو عمر و خلص الموضوع ..

.

كمان هاتبمبك و تتفلسف زى الكنداويه :lol:

ايه الى جاب سيره ده مكان ده انت سألت سؤال محدد عن حاجه محدده و اجابتك كانت ناقصه

و ده مش عيب ( انا اعرف واحد برضه كانت إجابته بتيقى ناقصه احيانا و اتعالج و بقى ميه ميه :lol: )

لزومه ايه تدخل فى سكه تانيه ممكن يبقى فيها مطبات ( كمان دى شرب خمر عند غير المسلمين !!!)

.

انما الكريمات و المراهم بتبقى لعلاج مرض جلدي بالدهان السطحي او المساعده في علاج مرض عضلي و غالبا استبداله بالفم بيكون نادر جدا

الفولتارين و الفلدين جل مثلا يمكن استخدامهم لعلاج الالتهابات العضليه او الروماتيزميه مع او بدون الاقراص

و استبدال احدهما بالاخر شااااائع جدا حسب شده الحاله يا زهيرى ..

يوجد علاج هورمونى للسيدات عن طريق كريمات او جل .

يمكن استخدام انواع من اللصقات الجلديه لاعطاء المريض جرعات من النيكوتين للمساعده فى الاقلاع عن التدخين .

حاليا يوجد تجارب عن لصقات انسولين عن طريق الجلد (لان الانسولين لا يمكن اعطاءه عن طريق الفم

و هناك منتج ابتكرته شركه فايزر كما سمعت لاعطاء انسولين عن طريق بخاخات inhalers زى بخاخات الربو (فنتولين ).

ارجو من الاخوه المتخصصين تصحيحى فى حاله وجود خطأ ...و جزاكم الله خيرا

تم تعديل بواسطة abaomar

رابط هذا التعليق

ياجماعة والله ماتزعلو انتم الاثنين فيكم البركة

اتسلو فى الكلام اللى تحت ده

Classification

Routes of administration can broadly be divided into:

* topical: local effect, substance is applied directly where its action is desired.

* enteral: desired effect is systemic (non-local), substance is given via the digestive tract.

* parenteral: desired effect is systemic, substance is given by routes other than the digestive tract.

The U.S. Food and Drug Administration recognizes 111 distinct routes of administration. The following is a brief list of some routes of administration.

[edit] Topical

* epicutaneous (application onto the skin), e.g. allergy testing, typical local anesthesia

* inhalational, e.g. asthma medications

* enema, e.g. contrast media for imaging of the bowel

* eye drops (onto the conjunctiva), e.g. antibiotics for conjunctivitis

* ear drops - such as antibiotics and corticosteroids for otitis externa

* intranasal route (into the nose), e.g. decongestant nasal sprays. Nasal administration can also be used for systemic effect. This is related to the transmucosal route through a mucous membrane via insufflation.

[edit] Enteral

Enteral is any form of administration that involves any part of the gastrointestinal tract:

* by mouth (orally), many drugs as tablets, capsules, or drops

* by gastric feeding tube, duodenal feeding tube, or gastrostomy, many drugs and enteral nutrition

* rectally, various drugs in suppository or enema form

[edit] Parenteral

* intravenous (into a vein), e.g. many drugs, total parenteral nutrition

* intraarterial (into an artery), e.g. vasodilator drugs in the treatment of vasospasm and thrombolytic drugs for treatment of embolism

* intramuscular (into a muscle), e.g. many vaccines, antibiotics, and long-term psychoactive agents. Recreationally the colloquial term 'muscling' is used.[2]

* intracerebral (into the cerebrum) direct injection into the brain. Used in experimental research of chemicals[3] and as a treatment for malignancies of the brain.[4] The intracerebral route can also interrupt the blood brain barrier from holding up against subsequent routes.[5]

* intracerebroventricular (into the cerebral ventricles) administration into the ventricular system of the brain. One use is as a last line of opioid treatment for terminal cancer patients with intractable cancer pain.[6]

* intracardiac (into the heart), e.g. adrenaline during cardiopulmonary resuscitation (no longer commonly performed)

* subcutaneous (under the skin), e.g. insulin, a slang term for this method of administration is skin popping (usually done with recreational drugs)

* intraosseous infusion (into the bone marrow) is, in effect, an indirect intravenous access because the bone marrow drains directly into the venous system. This route is occasionally used for drugs and fluids in emergency medicine and pediatrics when intravenous access is difficult.

* intradermal, (into the skin itself) is used for skin testing some allergens, and also for mantoux test for Tuberculosis

* intrathecal (into the spinal canal) is most commonly used for spinal anesthesia and chemotherapy

* intraperitoneal, (infusion or injection into the peritoneum) e.g. peritoneal dialysis

* Intravesical infusion is into the urinary bladder.

* Intracavernosal injection is into the base of the penis.

[edit] Vaginal

* Intravaginal, e.g. topical estrogens, antibacterials

* Intrauterine

o Extra-amniotic administration, between the endometrium and fetal membranes

[edit] Other

* transdermal (diffusion through the intact skin), e.g. transdermal patches such as fentanyl in pain therapy, nicotine patches for treatment of addiction and nitroglycerine for treatment of angina pectoris.

* transmucosal (diffusion through a mucous membrane), e.g. insufflation (snorting) of cocaine, sublingual, i.e. under the tongue, nitroglycerine, buccal (absorbed through cheek near gumline), vaginal suppositories

* inhalational, e.g. inhalational anesthetics

* intracisternal: given between the first and second cervical vertebrae – used to withdraw cerebrospinal fluid for dignostic purposes.

* epidural (synonym: peridural) (injection or infusion into the epidural space), e.g. epidural anesthesia

* intravitreal, through the eye

منقول طبعا والمصدر ويكابديا اصلى كنت هكتب كتير لو فتحنا الموضوع ده

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

يا عم هي مش كيميا

1- البلع كالأقراص

2- الحقن بالحقن

3- الحقن بالأي في

4- اللبوس او التحاميل

السلام عليكم

مش بقولك انك ..حافظ ..مش مذاكر :wub:

طب ايه رأيك بأه ان انت اللي حافظ؟ :roseop:

و الا كنت اضفت ليهم الحقنه الشرجيه كمان يا معلم :lol:

شوفت بقى مين اللي حافظ؟؟

ولا مش صح يا معلمي؟؟؟؟ :wub:

لا مش صح يا معلمى

السلام عليكم

حبيبى من ايام مطعم الحمد بتاع الفول اللى جنب الجامعه فى الجيزه ....زهرورتى

انت هاتفتى فى دى كمان يا زهيرى ...من قال لا ادرى فقد افتى يا حبيبي

انت سألت سؤال و جاوبت و كانت الاجابه ناقصه انا كملتهالك

ما فيش جزاك الله خيرا يا ابو عمر و خلص الموضوع ..

.

كمان هاتبمبك و تتفلسف زى الكنداويه :lol:

ايه الى جاب سيره ده مكان ده انت سألت سؤال محدد عن حاجه محدده و اجابتك كانت ناقصه

و ده مش عيب ( انا اعرف واحد برضه كانت إجابته بتيقى ناقصه احيانا و اتعالج و بقى ميه ميه :lol: )

لزومه ايه تدخل فى سكه تانيه ممكن يبقى فيها مطبات ( كمان دى شرب خمر عند غير المسلمين !!!)

.

انما الكريمات و المراهم بتبقى لعلاج مرض جلدي بالدهان السطحي او المساعده في علاج مرض عضلي و غالبا استبداله بالفم بيكون نادر جدا

الفولتارين و الفلدين جل مثلا يمكن استخدامهم لعلاج الالتهابات العضليه او الروماتيزميه مع او بدون الاقراص

و استبدال احدهما بالاخر شااااائع جدا حسب شده الحاله يا زهيرى ..

يوجد علاج هورمونى للسيدات عن طريق كريمات او جل .

يمكن استخدام انواع من اللصقات الجلديه لاعطاء المريض جرعات من النيكوتين للمساعده فى الاقلاع عن التدخين .

حاليا يوجد تجارب عن لصقات انسولين عن طريق الجلد (لان الانسولين لا يمكن اعطاءه عن طريق الفم

و هناك منتج ابتكرته شركه فايزر كما سمعت لاعطاء انسولين عن طريق بخاخات inhalers زى بخاخات الربو (فنتولين ).

ارجو من الاخوه المتخصصين تصحيحى فى حاله وجود خطأ ...و جزاكم الله خيرا

يعني انت حتى في الأدويه متشدد؟؟؟ ياساتر :yahoo:

بقى احنا بنتكلم على حالة عبد الرحمن تقوم تقولي هورمونات و بتنجانات؟

من غير فلسفه ولا خطبة جمعه لو سمحت :sad:

عيل عنده سنه و نص و بيجيله التهاب في الحلق مع حراره عاليه و بلغم في صدره

اديني بقى يا دكتور مرهم او كريم خلقه ربنا لعلاج الحاله دي

و لو منك ماتعبش نفسي و اقول انا اسف يا Mzohairy انا غلطان و مش حعمل كده تاني :wub:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...