اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشامى رجع من كندا يا رجالة

Recommended Posts

الافاضل

تاتا - vipman - medoo - safystar

اشكركم جزيل الشكر على مشاعركم الطيبة..

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

معاك حق يمسيو تورنتو

المصريين فعلا معظمهم مش حلوين مع بعضهم في الغربة ؟؟؟؟؟

انا كنت سامع كدة لحد مشفت بنفسي في الخليج

ويريت نقدر نغير الصورة دي قد منقدر

وفي النهاية كل واحد أهو بيعمل بأصله

الصيدلاني الي لسة بيحلم بكندا

يا مون شير اذا كانت الصورة دي موجودة في الخليج بشكل او باخر

اتمني انها متكونش موجودة في اوروبا و الدول المتقدمة

بجد اظن ان كندا الوضع مختلف

واهو انت شفت دكتور الشامي في المطار

وشفت ازاي الموظف المصري عامله كويس و كان بيبتسم

من غير ما حد يقوله ملناش بركة الا انت :roseop:

مش كل المصريين اندال انا ماقلتش كدة.طبيعة البلد هنا تخليك تاخد الانطباع ده عنهم بس الحقيقة مش كده.لكن لما توصل ان واحد مايديش عنوانه لصاحبه وهو عارف انه جاى اسبوع يعمل الاندنج و يمشى دى تسميها ايه.في مصريين كويسين جدا في كندا وفي اروبا,وخاصة الناس ايلي مستقريين من مدة طويلة. وزى ما اخويا ماجد قال كل واحد بيعمل بأصله.و الموظف ايلي قابل الدكتور الشامى ده بيعمل في امن المطار و خبير لهجات عربية ,و شغلوا بس مع العرب .هممممم.الله يسامحوا سوسو.

الحقيقة الموظف المصرى كان شغال فى ادارة الجمرك و ليس فى الأمن... وكان يتعامل مع جميع الجنسيات...و يتكلم الفرنسية و الانجليزية...و أعتقد اللغة العربية كمان... :roseop:

رابط هذا التعليق

: :roseop: : بعد حمدللة على السلامة مصر نورت بجد وبالنسبة للمصريين مش كويسين مع بعضهم مع اننا خوات وروح واحدة بس مش كل المصريين فية ناس محترمة ومتربية عن جد وزى المثل بيقول صوابعك مش زى بعض وشكرا جدا على الاستفاضة وسعة الرحب وقلبك العالى المتواضع :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم اية رايك يا د الشامى عن كندا والحياة وكل حاجة واجمل حاجة اية فيها يعنى اطربنا واشجينا

واحنا طبعا مقدرين ظروك من ناحية الشغل والضغط اليومى والحياة معاك

واللة نفسى ربنا يكرمنا ب الميديكال ودعوات معنا

وكان موضوع فى بالى كان نفسى يتعمل دة قراتة للمهندسة سمية وهى ان تعمل بيوت شباب زى الصينين والهنود

واللة الكلام دة حصل معايا بس اما كنت ف السعودية اصحابى وزميلى فى مصر كانو شغالين قبلى بكام سنة وقفوا معايا وساعدونى اغاية لما وقفت على رجلى بس ماشاء اللة على المصريين لما يبقم جدعان

رابط هذا التعليق

الدكتور الشامي او اذا كان هناك طبيب في المنتدى يمكن ان يفيدني

يوجد في الابلكيشن سؤال عن مكان الاقامة المفضل في كندا

بالنسبة لي انا طبيب اخصائي ما هي انسب مدينة كي اكتبها في الابلكيشن

من ناحية فرص العمل ورخص المعيشة والايجارات كشخص جديد في كندا

مع الشكر الجزيل

دكتور اللى هتكتبه فى الابلكيشن ملوش علاقه بالمكان اللى تقيم فيه بعدين اكتب اى مكان خارج الكيبيك وبعد اللاندنج عيش فى اى مكان... بعد ماتقرا التجارب السابقه هنا فى المنتدى تقدر تحدد الافضل لك انا مثلا كتبت هاملتون اونتاريو ولسه بفكر فين هعيش ممكن فانكوفر او لندن اونتاريو

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

طبعا عادى جدا انى اقول ان الاسلوب ممتاز و انى حضرتك اكيد عندك موهبه اسلوبك رائع و طبعا دمك خفيف :lol:

انا عندى سؤال زوجتى GP و معاها دبلومة تغديه يبقى كده تاخد 20 درجه ولا 22

رابط هذا التعليق

[/centeأحبتى الأفاضل

وحشتونى جميعا....

أتمنى أن تكونوا جميعا بخير...وحشنى المنتدى كله...عفا الله عمن ظلم هذا الموضوع...و خالص تحياتى لكم...وأرحب بالتواصل معكم من جديد...

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

[/centeأحبتى الأفاضل

وحشتونى جميعا....

أتمنى أن تكونوا جميعا بخير...وحشنى المنتدى كله...عفا الله عمن ظلم هذا الموضوع...و خالص تحياتى لكم...وأرحب بالتواصل معكم من جديد...

السلام عليكم دكتورنا الفاضل الشامي,,, اجمل التحايا لشخصك و للاسرة,,, يمكن انا اول مرة اشارك معك لكن اتمني انك تعرف انك عملت شبكة محبين كتير تعرفهم و يعرفونك و كتيييير يعرفونك ولا تعرفهم.

اتمني نعرف جديدك بكل التفاصيل احسن موعدنا قريب

دعواتنا لكم بالتوفيق ابدا.

متابع و منتظر و حاجز كرسي في الصف الاول.

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم,

عزيزي دكتور الشامي اتمني عودتك سريعا فامثالي يحتاجون رؤيتكم و خبرتكم لو حتي علي الخاص,,

بارك اللة فيكم و رزقكم ما تحبون

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

عزيزي دكتور الشامي اتمني عودتك سريعا فامثالي يحتاجون رؤيتكم و خبرتكم لو حتي علي الخاص,,

بارك اللة فيكم و رزقكم ما تحبون

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...
  • بعد 4 شهور...

الاخوة الاحباب اهل منتدى الهجرة الى كندا الشامى بيمسى عليكم و يقولكم وحشتونى جدا

بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

الاخوة الاحباب اهل منتدى الهجرة الى كندا الشامى بيمسى عليكم و يقولكم وحشتونى جدا

بالتوفيق للجميع

ياهههههههه يا دكتورنا انت فينك يارب تكون حضرتك و كل الاسرة بخير يا رب فكرتنا بالحواديت الجميلة و مغامراتك اللندنية الكندية انا د تامر اعمل فر الرياض و ناوى على سكة المسعف زى اخونا تهامى باشا الف حمد الله عالسلامة يا دوك

كان عندى طلب لحضرتك لو ممكن (فى الخاص بتاع حضرتك يا ريت تقدر تساعدنى)

يااااااااااااااه د الشامى هنا بنفسه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • بعد 3 أسابيع...

عزيزى الدكتور شامى السلام عليكم

اتمنى انك تكون بخير والعائلة الكريمة بالف صحة وسلامة

انا قريت موضوع يخص اربع سنين فى ساعات بس بجد اشكرك جزيل الشكر على الموضوع الى اكتر من تحفة دة

يعلم ربى انى والله بدعيلك وانا عمرى مشوفتك ولاعرفك الا من خلال المنتدى دة لاانك من الناس المحترمةالى تشرف اى بلد انك تنتمى ليها

احب اشكرك على كل كلمة وكل رد عملتو فى الموضوع دة وانا عارف انك اكيد اخدتك الحياة ومعتدش فاضى انك تكتب وانك تحكى زى زمان

ومقدر الظروف انا بس بتمنى انك ول كل شهر تدخل ولو مرة واحدة تطمنى عليك والاسرة الكريمة وتخلى الموضوع مفتوح وحى وامانة عليك

تسلملى على الدكتور التهامى لو كان فى لسة اتصال بينك وبينة لانوكو بجد بمنزلة القدوة والمثل الاعلى الى اتمنى انى اكون زية

التجربة اكبر من ان الكلام يوصفها وومش بس افادتنى اكيد افادت ناس كتيرة اوى معيا

شاكر ليك ومقدر ومنتظر طلتك علينا فى اقرب وقت

اخوك هانى

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

:aslam:

حمد لله على السلامة يا دكتور شامى

ياااه بتعدى سنيييين وبنرجع تانى للمكان اللى جمعنا

ارجوا دائما ان تكون بخير واسرتك الكريمة

:waf:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

:aslam:

حمد لله على السلامة يا دكتور شامى

ياااه بتعدى سنيييين وبنرجع تانى للمكان اللى جمعنا

ارجوا دائما ان تكون بخير واسرتك الكريمة

:waf:

ياااه يا مدام دعاء! فين حضرتك من سنين!؟

طولتى الغيبة علينا, يا رب تكونى بخير و فى أحسن حال!

حضرتك ماتعرفينيش بس اناأعرفك لأنى قريت كل مشاركاتك و ياما إستفدت منها.

فين أيام الناس الجميلة, حضرتك و مدام جيسيكا و الشامى و التهامى و أغابى و مدام جيجى و غيرهم من الأفاضل اللى بعتبرهم اساتذتى فى مشوار الهجرة.

أتمنى إنك ترجعى تكتبى من تانى و تحكيلنا عن الحياة فى كيبك و تقييمك للهجرة فى حد ذاتها بعد الفترة الطويلة اللى حضرتك قضيتيها فى كيبك دى.

أدهم.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

السلام عليكم جميعا.....

الحقيقة كنت معدى و قلت اشوف اخبارالحبايب القدامى...

يا ترى حد فاكر الشامى ؟

حاكون سعيد لو لسه حد عايش و فاكرنى ان نتواصل من جديد للاطمئنان على الاحوال

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

حمد الله ع السلامه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...