اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أم بدوى...كصة عاتفية !!!

حشيش

Recommended Posts

الاستاذ / حشيش

لقد نسيت تذكر لنا مكان الواقعة هل حدثت في عزبة النخيلة وأبوا بدوي من عائلة حنفي ولا السحاد.

لا إلـــــــه إلا اللـــــــه محمــــــــد رســـــــول اللـــــــــه

يقينـــــــي باللــــــه يقينـــــــــــي

رابط هذا التعليق

• الردود 43
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اعلن الوزير الفنان فاروق حسنى عن تدشين جائزه جديده باسم جائزة ام بدوى للادب اليدوى بعد النجاح الساحق لقصة "ام بدوى" للكاتب المبدع حشيش ادريس .. هذا والله الموفق .. هنا القاهره :P

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أخشى ما أخشاه أن يحمسك هذا التشجيع المنقطع النظير إلى أن تنزلق مثل قرنائك من الأدباء الكبار وتبدأ في كتابة قصة Rated: R وتوزيعها بالرسائل الخاصة ويقفشها مشرف من المنتدى (خد بالك معلم إس إس ماسك كرباج سوداني منقوع في زيت زيتون بقاله أسبوع ومستني منك غلطة واحدة)

ويحدث ما نخشاه جميعاً ويصدر الحكم بإيقافك نهائياً ومنعك من دخول النت من أساسه وقطع يدك اليمنى بمقص جنايني وإرسالك إلى سجن الآستانة لينظر الوالي في أمرك....

:P :blink:

رابط هذا التعليق

[هنيئاً لكم شهادة التاريخ لكم بإنصافى من حقد الحاقدين الموتورين أدعياء الفن (مش حكتب أسماء لأنهم فى الإدارة والعمر مش بعزقه يابا) :

أمممممممممم حشيش شكله بيلقح كلام عليه شخصياً ... ونسي إني أنا كنت اول واحد تبنيته ولميته من شوارع شيكاغو أيام ماكان بيكتب قصصه على ورق اللحمه بالقلم الكوبيا .. واول ما شم نفسه وجاب الباركر هايطنطط ويعمل فيها أودباتي ( على وزن قرداتي ) ماشي ماشي كل مشكلة ولها حل .... وحلك عندي ومن هنا ورايح أنا كبيرك يا لمبي ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

والله كلكم عسل ابيض وحلاوته زيادة

نفسى مصتفى قمر يمثل دور بدوى علشان نخلص منه

وطنط نبيله عبيد دور ام بدوى

وابو بدوى ابراهيم نصر المفترى ونخلص من الكل دفعه واحدة

بالمهدئات الشرجيه

أخونا عبدو أفندي بيك لفت نظري لحاجة مهمة جداً كانت غائبة عن شعور اللاوعي لدينا والحاجة دي ممكن تعمل ثورة في عالم الأدب والقصة القصيرة والطويلة والنص نص ..

ألا وهي " التفاعل الجماهيري مع كاتب الرواية " بمعنى إن حشيش وضع اللبنة الأساسية للقصة وجه عم عبدو حشر شوية أحداث في القصة وتخلص من أعداءه في نفس القصة .. فأيه رأيكم كل واحد متضايق من حاجة يجيبها في قصة أم بدوي ... وهاسهل الموضوع عليكم ...

( بعد أذن أخونا حشيش طبعاً .. صاحب الملكية الفكرية للقصة )

أنا مثلاً متضايق من بعض لاعبي الكوره ومتضايف من ناس تانيه إنتم أنفسكم متضايقين منهم .. فبصوا شوفوا س س بيعمل أيه ...

يتبع ..

رابط هذا التعليق

[هنيئاً لكم شهادة التاريخ لكم بإنصافى من حقد الحاقدين الموتورين أدعياء الفن (مش حكتب أسماء لأنهم فى الإدارة والعمر مش بعزقه يابا) :

أمممممممممم حشيش شكله بيلقح كلام عليه شخصياً ... ونسي إني أنا كنت اول واحد تبنيته ولميته من شوارع شيكاغو أيام ماكان بيكتب قصصه على ورق اللحمه بالقلم الكوبيا .. واول ما شم نفسه وجاب الباركر هايطنطط ويعمل فيها أودباتي ( على وزن قرداتي ) ماشي ماشي كل مشكلة ولها حل .... وحلك عندي ومن هنا ورايح أنا كبيرك يا لمبي ...

إبن مصر كتب

لذلك وفى نهايه هذه الافتتاحيه لتقديم هذا العمل الفنى فانه ليثلج صدرى ويدغدغ مشاعرى ويربت على احاسيسى برفق كلماتك المتواضعه فى نقدك البناء لذاتك من خلال سطور هذه الملحمه.

وعليه فاننى اطالبك مطالبه الغريق لمن يحمل طوق النجاه ان تتوقف كليا عن الكتابه

إنت مالكش أى علاقة بالموضوع يا س س....صدقنى :D ;)

على فكرة إحنا جايين نهدى النفوس...

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

<span style='color:royalblue'>إستكمالاً لأحداث القصة ...

كانت أم بدوي تقيم في في غرفة وصاله - دور أرضي - بإحدى المباني التى تحت الإنشاء بالحي العاشر ... وفي أثناء المشاجرة وتجُمع الجيران كانت طلقات الرصاص تدوي في أرجاء المنطقة وبالمصادفة كان الموكب السلطاني للسلطان " مارينجوس الاول - طبعاً كلنا عارفينه " يمر بالشارع العام فظن الحرس بإنها محاولة إرهابية لإغتياله فتوقف الركب وسأل السلطان رئيس الحرس :

مارينجوس : في أيه يا كبير الحرس أيه ضرب النار ده .. ده فرح ولا أيه ؟ وبعدين فرح أيه اللي عالصبح ده ؟

كبير الحرس : لأ يا باشا دي الولية أم بدوي بتقتل جوزها أصلها متعوده على كده كل يوم في نفس الميعاد ده

مارينجوس ( مستغرباً ) : يا ســـــــلام !!!! يعني الكل عارف إن الولية دي مستقوية وكل يوم تقتل جوزها وواقفين تتفرجوا يا حوش .

كبير الحرس : طب وإحنا نعمل أيه يا باشا دي ست قادرة وماحدش قادر يقف في طريقها .

مارينجوس : إذا ً فأنا لها .. أنا لها ، اللي مالوش اهل مارينجوس أهله .. واللي ماربهوش أمه وأبوه يربيه مارينجوس

وهنا يتدخل كبير الوزراء في السلطنة ..

كبير الوزراء : رايح فين يا فخامة السلطان .. ده في خطر عليك وممكن يجيلك عيار طايش كده ولا كده ..!!

مارينجوس : أنا فدا الوطن .. شهيداً شهيداً شهيداً وبعدين مانتوا هاتيجوا معايا ولا أنتوا ماشيين ورايا منظر بس ..

ويتوجه الركب لبيت أم بدوي ويقتحم الحرس الشقة ومن خلفهم السلطان مارينجوس ومعه لفيف من السادة وزراء السلطنة ،

وكانت أم بدوي مازالت تنازع وهي متشبسة بالفيرفر بعد ان ضربت نفسها طلقتين في دماغها .. ولكن !!!! ( آن آن آن ) ما إن رأت مارينجوس حتى ردت فيها الروح .. ولمحت في الصفوف الخلفية وزير التموينات السلطانية وهنا وهنا وهنا

وهنا تذكرت ذل السنوات والوقوف في طوابير الجمعيات عشان فرخة أو كيلو عدس أو علبة سمنه هولندي ... وتذكرت أمنيتها التى لم تتحق حتى أخر يوم في عمرها وهي الحصول على صابونة بريحة قبل الممات ...

وقطع تفكيرها صوت السلطان مارينجوس وهو يصيح غاضباً " في أيه يا وليه ؟ .. أيه القلق اللي إنتي عملاه في المنطقة ده .. ده انا سمعت عنك بلاوي سودا ....

ولم تبالي أم بدوي بذلك وأستجمعت قواها وقامت بتغيير خزنة الفيرفر وسحبت فتيل القنبلة اليدوية التى كانت تحتفظ بها في سيالة الجلابية الكستور المدعم وأنتفضت المرأة فجأة وكأن عليها شيطان ورمت القنبلة اليدوية على اللفيف وأمسكت الفيرفر بكلتا يديها وظلت تطلق النار بشكل عشوائي عليهم والجميع يفرون من امامها مذعورين ولكن هيهات ان يفلتوا منها وخرجوا جميعاً إلى الشارع وتجمع الناس على جانبي الطريق وأحتلت الجماهير شرفات المنازل وظلوا يهتفوا لأم بدوي " برافو يا ام بدوي ....جو أون يا أم بدوي ..... إعملي اللي نفسنا نعمله من زمان يا أم بدوي ... خلصي عليهم يا أم بدوي خلي البلد تنضف "

وهكذا فعلت ام بدوي ما لم يستطع ان يفعلة أي رجل من رجال سلطنة نفاقستان الإستوائية ...

كل التحية للأديب الكبير حشيشستان مُلهم الأدباء </span>

رابط هذا التعليق

كل التحية للأديب الكبير حشيشستان مُلهم الأدباء

شكراً للأخوة والأخوات لتفاعلهم الفطرى والغريزى مع الكصة وما تحمله فى طياتها من معانى دفينة mfb: mfb: mfb: ...لا أنكرأننى قد تأثرت فى بداية مشوارى الأدبى الطويل بالمحاولات السيكوباتية للأديب المغمور إبن مصر والتدرج الدرامى الذى أرسى معالمه الحلاق المعروف (قصدى الأديب العروف) سى السيد :blink: :blink: :blink:...لكن الكصة التى أوردها سى السيد نسى أن يذكر فيها أن بدوى دخل وهو يأكل سندوتش الجبنة الرومى فوجد أمه وأبوه والسلطان وحرسه والجيران يسبحون فى بحر من الدماء فقال مقولته الخالدة (خد دوق كده...إيه كل ده...أمى وأبويا والسلطان والحرس والجيران... وأنا وإنته... رقصنى ياجدع)...ثم قام بتشغيل المسجل على أغنية النار النار النار لحكيم واتحزم ورقص shn::shn::shn::

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

كبير الحرس : لأ يا باشا دي الولية أم بدوي بتقتل جوزها أصلها متعوده على كده كل يوم في نفس الميعاد ده

مارينجوس ( مستغرباً ) : يا ســـــــلام !!!! يعني الكل عارف إن الولية دي مستقوية وكل يوم تقتل جوزها وواقفين تتفرجوا يا حوش .

كان المفروض كبير الحرس يفكر مارينجوس ان ده يوم المراه المصريه :blink: يعنى من حق كل امراه فوق 16 سنه الحصول على ساطور و دستة اكياس بلاستيك هديه مجانيه !! :blink:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

سي السيد و إبن مصر السيكوباتى دخلوا فى القصة...

لقاء العمالقة وبرنامج نجمك المفصل ....تاتاتام....

سؤال:

هو مارينجوس ده اللى طلع مرة فى حلم لعضوة كريمة وعزيزة علينا كلنا......????????

......خلاص ? مش عارف مين يجيبه فى حلم، وواحد تانى يدخله فى قصة ركيكة جدا .....صحيح .. القوالب نامت و الإنصاص قامت...

هدوا اللعب وإلا نهايتكم حتبقى كحلى .....

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

صحيح .. القوالب نامت و الإنصاص قامت

تقصد مين كده لخبطني fsh::

عيوبي، إنْ سألتَ بها، كثيرٌ، وأيُّ النّاس ليسَ له عُيوبُ؟

وللإنسان ظاهرُ ما يراهُ، وليس عليه ما تُخفي الغيوبُ

يجرّونَ الذيولَ على المخازي، وقد مُلئتْ من الغِشّ الجُيوبُ

وكيفَ يصولُ في الأيام ليثٌ، إذا وَهَتِ المخالِبُ والنُّيوبُ؟

رابط هذا التعليق

.. القوالب نامت و الإنصاص قامت...

قوالب أيه وشكاير أسمنت أيه ... مين جاب نجار المسلح ده هنا ؟

أفيونة ده عميل شيوعي وانا شاكك فيه من زمان بصراحة ...

فلتُخرجوا هذا العميل من قريتكم يا قوم قبل أن يشي علينا .....

رابط هذا التعليق

أيها الشلنحار.....

مابالك تطاول على أسياد الشعر وأرباب الأدب وإنت أخرك (إحنا بتوع الأتوبيس) وسيناريوهات أفلام سامى العدل ؟

على فكرة، أنا إتكعبلت فى رواية (إحنا بتوع الأتوبيس) وأقترح جزء ثان للرواية الخالدة دى...

( .....دكتور رجب هيطرده من الباب والإشراف كله و مش بعيد يتهتر...... يالا....)

رابط هذا التعليق

ده اللى يزعل فى شباب التسعينات....

يسيبوا القضايا الهامة التى طرحها عملاق السيف والقلم حشيش و التكملة اللودعية اللولبية لأديب العرب س.س. ويمسك فى العبارات العابرة...

القوالب هو مارينجوس ....والإنصاص تشمل من تسول له نفسه التطاول عليه .... ولن أتهاون أبدااا......(فاكرين الحتة دى ؟) وسأضرب بيد من حديد ...

أفيونة

مخابرات المطار السرى بروض الفرج

رابط هذا التعليق

معروفه طبعا اجابة هذا السؤال

مش انا حلمت بمارينجوس؟ وعشان احلم ابقى نمت؟ تبقى القوالب انا طبعا .. ومش هاقول مين اللى بيمثل الانصاص هو عارف نفسه :blink: :blink:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

لن أنجرف إلى المهاترات و أترك القضايا الهامة المطروحة فى ها التوبيك الشيك (تورية بلاغية على فكرة لأنها ممكن تبقى "شيك" بمعنى ذوقه حلو أو ممكن تبقى "شيق" بس مذيعة بتنطقها....علشان كل واحد يعرف مقامه فى الأدب.-تورية تانية برضه، ويا سلام عليك يا أبو الأفايين يا كبير-.....) :blink: :blink: :blink: shn::

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

يبدو أن مصرية الهوى كان عندها حق

ورغم اني جديد هنا وبازعل من حكاية القديم والجديد دي

لكن عندما تقرأ هذا السجال الذي عمره أكثر من 10 شهور

ستغير رأيك مثلي

نصيحة اقفل عليك الباب عشان محدش يشوفك وانت بتتمرمغ على الأرض من الهجوم الكاسح لخفة الدم اللي ما حصلتش

مش ممكن ياجماعة اللي حصل ده

أسيبكم تقروا وتدعوا لي

ومنهم لله اللي خلوا منظري زبالة وأنا مش قادر أكتم الضحك

وكان شكلي أهبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال

رابط هذا التعليق

ثلاث صفحات

مفيدة لحالات الإكتئاب

ومنشطة للذاكرة

وتفيد في المذاكرة أيام الإمتحانات

مجربة ومضمونة

الجرعة المقترحة

مرة أثناء الأكل عشان بتساعد على الهضم

ومرة قبل ما تغمض عنيك عشان بتنسيك الهم

رابط هذا التعليق

ياه يا طارق يابني ... ( وش عم حمدي في فيلم خالت العروسة )

فكرتني بأيام الصبا .. أيام ما كان البال رايقك .. وكنت ممكن أضرب 3 أو 4 قصص في اليوم إشي عاطفي على بوليس على أكشن ...

آلا ليت الشبابو يعودو يومن لإاخبرهو بما فعل الشميبو :)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...