اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال عاوز واحد يجاوبنى عليه

عنبو

Recommended Posts

كثيراً ما قد يظن البعض ان الواحد عندما يذهب للعمل فى الخليج قد يتوقف مخه عن التفكير وذلك نظراً للروتين وان كل المعلومات موجوده او بمعنى اصح بشترى المعلومه

ولكن انا ولله الحمد اثبتت فشل هذه النظريه ومن مكانى ده بأعلن ان الكلام ده كلام فاضى

والدليل قالوله

لا قصدى انى بقعد افكر كتير قووى واهو انا عندى سؤال

ليه العروسه بتلبس يوم فرحها فستان ابيض ؟؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 48
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا ما شاء الله عليك يا عنبو مخك شغال 100 100

ايوة كده الله ينور عليك

بص يا سيدي ردا على سؤال الهام بخصوص لون فستان فرح العروسة

اصلها يا حبة عيني بتبقى فرحانه و شايفه الدنيا جنة

و حاسة ان الحياة فرحة و العيد جانا بقى و هاتتجوز فا شايفة الدنيا كلها ابيض في ابيض كانها داخلة الجنة

و اظن هذوها الاحساس بينعكس على لون فستانها

اااااااه لو كنا سمعنا الكلام بتاع الاخوة في فرقة المصريين

كانت حاجات كتير اتغيرت

ما تحسبوش يا بنات ان الجواز راحة

يالا يالا حصل خير

و صباحكوا زي الفل

رابط هذا التعليق

كثيراً ما قد يظن البعض ان الواحد عندما يذهب للعمل فى الخليج قد يتوقف مخه عن التفكير وذلك نظراً للروتين وان كل المعلومات موجوده او بمعنى اصح بشترى المعلومه

ولكن انا ولله الحمد اثبتت فشل هذه النظريه ومن مكانى ده بأعلن ان الكلام ده كلام فاضى

والدليل قالوله

حركة ( تموين ) قصدي تمويه علشان قوم أيه العريس يفكر أنها لابسه أبيض في أبيض فحياته هتبقى أبيض فى أبيض !!!!

وبعد كده بيعرف أنه كان عنده ( عمى ألوان ) واللون الأبيض ده كان ( جر رجل )

لكن للأسف بعد فوات الأوان .

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

remo مشاركة بتاريخ اليوم, 02:51 PM

لا ما شاء الله عليك يا عنبو مخك شغال 100 100

ايوة كده الله ينور عليك

بص يا سيدي ردا على سؤال الهام بخصوص لون فستان فرح العروسة

اصلها يا حبة عيني بتبقى فرحانه و شايفه الدنيا جنة

و حاسة ان الحياة فرحة و العيد جانا بقى و هاتتجوز فا شايفة الدنيا كلها ابيض في ابيض كانها داخلة الجنة

و اظن هذوها الاحساس بينعكس على لون فستانها

اااااااه لو كنا سمعنا الكلام بتاع الاخوة في فرقة المصريين

كانت حاجات كتير اتغيرت

ما تحسبوش يا بنات ان الجواز راحة

يالا يالا حصل خير

و صباحكوا زي الفل

معنى كلامك ان العريس لو لابس اسود فى اسود علشان حياته هتبقى ....................

وبعدين هو فعلاً الزواج راحه للبنت كفايه انها 99.5 % من طموحها تحقق ومبقاش ليها غير 0.5 فقط هتستغله فيه هنطبخ ايه انهارده

عاشق الترحال مشاركة بتاريخ اليوم, 02:51 PM

حركة ( تموين ) قصدي تمويه علشان قوم أيه العريس يفكر أنها لابسه أبيض في أبيض فحياته هتبقى أبيض فى أبيض !!!!

وبعد كده بيعرف أنه كان عنده ( عمى ألوان ) واللون الأبيض ده كان ( جر رجل )

لكن للأسف بعد فوات الأوان

معرفش ليه انا مرتاح للتفسير العلمى ده وده لانك مستند على ادله علميه بحته وانا كراجل علمى هعتمد هذا البحث

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

طب انا هقولك على حاجة يا عنبو

فاكر مسلسل حديث الصبح والمساء(اهو ده برضو التتر بتاعة تحفة)

ماعلينااااااا

كل ما واحدة كانت تتجوز فيه ماكانتش بتبقى لا بسة ابيض بس كانت بتلبس فستان روز جميل اوى

يقال والله اعلم انه زمااااااااان فى القرن التاسع عشر ماكانش فيه حاجة اسمها فستان ابيض.......قوم ايه جت ملكة لبست فستان ابيض فى ليلة زفافها

وبعدين كل الشعب قلدها وبقى تقليد عندهم وانتقل للعالم كله.....والله اعلم يعنى وماتسالنيش الملكة دى مين.........عشان ماعرفش والله

هقولك حاجة على جمب يا عنبى انت مش عاوزها تجيلك بالفستان الابيض انت حر بقى........صح ولا غلط؟؟

والله انى اشتم رائحة الفرح تنبعث من احرف كلماتك يا ولدى :roseop:

وسلامو عليكوا

رابط هذا التعليق

fatfouta مشاركة بتاريخ اليوم, 03:07 PM

هقولك حاجة على جمب يا عنبى انت مش عاوزها تجيلك بالفستان الابيض انت حر بقى........صح ولا غلط؟؟

وتجيلى ليه ما انا اروح ليها انا عاوز افرح وسطى اهلى ربنا يجمعنا على خير ان شاء الله

والله انى اشتم رائحة الفرح تنبعث من احرف كلماتك يا ولدى

وسلامو عليكوا

انا عارف دكتور انف واذن وحنجره ممتاز وعندك كمان فى الرياض

بالنسبه بقى للتفسير العلمى ان فيه ملكه معرفش ايه فانا لا اقتنع بهذا الرأى

واكاد اجزم انه فخ من فخوخ الستات للرجاله وهو فستان ابيض مع ابتسامه رقيقه تظهر بعض من السنان وعليه العوض ومنه العوض

رابط هذا التعليق

معنى كلامك ان العريس لو لابس اسود فى اسود علشان حياته هتبقى ....................

وبعدين هو فعلاً الزواج راحه للبنت كفايه انها 99.5 % من طموحها تحقق ومبقاش ليها غير 0.5 فقط هتستغله فيه هنطبخ ايه انهارده

شوف ياعنبى ياخويا اهو الكلام ده اللى بيخللى الابيض اللى هى لبسته يقلب عليك حزاينى بعد كده يافسوانى

واحدة ولابسة ابيض نقعد بقا نسأل بدل مانتفائل كده عشان ربنا يفرجها علينا

هو ده بأه السؤال اللى كنت داخل نون النسوة تحطهولنا لحد الرادر مالقتك وصورتك

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

هو ده بأه السؤال اللى كنت داخل نون النسوة تحطهولنا لحد الرادر مالقتك وصورتك

غريبه وانا اللى كنت فاكر مافيش حد خد باله انا اول لما شفت الرادار اخدت بعض وهاتك ياجرى بس نقول ايه بقى فى التكنولوجيا

رابط هذا التعليق

انا اعتقد ان اختيار اللون الابيض دليل على ان البنت هتبدأ حياة جديدة بيضاء

وبكرة يا حلو هتوريك كل الوان الطيف

رابط هذا التعليق

joo مشاركة بتاريخ اليوم, 03:18 PM

انا اعتقد ان اختيار اللون الابيض دليل على ان البنت هتبدأ حياة جديدة بيضاء

وبكرة يا حلو هتوريك كل الوان الطيف

ايوه خوفنى اكتر ما انا خااااااااااااااااااايف وهى فرصه اتحجج بيك وقول ادى واحد صاحبى متزوج وقال كده

تسلم ياجوو

رابط هذا التعليق

fatfouta مشاركة بتاريخ اليوم, 03:07 PM

وتجيلى ليه ما انا اروح ليها انا عاوز افرح وسطى اهلى ربنا يجمعنا على خير ان شاء الله

والله انى اشتم رائحة الفرح تنبعث من احرف كلماتك يا ولدى

وسلامو عليكوا

انا عارف دكتور انف واذن وحنجره ممتاز وعندك كمان فى الرياض

بالنسبه بقى للتفسير العلمى ان فيه ملكه معرفش ايه فانا لا اقتنع بهذا الرأى

واكاد اجزم انه فخ من فخوخ الستات للرجاله وهو فستان ابيض مع ابتسامه رقيقه تظهر بعض من السنان وعليه العوض ومنه العوض

بما انك مش مقتنع باى راى فى ارائنا طب ماتقولنا انت رايك

بالنسبة للدكتور شكرا انا عندى واحد كويس اوى

بس انا عاوزة اقولك حاجة...........انا اعرف دكتور قلب كويس قوى قوووووووى عندكوا فى جده تحب تليفونه :roseop:

على فكرة انا اللى لقطتك بالرادار الصبح خد بالك

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

بس انا عاوزة اقولك حاجة...........انا اعرف دكتور قلب كويس قوى قوووووووى عندكوا فى جده تحب تليفونه

اه علشان صابع رجلى الصغير جاى على جنب وكل لما احاول اعدله يرجع تانى وانا خايف من الموضوع ده لانى بحس ان الصابع ده مظلوم بصراحه علشان

رابط هذا التعليق

يا استاذ عنبو /

الاجابة واضحة وصريحة ...والفستان بيبان من عنوانه ...

الفستان الابيض علشان تبقى ليلة بيضة ان شاء الله

وبعدين ماتسيب كل واحد يلبس اللى يريحه يا عنبو ...هما احرار

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

يا استاذ عنبو /

الاجابة واضحة وصريحة ...والفستان بيبان من عنوانه ...

الفستان الابيض علشان تبقى ليلة بيضة ان شاء الله

وبعدين ماتسيب كل واحد يلبس اللى يريحه يا عنبو ...هما احرار

هو الواحد لما يقول الحق يبقى وحش

انا فقط بسأل ليه فستان ابيض ليه منبقاش وقعيين ونخليه اسووووووود حتى الاسود وقار وهيبه كمان

ولو عاوزين نجامل شويه نخليه رمادى معقول لكن ابيض مره واحده

وبعدين ازاى نسيب كل واحد يلبس اللى يريحه يعنى مش واجب برده ننصح اخوانا الرجاله

علشان ميتغروش فى الفستان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شدني اوي اوي اوي السؤال بصراحة

وقعدت افكر وامخمخ يجي ساعتين ربع ساعة كدة .............. اووم ايه بضرب بعيني كدة لقيت ايه يابنات الجملة دي

هو دة .................. بصراحة ياعنبو انت فعلا احسنت القول

ولهذا فقد قررنا نحن عصابة البنات ان حضرتك تكون اهم ضحايانا اللي هنركز عليهم اوي الفترة الجاية

ورايا علي مقر العصابة

هاتووووووو

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

إلي عنبو......يا ابني ارجع بلدك اولي بيك.......طب عجبك كده....دلوقتي احنا لازمن نأمن عليك...و سكعورتي بقي.....ايه الدماغ العالية دي.....انت بتركب عجل يا ولدي؟؟

و الله يا ولدي

خير اللهم اجعله خير....(وش سلمان غانم.....و هو بيكلم ابنه زاهر في اللفلفون.....و الزعبوط الابيض في ازرق نازل علي ام عينه)...

انا كنت بفكر اني الفرح ده بتاعي و بتاعي.....قصدي بتاعي و بتاع زوجي.....يعني نعمل فيه اللي يبسطنا احنا

و لاني اصلا مبحبش اللون الابيض.....و يا حرام بحس ان الولاد بيبقوا متكتفين في التوكسيدو

تخيلت ايه بقي اللهم اجعله خير

معلم سبع الرجال....لابس جلابية صعيدي م الفخيمة دي.......و لاسة بقي.....و عاوج العمة.....و طبعا ميضرش يبقي عنده شنب كده م اللي بيجي الصقر يريح عليهم شوية و يمشي

و ايه بقي يجي اول الشارع بتاعنا و ايه بقي رقص عصا صعيدي و احصنة......(حد ينزلنا بصوت كتكوت لما كان بيخبط و حسن حسني قالك دي خيالة داخلة علينا)

و بعدين هووووووووووب

انا ابقي ايه بقي

زينة الحتة.....حاجة كده عاملة زي البومبونيرة.....بكل الالوان..... اخضر تلاقي...احمر ميضرش......بولااااك.....اهه ينفع للزمن...كده يعني

و بعدين يقرب مني...و في ايده لسه العصاية اللي كان بيتحنجل بيها من شوية

و بعدين (لا مش يخبطني بيها عارفة دماغكم النورة..... :roseop: )

هووووووووب يروح مركبني علي الهودج.....أيون...(الهودج حسب القاموس اللمضاوي....يعني كشك بس بستاير شيفون مأجره جمل لسه خارج من السجن)

انا لا ممكن أرضي بأقل من كده.......(مع اني ركبت الجمل ده مرة في حياته...و تقريبا الجمل الله يرحمه كان بيعاني من نوبات صرع متقطعة قبل ما يموت...و ده بعد ما سموي ركبه انا و حوالي 7 من اصحابي الله يرحمه فجلة)

و بعدين بقي

لا اكمل في مرة تانية ان شاء الله

فوتكم بعافية

لماضة بنت خزاعة..........سليلة الكونت دي مونت خريستو

رابط هذا التعليق

اااااااااااااادى العرسان ولا بلاش

ايه ده

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

والدليل قالوله

يا حرااام

هو انا اغيب اغيب وارجع الاقيك لسة زى ما انت

انت يا عنبى قتلت الموضوع بحثا بجد عروستك دى انا هاموت اشوفها

ببساطة فستان العروسة بيكون ابيض عشان ما ينفعش يكون اسود :redrose:

( يا بني إذا افتخر الناس بحسن كلامهم فافتخر بحسن صمتك ) .

رابط هذا التعليق

رضوي مشاركة بتاريخ اليوم, 05:16 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

شدني اوي اوي اوي السؤال بصراحة

وقعدت افكر وامخمخ يجي ساعتين ربع ساعة كدة .............. اووم ايه بضرب بعيني كدة لقيت ايه يابنات الجملة دي

إقتباس

هو دة .................. بصراحة ياعنبو انت فعلا احسنت القول

ولهذا فقد قررنا نحن عصابة البنات ان حضرتك تكون اهم ضحايانا اللي هنركز عليهم اوي الفترة الجاية

ورايا علي مقر العصابة

هاتووووووو

احنا رجاله قوى بالصلاة على النبى ومبنخفش من قول الحق حتى لو كان على خطفنا من عصابة نون النسوه

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ اليوم, 06:16 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

إلي عنبو......يا ابني ارجع بلدك اولي بيك.......طب عجبك كده....دلوقتي احنا لازمن نأمن عليك...و سكعورتي بقي.....ايه الدماغ العالية دي.....انت بتركب عجل يا ولدي؟؟

و الله يا ولدي

خير اللهم اجعله خير....(وش سلمان غانم.....و هو بيكلم ابنه زاهر في اللفلفون.....و الزعبوط الابيض في ازرق نازل علي ام عينه)...

انا كنت بفكر اني الفرح ده بتاعي و بتاعي.....قصدي بتاعي و بتاع زوجي.....يعني نعمل فيه اللي يبسطنا احنا

و لاني اصلا مبحبش اللون الابيض.....و يا حرام بحس ان الولاد بيبقوا متكتفين في التوكسيدو

تخيلت ايه بقي اللهم اجعله خير

معلم سبع الرجال....لابس جلابية صعيدي م الفخيمة دي.......و لاسة بقي.....و عاوج العمة.....و طبعا ميضرش يبقي عنده شنب كده م اللي بيجي الصقر يريح عليهم شوية و يمشي

و ايه بقي يجي اول الشارع بتاعنا و ايه بقي رقص عصا صعيدي و احصنة......(حد ينزلنا بصوت كتكوت لما كان بيخبط و حسن حسني قالك دي خيالة داخلة علينا)

و بعدين هووووووووووب

انا ابقي ايه بقي

زينة الحتة.....حاجة كده عاملة زي البومبونيرة.....بكل الالوان..... اخضر تلاقي...احمر ميضرش......بولااااك.....اهه ينفع للزمن...كده يعني

و بعدين يقرب مني...و في ايده لسه العصاية اللي كان بيتحنجل بيها من شوية

و بعدين (لا مش يخبطني بيها عارفة دماغكم النورة..... )

هووووووووب يروح مركبني علي الهودج.....أيون...(الهودج حسب القاموس اللمضاوي....يعني كشك بس بستاير شيفون مأجره جمل لسه خارج من السجن)

انا لا ممكن أرضي بأقل من كده.......(مع اني ركبت الجمل ده مرة في حياته...و تقريبا الجمل الله يرحمه كان بيعاني من نوبات صرع متقطعة قبل ما يموت...و ده بعد ما سموي ركبه انا و حوالي 7 من اصحابي الله يرحمه فجلة)

و بعدين بقي

لا اكمل في مرة تانية ان شاء الله

فوتكم بعافية

لماضة بنت خزاعة..........سليلة الكونت دي مونت خريستو

ادى اخرة الغربه اهى بتقولك عاوز هودج ويكون لابس جلابيه وعمه صعيدى وناقصه تقولى رابط الجلابيه بعمه تانيه من على وسطه وبيرقص رقص الفلاحين اللى هو

يضرب رجله فى الارض وهبع يمين وهبه شمال علشان بس تعرفوا ان الناس اللى فى الغربه دول ناس ليها وزنها برده ودماغها شغاله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...