اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طب ماذا تفعلوا لو كنتوا مكانى انا بقى؟؟؟؟

fatfouta

Recommended Posts

يا ...جماعة ...ليه الاحكام القاسية دى ... :happy:

ليه كلها بتراعى ..اطراف واحدة :

زوج فتفوتة ...وطبعا على عينى وراسى ...ماقولناش تقعد معاهم فى البيت

فتفوتة .............................

اختها الصغيرة ......................

يعنى هى بس لوحدها من الاخوات كلهم مسئولة عن اختها الصغيرة ...

طب ماتخدوها معاكم ...

وبعدين طب ما اخوهم الولد مشى وسابهم بنتين لوحدهم ...والله انا مستغربة جدا الاخوة الافاضل اللى حملوا البنت ..المسئولية الكاملة وعاوزين نشطب على اى رغابتها ..علشان مصلحة الاطراف الباقية ...بمعنى اصح ...وللاسف ...محدش يوم هايفكر فى اللى هى عاوزاه ...بس نراعى بيوتنا ومصالحنا ...لكن البنت دى ليها ربنا ..وتتكتم وتقعد مكانها احسن لانها وبكل بساطة ...حظها ...انها موش متزوجة ...وهاتبقى حمل على اى حد هاتكون معاه ...

للاسف زعلتونى بجد :happy:

رابط هذا التعليق

• الردود 50
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بصراحة ماكنتش ناوية اشارك ...ولا كنت هاقول رايى ...

بس ممكن تدونى فرصة اعبر فيها عن الجانب الاخر ....انا هاكتب بلسان حال اختك يافتفوتة ....

انا واختك تقريبا متطابقين فى نفس الظروف ...اللى هى عامل مشترك بين كتير من البنات اللى حواليا ...

كل الاراء اللى اتقالت ...كلها محترمة وتستحق الاشادة خصوصا راى الاستاذة سلوى ...كلها صح

بس كلها من جانب ...واحنا واقفين على الجانب الاخر....

أولا :بالنسبة للسفر ...وعمل العمرة

يعتبر امر مؤقت فى اقصى الظروف شهر ...وده من وجهة نظرى موش كتير ده معقول واكيد كمان عسلية بتتفق معايا فى الموضوع ده

موضوع قعادها فى البلد لفترة قليلة هايديها فرصة اتخاذ القرار ...وهى فى جميع الاحوال تقدر تقرر مصيرها من دماغها وبدون مساعدة حد ..."ويمكن العمرة تديها فرصة للاستخارة وقراءة الموضوع بشكل جيد"

ثانيا :موضوع السفر والشغل

...اتهيألى افيد لاختك ...انها تكون معاكى فى بلد واحدة احسن ماتسافر بلد تانية خالص "دبى مثلا" وتكون لوحدها على الاطلاق

بالنسبة بقى للاتى

الزواج وحكاية الفرصة اللى هاتقل .....

هاقولك طب ماهى بقالها سنين فى مصر ومحصلش نصيب فى حاجة

..هاقولك كمان ان رب هنا رب هناك ...ونصيبها هايجيلها منين ماتكون ...حتى لو فى قاع البحار

صعوبة الغربة

انتى جنبها وهاتهونى عليها وهاتخدى بالك منها ...

لكن لوف بلد تانية هاتبقى اكيد اصعب عليكى وعليها ...

الاهم من كل اللى انا قلته ...انا حاسة جدا باختك ....مهم جدا يبقى فيه اختيار ..تانى ...سياسة البدائل والحلول البديلة دى مهمة ...

يعنى لازم الواحد مايحسش انه مجبر على حاجة واحدة مافيش غيرها ...هى هاتجرب ماعجبهاش الحال ...هاترجع ...اكيد موش هاتغصب على نفسها ...لانها وبساطة ماعندهاش المبرر اللى يغصبها على شىء ...بس هاتتعلم وهاتعرف ايه اللى هى عاوزاه بالتحديد ...قدراتها النفسية والشخصية تقدر تعينها على الغربة ولا لاء؟؟

وجودها مع زوجك فى مكان واحد امر غير محبذ ...وانا متاكدة انها هاترفضه ومن اول يوم ...بس اتهيالى ..فى الاول لحد ماترتب امورها ..وحاولى تقنيعيها انها تكون قريب منك ..علشان يبقى الاتصال بيها فى اى وقت سهل

سيبوها ..تاخد القرار ...بلاش يبقى قرار من طرف واحد ...وبلاش نطبق سياسة الاختيار الاوحد ...اكيد احنا بندور على البدائل ...علشان نشوف ايه المناسب

شيكو صديقتى العزيزة

مش عارفة ارد عليكى......بجد مش عارفة لكن انتى اكيد عارفة اللى فى قلبى بالنسبالك

حكاية انها تجرب وترجع دى انا هرد عليكى فيها بحكاية مش هتصدقيها

عارفة........ انا عندى اخويا الصغير عايش فى اسبانيا وانتى عارفة الموضوع ده طبعا

أحمد اخويا ده كان بيشتغل فى شركة فودافون محاسب وبياخد مرتب كويس جدااااا وبقول جداا لانى عارفة ومتاكده انى كان بيقضيه ومعيشه اخر حلاوة

وكان جمب شغله وانتى عارفة بيشتغل موديل يعنى مش محتاج حاجة....... ماعلينا

ده برضو كان نفسه انه يسافر جدااااا وبما انى اخته الكبيرة وكاتمة اسراره جه فى يوم حكالى انه اتعرف على واحدة اسبانية وكده وعاوز يتجوزها بقيت هتجنن طبعا

قلتله ابوس ايدك بلاش تتجوز واحدة مش مصرية عشان تسافر وبلاش تبقى دى الوسيلة للسفر....قاللى لا ده هى هتقعد معانا هنا فى مصر واهو ممكن نبقى نسافر بلدها احنا الاتنين كل فترة ومنها انا اخد الاقامة هناك وهو ده اللى انا عاوزه

عملت كل مافى جهدى انى ابعد دماغه عن الموضوع ده وبرضو مافيش فايدة راح اتجوزها

جت قعدت فى مصر فعلا معاه واخدوا شقة ايجار جديد وهكذا.......فِكرك بقى يا شيكو ان الحياة مشيت؟؟ لا قعدت مراته كل يوم تعيط وتيجى تشتكى لى وتقولى انا مش قادرة اقعد هنا مش عاجبانى العيشة هنا وانا احاول كل يوم اهديها مافيش فايدة

حولت عيشة اخويا لمرار عشان تمشى من مصر.....ولما تعب قالها سافرى........ولما سافرت يا ستى عملت كل مجهودها انها تاخده هناك وماتنزلش هى تعيش معاه فى مصر

وبالرغم ان كل الناس نصحوه انه مش هيبقى مستريح وخصوصا ان مامتها وباباها على ديانه تانى مع انها هى كانت اسلمت خلاص

المهم.......اهو سافر يا ستى وبقاله سنتين ونص هناك ومش عايش مبسوك وكل مايكلمنى يقوللى نفسى ارجع مصر تانى بس لا هقدر ارجع شغلى اللى سيبته ولا هقدر ارجعها معايا

ودايما فى صوته نبرة حزن......ومخلينى حزينة عليه

يعنى يا شكشك يا حبيبتى قرار الرجوع مش بالساهل واهو اسمه راجل ومش قادر يرجع وياخد القرار فما بالك بقى ببنت هتقعد تفكر فى كلام الناس وانتى عارفة مجتمعنا شكله ايه انا مش هقولك

خدى دى :happy: وربنا يصلحلك الحال

رابط هذا التعليق

انا ازاى مش شوفت التوبيك ده قبل كده

بصى بقي معاى يا فتفوته

انا موضوعى زى موضوع اختك بالضبط بس الفرق انى كنت مخطوبه بقالى تلات سنين والمده كبرت طبعا سنه عن الاتفاق المهم

انا قلت لجوزى اللى كان ساعتها خطيبي قلتله الحل فى السفر واختى وجوزها كانوا هنا فى الكويت وهو كان بيدور على النت وانا كمان بس معظم السفريات اللى كانت للسعوديه كانت مضروبه لننا مش عايزين مرتب اقل من 6 الاف ريال غير المواصلات وبدل السكن مش عايزين نروح ونتبهدل المهم

عرفت اجيب لي شغل على النت وقدمت ورقي وبعته واتصلت باختى وقلتلها تابعي الورق عنده وخلال تلات شهور كنت فى الكويت طبعا خلال الفتره دى كانت مشاكل فى اقناع الطرفين خطيبي انى اسافر لوحدى واهلى كمان مع العلم ان اختى موجوده فى البلد ورفضهم التام انى اكون مقيمه معاهم وسبحان الله طلع الشغل بتاعى موفرلي سكن مع باقي الموظفاات والحمد لله وكنت ساكنه قريبه جدا من اختى والحمد لله كنت اخلص الشغل وارجع اقعد معاهم ساعه اتنين بالكتير ويوم الجمعه بقضيه معاهم

بس قبل ما استلم السكن قعدت معاهم اسبوعين وكانت فرصه ان الاسبوعين اجازه نص السنه واختى موجوده

بس انا مكنتش مرتاحه وجوز اختى اكيد مكنش مرتاح مع انه مش مبين كده خالص وكان فرحان جدا بس بحمد ربنا ان كان لى سكن خاص بي

وعندى زميلتى بقالها سنتين فى الكويت قاعده مع اختها وبتشتغل بس هي مش مرتاحه واكيد جوز اختها وبدأت تتضايق ان فرصها فى الجواز قلت وانها كانت متوقعه ان فى رجاله هنا كمان بس كل اللى حوليها من جنسيه البدون ومعظم اللى حوليها برضه مش أد كده يعنى حارس عماره وكده يعنى وهى مهندسه فبقولك

الخيار صعب والزواج قسمه ونصيب بس خليها تيجي وتجرب حظها وتعمل حسابها ان الموضوع ده سنه او اتنين بالكتير وراجعه تانى ومفيش استقرار طالما مفيش زواج خلال الفتره دى علشان مش ياخدها الجو النظيف والنظام فى انها تستقر

وربنا يوفقها بس مش تحجرى على رائيها ومش تقوليلها على الشغل لا بالعكس قوليلها يمكن كده انتى بتشيلي عنها فرصه ممتازه من جميع الانحاء ومأكد لزوجك فى اصدقاء او هى هتلاقي مأكد نصيبها موجود وربنا يوفقها لما يحبه ويرضاه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

الاخت الكريمة fatfouta رأيى كالآتى :

الزيارة :

-------

مع ان مبرر الزيارة قد انتهى الا انه طالما تيسرت فلا مانع بنية صلة الرحم والعمرة

رأيى ان تكون الزيارة 12 يوم قدوم الخميس تطلعوا/تطلع عمرة الاثنين ترجعوا/ترجع الجمعة تجلس 3 ايام معكم بعدها تعود لرعاية اختها ولعملها.

تضمنون بذلك قضاء اجازة اسبوعية فى بداية قدومها تتشابه مع اول ايامكم فى الاجازة فى مصر ..ضيافة وحديث عائلى جميل لا ينتهى .. وفسحتين او ثلاث فى البلد .

هذا الوضع لن يضايقنى شخصيا لو اخت زوجتى فى نفس موقف اخت زوجتك

العمل :

------

انصح بعدم طرح الموضوع ويمكنها البحث عن عمل بنفسها اذا اعجبتها البلد بعد العودة

الاخت الصغرى :

-------------

وتبقى مسئولية الاخت الصغرى مسئولية مشتركة واعتقد ان اختك مطالبة اجتماعيا بالبقاء معها حتى انتهاء تعليمها وزواجها وانها تحاول الفرار من هذه المسئولية

فى حالة اصرارها على السفر يتم طرح موضوع الاخت الصغرى بوضوح تام ولابد من الرعاية المشتركة لها حتى تتزوج ، وبكل تأكيد فإن فرصها اكبر فى مصر فلا داعى لطرح مسأله استقدام الكبرى لها

اذا اصرت على السفر وسافرت بالفعل فمصر افضل للصغرى وسيزداد حينها دورك ودور زوجك فى الرعاية لها حتى زواجها.

أ / عصام

الف شكر على ردك وفعلا هى اختى الصغير ة مش عاوزة تبقى لوحدها مع انها بتشتغل وليها حياتها بس مش عاوزة تقى وحيدة

وهو فعلا مبررنا للزيارة انتهى لكن هنعمل ايه هى عرفت وخلاص ومقدرش اكسر بخاطرها

رابط هذا التعليق

بصي يا فتفوتة أنا حاحكي عن واحدة صاحبتي

كانت مرت بتجربة زواج فشلت بعد عدة شهور.. و لا داعي لذكر الأسباب

و جالها شغل في السعودية.. و لما سألتني عن رأيي أنا قلت لها لأ طبعا

لأني أرفض بشدة إن بنت تتغرب لوحدها

و لكن هي سافرت في النهاية

أنا عايزة أقولك السفرية دي فرقت كتير معاها ..حتى في شخصيتها

يعني قدرت تعدي من أزمة الطلاق السريع بسرعة و بتوازن

أصبحت شخصية مستقلة - يمكن زيادة عن اللزوم-و قوية عن الأول

طبعا كانت في مصر بتقابل ضغوط زي أختك بالضبط ..الجارة دي قالت.. و دي عادت

و زملائها في الشغل.. و المشاكل بعد الطلاق.. ووو..

فيمكن كان مهم أوي إنها تبعد عن الجو السيء ده

يعني يمكن يكون مناسب لأختك إنها تسافر و تسيب مصر

يعني عشان تبعد عن الجو اللي بيضايقها

و ده بس عشان إنتي حتكوني جنبها في الغربة

و لكن لو ده حصل يكون في مكان تاني ...مش في بيتك أبدا

و لكن لو ماكانش ينفع غير إنها تقعد في بيتك..فانسي الموضوع خالص خالص

و اقرأي مداخلة الفاضلة سلوى كويس أوي أوي

قالت كل اللي ممكن يتقال بس بطريقة شيك جدا

تحياتي :happy:

لونا يا حبيبتى صاحبتك عندها نفس الغرض من السفرية اللى عند اختى وهو انها تستخبى من عيون الناس

طب اقول ايه........المجتمع كده

بس مش كل الناس هتتحمل الغربة

وخصوصا انى عارفة طبعها مش هتستحمللللللل وانا متاكدة وفعلا مانقدرش نخليها معانا ولا حتى جمبنا

يبقى بلاش بقى..........صح؟؟؟

رابط هذا التعليق

الاخت الكريمة fatfouta رأيى كالآتى :

الزيارة :

-------

مع ان مبرر الزيارة قد انتهى الا انه طالما تيسرت فلا مانع بنية صلة الرحم والعمرة

رأيى ان تكون الزيارة 12 يوم قدوم الخميس تطلعوا/تطلع عمرة الاثنين ترجعوا/ترجع الجمعة تجلس 3 ايام معكم بعدها تعود لرعاية اختها ولعملها.

تضمنون بذلك قضاء اجازة اسبوعية فى بداية قدومها تتشابه مع اول ايامكم فى الاجازة فى مصر ..ضيافة وحديث عائلى جميل لا ينتهى .. وفسحتين او ثلاث فى البلد .

هذا الوضع لن يضايقنى شخصيا لو اخت زوجتى فى نفس موقف اخت زوجتك

العمل :

------

انصح بعدم طرح الموضوع ويمكنها البحث عن عمل بنفسها اذا اعجبتها البلد بعد العودة

الاخت الصغرى :

-------------

وتبقى مسئولية الاخت الصغرى مسئولية مشتركة واعتقد ان اختك مطالبة اجتماعيا بالبقاء معها حتى انتهاء تعليمها وزواجها وانها تحاول الفرار من هذه المسئولية

فى حالة اصرارها على السفر يتم طرح موضوع الاخت الصغرى بوضوح تام ولابد من الرعاية المشتركة لها حتى تتزوج ، وبكل تأكيد فإن فرصها اكبر فى مصر فلا داعى لطرح مسأله استقدام الكبرى لها

اذا اصرت على السفر وسافرت بالفعل فمصر افضل للصغرى وسيزداد حينها دورك ودور زوجك فى الرعاية لها حتى زواجها.

الرأى ده واقعى جداً ومظلمش حد هى لو عاوزه تسافر تسافر هى حره بس بعيد عنكم وانتى بقى مسؤليتك هتزيد قوى على اخوتك الصغيره وربنا يهدينا جميعاً الى ما يحبه ويرضاه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

مش مهم ينفع تيجي او مينفعش المهم انتي عوزاها تيجي ولا لاه ..

عاوزه الصراحه يافتفوته .. حسيت من كلامك كده انك من داخلك ( مش مرتاحه ) لمبدأ وجودها معاكم حتى لو مش راضية تعترفي لنفسك بالحقيقة دي بس وصلني شعور زي ماتكوني نفسك حد يقولك اوعي تجيبيها وتقولي خلاص امري لله مضطرة ارفض الفكرة ..

شوفي ياستي .. بيتك ده بيتك انتي ومن حقك انك تجيبي او متجيبيش فيه حد .. ومحدش ابدا يقدر يفرض عليكي تستضيفي اختك وبرضه محدش يقدر يقولك حاجه لو قررتي تعملي ده .. الامر راجع لك تماما ولك كامل الحق في اختيار الوضع الي يناسبك انتي قبل اي حد ده اولا

..

ثانيا انك تجيبي اختك وتدوري لها على شغل او حتى تدوري لها على عريس ده شيء ربنا يثيبك عليه ثواب كبير وهو من باب صلة الرحم واعتقد ان النفقة والمجهود في حاجه زي كده ثوابها كبير جدا وتستاهل ان الواحد يعملها ..

ثالثا .. اختك مش غلطانه اوي لو فكرت انها تسافر تشتغل برا .. هي ادرى بظروفها في مصر وادرى باهدافها واولوياتها .. خليها تطلع لها ولو سنة تشوف الدنيا ويمكن الوضع برا يغير من تفكيرها او يقنعها بوضعها في مصر .. مع تحفظي طبعا على اختيارها السعوديه بالذات فاعتقد والله اعلم من وصفك لحياة اختك في مصر مش هترتاح هنا ابدا .. الله اعلم ممكن اكون غلطانه ويمكن ( اللايف ستايل ) بتاعها في مصر اجباري وتكون اصلا عاوزه عيشة تانية تلاقيها هنا .. مش هنعرف غير لما نجرب ..

على كل حال الي بقترحه ان خلاص لو الفيزا جات واختك عرفت يبقى لا مفر هاتيها تعمل عمرة على الاقل ( ياريتك جبتيها قبل الحج كانت استفادت اكتر ) ولاحظي انك لما احتجتيها عشان ولادتك لم تترددي في التفكير باحضارها ومفكرتيش ساعتها ان هتبقى مرتاحه او لاه . يبقى برضه ياريت تقفي جنبها لانها هي الي محتاجاكي دلوقت ساعديها فربنا هيساعدك بالمقابل .. وبرضه متفكريش ان كنتي انتي هتبقي مرتاحه او لا .

لو الوضع عجب اختك ولقيت شغل كويس فاعتقد ان اسلم شيء تبعتوا تجيبوا اختكم الثالثه من مصر وتستاجروا في نفس الوقت شقة دوبلكس او دور بغرفتين ملحق .. انتي وزوجك تسكنوا في واحده واخواتكم الاثنين في الثانية ..

حكاية زواج اختك مش مربوطه ببقائها في مصر ولا بسفرها .. ده رزق هيجي لها هيجي باذن الله .. وانتي الي تقدري عليه من جهتك دوري لها على شخص مناسب واكيد مش محتاج توصي زوجك هو كمان يبحث وسط معارفه ومعارف معارفه عن شخص بمواصفات معينة ممكن ترضي اختك وتقبل انها تقترن بيه .. الحكايه دي لا عيب ولا حرام ويمكن يكون فيها حل للمشكلة من جذورها ..

ربنا يصلح لها الحال يارب ويقدم لها مافيه الخير ..

وبالتاكيد طبعا يافتفوته الاستخاره مرتين وتلاته ومحدش عارف يمكن بعدها يظهر حل مكانش على البال خالص ويحل كل المشاكل .. ربنا كبير ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مش مهم ينفع تيجي او مينفعش المهم انتي عوزاها تيجي ولا لاه ..

عاوزه الصراحه يافتفوته .. حسيت من كلامك كده انك من داخلك ( مش مرتاحه ) لمبدأ وجودها معاكم حتى لو مش راضية تعترفي لنفسك بالحقيقة دي بس وصلني شعور زي ماتكوني نفسك حد يقولك اوعي تجيبيها وتقولي خلاص امري لله مضطرة ارفض الفكرة ..

شوفي ياستي .. بيتك ده بيتك انتي ومن حقك انك تجيبي او متجيبيش فيه حد .. ومحدش ابدا يقدر يفرض عليكي تستضيفي اختك وبرضه محدش يقدر يقولك حاجه لو قررتي تعملي ده .. الامر راجع لك تماما ولك كامل الحق في اختيار الوضع الي يناسبك انتي قبل اي حد ده اولا

..

ثانيا انك تجيبي اختك وتدوري لها على شغل او حتى تدوري لها على عريس ده شيء ربنا يثيبك عليه ثواب كبير وهو من باب صلة الرحم واعتقد ان النفقة والمجهود في حاجه زي كده ثوابها كبير جدا وتستاهل ان الواحد يعملها ..

ثالثا .. اختك مش غلطانه اوي لو فكرت انها تسافر تشتغل برا .. هي ادرى بظروفها في مصر وادرى باهدافها واولوياتها .. خليها تطلع لها ولو سنة تشوف الدنيا ويمكن الوضع برا يغير من تفكيرها او يقنعها بوضعها في مصر .. مع تحفظي طبعا على اختيارها السعوديه بالذات فاعتقد والله اعلم من وصفك لحياة اختك في مصر مش هترتاح هنا ابدا .. الله اعلم ممكن اكون غلطانه ويمكن ( اللايف ستايل ) بتاعها في مصر اجباري وتكون اصلا عاوزه عيشة تانية تلاقيها هنا .. مش هنعرف غير لما نجرب ..

على كل حال الي بقترحه ان خلاص لو الفيزا جات واختك عرفت يبقى لا مفر هاتيها تعمل عمرة على الاقل ( ياريتك جبتيها قبل الحج كانت استفادت اكتر ) ولاحظي انك لما احتجتيها عشان ولادتك لم تترددي في التفكير باحضارها ومفكرتيش ساعتها ان هتبقى مرتاحه او لاه . يبقى برضه ياريت تقفي جنبها لانها هي الي محتاجاكي دلوقت ساعديها فربنا هيساعدك بالمقابل .. وبرضه متفكريش ان كنتي انتي هتبقي مرتاحه او لا .

لو الوضع عجب اختك ولقيت شغل كويس فاعتقد ان اسلم شيء تبعتوا تجيبوا اختكم الثالثه من مصر وتستاجروا في نفس الوقت شقة دوبلكس او دور بغرفتين ملحق .. انتي وزوجك تسكنوا في واحده واخواتكم الاثنين في الثانية ..

حكاية زواج اختك مش مربوطه ببقائها في مصر ولا بسفرها .. ده رزق هيجي لها هيجي باذن الله .. وانتي الي تقدري عليه من جهتك دوري لها على شخص مناسب واكيد مش محتاج توصي زوجك هو كمان يبحث وسط معارفه ومعارف معارفه عن شخص بمواصفات معينة ممكن ترضي اختك وتقبل انها تقترن بيه .. الحكايه دي لا عيب ولا حرام ويمكن يكون فيها حل للمشكلة من جذورها ..

ربنا يصلح لها الحال يارب ويقدم لها مافيه الخير ..

وبالتاكيد طبعا يافتفوته الاستخاره مرتين وتلاته ومحدش عارف يمكن بعدها يظهر حل مكانش على البال خالص ويحل كل المشاكل .. ربنا كبير ..

اخيرا يا ضحى ...

اخيرا لقيت كلام ...فو سط كل اللى اتقال ...يطمن قلبى انه لسه فى فرصة للبنى ادمة دى

حد واحد يديها فرصة ياخونا ...حد يفكر فيها كبشر لم يخطىء...فى شىء

حد يقول هى عايزة ايه ؟؟هى محتاجة ايه زى البشر ...موش محتاجة اسرة ولا بيت ولا شغل ولا ولاابناء...وحتى وجودها جنبك اوى قريب منك ده ...بلاش منه مالهوش لازمة ...

موش يمكن ربنا بيقدر كده علشان يلم شملكم انتم التلاتة مع بعض فى بلد واحدة

واختك تعوض نفسها بوجودك انتى وولادك قريب منها ...موش لازم فى شقة واح\ة ...بس على الاقل اهى بتستمتع بولادك ..بيكى انتى ..

فتفوتة زى ماقالت ضحى ...انتى احتجتيها فى بعض الوقت ..والحقيقة اختك محتاجاكى طول الوقت

رابط هذا التعليق

يا ...جماعة ...ليه الاحكام القاسية دى ... :)

طب ماتخدوها معاكم ...

وبعدين طب ما اخوهم الولد مشى وسابهم بنتين لوحدهم ...والله انا مستغربة جدا الاخوة الافاضل اللى حملوا البنت ..المسئولية الكاملة وعاوزين نشطب على اى رغابتها ..علشان مصلحة الاطراف الباقية ...بمعنى اصح ...وللاسف ...محدش يوم هايفكر فى اللى هى عاوزاه ...بس نراعى بيوتنا ومصالحنا ...لكن البنت دى ليها ربنا ..وتتكتم وتقعد مكانها احسن لانها وبكل بساطة ...حظها ...انها موش متزوجة ...وهاتبقى حمل على اى حد هاتكون معاه ...

للاسف زعلتونى بجد smk:

ماتزعليش ياشيكو بون

صدقينى الردود مش بتصب فى مصلحة فتفوتة زى مانتى فاكرة الردود كمان فى مصلحة اختها

يعنى مش لمجرد انها عاوزة تغيير تقوم تسيب شغلها وحياتها و استقرراها حتى لو كانت مش متجوزة

الموضوع مش موضوع انا زهقان اقوم أهج وخلاص وياستى لا خاب من استشار

هى فاهمة السفر والغربة بشكل مختلف وفتفوتة فاهمة الحياة فى الرياض شكلها ايه ومافيهاش مشلكة لما تنصحها

اما اذا كانت فتفوتة عاوزاها ايام ولادتها فدى حاجة طبيعية وهى ماقالتش انها مش عاوزاها تيجى دلوقتى لكن هى خايفة انها لما تعرف بموضوع الشغل ماترجعش مصر تانى وتبقا خسرت هنا وهناك

واذا كانت فتفوتة مش عاوزة تقولها على الشغل فهى مش هتمنع عنها رزق ولا هى بتحجر على رأيها كمان هى برضه خايفة على اختها التانية اللى هى اصغر واحدة ومسئولة من الكل

اعتقد ان الموضوع مش سهل انها تجيب الاخت الصغيرة اللى لها برضه شغلها ومش عاوزة تطلع من البلد

وبعدين الكبيرة هتكون بتشتغل والصغيرة لو مالقتش شغل تعمل ايه هتفضل تروح وتيجى بزيارات و تقعد بدون دخل

يعنى سفر اخت فتفوتة و شغلها برة لا هو ضرورة ولا مصلحة ليها او لاى فرد فى العيلة وفى النهاية لا ضرر ولا ضرار

منطقى ان فتفوتة تخاف عليها من انها تخسر شغلها ومنطقى ان ماما سلوى تقول لها انه هيحصل خلاف

وأرجع واقولك انه لا خاب من استشار وماينفعش ان اخت فتفوتة تمشى بدماغها لوحدها حتى لو كانت مسئولة وكبيرة وناضجة

بالعكس الواحد لما كبر اكتر فهم انه المفروض دايما يسمع لاصحاب الخبرة ويستشير ويستخير

بس ماتاخديش على خاطرك ولا حاجة صدقينى معظم الناس برضه بتقول الكلام ده لمصلحة اختها مش فتفوتة بس وللصالح العام

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

طب ماتخدوها معاكم ...

للاسف زعلتونى بجد smk:

ماتزعليش ياشيكو بون

يعنى مش لمجرد انها عاوزة تغيير تقوم تسيب شغلها وحياتها و استقرراها حتى لو كانت مش متجوزة

هى فاهمة السفر والغربة بشكل مختلف وفتفوتة فاهمة الحياة فى الرياض شكلها ايه ومافيهاش مشلكة لما تنصحها

اما اذا كانت فتفوتة عاوزاها ايام ولادتها فدى حاجة طبيعية وهى ماقالتش انها مش عاوزاها تيجى دلوقتى لكن هى خايفة انها لما تعرف بموضوع الشغل ماترجعش مصر تانى وتبقا خسرت هنا وهناك

واذا كانت فتفوتة مش عاوزة تقولها على الشغل فهى مش هتمنع عنها رزق ولا هى بتحجر على رأيها كمان هى برضه خايفة على اختها التانية اللى هى اصغر واحدة ومسئولة من الكل

اعتقد ان الموضوع مش سهل انها تجيب الاخت الصغيرة اللى لها برضه شغلها ومش عاوزة تطلع من البلد

وبعدين الكبيرة هتكون بتشتغل والصغيرة لو مالقتش شغل تعمل ايه هتفضل تروح وتيجى بزيارات و تقعد بدون دخل

يعنى سفر اخت فتفوتة و شغلها برة لا هو ضرورة ولا مصلحة ليها او لاى فرد فى العيلة وفى النهاية لا ضرر ولا ضرار

منطقى ان فتفوتة تخاف عليها من انها تخسر شغلها ومنطقى ان ماما سلوى تقول لها انه هيحصل خلاف

وأرجع واقولك انه لا خاب من استشار وماينفعش ان اخت فتفوتة تمشى بدماغها لوحدها حتى لو كانت مسئولة وكبيرة وناضجة

بالعكس الواحد لما كبر اكتر فهم انه المفروض دايما يسمع لاصحاب الخبرة ويستشير ويستخير

بس ماتاخديش على خاطرك ولا حاجة صدقينى معظم الناس برضه بتقول الكلام ده لمصلحة اختها مش فتفوتة بس وللصالح العام

انا مكنتش اعرف ان لسه فى اخت تانيه فى مصر والوالد والوالده توافاهم الله

لا كده انا للاسف مضطره اغير رأى فى مصر ليهم ناس كتير ياخدوا بالهم منهم بس في السعوديه مين غير اختهم الكبيره اللى برضه مش هتقدر بحكم بيتها واولادها وزوجها تاخد بالها منهم

والله نعم الرأى يا أم مروان

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

طب ماتخدوها معاكم ...

للاسف زعلتونى بجد smk:

ماتزعليش ياشيكو بون

انا مكنتش اعرف ان لسه فى اخت تانيه فى مصر والوالد والوالده توافاهم الله

لا كده انا للاسف مضطره اغير رأى فى مصر ليهم ناس كتير ياخدوا بالهم منهم بس في السعوديه مين غير اختهم الكبيره اللى برضه مش هتقدر بحكم بيتها واولادها وزوجها تاخد بالها منهم

والله نعم الرأى يا أم مروان

بـــــــوسى انا كنت هرد عليكى لكن دودى قامت بالواجب اهو

هحكيلكوا على حاجة بقى انيل ولما تسمعهوها هتعرفوا انتى وضحى وشيكو انى مش غلطلنه لما اقول خليها فى بلدها احسن

هرجع بس اغدى سى الاستاذ والولا اللى جاى من المدرسة

سلام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...