اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أيها الرجل ...... هل تلعب مع ابنك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

pocy

Recommended Posts

موضوعى للرجال هو اكثر منه للنساء ولكن مفيش مانع للمشاركه طبعا بالعكس نريد هنا الخبرات

وسؤالى محدد هل ايها الاب تلعب مع ابنك متى تلعب معه وهل لديك وقت بعد العمل هل تستمع له ام لالالالالالالالالالالا لماذا دائما الاب بعيد عن الابناء

هل فعلا حقيقه ان 70% من الرجال لا يلعبون مع ابنائهم بحكم ظروف عملهو ويكونوا بعيدين كل البعد عن مشاكل الابناء ام ان الام هى السبب فهى حلاله العقد لكل امر

نعم لقد سمعت هذه الكلمه من طفل عنده 8 سنوات يقول فيها وعلى لسان الطفل (أمى قولى لبابا نخرج لانه مش بيسمعنى مهما اتكلمت ) تخيلوا معاى كيف يكون رد الام تقولوه عيونى يا حبيبي هنخرج النهارده علشان عيونك

بس انا لم يعجبنى الرد فهكذا تلك الام تزيد الحاجز بين الاب وابنه بدل ما تاخد ابوه على جنب وتقوله اسمع للولد عايز يوقلك ايه وتقول للولد لا روح لبابا وكلمه وهو هيسمعك يا حبيبي

لابد من وجود دور للاب فى البيت ولا يكون دوره محصور في عمله والاتيان بامرتب اخر الشهر ولا يعرف اى شئ عن اولاده بحكم انه عايز يرتاح

فهل انت كذلك فى بيتك ام انك تراعي ايضا ان الاطفال فى البيت محتاجيين لضحك معهم ولمسه حنان منك كمان ياخذونها من امهم

فهل للاب دور في التربيه مع الام ام ان الام عليها كل العبء

اتمنى تفاعلكم وردودكم الكريمه

محدش يروح بعيد لا تعال هنا وقول رايك بصراحه ونحن مستمعون اليك

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

انا لازم كل يوم العب مع اولادى ونجرى ورا بعض حتى زوجتى بتشارمنا اللعب والجرى

وبنعمل مسابقات 00 يعنى ممكن نحط شلت الانترية جنب بعض علشان نعمل نفق ونخليهم يعدو من تحتة والشاطر هو اللى ميوقعش الشلتة

وبالليل لا زم قصة قبل النوم

رابط هذا التعليق

تحت اى ظرف

وبغض انظر عن اى تفاصيل

لابد من مشاركة الاب

فى التربية والترفيه عن الاولاد

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

اجاوب بالنيابه عن جوزى

اه بيلعب مع ابنه

على طول يلعبوا مع بعض ويسيبونى لوحدى

ده الولد بيغير على باباه منى وميش عايزنى حتى اتكلم مع باباه

"بابابتاعى انا بس "هكذا يقول ابنى دائما وبيحب والده بجنون

معندكيش حل يابسبس فى مشكلتى الله يخليكى

الحاجز اللى بينى وبين ابنى سببه ايه؟ميش عارفه

تم تعديل بواسطة نورسين

قناه الرحمه

تردد القناة الجديد على النايل سات

التردد 10873

معدل الترميز 27500

رأسي 3\4

تردد القناة على العرب سات

التردد 12149

معدل الترميز 27500

أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

العبى معاهم بوكسات وشقلبظات وشيليه احدفيه على السرسير مثلا يانورسين :lol:

ابومروان ماشاء الله بيلعب معاهم لدرجة انهم زى ابن نورسين بيجبوا يفضلوا معاه اكتر منى

وايام ماكنت فى المستشفى بعد ولادة اخر العنقود كانوا مستمعين جدا باليومين اللى قضوهم معاه وفضلوا بعدها مدة يقولولى امتى ياماما هتروحى المستشفى تانى :lol:

طبعا هو بيلعب نص ساعة مثلا او حاجة يجروا ورا بعض ولعب البوابين ده كله ضحك وعجن بس على خفيف يعنى :lol:

وباقى اليوم ماما بتاعة الاوامر اغسل ايدك .. غير هدومك .. شيل اللعب بس ساعات لما أبقا رايقة أعملهم الحاجات دى برضه زى مسابقات بيتبسطوا جداا

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

انا هارد بالنيابة عن جوزى شوفى يا بوسى

بابا اصلا بتاع اللعب فى البيت و الدلع كلة و ماما الشاويش فى البيت بتاعة الشخط و النطر و المذاكرة

دة يا بوسى لما يعوز يخوف العيال يقول لهم هتسكوتوا و لا اجيب لكم ماما

معروف كدة ان الاب بالذات مع ولادة الصبيان بيكون لا مؤاخدة يعنى اعيل منهم

دة بيرجع لطفولتة بحجةالعيال قال ايةةةةةةةة......... بيلعب معاهم و هو اللى بيرجع طفولتة

ويسلام بقى لما ماتش كورة يجى باسحب نفسى فورا و احبس نفسى فى اى قوضة باحس انى غريبة قاعدة فى قهوة ولا كافى شوب

اقولك الحقيقة انا كنت السبب فى دة من البداية يعنى الام عليها دور كبير جدا

بداتها من وقت ما كانوا لسة مولودين بدات اخيلة يتشارك معايا يشلوهم ياكلهم يغير لهم يساعدنى و انا باحميهم

علشان احببة فى دة

لما بداوا يكبروا و يتكلموا كنت اعودهم يستنوا ابوهم فى البلكونة و اول ما يجى بالعربية اغنى ليهم بابا جة بابا جة

و افتح ليهم الباب علشان يستقبلوة بالحضن

افضل احكى لة على انهم طول اليوم بيسالوا علية بابا فين و عايزين يلعبوا معاة و مستنيانة من الصبح علشان كدة

يوم ورا يوم لحد ما خلاص اتعود على كدةةة و بدا دة يكون روتين يومى

يعنى الام اللى عليها الدور الاكبر فى ربط الابن بالاب و تحببهم فى بعض بذكاء الزوجة والام

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

والله ياذهبيه ده بالضبط اللى حصل معايا انتى حطيتى ايدك على لب الموضوع

بس ده عمل حاجز بينى وبين ابنى جامد لان انا اللى بقول ده صح وده غلط وباباه بيسيبه على راحته حتى لو عمل مصيبه كبيره ولازم يتعاقب عليها ودايما يقولى ميش مشكله

كل حاجه تحصل برده ميش مشكله وياخد الولد ويدافع عنه وميش يحاول يعرفه الصح من الغلط بحجه ان بكره يكبر ويعرف

قلتله لاه لان الطفل بتتكون شخصيته فى السن ده

الولد الان شايفنى البعبع لانى ميش بوافق باى غلط يحصل

والدى بيقولى ده ابنه الوحيد سيبيه يدلعه

انا ميش خايفه غير من بعد كده لما يكبر ويتعود ع الدلع ده معرفش اظبطه تانى

طول ما بابه موجود الدلع كله ويكسر ويخبط ويقلب وانا ميش عارفه اعمل ايه

لو باباه فى الشغل يسمع الكلام لكن اللى بيقطع فى قلبى بقى لما يروح يقف عند الباب ويقعد ينادى "تعالى يابابا"وشويه يقف فى البلكونه لحد ما يجى وكانى مراه ابوه ميش امه

طب ده انا مره كنت فى احدى المولات وزوجى نسى حاجه فى العربيه راح يجيبها

تخيلى الولد قعد يعيط وهو قاعد فى العربيه بتاعته والناس بتتفرج على وانا بسكت فيه لدرجه انى سبت العربيه وشلت ايدى من عليه ليفتكرونى خطفاه ولا حاجه وطبعا ميش سكت الا لما بابه رجع وساعتها الناس اللى واقفه اتطمنت ومشت

تخيلى موقفى بقى كان عامل ازاى

قناه الرحمه

التردد 10873

معدل الترميز 27500

رأسي 3\4

التردد 12149

معدل الترميز 27500

أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

الحمد لله من يوم ما ربنا جابلي أسرتي السعوديه بالسلامه بلعب مع إبني كل يوم وكنت قبل كده محروم من الحكايه دي لدرجه أن إبني مره كان بيتفرج على التليفزيون وشاف في فيلم راجل شايل ابنه وبيلعب معاه فقال لأمه ( أنا نفسي بابا يشيلني ويلعب معايا كده يا ماما ) ومتتخيلوش أد أيه الكلام وجعني وقتها والحمد لله ربنا بكرمه عليا يسر لى إستقدامي أسرتي ومن وقت ما وصلوا وأنا مقلكيش بقى يا مداد بوسي مصارعه حره و( غز و غت وسنج ومطاوي :lol: ) وطبعاَ كرة قدم وجري وتنطيط في الشقه لحد ما مراتي هتطفش مننا :wub:

الحمد لله أنا من النوعيه اللي بتحب الأطفال واحب أسمع لهم وأحكي معاهم وأنزل بعقلي لعقلهم وطبعا فى اللعب والذي منه ( عيل عيل ) :wub:

الطفل ربنا بعته لنا نعمه وهديه واجب علينا نصونها ونرعاها ونعلمه ونعطيله حقه في كل شئ علشان اللي بيزرع الخير بيحصده وفي وقت لما نكبر نلاقي خيرنا اللي قدمناه لهم وهما صغيرين بيردوه لنا بر وإحسان .

ربنا يديم علينا نعمه التي لا تحصى ولا تعد ويحفظها من الزوال يا رب ويرزقنا والمسلمين أجمعين بالذريه الصالحه يا رب.

:roseop:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

بجد ميرسي جدا على ردودكم ونصايحكم الغاليه

بس فى حاجه انا لاحظت ان معظم الابهاء بيلعبوا مع اولادهم بس هل بيدخلوا فى تربيتهم بمعنى ان اللى بتغرزه الام فيهم يرجع الاب يشيله ليه لانه قاعد معاهم شويه صغيرين بس ومش عايز يزعلهم فيه

ومش مهم ان الطفل كده اتشتت بين الاب والام وبالتالى هياخد الرأى اللى على مزاجه وطبعا اللى هو عكس رأى الام

فكيف نحمى الطفل من التشتت فى الصح والغلط

كمان انا عايزه ازاى اعلم ابنى والصح وانا بعمل الغلط ده قدامه

بمعنى تانى مثلا انا بقوله لا المعلقه سخنه مش تمسكها وانا اروح امسكها وهى سخنه واشتغل بيها طب ماهو هيكون عايز يجرب وفى حاجه التجربه للطفل فيها خطر زى مثلا المكواه انا بشتغل بيها ولما يجى جنبي اقوله يح دى سخنه مش تمسكها طب ماهو شايفنى مسكاها

وانتم طبعا عارفين ان الممنوع مرغوب

انا بتصرف انى بحاول اخد بالى قدر الامكان بس بخاف من زله وتكون بعدها مصيبه

زى ما بقوله لا عيب تضرب ماما ولما يضرب من طفل تانى اقوله لا اضربه زىما ضربك الله طب مانتى قلتى ان الضرب ده غلط ورجعتيى وشجعتينى تانى عليه

طبعا انا خبرتى قليله لانهامع عمر بس اعمل ايه ساعتها ماهو لسه صغير ومش فاهم الحاجات دى بس انا بقول انى كده بشتته

ولا ايه يا جماعه الخير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

بس ده عمل حاجز بينى وبين ابنى جامد لان انا اللى بقول ده صح وده غلط وباباه بيسيبه على راحته حتى لو عمل مصيبه كبيره ولازم يتعاقب عليها ودايما يقولى ميش مشكله

كل حاجه تحصل برده ميش مشكله وياخد الولد ويدافع عنه وميش يحاول يعرفه الصح من الغلط بحجه ان بكره يكبر ويعرف

لو باباه فى الشغل يسمع الكلام لكن اللى بيقطع فى قلبى بقى لما يروح يقف عند الباب ويقعد ينادى "تعالى يابابا"وشويه يقف فى البلكونه لحد ما يجى وكانى مراه ابوه ميش امه

تخيلى الولد قعد يعيط وهو قاعد فى العربيه بتاعته والناس بتتفرج على وانا بسكت فيه لدرجه انى سبت العربيه وشلت ايدى من عليه ليفتكرونى خطفاه ولا حاجه وطبعا ميش سكت الا لما بابه رجع وساعتها الناس اللى واقفه اتطمنت ومشت

هلا بيكى نورسين حبيبتى انا كنت بعتقد زيك كده ان ابنى بيكرهنى لانه اول ما بيشوف ابوه جه من الشغل بيجري عليه وساعتها بحس انى جربه ومش بيرضي يجيلي وانه مش بيحبنى وزعلت واتأثرت جدا بس بعد كده لاحظت انه لما بيبقي خايف ولا حاجه بيجري على انا مع ان ابوه اقرب منه كان راح فى حضنه هو بس لا ده جرى على انا عرفت انه الواد بيكون زهق منى ومن اللعب معاى وكمان انا اللى بمنعه عن حاجات هو بيحب يكتشفها ومش جرب ان ابوه كمان هيمنعه عنها اتمنى تكونى فهمتى قصدى

صدقينى الام هى هى الام ومهما الولد حب يلعب مع حد ويبعد عنها هتلاقيه فى الاخر بيجري على حضنك انتى

وحاولى انتى تجذبيه ليكى ازاى زى ما قالت ام مروان اعملى اللى بيعمله ابوه معاه ولازم يكون عندك صبر وقوه تحمل وتابعى معاه لحد ماتوصلي لدرجه حبه لوالده وصدقينى لما تكونى معاه 24 ساعه غير لما تكونى معاه 12 ساعه بس مأكد هيشتاق للى يغيب عنه ولا ايه ياقمر

وربنا يكرمه باخ تانى يلعب معاه ان شاء الله وساعتها لا انتى ولا ابوه ههههههههههه

رابط هذا التعليق

الحمد لله من يوم ما ربنا جابلي أسرتي السعوديه بالسلامه بلعب مع إبني كل يوم وكنت قبل كده محروم من الحكايه دي لدرجه أن إبني مره كان بيتفرج على التليفزيون وشاف في فيلم راجل شايل ابنه وبيلعب معاه فقال لأمه ( أنا نفسي بابا يشيلني ويلعب معايا كده يا ماما ) ومتتخيلوش أد أيه الكلام وجعني وقتها والحمد لله ربنا بكرمه عليا يسر لى إستقدامي أسرتي ومن وقت ما وصلوا وأنا مقلكيش بقى يا مداد بوسي مصارعه حره و( غز و غت وسنج ومطاوي :lol: ) وطبعاَ كرة قدم وجري وتنطيط في الشقه لحد ما مراتي هتطفش مننا :wub:

الحمد لله أنا من النوعيه اللي بتحب الأطفال واحب أسمع لهم وأحكي معاهم وأنزل بعقلي لعقلهم وطبعا فى اللعب والذي منه ( عيل عيل ) :wub:

الطفل ربنا بعته لنا نعمه وهديه واجب علينا نصونها ونرعاها ونعلمه ونعطيله حقه في كل شئ علشان اللي بيزرع الخير بيحصده وفي وقت لما نكبر نلاقي خيرنا اللي قدمناه لهم وهما صغيرين بيردوه لنا بر وإحسان .

ربنا يديم علينا نعمه التي لا تحصى ولا تعد ويحفظها من الزوال يا رب ويرزقنا والمسلمين أجمعين بالذريه الصالحه يا رب.

:roseop:

والله مش تتصور اد ايه فرحت بمداخلتك جدا وكمان الدعاء اللى فيها وربنا يحميه ليك يارب ويحببك اكتر واكتر فى العيال يارب

ويكون ليك من الابناء الصالحين اللى بيهم عمر ما اعمالك تنتهى من الدنيا بس انت قول امين

رابط هذا التعليق

العبى معاهم بوكسات وشقلبظات وشيليه احدفيه على السرسير مثلا يانورسين :roseop:

ابومروان ماشاء الله بيلعب معاهم لدرجة انهم زى ابن نورسين بيجبوا يفضلوا معاه اكتر منى

وايام ماكنت فى المستشفى بعد ولادة اخر العنقود كانوا مستمعين جدا باليومين اللى قضوهم معاه وفضلوا بعدها مدة يقولولى امتى ياماما هتروحى المستشفى تانى :lol:

طبعا هو بيلعب نص ساعة مثلا او حاجة يجروا ورا بعض ولعب البوابين ده كله ضحك وعجن بس على خفيف يعنى wst::

وباقى اليوم ماما بتاعة الاوامر اغسل ايدك .. غير هدومك .. شيل اللعب بس ساعات لما أبقا رايقة أعملهم الحاجات دى برضه زى مسابقات بيتبسطوا جداا

ام مروان

انا زعلانه كتييييييير من نفسى لانى ميش اخدت بالى من مداخلتك الحلوه دى وبجد مرسيييييييه وهحاول اجرب لعب البوابين يمكن ينفع :)

بس انتى عامله ايه وهتروحى المستشفى امتى ولا ميش ناويه :lol: wst::

قناه الرحمه

التردد 10873

معدل الترميز 27500

رأسي 3\4

التردد 12149

معدل الترميز 27500

أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

هلا بيكى نورسين حبيبتى انا كنت بعتقد زيك كده ان ابنى بيكرهنى لانه اول ما بيشوف ابوه جه من الشغل بيجري عليه وساعتها بحس انى جربه ومش بيرضي يجيلي وانه مش بيحبنى وزعلت واتأثرت جدا بس بعد كده لاحظت انه لما بيبقي خايف ولا حاجه بيجري على انا مع ان ابوه اقرب منه كان راح فى حضنه هو بس لا ده جرى على انا عرفت انه الواد بيكون زهق منى ومن اللعب معاى وكمان انا اللى بمنعه عن حاجات هو بيحب يكتشفها ومش جرب ان ابوه كمان هيمنعه عنها اتمنى تكونى فهمتى قصدى

صدقينى الام هى هى الام ومهما الولد حب يلعب مع حد ويبعد عنها هتلاقيه فى الاخر بيجري على حضنك انتى

وحاولى انتى تجذبيه ليكى ازاى زى ما قالت ام مروان اعملى اللى بيعمله ابوه معاه ولازم يكون عندك صبر وقوه تحمل وتابعى معاه لحد ماتوصلي لدرجه حبه لوالده وصدقينى لما تكونى معاه 24 ساعه غير لما تكونى معاه 12 ساعه بس مأكد هيشتاق للى يغيب عنه ولا ايه ياقمر

وربنا يكرمه باخ تانى يلعب معاه ان شاء الله وساعتها لا انتى ولا ابوه ههههههههههه

بسبوسه مرسيه ليكى مرتين المره الاولى على ردك اللى بجد ريحنى وكمان على مواضيعك الجامده دى

والمره التانيه عشان لفتى نظرى لمداخله ام مروان عشان ميش كنت اخدت بالى من المداخله بتاعتها

قناه الرحمه

التردد 10873

معدل الترميز 27500

رأسي 3\4

التردد 12149

معدل الترميز 27500

أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...