اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مداخلات خاصة بتهنئة الدكتورة صفاء

safaalabana

Recommended Posts

مدام صفاء لو سمحتي لوالسكن الي حضرتك سكنتي فيه كويس يا ريت الايميل بتاعه عشان احنا مسافرين الشهر الي جي و لسه محجزناش و الاسعار غاليه اوي

رابط هذا التعليق

• الردود 110
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخت الفاضله / الدكتوره صفاء

رحله موفقه باذن الله وترجعوا بالف سلامه انتى والاسره

حفظكم الله ورعاكم .

وفى انتظار تعقيبكم على الرحله

رابط هذا التعليق

عزيزتي د / صفاء :roseop:

فرحت جدا لما لقيتك بدأتي الكتابه :wub:

كان نفسي اعرف انطباعاتك ايه عن هناك

و بجد اسلوبك جميل و متشوقه أسمع منك :)

و يا ترى كلمتي مين ؟ و شوفتي مين ؟ أنا عارفه :closedeyes:

يللا كملي الحكايه :sad:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

مدام صفاء لو سمحتي لوالسكن الي حضرتك سكنتي فيه كويس يا ريت الايميل بتاعه عشان احنا مسافرين الشهر الي جي و لسه محجزناش و الاسعار غاليه اوي

EXTRA حبيبتى ياسلام تؤمرينى بس ...شوفى ...اولا الحجز من على EXPEDIA اسهل وارخص من الفندق نفسه والرقم مجانى ادخلى على النت واختارى CLARION HOTEL AND SUITS SELBY شوفيه برده ح يعجبك والا لا ...وعلى اليوتيوب ليه فيديو

ده السايت بتاعه

WWW.HOTELSELBY.COM وفيه رقم تليفون مجانى 18003874788 ممكن تحجزى اول خمس ايام وتمددى لو عجبك زى احنا ما عملنا واحلى مكان فيه جناح سلبىSELBY I, يارب انتى كمان تسكنى فيه وومكن تاخدى معاه كمان غرفه للاولاد :lol:

رابط هذا التعليق

عزيزتي د / صفاء :lol:

فرحت جدا لما لقيتك بدأتي الكتابه :sad:

كان نفسي اعرف انطباعاتك ايه عن هناك

و بجد اسلوبك جميل و متشوقه أسمع منك :unsure:

و يا ترى كلمتي مين ؟ و شوفتي مين ؟ أنا عارفه wst::

يللا كملي الحكايه :unsure:

الحته دى اهداء لبنت مصر وكل اخواتى فى المنتدى اللى على الطريق

النهارده ياجماعه الهوتيل نور بزيارة اختنا سوسو رانى وبناتها العسل وبنتى استمتعت قوى مع البنات ...طب وبعدين كنا رايحين مسجد تورنو ...ايوه ده مسجد جميل فى مكان حيوى جنب الايتون سنتر ...المهم وصلنا قرب المكان واتارى كندا كلها هناك بتحتفل بالفوز بتاع النهارده .... مش عارفه احكيلكم على المشاعر الجميله فى المسجد والا الاحتفال والفرحه اللى شوفناها ....شباب وبنات كبار وصغار كله بيهتف كندا كندا والاعلام والميدان كله منور ورجال البوليس واقفين من بعيد يحموا الناس معانا مش علينا رجال البوليس منهم اللى راكبين احصنه وشكلهم يفرح والابتسامه والسعاده على كل الوجوه ...شوفت البنات والشباب كل اللى يشوف يارا اللى عمرها اربع سنوات لازم يبتسملها ويسلم عليها واللى يديها علم واللى يصورها وكاكتر من مره الاقى حد يستأزن وياخد الكاميرا من زوجى عشان يصورنا مع بعض ...

بصراحه احتفال ...ادانى فرصه اشوف الناس دى اكتر واشوف بيتعاملوا معانا ازاى وانا محجبه وواضح ديانتنا ...والتجمع ده خلانى اشوف تكوين الشعب ده ....من جميع الاعراق وكله ماسك العلم

فعلا اوه كندا

المسجد بقى ياجماعه عاوزه احكيلكم عليه بس المره الجايه عشان انا كده خرجت بره الموضوع بس خدوا بالكم ماحدش حكالكم قبل كده عن مسجد تورنو استنونى و

كمان عشان نكمل هيثرو والاجراءات الامنيه وباقى الرحله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ربنايكرمك يا دكتور صفاء

يارب تدوم فرحتكوا كده علي طول

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو علي كل شئ قدير

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضله / الدكتوره صفاء

رحله موفقه باذن الله وترجعوا بالف سلامه انتى والاسره

حفظكم الله ورعاكم .

وفى انتظار تعقيبكم على الرحله

اشكرك يا اختى الغاليه وجزاك الله خيرا عن امنياتك الغاليه لنا ويارب عقبالك وتكونى من الموفقين الناجحين :lol:

رابط هذا التعليق

ربنا يبارك لك يا د. صفاء و تبقى الرحله كلها سعاده و يسر و أحداث جميله ان شاء الله و في انتظار كلامك عن مسجد تورونتو

(رب اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا و تقبل دعاء)

رابط هذا التعليق

:lol:

السلام عليكم

ربنايكرمك يا دكتور صفاء

دكتورفاروق اشكرك يا سيدى على الدعاء الجميل وعشان خاطرك وخاطر اخويا زناتى لازم احكيللك دلوقتى عن مسجد تورنو ...اه زناتى لان جيجى قالت لى كان نفسه يروح المساجد :sad: ...شوف يادكتور فاروق احساسك لما تلاقى مسجد تورنو وفى موقع كويس حدا وتدخل المسجد ده بيت الله فى هده البقعه البعيده من الارض

هو شعور روحانى لا استطيع وصفه ..لن تتمالك نفسك وقد تبكى فرحا انك هنا تقيم شعائر الله ...والمسجد ما شاء الله يتسع لحوالى 500 مصلى ومصليه وهو على 3 ادوار بسيط جميل نظيف ...وهنا دمعت عيناى اكتر من مره حين احتضنتنى المصليات المسلمات والغير متحدثات بالعربيه وعيونهم ايضا كانت تدمع بعد الصلاه وهم يدعون لزوجى وهو من أمهم فى الصلاه ويدعون لنا وهم يتمنوا ان يتعلموا القران .. وهم فرحين بنا ...هل ادركتم شعورى يعنى مش ولادك بس اللى محتاجينك لا لا دينك كمان اللهم اعز الاسلام وكفايه لحسن ببكى دلوقتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ربنايكرمك يا دكتور صفاء

دكتورفاروق اشكرك يا سيدى على الدعاء الجميل وعشان خاطرك وخاطر اخويا زناتى لازم احكيللك دلوقتى عن مسجد تورنو ...اه زناتى لان جيجى قالت لى كان نفسه يروح المساجد :sad: ...شوف يادكتور فاروق احساسك لما تلاقى مسجد تورنو وفى موقع كويس حدا وتدخل المسجد ده بيت الله فى هده البقعه البعيده من الارض

هو شعور روحانى لا استطيع وصفه ..لن تتمالك نفسك وقد تبكى فرحا انك هنا تقيم شعائر الله ...والمسجد ما شاء الله يتسع لحوالى 500 مصلى ومصليه وهو على 3 ادوار بسيط جميل نظيف ...وهنا دمعت عيناى اكتر من مره حين احتضنتنى المصليات المسلمات والغير متحدثات بالعربيه وعيونهم ايضا كانت تدمع بعد الصلاه وهم يدعون لزوجى وهو من أمهم فى الصلاه ويدعون لنا وهم يتمنوا ان يتعلموا القران .. وهم فرحين بنا ...هل ادركتم شعورى يعنى مش ولادك بس اللى محتاجينك لا لا دينك كمان اللهم اعز الاسلام وكفايه لحسن ببكى دلوقتى

السلام عليكم

اختي الفاضلة

جزاكي الله كل خير لان كلماتك كانت رائعة جدا و وصفك الجميل للمسجد الذي لم نراه ولكن احسسنا بدفئه .

بالتوفيق ان شاء الله

" إنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى "

القرآن الكريم تلاوة وتفسير وحفظ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ربنايكرمك يا دكتور صفاء

ربنا يزيدك من نعيمه وتلاقى العزوه الحقيقيه فى كندا وهى المسلمين كلهم مصرى شامى هندى باكستانى اندونيسى كلهم متحدين مع بعض وشاعرين بانهم مالهمش الا بعض وتلاقيهم قريبين من الله اكتر واكتر لانهم حاسين بانهم فى غربه ومش حيساعدهم فيها الا القرب من الله وربنا يجمعنا معاكم على خير انشاء الله فى الجنه .. امين

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

الدكتورة/ صفاء وعائلتها الكريمة حفظهم الله جميعاً ،

لا أستطيع سوى أن اقول لكم جزاكم الله خيراً ، على هذه المشاعر الروحانية العالية.

ولا تنسونا من دعائكم الصالح

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

ربنا يبارك لك يا د. صفاء و تبقى الرحله كلها سعاده و يسر و أحداث جميله ان شاء الله و في انتظار كلامك عن مسجد تورونتو

ويبارك لك انت كمان يا دكتوره ايمان ويكتب لك السعاده فى الدنيا والاخره...ومتابعتك تشرفنى ... wst::

رابط هذا التعليق

wst::
السلام عليكم

ربنايكرمك يا دكتور صفاء

السلام عليكم

اختي الفاضلة

جزاكي الله كل خير لان كلماتك كانت رائعة جدا و وصفك الجميل للمسجد الذي لم نراه ولكن احسسنا بدفئه .

بالتوفيق ان شاء الله

الله يكرمك يا اخى الفاضل وشكرا على دعائك الجميل ويارب لك مثله واكتر ...والحقيقه وصف حضرتك هو ما عنيته تماما نعم هو دفء القرب الى الله واللجوء اليه .. والزهد فيما سواه والانس بأحبائه... حين يخشع المصلون ...ولاتسمع الا صوت بكاء الخشيه منه عز وجل ...وتنساب دموع محبة فيه سبحانه ...وتسأل نفسك هل استحق كل هدا الكرم ...ان اكون ممن يعمروون بيوت اراد الله ان يد:كر فيها اسمه ....اللهم لك الحمد ...حمدا يليق بجلال وجهك

رابط هذا التعليق

ربنا يزيدك من نعيمه وتلاقى العزوه الحقيقيه فى كندا وهى المسلمين كلهم مصرى شامى هندى باكستانى اندونيسى كلهم متحدين مع بعض وشاعرين بانهم مالهمش الا بعض وتلاقيهم قريبين من الله اكتر واكتر لانهم حاسين بانهم فى غربه ومش حيساعدهم فيها الا القرب من الله وربنا يجمعنا معاكم على خير انشاء الله فى الجنه .. امين

اشكرك يا دكتور ايهاب حضرتك النهارده بتقول حكم فعلا والله يا دكتور ايهاب ان العزه فى ديننا ...وعايز امثله على عزوة المسلمين هنا رغم اختلاف اصولهم ح اقوللك رحنا عند المطعم الافغانى مره من المرات يعنى كنا بالليل والحراره -5 بعد ما اكلنا فى واحد كان بيخدمنا بنفسه وعرفنا منه انه الشريك الباكستانى لصاحب المطعم ما كانش معانا عربيه طلعنا بره ما شاء الله انا وزوجى والاربع اولاد بنرتعش من البرد وبندور على تاكسى ...وكل سائق تاكسى يقوللك كم عددكم يسمع الرقم يقول NOOOO الراجل الباكستانى طلع وقال انا ح اوصلكم انا معايا فان...احنا كلنا مسلمين واخوه ..وامثله تانيه كتير يا دكتور ايهاب ... معامله خاصه وكانك VIP .....ولا تملك غيرانك تقول الحمد لله

رابط هذا التعليق

الدكتورة/ صفاء وعائلتها الكريمة حفظهم الله جميعاً ،

لا أستطيع سوى أن اقول لكم جزاكم الله خيراً ، على هذه المشاعر الروحانية العالية.

ولا تنسونا من دعائكم الصالح

مع تحياتي للجميع

الله يجزاانا واياك كل الخير يا استاد سفر ويارب تيجوا كلكم وتعمروا بيوت الله لسه فيها اماكن كتير فاضيه عاوزين نملاها بجد مكانكم محجوز ايوه ربنا كاتبه ليكم ما تتأخروش

رابط هذا التعليق

smk:

هي ده وجهة النظر النسائية اللي انا مستنياها من زمااااااااااااااااااااان

ربنا يباركلك يا صافي في نفسك و زوجك و اولادك (بسم الله ما شاء الله ) wst::

اللهم انصر الاسلام و اعز المسلمين في كل مكان

اما بالنسبة لموقف صاحب المطعم الافغاني فده ليه اكتر من سبب ( عملك الصالح - دعوة الوالدين - زوجك التقي ) بارك الله لكي فيهم جميعا bv:-

كملي بسرعة التفصيل بلاش تشويق اكتر من كده ( وبلاش سيرة حريم كندا حقنا للدماء mfb: :lol: )

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

smk:

اما بالنسبة لموقف صاحب المطعم الافغاني فده ليه اكتر من سبب ( عملك الصالح - دعوة الوالدين - زوجك التقي ) بارك الله لكي فيهم جميعا bv:-

كملي بسرعة التفصيل بلاش تشويق اكتر من كده ( وبلاش سيرة حريم كندا حقنا للدماء mfb: :lol: )

في رعاية الله

اشكرك يا كودوا على حسن ظنك ده ...امال لو عرفتى انه اعطى رقمه الخاص لزوجى وقاله بعد كده احنانجيبه لغاية عندكم وقد كان بفضل الله ...

على فكره انا شايله الرقم للى ح ييجوا من بعدنا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

smk:

في رعاية الله

اشكرك يا كودوا على حسن ظنك ده ...امال لو عرفتى انه اعطى رقمه الخاص لزوجى وقاله بعد كده احنانجيبه لغاية عندكم وقد كان بفضل الله ...

على فكره انا شايله الرقم للى ح ييجوا من بعدنا ان شاء الله

يجيب ايه بالظبط

الاكل والا الفان ؟

اه

تفرق

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

الدكتوووووووووره صفاء - اهلا بحضرتك و حمد الله على السلامه واتمنى تكونوا قضيتم رحله سعيده ان شاء الله

كلام حضرتك حلو اوووووووووي و مشجع جدا على الهجره

انا مسافره قريب ان شاء الله wst:: و ربنا يجمعنا كلنا على خير يا رب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...