اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مداخلات خاصة بتهنئة الدكتورة صفاء

safaalabana

Recommended Posts

مدام صفاء حمد الله على سلامتكم

أشكرك على الخواطر و أحب أقولك انى حاجزة صف أول و مستنية الجزء التانى. براحتك طبعا و مفيش استعجال :roseop:

الله يوفقك و ييسر لك طريقك

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

• الردود 110
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

توصلوا مصر باذن الله عن قريب وفى احسن حال .....مش عايزين نتقل على حضرتك,اول ما ترجعوا عايزين كل الداتا عشان ندعيلكوا ولا هو الدعاء ببلاش :roseop::roseop::roseop::roseop:

لا والله ما فيش حاجه بتروح بلاش واى خير بتعملوه متشال ليكم

وأى سوءال انا تحت امركم :roseop:

رابط هذا التعليق

:roseop:

ربنا يرجعكم بالسلامة يا قمر :roseop: واكيييييييييييييييد مش هنسيبك لحد ما ترتاحي من الرحلة عشان تحكي كل التفصيل :roseop:

متشوقين نسمع الحكاية من وجة نظر نسائية مثقفة ( شوية عنصرية علي الماشي :lol: ) اكيد هتفرق في كل التفصيل :roseop:

في رعاية الله

الله يسلمك يا كودو وشكرا على دعمك المعنوى الكبير وحلوه حكاية وجه نظر نسائيه دى :roseop: بالماسبه دى ياكودو يااختى احب اقول لكل ستات المنتدى ان مستوى الجمال هنا مرتفع ...خدوا بالكم من ازواجكم

رابط هذا التعليق

منورة التوبيك والمنتدي كله يا دكتورة صفاء :roseop:

لو تعرفي غلاوتك عندنا ماكنتيش قلتي تقيلة على التوبيك ..دة شرف والله يا دكتورة

مستني تفاصيل رحلتك بفارغ الصبر

م سمية عارفين اخبارها وبنطمن عليها بالايميل ..انتي لسة ماعتمدتيش اسلوب الايميل ده :roseop:

تعليق صغنون على موضوع الطيارة .ز

لو كنتي قعدتي زي اخوكي في الكرسي الوسطاني 15 ساعة من تورونتو لابو ظبي شوط واحد ونزلتي زي فرخة الجمعية المتكتفه ..وركبي بتلف حوالين بعضها

كنتي عرفتي قد ايه نعمة الطيارة الفاضية ..وكمان نعمة الترنزيت

توووووووووووووووووبه :roseop:

مستنينك بفارغ الصبر :roseop:

زناتى اخويا يا اهلا وسهلا والله دحضرتك وجيجى اللى تنوروا وتشرفوا اى حته تروحوها

وكفايه كنا لما نتزنق نطلع ورق الزناتى ...على فكره ممكن تعمل كتاب واهو قرشين ينفعوا فى كندا :roseop: بس فى اضافات بسيطه هى دى اللى حنعملها انا وسميه

وعندك حق الطياره الفاضيه اكبر نعمه عقبال الرجوع ادعولنا

سلملى على جيجى

رابط هذا التعليق

ألف ألف الحمد لله على السلامة يا دكتورة صفاء انت والعائلة سائلين الله لكم التيسير والتثبيت والتسهيل لما يحبه ويرضاه،

لا تنسونا من دعائكم الصالح .

مع تحياتي للجميع

الله يجزاكم الف خير وييسر ليكم ولينا باقى الامور يارب ويارب التثبيت فى احسن مكان لينا وليكم :roseop:

رابط هذا التعليق

ألف ألف الحمد لله على السلامة يا دكتورة صفاء انت والعائلة سائلين الله لكم التيسير والتثبيت والتسهيل لما يحبه ويرضاه،

مع تحياتي للجميع

الله يجزاكم الف خير وييسر ليكم ولينا باقى الامور يارب ويارب التثبيت فى احسن مكان لينا وليكم :roseop:

ربنا ييسر لك الخير اينما كان

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الى كل من هم على طريق الهجره ....اهدى كلماتى وهى سطور قليله ...لعلها تفيد اى منكم ...

مراسلتكم من تورنو صفاء

حمد لله علي سلامتكم دكتوره صفاء . تجربتك اكيد مفيده واضافه هامه لخبرات كل اللي سبقونا .

منتظرين ومتابعين مع حضرتك.

لو تسمحي لي ! لي تعقيبين

اولا ماشاء الله ربنا وفقكم انكم سافرتم علي البرتش ايرواي والميزه هنا في الطيران علي خط طيران لشركه واحده لتورونتو (خوفا من ضياع او تاخير الشنط)ا والاهم هو الترانسيت في منصف المسافه لتورونتو لان الرحله المباشره علي كندا نانستوب قاتله. فينك يا زناتي :roseop:

سؤالي لحضرتك عملتوا ايه في موضوع الوزن المسموح .[/font]

الاخ الغالى ....الله يسللمك يارب ويحفظكم لاسرتكم الكريمه

الوزن المسموح مشينا عليه ولاننا لاندنج بس دلوقتى فكل واحد كان واخد اشياءه الاساسيه والبلاطى التقيله تاخدوها على ايدكم علشان الوزن كمان واموضوع مشى كويس علشان كمان فيه هاند باج ..وأى سؤال تتحت امركم

رابط هذا التعليق

مدام صفاء حمد الله على سلامتكم

أشكرك على الخواطر و أحب أقولك انى حاجزة صف أول و مستنية الجزء التانى. براحتك طبعا و مفيش استعجال :roseop:

الله يوفقك و ييسر لك طريقك

تسلميلى يا ام ادم وطمنينى عليكى :roseop:

رابط هذا التعليق

مع تحياتي للجميع

ربنا ييسر لك الخير اينما كان

ولكم بمثل ما دعوتم وزياده :roseop:

رابط هذا التعليق

الله يسلمك يا كودو وشكرا على دعمك المعنوى الكبير وحلوه حكاية وجه نظر نسائيه دى :lol: بالماسبه دى ياكودو يا اختى احب اقول لكل ستات المنتدى ان مستوى الجمال هنا مرتفع ...خدوا بالكم من ازواجكم

ربنا يخليكي يا صافي وترجعي بالسلامة بس ايه موضوع الستات ده هتقليقينا ليه بقي :roseop:

ايه وجع القلب ده احنا هنخلي بالنا علي الرجالة ولا علي الاولاد wst::

كلام في سرك بقه (كويس ان الجو هناك شتاااااء وتلج عشان يمشوا مستورين برده ويبقي غض البصر اجباري :roseop: )

ولا ايه رايك :roseop: (مش البلدي يكسب طبعا ...... wst:: ولا نحضر الاكياس والسطور من دلوقتي......... wst:: :roseop: )

في رعاية الله :lol:

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

الله يسلمك يا كودو وشكرا على دعمك المعنوى الكبير وحلوه حكاية وجه نظر نسائيه دى wst:: بالماسبه دى ياكودو يا اختى احب اقول لكل ستات المنتدى ان مستوى الجمال هنا مرتفع ...خدوا بالكم من ازواجكم

:sad:

ربنا يخليكي يا صافي وترجعي بالسلامة بس ايه موضوع الستات ده هتقليقينا ليه بقي :t

ايه وجع القلب ده احنا هنخلي بالنا علي الرجالة ولا علي الاولاد :wub:

كلام في سرك بقه (كويس ان الجو هناك شتاااااء وتلج عشان يمشوا مستورين برده ويبقي غض البصر اجباري )

ولا ايه رايك :) (مش البلدي يكسب طبعا ...... mc: ولا نحضر الاكياس والسطور من دلوقتي......... )

في رعاية الله k

bv:- والله ضحكتينى ياكودو ...انا كنت فاكره زيك كده ...ان البرد ح يخللى الكل متكلفت ومتغطى ..انما وحياتك فى عز التلج ماهو نازل الاقى بنات لابسين جيب طولها شبر بس اهم حاجه انهم مدفيين رجليهم ولابسين بوت التلج الباقى بقى مافيش مشكله ...وحكاية البلدى يكسب دى ...اعتقد انه هنا ما يكسبش ابدا :lol: وبكره تيجى وتشوفى :o

رابط هذا التعليق

:closedeyes: والله ضحكتينى ياكودو ...انا كنت فاكره زيك كده ...ان البرد ح يخللى الكل متكلفت ومتغطى ..انما وحياتك فى عز التلج ماهو نازل الاقى بنات لابسين جيب طولها شبر بس اهم حاجه انهم مدفيين رجليهم ولابسين بوت التلج الباقى بقى مافيش مشكله ...وحكاية البلدى يكسب دى ...اعتقد انه هنا ما يكسبش ابدا :closedeyes: وبكره تيجى وتشوفى :unsure:

يا د.صفاء الاعتراف بالحق فضيلة...ده حضرتك كده شوقتى المنتدى كله للهجرة :blush2: :closedeyes: ....هو صحيح الزواج للمرة الثانية مقبول قانونيا واجتماعيا فى كندا ولا لأ.......اهو برده الواحد يبقى عارف اللى ليه واللى عليه :lol: :closedeyes:

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

:lol:

لأ غير مقبول بتاتا لا قانونيا و لا اجتماعيا. اذا كان مجرد التفكير انك تتجوز بنت عمك او خالك بتقلب بطنهم :lol:

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

:sad: والله ضحكتينى ياكودو ...انا كنت فاكره زيك كده ...ان البرد ح يخللى الكل متكلفت ومتغطى ..انما وحياتك فى عز التلج ماهو نازل الاقى بنات لابسين جيب طولها شبر بس اهم حاجه انهم مدفيين رجليهم ولابسين بوت التلج الباقى بقى مافيش مشكله ...وحكاية البلدى يكسب دى ...اعتقد انه هنا ما يكسبش ابدا :sad: وبكره تيجى وتشوفى :o

يا د.صفاء الاعتراف بالحق فضيلة...ده حضرتك كده شوقتى المنتدى كله للهجرة :hi: :lol: ....هو صحيح الزواج للمرة الثانية مقبول قانونيا واجتماعيا فى كندا ولا لأ.......اهو برده الواحد يبقى عارف اللى ليه واللى عليه :

متهيالي يا دكتورة صفاء انك خايفة من الموضوع دة من ساعة ماركبتي الطيارة :lol:

فردة عين على المضيفات والفردة التانية عل ابو العيال :lol:

خدي بالك اللي يخاف من العفريت يطلعله ..واحنا اهم حاجة عندنا الثقة بالنفس wst::

عايز اعرف انطباعاتك على مطار هيثرو بصفة عامة والاجراءات الامنية بصفة خاصة

وبقية الحكاية بقي كفاية تشويق واثارة ومتعه :lol:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

:D والله ضحكتينى ياكودو ...انا كنت فاكره زيك كده ...ان البرد ح يخللى الكل متكلفت ومتغطى ..انما وحياتك فى عز التلج ماهو نازل الاقى بنات لابسين جيب طولها شبر بس اهم حاجه انهم مدفيين رجليهم ولابسين بوت التلج الباقى بقى مافيش مشكله ...وحكاية البلدى يكسب دى ...اعتقد انه هنا ما يكسبش ابدا :roseop: وبكره تيجى وتشوفى :lol:

يا د.صفاء الاعتراف بالحق فضيلة...ده حضرتك كده شوقتى المنتدى كله للهجرة :roseop: :sad: ....هو صحيح الزواج للمرة الثانية مقبول قانونيا واجتماعيا فى كندا ولا لأ.......اهو برده الواحد يبقى عارف اللى ليه واللى عليه :

ياجماعه انا بقولكم على اللى شفتوا ...وماشاء الله اهم قانون بتدوروا عليه من قبل ماتيجوا هو الزواج للمره التانيه ...؟ طيب اللى ليكم هو :sad: النظره الاولى واللى عليكم هو غض البصر :roseop: ....دانتوا ح تاخدوا حسنات قد ايه....

رابط هذا التعليق

يا د.صفاء الاعتراف بالحق فضيلة...ده حضرتك كده شوقتى المنتدى كله للهجرة :صحيح الزواج للمرة الثانية مقبول قانونيا واجتماعيا فى كندا ولا لأ.......اهو برده الواحد يبقى عارف اللى ليه و

متهيالي يا دكتورة صفاء انك خايفة من الموضوع دة من ساعة ماركبتي الطيارة :

فردة عين على المضيفات والفردة التانية عل ابو العيال :l

خدي بالك اللي يخاف من العفريت يطلعله ..واحنا اهم حاجة عندنا الثقة بالنفس

وبقية الحكاية بقي كفاية تشويق واثارة ومتعه :

مش بقوللك يا زناتى ياخويا الكتاب بتاعك عايز شوية اضافات اهو انت ماقولتش على الحته دى :sad: والامانه العلميه تقتضى نقل الصوره كما هى اهو حتى الواحده مننا تببقى عامله حسابها ....والحمد لله الثقه بالنفس دى دلوقتى هى الحاجه اللى فاضله لنا

رابط هذا التعليق

ربنا يرجعكم بالسلامة يا صافي عشان احنا مستنين ( الاثارة والمتعة والتشويق :roseop: كلا ستات بقه :D)

وانا هحضر الشاي بالنعناع و الكيك والفشار من دلوقتي :roseop:

وبالنسبة لموضوع غض البصر ده لي سؤال هو في في كندا اكياس بلاستيك كفاية ولا الواحدة تعمل حسابها في الوزن احتياطي :sad:

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

لأ غير مقبول بتاتا لا قانونيا و لا اجتماعيا. اذا كان مجرد التفكير انك تتجوز بنت عمك او خالك بتقلب بطنهم :sad:

معاك يا ام ادم ....بس هم يلاحقوا على الدراسه والبحث عن عمل

رابط هذا التعليق

:lol:

ربنا يرجعكم بالسلامة يا صافي عشان احنا مستنين ( الاثارة والمتعة والتشويق :roseop: كلا ستات بقه :roseop:)

وانا هحضر الشاي بالنعناع و الكيك والفشار من دلوقتي :roseop:

وبالنسبة لموضوع غض البصر ده لي سؤال هو في في كندا اكياس بلاستيك كفاية ولا الواحدة تعمل حسابها في الوزن احتياطي :sad:

في رعاية الله

الحقيقه المره ان الاكياس هنا بتتباع يعنى بعد ما تشترى الحاجه ...البياع يقوللك عاوزه كيس ...تقولى اه يقوللك ادفعى ...اصلهم خايفين على البيئه بتاعته من التلوث وبتلا قى كل مكان تقريبا مقسمين اكياس القمامه بحيث الن كل حاجه تتحط فى مكانها الصحيح علشان الري سايكلينج ...ده انا لقيته كمان فى بعض البيوت ...يعنى احسن تجيبى اكياسك معاكى وان شاء الله مش ح تستخدميها فى الاغراض السيئه هم يلاقو زينا فين ؟ :D :sad:

رابط هذا التعليق

يا د.صفاء الاعتراف بالحق فضيلة...ده حضرتك كده شوقتى المنتدى كله للهجرة :صحيح الزواج للمرة الثانية مقبول قانونيا واجتماعيا فى كندا ولا لأ.......اهو برده الواحد يبقى عارف اللى ليه و

متهيالي يا دكتورة صفاء انك خايفة من الموضوع دة من ساعة ماركبتي الطيارة :

فردة عين على المضيفات والفردة التانية عل ابو العيال :l

خدي بالك اللي يخاف من العفريت يطلعله ..واحنا اهم حاجة عندنا الثقة بالنفس

وبقية الحكاية بقي كفاية تشويق واثارة ومتعه :

مش بقوللك يا زناتى ياخويا الكتاب بتاعك عايز شوية اضافات اهو انت ماقولتش على الحته دى :D والامانه العلميه تقتضى نقل الصوره كما هى اهو حتى الواحده مننا تببقى عامله حسابها ....والحمد لله الثقه بالنفس دى دلوقتى هى الحاجه اللى فاضله لنا

:sad:

اصل الزناتى طول الرحله كان بيغض البصر ومكانش قادر يبص يمين والا شمال :roseop:

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...