اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازاى اكون مجتهد؟ مش عارف احل المشكلة دى!

myusername

Recommended Posts

السلام عليكم...

لما حد فيكم بيشتغل.. و ضغوط الشغل مع الالتزامات الاخرى بتزيد عليه.. بيعمل ايه بالظبط علشان ينظم العملية؟

هوضح لكم اكتر.. لو افترضنا مثلا ان واحد بيشتغل شغلانتين.. و كمان بيدرس smk: و الشخص ده من النوع الكسول شوية... يعنى من النوع اللى لازم يستنى لغاية اما الحاجة تتراكم عليه, و بعد كده يلم كل حاجة بسرعة بسرعة و نظام الكروتة اللى كلنا عارفينه :blink:

هل عندكم حل علشان الواحد ينظم اموره شوية؟ يعنى ازاى اقدر ادرب نفسى انى امشى على عجين ملغبطهوش.. قصدى امشى على الجدول اللى المفروض امشى عليه, زى بقية خلق الله المجتهدين و الشاطرين؟

المشكلة تحديدا.. ان الشخص بيبقى محترف و شاطر جدا.. بس عامل زى الارنب و السحلفة بالظبط.. طبعا كلكم عارفين الحكاية دى..

هل عندكم حل للموضوع ده, علشان الواحد يدرب نفسه ازاى ينظم اموره و امور شغله, و يجتهد.. و يبعد عن اى تكاسل او تراخى؟ لان فعلا المشكلة دى بتقابل ناس كتير..

و يا ريت الناس المجتهدين.. و خصوصا اللى فى كندا.. يقولوا لنا بيعملوا ايه علشان يمشوا عالجدول صح..

و اللى يعرف ميكانيزم.. او طريقة معينة (علمية او تجربة).. يا ريت برضه يقول.. و نحن آذانٌ صاغية.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

اولا ... استعيذ بالله من العجز والكسل

عظم الهدف اللى انت بتسعاله من جواك ... واياك والتردد .. لان انا لاحظت من تساؤلات حضرتك فى الفتره الاخيره بالنسبه لحوار كندا وهل هي ارض للفرص او لا او هل هي قرار سليم او لا انك متردد .... طبعا التردد هيشتت تركيزك

ابتعد عن اسباب تضيع الوقت .... حتي وللاسف ان كانو اصدقاء اتعودت انك تقضي معاهم اوقات فراغك الكبيره ............ ايام ماكان عندك وقت فراغ ...

طول مانت حاسس انك مقصر فده معناه انك هتجتهد اكتر ...... بس ماتزودهاش ليجيلك - بعيد الشر - احباط

من جد وجد ومن زرع حصد .... ومن طلب العلا سهر اليالي ... الى اخر الكلام المكتوب على جلدة كتب الوزاره

ربنا يوفقك :blink:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

لما حد فيكم بيشتغل.. و ضغوط الشغل مع الالتزامات الاخرى بتزيد عليه.. بيعمل ايه بالظبط علشان ينظم العملية؟

هوضح لكم اكتر.. لو افترضنا مثلا ان واحد بيشتغل شغلانتين.. و كمان بيدرس smk: و الشخص ده من النوع الكسول شوية... يعنى من النوع اللى لازم يستنى لغاية اما الحاجة تتراكم عليه, و بعد كده يلم كل حاجة بسرعة بسرعة و نظام الكروتة اللى كلنا عارفينه :blink:

هل عندكم حل علشان الواحد ينظم اموره شوية؟ يعنى ازاى اقدر ادرب نفسى انى امشى على عجين ملغبطهوش.. قصدى امشى على الجدول اللى المفروض امشى عليه, زى بقية خلق الله المجتهدين و الشاطرين؟

المشكلة تحديدا.. ان الشخص بيبقى محترف و شاطر جدا.. بس عامل زى الارنب و السحلفة بالظبط.. طبعا كلكم عارفين الحكاية دى..

هل عندكم حل للموضوع ده, علشان الواحد يدرب نفسه ازاى ينظم اموره و امور شغله, و يجتهد.. و يبعد عن اى تكاسل او تراخى؟ لان فعلا المشكلة دى بتقابل ناس كتير..

و يا ريت الناس المجتهدين.. و خصوصا اللى فى كندا.. يقولوا لنا بيعملوا ايه علشان يمشوا عالجدول صح..

و اللى يعرف ميكانيزم.. او طريقة معينة (علمية او تجربة).. يا ريت برضه يقول.. و نحن آذانٌ صاغية.

Welcome to the club.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحالة اللي عند حضرتك دي اسمها...procrastination....انت وشك ماله جاب الوان ليه... :blink:...دي معناها تأجيل الحاجة اللي المفروض تعملها و المماطلة فيها لغاية آخرلحظة

الحالة مش خطيرة الحمد لله و ممكن نلحقها....عليك بالروشتة التالية:

1- حالتك حضرتك يا اما انت منهك جدا....يا اما الهدف مش واضح قدام عينين حضرتك...يبقي الحل يا فندم انك تريح دماغك حبتين باي ترفيه مناسب....و كمان يا سلام لو كتبت لسته اهداف خاصة بيك و تعلقهم في مكان واضح توماما قدام عينيك....يعني تبقي صاحي م النوم لا ليك و لا عليك تلاقيهم في وش سموك.

2- اول ما ييجي في دماغك مهمة ....يعني دلوقتي بتفكر (انا شخصيا عايزة اكتب ايميل مهم...) اعمله ع طول بلا تاخير

3- ابتدي....هي الطلعة الاولانية و بعدين تلاقي نفسك فتحت في الرابع.... اوعي السريع (وش ع ايوب بقي في المسرحية...و هو واقف ع الناحية التانية.... smk: )

4- ابتعد توماما عن اي حاجة بتخليك تهرب....و الحاجات دي يا اما التلفزيون يا اما النت.....هااااااااارش

5- قسم المهام بتاعتك لمهام اصغر....يعني مثلا انا عندي عزومة بكرة (تقريبا صدعت المنتدي كله بالقصة دي... معلشي)....ااقسم المهام لحاجات اصغر و ابتدي انفذ كل واحدة فيهم...كل ما اخلص واحدة احس بالانجاز...و الانجاز الاكبر طبعا لما اشوف منظر الطبلية....قصدي السفرة مفروشة....

6- لما تيجي تشتغل في حاجة فضي المكتب بتاعك... عشان دماغك مش تفضل تتنطط هنا و هونيك.

7- قول لنفسك انت عايز تعمل شغل كروتة و لا بمزاج... و اذا هترد عليا و تقولي هكروت...هو حد واخد باله... هقولك...احساس الخنقة باي حاجة و انت متلهوج و بتسلمها في آخر لحظة....و عدم رضاك عن نفسك

و كفاية عليك كده النهاردة....

جرب الروشتة و تعالي بعد اسبوع...و بالشفا ان شاء الله

كان معكم

دكتور لماضة خشبة

ملحوظة بقي ع جنب: يعني ايه البوءين اللي حضرتك كاتبهم فوق دول و العلاقة الجبارة بين الاجتهاد و كنكة....؟؟؟

طب انا ممكن اسافر المدعوة كنكة دي شهر يونية...و هآخد الجنسية كمان...بس الحقيقة ليه دماغي مودياني اني اعيش في التبت...حد سمع عنهم.....هو اجمل حاجة ان محدش سمع عنهم....اصلهم في حالهم اوي....بس دماااااغ عالية جدا

و بس خلاص

فوتك بعافية

رابط هذا التعليق

هي في المقام الاول من وجهة نظري جينات

والمجتمع له تأثير طبعا ايجابي او سلبي سواء على الشخص او على جيناته في الصفة دي

طبعا مش ممكن حل نقطة الجينات ,, لكن ممكن محاربة التأثير السلبي من المجتمع على الشخص

اعتقد انه سهل لأي انسان مدرك للعملية نفسها ,, وانه يكون بس عارف أنه في حرب

رابط هذا التعليق

كأنك بتتكلم عن أعراض حالتي بالظبط، ساعات اكون دينامو (قليل يعني) وأعمل كل حاجه بدقه وإتقان جدا، وساعات (كتير) اكسل بشكل غريب. وغالبا انجز لما اتزنق في الوقت وقرب الديدلاين مباشرة. أعتقد فيه حاجتين مهمين بيمثلوا مشكله عندي انا بشكل خاص:

1- حب الدقه والاتقان بشكل غريب، ويحب ا أعمل الحاجه زي ما قال الكتاب يا إما تستنى بالسنين من غير ماتتعمل، باحاول اتعالج لكن لسه شويه :)

2- الحاجه التانية زي ماقالت لماضة، التلفزيووووووون والنت والجيمز بكل أسف wst:: :happy: :roseop:

بس خلاص تقعدوا بالعافية

رابط هذا التعليق

اولا ... استعيذ بالله من العجز والكسل

عظم الهدف اللى انت بتسعاله من جواك ... واياك والتردد .. لان انا لاحظت من تساؤلات حضرتك فى الفتره الاخيره بالنسبه لحوار كندا وهل هي ارض للفرص او لا او هل هي قرار سليم او لا انك متردد .... طبعا التردد هيشتت تركيزك

ابتعد عن اسباب تضيع الوقت .... حتي وللاسف ان كانو اصدقاء اتعودت انك تقضي معاهم اوقات فراغك الكبيره ............ ايام ماكان عندك وقت فراغ ...

طول مانت حاسس انك مقصر فده معناه انك هتجتهد اكتر ...... بس ماتزودهاش ليجيلك - بعيد الشر - احباط

من جد وجد ومن زرع حصد .... ومن طلب العلا سهر اليالي ... الى اخر الكلام المكتوب على جلدة كتب الوزاره

ربنا يوفقك :)

:roseop: :happy: wst::

و متشكر لحضرتك على الكلمات المهمة دى...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

الحالة اللي عند حضرتك دي اسمها...procrastination....انت وشك ماله جاب الوان ليه... :roseop:...دي معناها تأجيل الحاجة اللي المفروض تعملها و المماطلة فيها لغاية آخرلحظة

1- حالتك حضرتك يا اما انت منهك جدا....يا اما الهدف مش واضح قدام عينين حضرتك...يبقي الحل يا فندم انك تريح دماغك حبتين باي ترفيه مناسب....و كمان يا سلام لو كتبت لسته اهداف خاصة بيك و تعلقهم في مكان واضح توماما قدام عينيك....يعني تبقي صاحي م النوم لا ليك و لا عليك تلاقيهم في وش سموك.

2- اول ما ييجي في دماغك مهمة ....يعني دلوقتي بتفكر (انا شخصيا عايزة اكتب ايميل مهم...) اعمله ع طول بلا تاخير

3- ابتدي....هي الطلعة الاولانية و بعدين تلاقي نفسك فتحت في الرابع.... اوعي السريع (وش ع ايوب بقي في المسرحية...و هو واقف ع الناحية التانية.... :happy: )

4- ابتعد توماما عن اي حاجة بتخليك تهرب....و الحاجات دي يا اما التلفزيون يا اما النت.....هااااااااارش

5- قسم المهام بتاعتك لمهام اصغر....يعني مثلا انا عندي عزومة بكرة (تقريبا صدعت المنتدي كله بالقصة دي... معلشي)....ااقسم المهام لحاجات اصغر و ابتدي انفذ كل واحدة فيهم...كل ما اخلص واحدة احس بالانجاز...و الانجاز الاكبر طبعا لما اشوف منظر الطبلية....قصدي السفرة مفروشة....

6- لما تيجي تشتغل في حاجة فضي المكتب بتاعك... عشان دماغك مش تفضل تتنطط هنا و هونيك.

7- قول لنفسك انت عايز تعمل شغل كروتة و لا بمزاج... و اذا هترد عليا و تقولي هكروت...هو حد واخد باله... هقولك...احساس الخنقة باي حاجة و انت متلهوج و بتسلمها في آخر لحظة....و عدم رضاك عن نفسك

كان معكم

دكتور لماضة خشبة

ملحوظة بقي ع جنب: يعني ايه البوءين اللي حضرتك كاتبهم فوق دول و العلاقة الجبارة بين الاجتهاد و كنكة....؟؟؟

طب انا ممكن اسافر المدعوة كنكة دي شهر يونية...و هآخد الجنسية كمان...بس الحقيقة ليه دماغي مودياني اني اعيش في التبت...حد سمع عنهم.....هو اجمل حاجة ان محدش سمع عنهم....اصلهم في حالهم اوي....بس دماااااغ عالية جدا

و بس خلاص

فوتك بعافية

بالنسبة للتبت... دول عايشين عيشة آخر الاجة و روقان.. صحيح حياة معدمة بس شغالة.. و حتى كان فيه لقاء مع الراجل الكبير بتاعهم مع زاهى وهبة على ما اتذنكر.. (مش عارف اذا كان لسه عايش ولا مات wst:: )

بالنسبة للمدعوة كنكا :) فأنا كان قصدى يعنى ان فيه ناس منهم بتشتغل و بتذاكر فى نفس الوقت.. و بالتالى اكيد عندهم قدرة على ترتيب وقتهم و تنظيم حياتهم بشكل ما.. و يا ريت تكونى فى كندا... اكيد هتبقى احلى بكتير...

بجد انا متشكر لحضرتك جدا على الكلام ده... و ادعى لنا بقى ان ربنا يفرجها و نظبط الاداء شوية.. احسن الواحد ضايع بصراحة..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

الحالة اللي عند حضرتك دي اسمها...procrastination....انت وشك ماله جاب الوان ليه... wst::...دي معناها تأجيل الحاجة اللي المفروض تعملها و المماطلة فيها لغاية آخرلحظة

3- ابتدي....هي الطلعة الاولانية و بعدين تلاقي نفسك فتحت في الرابع.... اوعي السريع (وش ع ايوب بقي في المسرحية...و هو واقف ع الناحية التانية.... mc: )

كان معكم

دكتور لماضة خشبة

و بس خلاص

فوتك بعافية

بالنسبة للتبت... دول عايشين عيشة آخر الاجة و روقان.. صحيح حياة معدمة بس شغالة.. و حتى كان فيه لقاء مع الراجل الكبير بتاعهم مع زاهى وهبة على ما اتذنكر.. (مش عارف اذا كان لسه عايش ولا مات :roseop: )

بالنسبة للمدعوة كنكا :) فأنا كان قصدى يعنى ان فيه ناس منهم بتشتغل و بتذاكر فى نفس الوقت.. و بالتالى اكيد عندهم قدرة على ترتيب وقتهم و تنظيم حياتهم بشكل ما.. و يا ريت تكونى فى كندا... اكيد هتبقى احلى بكتير...

بجد انا متشكر لحضرتك جدا على الكلام ده... و ادعى لنا بقى ان ربنا يفرجها و نظبط الاداء شوية.. احسن الواحد ضايع بصراحة..

هو حضرتك لسه قاعد تقرا ع النت و ترد.... ياخرااااااااشي

يا شماتة ابلة ظاظا فيا...و انا قعدت اقدح زناد الولاعة و انا بكتب البوءين اللي فوق

يا ولدي قووووووم ذاااااااااااكر

هات العصاية يا ولد....(وش عم شكشك في بوجي و طمطم...... :roseop: )

رابط هذا التعليق

باشا انت جيت عالجرح

على راى هشام عباس حاله من حالى

انا زيك كدة بشتغل وبدرس ومقيم لوحدى يعنى بخدم نفسى

المهم قررت انى اتوكل على الله واتفوق على نفسى واعدت اشتغل وازاكر وضغطت على نفسى جامد بحيث اوفق بين الحجتين والحمد لله حددت ميعاد الامتحان ودخلت بس منجحتش ومياستش وقررت ازاكر تانى وادخل تانى بس للاسف ضغط الشغل زاد زيادة عن اللزوم والضغط النفسى كمان زاد بسبب الوحدة

ودلوقتى معتش ليا مزاج افتح كتاب ولا اعمل اى حاجة

قولى بقى يا صحبى ايه الحل

لانى حاسس انى متورط ولو معملتش اللى فى دماغى هتخنق اوى

بس لازم يبقى فيه حل ويكون قوى عشان الامتحانات قربت اوى غير ان اجازتى فى نص الفترة يعنى عندك شهر ضايع

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

باشا انت جيت عالجرح

المهم قررت انى اتوكل على الله واتفوق على نفسى واعدت اشتغل وازاكر وضغطت على نفسى جامد بحيث اوفق بين الحجتين والحمد لله حددت ميعاد الامتحان ودخلت بس منجحتش ومياستش وقررت ازاكر تانى وادخل تانى بس للاسف ضغط الشغل زاد زيادة عن اللزوم والضغط النفسى كمان زاد بسبب الوحدة

بس لازم يبقى فيه حل ويكون قوى عشان الامتحانات قربت اوى غير ان اجازتى فى نص الفترة يعنى عندك شهر ضايع

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

باشا انت جيت عالجرح

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

إذا قسمنا مانريده إلى خطوات قصيرة جدا و محدودة جدا ومنعنا أنفسنا من أن نخطو الخطوة السابعة قبل الخطوة الثانية فسوف نحقق الكثير...

مهم قوى إنك تحدد انت عاوز تعمل ايه بالضبط، على اد بساطة النقطة دى بس كتير منا بيقع فى خطأ إنه يكون عنده أهداف كبييرة قوى و ممكن تكون متعارضة مع بعضها، مابياخدشى وقت فى الأول يفك الاشتباك بينها ويقرر هايختار ايه وهايضحى بايه حسب أولوياته، وكمان لازم الهدف اللى تحدده يكون عمليا قابل للتحقيق، ومتناسب مع قدراتك، يعنى ماتبالغشى قوى فى توقعاتك وتحط حاجات فوق طاقتك، و بعد كده تمسك الهدف ده وتقسمه لخطوات قصيرة و محددة و تبدأ التنفيذ.

هاتحتاج أثناء التنفيذ وبشكل دورى تحفيز motivation، يعنى ممكن تدى لنفسك rewards على كل مرحلة تنجزها أو تشوف ايه اكتر حاجة فعلا بتجدد حماسك و تكررها كل ماتلاقى نفسك بدأت تزهق.

ال Self-discipline بيحتاج تدريب زى التمارين الرياضية كده لغاية ماتوصل لمستوى عالى فيه، يعنى الناس اللى بتشوفها مجتهدة دى ماوصلتشى لمستوى الانضباط الذاتى ده فى يوم وليلة، زى لما تشوف واحد جسمه رياضى وبيقدر يعمل تدريبات شاقة، لو حاولت من أول يوم تعمل زيه مش هاتقدر، لازم تاخد الموضوع خطوة خطوة.

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

إذا قسمنا مانريده إلى خطوات قصيرة جدا و محدودة جدا ومنعنا أنفسنا من أن نخطو الخطوة السابعة قبل الخطوة الثانية فسوف نحقق الكثير...

مهم قوى إنك تحدد انت عاوز تعمل ايه بالضبط، على اد بساطة النقطة دى بس كتير منا بيقع فى خطأ إنه يكون عنده أهداف كبييرة قوى و ممكن تكون متعارضة مع بعضها، مابياخدشى وقت فى الأول يفك الاشتباك بينها ويقرر هايختار ايه وهايضحى بايه حسب أولوياته، وكمان لازم الهدف اللى تحدده يكون عمليا قابل للتحقيق، ومتناسب مع قدراتك، يعنى ماتبالغشى قوى فى توقعاتك وتحط حاجات فوق طاقتك، و بعد كده تمسك الهدف ده وتقسمه لخطوات قصيرة و محددة و تبدأ التنفيذ.

هاتحتاج أثناء التنفيذ وبشكل دورى تحفيز motivation، يعنى ممكن تدى لنفسك rewards على كل مرحلة تنجزها أو تشوف ايه اكتر حاجة فعلا بتجدد حماسك و تكررها كل ماتلاقى نفسك بدأت تزهق.

ال Self-discipline بيحتاج تدريب زى التمارين الرياضية كده لغاية ماتوصل لمستوى عالى فيه، يعنى الناس اللى بتشوفها مجتهدة دى ماوصلتشى لمستوى الانضباط الذاتى ده فى يوم وليلة، زى لما تشوف واحد جسمه رياضى وبيقدر يعمل تدريبات شاقة، لو حاولت من أول يوم تعمل زيه مش هاتقدر، لازم تاخد الموضوع خطوة خطوة.

بالتوفيق

متشكر لحضرتك عالرد.. و فعلا كلام منطقى جدا.

يا مسهل يا رب..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

الحالة اللي عند حضرتك دي اسمها...procrastination....انت وشك ماله جاب الوان ليه... :lol:...دي معناها تأجيل الحاجة اللي المفروض تعملها و المماطلة فيها لغاية آخرلحظة

3- ابتدي....هي الطلعة الاولانية و بعدين تلاقي نفسك فتحت في الرابع.... اوعي السريع (وش ع ايوب بقي في المسرحية...و هو واقف ع الناحية التانية.... wst:: )

كان معكم

دكتور لماضة خشبة

و بس خلاص

فوتك بعافية

بالنسبة للتبت... دول عايشين عيشة آخر الاجة و روقان.. صحيح حياة معدمة بس شغالة.. و حتى كان فيه لقاء مع الراجل الكبير بتاعهم مع زاهى وهبة على ما اتذنكر.. (مش عارف اذا كان لسه عايش ولا مات wst:: )

بالنسبة للمدعوة كنكا :lol: فأنا كان قصدى يعنى ان فيه ناس منهم بتشتغل و بتذاكر فى نفس الوقت.. و بالتالى اكيد عندهم قدرة على ترتيب وقتهم و تنظيم حياتهم بشكل ما.. و يا ريت تكونى فى كندا... اكيد هتبقى احلى بكتير...

هو حضرتك لسه قاعد تقرا ع النت و ترد.... ياخرااااااااشي

يا شماتة ابلة ظاظا فيا...و انا قعدت اقدح زناد الولاعة و انا بكتب البوءين اللي فوق

يا ولدي قووووووم ذاااااااااااكر

هات العصاية يا ولد....(وش عم شكشك في بوجي و طمطم...... phn: )

اولا يا افندم.. انا اقولك حضرتك, لكن حضرتك تقوليلى يا يوزر على طول et:(

المشكلة عندى مش فى الدراسة yaw: المشكلة عندى فى الشغل المتلتل اللى ورايا :lol: و بعدين بصراحة انا شكلى كله عالنت (لانى مطور مواقع).. :lol: يعنى قاعد لكم قاعد لكم pps:

رابط هذا التعليق

كأنك بتتكلم عن أعراض حالتي بالظبط، ساعات اكون دينامو (قليل يعني) وأعمل كل حاجه بدقه وإتقان جدا، وساعات (كتير) اكسل بشكل غريب. وغالبا انجز لما اتزنق في الوقت وقرب الديدلاين مباشرة. أعتقد فيه حاجتين مهمين بيمثلوا مشكله عندي انا بشكل خاص:

1- حب الدقه والاتقان بشكل غريب، ويحب ا أعمل الحاجه زي ما قال الكتاب يا إما تستنى بالسنين من غير ماتتعمل، باحاول اتعالج لكن لسه شويه :lol:

2- الحاجه التانية زي ماقالت لماضة، التلفزيووووووون والنت والجيمز بكل أسف wst:: wst:: :lol:

بس خلاص تقعدوا بالعافية

ان شاء الله كل ده هيتغير لما نتوكل على الله و نروح كندا باذن الله :lol:

ربنا يتوب علينا بقى :lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...

هوضح لكم اكتر.. لو افترضنا مثلا ان واحد بيشتغل شغلانتين.. و كمان بيدرس :lol: و الشخص ده من النوع الكسول شوية... يعنى من النوع اللى لازم يستنى لغاية اما الحاجة تتراكم عليه, و بعد كده يلم كل حاجة بسرعة بسرعة و نظام الكروتة اللى كلنا عارفينه :lol:

Welcome to the club.

ايـــــــــــه.. هو ده حال الدنيا.. :lol:

ملحوظة: اعتقد ان حضرتك متمكن من تعابير اللغة الانجليزية و الله اعلم... لان ده تعبير امريكى بحت. :lol:

رابط هذا التعليق

و أنا اللي كنت فاكرني لوحدي...دحنا شكلنا هنطلع أغلبية.. :lol:

أنا حالي من حالكوا...بس في الدراسة بس....الشغل أيا كان تافه و مالوش علاقة بتخصصي باموت نفسي فيه...بس ماكنتش كده زمان...أيام ما كنت بره مصر و بذاكر في البيت لحد 3 اعدادي....مما يؤكد نظرية البيئة المحيطة :lol:

تم تعديل بواسطة novocaine
رابط هذا التعليق

انا هارد عليك بكلمتين

صاحب واحد مجتهد

اصل الاجتهاد ............ بيعدى زى ما التفوق بيعدى ...........زى ماالكسل بيعدى .......

صدقنى الغيرة المحمودة .......... بتخليك تقوم من مكانك علشان تحصل زميلك........ و تبعث النار اللى اطفات

ما يشعل النا ر ............ الا النار ........

ما يحرك الاجتهاد الا حد تلاقية قدامك مجتهد ........... تحاول تقلدة............ و ابعد تماماااااااااااااااا عن اى حد ممكن يكسر عزيمتك او يهبطك

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

انا هارد عليك بكلمتين

صاحب واحد مجتهد

اصل الاجتهاد ............ بيعدى زى ما التفوق بيعدى ...........زى ماالكسل بيعدى .......

صدقنى الغيرة المحمودة .......... بتخليك تقوم من مكانك علشان تحصل زميلك........ و تبعث النار اللى اطفات

ما يشعل النا ر ............ الا النار ........

ما يحرك الاجتهاد الا حد تلاقية قدامك مجتهد ........... تحاول تقلدة............ و ابعد تماماااااااااااااااا عن اى حد ممكن يكسر عزيمتك او يهبطك

فعلا.. كلام حضرتك سليم... ربنا يسهل بس و الاقى واحد مجتهد يرضى يصاحبنى :aslam:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...