اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الضغوط على الشباب فى مصر

myusername

Recommended Posts

أنا متفقة مع حضرتك تمام الاتفاق يا استاذ محمد ولو اني كنت فاكرة اني حالة شاذة وبراوية وان مفيش حد بيفكر كدة غيري

لكن أنا عندي رأي أحب أضيفه

الوطن مش بس حدود جغرافية الوطن كمان ثقافة مكان ووعاء لمجموعة من الأفكار والمثل والقيم والأعراف يتفق عليها الغالبية العظمي من سكان هذا المكان والذي يٌطلق عليه شعب

وقد يتميز هذا الشعب عن غيره بصفة او مجموعة صفات جينية كانت أوأجتماعية

ده هو الوطن لكن اللي شايف أنه مش فخور بوطنه من حقه يتخذ وطن أخر بديل أو لا يتخذ وطن علي الإطلاق

اشكرك حضرتك على التأييد

واحي اعقب بوجهة نظري

ان الحدود الجغرافية اللي فرضت على الناس كوطن فيه ناس ماتعرفش عنها اي شيء وممكن تكون مختلفة عنها في كي شيء وبيعتبروها وطن او جزء من الوطن

يعني مثلا ممكن اكون في القاهرة وفيه ناس اقصى الجنوب مختلفين عني في كل شيء في اللغة واللون والعادات والتقالييد وممكن الدين والمفروض لما اروح هناك هاقول انا في وطني!!! :lol:

عشان بس هي بتتبع للحدود الجغرافية المصرية

طيب لو مصر لحد الصعيد بس او مصر هي الدلتا وعاش بعض الاجيال على الفكرة دي لما يروحوا الامكان دي!!

طيب لو مصر هي افريقيا كلها وعاش اجيال كتير على الفكرة دي لحد ماقتنعوا ان دي بلد واحدة,, ايه النظرة هتكون للجزائر او زامبيا او جنوب افريقيا او او بكل تأكيد المفروض نقول ان ده وطن

طيب انا انسان وجدت في زمن ما في منطقة ما ,, ايه علاقتي بالحدود الجغرافية اللي ماليش اي دخل فيها وماكانش لي اي يد في رسم حدودها

الايمان السايد بالنسبة للوطن في حدود جغرافية لمسمى البلد

اما المثل والقيم والاعراف هم اللي بيخلقوا حالة من الحنين ما بين الشعب ده واللي لما حد بيحس بالحنين ده بيسميه الحنين الى الوطن وانما في الاصل الحنين الى شعب له نفس الصفات ,,, اللي ممكن شعب تاني مايقبلش الصفات دي ولا القيم دي

واكتر شيء بيسبب الحنين هو الذكريات المتعلقة بالاماكن

لان كل ذكرى في الماضي بتكون جميلة ,, حتى ولو كانت قاسية.

-- انا ماقدرش اقول اني اكون فخور بوطني لكن باقدر اقول اني بكون فرحان مع انجاز تحققه مصر او مصري

انما فكرة اني افكر اني مصري احسن من اي جنسية تانية برفضها تماما ,, لاني مش مؤمن بالتسميات دي ,, مصري و هندي وفرنسي وتونسي و صومالي

رابط هذا التعليق

• الردود 65
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استاذ محمد الششتاوى ممكن سؤال

حضرتك اتغربت قبل كده ؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

حضرتك اتغربت قبل كده ؟

تقصد يعني اني لما اتغرب هاحس بقيمة الوطن

ولاني ماحستوش بقول كلام خيالي :lol:

انا متغرب من 7 سنين

انا مش بفكر بعاطفتي على ما اعتقد ,,

او ممكن يكون لي رأي ما وعاطفتي تخليني اعمل حاجة تانية تخالف عقلي ,, لكن رأيي يظل مثل ماهو

:sad:

رابط هذا التعليق

محمد الششتاوي مشاركة بتاريخ اليوم, 08:56 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Mar 1 2010, 09:50 AM)

حضرتك اتغربت قبل كده ؟

ولاني ماحستوش بقول كلام خيالي

انا متغرب من 7 سنين

او ممكن يكون لي رأي ما وعاطفتي تخليني اعمل حاجة تانية تخالف عقلي ,, لكن رأيي يظل مثل ماهو

انا بس كنت عاوز اعرف ظروفك بس مش اكتر

بس احب قولك ان كلامك ده كله ناااااااااااابع من عاااااااااااطفه بحته لا من عقل كما تظن

احياناً كثيراً الغضب قد يدفعنا الى عدم رؤية الحق

شكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

محمد الششتاوي مشاركة بتاريخ اليوم, 08:56 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Mar 1 2010, 09:50 AM)

حضرتك اتغربت قبل كده ؟

ولاني ماحستوش بقول كلام خيالي

انا متغرب من 7 سنين

انا بس كنت عاوز اعرف ظروفك بس مش اكتر

بس احب قولك ان كلامك ده كله ناااااااااااابع من عاااااااااااطفه بحته لا من عقل كما تظن

احياناً كثيراً الغضب قد يدفعنا الى عدم رؤية الحق

شكراً

ازاي من عاطفة؟

هوا نا قلت اني مثلا بكره مصر عشان حالها مش كويس!!

انا ممكن اكون بحب مصر واحب جدا التواجد في مصر وماقدرش ابعد عنها لحظة وتكون دي نفس قناعاتي

اللي بقوله مالوش علاقة بحب أو كره نابع من حالة سعادة او غضب

دي قناعة معينة تجاه مصطلحات استحدثت مع الزمن (واعتقد محدش يختلف معايا انها استحدثت ) واحنا عشنا فيها

زي مصطلحات .. وطن , قومية , جنسية , حدود جغرافية

كلها اشياء في وجهة نظري تدعو للعرقية او العنصرية

تم تعديل بواسطة محمد الششتاوي
رابط هذا التعليق

محمد الششتاوي مشاركة بتاريخ اليوم, 10:16 AM

ازاي من عاطفة؟

انا ممكن اكون بحب مصر واحب جدا التواجد في مصر وماقدرش ابعد عنها لحظة وتكون دي نفس قناعاتي

دي قناعة معينة تجاه مصطلحات استحدثت مع الزمن (واعتقد محدش يختلف معايا انها استحدثت ) واحنا عشنا فيها

هو حضرتك مينفعش احب وطنى بدون عنصريه مينفعش احب عيلتى بدون عنصريه

اصل معنى كلامك كده يبقى الواحد مينتميش الا لنفسه وخلاص

انا بحب اخويا بس لو اخويا ظلم حد هقوله انت ظالم ومش هقف معاه وده لانى بحبه

تنصر اخاك ظالماً او مظلوماً

بحب عيلتى وفى نفس الوقت مش بقول احنا احسن من حد ولا اقل من حد بس بحب عيلتى وبصل رحمى

بحب مصر ومش بقول مصر احسن بلاد الدنيا بقول انا شايف مصر اجمل بلد ده رأى طيب افرض واحد تانى شايفها غير كده من حقه

كل واحد حر فى اعتقاده

بحب دينى جداً ومش بجبر حد انه يدخل فيه اللى عاوز يدخل يدخل واللى مش عاوز هو حر

مافيش ورق بدون شجر مافيش شجر بدون جزور ومافيش جزور بدون ارض تنبت فيها

حبيت اوضح وجهة نظرى

وفقنا الله واياك الى ما يحبه ويرضاه

رابط هذا التعليق

بردو يا باشمهندس انا جاوبت على النقطة قبل كده

لما قلت ديني بيحتم عليا اني اقف مع المظلوم او المعتدى عليه بقدر استطاعتي

واكيد في استطاعتي اني اعمل كده مع بلدي انما مثلا ماقدرش اعمله في فلسطين وان كنت شايف انه ده من الواجبات اللي حتمها عليا ديني لكن فيه قوانين تمنعني

انا دائما برجع كل شيء للدين وبقدر امكاني بحاول اعمل اللي اقدر عليه ... يعني الدين هو المرجع الاساسي ليا

انا اقصد القوانين اللي بتتعلق بتحديد الاقامات ... لان محور الموضوع ( الوطن ) انما باقي القوانين على العين والراس حسب أي مكان بدون أي اعتراض على كيفيتها الا اذا كنت بفكر من منطلق ديني بحت في كيفية سن القوانين

عل فكرة فيه خلط كبير ما بين عدم الايمان ب " وطن " واني اكره او احب بلد او اي مساحة جغرافية او شعب من الشعوب

بصراحة يا استاذ محمد

مش عارف افهمك ... انما سعدت بالحوار معك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ياجماعه ليه معقدين الموضوع خلينا نتكلم بوضوح معظم اللي هنا مسافرين بره مصر او عاوزين يسافروا ليه؟؟؟؟

واتناقشنا قبل كده كتير وقولنا عشان الفلوس وساعتها قولت مافي كتير ف مصر معاهم فلوس يعني ببساطة احكموا ع العربيات ياجماعه انا ف مصر ف حاليا ف اجازة اقولكم ع اللي حاسه حاسس ان زعلان من مصر قوي عارفين ليه عشان بتفرق بين عيالها ناس اعرفهم لا تعبوا ولا سافروا ولا راحوا وماديا افضل مني عارفين ليه لانهم عرفوا قواعد اللعبه

ياجماعه عارفين ايه السيارة الشعبيه ف مصر بقت من فترة الميتسوبيشي لانسر والكورورلا ياترى حضراتكم عارفين تمنها

عارفين العربية اللي واكله الجو ف مصر حاليا الكيا سيراتوا عارفين بكام وبقت مرطرطة ف الشارع يعني ناس معاها فلوس وما اظنش اللي زينا بسهولة يقدروا يدفعوا 100 الف ف عربية ع الاقل

يعني من غير سفر وماعهم فلوس عشان اللي بيقولوا السفر هو الطريق للفلوس

لما تلاقي حضرتك حد ب60% وبقى وكيل نيابه وهو كان بيضرب بانجو وكمان يدخل هو واخوه تقول ايه حضرتك وغيره فاشل بكل المقاييس وهيبقى ضابط شرطة وهيكون له حيثيه ف مجتمعنا اكتر من الفشلة خريجين هندسة وطب ماهو احنا فشله ف نظر بلدنا الحبيبة

هو ده مش ضغط نفسي فظيع طبعا بقى الضغوط المادية والضغوط عشان ترتبط بانسانه كل مشكلتك انك عاوز تكون محترم وبتراعي ربنا وطبعا كلكم عارفين ان الغلط عندنا ف مصر ببلاش انما الصح والحلال هو المكلف

ياترى بعد كل ده هتتوقعوا ولائنا هيكون ازاي لوطنا وطن باعنا رهن خيرنا وثروة المستقبل باعها لجيرانا برخص التراب

ياجماعه صدقوني صفحات منتدانا ماتكفيش لعرض ضغوط الشباب لما ماتتعينش معيد عشان يستنوا السنه ده لان السنه الجاية ف 3 من ولاد الحبايب

لما تقدم لوظيفة وغيرك يتاخد عشان واسطته اقولكم ع حاجه انا وصحابي اتقدرنا بره بلدنا شوفتوا الزمن

شوفتوا حد يخرج من داره يزيد مقداره هتقولوا كفيل وكابت حريتك التزم بالقوانين ومحدش هيقولك شيئ واعمل شغلك بلاتملق وياريت تعمل حسابك انهم هيقولوا مصري

يعني لو حلو هتشرفنا ولو وحش هتعرنا

للاسف وطنا طردنا لبره ومش عاوزنا وبقى غير مرغوب ف وجودنا هنعمل ايه ربنا يكرمه الوطن اللي يبيع عياله المخلصين ويفضل المفسدين عليهم بس وطنا عمرنا ماهننساه حتى لو مش عاوزنا

هنعمل ايه ماهو ما ينفعش نشتري وطن وماينفعش نلاقي وطن بديل لان غيره هيكون فندق هنحجز فيه غرفة او سويت بس ساكنين بالاجرة انما وطنا بيتنا الملك

وهنستحمله هنعمل ايه

رابط هذا التعليق

محمد الششتاوي مشاركة بتاريخ اليوم, 10:16 AM

ازاي من عاطفة؟

هو حضرتك مينفعش احب وطنى بدون عنصريه مينفعش احب عيلتى بدون عنصريه

اصل معنى كلامك كده يبقى الواحد مينتميش الا لنفسه وخلاص

انا بحب اخويا بس لو اخويا ظلم حد هقوله انت ظالم ومش هقف معاه وده لانى بحبه

تنصر اخاك ظالماً او مظلوماً

بحب عيلتى وفى نفس الوقت مش بقول احنا احسن من حد ولا اقل من حد بس بحب عيلتى وبصل رحمى

بحب مصر ومش بقول مصر احسن بلاد الدنيا بقول انا شايف مصر اجمل بلد ده رأى طيب افرض واحد تانى شايفها غير كده من حقه

كل واحد حر فى اعتقاده

بحب دينى جداً ومش بجبر حد انه يدخل فيه اللى عاوز يدخل يدخل واللى مش عاوز هو حر

مافيش ورق بدون شجر مافيش شجر بدون جزور ومافيش جزور بدون ارض تنبت فيها

حبيت اوضح وجهة نظرى

وفقنا الله واياك الى ما يحبه ويرضاه

يا استاذ محمد بعيد تاني

انا كلامي مالوش علاقة بالحب او الكرة

مش بنادي ان حد يبطل حب لبلده ,, لكن ممكن تحب بلدك على اسس مختلفة

ممكن تحبها عشان فيها اهلك واولادك والناس اللي بتحبهم

ممكن تحبها عشان تاريخها

ممكن لانها بترعاك ومش هتلاقي المراعاة دي في اي مكان تاني

ممكن لان اسمها كرم في القران

ممكن لانها قائدة

اي شيء

انا كمان ممكن احب بلدي على اساس من دول او غيرهم وفي نفس الوقت على نفس قناعاتي دي ,,اني مش مؤمن بوطن وزيها زي أي ارض تانية

رابط هذا التعليق

بردو يا باشمهندس انا جاوبت على النقطة قبل كده

لما قلت ديني بيحتم عليا اني اقف مع المظلوم او المعتدى عليه بقدر استطاعتي

واكيد في استطاعتي اني اعمل كده مع بلدي انما مثلا ماقدرش اعمله في فلسطين وان كنت شايف انه ده من الواجبات اللي حتمها عليا ديني لكن فيه قوانين تمنعني

انا دائما برجع كل شيء للدين وبقدر امكاني بحاول اعمل اللي اقدر عليه ... يعني الدين هو المرجع الاساسي ليا

انا اقصد القوانين اللي بتتعلق بتحديد الاقامات ... لان محور الموضوع ( الوطن ) انما باقي القوانين على العين والراس حسب أي مكان بدون أي اعتراض على كيفيتها الا اذا كنت بفكر من منطلق ديني بحت في كيفية سن القوانين

عل فكرة فيه خلط كبير ما بين عدم الايمان ب " وطن " واني اكره او احب بلد او اي مساحة جغرافية او شعب من الشعوب

بصراحة يا استاذ محمد

شكرا ليك باشمهندس ياسر

لو شايف فيه حاجة من اللي انا قلتها مش متفقة مع الدين يا ريت تقولي

رابط هذا التعليق

يا واقعة مهببه :roseop:

يعني ممكن واحد متهم بريء يقع تحت إيد ظابط وللا وكيل نيابة عامل دماغ ؟ :roseop:

ويبقي كل واحد وحظه بقي الدماغ دي شكلها إيه :rolleyes:

ألطف بعبادك يا رب

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

كنت فاكر الموضوع عن الضغوط على الشباب مش مبررات الشباب للسفر ..

انا مغترب بقالى 8 سنين ابن مغترب بقاله 38 سنه و لسه مغتربين و مش عارفين بالضبط احنا غرباء هنا و لا في بلدنا و لا في الاثنين ..

الغربه لها ثمن .. الغربه قدر .. بتقرر انك تكون غريب و تعيش و تموت غريب ...

ابويا بعد ما مات عمى هنا و نقلته في صندوق على مصر طلب منى انى ادفنه هنا .. عشان ما يتبهدلش زى عمى ..

هى دى الغربه اللى ماحدش بيحكى عنها .. حفره بتلم منها فلوس و في الاخر بتتقفل عليك و بتبقى قبرك ...

يمكن الحياة في مصر صعبه .. لكن حياة طبيعيه .. و كلمة طبيعيه دى ما يفهمهاش غير المغترب ...

و على فكره .. اللى مالوش قيمه في بلده مالوش قيمه في اي حته .. مافيش مفر من الشغل و التعليم و التدريب الى ان يقضى الله امراً كان مفعولاً

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

كنت فاكر الموضوع عن الضغوط على الشباب مش مبررات الشباب للسفر ..

انا مغترب بقالى 8 سنين ابن مغترب بقاله 38 سنه و لسه مغتربين و مش عارفين بالضبط احنا غرباء هنا و لا في بلدنا و لا في الاثنين ..

الغربه لها ثمن .. الغربه قدر .. بتقرر انك تكون غريب و تعيش و تموت غريب ...

ابويا بعد ما مات عمى هنا و نقلته في صندوق على مصر طلب منى انى ادفنه هنا .. عشان ما يتبهدلش زى عمى ..

هى دى الغربه اللى ماحدش بيحكى عنها .. حفره بتلم منها فلوس و في الاخر بتتقفل عليك و بتبقى قبرك ...

يمكن الحياة في مصر صعبه .. لكن حياة طبيعيه .. و كلمة طبيعيه دى ما يفهمهاش غير المغترب ...

و على فكره .. اللى مالوش قيمه في بلده مالوش قيمه في اي حته .. مافيش مفر من الشغل و التعليم و التدريب الى ان يقضى الله امراً كان مفعولاً

الضغوط على الشباب فى مصر هى دافع قوى للاغتراب و الهجرة.. و مع ذلك, فللاسف الشباب المصرى مش عارف سكة يسافر بيها.. و كل ما يروح على سفارة ياخد رفض :roseop: ده غير الاهانات اللى بتحصل فى السفارات.. (باستثناء سفارة اسبانيا :sad: )

حتى عقود العمل دلوقتى فى السعودية و الخليج.. صعبة جدا ان اى حد يعرف يجيبها (بتكلم عن عموم الشباب بكافة المؤهلات), و بتدفع اللى قدامك و اللى وراك.. و فيه كتير بيروحوا بتأشيرات حرة.. و لا زيارة.. و يا عالم يلاقوا شغل و لا ميلاقوش..

انا شخصيا معنديش استعداد اروح السعودية ولا الخليج علشان اعمل فلوس.. لانى بطبيعتى بعرف اعيش على قدى و على اى دخل ايا ما كان.. طالما ان فيه بيت آوينى..

لكن انا عايز اعيش زى اى بينى آدم.. احقق طموحى.. و اجتهد و انطلق فى الحياة العملية و العلمية.. هل ممكن اعمل ده فى مصر؟ طبعا لالالالالالالا.. الجو العام فى مصر ملىء بالاكتئاب و المشاحنات و الخنقة عالعيشة و اللى عايشينها :sad:

فى كم الاماكن اللى رحت اشتغل فيها.. لو قلت لك اللى شغالين مع بعض بيحقدوا على بعض و بيضربوا لبعض اسافين ازاى.. اكيد انت عارف يعنى.. طبعا انا بتكلم عن القطاع الخاص, و معرفش القطاع الحكومى نظامه ايه بصراحة.

الشباب فى مصر عامل زى واحد تايه.. مش عارف هو جه منين.. ولا رايح على فين...

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

بصراحة يا استاذ محمد

شكرا ليك باشمهندس ياسر

طب صلي علي النبي يا استاذ محمد

و انا صغير اتعلمت عن الاوطان و العقيدة ما استطاع ان يلخصه احد الشعراء ف البيت التالي

و كل بلد يذكر فيه اسم الله ... عددته من لب اوطاني

يعني صار الدين عامل يزيد الحب و الولاء ف قلبي الي ان شمل قلبي أرض الخلافة بأسرها

بس مش اكتر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بصراحة يا استاذ محمد

شكرا ليك باشمهندس ياسر

طب صلي علي النبي يا استاذ محمد

و انا صغير اتعلمت عن الاوطان و العقيدة ما استطاع ان يلخصه احد الشعراء ف البيت التالي

و كل بلد يذكر فيه اسم الله ... عددته من لب اوطاني

يعني صار الدين عامل يزيد الحب و الولاء ف قلبي الي ان شمل قلبي أرض الخلافة بأسرها

بس مش اكتر

عليه افضل الصلاة والسلام

معنى كده انك ممكن تعتبر ان السعودية او الجزائر او اسبانيا على سبيل المثال وطنك؟؟

رابط هذا التعليق

عليه افضل الصلاة والسلام

معنى كده انك ممكن تعتبر ان السعودية او الجزائر او اسبانيا على سبيل المثال وطنك؟؟

اسبانيا لما كانت الاندلس يعني...؟؟؟

عموما

السعودية .. رغم انكاري للاسم نفسه و ان اسمها الحقيقي ارض الحجاز و نجد و الاحساء

و التعاملات المنكرة لنسبة عالية من شعبها مع ضيوفهم من العمالة باختلاف طوائفهم

الجزائر ... بعد الكوارث اللي حصلت من الحثالة هنا و هناك

كلها بلادي

و كلها ارض الاسلام

و كلها دار السلم

و كلها ارض الخلافة

بس توضيح صغير

هو مش الكلام كان مع حضرتك تقريبا ولا الوضع تحول لسؤالي انا

عموما

اشكرك

لانها فرصه نشوف افكار بعض فيها

تحياتي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

عليه افضل الصلاة والسلام

اسبانيا لما كانت الاندلس يعني...؟؟؟

عموما

السعودية .. رغم انكاري للاسم نفسه و ان اسمها الحقيقي ارض الحجاز و نجد و الاحساء

و التعاملات المنكرة لنسبة عالية من شعبها مع ضيوفهم من العمالة باختلاف طوائفهم

الجزائر ... بعد الكوارث اللي حصلت من الحثالة هنا و هناك

كلها بلادي

و كلها ارض الاسلام

و كلها دار السلم

و كلها ارض الخلافة

بس توضيح صغير

هو مش الكلام كان مع حضرتك تقريبا ولا الوضع تحول لسؤالي انا

عموما

اشكرك

لانها فرصه نشوف افكار بعض فيها

تحياتي

ايه ده :roseop:

هوانا كنت متهم وانا مش عارف :happy:

على فكرة .. حقيقي والله .. انا في الاول كنت عايز اطلب منك اني اأسئلك أنا ردا على سؤالك عن قصدي عن عدم ايماني بوطن,, واجاباتك هي اللي تبرهن وجهة نظري وده طبعا اتجاه اسهل لي للوصول لهدفي في الحوار أكتر بكتير من العكس..

بس ما كنتش متخيل اني المفروض ان انا اللي اتسئل

بصراحة الموقفين في وجهة نظري اي طريق اسهل --- اني اسئل أو اجاوب

وماكنتش اعرف ان فيه موقف اضعف من موقف ,, السائل والمجيب

لكن طبعا انا مش بضايق نهائي من الاسئلة مهما كان بس موقف الاتهام مش محبب لدى أي حد

............

نرجع لموضوعنا

وانا تحت أمرك في اي سؤال

......................

لو بالفرض انك تعتبر عدد كبير من الاراضي كده وطنك فميختلفش كتير عن ما اذا كان كل العالم وطنك ,, ولو كل العالم وطنك اذن لا وجود لوطن

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتم محيرين نفسكم لية بموضوع الوطن 00 كلنا غرباء على الارض 00 الارض فانية 00 ايام وبنعشها بالطول او بالعرض

وفى النهاية هنموت وهنسبها 00 ولو احنا بنحاول نسافر ونهاجر دة علشان نحاول نعيش الكام سنة اللى فى عمرنا مرتاحين

وفى النهاية كلها بلاد ربنا وهو اللى خلقها 00 بس بردو مصر فى دمى

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتم محيرين نفسكم لية بموضوع الوطن 00 كلنا غرباء على الارض 00 الارض فانية 00 ايام وبنعشها بالطول او بالعرض

وفى النهاية هنموت وهنسبها 00 ولو احنا بنحاول نسافر ونهاجر دة علشان نحاول نعيش الكام سنة اللى فى عمرنا مرتاحين

وفى النهاية كلها بلاد ربنا وهو اللى خلقها 00 بس بردو مصر فى دمى

على رأي احد الفلاسفة القدماء اللي مش فاكر اسمه حين قال

" يسلم فمك :roseop:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...