اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اكتب خاطره خاصه بك

عنبو

Recommended Posts

"" ان كل تغير جديد يحدث فى حياتنا لابد له من وقفه للتفكير والتأمل فيه لكى نعرف هل هو خير ام لا لان ليس كل تغير خير "

محمد العنبى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 202
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

engtaha مشاركة بتاريخ اليوم, 08:21 PM

انا موش فاهم اللى حضرتك تقصده

قصدى تكتب كلمتين زى اللى انا كاتبهم دول من تأليفك يعنى تقول فيهم حكمه نصيحه اى حاجه خاصه بيك

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

إن الثبات على المبادئ اللتى اختارناها و رضينا بها.. هو قمة القوة و الشجاعة.. و هو المنجى الوحيد..

فإذا ما خسرت المعركة, فأنت ثابت على مبدأك.. و كسبت احترام العدو قبل الصديق.. و إذا ما كسبتها.. فهنيئا لك بالنصر و بالثبات أيضا..

عندما تواجه الاغرائات اللتى تدفعك و تحثك على التنازل عن مبادئك و مخالفة ضميرك.. فإذا تنازلت عن مبادئك.. فإذ بك تكتشف ان تلك الاغرائات ما كانت الا مجرد سراب يضيع مع السنين.. و لكن الثبات على المبادئ, قد يعطلك قليلا عن اهدافك المنشودة.. و لكنك ستصل بشرف بكل تأكيد, او حتى ستحظى بشرف المحاولة. :blink:

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

حتى لو كنا من الاستثناء لازم نحارب عشان تكون دى القاعدة

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

لكى تكون قائد لابد ان تفكر بطريقه مختلفه عن الاخرون

تم تعديل بواسطة محمد العنبى

رابط هذا التعليق

ياااااااااااااااااااااااا اخيرا يا عنبى

انا كدة اتطمنت عليك 00 انا كنت زعلان اوى علشان مكنتش فى المود الفترة اللى فاتت

حلو اوى اوى الموضوع دة 95ebda293bccb2c954eea26.jpg

تم تعديل بواسطة joo

رابط هذا التعليق

لكل حدث - مهما بدا سيئا أو مبهجا - وجهان مختلفان تماما كالعملة المعدنية ولكننا غالبا لا نري سوي أحدهما فقط

c,est moi..

رابط هذا التعليق

حياتك ما هى الا سلسلة من الاختيارات... كل اختيار يؤدى الى الاختيار اللى بعده... و مسار حياتك يتوقف على طبيعة تلك الاختيارات (لو كويسة حياتك هتبقى لذيذة, و لو غلط حياتك هتبقى.... )

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

الدين يسر و الخلافة بيعة و الامر شوري و الحقوق قضاء

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

حتي أعدائي أستطيع الأستفادة من وجودهم فحين أري مدي قبحهم أدرك في ذات الوقت كم أنا جميلة

c,est moi

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

هل عندكم غبار في عيونكم؟ إذا من الأفضل عدم فركها .وإذا جرحتم بكلمات من الأفضل عدم الإجابة.

رابط هذا التعليق

بعض الأشياء في الحياة تحمل الختم الذي يقول: "لن تدرك قيمتي حتى تفقدني..ثم تعثر علي من جديد".

رابط هذا التعليق

لقد ضجرت من الضجر

لقد تعبت من المراكب التي لا أشرعة لها

قدمي حلولك يا سيدتي....

و خذي توقيعي عليها قبل أن أراها

و اتركيني أنام

فقط أريد أن استريح

رابط هذا التعليق

كل إنسان عفيف يحمل داخله قدراً كافياً من القذارة قد تطفو يوماً فتغرق حسناته تماماً

كما أن في أعماق كل إنسان سيء شعلة صغيرة للخير ستضيء داخله يوماً في اللحظة التي يتوقعها الأقل.

رابط هذا التعليق

[ البر لا يبلي . والذنب لا ينسى . والديان لا يموت . اعمل ما شئت . كما تدين . تدان !! ]

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      محتاج اغير البطاقه لسائق خاص ايه المطلوب
    • 1
      مساء الخير،وكل سنة وأنتم طيبين      ياترى اللي ٱنتهت به الآيام ليكون بمفرده في بيته ،بيتكلم مع مين؟وهل ستكون  له أصلا رغبة في الكلام؟طيب كيف ستمر عليه الأربع وعشرون ساعة يوميا؟؟! لم التفت لهذا الموضوع ولم اتساءل قبلاههذا ؛ولكن ها انا اتساءل!!!!      أحمد الله أنني دائما عندي ما يشغلني،فلم أحس بالوحدة إلا نادرا وسرعان ما أعود إلى ما يشغل.    ما فات كان مقدمة..ممكن يكون لا رابط بينه وبين ما هو آت..لكني كتبتها(منذ مدة اصبحت أكتب في أي مكان  مباشرة وبدون مسودة كما كنت افعل سابقا)
    • 36
      الى كل المتجوزين ؟؟؟ مهما تكون بتحب مراتك جدااااا وهيا بتحبك ووخدين بعض عن حب وهيا ام عيالك وبينكم عشرة كبيرة فى ناس لما يشترى شقة جديدة او يحط فلوس فى البنك يكتبها باسم مراتو وفى منا مبيرضاش بكدة هل انت مع ام ضد ذالك ولماذا ؟وماذا سوف تفعل لو مراتك قالتلك خلى الفلوس مثلا باسمى او اكتب الشقة باسمى هل هتحرج ولا هتعمل كدة ولا هتولع البيت خناقة ولا هتقولها مش ضامنك ؟؟؟؟ السوال باختصار : هل تأيد انك تخلى تحويشة عمرك مع مراتك ام لا ؟ ولماذا ؟ وازاى تتصرف معاها لو هى الى طلبت منك كدة فى انتظا
    • 9
      طالما شغلنى هذا التساؤل لماذا نكتب لماذا نغرق المنتديات باحرفنا ما الذى نحاول التعبير عنه عبر المشاركه فى الحوارات التى تدور فى العاولم الافتراضيه هل الكتابه تشبع اشياء معينه بدواخلنا ام تساعدنا على الاحساس بالراحه و ما الذى يتعبنا داخلنا الى هذه الدرجه و يستكين عندما تفرغ اناملنا بعض منه على لوحه الكيبورد ما الذى يستفز كلماتنا لتنطلق على صفحات الانترنت و هل التساؤل صحيح بهذه الصيغه ام يجب ان نغير اداه الاستفهام من لماذا الى لمن هل اكتب انا اوتكتب انت لتوكيد هويتك لتعزيز النظره لى ككي
    • 2
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بكل اعضاء الموقع الكرام المشكله عندي انى كل لما اوصل مشاركاتى الي 30 مشاركه علشان الرسايل الخاصه تانى يوم افتح الموقع الاقيه خصم كل المشاركات الجديده ووصل تانى للعدد القديم وموش قادره ارسل خاص خالص ممكن حد يقولي اعمل ايه ؟
  • أضف...