اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سحب اقوى علاج للتخسيس من الصيدليات

Alrefaey

Recommended Posts

تم سحب دواء رداكتيل (Reductil 10-15 mg ) من الاتحاد الاوربى وتم سحبة من السوق السعودى بناء على خطاب تم توجيهه من هيئة الغذاء والدواء السعودية الى المستودعات والصيدليات وقد حزرت الشركة الصانعة والموزعة للدواء (ابوت ) داخل المملكة من استخدامه والتنبة الى ارجاعة بجميع تركيزاتها الى الشركة .

الدواء ينزل فى مصر بأسم سيبوتريم أو ميريديا أو سليماكس أودايت ماكس ولا أدرى هل تم سحبة من السوق الدوائى المصرى ام لا !

مع العلم انه مازال يستخدم فى امريكا لكن بأسم مختلف .

سبب سحب الدواء :-

لا يخفى على الجميع ان الدواء كان محظورا بالاساس على مرضى القلب لما له من تأثير منشط للقلب وقد طلبت هيئة الدواء الاوربية من شركة ابووت عمل دراسة على مرضى القلب بيتناولو الدواء ,وجائت النتائج ان هناك زيادة فى معدل حالة الوفيات لمرضى القلب والسمنة ممن يتناولون الدواء بالمقارنة بمن لا يتناولون الدواء .

لذا نحظر الجميع من تناول الدواء بجميع تركيزاته .

المصدر لدى صورة من خطاب sdfa كما لدينا نسخة من خطاب الشركة المصنعة .

د.م الرفاعى

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

فعلا الدوا تم سحبه من السوق السعودى ولكن لم تبدى الاسباب لنا كصيادلة

نتمنى ان يتم سحب الدواء المذكور من مصر و لذلك نرجو من جميع الصيادلة نشر هذا الخبر والنصيحة لمستخدميه

الصمــــت لغـــة العظمــــــاء

رابط هذا التعليق

أمبارح كان فيه تقرير على ال mbc عن اكتشاف ان ال zyprexa بيسبب السكر هل ظهر نشرات فعلا او اخبار عن الموضوع ده ؟؟؟

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

أمبارح كان فيه تقرير على ال mbc عن اكتشاف ان ال zyprexa بيسبب السكر هل ظهر نشرات فعلا او اخبار عن الموضوع ده ؟؟؟

هو ليس اكتشاف بل هو معروف منذ سنوات عدة ان جميع مضادات الذهات او antipsychaitric drug , زيبريكسا وريسبردال وسيروكويل وجميع هذه الادوية بتزيد سكر الدم وبتزيد الوزن وبيكون الشخص عرضة للأصابة للسكر النوع الثانى , اكثر من غيرة وفيه ابحاث منشورة من سنة 2002 و2004 بخصوص هذا الموضوع .

لكن لا مفر مرض الأنفصام او الشيزوفرنيا ومرض تنائى القطب والبارانويا لايوجد علاج لهم افضل من الادوية اعلاة وماينفع ترك المريض بدون علاج حتى لو كان عرضة للسكرى لان المخاطر المترتبة على ترك علاجة ممكن تهدد حياته .

فيه دواء جديد فى السوق من سنتين تقريبا اسمة abilify من نفس المجموعة اعلاه لكنة لا يؤثر على نسبة السكر وبيستخدمة فى الاكتآب المصاحب للامراض العقلية

اطلعى على هذا الموقع

http://www.diabeteshealth.com/read/2005/11...ause-diabetes-/

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

شكرا لاضافتك القيمة يادكتور

الحقيقة مشكلة كبيرة ان الواحد يتوقف عن المذاكرة والقراءة باستمرار فى المهن الطبية لأن كل حاجة بتتمسح من دماغه :)

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

هو حضرتك متأكد من مصداقية الدراسات دي يا دكتور رفاعي ..؟؟

لإن الــ سليماكس بالذات عليه طلب رهيب في مصر وخارجها ..

ومعظم قرايبي في الخليج وأصحابهم بيطلبوا الدواء دا مخصوص من مصر وبياخدوا كميات كبيره جدا لأنه فعلا فعال و غير متوفر في الخليج على ما أظن ولرخص الثمن طبعا.. يعني مش ممكن يكون في نوع من الحرب التنافسية اللي بتحصل مابين الشركات ولا دا خبر أكيد ..؟؟

وشكرا

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

ومعظم قرايبي في الخليج وأصحابهم بيطلبوا الدواء دا مخصوص من مصر وبياخدوا كميات كبيره جدا لأنه فعلا فعال و غير متوفر في الخليج على ما أظن ولرخص الثمن طبعا.. يعني مش ممكن يكون في نوع من الحرب التنافسية اللي بتحصل مابين الشركات ولا دا خبر أكيد ..؟؟

وشكرا

أهلا بحضرتك عزيزى الترجمان

مبدئيا انا متأكد 100% من صحة تلك المعلومات لأن مصدرى هى الشركة المصنعة للدواء عالميا وهما كلمونى شخصيا وارسلوا لى ايميلات وفاكسات كى اقوم بسحب الدواء من المجموعة التى اعمل بها ,وكذلك جاء لى خطاب من منظمة الغذاء والدواء السعودى ,وبالفعل اخوانا مندوبى الدعايا لهذا الدواء انتقلوا للعمل فى خطوط دعاية تانية تابعة للشركة

هذا بخصوص دواء رداكتيل (سيبوترامين )

نأتى لدواء ميريديا هو نفس رداكتيل بينما رداكتيل يصنع بأسم رداكتيل لصالح شركة ابوت فى السعودية والخليج

ويصنع بأسم ميريديا لصالح نفس الشركة وينزل فى مصر

أما سليماكس ودايت ماكس وسيبوتريم هم نفس المادة الفعالة للدواء رداكتيل وميريديا ولكن تنتجهم شركات مصرية وتقوم بتوزيعهم داخل مصر وقامت هذه الشركات بتصنيعهم بعد انتهاء مدة برائة الاختراع لشركة ابوت

اما لماذا الناس فى الخليج بتشترية من مصر لأنة فى الخليج ب 180 ريال ال10 ملج , 15 ملج ب 230 ريال تقريبا

اما فى مصر فسعره 30 ريال بس .

دمت بصحة وعافية

Warning - Reductil can cause serious side effects

On 22 January 2010, The European Medicines Agency (EMEA) recommended Reductil be taken off the market over fears it could increase the risk of heart attacks and strokes.

EMEA advised doctors to stop prescribing medicines containing sibutramine, which are sold under the names Reductil, Reduxade and Zelium in Europe and Meridia in the United States.

"The risks of these medicines are greater than their benefits," EMEA said in a statement.

The European Commission will consider the recommendation for suspension of marketing approval.. (Read full news article here.)

المصدر

http://www.reductilsideeffects.com/

تم تعديل بواسطة Alrefaey

رابط هذا التعليق

وشكرا

أهلا بحضرتك عزيزى الترجمان

مبدئيا انا متأكد 100% من صحة تلك المعلومات لأن مصدرى هى الشركة المصنعة للدواء عالميا وهما كلمونى شخصيا وارسلوا لى ايميلات وفاكسات كى اقوم بسحب الدواء من المجموعة التى اعمل بها ,وكذلك جاء لى خطاب من منظمة الغذاء والدواء السعودى ,وبالفعل اخوانا مندوبى الدعايا لهذا الدواء انتقلوا للعمل فى خطوط دعاية تانية تابعة للشركة

هذا بخصوص دواء رداكتيل (سيبوترامين )

نأتى لدواء ميريديا هو نفس رداكتيل بينما رداكتيل يصنع بأسم رداكتيل لصالح شركة ابوت فى السعودية والخليج

ويصنع بأسم ميريديا لصالح نفس الشركة وينزل فى مصر

أما سليماكس ودايت ماكس وسيبوتريم هم نفس المادة الفعالة للدواء رداكتيل وميريديا ولكن تنتجهم شركات مصرية وتقوم بتوزيعهم داخل مصر وقامت هذه الشركات بتصنيعهم بعد انتهاء مدة برائة الاختراع لشركة ابوت

اما لماذا الناس فى الخليج بتشترية من مصر لأنة فى الخليج ب 180 ريال ال10 ملج , 15 ملج ب 230 ريال تقريبا

اما فى مصر فسعره 30 ريال بس .

دمت بصحة وعافية

انا اسفه و عارفه المدخله مش فى الموضوع قوى بس شكل الناس الى هنا صيادله و فاهمين انا لملا اخذت ال سيبوترم ده عملى شراه مش سدادان نفس هوه ده طبيعى ؟

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

فعلا السليماكس ده انا الدكتور بتاعى من زمان قاللى انه خطير على مرضى السكر

عاوزة اسألك يا دكتور رفاعى هى الادوية دى بتزود الحرق ولا بتمنع الدهون اللى فى الوجبات ولا بتقلل من الدهون اللى فى الجسم؟

وايه رايك فى زينيكال وهل فيه خظرة لو حد عنده السكر؟؟

وايه احسن الادوية بتاعة التخسيس لمرضى السكر برضو؟؟

معلش استحملنى

رابط هذا التعليق

فعلا السليماكس ده انا الدكتور بتاعى من زمان قاللى انه خطير على مرضى السكر

عاوزة اسألك يا دكتور رفاعى هى الادوية دى بتزود الحرق ولا بتمنع الدهون اللى فى الوجبات ولا بتقلل من الدهون اللى فى الجسم؟

وايه رايك فى زينيكال وهل فيه خظرة لو حد عنده السكر؟؟

وايه احسن الادوية بتاعة التخسيس لمرضى السكر برضو؟؟

معلش استحملنى

اهلا مدام فتفوتة نورتى الموضوع

بالنسبة لرداكتيل او سليماكس لهم تأثير مباشر على مراكز الشبع بالمخ تجدى الشخص بعد تناولهم قلت شهيتة وازداد نشاطة ايضا لهم تأثير غير مباشر على زيادة معدل التمثيل الغذائى والحرق

زينيكال بيعمل إدمصاص او بيتحد مع 30 % من دهون الوجبة وبيمنع امتصاصها فلا تهضم ولا تمتص وتنزل الى القولون

فالبتالى يشعر الشخص بالاسهال واحيانا غازات وبقع دهنية فى ملابسة نتيجة لنزول الدهون

زينيكال دواء قديم شوية فوق 10 سنوات ولا يمتصة الجسم لكنى شخصيا لا افضلة بسبب شعور المريض بعدم ارتياح عند تناولة

بالاضافة الى سعره الغالى الثمن 270 ريال تقريبا

يراعى ان يتناول الشخص فيتامينات أوهـ ود مع الزينيكال لأنه بيؤثر على امتصاصهم فى الجسم

هناك بعض الادوية الاخرى التى تحتوى على شيتوزان مثل شيتوكال وفاتاشى و فات بلوك وهى ادوية لانتائج لها ملموسة عمليا وهى ايضا تعمل على منع امتصاص الدهون لكن اضعف من الزنيكال

لذا لايوجد دواء سحرى للتخسيس حتى الان اوتقدرى تعتمدى علية بنسبة عالية

نصائح للتخسيس

- امتنعى عن تناول السكر الابيض مطلقا وعن مايدخل فيه السكر الابيض مثل الحلويات والجاتوة

- امتنعى عن التناول المباشر للدهون والدسم والغير مباشر زى المقليات والشيبس

- لا تمنعى نفسك عن اى اكل تحبيه لكن قللى من وجباتك الثلث بمعنى كلى ثلثين الوجبة

- تجنبى الاكل ليلا وخصوصا الدسم

- امشى كل يوم نصف ساعة او مايعادلها مشى (العمل المنزلى )

- تجنبى الافراط من الشوكلاه والعصائر وابتعدى تماما عن المياه الغازية

دمتى واسرتك بصحة وهناء

رابط هذا التعليق

سنه 2006 سمعت عن الريداكتيل وناس كتير كانت بتاخده للتخسيس مع العلم انه فى الخليج مش بيتباع كدا بدون وصفة بختم الدكتور يعنى مش زى مصر تروح تقوله عاوز دوا كذا يديهولوك وخلاص لاء لازم الدكتور يكون كتبه وعليه الختم باسمه

فى الخليج بحوالى 600 جنية مصر وفى مصر 20 جنية بس للشريط يعنى

المهم لاقيت ناس كتير بتاخده قولت اجرب وقبل ماجربه قريت الاثار الجانبية وكان عادية وزى ماهو مكتوب ممكن تحدث وممكن لاء

وفى اعراض شديدة لازم عندها التوقف عن الدواء ومتابعة الكتور فورا ومذكر جنب الاعراض دي انها نادرة الحدوث.

انا كنت باخد ال10 مجم قرص واحد فى اليوم وصداع مستمر مسكنى وزغلله فى العين ومتنحه واكتئاب وبوؤس والله كانت ايام سودة :blink:

المهم تانى يوم تكرر نفس الصداع مع زيادة فى ضربات القلب والم فى العضلات والعضم نفسه عمرى فى حياتى ممريت بالم فى العظام والعضلات بهذا الشكل الفزيع وبعدين بدا الضغط يعلى وصل ل180 على 100 وانا اساسا ضغطى مش يزيد عن ال115 على 70

بردوت كملت قولت جايز عشان فى البداية بيحصل كدا تطور الموضوع لدوخة والاغماء بدون فقد الوعى يعنى انزل من عربيتى عادي ومجرد ماحط رجلى على الارض الاقى نفسي وقعت وفقدت التوازن تماما

وقفت الدواء وطبعا بياخد فترة لحد ما بينسحب من الجسم وظلت الاعراض معايا اسبوع لحد ما تاثير الدواء انتهى من جسمي

بحثت تانى ع النت الاقى كلام عادي مدح فى الدواء وبردوا الاثار الجامبية الخفيفة

بردوا مقتنعتش فضلت ابحث بكذا طريقة لحد ما وصلت ان الدواء دا باند اى مسحوب من السوق فى كلا من ايطاليا وانجلترا وامريكا نظرا لحالات الوافاه الكثيرة من الدواء

وفى ايطاليا على ماتذكر كان مكتوب 2 مليون حالة وفاة من هذا الدواء

يعنى الدواء باند من الدول المتقدمة واحنا الشرق الاوسط بنروج له وبنوصفه للناس عشان يتقصف عمرها

الدوا دا بيتلف صمامات القلب وطبعا بيعلى الضغط وضربات القلب ويسبب عزلة واكتئاب وزغلله فى العين وخطر لو حد بيسوق سيارة وياخده

والله من ساعتها لما اقابل اى حد بياخد الدواء دا انصحه بالاقلاع عنه لانه بيسبب موت بطيء

ولفت نظرى ان 2010 ولسه بيقولوا الدوا خطر ع الصحة

سلامات يا وزارة الصحة :rolleyes:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

اهلا مدام بدرورة نورتى الموضوع والمحاورات ليه اصبحت مشاركاتك قليلة واخبار الهجرة معاكم ايه .

بالنسبة لتعليق حضرتك

الرداكتيل (فى السعودية ) والمريديا (فى امريكا ومصر ) ادوية اوفر ذاكاونتر يعنى تتوصف دون وصفة طبيب بيطلعها الصيدلى بدون روشتة يعنى بينمايبدوى الموضوع عندكم فى البحرين وكذلك فى الامارات عليه كنترول شوية

فى الحقيقة الدواء علية تحزيرات اوروبية فقط منذ سنوات لكن كلها تحزيرات على مرضى القلب فقط وليس على الناس العادية وكان بعضهم بيشكك فى التحزيرات الاوربية نظرا لأن الدواء امريكى واوربا تريد هدمة للحفاظ على دوائها زينيكال (شركة روش ) مما جعل شركة ابووت تكتب جميع الملاحظات فى النشرة المرفقة ولم يتم سحب الدواء من امريكا ولا الخليج .

الا ان جاءت هيئة الدواء الاوربى وطلبت من ابووت دراسة دقيقة على مرضى القلب اللى بيتناولوا الرداكتيل او المريديا

وجاءت نتيجة الدراسة هناك ارتفاع فى حالة الوفاة لمرضى القلب بنسبة 1% عن مرضى القلب اللى مابيتناولو دواء رداكتيل

وبعدها مباشرة تم سحب الدواء من اوربا وقامت هييئة الدواء والغذاء السعودى بإلزام الشركة بسحب الدواء من مصر

اما سحبة من امريكا فليس عندى معلومات عن ذلك

وفى مصر وباقى دول الخليج مازال يستخدم .

د ssmaly

اهلا بحضرتك ينبغى ان لا تصرف هذا الدواء الا بعد ان تبين للمريض اثارة الجانبية وينبغى ان يتم تبلغ وزارة الصحة بالكويت بضرورة سحب الدواء

اقولك انت بس بلغ الجماعة بتوع روش وهما ماهيقصرو ههه

رابط هذا التعليق

سنه 2006 سمعت عن الريداكتيل وناس كتير كانت بتاخده للتخسيس مع العلم انه فى الخليج مش بيتباع كدا بدون وصفة بختم الدكتور يعنى مش زى مصر تروح تقوله عاوز دوا كذا يديهولوك وخلاص لاء لازم الدكتور يكون كتبه وعليه الختم باسمه

فى الخليج بحوالى 600 جنية مصر وفى مصر 20 جنية بس للشريط يعنى

المهم لاقيت ناس كتير بتاخده قولت اجرب وقبل ماجربه قريت الاثار الجانبية وكان عادية وزى ماهو مكتوب ممكن تحدث وممكن لاء

وفى اعراض شديدة لازم عندها التوقف عن الدواء ومتابعة الكتور فورا ومذكر جنب الاعراض دي انها نادرة الحدوث.

انا كنت باخد ال10 مجم قرص واحد فى اليوم وصداع مستمر مسكنى وزغلله فى العين ومتنحه واكتئاب وبوؤس والله كانت ايام سودة rs:

المهم تانى يوم تكرر نفس الصداع مع زيادة فى ضربات القلب والم فى العضلات والعضم نفسه عمرى فى حياتى ممريت بالم فى العظام والعضلات بهذا الشكل الفزيع وبعدين بدا الضغط يعلى وصل ل180 على 100 وانا اساسا ضغطى مش يزيد عن ال115 على 70

بردوت كملت قولت جايز عشان فى البداية بيحصل كدا تطور الموضوع لدوخة والاغماء بدون فقد الوعى يعنى انزل من عربيتى عادي ومجرد ماحط رجلى على الارض الاقى نفسي وقعت وفقدت التوازن تماما

وقفت الدواء وطبعا بياخد فترة لحد ما بينسحب من الجسم وظلت الاعراض معايا اسبوع لحد ما تاثير الدواء انتهى من جسمي

بحثت تانى ع النت الاقى كلام عادي مدح فى الدواء وبردوا الاثار الجامبية الخفيفة

بردوا مقتنعتش فضلت ابحث بكذا طريقة لحد ما وصلت ان الدواء دا باند اى مسحوب من السوق فى كلا من ايطاليا وانجلترا وامريكا نظرا لحالات الوافاه الكثيرة من الدواء

وفى ايطاليا على ماتذكر كان مكتوب 2 مليون حالة وفاة من هذا الدواء

يعنى الدواء باند من الدول المتقدمة واحنا الشرق الاوسط بنروج له وبنوصفه للناس عشان يتقصف عمرها

الدوا دا بيتلف صمامات القلب وطبعا بيعلى الضغط وضربات القلب ويسبب عزلة واكتئاب وزغلله فى العين وخطر لو حد بيسوق سيارة وياخده

والله من ساعتها لما اقابل اى حد بياخد الدواء دا انصحه بالاقلاع عنه لانه بيسبب موت بطيء

ولفت نظرى ان 2010 ولسه بيقولوا الدوا خطر ع الصحة

سلامات يا وزارة الصحة rs:

ايه ده انا مش مصدقة عينيا

بدورة " نجفة سابقا " بشخصها عندنا

انت فين يا عمدة المداخلات وسفير المحاورات الرسمى فى البحرين

والله ليكى وحشة كبيرة :o

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

فاكر يا عم رفاعي لما زعقنا على الأدوية دي

هنــــــــــا

ايه رأيك يا مايسترو ماظاهيري؟ :closedeyes:

رابط هذا التعليق

ايه ده انا مش مصدقة عينيا

بدورة " نجفة سابقا " بشخصها عندنا

انت فين يا عمدة المداخلات وسفير المحاورات الرسمى فى البحرين

والله ليكى وحشة كبيرة :closedeyes:

ازيك يا حبيبتى عاملة ومرسي جدا انك فكرانى :closedeyes: انا قولت بالاسم الجديد والنيولوك محدش هيعرفنى :closedeyes:

وانت كمان لك وحشة اكبر

مرسي لك يا قمر :closedeyes:

تم تعديل بواسطة Folana

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

اهلا مدام بدرورة نورتى الموضوع والمحاورات ليه اصبحت مشاركاتك قليلة واخبار الهجرة معاكم ايه .

اهلا بحضرتك يا فندم :closedeyes: بخصوص قلة مشاركاتى مشاغل الحياة بقي الله يعين الجميع

بخصوص الدواء تاثيرة على مرضي القلب 1% دى عريبة اوي

انا بقول لحضرتك استخدمته اقل من اسبوع وكانت الضغط وضربات القلب اتاثروا بشكل غير طبيعي مع العلم ان ضغطى دايما على low side

عموما علاج السمنة مالوش غير الرياضة ثم الرياضة ثم الرياضة وتغير نظام الاكل غير كدا مافى اى نتيجة مضمونة بدون اثار جانبية

وعلى فكر جاءت لنا حالات كتير ب SVT/PSVT

وكان السبب المرجح يرجع لاستخدام الريديكتل

من خلال شكوى المرضي بعد استخدامهم للدواء اما بالنسبة لى انا كانت TACHYCARDIA ONLY THANX GOD

تم تعديل بواسطة badroora

.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...