اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أزمة سيولة

Recommended Posts

المبني من غير اي تراخيص خااااااااااااااااالص

و لو حضرتك زرت المكان هناك هتفأجا بكمية من الابراج غير طبيعية

يعني سلو البلد يا مدير

الفاضل / 'الباشمهندس ياسر'

أعذرنى لو سألتك هل انت فعلا مهندس مدنى او انشائى ؟

اسأل ذلك لانك لو كنت كذلك ، فما الفرق بين مقاول كل همه ان يبنى وييبيع ويجرى ، وبين مهندس اقل مايميزه هو معرفته بالقانون.

هل تعلم اننى كنت قد اشتريت شقة فى الطابق الثالث عشر فى عمارة مكونة من 16 عشر طابقا بالاضافة الى دور فيلا كان مزمع اقامتها على سطح الدور السادس عشر على مساحة 450 متر مربع ، وتمت ازالة الثمانية طوابق العلوية تنفيذا لقرار الازالة الصادر من حى المنتزة بالاسكندرية ، وضاعت فيها اموالى التى دفعتها لان صاحب المبنى اصيب بنوبة قلبية مات على اثرها ، ولا زالت الثمانية ادوار الباقية قائمة ومكان العمارة فى ميامى اسكندرية ذات الابراج العالية.

الحقيقة انا مصدوم من فكرة التبجح بمخالفة القانون تحت مسمى " سلو البلد "

أستاذ محمد

المشكلة الحقيقية ان الناس المتعلمة والمثقفة هما الي اشاعوا موضوع سلو البلد ده وما حدش فيهم فكر اصلا ان الي بيحصل دلوقت فينا من زحمة ودوشة وعدم وجود اماكن للسيارات بسبب انهم بيخالفوا القوانين .

وان القانون لو اتنفذ فعلا كل العمارات المخالفة دي هتتزال وان الي خلاها ما اتزالتش لحد دلوقت شوية مرتشين في الاحياء .

في واحد صاحبي حصل معاه زي ما حصل مع حضرتك كده بالظبط في اسكندرية والراجل جاله جلطة وكل ده بسبب الرغبة في الكسب السريع وجشع المقاولين .

للاسف مش من دلوقتي بس لكن من عشرات السنين وهو ده الي خلا الجيل الحالي يقول سلو بلدنا

والله بجد حرام عليهم بيرجعونا لورا

رابط هذا التعليق

نقي كلامك يا استاذ محمد

انت راجل كبير و مينفعش اني ارد عليك

و لنا تبقي تنقي كلامك ... هبقي ارد عليك ان شاء الله

أنا آسف يا استاذ ياسر لو كانت الكلمة قد اساءت ، ربما لم يسعفنى الوقت لاجد مرادفا آخر مثل " المجاهرة " بدلا من " التبجح " او حتى بدون الكلمتين الاثنتين ، ويكفى استخدام مخالفة القانون ، واسحب الكلمة التى اساءت اليك.

ولست منتظرا من سعادتك اجابة على اسئلتى لاننى اعتقد اننى قد استنتجتها.

عندما كتبت مداخلتى ، كتبتها من موقف المشترى الذى اشترى شقة تم بناءها بالمخالفة " لقانون البناء " ليفقد فيها 80000 جنيه عام 1991 ، واحمد الله ان كل ما اصابنى وقتها هو قرحة شديدة بالمعدة وارتفاع بضغط الدم واصابة زوجتى بالسكر الذى لازها حتى يومنا هذا ، تحملناها ثمنا لجشع مقاول صعيدى جاء الى الاسكندرية يعد الفلنكات ، وقام ببناء المبنى من أموالنا بترخيص اربع ادوار ، ولكنه ارتفع به الى 17 طابقا تبعا لمقولة " سلو البلد يامدير " .

ليتك تضع نفسك مكان هؤلاء المشترين " السذج " وتخيل ان المبنى صدر ضده قرار ازالة حتى سطح الارض ، لك ان تتخيل الباقى .

بمناسبة مقولة " سلو البلد يامدير "

لم اقم يوما بكسر اشارة المرور عند زيارتى للقاهرة على الرغم من ان الكل من حولى كانوا يكسرونها مع بعض عبارات الاهانة لى لاننى التزمت قانون المرور .

ربيت ابنائى على قيم كثيرة منها على ذكر حديثنا هنا :

اتنهى الناس عن خلق وتأتي بمثله عار عليك ان فعلت عظيم

غلطة الجاهل يغفرها له جهله ، وغلطة العالم تقرع لها الطبول

وفوقهم طبعا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم:

" لايكن احدكم إمعة ، يقول إذا أحسن أحسنت ، وإن أساءوا أسأت ، ولكن وطنوا انفسكم إن أحسن الناس أن تحسنوا ، وإن أساءوا تجنبوا إساءتهم "

ليت كلماتى تجد الى قلبك سبيلا .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

يوماً بعد يوم ..

نتأكد بأن العشوائية هي التي تحكم عالمنا كله في مصر ..

حكومة ..

ومواطنون ..

عشوائية في تخطيطنا لحياتنا .. واستثماراتنا ..

عشوائية في تفكيرنا ..

عشوائية في طرق وأساليب حل مشاكلنا ..

عشوائية في معالجتنا للأمور ..

عشوائية .. في أسلوبنا في الرد على من يخالفنا الرأي ..

عشوائية في كل شئ ..

ولا أمل في الإصلاح .. طالما هذا هو حالنا ..

أو أن نريد أن يكون الإصلاح بعيد عن أخطاؤنا أو خطايانا ..

هذا هو سلو بلدنا ..

وبالتالي كل الكلمات تفتقد مصداقيتها .. مع كل تلك العشوائية ..

العشوائية هي أفضل كلمة إستطعت أن أنتقيها ..

ربنا يوفق الجميع ...

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

يااااااااااااااااااه

هو كله شتيمة كده

طب مفيش ضرب يا جماعه

انا معنديش مشكلة اننا نتناقش و نراجع كل النقاط اللي حضراتكم فتحتوها

بس عندي طلبين

الاول : لما تكون بتكلم انسان في مسألة ما و انت شايف انه علي خطأ ... حاول تتكلم ابلرلحة عشان عرف نرد علي بعض

يمكن نوصل لحل سوا...لان لما المركب هتغرق هتاخدنا كلنا

(( رغم ان معظم اللي بيعاركوني سابوا المركب من بدري))

ثانيا : ياريت حد يتفضل و ينقل المداخلات التي لا تتعلق بالموضوع الي موضوع جديد

ف انتظار استجابتكم الكريمة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

أنا آسف يا استاذ ياسر لو كانت الكلمة قد اساءت ، ربما لم يسعفنى الوقت لاجد مرادفا آخر مثل " المجاهرة " بدلا من " التبجح " او حتى بدون الكلمتين الاثنتين ، ويكفى استخدام مخالفة القانون ، واسحب الكلمة التى اساءت اليك.

اعتذارك مقبول يا استاذنا

بس لما حضرتك مش منتظر اجابة مني ... بتكتب للجمهور يعني

مفيش مشكلة .. نسيب الجمهور يرد عليك

عندما كتبت مداخلتى ، كتبتها من موقف المشترى الذى اشترى شقة تم بناءها بالمخالفة " لقانون البناء " ليفقد فيها 80000 جنيه عام 1991 ، واحمد الله ان كل ما اصابنى وقتها هو قرحة شديدة بالمعدة وارتفاع بضغط الدم واصابة زوجتى بالسكر الذى لازها حتى يومنا هذا ، تحملناها ثمنا لجشع مقاول صعيدى جاء الى الاسكندرية يعد الفلنكات ، وقام ببناء المبنى من أموالنا بترخيص اربع ادوار ، ولكنه ارتفع به الى 17 طابقا تبعا لمقولة " سلو البلد يامدير " .

ليتك تضع نفسك مكان هؤلاء المشترين " السذج " وتخيل ان المبنى صدر ضده قرار ازالة حتى سطح الارض ، لك ان تتخيل الباقى .

و باعتباري واحد من جماهير الشعب العريضة

اتقدم اليك بمواساتي و اسال الله ان يخلفك خيرا منها و يعوض عليك و ان يتم شفاء زوجك من كل داء و الناس جميعا امين

بس سؤال : هو الراجل الصعيدي اللي جه اسكندرية يعد الفلنكات أقل من مستوي الانسانية تبعك..؟؟؟

يعني مقدرش اقول ان دي عنصرية من حضرتك او علي الاقل اهانة ف حق الاخرين

المشترين السذج :

مفيش حد ساذج يا استاذ محمد

و انت لما اشتريت مكنتش ساذج و كان هو ده الوضع الطبيعي

الفكرة ان مخيلتك مجابتش الفكر الاستباقي ... يعني انا استحالة هخالف ف مكان و انا عندي شك 1% ان هيحصل اي ازالة

يعني بالطبيعي كده مش هنيجي ف الشوارع الرئيسية و نخالف او الاماكن المتميزة

لم اقم يوما بكسر اشارة المرور عند زيارتى للقاهرة على الرغم من ان الكل من حولى كانوا يكسرونها مع بعض عبارات الاهانة لى لاننى التزمت قانون المرور .

" لايكن احدكم إمعة ، يقول إذا أحسن أحسنت ، وإن أساءوا أسأت ، ولكن وطنوا انفسكم إن أحسن الناس أن تحسنوا ، وإن أساءوا تجنبوا إساءتهم "

استدلال في غير محله يا استاذ

و كلام لا علاقة له بحوارنا

انا لم اذنب و لم افعل جريمة اطلاقا

لما حضرتك يبقي عندك قطعة ارض ف شارع و الشارع كله رافع 12 و 14 ... ابقي حضرتك التزم و ابنيها مرة و نص عرض الشارع

و للعلم ... التزامك او عدم التزامك مش هيغير حاجة من الواقع الموجود

فين الشاب اللي اتكلم عن الفساد و الافساد...؟؟؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ربنا يوفق الجميع ...

لا يا راجل

دانا حسيت ان السما هتقع ع البلد كلها و انا قاعد

طب يا حاج اسد

ربنا يوفق الجميع لما يحبه و يرضاه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

نقي كلامك يا استاذ محمد

انت راجل كبير و مينفعش اني ارد عليك

و لنا تبقي تنقي كلامك ... هبقي ارد عليك ان شاء الله

بما أنني من الجمهور الذي تم توجيه حوارك له كما قال صاحب الموضوع فأحب أن أعلق بما يلي:

أولا أحييك على سعة صدرك وأدبك الجم في الحوار المطروح

أحييك ثانيا على القيم والمباديء التي تقوم بتربية أبناءك عليها وأتمني أن يحتذي الجميع في تربية أنفسهم أولا ثم أبنائهم ثانيا و لا يتبعون سلو البلد الفاسد

سيدي الفاضل

كلماتك وجدت طريقها إلى قلوبنا جميعا وصدق سول الله صلى الله عليه وسلم

أصدقت القول والنصح فجزاك الله خيرا

أنا لا أتصور مطلقا أن يقوم "مهندس" بمثل هذه المخالفة الغير مقبولة دينا ولا خلقا

وبما أن من مبدأي عدم السكوت عن الحق فأدعو الجميع للمشاركة أولا في هذا الموضوع بأرائهم وأدعو من له أي صلة بأي مسؤول أن يرفع الأمر لمن بيده الأمر سواء إعلاميا أو مهنيا لتقف مثل هذه المهازل التي عمت مصر وأدت إلى خرابها فما بني علي باطل فهو باطل ويجب إزالته تماما

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

أنا لا أتصور مطلقا أن يقوم "مهندس" بمثل هذه المخالفة الغير مقبولة دينا ولا خلقا

انا مش هحكي ف ولا كلمة من اللي ف المداخلة قبل دول ... و هسيبهم للقيامة .. نتخانق فيهم هناك

انما عايز افهم فين المخالفة الغير مقبولة دينا او خلقا

انت حسستني اني برتكب جناية و انا مش فاهم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ربنا يوفق الجميع ...

لا يا راجل

طب يا حاج اسد

الفاضل الباشمهندس ياسر

حدتك وتهكمك على من يقول لك أنك مخطئ ..

لن تغير من الأمر شئ ..

وسيظل المخطئ مخطئ ..

حتى وإن إحتد .. وإن تهكم على من يحدثه .. وإن تهجم عليه ..

لن يغير من حقيقة الأمر ..

تحياتي

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

رابط هذا التعليق

احنا بتكلم فى موضوع ازمة سيولة وخلصناها والحمد للة الخوف ندخل فى ازمة تانية من غير لازمة

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

ربنا يوفق الجميع ...

لا يا راجل

طب يا حاج اسد

الفاضل الباشمهندس ياسر

حدتك وتهكمك على من يقول لك أنك مخطئ ..

لن تغير من الأمر شئ ..

وسيظل المخطئ مخطئ ..

حتى وإن إحتد .. وإن تهكم على من يحدثه .. وإن تهجم عليه ..

لن يغير من حقيقة الأمر ..

تحياتي

الفاضل اسد

و الله لا سخرية ولا حاجة ... و انا مش من طبعي كده ابدا

كل الموضوع اني حاولت ارد لكن ملقتش كلام يترد بيه علي مداخلتك الكريمة فحبيت الطف الجو شويه ... لكن لان سياق الكلام مكانش يحتمل ..حضرتك فهمتني غلط

حقك علي راسي .. و حاشا لله اني اعمل كده مع حد ليه مستوي احترامك و اخلاقك

بس برده انا كلي امل ان حضرتك تقولي فين الخطأ ف اللي انا بعمله

بنايات علي اعلي مستويات التسليح

الصدق متوافر لاقصي درجة ف كل حاجة

الغلطة الوحيدة .. ان البناية اللي بنتكلم عليها من غير رخصة ... لان ده وضع طبيعي ف المكان ده

ادي كل الحوار

فين بقي القيم الدينية و الاخلاقية اللي اهدرتها

انا حسيت اني شغال ف المخدرات و انا مش واخد بالي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الفاضل الباشمهندس ياسر

ببساطة شديدة ..

لو كان موقفك قانوني كان هناك حل سهل وبسيط لمشكلتك والتي هي مشكلة السيولة ...

فكل الأمور تترتب بعضها على بعض ..

فلو كان موقفك قانوني .. كان يمكنك اللجوء إلى أي بنك للتمويل .. حتقولي مش باحب أتعامل مع البنوك علشان الربا .. حاقولك كان يمكنك اللجوء لبنك إسلامي ..

حتقولي مش عايز أتعامل مع البنوك من أساسه ..

كان من الممكن أن تتصل بأي شركة من شركات التمويل العقاري ..

هم حيدفعولك قيمة الوحدة نقداً .. ويقسطوها على المشتري ..

هكذا هو الحال لو كان الوضع قانوني ..

أخي الفاضل ..

ضع نفسك مكان المشتري .. لو حدث وأن تغير نظام الحكم في مصر العام القادم .. وجاء حاكم جديد .. وقرر إعمال القانون على الجميع ..

ماذا كان سيكون حالك ..

حتى لو وفق أوضاع المشترين .. ماذا سيحدث لك أنت ..

كمقاول .. ومالك للعقار والشخص الذي بنى العمارة مخالفة ضعف إرتفاعاتها ..

ليس من الضروري الأساسات سليمة أم لا ..

هل تتصور حجم الضغط على المرافق التي أسست أصلاً لتتحمل خمس طوابق .. ثم بنى الجميع عشرة طوابق ..

هل تتصور حجم معاناة السكان ليركنوا سياراتهم أو ليتجولوا حتى في تلك الشوارع .. بعد أن يسكنها الجميع ..

هل ترى ماذا يحدث في شوارع عين شمس وفيصل وغيرها الكثير ...

هذا هو الخطأ سيدي الكريم ..

وهكذا الأمور مترابطة مع بعضها ....

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الكريم / المهندس ياسر

تحية طيبة وبعد 000

أرجوا أن تتقبل مشاركتي على أساس أني أخ لك بالمنتدى و بأقدم نصيحة لحضرتك لوجهه الله تعالى - و طالما أن حضرتك ذكرت في إحدى مشاركاتك السابقة بأنه لا يوجد مشكلة أن نتناقش و نراجع كل النقاط فهذا في حد ذاته سأعتبره بداية لإصلاح الوضع:-

1- حضرتك ذكرت بأنك لم تخالف في الشوارع الرئيسية أو في الأماكن المتميزة و أجيب على حضرتك بأن القانون يا أخي الفاضل لم يفرق بين تنفيذ أعمال البناء في القرية أو تنفيذ أعمال البناء في المدينة 0 و كذلك لم يفرق في تطبيقه بين الشوارع الرئيسية و الشوارع الفرعية ، فجميع أعمال البناء ( بغض النظر عن موقعها ) تتم تحت منظومة واحدة و هي منظومة هذا القانون 0و إعتبار حضرتك أن الكل ماشي بنفس النظام في المنطقة فهذا لايكون مبرر لك أن تخالف 0

2- حضرتك بتسأل أين المخالفة الغير مقبولة و أرد على سؤال حضرتك بأن الإجابة عليك موجودة في المادة رقم 39 من قانون البناء الموحد و التي تنص على أنه يحظر إنشاء مباني أو منشآت أو إقامة أعمال أو توسيعها أو تعليتها أو تعديلها أو تدعيمها أو ترميمها أو إجراء أي عمليات تشطيب خارجية دون الحصول على ترخيص بذلك من الجهة الإدارية و يصدر الترخيص إذا كانت الأعمال مطابقة لأحكام القانون و وكذلك أسس التصميم و شروط التنفيذ بالأكواد المصرية و متفقة مع الأصول الفنية و المواصفات و مقتضيات الأمان و السلامة و القواعد الصحية و إشتراطات تأمين المبنى و شاغلية ضد أخطار الحريق 0

و كذلك المادة رقم 102 التي ذكر فيها العقوبات المقررة من غرامة ( و حبس لا قدر الله ) و إزالة وجوبية للأعمال المخالفة و كذلك الحال بالنسبة للمهندس المشرف على الأعمال و المقاول 0

يعني حضرتك لم تورط نفسك فقط في مثل هذا الأمر و إنما ورطت معك كل من إشترك في البناء و الأهم من هذا كله هو توريطك لمن لا ذنب لهم سوى أنهم قاموا بالشراء منك لثقتهم فيك 0 و هنا يدخل الجانب الديني في الموضوع و بالتالي هل ضياع أموال الناس حلال أم حرام ؟

و بفرض أن الحي في أحسن الأحوال سيغمض عينيه و لن يقوم بالإزالة كيف سيعطيك و قتها تصريح لتدخل الكهرباء و الماء و باقي المرافق - ألم تفكر في هذا ؟

أخي الفاضل :

نحن بشر و الإنسان ليس معصوم من الخطأ فكلنا بنخطأ و لكن عندما يعترف العاقل أنه أخطأ فإنه في هذه الحالة بيحاول أن يصلح ما أفسده 0

و لذلك فأنا أرجوا منك أن تصلح هذا الوضع مهما كلفك الأمر حتى لا يكون لك ضحايا في يوم من الأيام 0

و عليك يا أخي الفاضل أن تجعل عملاؤك يدعون لك بالستر و التوفيق في أعمالك بدلاً من دعاؤهم عليك بالشر 0

فأموالهم أمانة في رقبتك ستسأل عنها يوم القيامة 0

تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

كان عندى كوفي شوب في مصر و امضيت عام كامل احاول ان ارخصه و انتهيت بترخيصه .. كان بالمناسبه في المهندسين .. لم يكن هناك سبيل لترخيصه الا بالرشوه و الواسطه .. و بعد ما استلمت الرخصه اكتشفت ان رقم الرخصه 80 يعنى 80 واحد بس في المهندسين قرر انه يرخص محله .. و بعد الترخيص لم يمنع ذلك استبزاز الموظفين من الجهات المختلفه الى ان انتهى الموضوع بظرف باسم موظف معين كل شهر اعتبرتها من ضمن مرتبات المحل .. في النهايه "قرفت" و قفلته لأنى اكتشفت انى بالرغم من محاولتى الصادقه لعدم مخالفة القانون الى اننى قد انتهيت بمزيد من الذرائع من اجل استخدام الرشوه و الواسطه .. لأن القانون مكتوب بطريقه ضمنيه تحفظ حق للمرتشى في كل قرش تدفعه للدوله من اجل تأمين الشكل القانونى المنشود .. و كأن الرخصه "اوبشن" يجب ان ندفع ثمنه .. و بالتالى داخلياً ندمت فعلاً على كل الوقت و المجهود و الاموال التى بذلتها من اجل تلك الرخصه الوهميه ..

بعد ذلك فتحت مكتب كمبيوتر صغير .. و استفدت من التجربه و لم اسعى لأي رخصه .. و هنا تعلمت المزيد من قواعد اللعبه .. اكتشفت ان اسعار الاجزاء في مصر بعد الجمارك و الضرائب تساوى سعرها في بلد المنشأ ! كيف ذلك ؟؟ لأن كل سوق الكمبيوتر في مصر يعتمد على اجزاء مهربه .. طبعاً و السوفت وير حدث و لا حرج .. كله مضروب .. يعنى باختصار بكلام المثقفين كنت شغال بمكتب وهمى غير مرخص بابيع بضائع نصفها مسروق و النصف الاخر مهرب من الجمارك ... يعنى حرامى !

طبعاً مع اول فرصة عمل في الخارج قلت يا فكيك .. و مع الوقت بدأت اتخلص من عادة "تفتيح الدماغ " التى اكتسبتها في مصر بتأثير رفاهية العمل الشريف التى لم احظى بها في بلدى ..

لكن لما بارجع مصر بلاقى نفسي بقدم الشاى و انا باعمل تصريح السفر و بعمل رخصة العربيه و بجدد اشتراك النادى و الخ اذا اضطررت ان اتعامل مع اي جهه حكوميه .. و يا سلام لو حد شم ريحة الخليج .. يبقى الموضوع فيه سندوتش مع الشاى كمان ..

باختصار المناخ العام في مصر لا يسمح بالعمل بطريقه سليمه .. لو حد جروء و حاول يبنى ارض بترخيص بناء سليم سيفتح على نفسه باب جهنم و يسلم نفسه لزبانية المحليات اللى بيتقال عليهم عيني عينك الفساد وصل عندهم للركب و اللى وزيرهم هو صاحب اكبر قضية فساد في عموم مصر ..

رفقاً اعزائى .. كلنا فاسدون .. كلنا ندفع الرشوه او على الاقل نسكت عن الحق و نغض الطرف عشان حاجات صغيره زى رخصة عربيه و تأشيرة وكيل نيابه عشان يشيل مخالفات ما عملنهاش اصلاً او كارت من محسن بيه عشان نركب عداد كهرباء بدل ما نقعد في الضلمه او 10 جنيه في ايد امين شرطه رامى بلاه علينا ..

لو حد مننا بقى معاه قرشين و حب يحطهم في البنك ... كلنا ح نقول له حرام .. و لو سابهم من غير فوائد ح ياكلهم التضخم .. و لو عمل مشروع و مشى ع الكاتالوج ح يخسر و يطلع عينه و مش ح يسلم من الرشاوى و وسائط برضو و لو عمل زى الناس و مشى بقانون السوق و سلو البلد ح يكسب فلوس و من جواه مش ح يبقى راضى عن نفسه و ان رضى ح يسمع كلام زي السم من اللى ايديهم في الميه ..

ليس في هذا دعوه للانقلاب على القوانين .. لكن هى دعوه للواقعيه .. البيزنس في مصر له قواعد لا يمكن تغيرها الا بتغير اللاعبين الاساسيين ... و الى ان يتم ذلك يجب ان تحترم قواعد اللعبه و اللى مش عاجبه ما يلعبش و يخليه مغترب زي حلاتى الى ان يقضى الله امراص كان مفعولا ...

او ..

عليه بالصناديق الانتخابيه ..

عشان يبقى لاولادنا مستقبل افضل من ذلك ...

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

كان عندى كوفي شوب في مصر و امضيت عام كامل احاول ان ارخصه و انتهيت بترخيصه .. كان بالمناسبه في المهندسين .. لم يكن هناك سبيل لترخيصه الا بالرشوه و الواسطه .. و بعد ما استلمت الرخصه اكتشفت ان رقم الرخصه 80 يعنى 80 واحد بس في المهندسين قرر انه يرخص محله .. و بعد الترخيص لم يمنع ذلك استبزاز الموظفين من الجهات المختلفه الى ان انتهى الموضوع بظرف باسم موظف معين كل شهر اعتبرتها من ضمن مرتبات المحل .. في النهايه "قرفت" و قفلته لأنى اكتشفت انى بالرغم من محاولتى الصادقه لعدم مخالفة القانون الى اننى قد انتهيت بمزيد من الذرائع من اجل استخدام الرشوه و الواسطه .. لأن القانون مكتوب بطريقه ضمنيه تحفظ حق للمرتشى في كل قرش تدفعه للدوله من اجل تأمين الشكل القانونى المنشود .. و كأن الرخصه "اوبشن" يجب ان ندفع ثمنه .. و بالتالى داخلياً ندمت فعلاً على كل الوقت و المجهود و الاموال التى بذلتها من اجل تلك الرخصه الوهميه ..

بعد ذلك فتحت مكتب كمبيوتر صغير .. و استفدت من التجربه و لم اسعى لأي رخصه .. و هنا تعلمت المزيد من قواعد اللعبه .. اكتشفت ان اسعار الاجزاء في مصر بعد الجمارك و الضرائب تساوى سعرها في بلد المنشأ ! كيف ذلك ؟؟ لأن كل سوق الكمبيوتر في مصر يعتمد على اجزاء مهربه .. طبعاً و السوفت وير حدث و لا حرج .. كله مضروب .. يعنى باختصار بكلام المثقفين كنت شغال بمكتب وهمى غير مرخص بابيع بضائع نصفها مسروق و النصف الاخر مهرب من الجمارك ... يعنى حرامى !

طبعاً مع اول فرصة عمل في الخارج قلت يا فكيك .. و مع الوقت بدأت اتخلص من عادة "تفتيح الدماغ " التى اكتسبتها في مصر بتأثير رفاهية العمل الشريف التى لم احظى بها في بلدى ..

لكن لما بارجع مصر بلاقى نفسي بقدم الشاى و انا باعمل تصريح السفر و بعمل رخصة العربيه و بجدد اشتراك النادى و الخ اذا اضطررت ان اتعامل مع اي جهه حكوميه .. و يا سلام لو حد شم ريحة الخليج .. يبقى الموضوع فيه سندوتش مع الشاى كمان ..

باختصار المناخ العام في مصر لا يسمح بالعمل بطريقه سليمه .. لو حد جروء و حاول يبنى ارض بترخيص بناء سليم سيفتح على نفسه باب جهنم و يسلم نفسه لزبانية المحليات اللى بيتقال عليهم عيني عينك الفساد وصل عندهم للركب و اللى وزيرهم هو صاحب اكبر قضية فساد في عموم مصر ..

رفقاً اعزائى .. كلنا فاسدون .. كلنا ندفع الرشوه او على الاقل نسكت عن الحق و نغض الطرف عشان حاجات صغيره زى رخصة عربيه و تأشيرة وكيل نيابه عشان يشيل مخالفات ما عملنهاش اصلاً او كارت من محسن بيه عشان نركب عداد كهرباء بدل ما نقعد في الضلمه او 10 جنيه في ايد امين شرطه رامى بلاه علينا ..

لو حد مننا بقى معاه قرشين و حب يحطهم في البنك ... كلنا ح نقول له حرام .. و لو سابهم من غير فوائد ح ياكلهم التضخم .. و لو عمل مشروع و مشى ع الكاتالوج ح يخسر و يطلع عينه و مش ح يسلم من الرشاوى و وسائط برضو و لو عمل زى الناس و مشى بقانون السوق و سلو البلد ح يكسب فلوس و من جواه مش ح يبقى راضى عن نفسه و ان رضى ح يسمع كلام زي السم من اللى ايديهم في الميه ..

ليس في هذا دعوه للانقلاب على القوانين .. لكن هى دعوه للواقعيه .. البيزنس في مصر له قواعد لا يمكن تغيرها الا بتغير اللاعبين الاساسيين ... و الى ان يتم ذلك يجب ان تحترم قواعد اللعبه و اللى مش عاجبه ما يلعبش و يخليه مغترب زي حلاتى الى ان يقضى الله امراص كان مفعولا ...

او ..

عليه بالصناديق الانتخابيه ..

عشان يبقى لاولادنا مستقبل افضل من ذلك ...

قطعت جهيزه قول كل خطيب

خلص الكلام

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

حبيبي طفطش ..

كلامك جميل وظريف وخفيف

لكن هناك فرق كبير بين أن أُضطر ان أدفع رشوى عشان امشي اموري اللي ممكن تتعطل ويمر الوقت اللي بيبقى بالنسبة لي غالي عشان اخلص حاجه معينه وأنا تحت مُسمى هنا " المضطر أو المُكره "

على سبيل المثال .. أنا بأعرف أسوق زي العفريت من زمان جداً .. فلو عملت فيها عبدو الشريف وتقدمت إلى ادارة المرور لأستخراج رخصة يبقى هافضل شهرين تلاته اربعه ده ان ما سقطتش ... وانا اجازتي شهر بالعافية

طب اعمل أيه ؟

بأدفع وأقعد في المكتب المكيف وتيجي لي الرخصة وأنا أحتسي الفايف أوكلوك تي ..

انا هنا ما أذيتش حد ولا أعتديت على حق حد

لكن لما أخد رخصة مبنى - وه شوفته بعيني - خمسة ادوار وأقوم ناتع كمان خمسه زيادة عشان خاطر الحبايب وادفع رشاوي للصبح عشان الحي يغض الطرف عني وابيع وأقبض ... يقوم المحافظ يتغير أو تطق في دماغه يسهدم الادوار المخالفة على دماغ صحابها ...يبقى كده حرام ولا مش حرام ؟

وهناك فرق يا ياسر بين البُنا زمان اللي كان عشوائي وكلنا بنيننا كده .. لان التمليك ما كانش منتشر ولو تضرر احد من المستأجرين فهاتبقى مصيبته بسيطة وكمان كانت البيوت عادية دورين تلاته

أما مع أنتشار التمليك وأنتشار الأبراج العملاقة .. فالضربة بتبقى قاتله وبتبقى المباني دي كمان عليها العين وبالتالي لازم تكون محققة أشتراطات البناء السليمة

نرجع لمشكلة السيولة

كنت ممكن أقول لك فعلاً البيع الكاش كان ممكن أيام الطفرة العقارية من سنتين مثلاً وكمان كان في حدود ضيقة جداً وإلا الباني كان يضحك على نفسة لما يتصور ان الناس ماشية شايلة شنط فلوس

أنا شخصياً اشتريت كاش من سنتين بالظبط لسبب واحد الحمد لله كان معايا فلوس جاهزة وكنت لسه بايع الفيلا بتاعتي .. وكمان ليه البائع يزود عليه ما لا يقل عن 25 % فوائد تقسيط أنا اولى بهم

لكن بشكل عام .. التقسيط أو بالبلدي بيسموه التنظيم هو السائد من القمة الى القاع في عالم المباني

لكن ما بالك بقى في الأزمة اللي احنا بنعيشها وظهرت أثارها على السطح ؟...

فللأسف أي حد عاوز يدخل في مجال بيع العقارات الأن لازم يفكر ألف مره

حزنت جداً يا جماعة على حال مدينة العبور .. أنا لسه راجع من يومين ... وشوفت بنفسي أن المشروعات اللي تحت التنفيذ أو المباني اللي لسه ما سكنتش أصبحت مآوى للبوم والقطط ... لأن الحاله واقفه تماماً اما لأزمة سيولة لدى المشتريين او لتخوف المشتري نفسه واللي بيتعشم أن السعر ينزل كمان وكمان عشان يستفيد أقصى أستفادة .. وأصبح تجار العقارات في موقف لا يحسدوا عليه خصوصاً لو واحد عليه ألتزامات

اما عن مكاتب السمسرة فحدث ولا حرج ... تقريباً أكثر من 90 % لملموا خلجاتهم ورجعوا الصعيد تاني بس بعد ما عاشوا ملوك أيام الطفره وكان معظمهم ومش عاوز اقول اغلبيتهم صعايدة

ربنا يفك كرب كل مكروب ويفرج الهم عن كل مهموم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

حبيبي طفطش ..

كلامك جميل وظريف وخفيف

لكن هناك فرق كبير بين أن أُضطر ان أدفع رشوى عشان امشي اموري اللي ممكن تتعطل ويمر الوقت اللي بيبقى بالنسبة لي غالي عشان اخلص حاجه معينه وأنا تحت مُسمى هنا " المضطر أو المُكره "

على سبيل المثال .. أنا بأعرف أسوق زي العفريت من زمان جداً .. فلو عملت فيها عبدو الشريف وتقدمت إلى ادارة المرور لأستخراج رخصة يبقى هافضل شهرين تلاته اربعه ده ان ما سقطتش ... وانا اجازتي شهر بالعافية

طب اعمل أيه ؟

لكن لما أخد رخصة مبنى - وه شوفته بعيني - خمسة ادوار وأقوم ناتع كمان خمسه زيادة عشان خاطر الحبايب وادفع رشاوي للصبح عشان الحي يغض الطرف عني وابيع وأقبض ... يقوم المحافظ يتغير أو تطق في دماغه يسهدم الادوار المخالفة على دماغ صحابها ...يبقى كده حرام ولا مش حرام ؟

وهناك فرق يا ياسر بين البُنا زمان اللي كان عشوائي وكلنا بنيننا كده .. لان التمليك ما كانش منتشر ولو تضرر احد من المستأجرين فهاتبقى مصيبته بسيطة وكمان كانت البيوت عادية دورين تلاته

أما مع أنتشار التمليك وأنتشار الأبراج العملاقة .. فالضربة بتبقى قاتله وبتبقى المباني دي كمان عليها العين وبالتالي لازم تكون محققة أشتراطات البناء السليمة

بص يا س ..

الموضوع واحد .. يعنى ممكن انت بتعرف تسوق .. لكن لو لا قدر الله واحد خبط واحد بالعربيه موته لانه مش بيعرف يسوق و كان واخذ الرخصه بنفس الطريقه مع الشاى و الكيك .. فطالما الحكومه بتشرب شاى و كيك يبقى حق الاخ اللى ضربته عربيه راح في الباي باي .. نفس الموضوع بالنسبه لرخصة البناء .. اكيد المهندس ياسر شايف انه مهندس شاطر و العماره ميه ميه و شركاته كلهم واصليين و ما حدش ح يقدر يعملهم حاجه ... نفس المنطق و نفس النوايا ..

نقطه تانيه انا مش معاك ان في فرق بين ده الوقت و زمان و موضوع البناء العشوائى ... لسه ممكن تدفع الغرامه و ترخص اللى مش مرخص و دمتم .. و لسه برضوا لو سكنت العماره بيبقى صعب هدم الادوار المخالفه .. و لسه في عشوائيات من غير قانون و كل حاجه فيها سالكه .. مثلاً المهندسين .. شارع جامعة الدول العربية .. المفروض حد البناء هناك 8 ادوار .. سمعت ان المحافظه هدت دور في جامعة الدول ؟؟؟

انا اعرف واحد بانى عماره في مدينة نصر قرب الحديقة الدوليه .. المحافظ ما قدرش يهد له الادوار المخالفه و العماره زي ما هى لغاية ده الوقت ..

انا مش عايز اتفهم على انى مع مخالفة القانون .. كل اللى عايز اقوله ان مثل هذه الممارسات اصبحت عرف قائم اقوى من القانون نفسه و بالبلدى اصبحت بالفعل "سلو بلدنا " .. باختصار ليس من حقنا ان نحاسب شخص على فساد منظومه ... جزء اساسى من جدوى المشاريع التجاريه في مصر هو قدر معين من مخالفة ما يسمى بالقانون .. و اذا انتفى هذا القدر يحقق المشروع خسائر و لا يحقق اي ارباح .. هذا القدر نسميه مسميات ادبيه كى نستطيع هضمه ... اسأل اي محاسب في مصر هل رأى يوماً شركه لا تضع في مصروفاتها بند "الاكراميات " ؟؟؟

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

انا مش عايز اتفهم على انى مع مخالفة القانون .. كل اللى عايز اقوله ان مثل هذه الممارسات اصبحت عرف قائم اقوى من القانون نفسه و بالبلدى اصبحت بالفعل "سلو بلدنا " .. باختصار ليس من حقنا ان نحاسب شخص على فساد منظومه ... جزء اساسى من جدوى المشاريع التجاريه في مصر هو قدر معين من مخالفة ما يسمى بالقانون .. و اذا انتفى هذا القدر يحقق المشروع خسائر و لا يحقق اي ارباح .. هذا القدر نسميه مسميات ادبيه كى نستطيع هضمه ... اسأل اي محاسب في مصر هل رأى يوماً شركه لا تضع في مصروفاتها بند "الاكراميات " ؟؟؟

أخي الفاضل .. طفشان .

ماتقوله هو عين الحقيقة ...

هذا هو الوضع القائم ..

ولكن ..

بما أن هذا هو الوضع القائم .. هل المطلوب أن نوافق عليه ؟؟؟

هل المطلوب أن نشجعه ؟؟؟

هل المطلوب أن نجد له المبررات ؟؟ وندافع عنه ؟؟

أنا لا أحاول أن أدعي المثالية ..

ولكني أعاني .. من مشكلة عجيبة ..

لي قريب يعيش في شقة في عمارة كبيرة جداً ..

بنيت في شارع عمومي كبير في القاهرة ..

أوراقها كلها سليمة .. والإرتفاعات مطابقة .. وبها المصاعد والكهرباء والمياه والغاز وكل حاجة ..

والرخص كلها مظبوطة .. ولأنها بنيت في نفس وقت وقوع الزلزال الشهير .. فقد تم فحصها لأن إرتفاعها 12 دور عدة مرات من جهات كثيرة ومتعددة .. وتم إجازتها طبقاً لكود الزلزال .... الخ ..

ولكن .. هناك مشكلة بسيطة ..هي أن عقد شراء الأرض المبني عليه العماره عليه نزاع قانوني ..

وحكمت المحكمة بأحقية لامالك القديم للأرض . أي أن الأرض أصبحت غير مملوكة لنا .. لأن ملكية من باع لنا غير مكتملة ..

وهذا الرجل .. باع كل شقق العمارة .. وكل المحلات فيها .. وكل المكاتب .. بمئات الملايين ..

وهو موجود .. ولكن .. السكان من هم مشكوك في حقنا ..

فلا يمكنهم تسجيل شققهم بشكل نهائي .. إلا بعد أن ينتهي النزاع القائم على الأرض ..

وطبعاً .. حتى الرشاوي .. والمحسوبيات .. وكل الكلام ده مش حينفعهم هم ...

لكن الكلام ده نفع ميييييييين ؟؟؟

نفع الكبير .. إللي هبش الهبشة كلها .. أما الناس العادية .. هم من يحتاسون في المشكلات ..

دائماً الفساد يكون في صالح القادر .. القادر على دفع الرشاوي .. أو القادر على الوصول للمحسوبية اللازمة .. أو القادر على لي وتطويع القوانين بواسطة المحامين الفاسدين ... الخ

إذن الوضع القائم .. أو مايسمى بسلو البلد . ليس في صالح العموم ولا البسطاء .. بل هو في صالح الوحوش والقطط السمان ..

لذا نحن نسخر كل ما أوتينا من قوة لمحاربته والهجوم عليه وفضحه أينما كان ..

ولأننا نحن الضحايا .. وأنت أيضاً أخي الفاضل لم تكن مستفيداً منه بل كنت ضحيته في تجربتك ..

فبالتالي .. نحن نهاجمه .. ونلعنه .. ونرفضه في كل وقت وفي كل مناسبة ..

ولا يجب علينا أبداً التعاطف معه .. تحت أي مسمى ..

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

ياجماعة من فضلك احب اعرفكم ان المهندس ياسر لم يتقاعس او اهمل فى اتخاذ اجرءات استخراج رخصة البناء بل بالعكس لكن هذة المنطقة لايوجد فيها تصاريح بناء من الدولة ليس لانة ممنزع البناء عليها ولكن لعدم وجود تنظيم من الدولة تقول اذهب الى المكان الفولانى واستخرج منة رخصة وعلى فكرة يوجد هناك فى هذة المنطقة اكثر من الف برج بل المنطقة كلها بهذا الوضع علما بان هذة الارض هى ملكية خاصة ولاتتبع الدولة فى شىء ولكنها مفتقدة الى تنظيم من الدولة والابراج الموجودة بهذة المنطقى على اعلى مستوى من التشطيبات خارجيا وداخليا

يعنى الموضوع ليس بيد المهندس ياسر بل الالوف غيرة يسيرون على هذا الدرب

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

طب اعمل أيه ؟

غلط

القوانين معموله ليتم إحترامها و تطبيقها على الجميع و لا يصح أن يقدر كل شخص مدى إنطباق القانون عليه من عدمه

ممكن غيرك يكون غشيم سواقه و فاكر نفسه "بيسوق زي العفريت" و يحصل على الرخصه وهو يحتسي "الفايف أو كلوك تي" و يموت في خلق الله

بالضبط زي ما الباشمهندس ياسر شايف إنه مش لازم رخصه و إنه بيبني

عمارات مطابقه للمواصفات من غير ما يحتاج رخصه

المسائل دي لا تترك للتقديرات الشخصيه و لكن يجب أن تضبط بقوانين يخضع لها الجميع

الفهلوه المصريه دي من أحد أهم أسباب مشاكلنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...