اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عرى النساء فى مجتمع ينحل

ابو محمود

Recommended Posts

• الردود 79
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اليك عدة صور وقل لنا رأيك

الأخ الفاضل Mohammad برجاء توضيح سبب نشر هذه الصور مع إن الموضوع لا يتحدث أبدا عن النقاب ولا مواصفاته ولا التشدد في ثياب المرأة المسلمة ولا الكلام ده خالص..

أعتقد أن صاحب الموضوع الفاضل محمود مصطفى وضح موضوعه بشكل جليّ جدا من القصة الأولى والثانية وسأل في كلتا المداخلتين عن الرجل الذي يسمح لزوجته أو ابنته بثياب غير محتشمة ماهي دوافعه؟ ومن أين أتى بثقافته المستجدة على مجتمعنا؟ .. وللفاضل محمود مصطفى أن يؤكد هذا الآن أن هذه بغيته من موضوعه..

فما بال الصور التي جمعتها حضرتك في مداخلتك (والتي أظن أنها معدة في ملف للضرورة) والتي أراها غير مناسبة بالمرة حتى لسؤال الفاضل زهيري الذي طلب صور مختلف فيها أو عليها شك في موضوعنا

برجاء الإفادة بعد تقبل التحية :lol:

رابط هذا التعليق

يا زهيري يا حبيبي العري مصطلح معروف ولو سألت بيبي عنده سنتين هايقول لك معناه إيه وبالتالي فلا داعي لأضاعة وقت في تعريفات وأرهاصات وحركات

وهاجيب لك من الاخر ... كشف الشعر عُمر ما حد سماه عُري ..

فالعُري يا زهيري يا حبيبي وهافهمهولك من أول السطر .. هو ما تعلق بكشف الجسد كشفاً صريحاً أو تجسيداً .. من الرقبة وأنت نازل كده .... فهمت ؟

يا سلام عليك أنت ياسي السيد يا متمكن أهو ده الكلام :lol: :wub:

غريبة و الله مع اني باشرب سحلب كتير بس الحمدلله مش بيحصلي اللي حاصل للمسيو كده ابتا ابتا :roseop:

ألا مقلتليش هو أنت السحلب بتاعك لونه أيه يا زهيري باشا ؟؟؟

على فكره خالي عنده مصنع سحلب بس أيه حاجه من اللي بتجيب من الآخر :roseop:

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة استهدوا بالله هو كلكم على أستاذ زوهيري كده ليه

ما تسيبوه يقول رأيه رأيه هو حر فيه

مدام مصريه مغتربه هو الأستاذ زهيري في محكمه مثلا ومحتاج محاميه تحضر معاه وحضرتك بتمثلي هيئة الدفاع ولا هو مش بيعرف يدافع عن نفسه ولا أيه ؟؟؟

دا ما شاء الله زهيري باشا كفاءه ويقدر يرد على مديريه بحالها .

وبعدين الراجل طالبني بالإسم

بما انك دخلت في الموضوع يا عاشق يبقى دي دعوه قويه لدخولي ايضا :lol:

يعني على رأي ( عادل إمام) لما شاف الأسد في المسرحيه ( دا جايلي أنا بقى ) :roseop:

و بعدين هو بس قال ان مفهوم العري يختلف من طبقة لأخرى و دي حقيقة طبعا لأن المجتمع المصري كبير و متعدد الشرائح

ايه الغلط في الكلام ده؟؟؟

ومش معنى ان مفهوم العري معروف عند طبقه منحله أن الست تبقى لابسه مايوه بكيني ده شئ عادي بيبقى أنا أقول آآآآآآمين وأسلم بكده . !! العيب هو العيب والحرام هو الحرام ومفهوم العري مش محتاج لعالم ذره ولا عالم نفس علشان يعرفنا معناه

و هل ده معناه أن يسمح البعض لنفسه أن يلمح أنه يرضى العري لزوجته أو ابنته؟؟؟!!!

لعلمكم زوجته محجبة الراجل بيتحاوربتوسع و نظرة شاملة للمجتمع ككل و على فكرة كلامه كله عن المجتمع المصري

ما اتكلمش عن الغرب مثلا

و ده مش معناه أبدا أنه حيرضى عدم الحشمة لمحارمه

محدش لمح أن الفاضل زهيري بيسمح أن أهله يبقوا بالشكل ده وحضرتك كمان مدخلتيش في نوايا الناس .

يا ريت نوفر الهجوم الشديد ده لواحد ماشي في الشارع و جنبه مراته لابسة لبس خليع أتحدى إن حد فينا يقدر ينطق معاه !!

ومين قال لحضرتك أن اللي ماشي جنب مراته وهي عريانه مش بيسمع كلام ( من المنقي خيار ) إضافه للنظرات التي تهتك عرض نسائه وتنال من رجولته دا إذا كان عنده رجوله أصلاَ !!

تتحدي ليه أن محدش يقدر ينطق معاه أنتي شفتي قبل كده بلاش أقولك لو عندنا فى منطقتنا ممكن يسمع أيه ويتهزق إزاي بس هافكرك بموضوع إتكتب منذ أيام وكان مضمونه أن راجل كبير صعيدي قاعد في القطار وكان بيجلس معاه في الكرسي المقابل راجل ( بس متقولش راجل :roseop: ) ومعاه زوجته التي تظهر أكتر مما تخفى والراجل قعد يبحلق فيها بطريقه مستفزه فالزوج بيقوله عيب فقام الراجل قاله عيب ازاي انت سايبها عريانه علشان نتفرج عليها وأدينا بنتفرج زعلان من أيه :roseop:

تحياتي

ملحوظة

امتى بقى نتقبل الرأي الآخر هو لازم تكون الردود كلها من عينة جزاك الله خير مشكور ما قصرت؟؟؟!!! :roseop:

أسلوب حضرتك في النقد والهجوم علينا بما أننا على حد تعبيرك هاجمنا الأستاذ زهيري :roseop: بيبين أن حضرتك بتتقبلي الرأي الآخر ومع ذلك هاقولك

جزاكي الله خيرا والله مشكوره ما قصرتي :wub:

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

مدام مصريه مغتربه هو الأستاذ زهيري في محكمه مثلا ومحتاج محاميه تحضر معاه وحضرتك بتمثلي هيئة الدفاع ولا هو مش بيعرف يدافع عن نفسه ولا أيه ؟؟؟

يافندم أنا ما بأدافعش عن أستاذ زوهيري -اللي هو طبعا قادر تماما عن الدفاع عن نفسه- أنا ضد أسلوب تكميم الأفواه و فرض الرأي

واللي ميعجبناش رأيه نعترض عليه بحدة

بس يافندم

مش أكتر

يعني على رأي ( عادل إمام) لما شاف الأسد في المسرحيه ( دا جايلي أنا بقى ) :roseop:

يافندم راجع مداخلاتي

هل رأيت فيها اسم حضرتك؟؟؟!!!

أنا بأعترض على أساليب مش أشخاص يافندم

و بعدين هو بس قال ان مفهوم العري يختلف من طبقة لأخرى و دي حقيقة طبعا لأن المجتمع المصري كبير و متعدد الشرائح

ومش معنى ان مفهوم العري معروف عند طبقه منحله أن الست تبقى لابسه مايوه بكيني ده شئ عادي بيبقى أنا أقول آآآآآآمين وأسلم بكده . !! العيب هو العيب والحرام هو الحرام ومفهوم العري مش محتاج لعالم ذره ولا عالم نفس علشان يعرفنا معناه

أكيد هو مش قاصد يفهمنا عشان أكيد اننا مش تلاميذ في فصل

دي محاورات من حق كل عضو فيها يقول ما يتراءى له مادام أنه لم يتعدى حدوده و لم يخرج عن آداب الحوار

و ببساطة يافندم الواحد لما ما يعجبوش مداخلة بيغض الطرف عنها

وكأنها لم تكن مادام اسمه ماجاش فيها

لعلمكم زوجته محجبة الراجل بيتحاوربتوسع و نظرة شاملة للمجتمع ككل و على فكرة كلامه كله عن المجتمع المصري

ما اتكلمش عن الغرب مثلا

محدش لمح أن الفاضل زهيري بيسمح أن أهله يبقوا بالشكل ده وحضرتك كمان مدخلتيش في نوايا الناس .

ارجع حضرتك للمداخلات حتلاقي كلام مكتوب بالحرف عن سؤاله عن مدى رضاؤه بالعرى لزوجته أو ابنته

وده كان كلام مكتوب و ما كانش في النوايا يافندم

و موجود في مشاركة رقم 17

سؤالي لحضرتك بما انك مسلم مصري انت ترضى بنتك او زوجتك يلبسوا كده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا ريت نوفر الهجوم الشديد ده لواحد ماشي في الشارع و جنبه مراته لابسة لبس خليع أتحدى إن حد فينا يقدر ينطق معاه !!

ومين قال لحضرتك أن اللي ماشي جنب مراته وهي عريانه مش بيسمع كلام ( من المنقي خيار ) إضافه للنظرات التي تهتك عرض نسائه وتنال من رجولته دا إذا كان عنده رجوله أصلاَ !!

تتحدي ليه أن محدش يقدر ينطق معاه أنتي شفتي قبل كده بلاش أقولك لو عندنا فى منطقتنا ممكن يسمع أيه ويتهزق إزاي بس هافكرك بموضوع إتكتب منذ أيام وكان مضمونه أن راجل كبير صعيدي قاعد في القطار وكان بيجلس معاه في الكرسي المقابل راجل ( بس متقولش راجل :roseop: ) ومعاه زوجته التي تظهر أكتر مما تخفى والراجل قعد يبحلق فيها بطريقه مستفزه فالزوج بيقوله عيب فقام الراجل قاله عيب ازاي انت سايبها عريانه علشان نتفرج عليها وأدينا بنتفرج زعلان من أيه :wub:

الموضوع ده اتقفل يافندم

تحياتي

ملحوظة

امتى بقى نتقبل الرأي الآخر هو لازم تكون الردود كلها من عينة جزاك الله خير مشكور ما قصرت؟؟؟!!! :roseop:

أسلوب حضرتك في النقد والهجوم علينا بما أننا على حد تعبيرك هاجمنا الأستاذ زهيري :roseop: بيبين أن حضرتك بتتقبلي الرأي الآخر ومع ذلك هاقولك

حضرتك أنا بأعيد تاني

أنا لا هاجمت حضرتك و لا أي زميل فاضل أو زميلة فاضلة

من حقي أعترض على أساليب مش عجباني في الحوار

و لم أتجاوز حدودي بتجريح شخص بعينه

ولم أقم بشخصنة الحوار

وجزاك يا أخي الفاضل

:roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

بادئ ذي بدء (حلوه اوي ذي بدء دي زي ماتكون بالالماني)

بادئ ذي بدء اشكر الأخت مصريه متغربه هانم على وقوفها في جانب الحق و نصرة الضعيف اللي ملموم عليه جماعه نازلين فيه ضرب

كتر خيرك يا فندم على بصيرتك و رؤيتك للحوار بعقلانيه و حياديه :lol:

حريحكم ايها المعارضون الشرفاء

لو واحده صدرها جزء منه مكشوف مثلا ده بالنسبالي مرفوض

لو لابسه حاجه فوق الركبه ده بالنسبالي مرفوض

لو لابسه حاجه ضيقه جدا و بتصف اللي تحتها ده مرفوض

بس اللي ارجع اقولهولكم تاني ان بالنسبالي دي لا تعني اي شيئ و كثيرا ما كانت لي زميلات بملابس تختلف عن هذا المعيار و في منتهى الاحترام

الأهم ان دي مش مقاييس كل الشعب المصري حاليا

و الصور اللي جايبها الفاضل محمد بتوضح كلامي بشكل جلي

ففي الصوره الأولى المرأه اللي متشحه بالسواد بالكامل حجابها لله

بينما اللي لابسه لبني و مبينه وشها واضح ان المقصود الاشاره الى انها حجابها مش لله

يعني فيها شيئ ما من العري (و ارجوكم بلاش جدال) فهي تعتبر عارية نسبيا بمقاييس البعض

خلينا نوضح اكتر

لو اتبعنا مثال الفاضل ابو محمد بتاع بين الزاويه صفر و الزاويه 180 هناك 179 زاويه اخرى .... سنجد ثلاثة قطاعات

1- حنقول ان من الزاويه صفر و حتى الزاويه 45 دول ابتداء من بتوع الاستربتيز وصولا الى البكيني

2- من الزاويه 46 الى الزاويه 135 دول بتوع من الميكرو جيب وصولا الى ملابس سوزان مبارك في الصوره السابقه (غير محجبه و لكن محتشمه)

3- من الزاويه 136 الى الزاويه 180 دول المحجبات مرورا بالمنقبات الكاشفات للعينتين ثم الكاشفه لعين واحده ثم المغطيه عينيها الاتنين وصولا الى اللي ما بتنزلش الشارع ابدا

ده طبعا تصور تقريبي للايضاح

و بيوضح انه حتى القطاع الواحد ستجد فيه تدرج للعري و التغطيه

يعني لا يمكن ان تتحد الرؤى في معيار العري ابدا

قد يكون القطاع الثاني هو الأوسط و الأقرب لفئات أكثر من المجتمع المصري

و لكن حتى داخل القطاع الأوسط هناك وجهات نظر مختلفة

الأهم من ذلك هو ان محاولة وصف رجال مصر بعدم النخوه و عدم الرجوله ده وصف للعملاء فقط

فرجال مصر بخير ان شاء الله غصب عن التخين

فوتوكم بعافيه

اورفوار :wub:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يافندم أنا ما بأدافعش عن أستاذ زوهيري -اللي هو طبعا قادر تماما عن الدفاع عن نفسه- أنا ضد أسلوب تكميم الأفواه و فرض الرأي واللي ميعجبناش رأيه نعترض عليه بحدة

بس يافندم مش أكتر

محدش كمم أفواه حد يا فندم أحنا في محاورات مش في قسم شرطه ولا محكمه وإن كان فيه تكميم أفواه ( على حد تعبيرك ) فده بيحصل لأي صاحب فكر ديني سواء في خارج المحاورات أو داخلها والدليل أن المحاورات مليئه بمواضيع يتم فيها مهاجمة شرسه لمعتنقي الفكر الديني ومنهم من يوصف بأنه إرهابي أو متطرف أو وهابي أو أو أو

زي ماهو واد جدا يحصل من صور تكميم الأفواه أن حد من المشرفين يدخل الوقتى يحذف المداخله ويقول أنها شخصنه حوار وعنده الأسباب كتير وهاقول ايه ولا أيه !! ( على رأي ورده )

يافندم راجع مداخلاتي

هل رأيت فيها اسم حضرتك؟؟؟!!!

أنا بأعترض على أساليب مش أشخاص يافندم

الحقيقه يا فندم أن أنا واحد من الجماااااااااااااااااااعه اللي حضرتك وجهتي لهم مداخلتك

أكيد هو مش قاصد يفهمنا عشان أكيد اننا مش تلاميذ في فصل

دي محاورات من حق كل عضو فيها يقول ما يتراءى له مادام أنه لم يتعدى حدوده و لم يخرج عن آداب الحوار

هو مين اللي مش قاصد أنا هنا باتكلم كلام عاااااااام مش على لسان أي شخص

و ببساطة يافندم الواحد لما ما يعجبوش مداخلة بيغض الطرف عنها وكأنها لم تكن مادام اسمه ماجاش فيها

يا فندم أكرر أنا واحد من الجمااااااعه اللي حضرتك وجهتي لهم الكلام على أساس أنهم بينتقدوا أستاذ زهيري وبيهاجموه

ما اتكلمش عن الغرب مثلا

ارجع حضرتك للمداخلات حتلاقي كلام مكتوب بالحرف عن سؤاله عن مدى رضاؤه بالعرى لزوجته أو ابنته

وده كان كلام مكتوب و ما كانش في النوايا يافندم

و موجود في مشاركة رقم 17

سؤالي لحضرتك بما انك مسلم مصري انت ترضى بنتك او زوجتك يلبسوا كده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤال عادي جدا ب ( هل ) مش إتهام لحضرته !!! مكنون السؤال وما في باطنه يدخل في النيه التي محلها القلب ولا يعلمها إلا الله wst::

زي بالضبط لو قلتلك في أثناء الكلام هل تقبلي يا مسلمه أنك تلبسي لبس بالشكل ده يظهر مفاتنك ؟؟؟

أنا كده مش باتهمك أنك بتلبسي لبس عاري أنا بسألك مجرد سؤال ممكن حضرتك يا فندم برده تجاوبي عليا وتقولى والله دي بتفرق من طبقه لطبقه في المجتمع بس أنا كإنسانه مسلمه ومحترمه مقبلش على نفسي كده صح ولا لأ

تتحدي ليه أن محدش يقدر ينطق معاه أنتي شفتي قبل كده بلاش أقولك لو عندنا فى منطقتنا ممكن يسمع أيه ويتهزق إزاي بس هافكرك بموضوع إتكتب منذ أيام وكان مضمونه أن راجل كبير صعيدي قاعد في القطار وكان بيجلس معاه في الكرسي المقابل راجل ( بس متقولش راجل :wub: ) ومعاه زوجته التي تظهر أكتر مما تخفى والراجل قعد يبحلق فيها بطريقه مستفزه فالزوج بيقوله عيب فقام الراجل قاله عيب ازاي انت سايبها عريانه علشان نتفرج عليها وأدينا بنتفرج زعلان من أيه :wub:

الموضوع ده اتقفل يافندم

وأيه يعني إتقفل يا فندم هل معنى أن الموضوع إتقفل يا فندم أنه محصلش مثلا أو أن الرد ده مش ممكن يكون رد طبيعي يصدر من شخص بيبحلق في زوجة أو إبنة أو أخت شخص آخر موافق أن مراته أو أخته أو أمه أو بنته تمشي بالشكل ده ؟؟؟

وارد جدا يحصل يا فندم !

ملحوظة

حضرتك أنا بأعيد تاني

أنا لا هاجمت حضرتك و لا أي زميل فاضل أو زميلة فاضلة

من حقي أعترض على أساليب مش عجباني في الحوار

و لم أتجاوز حدودي بتجريح شخص بعينه

ولم أقم بشخصنة الحوار

أنا أكرر برضه أني رديت على حضرتك يا فندم لأني واحد من الجماعه اللي حضرتك يا فندم وجهتي لهم الكلام بصفتهم مهاجمين لأستاذ زهيري

( على حد تعبيرك ) يا فندم

وجزاك يا أخي الفاضل

تحياتي لحضرتك يا فندم

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة

استهدوا بالله

هو كلكم على أستاذ زوهيري كده ليه

ما تسيبوه يقول رأيه

رأيه هو حر فيه

لعلمكم زوجته محجبة

الراجل بيتحاوربتوسع

و نظرة شاملة للمجتمع ككل

و على فكرة كلامه كله عن المجتمع المصري

ما اتكلمش عن الغرب مثلا

يا ريت نوفر الهجوم الشديد ده لواحد ماشي في الشارع و جنبه مراته لابسة لبس خليع

أتحدى إن حد فينا يقدر ينطق معاه

تحياتي

ملحوظة

امتى بقى نتقبل الرأي الآخر

هو لازم تكون الردود كلها من عينة

جزاك الله خير

مشكور ما قصرت؟؟؟!!!

:wub:

مدام مصرية

هدي نفسك انتي بس انتي واحدة على وش ولادة ان شاء الله

ربنا يقومك بالسلامة

شكرا على الدعاء

و لك مثله إن شاء الله

بصي يا ستي

استاذ زوهيري لكه كل الحق في التعبير عن رأيه عن ايه بتقولوا عن ايه يا ولاد عن رأيه

بس هو معلش فين رأيه في الحوار

استاذ زوهيري قعد يقول لنا مفاهيم العري تختلف و مش عارفه ايه من مين لمين

طيب يا استاذ زوهيري بالنسبة لحضرتك انت انت شخصيا يقولي هاتولي صور و اقولك

لا و الله صور ايه انا مش فاهمة

و بعدين تقوليلي هجوم عليه و على رأيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا كل دا كنت عاوزة اعرف رأيه في الراجل اللي ماشي و مراته و بنته لابسين لبس مبين اكتر ما هو مغطي

تلاقيه يرجع يجيبلك صوروة ماما سوزان و يقولك حد يقولي دي عريانة؟

ليه هو انا خلاص هبل مش عارفين يعني ايه عريانه من مش عريانة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا إله إلا الله

هو برضه حر يكتب اللي هو عاوزه طالما ملتزم بآداب الحوار

هو احنا في فصل و هو بيجاوب

و ما قالش الإجابة النموذجية؟؟؟!!!

انا اللي سألته السؤال اللي حضرتك معترضه عليه اوي

مش بس حضرتك وارجعي للمداخلات كويس

و ابداء الرأي الشخصي في المحاورات هنا

مش إجباري يافندم

كل واحد فينا له مطلق الحرية يكتب المداخلة اللي هو عاوزها طالما لم يتعدى حدود و قوانين المشاركة و يلتزم بعدم التجريح و شخصنة الحوار

و ربنا شاهد اني ما كنت اقصد اساءة لزوجته او لبنته لان دي يا مدام اعراض و انا لا اتكلم عن الاعراض و لا عن المحصنات

فا من فضلك ما تتكلميش و تدافعي من غير ما تعرفي نوايا الناس

حاشا لله أن أتدخل في نوايا أحد

أنا أرد على كلام مكتوب بالفعل

و لم ولن أدخل في ضمير أحد

انا اللي قصدته من سؤالي و اظن هو فهمه كويس بدليل انه ما اتحمقش كده زي حضرتك

كلمة صعبة دي يا فندم

و معلش لا أقبلها

اني عاوزاه يقول رأيه هو الشخصي مش كثير من الناس و قليل الناس

برضه يافندم مش من حق حد إنه يجبر حد يقول رأيه الشخصي ما لم يكن يرغب بذلك

و في الاول و الاخر للاستاذ زوهيري و لزوجته ولاهل بيته مني كل الاحترام

عجبني استاذ ايهاب سالم لما قال بكل صراحة و وضوح انا لا اعترف بالحجاب خلاص راجل قال رأيه هو حر فيه و له كل الاحترام مع اختلافي معاه في النقطة دي لكن راجل قال رأيه بمنتهى الوضوح

و بعدين معلش ايه نغمة المصريين و تقبل الاخر و الكلام الكبير دا

شايفانا قمنا مسكنا سلاح و طخناه بيه

هو ده أساس المحاورات يافندم

الرأي و الرأي الآخر

و لو رأي حد معجبناش ده لا يعطينا الحق في الاعتراض عليه

اظن انا كمان ليا مطلق الحرية في اني اقول رأيي

ولا انا غلطانة

أكيد طبعا

بما لا يتعدى على حرية الآخرين في إبداء آراؤهم أو حجبها

و طبعا حضرتك عارفة إن حريتنا تتوقف عند حدود حرية الآخرين

و فين بقى ردود مشكور و ما قصرت اللي حضرتك بتتكلمي عنها دي؟

الموضوع من اول ما اتفتح ناس محترمة بتتكلم و تقول رأيها

لأ لأ يا فندم

كده حضرتك بتوقعيني مع الناس المحترمة

اللي بأكن لهم كل احترام

أنا نقدت الأساليب المستخدمة في الحوار يا فندم

و لم انتقد شخص أي زميل أو زميلة بما فيهم حضرتك طبعا

ما حدش فيهم ختم الختم الكريم بتاع المواقع اللي حضرتك بتتكلمي عليها دي

العبارات دي مجرد أمثلة على موافقة شخص على مداخلة ما

و بصراحة كتيرمن الناس بتميل للي يؤيدها و يؤيد رأيها

و نادر لما نلاقي ناس تتقبل الاختلاف بصدر رحب

دي طبيعة بشرية يافندم

كلنا عندنا الحتة دي بنسب مختلفة

احنا كمان حتى لو اختلفنا معاكي لينا كل الاحترام

مش كده و لا ايه

طبعا طبعا

برضه بما لا يتعدى حدود الحوار و يبدأ في التجريح في شخصي

اسفة لو طولت و رديت عليكي بحدة شوية بس كلامك مستفز لاقصى حد

بس ده رأي شخصي موجه لشخصي يافندم

عموما ألف شكر

مسيو زوهيري لو حضرتك زعلت من سؤالي اللي و الله ما كنت اقصد منه اي اهانة ليك او لزوجتك قولي و انا هاعتذر لحضرتك قدام الناس دي كلها

اما اروح اشرب شوية كركادية عشان الضغط مش حلو ليا

سلامتك يافندم

:lol:

بصي حضرتك انا مش من هواة المجادلة و اني امسك كلمة كلمة افصصها و ارد

الاسلوب دا بيضايقني

لكن هارد على كلام حضرتك

ردي عليكي في المداخلة الاولى لانك حضرتك ذكرتيني تحديدا مع بعض الزملاء بكلامك دا

ما اتكلمش عن الغرب مثلا

و انا رديت لاني اول البعض اللي سألوه السؤال دا

و سؤالي لا كان مقصود منه اهانة او اساءه لاني بافهم يعني ايه كلام عيب ما ينفعش يتقال

حضرتك بقى مشكورة ما قصرتي دخلتي تعلميني كاني انا في فصل عند حضرتك و تقولي عيب كده ما يصحش تتكلموا كده الراجل مراته محجبة و عيب تقولوا انه يرضى عدم الحشمه لمحارمه

هو معلش حضرتك ايه دخلك في الحوار من اساسه؟هو الاستاذ زوهيري ما بيعرفش يرد عن نفسه عشان حضرتك تدخلي تنبري بالدفاع عنه و تأديبي و الناس اللي بيتكلموا معاه

انا سالته سؤال و هو ما جاوبش عليه ما قولتلش حاجه خالص بعدها و لا وجهتله اي كلام بعد كده

و قولت في نفسي براحته و قولت انا سحبت سؤالي يا فندم مش عاوزة اعرف

و كلامي معاه خلص على كده

حضرتك بتقولي اختلاف الاراء تمام طيب حضرتك زعلانه ليه بقى هو لازم اقول وراه او وراكي او غيركم و لا الضالين آمين

انا كمان حرة في رأيي و ما قلتش ادبي على حد و عارفه آداب الحوار مش مستنية حضرتك او غيرك يقولي عليها

فا من فضلك ما فيش داعي لتوجيه اي كلام تاني ليا في الموضوع دا

لانه اولا كان و مازال لا يخص حضرتك في شئ كلامي كان موجه للمسيو زوهيري و لو كان كلامي ضايقه كان هو رد عليا مش حضرتك

ثانيا انا مش تلميذة عندك في الفصل يا مدام عشان تعلميني او غيري نتكلم ازاي

ارجو اللي ما نقبلوش عن نفسنا ما نقبلوش على غيرنا

صباحكم زي الفل

رابط هذا التعليق

الست اللي لبسها عريان مش غلطتها لوحدها أنها ماشيه عريانه دي فعلا غلطة النطع اللي سمح لها بكده وغلطة أسرتها اللي مقلتش لها عيب يابنتى إحنا ناس عندنا دين وأخلاق وأصول ونعرف الشرف والعرض

والواجب عليهم يعلموها أن البنت حتة جوهره مصونه لازم شرفها وعرضها وعزتها هما تاج فوق راسها ولازم تحافظ على نفسها وعيب تنكشف على حد غريب عنها أو جزء من لحمها يبان والناس تقعد تبحلق فيه .

وسبحان الله الست اللي بتحب تلبس عريان دي تلاقيها تفضل تبدع في إظهار جمالها ومفاتنها

ولو ربنا إبتلاها والعياذ بالله بأي مرض في صدرها أو جلدها أو شعرها أو ما تبديه من جمال تلاقيها تعمل جاهده على إخفاء ذلك والتستر ولبس ما يستر جسدها .

طب ليه إن كان ربنا وهبك نعمة الجمال والأنوثه فإحفظيها ووفي ربنا شكرها وقولي الحمد لله على النعمه

وإستري نفسك وإتحشمي وخليها لزوجك اللي ربنا رزقك بيه في الحلال إبقى إتفنني في إظهار جمالك أمامه مش هو ده الطبيعي برضه :roseop:

الله يرحم الناس الشرفاء اللي بتعرف العيب والأصول واللي بتخاف على لحمها وعرضها وشرفها ومش فاتحينها عالبحري لكل من هب ودب يبحلق في حريمهم وهما ولا هما هنا

تحياتي :lol: :wub: :roseop:

رابط هذا التعليق

الست اللي لبسها عريان مش غلطتها لوحدها أنها ماشيه عريانه دي فعلا غلطة النطع اللي سمح لها بكده وغلطة أسرتها اللي مقلتش لها عيب يابنتى إحنا ناس عندنا دين وأخلاق وأصول ونعرف الشرف والعرض

والواجب عليهم يعلموها أن البنت حتة جوهره مصونه لازم شرفها وعرضها وعزتها هما تاج فوق راسها ولازم تحافظ على نفسها وعيب تنكشف على حد غريب عنها أو جزء من لحمها يبان والناس تقعد تبحلق فيه .

وسبحان الله الست اللي بتحب تلبس عريان دي تلاقيها تفضل تبدع في إظهار جمالها ومفاتنها

ولو ربنا إبتلاها والعياذ بالله بأي مرض في صدرها أو جلدها أو شعرها أو ما تبديه من جمال تلاقيها تعمل جاهده على إخفاء ذلك والتستر ولبس ما يستر جسدها .

طب ليه إن كان ربنا وهبك نعمة الجمال والأنوثه فإحفظيها ووفي ربنا شكرها وقولي الحمد لله على النعمه

وإستري نفسك وإتحشمي وخليها لزوجك اللي ربنا رزقك بيه في الحلال إبقى إتفنني في إظهار جمالك أمامه مش هو ده الطبيعي برضه :roseop:

الله يرحم الناس الشرفاء اللي بتعرف العيب والأصول واللي بتخاف على لحمها وعرضها وشرفها ومش فاتحينها عالبحري لكل من هب ودب يبحلق في حريمهم وهما ولا هما هنا

تحياتي :lol: :wub: :roseop:

برجاء الرجوع الى مثال الزوايا في المداخله السابقه و قراءته جيدا لتوضيح ما قد يكون خافي عليك يا عاشق

اورفوار :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بداية أسجل إعتراضى على العنوان، فالمجتمع المصرى لس فى طريقه للإنحلال، بل إن الصحوة الدينية موجودة منذ فترة كبيرة وأغلب الشباب أصبح يعلم الكثير عن دينه ويتقدم ببطىء والكثير منهم يعرف الصح من الغلط ولكن ليس لديه الهمة على التخلص من العادات.

من سنين فى مدن زى القاهرة والإسكندرية كان الحجاب العادى جداً شىء غريب ومستهجن من الشعب العادى قبل النخبة، وكان الرجل يصلى الوقت بوقته فى المسجد وزوجته وبناته كلهن يلبسن المينى جيب وعادى جداً مش فارقة معاه.

وكان عادى جداً إن صاحبه فى الشغل يجيله ما يلاقيهوش فزوجته ترحب بيه وتدخله غرفة الضيوف لينتظر زوجها وتقدم له الشاى وكأن زوجها موجود، عادى يعنى.

وكان ده يعتبر أكبر واحد متدين فى الشارع. وكل هذا كان بسبب الجهل الدينى.

أما الآن فالناس تتعلم يوم بعد يوم وتستطيع بكل سهولة الوقوف فى ميدان التحرير على سبيل المثال لتجد أن التعرى بالمعنى المتعارف عليه غير منتشر كثيراً فى مصر، قد يكون فى أماكن معينة يرتادها المترفين من الشعب، ولكن لن تجده بنسبة كبيرة فى عامة الناس.

وطبعاً بما إن الكل نازل ضرب فى زهيرى فأنا لازم آخذ نصيبى لغاية ماحد يدخل يحوش عنه.

يا زوهيرى عندما نتحدث فى هذا المنتدى المصرى عن العرى فكلنا نقصد كشف جزء من الجسد غير الوجه والكف والشعر ولا يمكن أن يختلف عليه إلا من يستقى مقاييسه للمعانى من نفسه وليس من اللغة أو من الشرع. فأكيد من تكشف رجلها أو جزؤ من صدرها أو بطنها فهى عارية أو ذراعها فهى توصف بأنها تعريهم.

وطبعاً ممكن واحد من باب الإستفزاز يسأل سؤال، طب إللى تكشف ظوافر رجلها تبقى كده عارية. وبالتالى ها أعرف أنه داخل يهرج ونقلبها تهريج ونكت.

أما موضوع الوجه فلاأحد يسمى من تكشف وجهها بأنها عارية ولكنها تسمى سافرة، وهى ليست شتمة وإنما صفة لمن تكشف الوجه. والأخ لا يناقش هنا النقاب حتى يدخل الأخ محمد بكل ثقله لتحويل الدفة لمناقشة النقاب للمرة المليون باعداً بالموضوع عن المعنى الأصلى وهو العرى ... أى اللحم المكشوف.... وكأنه ضد أن نناقش مثل هذا الموضوع.

أما من تكشف شعرها فلا أحد يسميها عارية بل تسمى حاسرة.

ومن تكشفه للتزين تسمى متبرجة ولا تسمى عارية.

يعنى المفروض دلوقت نكون عرفنا معنى العرى ولا نقول كمان؟

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

طلب خاص من الفاضله ريمو و الفاضلة مصرية متغربه من شخصي الضعيف الذي يكبركم سنا و يصغركم مقاما بكل تأكيد

صلوا على النبي و حصل خير و لنعتبر ان النقاش لم يحدث

و أنا آسف على سوء التفاهم

اشكركما :lol: :wub:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بداية أسجل إعتراضى على العنوان، فالمجتمع المصرى لس فى طريقه للإنحلال، بل إن الصحوة الدينية موجودة منذ فترة كبيرة وأغلب الشباب أصبح يعلم الكثير عن دينه ويتقدم ببطىء والكثير منهم يعرف الصح من الغلط ولكن ليس لديه الهمة على التخلص من العادات.

من سنين فى مدن زى القاهرة والإسكندرية كان الحجاب العادى جداً شىء غريب ومستهجن من الشعب العادى قبل النخبة، وكان الرجل يصلى الوقت بوقته فى المسجد وزوجته وبناته كلهن يلبسن المينى جيب وعادى جداً مش فارقة معاه.

وكان ده يعتبر أكبر واحد متدين فى الشارع. وكل هذا كان بسبب الجهل الدينى.

أما الآن فالناس تتعلم يوم بعد يوم وتستطيع بكل سهولة الوقوف فى ميدان التحرير على سبيل المثال لتجد أن التعرى بالمعنى المتعارف عليه غير منتشر كثيراً فى مصر، قد يكون فى أماكن معينة يرتادها المترفين من الشعب، ولكن لن تجده بنسبة كبيرة فى عامة الناس.

وطبعاً بما إن الكل نازل ضرب فى زهيرى فأنا لازم آخذ نصيبى لغاية ماحد يدخل يحوش عنه.

يا زوهيرى عندما نتحدث غن هذا المنتدى المصرى عن العرى فكلنا نقصد كشف جزء من الجسد غير الوجه والكف والشعر ولا يمكن أن يختلف عليه إلا من يستقى مقاييسه للمعانى من نفسه وليس من اللغة أو من الشرع. فأكيد من تكشف رجلها أو جزؤ من صدرها أو بطنها فهى عارية أو ذراعها فهى توصف بأنها تعريهم.

أما موضوع الوجه فلاأحد يسمى من تكشف وجهها بأنها عارية ولكنها تسمى سافرة، وهى ليست شتمة وإنما صفة لمن تكشف الوجه. والأخ لا يناقش هنا النقاب حتى الأخ محمد مثل النمر الشرس الجريح لتحويل الدفة لمناقشة النقاب للمرة المليون باعداً بالموضوع عن المعنى الأصلى وهو العرى ... أى اللحم المكشوف....

أما من تكشف شعرها فلا أحد يسميها عارية بل تسمى حاسرة.

ومن تكشفه للتزين تسمى متبرجة ولا تسمى عارية.

يعنى المفروض دلوقت نكون عرفنا معنى العرى ولا نقول كمان؟

يا أخي افهمني لجل النبي (دلوقتي كام واحد يدخلوا يقولولي حرام تقول لجل النبي) :lol:

كل من ينتمي لزاويه من الزوايا ال 180 درجه (في مثالي السابق) يرى الزاويه الأصغر منه انها اقل تدينا و اكثر عريا و اكثر تبرجا و اقل ادبا و اكثر خلاعة و اقل احتراما و اكثر تنطعا ووووووووووووووووووووووووووووو

افهمني بقى الله يخليك

سلام (يمكن اورفوار مش ماشيه معاكم) :wub:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا أخي افهمني لجل النبي (دلوقتي كام واحد يدخلوا يقولولي حرام تقول لجل النبي) :lol:

كل من ينتمي لزاويه من الزوايا ال 180 درجه (في مثالي السابق) يرى الزاويه الأصغر منه انها اقل تدينا و اكثر عريا و اكثر تبرجا و اقل ادبا و اكثر خلاعة و اقل احتراما و اكثر تنطعا ووووووووووووووووووووووووووووو

افهمني بقى الله يخليك

الفاضل / زهيري ، وما الداعي لتقبل واقع مثال الـ180 ، نحن نريد إرساء القاعدة الوسطية والصحيحة للـ180 درجة ،، مش معقولة لما هنواجه كل موضوع في مجتمعنا هنذكر شماعة الـ 180 وندع الأمر بدون إنكار حتى..

خلاص نطبق موضع المخدرات على الـ180 ولا يقوم أحد بطرح موضوع عن مصيبة تفشي المخدرات في المجتمع، ومتقوليش الموضوع غير لأ طبعا خطر العري بالنسبة لي هو هو خطر المخدرات على الشباب

وهكذا .. نطبق كل مواضيع المشاكل الإجتماعية على الـ180 ونتركها إحتراما للأختلاف في وجهات الزاوية 180

رابط هذا التعليق

برجاء الرجوع الى مثال الزوايا في المداخله السابقه و قراءته جيدا لتوضيح ما قد يكون خافي عليك يا عاشق

اورفوار :lol:

لو نظرت من كام سنه فاتوا في الفلاحين وفي الصعيد وفي المناطق الشعبيه والأماكن اللي تدفق منها معظم السكان للمدن الكبرى والأحياء الراقيه كنت هتلاقي أن فيه زاويه تانيه من 135 وأنت طالع ونقول لحد 170

الزاويه دي غير زاوية المنتقبات اللي ممكن نرمز لها مجازا بالزاوية من 170 وحتى 180 .

فالزاويه من 135 وانت طالع دي كنت بتلاقي اللبس الموحد اللي هو عباره عن واحده ست لابسه عبايه أو جلابيه فضفاضه أيا كان شكلها وتستر جميع جسدها وتضع طرحه أو إيشارب تغطي بها شعرها وكان وجهها مكشوف برضه وكفيها .

يا زهيري باشا فيه واحده ست بتحب تستر نفسها وفيه واحده ست بتحب تستعرض جمالها وتفرج الناس عليها وهي ماشيه

وبالمعني الدارج هاتقولك ( أنا بنزل الشارع بأقلبه وأوقف الرجاله على رجل ) وكذلك فيه راجل بيقبل كده على نفسه وفيه راجل مبيقبلش كده على نفسه أصله هيعمل أيه ( الغيره دي في الدم ) .

يا إخوانا يا مسلمين سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام

روى البخاري عن أبي هريرة ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “ان الله يغار، وإن المؤمن يغار وغيرة الله ان يأتي العبد ما حرم عليه”.

روي ان سعد بن عبادة قال: لو رأيت رجلاً مع امرأتي لضربته بالسيف غير مصفح. فقال الرسول: “اتعجبون من غيرة سعد،

لأنا أغير منه، والله أغير مني، ومن أجل غيرة الله، حرم الفواحش ما ظهر منها وما بطن”.

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة

استهدوا بالله

هو كلكم على أستاذ زوهيري كده ليه

ما تسيبوه يقول رأيه

رأيه هو حر فيه

لعلمكم زوجته محجبة

الراجل بيتحاوربتوسع

و نظرة شاملة للمجتمع ككل

و على فكرة كلامه كله عن المجتمع المصري

ما اتكلمش عن الغرب مثلا

يا ريت نوفر الهجوم الشديد ده لواحد ماشي في الشارع و جنبه مراته لابسة لبس خليع

أتحدى إن حد فينا يقدر ينطق معاه

تحياتي

ملحوظة

امتى بقى نتقبل الرأي الآخر

هو لازم تكون الردود كلها من عينة

جزاك الله خير

مشكور ما قصرت؟؟؟!!!

مدام مصرية

هدي نفسك انتي بس انتي واحدة على وش ولادة ان شاء الله

ربنا يقومك بالسلامة

شكرا على الدعاء

و لك مثله إن شاء الله

بصي يا ستي

استاذ زوهيري لكه كل الحق في التعبير عن رأيه عن ايه بتقولوا عن ايه يا ولاد عن رأيه

بس هو معلش فين رأيه في الحوار

استاذ زوهيري قعد يقول لنا مفاهيم العري تختلف و مش عارفه ايه من مين لمين

طيب يا استاذ زوهيري بالنسبة لحضرتك انت انت شخصيا يقولي هاتولي صور و اقولك

لا و الله صور ايه انا مش فاهمة

و بعدين تقوليلي هجوم عليه و على رأيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا كل دا كنت عاوزة اعرف رأيه في الراجل اللي ماشي و مراته و بنته لابسين لبس مبين اكتر ما هو مغطي

تلاقيه يرجع يجيبلك صوروة ماما سوزان و يقولك حد يقولي دي عريانة؟

ليه هو انا خلاص هبل مش عارفين يعني ايه عريانه من مش عريانة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا إله إلا الله

هو برضه حر يكتب اللي هو عاوزه طالما ملتزم بآداب الحوار

هو احنا في فصل و هو بيجاوب

و ما قالش الإجابة النموذجية؟؟؟!!!

انا اللي سألته السؤال اللي حضرتك معترضه عليه اوي

مش بس حضرتك وارجعي للمداخلات كويس

و ابداء الرأي الشخصي في المحاورات هنا

مش إجباري يافندم

كل واحد فينا له مطلق الحرية يكتب المداخلة اللي هو عاوزها طالما لم يتعدى حدود و قوانين المشاركة و يلتزم بعدم التجريح و شخصنة الحوار

و ربنا شاهد اني ما كنت اقصد اساءة لزوجته او لبنته لان دي يا مدام اعراض و انا لا اتكلم عن الاعراض و لا عن المحصنات

فا من فضلك ما تتكلميش و تدافعي من غير ما تعرفي نوايا الناس

حاشا لله أن أتدخل في نوايا أحد

أنا أرد على كلام مكتوب بالفعل

و لم ولن أدخل في ضمير أحد

انا اللي قصدته من سؤالي و اظن هو فهمه كويس بدليل انه ما اتحمقش كده زي حضرتك

كلمة صعبة دي يا فندم

و معلش لا أقبلها

اني عاوزاه يقول رأيه هو الشخصي مش كثير من الناس و قليل الناس

برضه يافندم مش من حق حد إنه يجبر حد يقول رأيه الشخصي ما لم يكن يرغب بذلك

و في الاول و الاخر للاستاذ زوهيري و لزوجته ولاهل بيته مني كل الاحترام

عجبني استاذ ايهاب سالم لما قال بكل صراحة و وضوح انا لا اعترف بالحجاب خلاص راجل قال رأيه هو حر فيه و له كل الاحترام مع اختلافي معاه في النقطة دي لكن راجل قال رأيه بمنتهى الوضوح

و بعدين معلش ايه نغمة المصريين و تقبل الاخر و الكلام الكبير دا

شايفانا قمنا مسكنا سلاح و طخناه بيه

هو ده أساس المحاورات يافندم

الرأي و الرأي الآخر

و لو رأي حد معجبناش ده لا يعطينا الحق في الاعتراض عليه

اظن انا كمان ليا مطلق الحرية في اني اقول رأيي

ولا انا غلطانة

أكيد طبعا

بما لا يتعدى على حرية الآخرين في إبداء آراؤهم أو حجبها

و طبعا حضرتك عارفة إن حريتنا تتوقف عند حدود حرية الآخرين

و فين بقى ردود مشكور و ما قصرت اللي حضرتك بتتكلمي عنها دي؟

الموضوع من اول ما اتفتح ناس محترمة بتتكلم و تقول رأيها

لأ لأ يا فندم

كده حضرتك بتوقعيني مع الناس المحترمة

اللي بأكن لهم كل احترام

أنا نقدت الأساليب المستخدمة في الحوار يا فندم

و لم انتقد شخص أي زميل أو زميلة بما فيهم حضرتك طبعا

ما حدش فيهم ختم الختم الكريم بتاع المواقع اللي حضرتك بتتكلمي عليها دي

العبارات دي مجرد أمثلة على موافقة شخص على مداخلة ما

و بصراحة كتيرمن الناس بتميل للي يؤيدها و يؤيد رأيها

و نادر لما نلاقي ناس تتقبل الاختلاف بصدر رحب

دي طبيعة بشرية يافندم

كلنا عندنا الحتة دي بنسب مختلفة

احنا كمان حتى لو اختلفنا معاكي لينا كل الاحترام

مش كده و لا ايه

طبعا طبعا

برضه بما لا يتعدى حدود الحوار و يبدأ في التجريح في شخصي

اسفة لو طولت و رديت عليكي بحدة شوية بس كلامك مستفز لاقصى حد

بس ده رأي شخصي موجه لشخصي يافندم

عموما ألف شكر

مسيو زوهيري لو حضرتك زعلت من سؤالي اللي و الله ما كنت اقصد منه اي اهانة ليك او لزوجتك قولي و انا هاعتذر لحضرتك قدام الناس دي كلها

اما اروح اشرب شوية كركادية عشان الضغط مش حلو ليا

سلامتك يافندم

:lol:

بصي حضرتك انا مش من هواة المجادلة و اني امسك كلمة كلمة افصصها و ارد

الاسلوب دا بيضايقني

لكن هارد على كلام حضرتك

ردي عليكي في المداخلة الاولى لانك حضرتك ذكرتيني تحديدا مع بعض الزملاء بكلامك دا

ما اتكلمش عن الغرب مثلا

و انا رديت لاني اول البعض اللي سألوه السؤال دا

و سؤالي لا كان مقصود منه اهانة او اساءه لاني بافهم يعني ايه كلام عيب ما ينفعش يتقال

حضرتك بقى مشكورة ما قصرتي دخلتي تعلميني كاني انا في فصل عند حضرتك و تقولي عيب كده ما يصحش تتكلموا كده الراجل مراته محجبة و عيب تقولوا انه يرضى عدم الحشمه لمحارمه

هو معلش حضرتك ايه دخلك في الحوار من اساسه؟هو الاستاذ زوهيري ما بيعرفش يرد عن نفسه عشان حضرتك تدخلي تنبري بالدفاع عنه و تأديبي و الناس اللي بيتكلموا معاه

انا سالته سؤال و هو ما جاوبش عليه ما قولتلش حاجه خالص بعدها و لا وجهتله اي كلام بعد كده

و قولت في نفسي براحته و قولت انا سحبت سؤالي يا فندم مش عاوزة اعرف

و كلامي معاه خلص على كده

حضرتك بتقولي اختلاف الاراء تمام طيب حضرتك زعلانه ليه بقى هو لازم اقول وراه او وراكي او غيركم و لا الضالين آمين

انا كمان حرة في رأيي و ما قلتش ادبي على حد و عارفه آداب الحوار مش مستنية حضرتك او غيرك يقولي عليها

فا من فضلك ما فيش داعي لتوجيه اي كلام تاني ليا في الموضوع دا

لانه اولا كان و مازال لا يخص حضرتك في شئ كلامي كان موجه للمسيو زوهيري و لو كان كلامي ضايقه كان هو رد عليا مش حضرتك

ثانيا انا مش تلميذة عندك في الفصل يا مدام عشان تعلميني او غيري نتكلم ازاي

ارجو اللي ما نقبلوش عن نفسنا ما نقبلوش على غيرنا

صباحكم زي الفل

يافندم أنا أصلا ما وجهتش لحضرتك كلام من أصله

و عموما حصل خير

ما تزعليش نفسك يافندم

خدي شمي الورد ده

:wub: :roseop::roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

افهمني بقى الله يخليك

الفاضل / زهيري ، وما الداعي لتقبل واقع مثال الـ180 ، نحن نريد إرساء القاعدة الوسطية والصحيحة للـ180 درجة ،، مش معقولة لما هنواجه كل موضوع في مجتمعنا هنذكر شماعة الـ 180 وندع الأمر بدون إنكار حتى..

خلاص نطبق موضع المخدرات على الـ180 ولا يقوم أحد بطرح موضوع عن مصيبة تفشي المخدرات في المجتمع، ومتقوليش الموضوع غير لأ طبعا خطر العري بالنسبة لي هو هو خطر المخدرات على الشباب

وهكذا .. نطبق كل مواضيع المشاكل الإجتماعية على الـ180 ونتركها إحتراما للأختلاف في وجهات الزاوية 180

يا استاذي الكريم

هذا هو الوضع الحالي بسلبياته و ايجابياته

و ده اللي انا بتكلم عليه

اللي عايز يصلح نظرات الطبقات الاجتماعيه المختلفه لموضوع العري و يوحدها فله ذلك و ربنا معاه

انما ده الوضع حتى تاريخه

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اورفوار :lol:

لو نظرت من كام سنه فاتوا في الفلاحين وفي الصعيد وفي المناطق الشعبيه والأماكن اللي تدفق منها معظم السكان للمدن الكبرى والأحياء الراقيه كنت هتلاقي أن فيه زاويه تانيه من 135 وأنت طالع ونقول لحد 170

الزاويه دي غير زاوية المنتقبات اللي ممكن نرمز لها مجازا بالزاوية من 170 وحتى 180 .

فالزاويه من 135 وانت طالع دي كنت بتلاقي اللبس الموحد اللي هو عباره عن واحده ست لابسه عبايه أو جلابيه فضفاضه أيا كان شكلها وتستر جميع جسدها وتضع طرحه أو إيشارب تغطي بها شعرها وكان وجهها مكشوف برضه وكفيها .

يا زهيري باشا فيه واحده ست بتحب تستر نفسها وفيه واحده ست بتحب تستعرض جمالها وتفرج الناس عليها وهي ماشيه

وبالمعني الدارج هاتقولك ( أنا بنزل الشارع بأقلبه وأوقف الرجاله على رجل ) وكذلك فيه راجل بيقبل كده على نفسه وفيه راجل مبيقبلش كده على نفسه أصله هيعمل أيه ( الغيره دي في الدم ) .

يا إخوانا يا مسلمين سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام

روى البخاري عن أبي هريرة ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “ان الله يغار، وإن المؤمن يغار وغيرة الله ان يأتي العبد ما حرم عليه”.

روي ان سعد بن عبادة قال: لو رأيت رجلاً مع امرأتي لضربته بالسيف غير مصفح. فقال الرسول: “اتعجبون من غيرة سعد،

لأنا أغير منه، والله أغير مني، ومن أجل غيرة الله، حرم الفواحش ما ظهر منها وما بطن”.

موضوع الزوايا مش قرآن كريم

يعني ممكن احجام الشرائح تزيد او تنقص او حتى عدد الشرائح يكثر او يقل

المهم ان الشرائح مختلفه في رؤيتها و ده المقصود ايضاحه

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طلب خاص من الفاضله ريمو و الفاضلة مصرية متغربه من شخصي الضعيف الذي يكبركم سنا و يصغركم مقاما بكل تأكيد

صلوا على النبي و حصل خير و لنعتبر ان النقاش لم يحدث

و أنا آسف على سوء التفاهم

اشكركما :lol: :wub:

يافندم كلام حضرتك على رأسي من فوق

و مقام حضرتك عالى يافندم

مفيش سوء تفاهم ولا حاجة

ربنا ما يجيب زعل

أنا بأتعلم من حضرتك الصمود و النفس الطويل والمثابرة لتوصيل وجهة النظر

تحياتي واحترامي و تقديري يافندم

:roseop::roseop::roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

ما هو برضه تمييع المقاييس مش كويس وضار جداً بالصحة.

يعنى لما إللى لابسة بيكينى تعتبر نفسها مش عريانة يبقى تروح تبص فى المراية الأول، وإللى رجلها مكشوفة وبتعتبر نفسها مش عريانة تروح تقرأ من جديد فى معانى اللغة العربية علشان تعرف مش تيجى تفرض علينا فهمها الجديد لانج لمعانى اللغة العربية، تقدر تقول أنا رجلى عريانة أو بطنى عريانة ودى حاجة كويسة ولازم كلكم تبقوا كده، ساعتها ممكن نتناقش بطريقة تانية لكن تقول أنا مش عريانة أصلاً !!!!!!!!!!!!!!!!! .

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...