اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فائده الباسبور الكندي ؟؟؟

Recommended Posts

اظنمن اهم المميزات لبسبور الكندى ان الواحد بالباسبور يقد

"""" يحافظ على قفاة"""""

اصل يا جماعة القفاة دة نعمة كبيرة ادهنا ربنا

و بصراحة احنا فى مصر ياما سبنا قفانا و انا خايف ان يجى اليوم لى يسالنا اللة عنة

صدقونى مش مهم ناكل اية و لا نلبس اية المهم نحافظ على القفا

كلامك ميه ميه :sofa: :lol: هوه ده الكلام :blush2:

wst::

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

حد عارف حد من معارفة مصرى او عربى خد الجنسية الكنديه وتعرض لموقف ما فى اى دوله وطلب القنصل الكندى وجم أنقذوة ؟

عاوزين كدة حكايات حقيقية لناس تعرفوهم - عاوزين كدة نحس بالفعل بقيمة الباسبور الكندى عالواقع العملى

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

انا مشعرفه ادور على ايه لاني مشعرفه التخصص!

احسن حاجة حضرتك تدور بنفسك و اسأل الجامعات نفسها. زن عليهم تليفونات و ايميلات و كل مرة هتلاقي حاجة جديدة.

كمان ممكن تشوف منح من الجامعة اللي حضرتك اتخرجت منها للدراسة في الخارج.

بكالريوس محاسبة 2006

التقدير جيد

اللغة والخبرة مفيش مشكلة

الجامعة اللى انا اتخرجت منها تفتكرى يطلعونى ويسيبوا المعيدين من غير ميطلعوا؟ اظن ان الليلة دى بتتظبط بوسايط انا مش قدها

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

ااااااااااا يا عبييييييييييير جيتي على الجرح صدقنيييييييييييي لو هنتكلم على النحس و خصوصا معايااااااااا حدث ولا حرج ههههههههههه

تصدقوا يا جماعة اني عندي مخاوف انه على بال ما أروح كندا وأحصل على الباسبور الكندي يكون العالم تغيرت أوضاعه و يبقى اللي معاه باسبور كندي أو أمريكي من المطلوبين أمنيا!!! :)

على اسم مصر يقدر يقول التاريخ ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

رابط هذا التعليق

ااااااااااا يا عبييييييييييير جيتي على الجرح صدقنيييييييييييي لو هنتكلم على النحس و خصوصا معايااااااااا حدث ولا حرج ههههههههههه

تصدقوا يا جماعة اني عندي مخاوف انه على بال ما أروح كندا وأحصل على الباسبور الكندي يكون العالم تغيرت أوضاعه و يبقى اللي معاه باسبور كندي أو أمريكي من المطلوبين أمنيا!!! :)

هههههههههههههه

فعلا ممكن

وتلك الايام نداولها بين الناس

ساعتها استغني عنهم وهتلاقي بلدك فتحالك حضنها

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 16
      ان شاء الله سيرزقنا المولى عز وجل بطفل عما قريب ...... وكنت اتسأل هل يمكن عمل باسبوره الجديد فى مصر ام لا ............عن طريق توكيل من الاب لاخوه فى مصر فيستخرج به شهاده ميلاد بها الرقم القومى واللى على أساسها يستخرج الباسبور ام ان هذا الامر يستدعى وجود الاب ................... واننا لازم ننزل مصر علشان نعمله باسبور واجراءات اقامته ..............؟؟؟؟ واتمنى الافاده بالاجراءات اللازم عملها اذا كان ممكنا بدأ من شهاده الميلاد الكويتيه اللى سهل استخراج
    • 0
      برجاء الافادة عن مسمى تأشيرة اخصائى عقود والمهنة بالباسبور محام حر ...هل سبق لاحد التعامل على هذا المسمى ..؟!! وهل هناك مشكلة فى المهنة فى الباسبور ؟!
    • Guest سكري
      0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحتم محتاج اعرف ايه الطريقة والاوراق المطلوبة لتغيير المهنة فى الباسبور من حاصل على الى المهنة اعمل كمبرمج فى السعودية ولدي اقامة سارية  م الاوراق المطلوبة لتغيير الجواز ولكم جزيل الشكر 
    • 0
      يا جماعة رجاء المساعدة سريعا ، باسبوري اترفض في السفارة السعودية بعد ما انهيت كل الإجراءات وذلك بسبب اختلاف المهنة في الباسبور. انا مهندس والفيزا مهندس مشروع ولكن الباسبور مهندس ثالث بشركة كزا ، وهي شركة حكومية ولن أستطيع ان احصل علي اخلاء طرف حتي أقوم بتغيير الباسبور ، والمكتب مش لاقي حل . رجااااااااااااء المسااااااااااعدة
    • 2
      تكاليف رسوم تغيير بيانات الباسبور في السفارة المصرية في السعودية 2014 و انا خت بالي ان في فرق بين تغيير المهنه في الباسبور المميكن و العادي فياريت تفدونا عن موضوع التكاليف
  • أضف...