اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل حقا حروبنا كانت من أجل فلسطين؟هنا الإجابة

لكلوك

Recommended Posts

اليكم هذا الرابط

https://www.youtube.com/watch?v=_slozszBYF8

الفاضل لكلوك

أولا لم اكتب مداخلتى للرد على هذا الهراء الموجود فى الرابط الذى اوردته

بل اننى هنا لاسألك سؤال صريح ومباشر

لماذا يكره لكلوك مصر والمصريين؟

ماسر عداء لكلوك لكل ماهو مصرى ؟ هل يكون جزاء الاحسان الا الاحسان؟

والسؤال الاهم

لماذا يتخفى لكلوك فى ثياب الواعظين؟ ولما يريد ان يوهم الناس بمصريته وهى غير ذلك؟ ولماذا لايعلنها صريحة بغزاويته وكرهه لمصر وحكومتها وشعبها بالرغم مما قدمته مصر واهلها له ولاهله؟

وبالمناسبة ، كلمة لكلوك تعنى شيئ آخر فى مصر ليس اسما لافراد

هل يكفى هذا ام تريد المزيد؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

عاوزين اسم للحقائق الاتية:

وجود نصب تذكارى اسرائيلى للجندى الجهول الاسرائيلى على ارض سيناء مع ضمان حمايته من مصر؟

ان عدد القوات المصرية على طول الحدود مع اسرائيل 750 جندى شرطة فقط ؟

دخول الاسرائيليين من سيناء بدون تاشيرة؟

نزع سلاح ثلثين سيناء وليس ذلك بنفسالقدر على الجانب الآخر؟

جندي مجهول ؟؟ :rolleyes:

دي صخرة طولها 4 متر مكتوب عليها اسماء جنرالات الجيش الاسرائيلي اللي كانوا راكبين طيارة ضربتها القوات الخاصة المصرية اثناء حرب الاستنزاف ( في الغالب المجموعة 19 قتال ) واتحرقوا في نفس المكان ..فاليهود عملوا ( قبل التحرير ) نصب تذكاري ليهم وطلبوا من مصر عدم هدمها

واحنا نفسنا بنروح هناك نتفرج على بطولات ولادنا

يعني شاهد نصر لينا وعزة موش حاجة تزعل يعني

وفي نفس الوقت ..انا من وجهة نظري ..الموافقة على الطلب دة فيه نوع من الشرف العسكري

زي ما المانيا وانجلترا ليها نصب مماثلة موجودة في كل العالم بعد الحرب العالمية التانية ومحدش قال يعني انهم لسه محتلين البلاد دي ..او انهم خونة مثلا

وانت عاوز ايه في الحدود اكثر من 750 فرد شرطة ؟؟ وخصوصا ان وراهم صحراء شاسعة متراقبة بطيران دوري وسينا كلها 3 محاور لا غير في نصها كل كماين المراقبة اللي تحلم بيها

كمل المعلومة صح ..مسموح لكل من الاسرائليين والمصريين دخول 100 كم من اراضي الطرف الاخر بدون تاشيرة

موش اليهود بس وموش كل سينا

اي ظابط جيش صغير ..موش قائد حتى ولا اركان ..هايقولك ان مصلحتنا ان الجيش التقيل يكون في تلت سينا الاولاني موش في سينا كلها زي علطة عبد الناصر في 67

دة شرط لمصلحتنا عكس ما الناس فاهمه

1- التلتين التانيين بعيدة عن غطاء الدفاع الجوي فيسهل ضرب القوات على الارض

2- صحرا مكشوفة ..لا يستطيع العدو التحرك فيها بسهولة لغاية ما يوصل ويقرب من القوات التقيلة من غير ما يكون الطيران والصاعقة اتسلوا على قفاه طول السكة

3- الوقت اللي هاياخده العدو في عبور المناطق دي جويا بدون اي تاثير على قواتنا هايسمح باتخاذ وضع هجومي مناسب وهاتبقي حرب جوية متوازنة لان قواتك مرابطة تحت مظلة دفاع جوي وبجوار نيران مدفعية تقيلة بعيدة المدي برده هاتتسلي على قوات عدوك وقبل اي تلاحم مباشر

واخيرا التلتين الاولانيين مليانين استطلاع واشارة ومخابرات حربية ...تفتكر يعني اي جيش في الدنيا ..محتاج امام قواته مسافة قد ايه علشان الاستطلاع والاشارة ؟؟ وقارنها بتلتين سينا بالعرض هايطلعا كام كيلو ؟؟

دة من رفح للعريش 60 كم ومن العريش للقناة 200 كم

يعني انت بتتكلم في 80 الى 100 كم في اعرض مناطق سينا

انا في وجهة نظري ..زي الفل

اذا كنا عبرنا قناة السويس بالنابالم بتاعها ..وهدينا ساتر 20 متر ..ودمرنا اقوي خط دفاعي في العالم في 6 ساعات

تفتكر اللي انت بتقوله دة مشكله ؟؟؟

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

بصراحه ومن غير زعل مصر باعت القضيه ونامت فى حضن امريكا

اوكي ..هافترض صحة كلامك ولو انه موش صح

تسمح تقولي باه يا اخي الفاضل ..ومين في العرب اللي اشتراها ؟؟؟؟

كلام وشعارات ومزيد من الكلام واحدش متورط ولا بيعمل حاجة الا احنا

حتى اصحابها باعوها وبيحاربوا بعض علشان السلطة

سلطة لدولة محتلة وحتى الان غير معترف بيها

بدل ما يتحدوا ويحاربوا ويجاهدوا لاخر نفس ..بيضربوا بعض وبيحاربوا بعض والادهي انهم بيعذبوا بعض في سجون بعض علشان مين حقه في السلطة

وانا في وجهة نظري ..برغم اعتراضي الشديد طبعا على مبارك كسياسة وشخصية وظلم و و و و ..بس انا شايف انه بيتعامل مع امريكا او غيرها من ناحية مصلحتي اولا موش خوف ولا حاجة

ومصلحتي دي موش بالضرورة مصلحة مصر ..انما ممكن تكون مصلحته الشخصية

سؤال تاني ..مين من العرب موش مرمي في حضن امريكا ؟؟؟؟؟؟؟

اكرر

على الاقل ماعندناش قواعد امريكية في مصر ..ولا اراضينا بيتضرب منها المسلمين بطيارات امريكية

رابط هذا التعليق

باشمهندس زناتي رغم اختلافي معاك كلية و جزئية في مواضيع كتيرة انما المرة ديه ما عنديش غير كلمة واحدة ....يسلم فمك يا Z ..................... ما فيش مشاركة في الموضوع ده إلا في الجول صحيح (لو تبطل نرفزة و شتيمة بس smile.gif)

بالنسبة للموضوع الاصلي بقي نفسي اصحي في يوم ألاقي مصر حكومة و شعبا متنازلة طواعية عن الملف الفلسطيني برمته .....مصر بتحاول فيه من قبل ١٩٤٨ و مش عاجبة حد لا مصر فاروق و لا مصر ناصر و لا مصر السادات و أكيد مش مصر مبارك ...خلاص نسيب القضية كلها و نخلص ...فيه أشاوس كتير يمين و شمال ماليين الدنيا طنطنة ....اللي حيرمي اسرائيل في البحر و اللي حيحرقها و اللي و اللي ...ده غير الأشاوس اللي مش سامعينلهم حس أصلا ....نخلي دول يتولوا أمر القضية و بالسلامة بقي ....
يا ريت كان ينفع .....من الحاجات القليلة جدا اللي حماس و فتح متفقين عليها هي دور مصر ......يعني لو مصر فاشلة و باعت القضية و ما لهاش لازمة ليه الفلسطنيين نفسهم ماسكين في مصر !!......

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

و بالاخص النصب التذكارى الاسرائيلى

و يا حبذا لو صوره له او على الاقل تحديد دقيق عن مكانه و سنه انشاءه

صخرة عبيطة يا اخت مغتربة على شكل فلسطين منقوش عليها اسماء جنرالات يهود اتحرقوا مكانها في طيارة ضربناها في الاستنزاف

انا شفتها

جنب الشيخ زويد بحاجة بسيطة

وجنبها قرية ياميت اللي كانت مستوطنة دمرها اليهود قبل ما ينسحبوا

وبسببها مبارك حذر وخلى الطيران يحوم حولين طابا ساعة الانسحاب منها علشان اليهود مايدمروش فندق سونستا قبل ما ينسحبوا

رابط هذا التعليق

باشمهندس زناتي رغم اختلافي معاك كلية و جزئية في مواضيع كتيرة انما المرة ديه ما عنديش غير كلمة واحدة ....يسلم فمك يا Z ..................... ما فيش مشاركة في الموضوع ده إلا في الجول صحيح (لو تبطل نرفزة و شتيمة بس :lol:)

بالنسبة للموضوع الاصلي بقي نفسي اصحي في يوم ألاقي مصر حكومة و شعبا متنازلة طواعية عن الملف الفلسطيني برمته .....مصر بتحاول فيه من قبل ١٩٤٨ و مش عاجبة حد لا مصر فاروق و لا مصر ناصر و لا مصر السادات و أكيد مش مصر مبارك ...خلاص نسيب القضية كلها و نخلص ...فيه أشاوس كتير يمين و شمال ماليين الدنيا طنطنة ....اللي حيرمي اسرائيل في البحر و اللي حيحرقها و اللي و اللي ...ده غير الأشاوس اللي مش سامعينلهم حس أصلا ....نخلي دول يتولوا أمر القضية و بالسلامة بقي ....

يا ريت كان ينفع .....من الحاجات القليلة جدا اللي حماس و فتح متفقين عليها هي دور مصر ......يعني لو مصر فاشلة و باعت القضية و ما لهاش لازمة ليه الفلسطنيين نفسهم ماسكين في مصر !!......

تعالالي انت هنا

دة انا ما صدقت مسكتك

لسه متمسك بتويوتا وحاطليلي شعارها بعد الفضيحة الاخيرة وسحب العربيات من السوق

الاوروبي وبعديه نيسان والا فلاااا :lol:

اعلق على اخر جملة انت كتبتها بتاعة حماس وفتح بكلمة واحده

مثلا ؟؟ :lol:

صباحك زي الفل يا دكتره :lol:

رابط هذا التعليق

اليكم هذا الرابط

الفاضل لكلوك

والسؤال الاهم

لماذا يتخفى لكلوك فى ثياب الواعظين؟ ولما يريد ان يوهم الناس بمصريته وهى غير ذلك؟ ولماذا لايعلنها صريحة بغزاويته وكرهه لمصر وحكومتها وشعبها بالرغم مما قدمته مصر واهلها له ولاهله؟

بصراحة يا أستاذ محمد قلت اللي عاوزة أقوله

بنظرة سريعة على عناوين و محتوى موضوعات العضو الفاضل يتضح لأي طفل صغير انه لا يمكن يكون مصري

أو انه ممكن يكون من حاملي الجنسية المصرية من أعضاء حزب " طز في مصر"

يا أخ لكلوك

موضوعات حضرتك مكانها مش محاورات المصريين أبدا

صدقني في منتديات كتير حترحب بمواضيع حضرتك دي و حتصفق لك تصفيق حاد

إنما هنا طروحات سيادتك غير مقبولة بالمرة

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

الفاضل لكلوك

تصدق وتؤمن بمين يا أستاذ Mohammad, أنا كنت بحبك في الله لحد ما قريتلك الحتة دي.

ما تكلمنييش تلات تيام :lol:

بأتكلم جد :lol:

لحد مانشوف وصف السادات بالنذل في المحورات دي موقفها إيه من الإعراب تحديدا ..

رابط هذا التعليق

الفاضل لكلوك

ما تكلمنييش تلات تيام :lol:

بأتكلم جد :lol:

السلام عليكم

أنا بقى حاكلمك ( خيرهم من يبدأ بالسلام ) :lol:

عن أنس بن مالك ، قال : " لم يكن رسول الله صلى الله عليه وسلم سبابا ، ولا لعانا ، ولا فحاشا ، كان يقول لأحدنا عند المعاتبة ما له ترب جبينه ، أو يمينه "

أما عن السادات ومنزلته ، فبالطبع ليس امثال هؤلاء هم من يقيمون السادات ،

وهناك مثل مشهور ومعروف :

" المخوزق يشتم السلطان "

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

هل حقا حروبنا كانت من اجل فلسطين .؟ ربما تحتمل اكثر من تفسير

هل حقا حروبنا كانت بسبب فلسطين ؟ نعم وستين الف نعم ...لو قبلنا بالتقسيم ..كان يا دار مادخلك شر ..

تم تعديل بواسطة dawn walker

knowledge is power

رابط هذا التعليق

الفاضل لكلوك

ما تكلمنييش تلات تيام :blink:

بأتكلم جد angl::

السلام عليكم

أنا بقى حاكلمك ( خيرهم من يبدأ بالسلام ) :blush2:

عن أنس بن مالك ، قال : " لم يكن رسول الله صلى الله عليه وسلم سبابا ، ولا لعانا ، ولا فحاشا ، كان يقول لأحدنا عند المعاتبة ما له ترب جبينه ، أو يمينه "

أما عن السادات ومنزلته ، فبالطبع ليس امثال هؤلاء هم من يقيمون السادات ،

وهناك مثل مشهور ومعروف :

" المخوزق يشتم السلطان "

وعليكم السلام

:blink:

ياريت لو فيه أي حد ممن عهدت فيهم كرم الخلق يوصّل على لساني للأستاذ Mohammad إني ماطلبتش منه أي سب, لعن, أو فحش. لكن قول "فاضل" على من قال على السادات بالنذل مزعلني. وعموما هانت وكل اللي باقي يومين و 22 ساعة.

-------------

طب خلاص, أنا هأصالح أستاذ Mohammad :closedeyes:

يا أستاذ Mohammad إنا ماطلبتش من حضرتك أي سب, لعن, أو فحش. لكن قول "فاضل" على من قال على السادات بالنذل مزعلني bv:- جدا :sad:

أنا كنت متوقع رد فعل أعنف من المشرفين على إهانة أحسبها جارحة بعمق لكل المصريين. كثير من الديمقراطية ممكن يؤدي لـ .. مش هقول :blush2:

رابط هذا التعليق

اليكم هذا الرابط

الفاضل لكلوك

والسؤال الاهم

بصراحة يا أستاذ محمد قلت اللي عاوزة أقوله

بنظرة سريعة على عناوين و محتوى موضوعات العضو الفاضل يتضح لأي طفل صغير انه لا يمكن يكون مصري

أو انه ممكن يكون من حاملي الجنسية المصرية من أعضاء حزب " طز في مصر"

يا أخ لكلوك

موضوعات حضرتك مكانها مش محاورات المصريين أبدا

صدقني في منتديات كتير حترحب بمواضيع حضرتك دي و حتصفق لك تصفيق حاد

إنما هنا طروحات سيادتك غير مقبولة بالمرة

تحياتي

انا حبيت ارد علي كلامك انت بس علشان الرد علي بعض الاعضاء هنا من اللي بيدافعوا عن السادات وخيانته وبيقلبوا الحقائق قلة عقل مني ان فعلت وانا اتيت لهم بما يؤكد ان وجهة نظرهم غلط،اما كلامك عن كوني غزاوي واكره مصر فهذه نكته بايخه عارف انت فكرتني بالمنتديات الخليجية اللي كل ما واحد منهم يدافع عن الفلسطينيين او يهتم بأمرهم يقولوا له انت فلسطيني ،او زي بعض الحكام المستبدين اللي كل ما واحد يعارضهم يقول لك ده عدو الشعب وانت قلت لي بمنطقك انت عدو الشعب،يا عزيزي انا مصري بل انا المصري الحقيقي لان امن مصر يبدا من فلسطين واهتمامي بشان فلسطين هو اهتمامي بشان مصري لان فلسطين تعتبر قضية مصرية.

رابط هذا التعليق

انا حبيت ارد علي كلامك انت بس علشان الرد علي بعض الاعضاء هنا من اللي بيدافعوا عن السادات وخيانته وبيقلبوا الحقائق قلة عقل مني ان فعلت وانا اتيت لهم بما يؤكد ان وجهة نظرهم غلط

هنرجع تاني لنغمة إن اللي هوى لكلوك فيه لازم يكون حقائق ومسلّمات على الجميع. والله يا لكلك افندي أنا مش هالوم عليك. ألوم على اللي سايبك تستخف بعقولنا كلها وساكتلك.

أيون .. نعم .. أنتم من أقصد :blink:

ومحملكم جزء من مسئولية استخفاف لكلوك بعقولنا.

رابط هذا التعليق

انا حبيت ارد علي كلامك انت بس علشان الرد علي بعض الاعضاء هنا من اللي بيدافعوا عن السادات وخيانته وبيقلبوا الحقائق قلة عقل مني ان فعلت وانا اتيت لهم بما يؤكد ان وجهة نظرهم غلط

هنرجع تاني لنغمة إن اللي هوى لكلوك فيه لازم يكون حقائق ومسلّمات على الجميع. والله يا لكلك افندي أنا مش هالوم عليك. ألوم على اللي سايبك تستخف بعقولنا كلها وساكتلك.

انت حد وجه ليك كلام تحديدا يا اخي أنا وانت اول الموضوع اتناقشنا وما فيش بينا حاجة ليه عاوز توتر الموضوع

تم تعديل بواسطة لكلوك

رابط هذا التعليق

انت حد وجه ليك كلام تحديدا يا اخي أنا وانت اول الموضوع اتناقشنا وما فيش بينا حاجة ليه عاوز توتر الموضوع

طول ما إنت مصرّ على استخدام لغة إملاء ما يمليه عليك هواك على أنه الحقائق هاعتبرك متكبر. وانا فلسفتي في الحياة لا تمنعني من التكبر على من يتكبر. أنا حتى الآن بأنصح, وقلت لك سابقا "لا تتخذ إلهك هواك فتهلك". أتمنى من حضرتك العمل بالنصيحة. وبالنسبه لي, أنا عملت اللي من ناحيتي. عشان ما ألومش نفسي بعدين.

تحياتي :closedeyes:

رابط هذا التعليق

بصراحه ومن غير زعل مصر باعت القضيه ونامت فى حضن امريكا

الاخوة الافاضل..

هذه المداخلة الموجودة عاليه........هى لعضو سجل حديثا ...وهى المداخلة الوحيدة له ..!!!!!!!!!...من الواضح لماذا سجل ولماذا وضعها ...ولن يتم حذفها وكذلك لن يتم اتخاذ اى اجراء ادارى ضد عضو سجل خصيصا..لسب مصر..

اعترض السيد/ م.يوسف........على نعت السيد/ لكلوك لرئيس مصر السابق ( السادات ) بالندالة ...!!!

وتعجب لعدم اتخاذ اى اجراء ادارى ضد عضو يسب احد رموز مصر ...رغم ان قواعد المنتدى تمنع التعدى بالقول على رمز من رموز مصر.

و...عندما تدخل السيد/ المشرف....ووضح بلباقة ...ان السيد/ لكلوك يكتب مواضيعه بناء عن احساسه بعروبته ودفاعه عن بلده(( غزة او فلسطين ..او اى من البلاد المجاورة لها ..!!))...ولم يكتب السيد / المشرف....انه يوجد معنا اخ فاضل محترم اسمه / اسامة الكباريتى ...يكتب منذ بداية المحاورات وله باب خاص اسمه باب القضية الفلسطينية ...لم يسب مصر ف يوم ....ولم يقلل من شأن ابناءها ...ولم يحاول ان يلصق بنفسه جنسية اخرى غير جنسيته ويتخفى تحتها ..ويسب مصر بحجة انه مصرى ويقول الحقيقة .لم يقل السيد/ المشرف.........ان العضو المحترم / لكلوك يسجل فى اكثر من منتدى ومتفرغ تمامااا ...بمثل هذا الهراء ..(( فى حب مصر..))..وله اكثر من اسم...فلسطيناوى ...وغيره وغيره..

يسجل فقط لتوضيح حقائق موجودة فى مخيلته...يثير البلبلة ..ويزرع الشقاق ..

وهذا هو فعلا جزاء سنمار ..

لنا الله..

..ويصراحة..

لقد طفح الكيل...

الأخت الفاضلة / مصريةمتغربة ...لاحظت كل ذلك وكتبت قائلة ان هذا الشخص من الواضح جداا حتى لأى طفل انه غير مصرى ...

حاولنا كثيرااااااا....ان نبتعد عن هذه النقطة التى تثار دائمااااااا....((.مصر لم تفعل شيئاااا.))...بكل نكران للجميل .

لافائدة...

من السهل جداا الغاء عضوية مثل هؤلاء...لكن؟؟ حتى لايفهم التصرف بمعنى آخر غير ما نعنيه....

سوف اترك هذا الموضوع بدون ..الزج به...للأرشيف او حذفه.

سوف يغلق...

لااظن ان اى من ...المصريين...سوف يعترض ..!!!

فقط...

اردنا اظهار الحقائق.....علانية ..

عن الادارة .

سلوى .

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...